גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפד במלכוד: הריבית בארה"ב עלולה להחריב את הין היפני

מדיניות הריבית של הפד מייצאת את בעיותיה של ארה"ב ליפן, והין יורד למחיר שלא היה כמוהו זה 34 שנה ● יפן החלה לתמוך במטבע ובהיותה המחזיקה הזרה הגדולה ביותר של אג"ח אמריקאיות, היא עלולה לפנות למכירה מסיבית וללחוץ על הריבית בארה"ב עוד יותר כלפי מעלה ● הסחרור היפני מאיים על הכלכלות והשווקים הבינלאומיים

טוקיו, יפן / צילום: טלי בוגדנובסקי
טוקיו, יפן / צילום: טלי בוגדנובסקי

הכותב הוא עורך דין בהשכלתו העוסק ומעורב בטכנולוגיה. מנהל קרן להשקעות במטבעות קריפטוגרפיים, ומתגורר בארה"ב. כותב הספר "A Brief History of Money" ומקליט הפודקסט KanAmerica.com. בטוויטר @ChananSteinhart

בתחילת שנות השבעים של המאה הקודמת ביטל הממשל האמריקאי את הסכם ברטון-וודס, שהיה הבסיס של המערכת המוניטרית העולמית מאז מלחמת העולם השנייה. ההסכם קבע את שערי החליפין של מטבעות בין המדינות המפותחות, ולאחר ביטולו החלו מחירי המטבעות המובילים בעולם לנוע בחדות. עם התנודות הגיעו סכנות למסחר העולמי. נציגי הכלכלות המרכזיות דאז, ארה"ב, גרמניה, יפן, צרפת ובריטניה, החליטו להיפגש במלון פלאזה בניו יורק. בתום הכינוס בספטמבר 1985 חתמו נציגי ה -G5 על "הסכם פלאזה" (The Plaza Accord), שייצר מנגנון להחלשת הדולר האמריקאי אל מול המטבעות המובילים, ובראשם הין היפני והמארק הגרמני. כדי להשיג את התוצאה המיוחלת התחייבה כל אחת מחמש המדינות להתערב בשוקי המט"ח המקומיים באמצעות הבנק המרכזי, ולהביא לשינוי דרמטי בשער החליפין של מטבעותיהם בתוך שנתיים. התחייבו - ועשו. במהלך השנתיים הבאות נחתך שווי הדולר כמעט ב-50% ובהתאמה יוספו המטבעות האחרים. כך, למשל, המטבע היפני, הין, נחלש מכ-242 ין לדולר לפני ההסכם לכ-153 ין לדולר בסוף 1986.

מודי'ס בדוח על ישראל: הגירעון והחוב יהיו גבוהים מהצפוי. השלכות המלחמה על הכלכלה יימשכו שנים
בזכות ה-AI: קמטק מציגה תוצאות שיא בדוחותיה הרבעוניים 

אך מתברר שהתכנון הצליח מעבר למצופה. כך בתחילת 1987 התכנסו שוב שרי האוצר ונגידי הבנקים של מדינות ה-G6 (קנדה התווספה לרשימה) בארמון הלובר בפריז, והתחייבו על שורה של צעדים פיסקליים ומוניטריים שמטרתם לעצור את הקריסה בשער הדולר, ולהביא למסגרת עולמית יציבה יותר. לשם כך הוסכם על צעדים כמו קיצוץ הגירעון בתקציב (צרפת), הורדת ריבית (יפן) וקיצוצי מסים (גרמניה). ההסכמים סייעו מאוד למשק האמריקאי, אבל גררו את יפן לעידן חדש. בין תחילת 1986 ותחילת 1987 חתך הבנק המרכזי היפני את הריבית בחצי, והעמידה על 2.5%. התערבות הבנק המרכזי היפני, על פי הסכמי פלאזה ופריז, בשערי המטבע ובשערי הריבית, הצעידו את יפן אל עידן הכסף הזול. בן לילה כמעט נוצרה בועת אשראי כבירה, ובעקבותיה בועת נכסים ענקית. בין תחילת 1986 ושיא הבועה בסוף 1989 קפץ מדד המניות היפני, הניקיי, מכ-12,500 לכמעט 40,000.

