גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרויקט הענק יוצא לדרך: ברחוב אחד בגבעתיים ייבנו יותר מ־2,000 דירות חדשות

בלב אזור הביקוש בגבעתיים יוצא לדרך אחד מהפרויקטים הגדולים ביותר של התחדשות עירונית ● כך צפויה שכונת "מתחמי ההסתדרות" להפוך משכונה ירוקה עם מבני רכבת נמוכים לשכונת מגדלים מחודשת

בנייה מתוכננת במתחם ההסתדרות. המתחם הראשון כבר יצא לדרך / הדמיה: סטודיו אלכס לובימוב
בנייה מתוכננת במתחם ההסתדרות. המתחם הראשון כבר יצא לדרך / הדמיה: סטודיו אלכס לובימוב

"מתחמי ההסתדרות" - מפרויקטי הפינוי בינוי הגדולים והמסקרנים בגבעתיים - מתחילים לקרום עור וגידים. מדובר בחטיבת קרקע של 126 דונם בלב אזור הביקוש שעליה מתוכננים להיבנות 3,179 יחידות דיור (יח"ד), במקום 1,083 יח"ד הבנויות שם כיום.

עסקאות השבוע | בשטח של 48 מ"ר: בכמה נמכרה דירת 2 חדרים במגדל דיזנגוף? 
● טור סופ"ש | קבלני הביצוע בקריסה, אבל אינטרסים של יזמים והמון כסף שחור עוזרים לכולם לעצום עיניים
הדירות הריקות במגדל היוקרה: צללנו לאחד הסיפורים המוזרים של שוק הנדל״ן

הפרויקט כולל 11 תתי־מתחמים שמרביתם נמצאים לפני קבלת היתר בנייה, פרט ל־582 יח"ד שנמצאות בסטטוס של השלמת תנאים להפקדה. המתחמים מקודמים על ידי חברות בנייה מהגדולות בענף: אביב ומליסרון (47% מהיח"ד), אאורה (23%), דוניץ אלעד (16%) וחברת ICR מקבוצת ישראל קנדה וראם מגורים (14%).

מתחם ההסתדרות שוכן בשכונת תל גנים בדרום גבעתיים, בין הרחובות המאבק (בצפון ובמערב), אלוף שדה (בדרום) וההסתדרות (ממזרח). המתחם השני - מתחם ההסתדרות צפון - שוכן בין הרחובות יצחק רבין (מצפון), כ"ג (מדרום), ההסתדרות (ממערב) וגן רבקה (ממזרח). בשתי התוכניות ייבנו יחד כ־23 מגדלים בני 25־35 קומות - תלוי במיקום ובקומת הקרקע. בנוסף יוקמו שטחי ציבור ומסחר.

כיום מדובר בשכונה ירוקה, שקטה ומרווחת עם מבני רכבת נמוכים. פרויקטי ההתחדשות העירונית שצפויים לצאת לפועל בתקופה הקרובה הולכים לשנות את המצב ולהפוך את השכונה לסואנת יותר, עם בנייה גבוהה ומסחר בקומת הרחוב.

ככל שיתרחבו עבודות הבנייה, התושבים צפויים לסבול מקושי גובר בשל המשאיות, האבק והרעש שיהיו בשכונה. מבחינת תחבורה, יש לציין כי כבר היום מדובר באחד האזורים הפקוקים בישראל, עקב הקרבה לירידה לכביש 4 באלוף שדה. בעתיד צפויה באזור רמת נגישות גבוהה יותר בשל הקרבה לתחנות של הרכבת הקלה.

האוכלוסייה בשכונה נחשבת למגוונת - גרים בה צעירים, סטודנטים, משפחות ומבוגרים. מחירים הדיור נחשבים גבוהים. על פי אתר מדלן, המחיר הממוצע לרכישת דירה בשכונה עומד על 3.9 מיליון שקל, ובשנה האחרונה נמכרו בה 26 דירות במחיר ממוצע של 44.2 אלף שקל למ"ר. דמי השכירות הממוצעים עומדים על כ־6,000 שקל לחודש.

יוצאים לדרך: איפה יגורו התושבים עד לאכלוס?

המתחם הראשון שיצא לדרך, ובו נהרסו כבר הבניינים הישנים הוא מתחם א' ברחוב המאבק 15־17, בפרויקט של חברת אאורה. בנובמבר האחרון נהרסו שני הבניינים בהם היו 60 יח"ד ובמקומם ייבנה מגדל בן 25 קומות עם 168 יח"ד. עד כה נמכרו כבר 60% מהדירות במגדל והצפי לאכלוס הוא בעוד כשלוש שנים.

