גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב
מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

כלל מדינות העולם פונות להשקעה גדולה יותר בתחום הביטחוני, כאשר כאלו שיש להן כבר מוצרים - שואפות לשדרג אותם. אין מדובר רק במדינות כמו ישראל, אלא גם על ארה"ב ורוסיה, כשזו כבר מיישמת את חלקם באוקראינה. בה בעת, איחוד האמירויות מתקרבת לסין בשל התעלמות הנשיא ג'ו ביידן ובריטניה מעדכנת על מצב מערכת היירוט באמצעות לייזר. על כל זאת ועוד בפינת התעשיות הביטחוניות השבועית. 

פרשנות | "זה לא מסובך": מה עומד מאחורי הסלוגן שפוגע בתדמית של ישראל
אחרי העיכובים ארה"ב תשלח חבילת נשק גדולה לישראל. מה יש בה?
כותרות העיתונים | ענק ההשקעות שהסתבך בגלל השקעה בחברות שמספקות נשק לישראל

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים

ארה"ב מעוניינת להגדיל את היכולות של כוחותיה המיוחדים בתחומי טילי הכתף, נשקי הצלפים וכטב"מים מתקדמים. כך סיפר לוטננט קולונל טוש לנקסטר בוועידה שהתקיימה בפיקוד הכוחות המיוחדים בנוגע לגרסה הקלה של מערכת ג'אבלין. 

ג'אבלין היא מערכת בקוטר 127 מ"מ מתוצרת לוקהיד מרטין שמיוצרת מאז שנות ה־90. צבא אוקראינה משתמש בהיקפים גדולים בטיל, שהטווח שלו נע מ־65 מטרים ועד 4 ק"מ - תלוי בתנאים בשטח. לוקהיד מרטין ו־RTX משלבות זרועות בימים אלה כדי ליצור גרסה משודרגת, כך לפי דוח הפנטגון לשנת 2023. 

פיקוד המבצעים המיוחדים החליט להגדיר את פיתוח טילי השיוט הזעירים כאחד מהתחומים שנמצאים בראש סדרי העדיפויות שלהם. אותם טילים צפויים להיות משוגרים ממטוסים שונים כמו AC-130J גוסטריידר, או MC-130J קומנדו II, כשאחת המטרות שעומדת מאחוריהן היא, ככל הנראה, חשש מעימות עתידי עם סין. 

לפי תמונה שפורסמה באתר TWZ, נראה כי במסגרת הניסויים, משגרים את הטילים הללו מהחלק האחורי של המטוס. טיל שיוט קשה יותר ליירוט מטילים בליסטיים, משום שטיל שיוט הוא מתמרן. אולם, בשל התמרון הוא איטי יותר מטיל בליסטי, בדומה למטוס - ופותחו מערכות שיודעות לטפל באיום. סכנה מרכזית בטיל שיוט היא שהוא יכול לעשות מסלול מעגלי, לעקוף מערכות רדאר - ולתקוף מאחוריהן. 

רוסיה מייבאת מטוסים רוסיים משומשים והופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר 

מפעל התעופה של אירקוצק שאמון על ייצור מטוסי סוחוי 30 רוכש מחדש מטוסים מדגם זה מלקוחות זרים. לפי דיווח "מוסקבה טיימס", היקף ההעברות בין הצדדים בשנים 2023-2022 הסתכם ב־400 מיליון דולר. זה נובע, בין השאר, מההערכות כי מאז פרוץ מלחמת רוסיה־אוקראינה, יורטו 11 מטוסי סוחוי 30, כאשר אותו מפעל גם אמון על ייצור מטוסי האימון יאק 130. 