מאות בנקים וחברות על הנשמה מלאכותית

שוק הנדל"ן לא פיגר מאחור. בין 1985 ל-1990 עלו מחירי הנדל"ן המסחרי בשש הערים הגדולות של יפן ביותר מ-300%, ומחירי הנדל"ן למגורים בלמעלה מ-180%. בשיא הבועה, הקרקעות ביפן הוערכו כשוות פי 4 משווי כל הקרקעות בארה"ב, ושווי הנדל"ן ברובע צ'יודה שבטוקיו, שבו נמצא המרכז השלטוני של יפן, עלה לבדו על שווי הנדל"ן של קנדה כולה. שטח הארמון הקיסרי במרכזו, כ-1.25 קמ"ר בלבד, הוערך כשווה יותר מכל הנדל"ן במדינת קליפורניה. בועה של ממש.

הבועה החזיקה מעמד עד סוף 1989, כאשר הניקיי הגיע לכמעט 39,000. באותה נקודה הבנק המרכזי של יפן העלה את הריבית בין הבנקים. הבועה התפוצצה, ושוק המניות היפני הגיב בהתרסקות. עד אוגוסט 1990 ירד המדד במחצית ועד שנת 1992 הוא איבד כמעט שני שלישים משיאו. בעקבות המדד הגיע קריסה רבתי בשוק הנדל"ן. מחירי המניות והנכסים צנחו, והבנקים ביפן נותרו ממונפים מאוד.

התפוצצות הבועה הביאה בעקבותיה משבר כלכלי מתמשך, ולמה שיכונה "העשור האבוד" של יפן. תקופה שבה מאות בנקים וחברות גדולות הפכו "זומבים", מתים-חיים רק בזכות הנשמה מלאכותית פיננסית ועיוותים חשבונאיים של מאזניהם, בהסכמת הרשויות ובעידודן.

החוב הממשלתי של יפן הוא הגבוה בעולם

מזה עשורים יפן סובלת מדפלציה מתמשכת. הסיבות לכך מגוונות, ובראשם התחלואים מאותם הימים - התפוצצות בועת אשראי בסוף המאה שעברה, העשור האבוד, וכן הזדקנות האוכלוסייה. האוכלוסייה היפנית היא המבוגרת בעולם, כשליש ממנה חצה את גיל 65, ולפיכך באופן טבעי הצריכה שלה פוחתת. לאחר משבר 2008 הצטרף הבנק המרכזי היפני לחבריו בעולם והוריד את הריבית לאפס. ירידה זו הביאה שוב לגידול באשראי, והפעם הממשלתי. בסוף 2023 עמד חובה של ממשלת יפן על כ-263% מהתל"ג - החוב הממשלתי הגבוה בעולם. כ-43% מהחוב הזה היה כסף שהדפיס הבנק המרכזי היפני ו"הלווה" לממשלה. בנוסף לחוב זה, חייב הסקטור הפרטי היפני סך השווה לכ-120% מהתל"ג. החוב של כל הסקטורים במשק היפני עמד בסוף 2023 על כ-380% מהתל"ג. לשם השוואה, סך כל חובות המשק האמריקאי לסוף השנה שעברה עמד על כ-310% מהתל"ג, 98.4 טריליון דולר. מהם היה חובה של הממשלה הפדרלית 124% מהתל"ג, כ-15% ממנו מוחזק על ידי הפדרל רזרב.

כל עוד הריבית בכל העולם עמדה פחות או יותר על אפס, יפן הייתה יכולה להמשיך גם היא במדיניות ריבית אפס ובהגדלת החוב. אך כשהפד נאלץ בשנת 2022, נוכח עליית האינפלציה, להעלות את הריבית - הלחץ על הין היפני החל להתגבר.

השילוש שנכנס לפעולה מוגברת ביפן

בתחילת שנות השישים של המאה שעברה הציגו הכלכלנים מרקוס פלמינג ורוברט מנדל קונספט המכונה "השילוש הבלתי אפשרי" או הטרילמה. המודל מציב שלוש נקודות למדינה: שליטה על שערי הריבית (קרי מדיניות מוניטרית עצמאית), שערי חליפין יציבים למטבע שלה, ותנועה חופשית של הון פנימה והחוצה מגבולותיה. ועוד קובע המודל, כי מדינה אינה יכולה להחזיק בשלוש אלה בעת ובעונה אחת.

