גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע"

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, תאגיד התשתיות הצרפתי, מסביר כי פעילות החברות הזרות לא נפגעה, למרות המלחמה: "מה שמוביל זה האינטרס העסקי" ● בראיון לגלובס הוא מתייחס לראשונה לטענות על עיכוב בקו האדום ולעזיבת החברה הספרדית שבנתה את הרכבת הקלה בירושלים

ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום
ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום

"זאת הכלכלה, טמבל" - כך מסביר ערן כהן, מנכ"ל אלסטום בישראל, את הבחירה של חברות זרות להמשיך ולהתמודד על פרויקטים בישראל למרות המציאות הפוליטית והביטחונית. בראיון לגלובס הוא מתייחס לאתגרים המלווים את ההשקעה בתשתיות בראייה אירופית ומתייחס לראשונה לטענות לעיכובים בפתיחת הקו האדום בגוש דן בשל בעיות איתות במערכות אלסטום. 

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה
בלעדי | הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

בשנים האחרונות השתלבה אלסטום בפרויקטי תשתית רבים בישראל: היא העומדת מאחורי מערכת האיתות של הקו האדום שנפתח בשנה שעברה בגוש דן, חתומה עם רכבת ישראל על רכש קרונות בהיקף של מיליארדי שקלים, והיא בין החברות שזכו בהקמת הקו הירוק בגוש דן וברכבת חיפה-נצרת. כהן החל את הקריירה שלו בתחום הרכבות בחברת בומברדייה שנרכשה על ידי אלסטום בשנת 2021 והוא מונה למנכ"ל החברה בישראל.

אתה נמצא הרבה באירופה, איך רואים שם את מצב השוק בישראל?
כהן: "לפני כמה שבועות הצגתי בשוויץ את פרופיל הסיכונים שלנו בישראל. בחנו את ההשפעה על הקו הירוק בגוש דן, למשל. אבל אני חייב להגיד שהמיקוד גם היום הוא על ה-IMAC, היוזמה לרכבת בין סעודיה לישראל כחלק משרשרת סחר עולמית. חשבנו איך אנחנו יכולים לסייע כחברה צרפתית לנשיא עמנואל מקרון, שהצהיר בעיתונות שאת ההזדמנות הזו הוא 'לא הולך לפספס' כמו שדרך המשי הסינית התפספסה. הוא הזכיר את החברות הצרפתיות שצריכות להיות ידה הארוכה של צרפת ביישום הפרויקט".

גם עכשיו אתה מאמין שזה יקרה?
"בספטמבר היינו שם. אוקטובר קרה, אבל בסוף האינטרס הכלכלי הוא הקובע. קלינטון אמר לבוש כשניצח אותו בסיבוב הראשון It's the economy, stupid. אז אני אומר שזה מה שקובע. הפן הכלכלי-עסקי הוא המוביל, גם בקידום הרכבת הזו וגם בהיבטים אחרים. תראה מה קרה מ-7 באוקטובר עד עכשיו: בסוף אוקטובר הרכבת אישרה רכש קרונות בעלות של 1.7 מיליארד אירו, בדצמבר ביצענו סגירה פיננסית לקו הירוק בגוש דן עם EIB, בנק אירופי שמורכב מנציגים של 27 מדינות ובפברואר הכריזו על הזוכים בפרויקט נופית, שאנחנו ביניהם. בנקים מסתכלים על סיכונים ואולי לוקח יותר זמן לחזור אליך, או שהתעריפים אחרים כי הסיכונים עולים להן יותר. מדובר בפרויקט הראשון שהבנק הזה מוביל מחוץ לאירופה והצלחנו לסגור איתם בדצמבר למרות המלחמה".

והיו גם בנקים אירופיים שברחו לכם ברגע האחרון.
"נכון. אתה אומר 'ברחו', לנו נאמר שהם בוחנים את המצב מחדש ויחזרו אלינו. אבל כבר היינו בעיכוב של חצי שנה עם הסגירה הפיננסית ולא רצינו לחכות. אם EIB היה נסוג זה היה עולה לנו 300־400 מיליון שקל, דלתא שמיוחסת לריביות, ואני לא חושב שמישהו היה שולף את הסכום הזה מהכיס. צרפת השמיעה את קולה בתהליך מול הבנק ואני חושב שהאינטרסים הכלכליים הובילו לסגירה הזו בזמן המלחמה. כשרואים בעולם התקדמות בפרויקטים, סוגרים אותם פיננסית וממשיכים ללחוץ על הגז. זה כבוד למדינה ושולח מסר חזק של יציבות כלפי חוץ".

