גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המיזם שקורא לבני 50 ומעלה להתנדב לשנת שירות ביישובי העוטף

המהלך של איש החינוך ומנכ"ל בינה לשעבר, ערן ברוך, מחליף בין צעירים בני 19־18 לבעלי מקצועות עם ניסיון שיוכלו לסייע בשיקום העוטף ● עד כה נרשמו כ־500 מתנדבים ● ישראל מתגייסת

ערן ברוך / צילום: תמונה פרטית
ערן ברוך / צילום: תמונה פרטית

 

הטבח של ארגון הטרור הרצחני חמאס בעוטף ב־7 באוקטובר עורר רבים מאזרחי ישראל להתגייסות חסרת תקדים למען תושבים ויישובים שנפגעו, בדרום ובצפון. אם בחודשים הראשונים עיקר ההתגייסות נגעה לצרכים דחופים כמו מזון, בגדים ומקומות מגורים, ככל שעובר הזמן, ההיערכויות לחזרת התושבים ולשיקום היישובים עוברות למוקד העשייה.

כך נולד המיזם של ערן ברוך, איש חינוך ופעיל חברתי, לשעבר מנכ"ל ארגון "בינה", העוסק בחינוך לזהות יהודית ותרבות ישראלית: שנת שירות בעוטף למבוגרים בני 50 פלוס. מדובר במיזם הקורא לבעלי מקצועות מבוקשים לעזוב את חיי היומיום שלהם, להתגורר במשך שנה ביישובי העוטף, ולהתנדב במגוון תחומים. את המהלך מוביל ברוך עם חבריו ממכון מנדל למנהיגות.

עד כה נרשמו כ־500 פניות, ובספטמבר הקרוב צפויות לצאת לדרך שתי קבוצות - כל אחת מונה כ־15 מתנדבים - ליישובים במועצות האזוריות מרחבים ואשכול.

"החששות קיימים"

המושג "שנת שירות" מזוהה בדרך כלל הכוונה עם צעירים בגילאי 18־19, שמתנדבים לפני שירותם הצבאי, אולם ברוך מאמין שלידע ולניסיון יש חשיבות. "יש בארץ יותר ויותר אנשים מבוגרים, חלקם היו בזרועות הביטחון, שיוצאים לפנסיה בגילאים צעירים יחסית", הוא אומר. "יש גם אנשי חינוך שיכולים לקחת שנת שבתון, או כאלו שמחליטים לעצור לשנה, לוותר על השכר והתנאים וללכת לעשות משימה לאומית.

"אנחנו בקשר עם הרשויות והיישובים, ועשינו מיפוי צרכים רציני. ישנם כמה מגזרים שבהם נדרשת עזרה - הראשון הוא חינוך וטיפול, כמו טיפול רגשי, עבודה סוציאלית, ועבודה עם קשישים. השני הוא חינוך, פורמלי ולא פורמלי, ליווי וייעוץ. והשלישי מתמקד בעסקים קטנים ומקצועות כמו כספים, עריכת דין, ניהול ושיווק".

בין המתנדבים ניתן למנות אנשים שעבדו בשירות הביטחון ויצאו לפנסיה בגילאים צעירים, אנשי חינוך שלוקחים שנת שבתון או עצמאים (עורכי דין, יועצים ארגוניים) שהחליטו לעצור את עבודתם לשנה. כך, למשל, רינה כהן, שמתגוררת בכפר ורדים בצפון, מתעתדת לקחת שנת שבתון מעבודתה כמנהלת שכבת י"ב בבית ספר בצפון.

אנשים לא חוששים להתגורר בעוטף?
"המציאות מורכבת והחששות קיימים, אבל אנחנו נלווה את הקבוצות. זה לא יהיה קל, אבל אנשים רוצים לעשות זאת".

כדי לבצע את המהלך נדרש גם מימון, וכאן נכנסת לתמונה עמותת "אלול", בראשות המנכ"ל גיא גרדי. העמותה מסייעת בגיוס תרומות, בעיקר מאנשים פרטיים בארץ ובחו"ל.

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

מכון שחרית ו־FNL

מכון שחרית והקרן למנהיגות חדשה (FNL) יוצאים בסבב חדש של מענקים ליוזמות ופעולות חברתיות קיימות, שמטרתן לסייע בשגרת החירום למשפחות החטופים, המשפחות השכולות, הפצועים והפצועות, לכוחות המילואים ולמפונים שטרם שבו לביתם בצפון ובדרום.

