גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התעלומה של חברת הנשק הישראלית: ההזמנות בשיא, אז למה המניה מדשדשת?

מניית החברה הביטחונית ירדה ב־6% השנה למרות מומנטום חיובי מתמיד בעסקיה והזמנות של מיליארדי דולרים מתחילת המלחמה ● מומחים: "משקיעים זרים מוכרים את המניה כי היא ישראלית"

אלביט מדשדשת / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלביט מערכות
אלביט מדשדשת / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלביט מערכות

תקציבי הביטחון ברחבי העולם עולים, והחברות הביטחוניות נהנות מעלייה בביקושים למוצרים שלהן. גם אלביט מערכות  מדווחת באופן תדיר על חוזים גדולים, לאחר שכבר ברבעון הקודם דיווחה על צמיחה משמעותית בצבר ההזמנות שהגיע לשיא של 17.8 מיליארד דולר. רק השבוע, אלביט הודיעה על חוזים בסך 760 מיליון דולר ממשרד הביטחון בישראל, בעקבות המלחמה, לאחר שהודיעה בחודשים האחרונים על חוזים רבים, בין היתר בארה"ב, אירופה ואוסטרליה.

אף חברה אמריקאית לא זכתה: המכרז בעיראק שמוכיח - סין מהדקת אחיזה
צ'כיה תעמוד לצד ישראל, ומה תעשה גרמניה? בית הדין בהאג עשוי לפלג את אירופה

עם זאת, בזמן שמניות הסקטור הביטחוני בעולם עלו מתחילת השנה ב־8% ובשנה האחרונה הוסיפו לערכן 18.5%, מניית אלביט מדשדשת. המניה ירדה מתחילת השנה ב־6.2% למחיר של כ־200 דולר, דומה למחיר בו היא נסחרה לפני פרוץ המלחמה. שווי השוק של החברה, שנסחרת במקביל בנאסד"ק ובבורסה בתל אביב, הוא 8.9 מיליארד דולר. אלביט, המנוהלת על־ידי בצלאל (בוצי) מכליס ונמצאת בשליטת (44%) מפעלי פדרמן של מיקי פדרמן, צפויה לפרסם דוחות בשבוע הבא.

"משקיעים זרים לא מתים על השוק הישראלי"

מה מסביר את הדשדוש במניה? שני אנליסטים מסמנים את הסנטימנט השלילי כלפי מניות ישראליות. לדברי לירן לובלין, מנהל מחלקת המחקר ב־אי.בי.אי "אלביט זו מניה ישראלית, ויש הרבה מניות טובות בישראל שמדשדשות - בזק, הבנקים, בזן עם תוצאות שיא והנייר יורד. יש פה מעין דכדוך, משקיעים זרים לא מתים על השוק הישראלי וגם ישראלים מחליטים לצאת לחו"ל. אנחנו רואים שיש המון זרים שיוצאים מהנייר ולא מספיק ישראלים שנכנסים כך שהירידה תיבלם".

עמרי עפרוני, אנליסט באופנהיימר, מוסיף כי "יש מגמה של סנטימנט אנטי ישראלי, שיכול להפעיל הרבה לחץ על משקיעים זרים למכור את המניה". הוא מציין את הבנק הקנדי, Bank of Nova Scotia שחברת ניהול הנכסים שלו, Scotiabank, מכרה לאחרונה 40% מההחזקה שלה במניות אלביט. לפי דיווח שהועבר ל־SEC (רשות ניירות הערך של ארה"ב), בסוף הרבעון הראשון הבנק הקנדי החזיק כ־2.5% מהון המניות, לעומת כ־4.2% בסוף הרבעון הקודם. זאת לאחר שנמכרו מניות גם ברבעון הרביעי. המשמעות היא מכירת מניות בהיקף משוער של למעלה מ־150 מיליון דולר במהלך הרבעון הראשון. אם הבנק ממשיך להחזיק באותו שיעור של מניות היום, השווי הנוכחי שלהן מגיע ל־225 מיליון דולר. להערכת עפרוני, בבנק לא רצו להיות מזוהים עם המניה. בבלומברג דווח בעבר שהבנק היה יעד למחאות ועצומות בשל ההחזקה באלביט.