הזול שיעלה ביוקר

חברות זרות עדיין נסוגות מישראל בתחום התשתיות, דבר שרואים גם במכרזי ההפעלה של הקווים הירוק והסגול וגם במקומות אחרים.

"הכי קל לי להגיד לך 'רק אנחנו היינו כאן ב-8 באוקטובר', אבל זה לא המצב", אומר כהן, "אם כי היו חברות ביטוח שלא נתנו כיסוי. לעמית שלי מספרד לא היה ביטוח עד לפני שבועיים והוא לא יכל להגיע לכאן. המדינה, שיודעת שיהיו עוד סבבים ביטחוניים, צריכה להמשיך ולפתח מערכות יחסים עם מי שמוכיח את עצמו גם בעת משבר קיצון".
החברה הספרדית COMSA פרשה לפני מספר חודשים מפרויקט הקו הכחול בירושלים שבו זכתה יחד עם החברות הישראליות דן ודניה סיבוס. כהן מסרב להתייחס להחלטתה אך אומר כי "חשוב להפיק לקחים מאירועים כאלה. כשהמדינה מגבשת את נוסחת הסיכונים וההערכה של מתמודד, חובה שיינתן משקל לניסיון שלו בישראל ומחוצה לה. חברה שאין לה פעילות בישראל או הפעילות קטנה, תתקשה יותר לעמוד בלחצים פוליטיים מבית. חברות שמגיעות ממדינות שהיחס שלהן אל ישראל מורכב, זהו נתון המייצר תוספת סיכון נוספת".

אם מדברים על גיאופוליטיקה, איך אתה רואה את התחרות מול הסינים? נראה שהם פחות זוכים במכרזים פה.
"הייתה תקופה שבאמת היה רצון קצת יותר חזק לאפשר כניסה של עוד ועוד חברות, גם מסין".

גם כי מפחדים מהאירופאים, שלא מספיק תחרותיים.
"אני כבר לא רואה הבדלים גדולים מבחינת פרופיל המחירים של הסינים. בסוף, אלו חברות כלכליות עסקיות שרוצות להרוויח. גם כשהסינים באים לישראל יש להם פרופיל עלויות דומה לשלנו. הבדלי המחירים לא תמיד משמעותיים, אבל רוצים לזכות במכרז ו'משתגעים' על המחיר. אם יש 95% העדפה למחיר במכרז, והמחיר הנמוך הוא זה שמנצח, תפגוש את העלויות בשלבי התחזוקה".

מעבר לפרויקטים שבהם מעורבת אלסטום, כהן רוצה להתמודד על מכרזי המטרו ומסמן מטרה: בניית קו אחד לפחות. בעבר מנכ"לי החברות אלסטום ואלקטרה כיוונו למכרזים אלו בהתמודדות משותפת, אך בעבודות על הקו הירוק, כך לפי גורמים בענף, מתגלעים חילוקי דעות וחוסר שביעות רצון. לכך מגיב כהן כי "אלקטרה היא שותפה אסטרטגית וטובה, יש שם אנשי מקצוע ואנחנו שמים את הפרויקט בראש סדר העדיפויות. האם הכול מושלם? לא. יש טינופים וריכולים מבחוץ, אבל אנחנו זכינו יחד גם בפרויקט נופית מה שמחזק את השותפות".

המוניטין בישראל נפגע

המוניטין של אלסטום בישראל נפגע כשלפני פתיחת הקו האדום בגוש דן התגלו בעיות שונות במערכת האיתות. כמה שנים קודם לכן, מכרז ההקמה של הקו פוצל לאחר שאלסטום הציעה סכום שהיה גבוה מאמדני המדינה. "אני מבסוט שהקו נפתח", מגיב כהן, "עובדי אלסטום ויתרו על חופשת הכריסמס והגיעו לישראל".

