גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מהפך: רשות המסים דרשה 1.5 מיליון שקל מאיש עסקים, ובסוף תשלם לו פיצוי של 95 אלף שקל

רו"ח צבי יוכמן, מייסד ושותף מנהל בקרן ההשקעות סקיי, רכש לפני כעשור דונם של קרקע בירושלים בכ-25 מיליון שקל ● לאחר מכן רשות המסים דרשה ממנו תשלום מע"מ של כ-1.5 מיליון שקל ● אחרי תהליך משפטי ארוך, ביהמ"ש המחוזי בת"א פטר את יוכמן מהתשלום וחייב את רשות המסים לשלם לו פיצוי בסך 95 אלף שקל

רו"ח צבי יוכמן / צילום: איל יצהר
רו"ח צבי יוכמן / צילום: איל יצהר

עשור לאחר שרכש דונם של קרקע בשכונת בקעה בירושלים בעלות של כ-25 מיליון שקל, פטר בית המשפט המחוזי בתל אביב את איש העסקים, רו"ח צבי יוכמן, מתשלום מע"מ בסך כ-1.5 מיליון שקל שדרשה ממנו רשות המסים. רשות המסים אף חויבה לשלם ליוכמן פיצוי בסך 95 אלף שקל עבור הוצאות המשפט.

בני הזוג השוויצרים, הפנטהאוז בתל אביב ודרישת המס של רשות המסים 
לקוח הוריש את כל רכושו לעורך הדין. למה בית המשפט ביטל את הצוואה? 

המחלוקת של רו"ח יוכמן, מייסד ושותף מנהל (ביחד עם ניר דגן) בקרן ההשקעות סקיי, עם רשות המסים סבבה סביב החיוב במס של עסקה הכוללת רכישת זכויות בנייה שהתקבלו מכוח תמ"א 38 במסגרת רכישה ובנייה משותפת על מקרקעין בירושלים.

באפריל 2015 פרסמה רשות מקרקעי ישראל מכרז לרכישת זכויות הבעלות במקרקעין בשטח של כ-1,191 מ"ר ברחוב שמשון 23 בירושלים. על המקרקעין בנוי מבנה לשימור בן קומה אחת בשטח של כ-270 מ"ר.

באותה העת נלוו למקרקעין זכויות בנייה נוספות בלתי מנוצלות בהיקף של כ-680 מ"ר (סך-כל זכויות הבנייה המוקנות - כ-950 מ"ר, בשיעור של כ-80% מהמקרקעין). עוד נלוו למקרקעין זכויות בנייה פוטנציאליות מכוח תוכנית 10038 - תוכנית מיוחדת לעיר ירושלים שמקבילה לתמ"א 38 או מכוח הקלות, כאשר מימושן של אותן זכויות פוטנציאליות תלוי באישור הרשויות הרלוונטיות. במכרז נקבע מחיר מינימום להגשת הצעות בסך של 16.9 מיליון שקל, לא כולל מע"מ.

למכרז ניגשו ביחד בני הזוג צבי ואביבה יוכמן וכן חברת א.צ.י מקרקעין בע"מ - חברה בבעלותם המלאה של בני הזוג יוכמן. החברה התכוונה להשתמש בחלקה במקרקעין שימוש עסקי, ומשפחת יוכמן - שימוש פרטי.

כדי לגבש את ההצעה למכרז וכדי לקבוע את שווי הנכסים שיירכשו על-ידי כל אחד מן הצדדים, קיבלו הצדדים חוות-דעת השמאי גיל יזרעאלי, שקבע כי ערך המקרקעין נע בטווח שבין 21.7 מיליון שקל ל-26.8 מיליון שקל (ללא מע"מ); וכי החברה תרכוש את המבנה לשימור, גינות ו-470 מ"ר זכויות בנייה מוקנות בכ-19.5 מיליון שקל; ואילו משפחת יוכמן תרכוש 217 מ"ר זכויות בנייה מוקנות ואת זכויות הבנייה הפוטנציאליות בכ-5 מיליון שקל. מתוך אותם 5 מיליון שקל, ייחס השמאי יזרעאלי כ-762 אלף שקל לרכישת "זכויות בנייה ערטילאיות (תמ"א/הקלות), מקדם של 15% בגין אי-ודאות, דחייה וכו'".