מנתוני העירייה, כלל המתחמים בהסתדרות, למעט מתחם ו', מצויים בהליך רישוי בשלב כזה או אחר, פרט למתחם ו' שנמצא בהשלמת תנאים להפקדת התב"ע. כמחצית מהדירות במתחם נמצאות בשלבים מתקדמים של היתר ועברו החלטת ועדה ו/או בשלב של השלמת תנאים.

רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים / צילום: רונן אקרמן

בעקבות התקדמות הפרויקטים צפויה להתעורר בעיה שכבר מוכרת מערים אחרות - מציאת דירה חלופית להשכרה לדיירים שפונו. לפי נתוני העירייה במתחמים מתגוררים כיום שיעור גבוה של שוכרים.

מהנדס העיר גבעתיים שגיא תמרי אומר בעניין זה כי "הדיירים יצטרכו למצוא מענה למגורים עם פינוי המתחם שבו הם גרים. בהליכי הרישוי השונים, נראה כי לא כל בניית המגורים תהיה במלואה במקביל. יש מבנים שהבנייה שלהם צפויה להסתיים מוקדם יותר, כך שמול הריסה של מבנים קיימים נראה מלאי של דירות חדשות. במקביל לזה ממשיכים הליכים של התחדשות בעיר ברמת המגרש הבודד, המוסיפים גם הם מלאי דירות נוסף".

התשתיות בעיר: מ־68 אלף איש ל־120 אלף עד 2040

תנופת ההתחדשות העירונית תחייב את העירייה במציאת פתרונות לתשתיות. הוצאת היתרי הבנייה עשויה להתעכב בשל הצורך בהרחבת תשתיות המים בגבעתיים בכללותה, שהיא חלק מהתנאים להתקדמות הפרויקטים שירחיבו את מספר התושבים בעיר בהתחדשות עירונית.

תמרי: "כיוון שיש לעיריית גבעתיים רק 30 אלף קוב, ולפי תוכנית המתאר העיר צפויה לגדול מ־68 אלף איש ל־120 אלף איש ב־2040, נדרשים 100־120 אלף קוב ומתקנים שיעמדו בלחצים.

"לכן נכנסו התניות, שעד שלא יהיה פתרון למאגר המים לא יתקבלו טופסי 4 בכל העיר. בהסתדרות התב"ע כבר כוללת את המגבלות האלה".

תמרי אומר כי הפתרון להרחבת תשתיות המים צפוי להגיע בקרוב והקמת המאגר תיעשה במקביל להתקדמות הבנייה. לדבריו, "אנחנו לפני פתרון של בניית מאגר המים החדש. זה לא דורש תוכנית, אלא רק אישור ההיתר בוועדה המחוזית תל אביב. ברגע שתהיה החלטה לאשר - שזה להערכתי יקרה בסוף יולי - נקיים דיון חדש עם תאגיד המים, ואולי ישונו ההתניות בהוצאת היתרי הבנייה.

"יש לנו מקור תקציבי לבנייה של מאגר המים ודברים יכולים להתקדם במקביל. זו גם הזדמנות סביבתית - נשדרג את מצפה המרי בגבעתיים, שבו ייבנה המאגר, וזה יהיה מקום מאוד יפה. המאגר יהיה מתחת לאדמה ומעליו יהיה שטח ציבורי שתוכנן על ידי האדריכל רם אייזנברג. השטח ישקיף על קו הרקיע של תל אביב".

תוכניות ההתחדשות העירונית של השכונה מתייחסות גם להוספת שטחי ציבור וגינות, כנגד ההיקף החזוי של האוכלוסייה שתתווסף אליה. לדברי רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים: "גבעתיים של שנת 2024 היא עיר צעירה שאוכלוסייתה הולכת וגדלה. תהליך זה מחייב אותנו לבחון לעומק את תהליכי ההתחדשות העירונית בשטחנו ולוודא כי נוכל להמשיך ולספק מעטפת איכותית עבור תושבינו.

"תוכנית ההסתדרות היא דוגמה מצוינת לכך - במסגרת ההליך התכנוני של הפרויקט הוקצו שטחים עבור המרחב הציבורי וגם שטחים עבור שני בתי ספר שיקומו בעתיד. לתפיסתי, כך נראית התחדשות עירונית אמיתית, אשר מאפשרת לרשות להמשיך ולתת שירות יעיל ואיכותי לתושביה הקיימים ולתושביה החדשים".