מרבית המענקים במיזם "שחר" יהיו בגובה של 10-20 אלף שקל, וחלקם יהיו עד 40 אלף שקל. ההיקף הכולל של המענקים צפוי לעמוד על מיליוני שקלים. המענקים מיועדים ליוזמות של יזמים פרטיים, לצד עמותות וארגונים קטנים בעלי מחזור שנתי של עד 800 אלף שקל. המענקים מיועדים לסייע, בטווח הזמן המיידי, בפעולות וביוזמות קיימות שנותנות מענה ישיר ונקודתי במקומות שבהם המענה חסר או אינו קיים כלל.

לדברי חלי טביבי ברקת, מנהלת המיזם, "חצי שנה עברה מאז מתקפת הטרור האכזרית ופרוץ המלחמה, וישנן אוכלוסיות שלמות שחיות באי ודאות, ומתמודדות עם אתגרים במגוון תחומים. כשרבים מאיתנו כבר מנהלים חיי שגרה, יש אנשים רבים מן השורה, מכל גווניה של החברה שמקדישים מזמנם וממרצם ביצירתיות, בהתמדה ובנחישות מעוררת גאווה כדי לסייע לאותן אוכלוסיות. עבור אותן יוזמות החלטנו לצאת עם סבב נוסף של מענקי תמיכה".

להגשת בקשה למענק: לחצו כאן

"זר לנופל"

כ־5,000 חניכים וחניכות מתנועת הנוער העובד והלומד יגיעו במהלך יום הזיכרון הקרוב אל כ־150 בתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ, ויחלקו זרי פרחים למשפחות השכולות ולציבור הרחב ללא תשלום. הפעילות היא חלק ממפעל "זר לנופל - צרור פרחים למשפחות השכולות", שמתקיים זו השנה ה־44.

חניכת הנוער העובד והלומד במיזם ''זר לנופל'' / צילום: עמית בשן

"זר לנופל" נוסד על ידי שמעון אהרון, 80, חקלאי ומגדל פרחים ממייסדי מושב כפר רות, ואליו הצטרפה תנועת הנוער העובד והלומד, שהרחיבה את המיזם לכל רחבי הארץ. במסגרת המבצע יחולקו כמיליון פרחים שיאוגדו בכ־135 אלף זרים. החלוקה מתבצעת בשיתוף היחידה להנצחת החייל - אגף משפחות והנצחה במשרד הביטחון.

"נפגשים"

"נפגשים", תנועה המונים א־פוליטית המחברת את החברה הישראלית לתודעת ייעוד ואחדות, תקיים השנה כ־100 מפגשים בסלונים ברחבי הארץ, שבהם יתאחדו המשתתפים עם בני משפחות שכולות.

המפגשים ייערכו בעשרות ערים במהלך השבוע של ה־7-13 למאי, בסימן "השנה כולנו זוכרים יחד". בני משפחות שכולות שאיבדו את יקיריהן ישתפו בסיפורי הגבורה האישיים של בניהם ובנותיהם. בתנועה קוראים למשפחות השכולות ממלחמת חרבות ברזל להצטרף, ולספר לציבור את סיפורן האישי.

במהלך ייקחו חלק גם יוזמת "קואליציית ההסכמות" ופורום "120 מנהיגות מחברות", שנוסד במטרה להחזיר לשיח הציבורי את ההערכה לריבוי דעות וקולות, את האמון הנובע משיח ולפעול למען העתיד שאחרי המחלוקת. בפורום פעילות למעלה מ־600 נשים.

להרשמה להשתתפות סלון: zicaron.co.il/

משפחות המעוניינות לשתף בסיפורן: לחצו כאן

עוד כתבות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel / צילום: אלן ציפלסקי

שוקלים לרכוש מכונית חשמלית? את האזהרה הזו אתם חייבים לשמוע

שיחה עם ד"ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel ● על הסדר העולמי החדש, הבחירה בין המחנה האמריקאי לזה הסיני, מה מסוכן במכוניות החשמליות שמגיעות מסין ועתיד יחסי ישראל-ארה"ב ● האזינו

יו''ר המחנה הממלכתי, בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ באולטימטום לנתניהו: "תוכנית פעולה חדשה עד ה-8.6 או שנפרוש מהממשלה"

יו"ר המחנה הממלכתי תקף את רה"מ בהצהרה ואמר: "בתקופה האחרונה דבר מה השתבש. החלטות חיוניות לא התקבלו. מעשים מנהיגותיים הנדרשים כדי להבטיח ניצחון לא נעשו" • ראש האופוזיציה לפיד: "גנץ צריך להודיע הערב שהוא פורש מהממשלה האיומה בתולדות המדינה, שהוא לא יסייע עוד לנתניהו להישאר בשלטון, ושהוא קורא לבחירות"

