גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החברה הקטנה מראש העין שרוצה להתחרות ראש בראש עם אילון מאסק

ספקית התקשורת הלוויינית הייסקיי פועלת כבר מ-2015 מתחת לרדאר, אבל עכשיו זה השתנה ● בדצמבר היא חתמה על שיתוף פעולה עם אינטלסאט, שזכתה לאחרונה במכרז של חברת ענק לייצור כלי רכב חקלאיים, ובעולם משווים אותה למיזם הלוויינים של אילון מאסק

תמיר פרדו, נשיא הייסקיי / צילום: רן בירן
תמיר פרדו, נשיא הייסקיי / צילום: רן בירן

חברת הייסקיי הישראלית הוקמה לפני עשור כמעט, ב-2015, והפעילות הלוויינית שלה נשארה כמעט לחלוטין מתחת לרדאר התקשורתי המקומי. כעת המצב הזה משתנה. שמה של החברה, המספקת שירותי תקשורת לוויינית לענפי תעשייה כגון חקלאות, כמו גם ספקי תשתיות קריטיות, ענפי הדיג והספנות, עולה שוב ושוב בתקשורת הגלובלית, זאת אל מול לא אחרת מאשר סטארלינק, מיזם שירותי התקשורת הלוויינית של אילון מאסק.

נדל"ן, זהב או מניות - באיזו השקעה תקבלו את התשואה הגבוהה ביותר בטווח הארוך? 
הפרופסור שהפך לאחד היועצים המובילים בתחום הלוהט בעולם, בחינם 

בסוף אפריל האחרון הכריזה CNH, ספקית רכבי החקלאות השנייה בגודלה בעולם, על שיתוף פעולה עם Intelsat (אינטלסאט), אחת ממפעילות רשתות התקשורת הלווייניות הגדולות בעולם. האחרונה תספק שירותי תקשורת לוויינית לרכבי החקלאות שמפיצ CNH.

מספר חודשים לפני כן, בדצמבר האחרון, בעיצומה של מלחמת חרבות ברזל, חתמה אינטלסאט עצמה על הסכם השקעה ושיתוף פעולה עם הייסקיי הישראלית, שבמסגרתו תשתמש הראשונה בפלטפורמה שמפתחת הייסקיי. ישנן חברות תקשורת לוויינית המחזיקות בלווייני התקשורת עצמם, כגון אינטלסאט או סטארלינק של אילון מאסק, אבל אצל הייסקיי הסיפור אחר. החברה מפתחת מסופים שאותם ניתן להתקין על רכבי החקלאות למשל, ודרכם ניתן להתחבר לשירות הלווייני דרך הרשת האלחוטית, זאת ללא תלות ברשת לוויינית אחת מסוימת. כיום, רק לכ-19% מכלל השטחים החקלאיים יש גישה לרשת אלחוטית, כך לפי וול סטריט ג'ורנל.

 

הייסקיי מול סטארלינק

ענף החקלאות, כמו ענפי תעשייה נוספים, מוציא משאבים רבים יותר ויותר על השקעה בתחום התקשורת הלוויינית, שמאפשר בין היתר תקשורת באזורים שאותם לא מכסה רשת הסלולר. "טכנולוגיית תקשורת לוויינית עוזרת לפתור אתגרי תקשורת מורכבים עבור חוות הממוקמות באזורים שאליהם קשה להגיע", אמר מארק קרמיש, מנהל הדיגיטל והמידע הראשי של CNH הלונדונית, בראיון לוול סטריט ג'ורנל מהשבוע שעבר.

בינואר האחרון חתמה ענקית רכבי החקלאות האמריקאית ג'ון דיר על הסכם דומה בענף עם חברת סטארלינק של מאסק, זאת בין היתר כדי לספק קישוריות לוויינית לציוד החקלאי שמפיצה ג'ון דיר.

ראש בראש מול מאסק באותה עסקה הייתה לא אחרת מאינטלסאט עצמה, והייסקיי לצידה. סטארלינק התחרתה גם במכרז של CNH, שאותו כאמור קיבלה לבסוף אינטלאסט.

עובדי חברת הייסקיי / צילום: הייסקיי

שירות התקשורת הלווייני המוצע בסטארלינק פועל דרך לוויינים השייכים לה, ומתמקד בעיקר בלווייני תקשורת הפועלים קרוב יותר לאטמוספירה, במסלול הקפה נמוך וקצר יותר מלווייני תקשורת מסורתיים. לוויינים נמוכי מסלול הם כאלו המסוגלים לאסוף ולשדר נתונים רבים יותר מהר יותר. עם זאת, בהייסקיי מסבירים כי לא כל חברה זקוקה לאותה מסת נתונים רחבה, ובהתאמה התשלום על התקשורת הלוויינית הנמוכה גבוה יותר.