אם בגללי פרויקט לא היה נפתח בזמן גם אני הייתי מוותר על חופשה.
"אני חי את הפרויקט הזה ויודע שהוא נפתח הרבה בזכות אלסטום. החלק של אלסטום מהווה 2% מעלות הפרויקט, והוא היה רק בסוף כי אי אפשר לבחון את המערכות לפני שהן מוכנות. לא היינו אחראים על האינטגרציה והיה שם מגדל בבל של חברות. יכולנו לנסות הכול רק כשהקו היה מוכן, ולצערי שלב הבדיקות לוקח זמן. סנכרון האינטגרציה נעשה בצורה שלומיאלית, כולם ניסו לעשות הכול, אבל ברגע שבונים משהו שהיסודות שלו לא נכונים זה מסתבך".

אתה מדבר על הפירוק של מכרז שהיה בזמנו, כי אלסטום הציגה מחיר מופרך.
"היום הוא נראה מצחיק. המחיר של אלסטום היה הגיוני אבל היה מרווח לאמדנים. אני מסתכל עלינו, על המדינה, שעשתה פרויקט רכבת קלה ראשון בגוש דן וכתבנו ספר עם כל הטעויות האפשרויות שאפשר לעשות והפקנו לקחים".

נת"ע, משרדי הממשלה וחברת הבקרה אמרו שהבעיה הייתה במערכת האיתות. אז כולם טעו?
"האנשים שהיו שם הבינו ויודעים של מי הייתה התרומה בתפירה של המערכות. אם אלסטום לא הייתה שם לא ידוע מתי היה מגיע אישור ההפעלה. הגב שלנו רחב ועשינו ועדיין עושים הרבה דברים. אני רואה בזה משהו שישיא דיבידנדים בעתיד, הרבה ומעבר לתכולות שלנו. עם השלמת הפרויקטים בתל אביב, בירושלים ובצפון נזכה לחיות במדינה שבה מערכת התחבורה טובה יותר". 

עוד כתבות

רסול סעדה, מנכ''ל משותף אל־ביאדר לפיתוח כלכלי חברתי / צילום: תמר מצפי

רסול סעדה: כך עבר הפשע בישראל מגוש דן אל היישובים הערביים

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, סקר סעדה, מנכ"ל משותף באל־ביאדר, את התפתחות הפשיעה בחברה הערבית, וציין: "מאז 2023, אנחנו באובדן מוחלט"

סיגריות / צילום: אייל פישר

העתירה למניעת עישון בבתי מגורים: האם שופטי בג"ץ יתערבו?

בג"ץ דן היום בעתירה הדורשת לאסור עישון בדירות מגורים החודר לדירות הסמוכות ● השופטים הציגו את ההתלבטות שלהם אם להתערב בנושא, בשל הקושי להגדיר מתי קיים מפגע שיש לאכוף אותו

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"החשב יפקח": היועמ"שית מבקשת מבג"ץ לדחות את העתירה בעניין מימון מעונות רה"מ

לעמדת גלי בהרב־מיארה, אין מקום להתערב בהחלטת ועדת הכספים לממן את שני מעונות ראש הממשלה, גם לנוכח הפרשנות שיש לתת לה והן בשל האישור הנדרש של החשב, בנוסף לזה של מנכ"ל משרד רה"מ

מוחמד מוחבר, צפוי להיות ממלא מקום הנשיא באיראן / צילום: Reuters, Pacific Press

מפעילות גרעינית ועד טילים בליסטיים: הכירו את הנשיא הזמני של איראן

כאשר נשיא מת או אינו כשיר למלא את תפקידו, החוק באיראן קובע כי ממלא מקומו יהיה הסגן הראשון ● עם מותו של איברהים ראיסי מונה סגנו הראשון מוחמד מוחבר ● בחירות לנשיאות יש לקיים תוך פרק זמן מקסימלי של 50 יום

מערכות הגנה אוויריות בתרגיל פולני. ורשה חתמה על הסכמי רכש בעשרות מיליארדים / צילום: Reuters, Kacper Pempel

עם הסכמים בעשרות מיליארדים: המדינה שמתכננת להקים את הכוח הצבאי הגדול ביותר באירופה