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח חברתי כלכלי במגזר המיעוטים / צילום: תמר מצפי

"במסגרת תוכנית החומש לחברה הערבית, אנחנו משקיעים קודם כל בחינוך. הפערים מצטמצמים"

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח כלכלי בחברה הערבית, התייחס בכנס גלובס לאתגרים באוכלוסייה זו ולחשיבותה ● לדבריו, ברקע יישום תוכנית החומש הייעודית, החברה הערבית חוותה שינוי משמעותי: "רוב התלמידים לא היו זכאים לבגרות. היום יש 20% סטודנטים לתואר ראשון"

פרויקט נופי אילן באבו גוש / צילום: viewpoint

השכונה החדשה באבו גוש: בכמה נמכר פנטהאוז עם שישה חדרים?

בפרויקט מגורים שנבנה בשכונה המערבית החדשה באבו גוש נמכר פנטהאוז בן 6 חדרים בשטח 174 מ"ר ב־3.8 מיליון שקל ● בשנים האחרונות חלה עלייה בהתחלות הבנייה ביישוב המדורג באשכול 3 מתוך 10 בדירוג החברתי כלכלי של הלמ"ס • הרוכשת היא תושבת פסגת זאב

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

הפגנה בתל אביב / צילום: Reuters, Mostafa Alkharouf

ימי השיבושים חוזרים מחר עם פתיחת מושב הקיץ של הכנסת: "להחזיר את המנדט לעם"

המחאה נגד הממשלה תוציא לפועל שיירות רכבים הנוסעות במהירות אטית מהצפון, מהדרום ומהמרכז ● בין מובילי ההפגנה, יהיו משפחות נרצחים וחטופים, והיא צפויה להמשיך בערב למעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים

ד''ר ענאיה בנא, מנכ''לית ומייסדת עמותת אל־ביאדר / צילום: תמר מצפי

"בעלי הקרקע הפרטית בחברה הערבית מחכים שיזמים יבואו"

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, ד"ר ענאיה בנא, מנכ"לית משותפת ומייסדת עמותת אל־ביאדר, דיברה על הפערים בין החברה הערבית לחברה הכללית בתחום הדיור ● בנא: "85% מהדור הצעיר בתוך היישובים הערביים הוא מחוסר פתרונות דיור"

אילוסטרציה: Shutterstock

העתיד כבר כאן: ניסינו את המודל החדש של ChatGPT וחזרנו לדווח

העוזר הקולי החדש של OpenAI יהיה מותאם אישית למשתמש, יכיר את ההעדפות שלו ויידע גם לבחור את האינטונציה המתאימה בהתאם לאופי השיחה ● בעקבות הסערה שהתעוררה ברשתות עם הצגת המודל החדש, בדקנו את המודל הזמין כיום בשוק

ברק עילם, גיא ברנשטיין, צבי אלון / צילומים: שלומי יוסף, יח''צ, טיגו

כך הגיבה מניית נייס בוול סטריט לעזיבה של המנכ"ל

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● מג'יק נסחרה בסוף השבוע במחיר הנמוך בכ-48% מהשיא בעקבות הדוחות ● נייס צללה על רקע עזיבת המנכ"ל ● וטיגו נפלה בחדות לאחר פרסום הדוחות למרות שפרסמה תחזית חיובית

רכבי טויוטה חונים בשכונת מגורים. מכת גניבות רכב / צילום: טלי בוגדנובסקי

עלייה של 64% במחירי הביטוח: זה הרכב הנגנב ביותר בישראל מתחילת המלחמה

פוסט שפורסם ברשתות החברתיות גילה כי כדי לבטח את אחד הרכבים הגניבים בישראל, טויוטה RAV4, נדרשה בעליו לשלם סכום המגיע כמעט לשישית משווייו ● "זו אמירה חד-משמעית ללקוח, שאת הדגם הזה החברה לא רוצה לבטח", אומרים בלשכת הסוכנים ● בשוק ממליצים לרוכשי מכוניות לכלול את עלות הביטוח בשיקולים בעת רכישת רכב חדש

נתיבות. בעיגול: מירי רגב / צילום: דייגו מיטלמן, מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט)