"אנחנו מאפשרים גמישות רבה יותר ללקוחות שלנו", מסבירים בהייסקיי. "לוויינים נמוכים קרובים יותר לאנטנות על פני הקרקע, מה שמאפשר בין היתר אספקת קצבי מידע גדולים יותר, אבל טרקטורים, למשל, אינם צריכים טווח מידע כזה". לדבריהם, "השירות שאנחנו מציעים הוא ורסטילי יותר עבור הלקוח. מה גם שהוא זול יותר".

עוד הבדל שמציינים בהייסקיי הוא האופן שבו עובדת רשת התקשורת. "בסטארלינק הרשת סגורה. כל הנתונים מגיעים לדאטה-סנטר של סטארלינק ומשם עוברים ללקוח. אצלנו זה אחרת, אנחנו לא נוגעים בנתונים של הלקוח, הלקוח יכול להקים רשת פרטית משלו על גבי התשתית שלנו".

חברות ענק וממשלות

בדוח של חברת מחקרי השוק Markets and Markets האמריקאית, הסוקר את תעשיית הלוויינים המסחריים הגלובלית בתחום ה-IoT (האינטרנט של הדברים) בשנת 2023, נמצא כי שוק זה צפוי לצמוח מהיקף של 1.1 מיליארד דולר בשנת 2022 פי שלושה כמעט, ל-2.9 מיליארד דולר, עד לשנת 2027.

לפי ממצאי הדוח, הביקוש לשירותי תקשורת מבוססת לוויינים נמוכי-מעוף, לצד צמיחה מתמשכת של שלל ענפי תעשייה, הם המניעים העיקריים של השוק. עוד לפי הדוח, ארגוני ענק אמורים להוות את נתח השוק הגדול ביותר בענף. גורמים בתעשייה מסבירים כי שוק הלוויינים בכללותו ולא רק נמוכי-המעוף גדול הרבה יותר בהיקפים. בדוח של The Business Research Company, הסוקר את תעשיית הלוויינים המסחריים בכללותה במהלך השנה הנוכחית, ההשערה הינה ששוק זה יגדל בכ-2 מיליארד דולר כבר בשנה הנוכחית.

עוד לפי הדוח, הצמיחה העתידית גדולה אף יותר, וההשערה היא ששוק זה יצמח לסכום של 37 מיליארד דולר כמעט בארבע השנים הקרובות. עוד ציין הדוח, כי השקעות של ארגונים גדולים, כמו גם של ממשלות בתחום, הולכות ומתרבות.

לראיה, באפריל 2022 חתמה אמזון, בראשות ג'ף בזוס, על עסקת שיגורי לוויינים, הגדולה אי פעם, שבמסגרתה ישגורו לחלל מעל 3,000 לוויינים מסחריים עבור הרשת הלוויינית של אמזון, כך לפי בלומברג. עוד לפי בלומברג, ממשלת סין מקימה צי של לוויינים נמוכי-מעוף בעצמה.

מספר חברות לוויין ותעופה מובילות באירופה חברו גם הן יחדיו לפרויקט, בשווי של 6 מיליארד אירו, תחת השם IRIS², לשיגור רשת לוויינים מסחריים. ההשערה היא כי עד סוף העשור הנוכחי ישוגרו לחלל מעל ל-100 אלף לוויינים מסחריים, מעל פי 20 ממספרם בתחילת שנת 2022, כך לפי בלומברג.

גייסה 60 מיליון דולר

לסטארלינק עצמה, נכון לחודש אפריל האחרון, 5,874 לוויינים, מתוכם 5,800 פעילים, כך לפי האסטרונום ג'ונתן מקדואל. לעומתה, חברת אינטלסאט מפעילה ומתחזקת כיום מעל 72 לוויינים, מתוכם 52 בבעלותה ו-20 בבעלות לקוחותיה.

כאמור, הייסקיי הוקמה בשנת 2015 על ידי שחר קרביץ, המכהן כמנכ"ל החברה, מוטי ליטוצ'בסקי, וירון שחר. עד היום גייסה החברה כ-60 מיליון דולר, ולה 70 עובדים, מרביתם בישראל. בין המשקיעות העיקריות של החברה, לצד המצטרפת האחרונה כאמור, אינטלסאט, ניתן למנות את קרן ההון ST Engineering's מסינגפור ואת SDF, זרוע ההשקעות האסטרטגית של קרן ההון סיכון Tawazun מאיחוד האמירויות.