תל אביב: מה קורה מהצד השני של אלוף שדה?

במבט לעיר השכנה תל אביב נראה שמתחמי ההתחדשות העירונית שמתקדמים בעיר הם בעיקר באזור מרכז־צפון העיר, למשל ברובע 4. ואילו בשכונות הדרומיות והמזרחיות ובחלק משכונות רובע 9, כמו שכונת הטייסים וכפר שלם שמאחוריה, המימוש לא נראה קרוב. מדובר ברובע הגדול ביותר בעיר והוא נמצא בסמוך למתחמי ההסתדרות.

ראוי לציין כי גם ברובע 9 יש שכונות שפרויקטי ההתחדשות העירונית כן מקודמים בהן כמו יד אליהו שהיא אחת השכונות עם תנופת התחדשות הגדולה ביותר בת"א ובכלל.

מעירית תל אביב נמסר כי "העירייה מעוניינת בהאצת תהליכי ההתחדשות במזרח העיר ופועלת במרץ לממש התחדשות זו. בדצמבר 2021 אישרה הוועדה המקומית מסמך מדיניות להתחדשות השכונה, ולמעשה השכונה כולה נמצאת היום תחת יוזמות התחדשות פעילות של מספר חברות יזמיות, ובמעורבות מלאה של התושבים, ובתהליך עבודה סדור וקבוע עם מינהל ההנדסה.

"עם זאת, תהליכים סטטוטוריים נמשכים מספר שנים כאשר הצורך בהסכמות רחבות הינו מרכיב קריטי שלא פעם מעכב תכנון או מימוש. תוכניות הרבעים אפשרו ודאות תכנונית כשאושרו לפני מספר שנים, ואכן מאז מורגשת תנופת בנייה במרכז העיר".

עוד כתבות

האור הכחול / אילוסטרציה: Shutterstock

מחקרים חדשים מנפצים את כל מה שחשבתם על צפייה במסכים לפני השינה

במשך השנים האשימו את האור הכחול שבוקע ממכשירים אלקטרוניים בכך שהוא גורם הפרעות שינה, ואפילו התפתח שוק של עשרות מיליוני דולרים לניטרול ההשפעה שלו ● אבל מחקר שפורסם לאחרונה מנפץ כמה מיתוסים על הקשר בין ההיצמדות למסכים בלילה לאיכות השינה, וטוען שלפעמים הם אפילו יכולים לעזור להירדם ● אז איפה בכל זאת הבעיה?

השר לשעבר יזהר שי. בין העותרים / צילום: תמר מצפי

נפגעי ה-7 באוקטובר עתרו לבג"ץ: להקים ועדת חקירה ממלכתית

העותרים - משפחות נרצחים וחטופים והורים לחיילים שנהרגו, ובהם גם השר לשעבר יזהר שי - טוענים כי "ככל שיואץ תהליך הקמתה של ועדת חקירה, יוכלו ממצאי הביניים שלה לסייע מיידית בתהליכי קבלת החלטות ובניהול המערכה שבה מצויה המדינה" ● לדבריהם, הסירוב של הממשלה לעשות כן "רק מעצים בציבור את תחושת הבגידה והנטישה"

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

למרות הדיבידנדים: אגד דורשת לשנות את תנאי הפעלת הקו האדום בשל חוסר רווחיות

מספרי הנוסעים בקו האדום של הרכבת הקלה נמוכים ביחס לתחזיות טרם הפעלת הקו, וכעת חברת תבל המפעילה של הקו - שהיא חברה-בת של אגד - דורשת לשנות את תנאי הפעלת הקו בשל חוסר רווחיות ● אלא שמאז שנרכשה ב-2022 חילקה אגד למחזיקות בה דיבידנדים בהיקף של 630 מיליון שקל ● מטעם תבל נמסר: "מנהלת דיאלוג שוטף ופורה עם נת"ע לגבי תנאי ההפעלה שנידונים בין הצדדים"

לן בלווטניק, בעלי רשת 13 / צילום: טים בישופ

המינוי בחדשות 13 והסערה: מה רוצה לן בלווטניק?

