גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שנה להשקת free TV: האם מיזם הטלוויזיה הצליח לשנות את השוק?

בשנה החולפת הצליח מיזם free TV לגייס 50-60 אלף מנויים - הרבה פחות מהציפיות שתלו בו שתי השותפות, בעיקר לאור ההשקעה הגבוהה בפרסום ● גורמים בשוק טוענים כי כבר תקופה ארוכה קיימת מתיחות בין הצדדים, אך הדבר לא מפחית מהלחץ של המתחרות, שהורידו מחירים

קמפיין free TV שעלה בקשת 12 בחודש האחרון / צילום: צילום מסך
קמפיין free TV שעלה בקשת 12 בחודש האחרון / צילום: צילום מסך

לפני כשנה השיקו קשת ו־RGE את מיזם הטלוויזיה שלהן free TV, במטרה להשיג דריסת רגל ולהפוך לשחקניות בשוק הסטרימינג. המיזם הושק בקול תרועה גדול, ועם הבטחה "לשבור" את השוק עם מחיר תחרותי במיוחד. במילים אחרות, ניסיון לנגוס בנתח של ספקיות התוכן המתחרות: yes, הוט, סלקום ופרטנר.

ב־free TV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם
תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

המהלך אכן עורר לחץ בקרב המתחרות, מה שהוביל אותן להורדות מחירים בניסיון לשמר לקוחות. לצד זאת נרשמה ביקורת בשוק, שהתמקדה בפוזיציה של שתי בעלות השליטה: קשת כערוץ טלוויזיה שהופך לשחקן סטרימינג, ו־RGE שהחלה להתחרות בפלטפורמות שלהן היא מספקת ערוצי תוכן, בעיקר בעולמות הספורט.

זמן קצר לאחר מכן, ביולי 2023, פרסמנו בגלובס כי גם בין הצדדים התגלעה מתיחות בדיוק על הרקע הזה. העובדה ש־RGE פועלת בשני כובעים - כשותפה בסטרימינג עם קשת וכספקית ערוצי ספורט לפלטפורמות המתחרות - יצרה מצב שבו היא מספקת 'לעצמה' ערוצי פרימיום בחינם, בעוד שהמתחרות שלה נאלצות לשלם על הערוצים הללו, שנחשבים מבוקשים בקרב הצופים.

לפי גורמים בשוק, המתיחות נמשכת גם כיום, והמורכבות מול המפעילות עדיין לא נפתרה, ואף החמירה. האם במובנים אחרים השותפות הצליחו להגשים את מטרותיהן ולשנות את השוק? הדעות חלוקות.

המנויים: המתחרות כבר לא חוששות

בחודש האחרון עלה קמפיין פרסומי חדש של free TV, שבו נשמע ארז טל (טאלנט של קשת) מכריז כי "יותר ויותר ישראלים מתנתקים מהטלוויזיה של פעם ועוברים לדור הבא של הטלוויזיה". בכמה לקוחות מדובר? במיזם שומרים את הקלפים קרוב לחזה. עם זאת, ההערכות בשוק מדברות על 50-60 אלף מנויים.

"המספר הזה לא עמד בציפיות הפנימיות של קשת, אבל גם לא הגשים את הלחץ ואת החשש שהיה למפעילות המתחרות", אומרים לגלובס גורמים בשוק. ההערכה היא שכל חברה איבדה כמה אלפי לקוחות והייתה צריכה לשמר כמה עשרות אלפי לקוחות עם הצעות אטרקטיביות. החריגה מבין המתחרות היא סלקום: לפי דוחות החברה, בשנה האחרונה סלקום גדלה ב־6,000 לקוחות. 

לשם השוואה, בסלקום אחרי חצי שנה של פעילות הצליחו להגיע ל־30 אלף מנויים למיזם הטלוויזיה. אחרי שנה סלקום TV הצליחה לגייס 70 אלף לקוחות. בפרטנר TV נרשמו בתום שנה מההשקה כ־83 אלף מנויים, וחודש לאחר מכן עמד המספר על 100 אלף. עם זאת, שתי החברות הללו הציעו ללקוחות חבילות טריפל ולא רק טלוויזיה. כיום לפרטנר יש 207 אלף מנויים, לסלקום יש 263 אלף מנויים, ל־yes יש 574 אלף מנויים, ולהוט יש על־פי הערכות כ־600 אלף מנויים (מדובר בחברה פרטית).