עם המשקיעים נמנים גם דייוויד וסיימון רובן. כנשיא החברה מכהן תמיר פרדו, מי שכיהן כראש המוסד לשעבר. לאחר פרישתו מהצבא, היה בין מייסדי חברת הסייבר XM Cyber, שנרכשה בשנת 2021 על ידי תאגיד הענק הגרמני Schwarz Group. במקביל, היה בין מייסדי חברת ההחזקות OSEG, המשקיעה בין היתר בחברות אנרגיה ירוקה.

פרדו אומר לגלובס כי "תעשיית התקשורת הלוויינית מתפתחת במהירות שיא ומתמודדת עם אתגרים טכנולוגיים עצומים. הייסקיי מקדימה את כל המתחרות שלה בחשיבה יצירתית במיוחד, שעונה על האתגרים הללו, והביאה לפריצות דרך ייחודיות שזיכו אותה בהכרה בינלאומית ובחוזים מבטיחים עם חברות ענק בתחום". לדבריו, הפכה הייסקי "מחברה קטנה בראש העין לשם דבר בתעשייה".

עוד כתבות

אום אל פאחם. המכרזים הקודמים נכשלו / צילום: איל יצהר

רשות מקרקעי ישראל פרסמה גל מכרזים חדש עם 8,200 יח"ד - אחרי חודש רובם עדיין לא פתוחים להצעות

ערב חג הפסח פרסמה הרשות 29 מכרזים, אולם ב־23 מהם, השיווק טרם החל בפועל ● רמ"י: "כל המכרזים שפורסמו נמצאים בתהליכי עבודה וחוברות יתפרסמו בקרוב"

אפל / צילום: Shutterstock, Moab Republic

כולם מסתכלים על אנבידיה אבל ההזדמנות עשויה בכלל להסתתר במניה אחרת

מנהל קרנות הגידור שחזה את משבר הסאב-פריים טוען כי אפל תהיה ענקית הטכנולוגיה שתניב את הרווחים הגבוהים ביותר מתחום הבינה המלאכותית ● מדובר בחדשות טובות עבור יצרנית האייפונים שמנייתה הציגה ביצועים חלשים מתחילת השנה

איור: גיל ג'יבלי

איך נקבע שער הדולר וכיצד מתנהל המסחר בו לאורך היום?

שוק המט"ח נע בעצבנות בשנה וחצי האחרונות על רקע המלחמה והטלטלות הפוליטיות שפוקדות את ישראל ● איך מתנהל המסחר באחד האינדקטורים החשובים במשק, ומי השחקנים החזקים בו? ● שאלת השבוע, מדור חדש 

מדפי במבה. מחירי החטיפים של אסם יעלו / צילום: Shutterstock, defotoberg

בפעם השנייה מתחילת השנה: אסם מעלה מחירים של עשרות מוצרים

אסם הודיעה כי היא מייקרת שורה של מוצרים, החל מיולי ● בממוצע יעלו המחירים ב-2.2% ● מדובר בהעלאת מחירים שנייה השנה, שתשפיע על שורה של מוצרים: מאפים, חטיפים, משקאות קפה וסירופ, תבשילים מוכנים ופתיתים

בנייה חדשה. יש חשש ליציבות המון שחקנים בשוק / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות יפשטו רגל ומה יקרה למחירי הדירות: התחזית של כלכלני S&P מעלות

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● איך משפיעים מבצעי ה־80/20 על התזרים של חברות הנדל"ן למגורים, ועד כמה ההתחדשות העירונית משמעותית ● רגע לפני עונת הדוחות, כלכלני S&P מעלות בחנו את הנושאים הבוערים בשוק

רוני גל (מימין) וד''ר ירון דניאלי / צילום: כדיה לוי

הבכיר שמכריע אילו תרופות נוברטיס תפתח: "השאיפה היא כחצי מהמוצרים החדשניים יגיעו מבחוץ"

ד"ר רוני גל, שבמשך 17 שנה היה אנליסט בכיר של תעשיית הביומד, הפתיע את השוק כשחצה את הקווים והצטרף לנוברטיס כמנהל אסטרטגיה וצמיחה ראשי וחבר הנהלת נוברטיס העולמית ● בכנס חדשנות בבריאות שערכה השבוע נוברטיס ישראל בשיתוף קרן aMoon וסטארט-אפ ניישן סנטרל, הוא סימן את התחומים שבהם החברה מחפשת שיתופי פעולה. גם תרופות נגד השמנה באג'נדה