סוגיה מעניינת מהחשיפה של מוסקבה טיימס היא שהמפעל מאירקוצק החל לייבא מחדש מטוסי סוחוי 30 בהיקפים גדולים כבר ב־2021. למעשה, אז התבצע שיא היבוא - 581 מיליון דולר, לאחר מכן 322.3 מיליון דולר ב־2022 ו־95.1 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2023. כלומר, קרוב למיליארד דולר בשלוש שנים בלבד. בין המוצרים שיובאו נמנים גם רכיבים ספציפיים כמו מכשירי מכ"מ. 

בה בעת, צילומי שברי טילים רוסיים שהגיעו מאוקראינה מצביעים על כך שרוסיה הפכה את טיל השיוט אוויר־קרקע Kh-101 לכזה בעל ראש נפץ כפול. המשמעות היא שהטיל נושא עכשיו כ־800 ק"ג חומר נפץ, במקום כ־450 ק"ג. התוספת הזו התבצעה על חשבון דלק, מה שמקצר את הטווח, במטרה להוסיף עוד ראש קרב שכולל גם שברי פלדה - במטרה להגביר את הקטלניות. 

לפי הערכות, התוצאות המרכזיות של הטיל המשודרג היא קטלניות רבה יותר נגד אדם וגם הגדלת רדיוס הפגיעה. הטיל החדש חריג משום שלרוב שימוש בשני ראשי קרב נועד כדי לבצע פיצוץ ראשון לריכוך היעד ואז פיצוץ שני כדי להגביר את הפגיעה העמוקה יותר. במקרה החדש, המטרה הרוסית היא ששני ראשי הקרב יתפוצצו יחדיו. 

מכונת המלחמה הרוסית מונעת באמל"ח צפון קוריאני

סוכנות הביון של קוריאה הדרומית הודיעה השבוע כי היא חוקרת אפשרות שקוריאה הצפונית סיפקה לרוסיה פגזי 122 מ"מ שיוצרו בשנות ה־70, עבור המלחמה באוקראינה. "הסוכנות מנתחת את הדברים לעומק, וממשיכה לעקוב אחר שיתוף־הפעולה הצבאי בין צפון קוריאה לבין רוסיה", נמסר מסיאול.

שר ההגנה הדרום קוריאני, שין וון־סיק, כבר סיפר כי מאז הפסגה בין המנהיג העליון קים ג'ונג־און לבין הנשיא ולדימיר פוטין בחודש ספטמבר, פיונגיאנג שלחה כ־6,700 מכולות למוסקבה, שמסוגלים להכיל עד כ־3 מיליון פגזי ארטילריה בקוטר 152 מ"מ או כחצי מיליון פגזים בקוטר 122 מ"מ. 

שירות המודיעין אמר כי הוא גם עוקב מקרוב אחר האפשרות של משלוח "לא חוקי" של חלקי טילים לצפון קוריאה על רקע החשש שהוא עשוי לרכוש חלקים כאלה כדי לפתח נשק חדש. זהו אינו תרחיש מופרך, שהרי ארה"ב מאשימה כבר מזה תקופה ארוכה את קים ג'ונג־און באספקות אמל"ח נרחבות לפוטין. 

ישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

בריטניה לא תספק בקרוב את מערכת ההגנה האווירית באמצעות לייזר "דראגון פייר" לאוקראינה, בניגוד לדיווחים מקומיים. חבר מפלגת הלייבור, ג'ון מרטין מקדונל, ביקש בדיון תקציבי תשובות בנושא, ושר הכוחות החמושים ליאו דוקרטי השיב כי חבילת התקצוב כוללת 400 רכבים ממוגנים, 1,600 חימושים וטילי סטורם שאדו. בנוגע לדראגון פייר, הוא השיב כי זו עדיין בפיתוח לכל הפחות עד 2027, ועל כן לא רלבנטית לאספקה מיידית לקייב. 