בצלאל מכליס, נשיא אלביט מערכות / צילום: אסף שילה ישראל סאן

גם סחירות נמוכה ותזרים בעייתי מכבידים

לדברי עפרוני, מעבר ללחץ על המשקיעים הזרים, הבעיה היא גם סחירות נמוכה יחסית במניה בנאסד"ק, כך שזה מפעיל לחץ על הנייר. להערכתו, במקביל יש היום גופים שרוצים להיכנס להשקעה במניות ביטחוניות על רקע ההשקעות הגדולות בהגנה בארה"ב ובאירופה, כך שקונים חדשים עשויים להיכנס להשקעה - אך קשה לדעת מתי זה יקרה. המלצת אופנהיימר על המניה היא "תשואת יתר" במחיר יעד של 256 דולר, פרמיה של יותר מ־28% על המחיר הנוכחי בנאסד"ק.

לדברי לובלין מאי.בי.אי, מעבר לסנטימנט השלילי כלפי מניות ישראליות, גורם נוסף שמשפיע על מניית אלביט לשלילה, אך במידה פחותה, הוא נושא התזרים. "בסוף, כשמסתכלים על המספרים גם בשנה האחרונה וגם קדימה, רואים צמיחה מרשימה בצבר ההזמנות ובהכנסות, וסביבת מאקרו תומכת כי תקציבי הביטחון בעולם עולים", הוא אומר. "אלביט הגיעה לתקופה הזו עם מכפיל רווח מעט יותר גבוה שגוזר ציפיות שוק לצמיחה יותר גבוהה. כל זה לא התגלגל עדיין לתזרים המזומנים. משרד הביטחון שילם חובות ברבעון הרביעי (קודם לכן אלביט ציינה שמשרד הביטחון הישראלי לא שילם לה את חובותיו, ש.ח.ו) אך בהמשך שוב נפתח פער בתזרים".

לובלין מוסיף כי "מה שמעניין את השוק בתקופות של אי ודאות זה לא רק צמיחה, אלא גם כמה תזרים חברה יכולה לייצר, ופה לאלביט יש עוד עבודה לעשות". המלצת IBI על אלביט היא "תשואת שוק" במחיר יעד של 220 דולר, שגבוה ב־10.2% מהנוכחי.

למה כדאי לצפות בדוחות הרבעוניים בשבוע הבא?
עפרוני: "בעיקר הייתי רוצה לראות שיפור ברווחיות התפעולית שלהם. ברמת הביקושים אין חשש. נרצה לראות את יכולת החברה לשפר מלאים ורווח תפעולי, ולהוריד הוצאות מימון".

לובלין: "אני מניח שנראה בדוחות צמיחה יפה בשורת ההכנסות, ועוד צמיחה יפה בצבר ההזמנות, ראינו חוזים שנחתמו. הוצאות המימון יהיו גבוהות, בדומה לרבעונים קודמים, בגלל סביבת הריבית. בסך הכול אמור להיות דוח לא רע בכלל, כי הסביבה היא סביבה נוחה לצמוח".

בזמן שמניית אלביט מדשדשת, יש חברות ביטחוניות קטנות בבורסה שעלו בשיעורים חדים. כך למשל ארית המייצרת מרעומים, שהשבוע הודיעה על הזמנה בהיקף 150 מיליון שקל ממשרד הביטחון, ובשנה האחרונה מנייתה זינקה ב־152%. במקביל עלו בשיעורים גבוהים גם מניות נקסט ויז'ן, אימקו ועין שלישית.

מאלביט לא נמסרה תגובה.