פולין מתכננת להכפיל את מספר החיילים שלה והיא אף הזמינה את מדינות נאט"ו לאחסן נשק גרעיני בשטחה ● בנוסף לכך חתמה ורשה על הסכמי רכש צבאי בעשרות מיליארדי דולרים בשאיפה לבנות את הצבא הגדול באירופה ● צעדים אלו מסמנים את המתיחות באירופה מאז פלישת רוסיה לאוקראינה: "צריך להבין שהתחיל עידן חדש - העידן שלפני המלחמה"

נשיא איראן איברהים ראיסי שנהרג בתאונת מסוק / צילום: Reuters

"סופו של נסיך הכתר": כך סוקר מותו של נשיא איראן ברחבי העולם

הידיעה על התרסקות המסוק בה נהרגו איברהים ראיסי ושר החוץ האיראני תפסה את הכותרות הראשיות במרבית אתרי החדשות הזרים ● "איראן נותרה ללא שניים ממקבלי ההחלטות החשובים ביותר שלה, במהלך זמנים מטלטלים", נכתב בניו יורק טיימס ● וגם: כך הגיבו מנהיגי העולם למות הנשיא האיראני

מוחמד מג'אדלה, אורי יוגב וד''ר סמיר מחאמיד בפאנל על תוכנית ''החומש־תקאדום'' / צילום: תמר מצפי

ראש עיריית אום אל־פחם: "כבר שנה וחצי שאני לא מקבל כסף לפרויקטים"

ראש עיריית אום אל־פחם סמיר מחאמיד, ויו"ר קרן אלומה ומנהל אגף התקציבים לשעבר אורי יוגב, שוחחו בכנס גלובס על תוכנית החומש לחברה הערבית ● "הממשלה לא מנהלת נכון סדרי עדיפויות"

בחינות הסמכה של לשכת עורכי הדין / צילום: רוני שיצר

בצל המלחמה: רק 16% מעבר בבחינות לשכת עורכי הדין

מספר הניגשים עמד על 770 בלבד, מאחר שמדובר במועד משלים שנערך בשל המלחמה ● האוניברסיטאות מובילות את טבלאות העוברים, כאשר מבין כלל הניגשים, המוסד האקדמי המוביל הוא האוניברסיטה העברית

אילוסטרציה: Shutterstock

גם בעברית: ניסינו את המודל הקולי של ChatGPT והעתיד כבר כאן

העוזר הקולי החדש של OpenAI יהיה מותאם אישית למשתמש, יכיר את ההעדפות שלו ויידע גם לבחור את האינטונציה המתאימה בהתאם לאופי השיחה ● בעקבות הסערה שהתעוררה ברשתות עם הצגת המודל החדש, בדקנו את המודל הזמין כיום בשוק

אפריל האדום של הפנסיה וההשתלמות / צילום: Shutterstock

אחרי שנה בצמרת, בית ההשקעות שמוצא את עצמו בתחתית טבלת התשואות לפנסיה

הירידות בשוקי ההון בעולם הובילו את המסלולים הכלליים לירידות של כ-1.5% ואת מסלולי המניות לירידות חדות יותר של כ-3% • אלטשולר שחם, מור ומנורה מבטחים בלטו לטובה כשמנגד אנליסט עם ירידות חדות • מה עשו המסלולים שעוקבים אחרי ה-S&P 500?

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח חברתי כלכלי במגזר המיעוטים / צילום: תמר מצפי

"במסגרת תוכנית החומש לחברה הערבית, אנחנו משקיעים קודם כל בחינוך. הפערים מצטמצמים"

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח כלכלי בחברה הערבית, התייחס בכנס גלובס לאתגרים באוכלוסייה זו ולחשיבותה ● לדבריו, ברקע יישום תוכנית החומש הייעודית, החברה הערבית חוותה שינוי משמעותי: "רוב התלמידים לא היו זכאים לבגרות. היום יש 20% סטודנטים לתואר ראשון"

ווסימוזי מדונסלה (מימין), נציג דרום אפריקה בדיון בהאג / צילום: Reuters, Yves Herman

המשטר בדרום אפריקה פותח מערכה לשלילת ההכרה בזכות הקיום של ישראל

עיון באוצר המילים והדימויים של נציגי המשטר הדרום אפריקאי בבית הדין בהאג מראה כי הם מתרחקים במהירות משאלת עזה ועוברים אל שאלת הלגיטימיות של קיום ישראל ● אפשר להגיד שהיחסים עם משטר ה–ANC במדינה הגיעו אל סוף הדרך