"האם free TV הוא מיזם שהצליח או נכשל? קשה לדבר בסימני קריאה", אומר גורם בשוק. "מצד אחד, הוא לא הגיע ליעדים הפנימיים שהחברות הציבו לעצמן. מצד שני, קשה להגדיר מיזם שיש לו 50-60 אלף לקוחות בשנה ככישלון. מדובר בשחקן חדש, ואלה מספרים מכובדים מאוד לשנת השקה".

גורמים אחרים מציינים כי ככל הנראה התוכנית הייתה לגייס 150-200 אלף לקוחות אחרי שנה עד שנה וחצי מההשקה. לדברי בכיר בתחום, "יש דעות סותרות בשוק לגבי מידת ההצלחה של free TV. ארבע חברות התקשורת הגדולות די רעדו בהתחלה, כי הושקע סכום גבוה בפרסום, ולכן הן עסקו בשימורים וביצעו הורדות מחיר.

"בפועל לא כל־כך מורגשת נטישה, והפגיעה היא פחות ממה שחשבו. מדובר במספרים לא מבוטלים לשירות צעיר יחסית, שמציע פתרון צרכני טוב - חבילה רזה שנותנת חדשות, ספורט ודברים בסיסיים, ועליה שירותי סטרימינג. אבל הטיימינג היה בעוכרי קשת, זו תקופה של רוויה צרכנית".

התוכן והספורט: היצע לא רחב מספיק

ב־free TV מתגאים ב־50 ערוצים, כולל הערוצים הישראליים, סדרות, סרטים, דוקו, ילדים, לייף סטייל ועוד. לפי החברה, מדובר בעשרות אלפי שעות של תכני VOD.

השירות מוצע ב־40 שקל לחודש, לצד הטבת חודש ראשון בחינם, כשאחד היתרונות המרכזיים הוא חבילת ספורט ללא תוספת תשלום. מדובר בעשרה ערוצים מ־RGE - ערוצי ספורט 5 ושני הערוצים של ONE. עם זאת, ב־free TV לא מציעים את ערוצי צ'רלטון, כיוון שהדבר ידרוש מהם להקפיץ את המחיר ולשנות את המודל הכלכלי.

מנגד, אין מספיק תכני רכש או מקור ש"עוטפים" את ערוצי הברודקאסט והערוצים המרכזיים. אם באוקיינוס של נטפליקס הצופים מאבדים עניין יחסית מהר, כאן זה בולט יותר. בעוד המתחרות מתהדרות בשיתופי־פעולה עם דיסני או HBO כדי למשוך את הצופים, הקטלוג של free TV לא מגוון מספיק ולא כולל מספיק תכני רכש.

נקודה נוספת קשורה לשילוב עם שירות נוסף. לקוחות רבים בוחרים בספקית תוכן ראשית, ומשלימים את תפריט הצפייה עם מנוי לנטפליקס או דיסני פלוס. המשמעות היא עלות נוספת של כמה עשרות שקלים בחודש - אך כזו שמשתלמת.

ב־free TV מודעים לצורך לחזק את חבילת התוכן, ועושים זאת באמצעות תכני VOD ישנים ואיקוניים. דרך נוספת היא שידור הופעות חיות של אמנים מובילים, כך שהצופה מרגיש שהוא "בשורה הראשונה". לא בטוח שהבשורה הזו מספקת את הצופים.

הפרסום: יותר דקות מהמתחרות

מצד אחד, ב־free TV מאותתים לשוק שהם מרוצים ממספר המנויים, ומצד שני אינם חושפים את הנתונים. ניתן להניח שאם המספרים היו מצוינים, לא היינו רואים קמפייני פרסום אגרסיביים בטלוויזיה ובדיגיטל, המנסים לשכנע משתמשים לעבור למיזם.

עם זאת, יש מי שטוען כי מאחר שבחברה בחרו במודל עסקי רזה עם הוצאות לא גבוהות, בוודאי ביחס לחברות שמעסיקות עובדים רבים, אך טבעי שההשקעה העיקרית היא בפרסום. על־פי נתוני יפעת בקרת מדיה, שווי הפרסום של המיזם מאפריל 2023 ועד השבוע עומד על כ־46.5 מיליון שקל. מדובר בהיקף פרסום שנתי דומה לזה של בנקים, שנחשבים למפרסמים הגדולים במשק.

מתוך הסכום המדובר, כ־90% הופנו לטלוויזיה - בעיקר בערוץ קשת 12 - והיתר הושקעו בדיגיטל ובעיתונות מודפסת. יש לציין כי נתוני יפעת מבוססים על מחיר מחירון, ולא בהכרח מדובר בסכומים המשולמים בפועל (ב־free TV אומרים כי הם משלמים על הפרסום, ומספר דקות הפרסום נבחר בהתאם לצרכים).

ומה באשר לדקות הפרסום של המתחרות? בדצמבר האחרון נוצר סכסוך בין ערוץ קשת 12 לבין yes, על רקע סיום ההסכם המסחרי בין הצדדים. כל אחת מהחברות טענה כי השנייה פוגעת בתחרות ומשתמשת לרעה בכוחה, ובמסגרת זו yes הפסיקה לרכוש זמן פרסום בקשת. כעבור פחות מחודש הגיעו שני הצדדים להסכמות, ו־yes חזרה להפסקת הפרסומות בקשת.

לעומת זאת, הוט, שהייתה מהמפרסמים הגדולים במשק, לא עלתה בשנה האחרונה בקמפיינים בכלל. סלקום ופרטנר מפרסמות בקשת מעת לעת, כחלק מקמפיינים מתוכננים.

מ־free TV נמסר בתגובה: "כניסתה של החברה הגבירה את התחרות בשוק הטלוויזיה בישראל, ובכך היא יצרה חלופה אטרקטיבית לשירותי הטלוויזיה הרב־ערוצית. free TV הוא שירות הטלוויזיה המתקדם, ההוגן והמשתלם בישראל". 

עוד כתבות

צבי סוכות, הציונות הדתית / צילום: יאיר דב

כמה המתיחות מול הבית הלבן תקדימית, ומה העבר מלמד על חומרת המצב כעת?

העימות עם ממשל ביידן על הכניסה לרפיח העלה את שאלת היחסים עם ידידתנו הגדולה ● ההיסטוריה מלמדת שהיו התנגשויות אינטרסים בין ישראל לארה"ב מאז שנות החמישים - אבל האופן בו האמריקאים הגיבו לחציית קווים ישראלית השתנה בהתאם לסכנה הקיומית לישראל

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בממשלה מפקפקים בסיכוי של סמוטריץ' להטיל מכס של 100% על טורקיה

הצעד שמבקש לקדם סמוטריץ' דורש אישור של הממשלה כולה, וההערכות הן ששני מוקדי ההתנגדות המרכזיים עשויים להיות בלשכת ראש הממשלה ואצל שר הכלכלה ● גורמים במגזר העסקי מפעילים על הממשלה לחץ לסגת מהרעיון, שעלול לגרור עליות מחירים שיתגלגלו לכיס של הצרכן הישראלי

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

תשבור שיאים? מה צפוי בדוחות החברה הלוהטת בעולם

ביום רביעי הקרוב, ענקית השבבים אנבידיה צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● עפ"י ההערכות, החברה צפויה להציג דוחות חזקים שידחפו את מחיר המניה שלה לשיא חדש

נתיבות. בעיגול: מירי רגב / צילום: דייגו מיטלמן, מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט)

בלי תוכנית, ללא תקציב ובניגוד לדעת אנשי מקצוע: רגב מקדמת עוד תחנת רכבת בנתיבות

במשרד התחבורה בוחנים הקמת תחנה בעיר הדרומית במרחק 5 ק"מ בלבד מזו הקיימת ● גורמי המקצוע מתנגדים בגלל תחזית נוסעים נמוכה ופגיעה בציבור שזמן נסיעתו למרכז מתארך ● השבוע נחשף בגלובס שגם במוסד רוצים רכבת ישירות למטה הארגון בניגוד לתוכניות המטרו

יו''ר המחנה הממלכתי, בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ באולטימטום לנתניהו: "תוכנית פעולה חדשה עד ה-8.6 או שנפרוש מהממשלה"