עוד כתבות

תערוכת יורוסאטורי / צילום: Lafargue Raphael

בית המשפט בצרפת מחמיר את ההגבלות בתערוכת הנשק הגדולה

בית המשפט בבוביני שבאיל דה פראנס שבפאתי פריז, קיבל עתירה של ארגונים פלו־פלסטיניים מקומיים שדרשו לאסור כניסת חברות ישראליות באופן גורף לתערוכת יורוסאטורי היוקרתית ● המשמעות: גם חברות שתכננו לשלוח נציגים לתערוכה כדי לקיים פגישות או לפנות למציגים אחרים, לא יוכלו לעשות זאת

יריב לוין, שר המשפטים / צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

בג"ץ ללוין: נמק למה הוועדה לא בוחרת נשיא לבית המשפט העליון

בג"ץ לא קיים דיון בעתירה נגד שר המשפטים ולא קיבל תגובה תגובה מקדמית כנהוג, אלא החליט מטעמי יעילות להוציא צו על תנאי ולעבור לשלב הבא - בו יוכרע האם לחייב את לוין לכנס את הוועדה לשם בחירת נשיא ושופטים לביהמ"ש העליון • לוין מונע מחברי הוועדה להצביע על מינוי נשיא מאחר ורוב החברים בעד מינויו של השופט יצחק עמית לפי שיטת הסניוריטי הנהוגה ● עו"ד עמית בכר, ראש לשכת עורכי הדין: "צעד חיובי ומתבקש לנוכח התנהגות שערורייתית של שר משפטים שמפקיר את מדינת ישראל"

הדירה ברחוב נחל לכיש בשדרות / צילום: כפיר אסולין

דירת מחיר למשתכן בשדרות נרכשה ב-640 אלף שקל. בכמה היא נמכרה?

דירת 4 חדרים בשטח של 110 מ"ר בפרויקט מחיר למשתכן בשכונת נאות שקמה בשדרות נרכשה לפני 5 שנים בכ־700 אלף שקל והרוכשים קיבלו מענק של 60 אלף שקל נוספים ● כעת נמכרה הדירה ב־1.28 מיליון שקל

נחתים אמריקאים בתרגיל. התאמנו בסביבת טייוואן לפחות שנה / צילום: Reuters, EyePress News

חיל הנחתים האמריקאי כבר התחיל להתכונן למלחמה שתפתח סין

חיילי הנחתים של ארה"ב מוטסים במסגרת תרגילים צבאיים למקומות מרוחקים שמהם הם עשויים יום אחד להילחם בסין ● הכוחות לומדים איך לעכב את הסינים כדי לקנות זמן לתגבורת אמריקאית, לומדים איך לתקשר ביניהם ולהישאר מוסווים ויודעים איך ליצור הסחה: "כל חיישן שסין מגייסת כדי לחפש כוח של חיל הנחתים, הוא חיישן שלא מחפש מטרה אחרת" ● חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

שבוע המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת ● מדד המחירים לצרכן בישראל הפתיע לחיוב בחודש מאי, אך בקבוצת הפניקס מעריכים שהסיכונים לאינפלציה עדיין מוטים כלפי מעלה ● ברודקום ממשיכה במומנטום החיובי ובבנק אוף אמריקה העלו את מחיר היעד למניה ● בארה"ב יתקיים שבוע מסחר מקוצר ובמהלכו יתפרסמו נתוני ייצור תעשייתי ● בבריטניה יפורסמו בשבוע הקרוב מדד המחירים לצרכן, והחלטת הריבית ביום חמישי ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

''השיבה הביתה היא הדבר הקשה''. חיילי מילואים בשטח כינוס / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

שיקום נפשי בשטח ושינוי תפיסת הקב"ן: כך צה"ל מתמודד עם טראומות המלחמה

צה"ל יצא למהפכה בטיפול הנפשי - עם קב"נים שנכנסים לשטח הלחימה לצד מרכזי שיקום עורפיים ● ראש ענף חוסן נפשי סא"ל נטע לי צליכובר, מספרת על האתגר בחזרת הלוחמים הביתה: "הדריכות נשארת" ● כעת צה"ל נערך למעבר ללחימה בצפון: "הבדלים רגשיים רבים"

כיכר המדינה. לב אזור הביקוש / צילום: באדיבות י.ח דמרי

כיכר המדינה בת"א עובר מתיחת פנים. כמה יעלו הדירות החדשות?