בשעה ששערי הריבית בארה"ב החלו להמריא, אך נותרו נמוכים מאוד ביפן, הטרילמה נכנסה לפעולה. גופים פיננסיים ומשקיעים מקצועיים החלו לווים כסף בין יפני, בריבית אפסית, ממירים את המטבעות לדולרים ומשקיעים את הדולרים בארה"ב, שם הפיקדונות נשאו חיש מהר ריבית של ממש. מהלך כזה של נטילת אשראי בריבית נמוכה במטבע אחד, והשקעתו בשוק אחר המשלם ריבית גבוהה בהרבה, מכונה Curry Trade. ככל שפער הריביות בין הדולר והין גדל, התרחב היקף ה-curry trade ועמו גבר הלחץ על הין, שעה שסכומים גדלים והולכים הודפסו כאשראי בין יפני והומרו בשוקי המט"ח לדולרים. את האסטרטגיה הפשוטה הזו יכולים לבצע גופים פיננסיים או משקיעים גדולים, בסכומים כמעט אינסופיים. בפועל זוהי מכונה להדפסת רווחים.

כך למשל עמדה הריבית של הבנק המרכזי היפני לטווח קצר באוגוסט 2023 על מינוס 0.1%, וריבית הפריים ללווים לטווח קצר עמדה על כ-1.4%. בה בעת הריבית ששילם הפד על הפקדות הריפו (רכש חוזר) ללילה היתה 5.34% והריבית על תעודות פיקדון (CD) לשלושה חודשים הייתה מעל 5.8%. במילים אחרות, אם גוף פיננסי היה יכול למשל לקבל אשראי של 10 מיליארד דולר במטבע היפני, לקנות ביטוח לשער העתידי, ולהפקיד את האשראי בדולרים בריבית קצרת הטווח בארה"ב - הרי שהרווח ממספר לחיצות עכבר ונטולות כמעט כל סיכון בטרייד זה, היה כ-375 מיליון דולר. טרייד כזה היה משחרר לשוק המט"ח ביפן היצע של 10 מיליארד דולר בינים, המבקשים לרכוש דולרים. בשלב מסויים בשנה שחלפה ההחזר על curry trade היה רווחי יותר אפילו ממדד S&P 500. לא רק הסיכון בטרייד אפסי, גם הסיכוי שהבנק המרכזי היפני פתאום ישווה את הריבית לזו של הפד הוא קלוש. האינפלציה ביפן, חרף כל ההדפסות, נמוכה משמעותית מזו שבארה"ב, ובמשק הנתון בחובות בהיקף היפני, העלאת הריבית לרמה האמריקאית הייתה מקפיצה את הוצאות הממשלה על ריבית פי 7 בן לילה, לכדי כ-13% מהתל"ג, מה שהיה גם מקפיץ את הגירעון הממשלתי פי 2.5 לפחות.

כך פוחת הין ממחיר של 115 ין לדולר בתחילת 2022 אל מעל 150 באוקטובר של אותה השנה. פיחות של יותר מ-30% בפחות מתשעה חודשים. בספטמבר 2022 החל הבנק המרכזי היפני להתערב בשוקי המט"ח והזרים לשוק ביום אחד 20 מיליארד דולר, בניסיון לעצור את הידרדרות הין. בחודשיים הבאים הוא הוסיף עוד כמעט 60 מיליארד דולר של היצעי דולרים. ההגנה הצליחה לצנן מעט את המחיר, אך במחצית 2023 הפיחות המשיך במרץ. בחודש שעבר נשבר שיא והמחיר הגיע ל-160 ין לדולר, המחיר הנמוך מזה 34 שנה, פיחות של מעל 53% מתחילת 2021.

עד מתי תידרש התערבות של הבנק המרכזי

הין, המטבע השלישי הפופולרי בעולם, משמש למסחר עולמי וכמטבע רזרבה של מוסדות פיננסיים רבים. מצב שבו מטבע מרכזי של חברה ב-G7 מתנהג כאילו היה לירה טורקית אינו מבשר טובות כלל ועיקר, לכלכלה היפנית ולשווקים הפיננסיים הבינלאומיים כאחד. בתחילת מאי הגיעה הזרמה נוספת מהבנק המרכזי היפני, של כ-48 מיליארד דולר, ובמצב הדברים הנוכחי קשה לדעת עד מתי התערבות כזו תידרש. כמות הדולרים שבקופת הבנק המרכזי היפני והמאפשרת לו לתמוך בשער הין היא מוגבלת. אך מה שיש ליפנים הן הרבה איגרות חוב של ממשלת ארה"ב. היפנים הם המחזיקים הזרים הגדולים של איגרות חוב אמריקאיות, כ-1.15 טריליון דולר מהן. יפן עשויה להיאלץ להנזיל חלקים גדולים מחוב זה על מנת לגייס דולרים שיתמכו במטבע. הנזלה כזו תגדיל את היצע האגח האמריקאיות בשוק ותלחץ את מחירן מטה, קרי את התשואה-הריבית מעלה, דווקא בשעה שהממשלה הפדרלית צריכה לגייס סכומי שיא שיכסו את הגירעון השוטף (1.5-1.6 טריליון דולר) ועוד למחזר איגרות חוב המגיעות לפירעון (לפחות עוד 6 טריליון דולר). גם כך מחירי איגרות החוב האמריקאים חזרו לעלות נוכח כל הסימנים שהאינפלציה רחוקה מלהיות מאחורינו. האיגרות מונפקות או נסחרות עתה במחירים הנעים בין 4.5% ל-5.3%, תלוי בתקופות.