בלי תוכנית, ללא תקציב ובניגוד לדעת אנשי מקצוע: רגב מקדמת עוד תחנת רכבת בנתיבות

במשרד התחבורה בוחנים הקמת תחנה בעיר הדרומית במרחק 5 ק"מ בלבד מזו הקיימת ● גורמי המקצוע מתנגדים בגלל תחזית נוסעים נמוכה ופגיעה בציבור שזמן נסיעתו למרכז מתארך ● השבוע נחשף בגלובס שגם במוסד רוצים רכבת ישירות למטה הארגון בניגוד לתוכניות המטרו

אורן הוד, מנכ''ל שופרסל נדל''ן / צילום: כרמל שירן

עזיבה נוספת בשופרסל: מנכ"ל זרוע הנדל"ן פורש מתפקידו

אורן הוד, מנכ"ל חברת שופרסל נדל"ן, עוזב את הרשת פחות משנתיים לאחר שמונה ● ברקע העזיבה: פערים משמעותיים בין הוד למנכ"לים המשותפים ובעלי הבית החדשים בשופרסל, האחים יוסי ושלומי אמיר

אלונה בר און, מו''לית גלובס / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: "לתקשורת יש תפקיד בקישור בין מגזרים"

בפתח כנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, התייחסה מו"לית העיתון לתפקידה של התקשורת בתקופה זו ועל השאיפה לסקר את כל חלקי החברה בעיתון ● בר און: "מטרת העיתונות לספק גיוון, לא להבליט את מי שהכי קיצוני או רק את מי שדומה לי"

ירון מורגנשטרן, מנכ''ל גלאסבוקס / צילום: יח''צ

אחרי הפסד של 60% למשקיעים: גלאסבוקס נמכרת בחצי מיליארד שקל

גלאסבוקס, הפועלת בתחום ניתוח נתונים באינטרנט, תימכר לקרן השקעות, זאת לאחר נפילה חדה במניה ולאחר שדחתה מספר פעמים את יעדי ההכנסות החוזרות שלה ופיטרה כ-20% מכוח-האדם ● בחברה שתהפוך לפרטית, בונים על תחום ה-AI כמנוע לעתיד

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שתי המניות שמושכות את בורסת ת"א כלפי מעלה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד המחירים לצרכן באפריל הפתיע לרעה בפעם השלישית ברצף. זה מה שחושבים האנליסטים ● כל הפרטים על השינוי הדרמטי בשעות המסחר שמקדמת הבורסה בת"א ● וגם: מחקר חדש מגלה אילו אפיקי השקעה מניבים את התשואות הגדולות ביותר בטווח הארוך

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בממשלה מפקפקים בסיכוי של סמוטריץ' להטיל מכס של 100% על טורקיה

הצעד שמבקש לקדם סמוטריץ' דורש אישור של הממשלה כולה, וההערכות הן ששני מוקדי ההתנגדות המרכזיים עשויים להיות בלשכת ראש הממשלה ואצל שר הכלכלה ● גורמים במגזר העסקי מפעילים על הממשלה לחץ לסגת מהרעיון, שעלול לגרור עליות מחירים שיתגלגלו לכיס של הצרכן הישראלי

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

הזרים חוששים, והחברות הישראליות בדרך להשתלט על הרכבת הקלה

הוועדה לצמצום הריכוזיות המליצה לאפשר את השתתפותן של אלקטרה ושפיר במכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה ● מנגד, חברות בינלאומיות חוששות לגשת למכרז על רקע אי הוודאות הביטחונית והכלכלית בישראל

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בתל אביב; נקסט ויז'ן ומג'יק צללו בכ-5%

מדד ת"א 35 ירד בכ-1.2% ות"א 90 השיל מערכו כ-2.1% ● השקל התחזק קלות מול הדולר במהלך השבוע האחרון ● שבוע גדוש בדוחות צפוי בת"א ובוול סטריט, כולל תוצאות ענקית השבבים אנבידיה ● בדיסקונט מעריכים: 2-3 הפחתות ריבית בארה"ב במהלך השנה

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

קבוצת לוזון "מזהירה": הרווח הנקי יזנק עד 160% ברבעון הראשון

הקבוצה מציינת כי בעקבות שיפור משמעותי של פעילות הבנייה למגורים שלה בפולין, היא צפויה להציג עליה בהכנסות וברווחים עם סיכום הרבעון הראשון ● בנוסף מציינת כי היא חזרה לקדם את הקמת תחנת הכח "דוראד 2" על רקע החלטות הממשלה לאחרונה

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

תשבור שיאים? מה צפוי בדוחות החברה הלוהטת בעולם

ביום רביעי הקרוב, ענקית השבבים אנבידיה צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● עפ"י ההערכות, החברה צפויה להציג דוחות חזקים שידחפו את מחיר המניה שלה לשיא חדש