עשרות גורמים שעבדו עם לן בלווטניק, אחד מאנשי העסקים העשירים והמתוחכמים בעולם, מנסים לענות על השאלות: עד כמה היה מעורב במינוי של יוליה שמאלוב ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13 ולאן פניו של הערוץ ● "אין סיכוי שלא היתה רוח גבית שלו"

העבודות על הגשר בנתיבי איילון / צילום: אסף זגריזק

ביום חמישי הבא נתיבי איילון ייחסמו שוב. כל מה שצריך לדעת

מתי ואיפה תבוצע החסימה, אילו עבודות מבצעים בכביש, איך הן ישפיעו על התנועה, ולמה לא מבצעים אותן בשבת? ● גלובס עושה סדר

מפעל נירלט השרוף בניר עוז. בעיגול: המנכ''ל עמרי לוטן / צילום: לירון מולדובן, דור פוזואלו

מנכ"ל מפעל נירלט שנשרף: "תמיד היינו מטרה, אבל לא יפחידו אותנו"

מפעל הצבע בניר עוז נשרף כליל במתקפת חמאס, ומאז מייצר במפעל זמני בבאר שבע ● במקביל, חלק מהמוצרים מיובאים מיוון. "הבנו שלייבא מטורקיה זה להרוג את עצמנו פעם שנייה" ● ישראל מתגייסת

יוליה שמאלוב ברקוביץ / צילום: שלומי יוסף

רגע לפני הדיון בבג"ץ: המנכ"לית הנכנסת של חדשות 13 במינוי חדש

ליבנת נזרי, לשעבר דוברת עיריית רמת גן, מונתה לדוברת חדשות 13 ותיכנס לתפקידה בתחילת יולי ● מתן חודורוב, יו"ר ועד העיתונאים, כתב בתגובה למינוי: "שימו לב לאן הולך הכסף של ערוץ 'בקשיים ובקיצוצים'"

צילומים: אתר החברה, שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חגיגה בחברה הביטחונית: חמישה בכירים התחלקו ב-350 מיליון שקל

מניית חברת הטכנולוגיה הביטחונית נקסט ויז'ן השלימה זינוק של פי 10 מהנפקתה ונחשבת לאחת ההצלחות של גל ההנפקות מ-2021 ● חמישה מנהלים ומשקיעים בחברה מכרו בשנים האחרונות כמחצית מהחזקותיהם בתמורה למאות מיליוני שקלים ● וגם: האלוף בדימוס שעשה אקזיט

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ארה"ב החרימה את המצלמות הסיניות. משטרת ישראל הציבה אותן בכבישים

המשטרה ציידה את מערך מצלמות הכביש שלה במוצריהן של חברות סיניות, שאסורות לשימוש בתשתיות הממשלתיות בארה"ב ובהולנד, בשל חשש לריגול וסכנה לביטחון לאומי ● הסיבה: הן זולות יותר ● יוצא שב"כ מזהיר מ"ניתוב השידור לשרתים של ממשלת סין"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

במחירים אטרקטיביים: פלח הרכבים שצפוי לעשות קאמבק

המכסים הכבדים שהוטלו על רכבים חשמליים מסין מעודד את היצרנים במדינה לייצא דגמים שאינם נענשים במכס כמו החשמליים, בהם גרסאות פלאג־אין של דגמים פופולריים ● וגם: הקרוס־אובר החשמלי היוקרתי־ספורטיבי שנחת בישראל ● השבוע בענף הרכב

שאול גולדשטיין / צילום: ענבל מרמרי

דירקטוריון נגה החליט: המנכ"ל שחשף שמערכת החשמל לא ערוכה למלחמה לא יודח

שאול גולדשטיין הזהיר בשבוע שעבר כי משק החשמל בישראל לא ערוך למלחמה כוללת עם לבנון - ובתגובה קידם יו"ר החברה מהלך להדחתו ● נגה: "הוסכם כי חלק מהדברים שאמר המנכ"ל וסגנון התבטאותו לא היו נכונים, ועל כך הוא התנצל"

השבוע בעולם / חומרים: AP- Sputnik, Kremlin, Dan Kitwood עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ג'סטין סופרסטאר (לשעבר) מתקרב אל סוף שלטונו בקנדה, והצבאים השתגעו

צווי מעצר נגד נשיאים, שרי הגנה ורמטכ"לים ● מפגינים מציתים את הפרלמנט של קניה והנשיא חוזר בו ממסים חדשים ● מואצים חילופי המשמרות הפוליטיים בדמוקרטיות ● השימוש בנשק באמריקה מוכרז "משבר בריאות ציבורי" ● הדציבלים הורגים צבאים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