סיכון לשוק האג"ח ולמערכת הבנקאית

הפד עומד אפוא בפני צומת מסוכן. המשך הצמצום המוניטרי, קרי הותרת הריבית והצמצום הכמותי על כנם, מהווה מדיניות שמסכנת יציבות של מטבעות וכלכלות מובילות, בראשן יפן ואחריה, כנראה, קנדה. גישה כזאת גם גם מביאה ל"צמצום כמותי" יפני של אג"ח אמריקאיות, שיעלה עוד את הריבית בארה"ב.

מנגד, ניצבת החלופה של הקלת המדיניות המוניטרית, קרי הורדת ריבית והפסקת הצמצום הכמותי (מכירת אג"ח מהמלאי של הפד) ואולי גם התחלת הרחבת המאזן. זאת תוך נטילת סיכון כמעט ודאי כי האינפלציה באמריקה, שרחוקה מרגיעה, תרים ראש ביתר שאת - על כל הפגיעות המשתמעות לשוקי איגרות החוב ויציבות המערכת הבנקאית. על פני ו נראה כי כל הסימנים, כמו גם הערכת הסיכונים לטווח הקרוב, מצביעים שהפד יבחר באופציה השנייה.

עוד כתבות

בנימין נתניהו / צילום: Associated Press, Debbie Hill

נתניהו בתגובה לפרסום על התרעות אמ"ן מלפני ה־7 באוקטובר: "טענה הפוכה מן האמת"

לוחם נפצע קשה בקרב בצפון הרצועה ● 30 שיגורים לעבר עמק החולה אחרי חיסול המחבל בלבנון,שרפות פרצו בעקבות הירי ● בית הדין לצדק בהאג יודיע מחר על החלטתו בעניין המלחמה בעזה ● אחרי יומיים של מבצע משמעותי: החלה יציאת כוחות צה"ל מג'נין ● צוות המו"מ הונחה לחדש את המגעים לעסקת חטופים ● חיזבאללה הודיע: ההרוג בתקיפה בנבטיה - מחמד פראן • עדכונים בולטים

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג / צילום: Shutterstock

פוליטיקה כמקצוע: על עודף הלהיטות של תובעים לפתוח תיקים למנהיגים

תפיסת צדק שלא מתחשבת בתוצאות פוליטיות עומדת ביסוד המשפט האנגלי, ממנו מגיע כרים חאן ● בדור האחרון גברה מוטיבציית התובעים לפתוח תיקים נגד מנהיגי ארצות ● להגיד שזו לא פוליטיקה היא היתממות ● חאן אינו "אנטישמי", אבל הוא כרך את עצמו במהלך פוליטי מסוכן

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; זינוק מדהים במניות האנרגיה הסולארית

S&P 500 ירד ב-0.6% ● הדוח של אנבידיה: עקפה את הציפיות ומזנקת במסחר המאוחר ● מיהם המשתכרים הכי הרבה מבין המנכ"לים בוול סטריט ● מכירות טסלה באירופה בשפל של 15 חודשים ● לאחר הדוח, מניית אנלוג דיוויסס מזנקת, טארגט צללה ● מודרנה וקומפיוג'ן זינקו ● בגולדמן סאקס ממליצים על שופיפיי ●  סטנלי דרוקנמילר מכר את רוב מניותיו באנבידיה, מה הוא קנה? ● פרוטוקול הפד: בכירי הפד הביעו דאגה,האינפלציה לא יורדת ● ירידה מפתיעה במכירות הבתים הקיימים בארה"ב