באיזור כיכר המדינה ניתנו בחמש השנים האחרונות 199 היתרים להתחדשות עירונית ● אייל כ"ץ, בעלי חברת תיווך: "יש התאוששות בשוק בעיקר בפרויקטים חדשים והרבה לקוחות מחפשים לשלם 10% עכשיו ו־90% בסוף, ולהוציא שלל הטבות מהיזמים"

משחק הפתיחה יורו 2024 / צילום: Reuters, Christian Charisius

אליפות אירופה בכדורגל יוצאת לדרך: מי מנצחת במגרש הכלכלי?

טורניר יורו 2024 יוצא הערב לדרך על אדמת גרמניה שתארח לבדה את התחרות ● במשחק הפתיחה היא תשחק מול נבחרת סקוטלנד ● מי הפייבורטית לזכות, ולמי מבין השתיים שישחקו הערב כלכלה חזקה יותר?

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; ברודקום זינקה ב-12%, אנבידיה ב-4%, טסלה ב-3%

נאסד"ק עלה ב-0.4% ● המסחר באירופה ננעל בירידות חדות ● חדשות טובות לשוק: מחירי הייצור בארה"ב ירדו ב-0.2% לעומת עלייה של 0.5% בחודש שעבר ● התחזית של קתי ווד: מניית טסלה תעלה פי 14 בחמש שנים ● שאלת 56 מיליארד הדולר: האם יאשרו היום בעלי המניות של טסלה את חבילת השכר של אלון מאסק? ● באפט מכר חלק ממניותיו באפל ברבעון הראשון, כמה הוא הפסיד?

שרקוטרי בהופמן / צילום: גיל אבירם

ראשון לציון מקבלת דחיפה משני מקומות נהדרים בהובלה נשית

רתם לב־ארי פתחה את הופמן בעיר היין, שדווקא בה "אין מקום שווה לקנות או לשתות יין", והמעדנייה של עדי בלכר עושה חשק לטעום הכל

בני לנדא / צילום: Miguel Gutierrez

"בלי כסף של אף אחד": הצצה לבונקר הסודי של בני לנדא

16 שנה אחרי שהוקמה, מכירות חברת הדפוס של בני לנדא הגיעו בשנה האחרונה להיקף של 100 מיליון דולר, ואם שואלים אותו פוטנציאל השוק שלה עומד על 35 מיליארד ● וזה רק טיפה בים בממלכה של היזם הסדרתי ● כעת הוא חושף טפח מהאימפריה שבנה, מסביר מה מפריע לו במשקיע הישראלי ובטוח שהאיום האמיתי לא נמצא באיראן: "אם הכלכלה שלנו תקרוס, גם ההגנה תקרוס"

סיכום שווקים / צילומים: איל יצהר,AP, MATT MONFREDI, בן קלמר, איתי רפפורט, שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

רשות ני"ע רוצה לשנות הגדרה אחת שתשפיע על כל עולם ההשקעות - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מנהל ההשקעות שמסביר למה שוק המניות הישראלי לא מתרומם ● שינוי שישפיע על אלפי מיליונרים: האם הרף להגדרת "משקיע מתוחכם" עומד לרדת ● איך יכול להיות ש-17 שנה חלפו מאז הונפקה חברה קיבוצית בבורסה ● וגם: האם טורניר היורו והאולימפיאדה יקפיצו את מניות מותגי הספורט?

מירי רגב, הליכוד / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בצל ההסלמה בחזית הצפון, מה עושה הממשלה לטובת המפונים?