נתיבות / צילום: Shutterstock

ארבעה הסכמי גג חדשים יוסיפו 60 אלף יחידות דיור חדשות ברחבי הארץ

מועצת מקרקעי ישראל אישרה ארבעה הסכמי גג שיוסיפו 60 אלף יח"ד בין היתר בירושלים בנתיבות ובאופקים ● משרד הבינוי והשיכון משיק מיזם חדש להכשרות של עובדי בניין ישראליים ● הוועדה המחוזית חיפה הפקידה תוכנית התחדשות עירונית ראשונה בעיר שאינה בשכונות החוף ● חדשות השבוע בנדל"ן

עובד באתר בנייה / צילום: Shutterstock

האוצר אישר: מענק עד 4,500 בחודש לעובדי בניין

עובד שיתחיל לעבוד בענף הבנייה מתחילת חודש יוני ועד לסוף שנת 2024 יהיה זכאי למענק בסך 2,000 שקל, ובמקצועות מסוימים המענק יגיע עד ל-4,500 שקל לחודש ● המטרה: להתמודד עם המחסר הענק של עובדים בענף מאז אוקטובר

ח''כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

"שינוי משטרי": הממשלה מקדמת מינוי נציב שופטים על ידי הכנסת

ח"כ שמחה רוטמן מקדם הצעת חוק לשינוי אופן הבחירה בנציב תלונות הציבור על שופטים, לפיה הבחירה תועבר מהוועדה לבחירת שופטים לכנסת ● יועמ"ש הנהלת בתי המשפט, ברק לייזר, ביקר בחריפות את הצעת החוק: "עשויה להוביל למינוי של אדם שאינו כשיר לכך, מתוך מניעים פוליטיים ואשר מטרתו היא לפגוע במערכת המשפט"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; מדד ת"א נפט וגז קפץ בכ-2.7%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% ● ניו-מד אנרג'י: ניתן אור ירוק ממשרד האנרגיה להגדלת יצוא הגז הטבעי והרחבת האספקה למשק המקומי ● IBI: מאזן הכוחות נוטה לפיחות בשקל בחודשים הקרובים ● בלידר שוקי הון צופים אינפלציה של 3.1%, מעל הרף העליון של בנק ישראל ● הראל: צופים הפחתת ריבית מהירה יותר בארה"ב; לעומת זאת, חברת הוועדה הפתוחה בפד לא צופה הורדות ריבית בכלל השנה

אדם, בהופעה ב-2011 / צילום: ויקיפדיה

בגיל 64: הזמר אדם הלך לעולמו אחרי מאבק במחלת הסרטן

בית החולים איכילוב הודיע על מותו של הזמר אדם, שהשאיר מילים אחרונות לפרסם אחרי מותו: "אם אתם קוראים את המילים האלה, סימן שאני בעולם שכולו טוב. רוצה להודות על המסע המופלא בחיים האלה" • התייחס גם לחטופים: "אנסה לפעול מלמעלה"

משה לארי, מנכ''ל בנק מזרחי טפחות / צילום: יח''צ מזרחי טפחות

מניות הבנקים עולות מתחילת השנה, אז למה זו של מזרחי טפחות יורדת?

בשנת 2023 מניית בנק מזרחי הייתה השיאנית של המערכת הבנקאית. בזמן שלאומי והפועלים הציגו תשואה חד-ספרתית, מזרחי התבלט עם עליות דו-ספרתיות גבוהות ● אבל אז הגיעה 2024, ובזמן שמדד הבנקים עלה ב-3.5%, מניית מזרחי ירדה ביותר מ-7%

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

רק על 7%: רפורמת היבוא של ניר ברקת לא עומדת בהבטחות

עפ"י חישוב של אריאל רכניץ מפורום קהלת, רק כ-7% משווי היבוא החסום בתקינה רשמית ייחודית ייכנס בסופו של דבר לרפורמת "מה שטוב לאירופה טוב לישראל" - זאת בניגוד להבטחת משרד הכלכלה ש-80% משווי מוצרי הצריכה ייכנס ● ברקת: "יש מי שמנסה לתקוע את הרפורמה בכוונת מכוון"

בנימין נתניהו ואבי שמחון / צילום: עמוס בן גרשום-לע''מ

"מכירת חיסול": נתניהו ויועצו הכלכלי דוחפים למבצע שחרור "רווחים כלואים"

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שר האוצר הציג בפני הנהלת המשרד בקשה מטעם אבי שמחון ובתמיכת נתניהו, לצאת למבצע שחרור "רווחים כלואים" כדי לתמרץ חברות לחלק דיבידנד תמורת מס מופחת ● לפי שמחון, המהלך יזרים 20 מיליארד שקל למדינה ויסייע מול הגירעון ● בדרג המקצועי טוענים: "מכירת חיסול"