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

מכירות הדירות זינקו: הרווח הנקי של אאורה עלה ל-83 מיליון שקל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם • בזק דיווחה כי המלחמה פגעה בתוצאותיה הכספיים אך הציגה גידול בהכנסות הליבה • אאורה הציגה דוח רבעוני חזק וגידול של 68% במכירת הדירות ● הרווח הנקי של ישראכרט גדל, אבל מה הוביל לירידה בהכנסות? ● מדור חדש

הזוכים של משרד הפרסום באומן-בר-ריבנאי בתחרות הפרסום גרנות / צילום: אלון גלבוע

הזוכים הגדולים בתחרות הפרסום גרנות: באומן-בר-ריבנאי, בלאנקו ומנצ'

תחרות הקריאייטיב העצמאית גרנות, שיזמו אנשי הפרסום מירן פחמן וענת בן נתן, התקיימה הערב בפעם הרביעית והצדיעה למהלכי ענף הפרסום בזמן המלחמה ● התחרות כללה 15 קטגוריות, והוגשו אליה 120 עבודות

מחירי השכירות חזרו לעלות / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

אחרי שנה של קיפאון: איפה הערים שבהן עלו מחירי השכירות

בתחילת המלחמה נראה היה ששוק השכירות נעצר כמו כל המשק, ושירידות המחירים יצברו תאוצה, אך הנתונים מראים כיום מגמה הפוכה ● מספר הדירות שהמשקיעים מוכרים נמצא בירידה מסוימת, כי עליות המחירים מוסיפות לתשואות שלהם

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

מחיר למשתכן: חברה תקבל מחצית מהאגרות ששילמה

ביהמ"ש המחוזי קבע כי תוכנית מחיר למשתכן נועדה לסיוע לשכבות סוציו־אקונומיות נמוכות ● סכום המחלוקת היה 118,886 שקל בלבד, אך לפסק הדין, שיגיע בקרוב לבית המשפט העליון, עשויות להיות השלכות רוחב

פדרו סנצ'ז, ראש ממשלת ספרד, ינס גר סטרה, ראש ממשלת נורבגיה, סיימון האריס ראש ממשלת אירלנד / צילום: AP, Geert Vanden Wijngaert, Harry Nakos, Jean-Francois Badias

כאב ראש כלכלי ומשפטי: משמעות הכרת נורבגיה, אירלנד וספרד בפלסטין

מספר מדינות מהציר הפרו־פלסטיני הודיעו במהלך מתואם על הכרה חד צדדית ● כיצד יושפעו היחסים הכלכליים והמדיניים של ישראל עם אירופה והאם מדובר בתקדים? ● גלובס עושה סדר

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

מחר ב-16:00: ביה"ד הבינלאומי לצדק בהאג ימסור את החלטתו בבקשה לעצור את הלחימה בעזה

הבקשה הוגשה ע"י דרום אפריקה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח, ובמסגרת התביעה היא האשימה את ישראל ברצח עם ברצועת עזה ● המשלחת הישראלית טענה ביום שישי האחרון וביקשה לדחות את הבקשה ● בין השופטים בהאג - נשיא העליון לשעבר אהרן ברק

אוהד טל, הציונות הדתית / צילום: שחר כהן

האם איחוד האמירויות מתנגד רשמית לשליטה של הרש"פ בעזה?

מה חושבים באיחוד האמירויות על סוגיית "היום שאחרי"? זה תחום אפור ● המשרוקית של גלובס

מתחם ההשלמה, כפר שלם / צילום: יח''צ

אחרי 6 שנים: החברה שוויתרה על פרויקט נדל"ן גדול בתל אביב

אזורים פרשה מפרויקט התחדשות עירונית באחד המתחמים בשכונת כפר שלם לאחר שלא הגיעה להסכמות עם הדיירים ● בכך ויתרה על הכנסות של כ־889 מיליון שקל ● השבוע נחשף בגלובס כי אקרו ותדהר נטשו מיזם דומה בעיר

בנק מזרחי טפחות / צילום: איל יצהר

רווח של 1.3 מיליארד שקל למזרחי טפחות גם כשהכנסות המימון ירדו והאשראי האט

מזרחי טפחות הציג ברבעון הראשון רווח נקי של 1.27 מיליארד שקל, פחות מהרבעון המקביל אך יותר מאשר ברבעון האחרון של 2023 שהושפע לרעה בעקבות המלחמה • הכנסות המימון ירדו למרות גידול של 6% בתיק האשראי • ההוצאות להפסדי אשראי נותרו גבוהות, על אף שלא הורגשה הרעה משמעותית מצד הלווים ● הבנק יחלק 40% מהרווח כדיבידנד

חיילי צה''ל וכיפת ברזל. הוצאות המלחמה יעלו את תקציב הביטחון / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מערכת הביטחון דורשת עוד 30 מיליארד שקל. באוצר מתקשים למצוא מקורות

באוצר מבינים שתקציב הביטחון לשנה הבאה יהיה גדול יותר ממה שתכננו עד לפני מספר חודשים, כיוון שעלויות המלחמה מתבררות כגדולות יותר מכפי שחשבו במקור ● השאלה הגדולה היא מאיפה יגיע המימון?

ג'יימי דיימון, מנכ''ל ג'יי.פי מורגן צ'ייס / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

מנכ"ל ג'יי.פי מורגן בטוח: כולם טועים לגבי כיוון האינפלציה

ג'יימי דיימון לא מאמין שהריבית תרד, יותר מזה - הוא אומר שהיא עלולה לעלות ● בנוסף הוא לא שולל נחיתה קשה לכלכלה האמריקאית, ואומר השוק טעה בקרוב ל-100% מהתחזיות שלו

ג'נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה / צילום: ap, Eric Risberg

אנבידיה עקפה שוב את ציפיות האנליסטים; המניה מזנקת במסחר המאוחר

לאחר ארבעה רבעונים רצופים במהלכם הפתיעה לטובה את התחזיות המוקדמות, אנבידיה עושה זאת שוב ● ההכנסות עמדו על 26 מיליארד דולר וב-260% יותר מהרבעון המקביל ● הרווח למניה היה 6.12 דולר, זינוק של יותר מ-450% ● החברה תבצע פיצול מניות ביחס של 10 לאחד

מטה אנבידיה בסנטה קלרה, קליפורניה / צילום: Associated Press, Jeff Chiu

אנבידיה הכריזה על ספליט. כך זה יעבוד

ענקית הטכנולוגיה שוב הדהימה את וול סטריט עם ביצועים פנומנליים ● אחת הבשורות בדוח היא מהלך לפיצול מניות ביחס של 1 ל-10: מה עומד מאחוריו, ואיך זה יתבצע בפועל? ● שאלות ותשובות

תאגיד השידור הציבורי / צילום: שלומי יוסף

התאגיד פנה לאוצר: מעוניינים להעסיק טאלנטים בשכר של כ-60 אלף שקל בחודש

על פי המידע שהגיע לגלובס, מדובר בסכום שמיועד למספר קטן של אנשים, במה שנקרא "סופר טאלנטים" ● לדברי התאגיד, מודל השכר הקיים נוצר לפני 8 שנים, והוא אינו מעודכן לתרחישי השכר הקיימים כעת בענף

משתתפי כנס ''עולים על מדים'' / צילום: יונית שילר

הצעירים מרחבי העולם שבחרו להתגייס לצה"ל דווקא בעת המלחמה

כ-500 צעירים בגילאי 16-22 לקחו חלק באירוע "עולים על מדים" - יוזמה של "נפש בנפש", הסוכנות היהודית וקרן מיראז' ישראל ● חלקם עלו עם המשפחה, אחרים ישרתו כחיילים בודדים ● ישראל מתגייסת

יועמ''שית לממשלה, גלי בהרב מיארה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

היועמ"שית ופרקליטות המדינה: לבית הדין הפלילי בהאג אין סמכות לדון בעניין ישראל

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ופרקליטות המדינה הוציאו הודעה לפיה החלטת בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג היא "משוללת בסיס" ● בין היתר התבססה בהרה-מיארה על העיקרון הקובע כי אם למדינה יש מערכת משפט עצמאית המפקחת ומבררת תלונות על התנהלות המדינה - אין מקום לבירור בבית הדין הבינלאומי

בורסת תל אביב / צילום: איל יצהר

ת"א ננעלה בירידות; אלארום זינקה ב-13%, מיטרוניקס צללה ב-30%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.2% ● השקל נחלש קלות מול הדולר ● אי.בי.אי: הגירעון צפוי לגדול עד 8% תוצר ב-2024 ● מידרוג העלתה אופק הדירוג לאפי נכסים: "מאזן בהיקף משמעותי" ● אנבידיה צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות הערב לאחר המסחר ● בבלקרוק אופטימיים לגבי המניות היפניות