זהו אשרור נוסף לכך שמערכת "מגן אור" של רפאל, שצפויה להיות מבצעית במחצית השנייה של 2025, תקדים את מקבילתה הבריטית לפחות בשנה וחצי. המערכת הזו תועיל כלכלית מאוד משום שבמקום ליירט טילים קצרי טווח באמצעות כיפת ברזל, חלק מהיירוטים יתבצעו באמצעות קרן הלייזר של מגן אור, הנחשבת לזולה הרבה יותר. לשם השוואה, יירוט בודד על ידי כיפת ברזל מוערך בכ־30 אלף דולר, בעוד שיירוט באמצעות לייזר, כמו דראגון פייר הבריטית, עומד על כ־50 שקל בלבד. 

עם זאת, ליירוט בעזרת לייזר יש גם חסרונות: ראשית, המערכת מיירטת בטור, כך שבמקרה של מטח רקטות, היא תוכל לפגוע רק ברקטה אחת בכל פעם. שנית, המערכת מושפעת ממזג אוויר מעונן, אובך וערפל, שמגבילים את פעילותה.

ספינות חדשניות בדרך לצי הבריטי

בריטניה תקבל בקרוב שש ספינות מלחמה בעלות יכולת שיגור חימושים משוטטים ואמצעי לייזר. כך חשף מזכיר ההגנה גרנט שאפס בראיון לטלגרף. משימתן העיקרית של אותן ספינות תהיה להעביר במהירות כוחות קומנדו מהים לחוף, אולם באותה מידה יוכלו, כמובן, לשמש גם למשימות נוספות. 

הספינות החדשות צפויות לכלול את מערכת היירוט באמצעות לייזר "דראגון־פייר", שצפויה להפוך למבצעית ב־2027. לצורך ההשוואה, מערכת מגן אור של רפאל עשויה להיכנס לשירות כבר במחצית השנייה של 2025. 

"אנחנו לא בונים ספינה שמסוגלת רק להסתער על החוף", הבהיר מזכיר ההגנה הבריטי. "אנחנו בונים ספינה שיכולה להיות שימושית לא פחות מהחוף... שמסוגלת לשלוח כוחות קומנדו מתחת לפני הים אל מיקומם הסופי".

איחוד האמירויות עשויה לרכוש מטוסי קרב מתקדמים מסין

איחוד האמירויות הייתה אמורה לקבל 50 מטוסי קרב מדגם F-35 מארה"ב בעקבות הסכמי אברהם, אבל ממשל ביידן נסוג מהמהלך, בין השאר, בשל הקשר של מוחמד בן זאיד עם סין ומעורבות חברת הוואווי בהקמת רשת 5G במדינה המפרצית. זה הוביל לכך, שהאמירותים רכשו 80 מטוסי ראפאל מדאסו הצרפתית בדצמבר 2021. 

די ברור כי מוחמד בן זאיד מתכוון להעמיק אף יותר את שיתוף־הפעולה הצבאי עם סין. הוא כבר רכש מל"טים מדגמי ווינג לונג I, ווינג לונג II, ומטוסי אימונים מדגם הונגדו L-15 "פלקון", ואף שלח את חיל האוויר שלו לתרגיל "פלקון שילד" 2023 במחוז שינג'יאנג במערב סין. 

הידוק שיתוף־הפעולה בין הצדדים בה לידי ביטוי לאחרונה כשרמטכ"ל צבא איחוד האמירויות, גנרל סלאח מוחמד בן מאג'רן אל־עאמרי, נועד במטה משרד ההגנה הסיני עם מפקד חיל האוויר של סין, גנרל צ'אנג דינגיו. לא מן הנמנע כי הפגישה נובעת מכך שבאבו דאבי מאסו בהמתנה לקידום עסקת F-35, ופנו להתעניינות במטוס הקרב מהדור החמישי של סין, צ'נגדו J-20, שהרי תמונתו הופיעה על הקיר בסמוך לאל־עאמרי ודינגיו.