יו"ר המחנה הממלכתי תקף את רה"מ בהצהרה ואמר: "בתקופה האחרונה דבר מה השתבש. החלטות חיוניות לא התקבלו. מעשים מנהיגותיים הנדרשים כדי להבטיח ניצחון לא נעשו" • ראש האופוזיציה לפיד: "גנץ צריך להודיע הערב שהוא פורש מהממשלה האיומה בתולדות המדינה, שהוא לא יסייע עוד לנתניהו להישאר בשלטון, ושהוא קורא לבחירות"

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שתי המניות שמושכות את בורסת ת"א כלפי מעלה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד המחירים לצרכן באפריל הפתיע לרעה בפעם השלישית ברצף. זה מה שחושבים האנליסטים ● כל הפרטים על השינוי הדרמטי בשעות המסחר שמקדמת הבורסה בת"א ● וגם: מחקר חדש מגלה אילו אפיקי השקעה מניבים את התשואות הגדולות ביותר בטווח הארוך

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel / צילום: אלן ציפלסקי

שוקלים לרכוש מכונית חשמלית? את האזהרה הזו אתם חייבים לשמוע

שיחה עם ד"ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel ● על הסדר העולמי החדש, הבחירה בין המחנה האמריקאי לזה הסיני, מה מסוכן במכוניות החשמליות שמגיעות מסין ועתיד יחסי ישראל-ארה"ב ● האזינו

ICL / צילום: יח''צ

פשרה בייצוגית נגד כיל על דיווח מטעה. כמה תשלם לבעלי המניות?

ביהמ"ש אישר הסדר פשרה בבקשה לתובענה ייצוגית שהגישה חברת רבקה טכנולוגיות נגד כיל, המנכ"ל והדירקטורים שכיהנו בה בשנים 2016-2015, בשל טענות למחדלי דיווח ופרטים מטעים ביחס לפרויקט מערכות מידע שהחלה עם IBM בשנת 2013 וקרס אחרי שלוש שנים ● במסגרת הפשרה כיל תשלם כ-2 מיליון דולר

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"החשב יפקח": היועמ"שית מבקשת מבג"ץ לדחות את העתירה בעניין מימון מעונות רה"מ

לעמדת גלי בהרב־מיארה, אין מקום להתערב בהחלטת ועדת הכספים לממן את שני מעונות ראש הממשלה, גם לנוכח הפרשנות שיש לתת לה והן בשל האישור הנדרש של החשב, בנוסף לזה של מנכ"ל משרד רה"מ

שי ויל / איור: גיל ג'יבלי

מתחת לרדאר: הכירו את המשפחה שתשלוט בדואר ישראל

משפחת ויל העדיפה להתנהל מתחת לרדאר התקשורתי והציבורי, למרות שהחברות שבשליטתה אחראיות למותגים ישראליים מאוד מוכרים ● קבוצה בהובלת המשפחה זכתה במכרז על דואר ישראל, ותשלם סכום נמוך משמעותית מהערכת השווי שלה

מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל / צילום: שחר פליישמן

אכזבה למדינה: קבוצת מילגם זכתה במכרז להפרטת הדואר בתמורה ל-461 מיליון שקל בלבד

קבוצת מילגם-הפניקס-ליימן שליסל זכתה במכרז על הדואר, ותשלם סכום נמוך משמעותית מהערכת השווי שקיבל הדואר בעבר ועמד על מעל 1.5 מיליארד שקל ● קבוצת דלק ישראל-רמי לוי התמודדה מולה במכרז ● שתי ההצעות היו נמוכות בתחילה מהממוצע של הערכת השווי שהוכנו לצורך המכרז. לבסוף התוצאה הזוכה הייתה גבוהה יותר

רס''ן גל שבת ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רב-סרן גל שבת מת מפצעיו בביה"ח לאחר שנפצע בעזה

רס"ן גל שבת, בן 24, מקציר, מ"פ בחטיבת הצנחנים מת מפצעיו לאחר שנפצע באורח קשה ● ניסיון פיגוע סמוך לאבו דיס: לוחמי מג"ב נטרלו את המחבל ●  חשד לחדירת כלי טיס עוין לגליל העליון ● לראשונה אחרי 4 חודשים: רה"מ נתניהו ייפגש עם ראשי רשויות בצפון ● עדכונים שוטפים

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בתל אביב; נקסט ויז'ן ומג'יק צללו בכ-5%

מדד ת"א 35 ירד בכ-1.2% ות"א 90 השיל מערכו כ-2.1% ● השקל התחזק קלות מול הדולר במהלך השבוע האחרון ● שבוע גדוש בדוחות צפוי בת"א ובוול סטריט, כולל תוצאות ענקית השבבים אנבידיה ● בדיסקונט מעריכים: 2-3 הפחתות ריבית בארה"ב במהלך השנה

מוחמד מג'אדלה, אורי יוגב וד''ר סמיר מחאמיד בפאנל על תוכנית ''החומש־תקאדום'' / צילום: תמר מצפי

ראש עיריית אום אל־פחם: "כבר שנה וחצי שאני לא מקבל כסף לפרויקטים"

ראש עיריית אום אל־פחם סמיר מחאמיד, ויו"ר קרן אלומה ומנהל אגף התקציבים לשעבר אורי יוגב, שוחחו בכנס גלובס על תוכנית החומש לחברה הערבית ● "הממשלה לא מנהלת נכון סדרי עדיפויות"

נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

קיצוני אפילו במונחים של איראן וכזה ששלח אלפים למותם. הכירו את הנשיא שנעלם בתאונת מסוק

מסוקו של איברהים ראיסי התרסק בגבול עם אזרבייג'ן, ויש "חשש לחייו" ● הוא נחשב מהקשים שבין השמרנים האיראנים, לאחד מגדולי שונאי ישראל ומי שזוהה כאחד מהמועמדים הבולטים לרשת את המנהיג העליון עלי חמינאי עם מותו

בחינות הסמכה של לשכת עורכי הדין / צילום: רוני שיצר

בצל המלחמה: רק 16% מעבר בבחינות לשכת עורכי הדין

מספר הניגשים עמד על 770 בלבד, מאחר שמדובר במועד משלים שנערך בשל המלחמה ● האוניברסיטאות מובילות את טבלאות העוברים, כאשר מבין כלל הניגשים, המוסד האקדמי המוביל הוא האוניברסיטה העברית

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הזכויות בקרקע בנווה צדק הוכרעו בלי כל היורשים. מה קבע ביהמ"ש?

ביהמ"ש העליון פסק כי קרקע בנווה צדק תירשם על שם בנו של בעל קרקע שהלך לעולמו - אך הדיון הוסתר מצאצאים נוספים שלו ● אישה ביקשה להרות מזרעו של בן זוגה המנוח, אך משפחתו הציבה בפניה תנאי לפיו עליה לוותר על זכויות ממוניות ● אדם ערך הסכם להחלפת קרקעות עם המדינה, אך קיבל פחות משליש מהשטח שהתחייבה לו

עו''ד דן גבע, שותף במשרד מיתר / צילום: איל יצהר

משרד עורכי הדין מיתר ממזג אליו את משרד הפטנטים קליגלר

עורך הדין ועורך הפטנטים דניאל קליגלר ינהל את תחום הפטנטים של מיתר, ויחד איתו יצורפו למשרד שותפו יובל שלום ועורכי פטנטים נוספים ● בעקבות המיזוג יכלול צוות הפטנטים של מיתר 18 עורכי פטנטים ועורכי דין

אילן ברקן (מימין) ואליאב בן עטר, מייסדי ''כוחנו באחדותנו'' / צילום: תמונה פרטית

החילוני והחב"דניק שערכו אירועים ל־20 אלף חיילים מאז פרוץ המלחמה

אילן ברקן ואליאב בן עטר הפעילו "סיירת מחסומים" ששימחה חיילים, ומאז ה־7 באוקטובר עברו לקיים אירועים בבסיסים ● עכשיו הם מתקשים לגייס תרומות: "לעשות 'על האש' ל־100 איש עולה 5,000 שקל, והעם התעייף" ● ישראל מתגייסת

רסול סעדה, מנכ''ל משותף אל־ביאדר לפיתוח כלכלי חברתי / צילום: תמר מצפי

רסול סעדה: כך עבר הפשע בישראל מגוש דן אל היישובים הערביים

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, סקר סעדה, מנכ"ל משותף באל־ביאדר, את התפתחות הפשיעה בחברה הערבית, וציין: "מאז 2023, אנחנו באובדן מוחלט"