על בסיס אומדן יזרעאלי, נחתם הסכם בין החברה ובין משפחת יוכמן לצורך הגשת הצעה משותפת לרכישת המקרקעין. בהסכם נקבע כי כל צד ישלם את חלקו היחסי בעלות רכישת המקרקעין בהתבסס על אומדן יזרעאלי, ביחס של 80% למערערת ו-20% למשפחת יוכמן.

החברה שילמה כ-20.4 מיליון שקל, המשפחה שילמה 5.1 מיליון 

לאחר חתימת הסכם הרכישה המשותפת הגישו החברה ומשפחת יוכמן הצעה משותפת לרכישת המקרקעין תמורת סכום של כ-25.5 מיליון שקל, בתוספת מע"מ. במכרז התמודדו שבעה מציעים נוספים שהגישו הצעות בטווח שבין 18 מיליון שקל לכ-23 מיליון שקל, ומשפחת יוכמן הוכרה כזוכה במכרז.

ביוני 2015 דווחה הרכישה למחלקת השומה במיסוי מקרקעין. בסופו של דבר, החברה שילמה עבור חלקה בעסקה כ-20.4 מיליון שקל בתוספת מע"מ, ומשפחת יוכמן שילמה כ-5.1 מיליון שקל בתוספת מע"מ. רמ"י הנפיקה לצדדים חשבוניות מס כנגד התשלום.

החברה, שהתכוונה לנהל פעילות יזמית בחלקה במקרקעין, ניכתה את מס התשומות שהיה גלום בחשבוניות המס שהנפיקה לה רמ"י בסך של כ-3.7 מיליון שקל; ואילו משפחת יוכמן, שהתכוונה להשתמש בחלקה שימוש פרטי, לא ניכתה את מס התשומות שהיה כלול בחשבוניות שהונפקו לה.

לאחר רכישת המקרקעין, הגישו הצדדים בקשה להיתר בנייה במקרקעין. במסגרת הבקשה להיתר הבנייה, ביקשה משפחת יוכמן לקבל היתר לבניית 608 מ"ר נוספים מכוח תמ"א 38. הבקשה אושרה על-ידי הוועדה המקומית, ולאחר כשנה ניתן היתר הבנייה. הגדלת הזכויות ב-608 מ"ר גררה תשלום היטל השבחה בסך של 182 אלף שקל, בו נשאה משפחת יוכמן לבדה.

20% בעלות בקרקע או 50%?

בחודש אוגוסט 2019 חתמו החברה ומשפחת יוכמן על הסכם לבנייה משותפת במקרקעין, לפיו כל צד יישא ב-50% מעלויות הבנייה, בהתאם לעלויות הבנייה של הצדדים בפועל.

הסכם זה הדליק נורות אדומות ברשות המסים בנוגע לחלוקת הקרקע בין החברה למשפחת יוכמן בעסקה המקורית. בדצמבר 2020 הוציא מנהל מע"מ תל אביב לחברה שבבעלות בני הזוג יוכמן שומת מס עסקאות בסך של כ-1.38 מיליון שקל (קרן מס). לטענתו, לאור הפער שבין חלוקת התשלום עבור המקרקעין (ביחס של 20:80) וחלוקת התשלום עבור הבנייה (ביחס של 50:50), החברה מכרה למשפחת יוכמן 30% מן הזכויות במקרקעין.

השגה שהגישה החברה נדחתה, וסכום המס אף הוגדל ל-1.48 מיליון שקל (קרן מס). על כך הגישה החברה ערעור לבית המשפט המחוזי בתל אביב.

בערעור, שהוגש באמצעות עורכי הדין שלומי ואקנין ואריאל אפשטין, טענה החברה, בין היתר, כי אין כל קשר בין חלוקת התשלום עבור המקרקעין ביחס של 20:80 ובין חלוקת עלויות הבנייה ביחס של 50:50. נטען כי משפחת יוכמן רכשה את זכויות התמ"א במלואן בעת רכישת המקרקעין מרמ"י, ואין בעובדה שזכויות התמ"א אושרו למימוש לאחר מספר שנים כדי להעיד שחלק מהן היו שייכות לחברה, ושבנקודת זמן כלשהי היא מכרה אותן למשפחת יוכמן.

מנגד, מנהל מע"מ טען, באמצעות עו"ד ערן פיירשטיין מפרקליטות מחוז תל אביב (אזרחי), כי מדובר בתכנון מס ובהתנהלות שכל תכליתה להתחמק מתשלום מס. לטענתו, הצדדים ייחסו את הזכויות העתידיות למשפחת יוכמן, ובכך אפשרו ניכוי מס תשומות בגין חלק גדול יותר מהמקרקעין מאשר זה שהחברה בנתה בפועל. זאת, נטען, למרות שהחברה ומשפחת יוכמן רכשו את המקרקעין מתוך ציפייה וידיעה ממשית בדבר היתכנות לניצול זכויות בנייה עתידיות מכוח תמ"א 38.

השופטת ירדנה סרוסי דחתה את כל טענות רשות המסים וקבעה כי "החברה ומשפחת יוכמן קנו מרמ"י את המקרקעין ואת כל 'זכויות הבנייה הנובעות מהחלקה'. מובן מאליו כי זכויות הבנייה שנמכרו כוללות גם זכויות עתידיות פוטנציאליות, שלא נשארו בידיה של רמ"י. כמו כן, באותה העת חלה תוכנית 10038 על המקרקעין, כך שאין ולא יכולה להיות מחלוקת כי גם הזכויות הפוטנציאליות שנובעות מאותה תוכנית נמכרו במסגרת המכרז".

חשדנות כלפי חלוקת מחיר שונה מחלוקת שטחים

עוד צוין בפסק הדין כי משפחת יוכמן החזיקה בכל הזכויות העתידיות מכוח אותו הסכם, אף טרם התממשותן בפועל. "נדמה כי שורש טעותו של מנהל מע"מ נטוע בסברה כי החלוקה בהסכם הרכישה המשותפת ביחס של 20:80 היא חלוקה של השטחים שנרכשו מרמ"י, ולא כך היא", קבעה השופטת, והוסיפה כי "החלוקה ביחס של 20:80 היא חלוקת עלויות הרכישה, אשר אינה תואמת בהכרח את חלוקת השטחים. כפי שניתן להיווכח בענייננו, מ"ר של זכות מותנית מתומחר בשווי נמוך יותר מאשר מ"ר של זכות מוקנית.

"הצדדים התחלקו 20:80 בעלות הרכישה מרמ"י כפי שוויו של כל חלק ביום החתימה על הסכם הרכישה. עקב התממשות הזכויות מכוח תמ"א 38, משפחת יוכמן 'הרוויחה' 608 מ"ר זכויות בנייה, במחיר נמוך יותר מאשר במקרה שבו הזכויות היו מוקנות לה מלכתחילה. במילים אחרות, משפחת יוכמן לא רכשה 20% מהשטח, אלא רכשה זכויות ששווין באותו הזמן היה כ-20% מכלל התמורה ששולמה לרמ"י".

עם זאת, השופט שיגרה אזהרה לצדדים קשורים המבצעים עסקאות יחד בעתיד, וציינה כי "אין בכוחו של פסק דין זה לפתוח פתח למניפולציות עתידיות. הצדדים בענייננו הם צדדים קשורים, וככלל יש לנהוג בחשדנות כלפי חלוקה במחיר שאינה הולמת לכאורה את חלוקת השטחים בפועל. אכן, ראוי לבחון באופן מדוקדק הסכמים בין צדדים קשורים, ואם החלוקה בין הצדדים אינה תואמת את המחיר ששולם, יש להתערב בכך. אולם על המשיב לעשות זאת בזמן אמת, ולא לנסות לעקוף את תקופת ההתיישנות בטענה כי אם המחיר לא תואם, אזי רכישת הזכויות לא נעשתה, תוך יצירת עסקה מאוחרת ללא בסיס".

עוד כתבות

רכב SU7 של שיאומי בתערוכת הרכב בבייג'ינג / צילום: ap, Andy Wong

יצרנית טלפונים סינית עשתה משהו שאפל לא הצליחה: היא ייצרה רכב חשמלי

שיאומי מייצרת מכשירים לבישול אורז, סמארטפונים, מנורות ועכשיו גם מכונית - ומראה עד כמה נמוכים נעשו חסמי הכניסה בעולם הרכב החשמלי

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם דינה בן טל גנניה, מנכ''לית אל על / צילום: גיא כושי ויריב פיין, מנחם רייס

מנכ"לית אל על פותחת הכול: איך הגיעה לתפקיד, המתקפה האיראנית וטירוף המחירים

היא נכנסה לתפקיד מנכ"לית אל על בעיצומו של משבר הקורונה, וכשנראה היה שהיא מנווטת את החברה חזרה לצמיחה, פרצה המלחמה וטרפה שוב את הקלפים ● בשיחה עם ערן גפן מדברת דינה בן טל גננסיה על הספרינט לצמרת, הזינוק במחירים והטריק שאפשר לה לייצר המשכיות כשכל הטיסות בוטלו

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

בורסת ת"א ננעלה בירידות; קמטק צללה בכ-6.5%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.2% ות"א 90 יורד בכ-1.1% ● בבורסה מזהים שמשקיעי חוץ המשיכו לצמצם החזקות במניות מקומיות ● בבורסה בת"א יפורסמו דוחות חברת הנדל"ן קבוצת אשטרום ורשת גולף ● בפוריה פיננסים מעריכים כי השקעה במדד S&P 500 עלולה להיות מסוכנת ● פעילים ניהול תיקים: מתרחק המועד להפחתת ריבית בישראל ובארה"ב

הדיון בבג''ץ על חוק הגיוס, הבוקר (א') / צילום: עמית שאבי, פול ידיעות אחרונות

השופט סולברג: גיוס בני הישיבות הוא צורך קיומי

נציג היועמ"שית: הניסיון להעביר את שיקול־הדעת לצבא - מנוגד לדין ● השופט סולברג על התנגדות הממשלה לגייס 3,000 חרדים: "צעד בסיסי ומינימלי" ● נציג הממשלה טען כי זכותה לשלם לישיבות גם בהיעדר חוק לפטור מגיוס ● השופט גרוסקופף: "יש תנאי לתמיכות בתלמידי הישיבות, והוא שלא משתמטים מגיוס שלא כדין" ● נציג איחוד הישיבות טען לאכיפה בררנית אל מול האוכלוסייה הערבית ● עדכונים שוטפים

מכה חדשה על נוטלי המשכנתאות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

המכה החדשה שתנחת בקרוב על נוטלי המשכנתאות

החוב הממשלתי בדרך להכות בכולנו ● משאבי המודיעין שבוזבזו היו יכולים לעבוד לטובתנו ● ואל תעצרו את הנשימה בהמתנה להתפטרות של השרה רגב ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

יו''ר ספיר קורפ, אלכס ספיר / צילום: יח''צ

מיליארדר בצרות: חברת הנדל"ן מת"א שמקדמת הסדר חוב

אלכס ספיר בעל השליטה בספיר קורפ פותח במגעים להסדר חוב מול מחזיקי שתי סדרות האג"ח בתל אביב ● הסיבה: החברה חוששת שלא תספיק למכור את המלון שלה במנהטן בזמן כדי לשלם את התשלום הקרוב ביולי

נשיא ארה''ב לשעבר, דונלד טראמפ, נותן הצהרה לתקשורת לאחר הרשעתו אמש (ה') / צילום: ap, Seth Wenig

האם הרשעת טראמפ תציל את מסע הבחירות המקרטע של הנשיא ביידן?

חמישה חודשים לפני הבחירות, טראמפ מועמד לניצחון ● אבל על המרוץ מרחפת השאלה מה חושבים המצביעים על האפשרות שעבריין מורשע יהיה נשיא ארה"ב

הישראלים שחוזרים, דווקא עכשיו / צילום: Shutterstock

‎"לא רוצה להגיע למצב שבו אני מרגיש מצורע": הישראלים שקיבלו החלטה גורלית דווקא עכשיו

רייזי עוזבת ג'וב חלומות בקנדה כדי לגדל את ילדיה בארץ, יניב מרגיש שאף אחד ברחוב שלו בלונדון כבר לא מבין אותו, את רם הכריעה העוינות מצד הסובבים אותו בסיליקון ואלי, ובינה ששבה ארצה אחרי עשור בצרפת בטוחה: "לכל מדינה יש את הבעיות שלה" ● אל מול הקולות שבטוחים שזה בדיוק הזמן להגר, יש מי שהחליטו לחזור לישראל

אזרחים בהודו עומדים בתור כדי להצביע בבחירות, היום / צילום: ap, Prabhjot Gill)

OpenAI מאשימה: חברה ישראלית ניסתה להתערב בבחירות בהודו

OpenAI ומטא (Meta) הודיעו לאחורנה על חסימת מאות חשבונות פייסבוק ואינסטגרם הקשורים לקמפיין פוליטי שמאחוריו עומדת חברה ישראלית ● כעת, דווח כי אותה חברה ניסתה להשפיע על הבחירות בהודו דרך הפצת ביקורת על המפלגה השלטת (ה-BJP) ●  "איום מסוכן" על הדמוקרטיה, כינתה המפלגה ההודית את הקמפיין

עמנואל מקרון, נשיא צרפת / צילום: Reuters, Gonzalo Fuentes

בעקבות הפעולה ברפיח: צרפת הרחיקה את ישראל מתערוכת נשק יוקרתית

במשרד ההגנה הצרפתי מציינים כי האיסור על השתתפות ישראל בתערוכה הביטחונית היוקרתית יורוסאטורי, נובע מסירובה של ישראל להפסקת הלחימה ברפיח ● כ-74 חברות ישראליות נרשמו לתערוכה הצרפתית - כאשר עשר מתוכן היו מיועדות להציג אמצעי לחימה

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

יום קרב בצפון: שריפה לאחר מטח לכיוון קצרין, שני כטב"מים התפוצצו באזור עכו ונהריה

15 שיגורים מלבנון לעבר קצרין ומרכז הגולן: כ-4 נפילות אותרו בשטח פתוח, שריפה פרצה במקום • קבינט המלחמה יתכנס הערב • נזק רב כתוצאה מהפגיעה הישירה בבסיס בקריית שמונה, לא היו נפגעים • עדכונים שוטפים

פעילות כוחות צה''ל ברפיח / צילום: דובר צה''ל

"טקטיקה ששימשה בעיראק ובסוריה": צה"ל שולף נשק חדש במערכה ברפיח

ישראל משתמשת בנגמ"שי M113 ("זלדה") בתור כלים מופעלים מרחוק ● הנגמ"ש נושא מערכות נשק, בהן רקטות מדוייקות

לישראל הייתה תוכנית סודית ליום שאחרי בעזה. חמאס חיסל אותה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ישראל שינתה את המבצע ברפיח בלחץ אמריקאי, הניסוי שעשוי לשפר את מיפוי המנהרות התת-קרקעיות בעזה וכך חיסל חמאס את תוכנית היום שאחרי של ישראל • כותרות העיתונים בעולם 

הבניין ברחוב רחל אמנו 34 בשכונת קטמון הישנה בירושלים / צילום: אנגלו סכסון ירושלים

כמה שילמו זוג הייטקיסטים על דירה בשכונת קטמון בירושלים

בני זוג ראו את הדירה לפני ה־7.10 ועתה החליטו לרכוש אותה ● ב־2018 נמכרה דירת הפנטהאוז בבניין, תמורת 4.9 מיליון שקל ● קטמון הישנה היא שכונה במרכז ירושלים, ונחשבת לאחת מהשכונות היוקרתיות בעיר, לצד טלביה, המושבה היוונית ורחביה

ארז אייזן ועמית דובדבני, צמד אינפקטד מאשרום, דוגמים מכונות דפוס של hp אינדיגו / צילום: תמי בר שי

"לפעמים שואלים איך אנחנו תומכים בישראל": זה הצליל החדש של אינפקטד מאשרום

חברי אינפקטד מאשרום, ארז אייזן ועמית דובדבני, חוו מקרוב את האובדן של קהילת הטראנס ב־7 באוקטובר ● בראיון עם גלובס הם מספרים על הטראק שהפיקו מצלילי מדפסות של hp אינדיגו, איתו יופיעו באירוע הדפוס הגדול בעולם תחת אבטחה כבדה

לאה ופנר, מנכ''לית ההסתדרות הרפואית בישראל / צילום: יח''צ הר''י

"זו הייתה שמורת טבע של דו־קיום. עד ה־7 באוקטובר"

עד ה־7 באוקטובר, מערכת הבריאות הישראלית הייתה "חוף מבטחים של דו־קיום", כפי שהגדירה מנכ"לית ההסתדרות הרפואית, לאה ופנר ● אבל בחודשים האחרונים התעוררו בתוכה רגשות עזים של כעס וחשדנות בין ערבים ליהודים, ולפי ופנר, "יש דלק באוויר ואסור לטאטא רגשות טעונים מתחת לשטיח" ● האזינו

אננסים למכירה בשוק הכרמל בתל אביב / צילום: Shutterstock

שנה לפתיחת השוק ליבוא אננס: המחירים נחתכו בחצי, והצריכה הוכפלה

למרות שמשרד החקלאות פתח את יבוא האננס מקוסטה ריקה בלבד, מחיר הפרי צנח בכמעט 50% - והפרי הפך לנגיש יותר עבור הצרכן הישראלי ● הנתונים מצביעים על כך שכשמסירים רגולציות חוסמות יבוא - המחירים יכולים לרדת, לעתים אף מבלי לפגוע באופן משמעותי בייצור המקומי

משתתפי משלחת של דיפלואקט / צילום: דיפלואקט

הסטודנטים הישראלים והזרים שהופכים לשגרירי הסברה של ישראל

ארגון דיפלואקט מכשיר בימים אלה כ–180 סטודנטים, כולל משרתי מילואים, במטרה לייצג את המדינה בזירת יחסי החוץ ● בוגרי הארגון לקחו השנה חלק במשלחות להאג ולקמפוסים בארה"ב ● ישראל מתגייסת

מטוס של קטר איירווייז / צילום: Nicolas Economou

"חברת התעופה של השנה" לא תגיע לישראל בקרוב

קטאר איירווייז היא "חברת התעופה של השנה" של 2024, עפ"י אתר AirlineRatings.com ● לחמשת המקומות הראשונים בדירוג הגיעו רק חברות שלא פועלות כיום בישראל ● אילו חברות תעופה נכנסו לדירוג, כמה מהן הפסיקו את פעילותן בישראל מאז המלחמה, ומי הן חברות הלואו קוסט המובילות בעולם?

מגדלי לנדמרק / הדמיה: 3d Vision

ארוחת בוקר של רותי ברודו: חברת הסייבר שעוברת למגדלי לנדמרק

קייטו נטוורקס תעזוב את משרדיה במגדל עזריאלי שרונה ותעבור למגדל לנדמרק במתחם שרונה ● החברה תשכור כ-17,000 מ"ר המשתרעים על פני 6 קומות בהסכם שהיקפו מוערך בתעשייה בכ-200 מיליון שקל לתקופה של חמש שנים