עוד כתבות

רכבי טויוטה חונים בשכונת מגורים. מכת גניבות רכב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נתוני אתרי הבנייה וגניבות הרכב מבהירים: שינוי הקונספציה הוא רק כסת"ח

מאז 7 באוקטובר ישראל אוסרת על כניסת פועלים פלסטינים לישראל, למעט חריגים בודדים. בשטח, 85% מאתרי הבנייה עבדו באפריל באופן מלא או חלקי, וגניבות המכוניות זינקו ב–35% ברבעון ● נתוני השב"חים מחודש מאי מבהילים, ובעיקר מוכיחים שמוכרים לנו שינוי שאיננו

צוק סרטנים / צילום: דניאלה אבואב

שני האחים התל אביביים שעושים כבוד למטבח הים תיכוני בשוק הכרמל

השף רן תמיר גילה את המטבח במוסד גמילה מסמים שאליו נכנס בגיל 19 ● במסעדה שפתח עם אחותו שיר הוא עושה אוכל משוחרר מהגדרות, תמים בדרכו ומלא רגש

הראל ויזל, מנכ''ל ובעל השליטה בפוקס / צילום: דימה טליאנסקי

פוקס: רשת המזון הבינלאומית Pret a Manger ביטלה את ההסכם איתנו בגלל המלחמה

קבוצת פוקס, שחתמה עם רשת המזון והקפה הבינלאומית על הסכם רישיון להקמת כ-40 סניפים ברחבי הארץ, הודיעה כי ההסכם עימה בוטל ● בחודשים האחרונים עמדה Pret A Manger בפני הפגנות של תומכי BDS, שדרשו להחרים את הרשת בשל כוונותיה לפעול בישראל

הבניין ברחוב רחל אמנו 34 בשכונת קטמון הישנה בירושלים / צילום: אנגלו סכסון ירושלים

כמה שילמו זוג הייטקיסטים על דירה בשכונת קטמון בירושלים

בני זוג ראו את הדירה לפני ה־7.10 ועתה החליטו לרכוש אותה ● ב־2018 נמכרה דירת הפנטהאוז בבניין, תמורת 4.9 מיליון שקל ● קטמון הישנה היא שכונה במרכז ירושלים, ונחשבת לאחת מהשכונות היוקרתיות בעיר, לצד טלביה, המושבה היוונית ורחביה

תומר וינגרטן מנכ''ל ומייסד סנטינל וואן / צילום: יח''צ

חברת הסייבר שצנחה אחרי הדוחות והישראלית שבדרך לנאסד"ק

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● יצרנית הזכוכית החכמה גאוזי צפויה להשלים הנפקה בנאסד"ק ●  סנטינל וואן הציגה תחזית מאכזבת ● וארבה רובוטיקס קפצה בחדות לאחר שהודיעה על קבלת הזמנות בהיקף של 103 מיליון שקל לגיוס חוב בבורסת בת"א

פעילות כוחות צה''ל ברפיח / צילום: דובר צה''ל

"טקטיקה ששימשה בעיראק ובסוריה": צה"ל שולף נשק חדש במערכה ברפיח

ישראל משתמשת בנגמ"שי M113 ("זלדה") בתור כלים מופעלים מרחוק ● הנגמ"ש נושא מערכות נשק, בהן רקטות מדוייקות

נשיא ארה''ב לשעבר, דונלד טראמפ, נותן הצהרה לתקשורת לאחר הרשעתו אמש (ה') / צילום: ap, Seth Wenig

האם הרשעת טראמפ תציל את מסע הבחירות המקרטע של הנשיא ביידן?

חמישה חודשים לפני הבחירות, טראמפ מועמד לניצחון ● אבל על המרוץ מרחפת השאלה מה חושבים המצביעים על האפשרות שעבריין מורשע יהיה נשיא ארה"ב

יניב ורדי / צילום: קרן מזור

הוא התחיל כנהג לימוזינה ופועל בניין. היום חברת הסייבר שהוא מנהל בדרך להנפקה

יניב ורדי, מנכ"ל חברת הסייבר קלארוטי, כבר רואה את ההנפקה באופק אך מאז 7 באוקטובר הוא לקח על עצמו גם את תפקיד ההסברה ● לא כולם יודעים איך לאכול את זה, אך כאבא לבן שנפצע במלחמה הוא לא מוכן לוותר: "מזהה בורות וחוסר הבנה אצל דור ה-Z בארה"ב"

ביומד / אילוסטרציה: Shutterstock

טיפול חדש ללוקמיה צפוי להפוך את המחלה הקטלנית למחלה כרונית?

כנס הסרטן האמריקאי השנתי ASCO מתרחש בימים אלה בשיקגו, ובשני ימיו הראשונים כבר סיפק כמה כותרות משמעותיות ● וגם: חברת מודרנה קיבלה את אישור השיווק למוצר הראשון שלה אחרי תקופת הקורונה ● השבוע בביומד

מור חן, מנהלת הפעילות של קרן גריילוק בישראל / צילום: RORY LINDSAY

השקיעה בפייסבוק ובפאלו אלטו נטוורקס: זו הקרן האמריקאית שחוזרת לישראל

פחות מעשור לאחר סגירת קרן "גריילוק ישראל", ששותפיה הקימו את 83 North, חוזרת קרן ההון סיכון גריילוק לישראל ● כעת, היא ממנה את מור חן, שניהלה עד לאחרונה את השקעותיה של הקרן הבריטית אקסל בישראל, לנציגה המקומית שלה

הנפקת טוקספייס בנאסד''ק / צילום: צילום מסך מתוך אתר נאסד''ק

המניה הפסיכולוגית שייסדו ישראלים קפצה בכ-360%. אך יש בעיה אחת בדרכה

בתחילת 2023 עמדו משקיעי טוקספייס בפני שוקת שבורה, כששווי פלטפורמת הטיפול הנפשי הווירטואלי התרסק ביותר מ־90% ● מאז, נסקה המניה ותוצאותיה השתפרו, אבל יונתן בן ארצי, מהמשקיעים המוקדמים בחברה, סבור כי היא זקוקה למשקיעים מוסדיים

משתתפי משלחת של דיפלואקט / צילום: דיפלואקט

הסטודנטים הישראלים והזרים שהופכים לשגרירי הסברה של ישראל

ארגון דיפלואקט מכשיר בימים אלה כ–180 סטודנטים, כולל משרתי מילואים, במטרה לייצג את המדינה בזירת יחסי החוץ ● בוגרי הארגון לקחו השנה חלק במשלחות להאג ולקמפוסים בארה"ב ● ישראל מתגייסת

רכב SU7 של שיאומי בתערוכת הרכב בבייג'ינג / צילום: ap, Andy Wong

יצרנית טלפונים סינית עשתה משהו שאפל לא הצליחה: היא ייצרה רכב חשמלי

שיאומי מייצרת מכשירים לבישול אורז, סמארטפונים, מנורות ועכשיו גם מכונית - ומראה עד כמה נמוכים נעשו חסמי הכניסה בעולם הרכב החשמלי

בני גנץ, יו''ר המחנה הממלכתי / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ בתגובה לנאום ביידן: "מחויבים לקידום המתווה, לכנס בהקדם את קבינט המלחמה"

נזק רב כתוצאה מהפגיעה הישירה בקריית שמונה, לא היו נפגעים • בפעם הרביעית מתחילת המלחמה: חיזבאללה הפיל כטב"ם של צה"ל בדרום לבנון • צה"ל הטיל כרוזים בצפון רצועת עזה וקרא לתושבי בית חאנון להתפנות מבתיהם • לשכת ראש הממשלה בהבהרה נוספת להצעת ביידן: "נון-סטרטר" • נמשכת פעילות כוחות צה"ל בדרום ובמרכז רצועת עזה • עדכונים בולטים

עמנואל מקרון, נשיא צרפת / צילום: Reuters, Gonzalo Fuentes

בעקבות הפעולה ברפיח: צרפת הרחיקה את ישראל מתערוכת נשק יוקרתית

במשרד ההגנה הצרפתי מציינים כי האיסור על השתתפות ישראל בתערוכה הביטחונית היוקרתית יורוסאטורי, נובע מסירובה של ישראל להפסקת הלחימה ברפיח ● כ-74 חברות ישראליות נרשמו לתערוכה הצרפתית - כאשר עשר מתוכן היו מיועדות להציג אמצעי לחימה

ג'יימי דיימון / צילומים: AP, Ludovic Marin ו־Shutterstock

המלך של וול סטריט: בדרכו החוצה מצמרת הבנקאות, ג'יימי דיימון זורק כמה נבואות זעם

העומד בראשו של ג'יי.פי מורגן, שהפך הודות לניווטו לבנק האמריקאי המוביל בשווי שוק ונכסים, ידוע גם כרואה השחורות של הענף ● פעם אחר פעם הוא מזהיר מפני אינפלציה גבוהה, מיתון עולמי ואיומים גיאו–פוליטיים, וזוכה לאוזן קשבת מהמנהיגים הבכירים ביותר ● כעת הוא רומז שהפרישה שלו תהיה מוקדמת מהצפוי, ומספק עוד תחזית שחורה לקינוח: "היערכו לתרחיש הגרוע ביותר"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; סנטינל וואן ירדה בכ-13%

הנאסד"ק ננעל סביב רמות הבסיס ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת ● הניקיי עלה בכ-1.3% ● מניית ג'יי.די. ספורטס נופלת בכ-11% בשל האטה במכירות ● מחירי הנפט ירדו ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בירידות ● מדד ה-PCE, מדד האינפלציה המועדף על הפד, עמד על 2.7% באפריל, בהתאם לציפיות

אדי ודר בהופעה. העיד בפני הקונגרס נגד טיקטמאסטר - וחזר לעבוד איתה / צילום: Reuters, Mario Anzuoni

כולם שונאים את טיקטמאסטר, אבל האם זה מונופול שכדאי לפרק?

משרד המשפטים האמריקאי הגיש תביעת הגבלים עסקיים נגד לייב ניישן והחברה הבת שלה טיקטמאסטר, שיצרו יחד מפלצת שלא מאפשרת לתחרות להתרומם ● לא ברור מה זה יעשה למחירי הכרטיסים, אבל בענף המשלב פוליטיקה, הון, בידור ופשע, אין ספק שזהו צעד משמעותי

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

בורסת ת"א ננעלה בירידות; קמטק צללה בכ-6.5%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.2% ות"א 90 יורד בכ-1.1% ● בבורסה מזהים שמשקיעי חוץ המשיכו לצמצם החזקות במניות מקומיות ● בבורסה בת"א יפורסמו דוחות חברת הנדל"ן קבוצת אשטרום ורשת גולף ● בפוריה פיננסים מעריכים כי השקעה במדד S&P 500 עלולה להיות מסוכנת ● פעילים ניהול תיקים: מתרחק המועד להפחתת ריבית בישראל ובארה"ב

מכרו חברות ב־2 מיליארד דולר. האם המשבר הסתיים? / איור: גיל ג'יבלי

הושלם הגיוס הגדול ביותר והשכר בשיא: האם המשבר בהייטק הסתיים?

לאחר שנתיים קשות נראה שחל מפנה בהייטק הישראלי, כשבחודשים האחרונים יותר מעשר חברות נרכשו, ההשקעות עלו, ושכר העובדים הגיע לשיא של כל הזמנים ● אולם חלק מהמומחים לא ממהרים להגדיר זאת כהתאוששות, וטוענים: "יש פה שתי כלכלות נפרדות, אחת של 'כוכבי תעשייה' והשנייה של כל השאר"