מרינה אשדוד (מימין) מול מרינה אשקלון / צילומים: Shutterstock

מחירי הדירות במרינות באשדוד ובאשקלון מזנקים: "קו שני לים זה מספרים אחרים לגמרי"

המחירים לדירות בבניינים שסביב המרינות של אשדוד רושמים שיאים חדשים ● באשקלון הם עדיין נמוכים יותר, אבל גבוהים מהמחירים בשאר אזורי העיר ● כך משפיעים הפרויקטים החדשים על המחירים של הדירות על קו החוף

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג / צילום: Shutterstock

פוליטיקה כמקצוע: על עודף הלהיטות של תובעים לפתוח תיקים למנהיגים

תפיסת צדק שלא מתחשבת בתוצאות פוליטיות עומדת ביסוד המשפט האנגלי, ממנו מגיע כרים חאן ● בדור האחרון גברה מוטיבציית התובעים לפתוח תיקים נגד מנהיגי ארצות ● להגיד שזו לא פוליטיקה היא היתממות ● חאן אינו "אנטישמי", אבל הוא כרך את עצמו במהלך פוליטי מסוכן

יאיר לוינשטיין, מנכ''ל אלטשולר שחם פיננסים / צילום: סם יצחקוב

הנכסים הצטמצמו ולקוחות עזבו: הרווח של אלטשולר שחם פיננסים עמד על 28 מיליון שקל

חברת הגמל והפנסיה של בית ההשקעות פרסמה את תוצאות הרבעון הראשון מהם עולה כי למרות השיפור בתשואות, הרווח ירד ב-24% לעומת הרבעון המקביל אשתקד • החברה תחלק דיבידנד של 21 מיליון שקל • מנכ"ל החברה הציבורית יאיר לוינשטיין: "רואים פוטנציאל במנועי צמיחה נוספים דוגמת ההשקעות האלטרנטיביות"

בית המשפט עלול להעביר מידע מדיונים חסויים לרשות המסים / צילום: Shutterstock, Shutterstock

הסיכון שבית המשפט ילשין עליכם למס הכנסה

בתי המשפט לענייני משפחה נחשפים דרך קבע לעבירות מס שונות ● במקרה שהוכרע לאחרונה החליט ביהמ"ש להעביר לרשויות המס את פרוטוקול פסק הדין, למרות שההליך התנהל בדלתיים סגורות - מתוך חשש שהתבצעו עבירות מס בהיקף משמעותי

תחנת דלק של פז. בעיגול: זוהר לוי / צילומים: תמר מצפי, יח''צ

זוהר לוי מנסה להגדיל ל-40% את כוחו בדירקטוריון פז; הערכה: הוא מתואם עם הראל לוקר

לוי מעוניין להחזיק בעד 40% מדירקטוריון חברת הדלקים והנדל"ן, זאת באמצעות הדחה של לפחות שלושה דירקטורים קיימים והוספה של דירקטור מטעמו ● לצורך כך הוא מבקש לשנות את תקנון החברה ולכנס אסיפה מיידית ● בשוק מעריכים שלוי מבצע את המהלך בתיאום עם יו"ר החברה הראל לוקר ודירקטורית נוספת

בנימין נתניהו / צילום: Associated Press, Debbie Hill

נתניהו בתגובה לפרסום על התרעות אמ"ן מלפני ה־7 באוקטובר: "טענה הפוכה מן האמת"

לוחם נפצע קשה בקרב בצפון הרצועה ● 30 שיגורים לעבר עמק החולה אחרי חיסול המחבל בלבנון,שרפות פרצו בעקבות הירי ● בית הדין לצדק בהאג יודיע מחר על החלטתו בעניין המלחמה בעזה ● אחרי יומיים של מבצע משמעותי: החלה יציאת כוחות צה"ל מג'נין ● צוות המו"מ הונחה לחדש את המגעים לעסקת חטופים ● חיזבאללה הודיע: ההרוג בתקיפה בנבטיה - מחמד פראן • עדכונים בולטים

חיים פייגלין, מנכ''ל צמח המרמן / צילום: כפיר סיון

חברת הנדל"ן שחשפה: הסיכון של מבצעי "קנו עכשיו, שלמו אחר כך"

צמח המרמן דיווחה על תזרים מזומנים שלילי, כתוצאה ממכירות במבצעי שיווק 20/80 שלא מגובות בכניסת כסף מצד הרוכשים ● גם בבנק ישראל מזהירים מהסיכון בשיטה הפופולארית ● מנכ"ל החברה: "האתגר של המבצעים לא פשוט, ואולם לצמח המרמן האיתנות הפיננסית כדי לעמוד בהם"

פדרו סנצ'ז, ראש ממשלת ספרד, ינס גר סטרה, ראש ממשלת נורבגיה, סיימון האריס ראש ממשלת אירלנד / צילום: AP, Geert Vanden Wijngaert, Harry Nakos, Jean-Francois Badias

כאב ראש כלכלי ומשפטי: משמעות הכרת נורבגיה, אירלנד וספרד בפלסטין

מספר מדינות מהציר הפרו־פלסטיני הודיעו במהלך מתואם על הכרה חד צדדית ● כיצד יושפעו היחסים הכלכליים והמדיניים של ישראל עם אירופה והאם מדובר בתקדים? ● גלובס עושה סדר

דוח המשפחות העשירות השנתי / צילום: Shutterstock, Tyler Olson

עושר עד: כיצד משקיעות המשפחות ששוות 600 מיליארד דולר

דוח הפאמלי אופיס החדש של UBS מבוסס על תיקי השקעות של משפחות בעלות שווי נקי ממוצע של 2.6 מיליארד דולר ● גם הן לא פוסחות על השקעה בתחום הבינה המלאכותית ולמעלה מ-78% מהן מדווחות שסביר שהוא יהיה אחד מאפיקי ההשקעה הבולטים שלהן בשנים הקרובות

ג'נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה / צילום: ap, Eric Risberg

אנבידיה עקפה שוב את ציפיות האנליסטים; המניה מזנקת במסחר המאוחר

לאחר ארבעה רבעונים רצופים במהלכם הפתיעה לטובה את התחזיות המוקדמות, אנבידיה עושה זאת שוב ● ההכנסות עמדו על 26 מיליארד דולר וב-260% יותר מהרבעון המקביל ● הרווח למניה היה 6.12 דולר, זינוק של יותר מ-450% ● החברה תבצע פיצול מניות ביחס של 10 לאחד

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

מכירות הדירות זינקו: הרווח הנקי של אאורה עלה ל-83 מיליון שקל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם • בזק דיווחה כי המלחמה פגעה בתוצאותיה הכספיים אך הציגה גידול בהכנסות הליבה • אאורה הציגה דוח רבעוני חזק וגידול של 68% במכירת הדירות ● הרווח הנקי של ישראכרט גדל, אבל מה הוביל לירידה בהכנסות? ● מדור חדש

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

שכר הדירה טיפס, הוצאות המימון ירדו והרווח הנקי של עזריאלי זינק ב-23% ברבעון

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● עזריאלי הציגה דוח רבעוני חזק עם גידול ברווח ובהכנסות ● גם דלתא גליל הציגה זינוק חד בשיעור הרווחיות הגולמית ● חברת הביטוח איילון הציגה גידול מרשים ברווח הנקי הרבעון שיותר מהוכפל לעומת התקופה המקבילה ● פנינסולה: גידול בהפרשות להפסדי אשראי הביא לירידה ברווח ● מדור חדש 

בנק מזרחי טפחות / צילום: איל יצהר

רווח של 1.3 מיליארד שקל למזרחי טפחות גם כשהכנסות המימון ירדו והאשראי האט

מזרחי טפחות הציג ברבעון הראשון רווח נקי של 1.27 מיליארד שקל, פחות מהרבעון המקביל אך יותר מאשר ברבעון האחרון של 2023 שהושפע לרעה בעקבות המלחמה • הכנסות המימון ירדו למרות גידול של 6% בתיק האשראי • ההוצאות להפסדי אשראי נותרו גבוהות, על אף שלא הורגשה הרעה משמעותית מצד הלווים ● הבנק יחלק 40% מהרווח כדיבידנד

הפגנות נגד ישראל מחוץ למשרדי גוגל בקליפורניה, בשבוע שעבר / צילום: Reuters, Tayfun Coskun

בזמן שהעובדים מוחים נגד ישראל, גוגל ואמזון מאיצות את הפרויקטים עם הממשלה

מערכת לניהול המפונים, סריקה מהירה לבקשות רישיון לנשק והיערכות למתקפת סייבר: מאז 7 באוקטובר מהדקות אמזון וגוגל את עבודתן עם ממשלת ישראל, חרף קריאות עובדיהן להפסיק עמה את הקשרים ● וגם: מי המתחרה של וויז שנכנסה למכרז של הממשלה?