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Shutterstock

"האייל הזומבי": מחקר חדש מוכיח כי המחלה לא מסוכנת לבני אדם

OpenDNA חתמה על הסכם שיווק עם מקסון, והמנכ"ל סוגר מעגל ● מחקר חדש בארה"ב: "תסמונת האייל הזומבי" לא מסוכנת כרגע לבני אדם ● השבוע בביומד 

אבי לוי, מנכ''ל דיסקונט / צילום: ישראל הדרי

רווחי בנק דיסקונט ירדו ב-17% ברבעון; שיפור ניכר בהוצאות בגין הפסדי אשראי

הירידה ברווח הנקי מוסברת על ידי הבנק בשינוי בעליית המדד ומצמצום פער הריבית ● הכנסות הבנק ירדו ב-5% ● דירקטוריון הבנק החליט על חלוקת דיבידנד בשיעור של 30%, בסך של 315 מיליון שקל

רס''ן גל שבת ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רב-סרן גל שבת מת מפצעיו בביה"ח לאחר שנפצע בעזה

רס"ן גל שבת, בן 24, מקציר, מ"פ בחטיבת הצנחנים מת מפצעיו לאחר שנפצע באורח קשה ● ניסיון פיגוע סמוך לאבו דיס: לוחמי מג"ב נטרלו את המחבל ●  חשד לחדירת כלי טיס עוין לגליל העליון ● לראשונה אחרי 4 חודשים: רה"מ נתניהו ייפגש עם ראשי רשויות בצפון ● עדכונים שוטפים

מיינה הודית בפארק הירקון בתל אביב / צילום: י.ש

פחות פרפרים, יותר מינים פולשים: המצב המדאיג של הטבע בישראל

מיני הטבע בישראל נמצאים תחת מתקפה רב חזיתית: פולשים, זיהום, צמצום שטח, אקלים ועוד. גם המלחמה כנראה לא עוזרת ● תמר דיין, יו"ר מוזיאון הטבע: "מספר קטן של ממצאים חיוביים מראה שכשמתאמצים אז יש תוצאות"

יואב גלנט מארח את היועץ לביטחון לאומי של ארה''ב, ג'ק סאליבן / צילום: תקשורת שר הביטחון

גלנט אירח את ג'ק סאליבן: "מחויבים להרחבת הפעולה הקרקעית ברפיח"

שר הביטחון בביקור בבסיס יחידה 8200: "אנחנו יודעים בהרבה מאוד מקרים איך האויב חושב ואיך האויב נערך" • נתניהו נפגש עם ראשי רשויות בצפון, סירב להסביר איך יחזרו התושבים לבתיהם - אבל הבטיח: "הצפון ישגשג" • במקביל, הירי ליישובי הצפון לא נפסק • הותר לפרסום: מ"פ בצנחנים מת מפצעיו לאחר שנפצע קשה בהתיקלות עם מחבלים ברצועה • כל העדכונים מכל החזיתות

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

הזרים חוששים, והחברות הישראליות בדרך להשתלט על הרכבת הקלה

הוועדה לצמצום הריכוזיות המליצה לאפשר את השתתפותן של אלקטרה ושפיר במכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה ● מנגד, חברות בינלאומיות חוששות לגשת למכרז על רקע אי הוודאות הביטחונית והכלכלית בישראל

נשיא איראן, אברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

איראן דיווחה רשמית: הנשיא ראיסי נהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של הנשיא התרסק אתמול בשעות הצהריים (שעון ישראל) ונותק הקשר עימו ● אחרי מספר דיווחים סותרים, הטלוויזיה הממלכתית באיראן דיווחה כי שברי המסוק אותרו וכי אין סימני חיים במקום, וכעת היא מדווחת רשמית על מותו ● באותו מסוק טס גם שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, שנהרג אף הוא

אילוסטרציה: shutterstock

מארה"ב, דרך הודו ועד אוסטרליה: רוב שוקי המניות בשיא כל הזמנים

שוקי המניות ב-14 מתוך 20 הכלכלות המובילות בעולם נמצאים כעת בשיא כל הזמנים או קרובים אליו ● מה חושבים על כך האנליסטים?