המטחים הכבדים שנורו בימים האחרונים לעבר צפון הארץ מדגישים עד כמה דבריה של השרה רגב על "הדברים המדהימים שעשתה הממשלה" בעייתיים ● ואם בתחילת המלחמה מרבית המפונים היו מהדרום, כעת רובם מהצפון ● של גלובס בוחנת לעומק את יעדי הפינוי והביצוע בשטח

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: דובר צה''ל, נועם מושקוביץ'-דוברות הכנסת, Shutterstock

הנתון הכלכלי המדאיג שהתחבא - ואינו קשור למלחמה

באוצר מודים: גם בלי המלחמה, אנחנו לא עומדים ברף ● חברי הכנסת שוב סבורים שזכותם לעשות ככל העולה על רוחם ● והשורטיסטים נכחדים מוול סטריט ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

המפכ''ל יעקב שבתאי והשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

המפכ"ל ליועמ"שית: בן גביר ניסה למנוע מהמשטרה לאבטח את שיירות הסיוע ההומניטרי

המפכ"ל קובי שבתאי שלח ליועמש"ית לממשלה מכתב בו הוא מתאר את התנגדותו להנחיית בן גביר שלא לאבטח את משאיות הסיוע לעזה ע"י המשטרה, ושבתגובה איים עליו בן גביר כי "יהיו לכך השלכות" ● ביום שלישי בג"ץ יקיים דיון בתיקון לפקודת המשטרה, המאפשר, לפי הטענה לבן גביר להתערב בפעילותה

ד''ר שי מרצקי, מנכ''ל ומייסד בונוס ביוגרופ / צילום: עופר וקנין

התביעות הייצוגיות נגד מייסד בונוס ביוגרופ סביב החקירה הפלילית בעניינו נדחו

שי מרצקי, בעל השליטה ומנכ"ל חברת הביומד בונוס ביוגרופ, רכש לפני שנתיים 166 אלף מניות של החברה, ערב עדכון מדדי הבורסה ● הבקשות לתביעות ייצוגיות הוגשו בשנת 2022, ושנתיים לאחר מכן פתחה הרשות לניירות ערך בחקירה גלויה באותו עניין

צילום: AP - Seth Wenig, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

500 חברות עמדו למבחן בעונת הדוחות הזו בוול סטריט. אלה התוצאות

עונת הדוחות החולפת כונתה "המבחן של הראלי בוול סטריט". בדיקה חדשה, שניתחה את התוצאות של החברות במדד S&P 500 שפרסמו את הדוחות שלהן, מעלה כי הראלי עבר את המבחן ● הרווחים של החברות המדווחות קפצו בקצב מסחרר, רובן גם עקפו את תחזיות האנליסטים, וגם: איזה סקטור נהנה מהכי הרבה המלצות קנייה בשבועות האחרונים?

חיילים טייוואניים. סין משפרת מוכנותה לפלישה / צילום: Associated Press, Daniel Ceng

המים במצרי טייוואן מתחממים שוב: סין מגבירה את הלחץ על המדינה המשוסעת

התרגיל הצבאי המקיף שביצעה סין סביב טייוואן בחודש שעבר הכניס את העולם לכוננות, ובארה"ב קראו לזרז אספקת נשק לאי ● טייוואן, שממלאה תפקיד משמעותי בתעשיית הטכנולוגיה העולמית, מתמודדת גם עם פילוג מבית, שאותו סין מנצלת היטב ליצירת מהומות ● חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

REXTON KGM 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-260 אלף שקל: רכב השטח הקוריאני הגדול שעבר שדרוג

הרקסטון הוותיק של סאנגיונג, כיום KGM, עבר שדרוג עם שאיפות פרימיום ● יש לו תא נוסעים מפנק, אך הוא עדיין בעיקר רכב שטח

השבוע בעולם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Sutturstock, AP- Geert Vanden Wijngaert, Ludovic Marin

הימין הקיצוני חוגג את ״אירופה החדשה״ והדנים מוזהרים מפני ראמן

הימין הקיצוני מנצח בגדול באירופה ● רישי סונאק מנסה טריק ישן: הורדת מסים ● רוסיה מעצבנת את ארה"ב בחופי קובה ● יתושי דנגי מתאזרחים באירופה, ודנמרק אוסרת יבוא ראמן קוריאני בטענה להרעלה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם