גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"לא רציתי שיהיה כתוב על המצבה שלי 'מנהל מוצר'": מאחורי הקלעים של הקמת רידיפיין

אשחר בן שטרית הפסיק לפני עשור לאכול בשר - אבל לא מצא תחליפים ראויים, אז הוא עזב את עבודתו כמנהל בחברה בינלאומית - והקים את רידיפיין מיט ● היום היא כבר אחרי הגיוס הגדול ביותר בשוק, שקרה דווקא בקורונה, ומוצריה משווקים בעשר מדינות ● בשיחה עם ערן גפן הוא קורא ליזמים כמוהו לקפוץ למים ומספר למה המוטו של החברה הוא דווקא כאוס

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם אשחר בן שטרית / צילום: יקיר פולק, מנחם רייס
חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם אשחר בן שטרית / צילום: יקיר פולק, מנחם רייס

 

חצי שעה של השראה עם ערן גפן · אשחר בן שטרית | רידיפיין: יש לך חלום? תתפטר מחר בבוקר


 ערן גפן, מנכ"ל G^Team חברה לייעוץ אסטרטגי, בשיחה עם אשחר בן שטרית


לפני שש שנים החליט אשחר בן שטרית לעזוב את תפקידו כמנהל מוצר ב־HP אינדיגו ולהקים את רידיפיין מיט (Redefine Meat). "לא רציתי שיהיה כתוב לי על המצבה 'הוא היה Product Manager'". מאז, החברה שלו, שאותה הוא מגדיר 'חברת בשר מעולה שלא עשוי מחיות', גייסה יותר מ־200 מיליון דולר, מעסיקה מאות עובדים, ומוצריה משווקים בעשר מדינות ונמכרים באלפי נקודות.

חצי שעה של השראה | מקשיבים יותר ומשתפים רק מה שיש בו ערך: זה סוד הקסם של המנהלים המופנמים
חצי שעה של השראה |הוא נכשל בעשרות ראיונות, שגרמו לו לבסוף להקים חברה משלו. סודות הניהול של מנכ"ל פלייטיקה
חצי שעה של השראה | היזם שהתחיל כצלם ועורך וידאו והיום מכוון להנפקת ענק 

לפני שנחזור לאשחר, אספר שכמעט בכל שבוע מנהל בכיר פונה אליי, אומר שיש לו רעיון לסטארט־אפ ומתייעץ אם ללכת על זה. כמי שהקים מיזמים בעצמו, וגם עובד מקרוב עם החברות הגדולות בישראל, אני עונה להם שיזם זה לא הרעיון - זה האופי. זה כמו ההבדל בין דגי בריכת מים מתוקים לבין דגי סלמון שצריכים לשחות במעלה הנהר נגד הזרם.

אז למי שלא מכיר, מי זו רידיפיין מיט?
"זו חברת בשר ישראלית, שהבשר שלה לא מיוצר מחיות, אלא מצמחים. אבל הטכנולוגיה שפיתחנו מאפשרת למוצר להיות דומה לבשר אמיתי".

אתה מגדיר אותה חברת בשר, ולא חברת תחליפי בשר.
"זו חברת תחליפי הבשר הכי גדולה בישראל. אנחנו מחזיקים ב־90% מנתח השוק, אבל אנחנו לא בטופ 50 של חברות הבשר. אנחנו רוצים להיות חברת הבשר הכי גדולה בעולם. הצוות שלנו נמצא בישראל ובהולנד, ובאופן כללי יש לנו בערך 180 אנשים בישראל ועוד 60 בחו"ל".

ספר לי קצת עליך. לא תמיד היית בתחום.
"אני בן אדם של מעברים. למדתי משפטים ואחרי ההתמחות החלטתי להיות מנהל מוצר, אז הלכתי לחברת הדפוס HP אינדיגו. במקביל תמיד הייתי אוכל בשר, זה היה חלק מהזהות שלי. לפני כמעט עשר שנים הפסקתי - ביום אחד פשוט הרגשתי שאני לא מסוגל לאכול בשר בגלל הרחמים על החיות. אבל הדיסוננס גרם לי לחפש תחליפים באופן אקטיבי. הייתי מתוסכל מהאיכות שקיימת בשוק".

 

אתה מגשים פנטזיה של הרבה מנהלים מוצלחים בעולם הטק. הם אומרים לעצמם "יום אחד אני אקים סטארט־אפ".
"קודם כול, זו לא פנטזיה, האנשים האלה חווים לפעמים סבל יומיומי. אז דבר ראשון אני מציע להם להתפטר מהעבודה מחר בבוקר. האמת היא שאין כאן באמת סיכון. מקסימום תיכשל ותחזור לעבודה שלך. כשהתפטרתי מ־HP אמרתי למנכ"ל ששנינו יודעים שאם אחזור בעוד שנתיים הוא ייתן לי תפקיד טוב יותר. מה שכן, יש סיכון בניפוץ התפיסה העצמית שלך. אבל אני כן יכול להגיד שבישראל המון אנשים עוזרים לך בתחילת המסע".

אז אתה מציע ליזמים להתפטר מהעבודה שלהם לטובת הסטארט־אפ.
"מי שאומר 'אני אעבוד בעבודה שלי ואקפוץ למיזם רק כשאגייס כסף' - זה לא יקרה. צריך לקחת סיכון. זה לא סיכון ברמה שתמצא את עצמך ברחוב, אבל אני לדוגמה הפחתתי את צריכת היין שלי ואת היציאה למסעדות. בסוף אתה יודע שאם מישהו אחר יקים את הסטארט-אפ הזה במקומך - אתה תכעס על עצמך".

ובכל זאת, אני מניח שלאדם שמגיע מארגון גדול המעבר קשה.
"נכון, ולכן צריך לשים לעצמך נקודות שאין מהן דרך חזרה. אני התחלתי מלגייס עובד מתוך מחשבה שזה יחייב אותי לגייס עוד ולהביא כסף. כל הזמן שמתי את עצמי במקומות שבהם הייתי חייב שמשהו יצליח. וגם היו המון נקודות משבר בדרך - קיבלתי דחיות ממשקיעים ברגע האחרון, ברשות החדשנות דחו אותנו פעמיים ולא נתנו לנו מענק. אבל בסוף אתה צריך להרים את עצמך".

איך עושים את זה?
"זו סיטואציה מאוד בודדה וצריך למצוא כלים. אני הפכתי לאדם הרבה יותר רוחני. זה מצריך המון עבודה. נוסף על כך, יש לי שותף שהעבודה בינינו היא כמעט בטלפתיה. אנחנו ממש מרימים זה את זה.

"יש גם הרבה רגעים שאתה משותק. בקורונה, ב־7 באוקטובר, היו המון מחשבות מה הולכים לעשות. אתה אומר לעצמך - אולי כל הדבר שבניתי הולך לפח. אבל בסופו של דבר הצלחנו להפוך גם את הקורונה לגיוס הכי גדול שהיה בתעשייה שלנו".

ערן גפן / צילום: מנחם רייס

"לא להבטיח למשקיע פתרון"

עכשיו, כשהחברה כבר רצה קדימה, מה שונה בהתנהלות של רידיפיין ממה שאנחנו מכירים בעולמות המסורתיים?
"ברגע שאתה מוכר מוצר מזון אתה חברה מסורתית. כשבן אדם אוכל את הסטייקים שלנו הוא לא זוכר שהם באו מסטארט-אפ. מנגד, אנחנו רוצים שהפיתוח והחדשנות שלנו יהיו קרובים לסטארט-אפ, וזה מאוד מאתגר.

"אבל יש גם יתרונות. בגלל שאנחנו סטארט-אפ אנחנו יכולים לעשות דברים שחברה גדולה לא יכולה לעשות, ובגלל שאנחנו חברה גדולה אנחנו יכולים לעשות דברים שסטארט-אפ לא יכול לעשות. זה מטריף אנשים".

היו מקרים שבהם אמרו לכם שמשהו לא יעבוד?
"בטח, למשל בהתחלה דיברנו על הדפסה של בשר בתלת-ממד. אמרו לנו שזה בלתי אפשרי. אמנם זו קלישאה, אבל אני פיתחתי אמונה שהכול אפשרי אם רוצים באמת".

אתה שם את החזון, אבל עדיין אין דרך.
"נכון, וזה גם שלב שבו אני לא יכול ללכת למשקיע ולהגיד לו שאני יודע איך עושים את זה. אני מאמין שלמשקיעים צריך להוכיח שאתה האדם שיכול למצוא את הפתרון, לא שיש לך את הפתרון.

"וגם צריך לומר - עדיין לא שינינו את האנושות, יש עוד המון עבודה. עכשיו השאלה היא איך אתה מוכר את המוצר לצרכן בשווייץ, איך אתה משווק אותו. אלה לא אתגרים טכנולוגיים, אבל גם הם אתגרים, ובזה לפעמים אנחנו מזלזלים".

קרה לך שרתמת את המשקיעים אבל התחזית שלך לא התממשה?
"תראה, התחייבתי לאנשים שעד היום יהיו מדפסות תלת-ממד בכל קצבייה וסופרמרקט. זה באמת היה החזון בהתחלה. אבל מהר מאוד זנחנו אותו. אז היום יש לנו מוצרים בקצביות בסופרמרקטים, אבל כן, יש אנשים בעולם שמאוד חיכו למדפסות".

"לעשות דברים בלי תכנון"

במהלך השיחה בן שטרית מציין שהמתודה אצלם היא כאוס. "אני מאוד אוהב בלגן. תמיד עבדתי בלי שיטה ובלי סדר והשולחן שלי מבולגן. יש מתודה מאחורי זה - לעשות דברים בלי תכנון, לעבוד מתחושת הבטן".

מה האתגר הכי גדול שלכם?
"לשחזר את ההצלחה גם בעולם. בישראל אנחנו נמצאים בכל מקום, אבל הגענו לתקרת זכוכית. השוק הבא שאנחנו מנסים להיכנס אליו הוא בהולנד. הוא דומה לישראל בגודל אבל הוא הרבה יותר משמעותי".

ביונד מיט הייתה הבטחה גדולה בשוק ועכשיו המניה שלה מדשדשת. זה מקרין עליכם?
"תשמע, כשהם היו בהייפ ועלו מ־900 מיליון דולר לשווי של 15 מיליארד דולר, זה מאוד עזר והראה את הפוטנציאל. אבל השוק יותר קשה ממה שכולם חשבו. העובדה שיש לך מותג טוב לא אומרת שתעשה מהפכה".

מה עוד צריך?
"מוצר טוב בדרך כלל מתאים לקהל ספציפי - אז או שצריך להוציא יותר מוצרים לקהל הזה, או שצריך להרחיב את קהל הלקוחות. כמו כן, אתה חייב כל הזמן לשפר את המוצרים שלך. חדשנות בתוך המותג יותר משמעותית מעוד מוצר על המדף. כל מוצר טוב ממצה בשלב מסוים את קהל הלקוחות שאוהבים אותו, ולכן צריך להשתפר כל הזמן".

מה דעתך על שוק הבשר המתורבת? רק בתחילת החודש אלף פארמס הודיעה על פיטורים של 30% מעובדיה.
"זו חברה מדהימה אבל תעשיית הבשר המתורבת רצה לגייס כספים לבניית מפעלים כשבפועל ההיתכנות הטכנולוגית הבסיסית עוד לא קיימת. תעשיית הבשר האלטרנטיבי חווה ירידה בהיקף ההשקעות, אך עיקר ההשפעה היא על חברות שאין להן היתכנות להכנסות משמעותיות בשנתיים הקרובות".

איזו עצה היית נותן לעצמך בתחילת הדרך?
"להשקיע יותר בעצמי. חשוב מאוד להבין שהמסע לא פשוט ומצריך הרבה חוסן. נוסף על כך, צריך להאמין במשהו ולרצות ולהעז, אבל לא לקחת כל הזמן את הדברים כל כך ברצינות. וגם לעשות הרבה מדיטציה".

ערן גפן הוא מייסד G^Team, חברה לייעוץ אסטרטגי, שעוזרת לחברות לפתח מנועי צמיחה חדשים . הוא בעל ניסיון בעבודה עם מנכ"לים והנהלות של החברות המובילות בארץ ובעולם, בהן קוקה קולה, וולט, מיקרוסופט, שטראוס וקימברלי קלארק. חברה קודמת שהקים נרכשה על-ידי WIX. גפן מפעיל את הפודקאסט "חצי שעה של השראה" ומחבר הספר "יוצרים צמיחה - כך הופכים יצירתיות עסקית לתוכנית עבודה".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; אמזון זינקה לראשונה מעל לשווי של 2 טריליון ד'

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● אירופה ננעלה בירידות קלות ● מניות הטכנולוגיה משכו את מדד ניקיי לעליות ● הראל: צופים הפחתת ריבית מהירה יותר בארה"ב; לעומת זאת, חברת הוועדה הפתוחה בפד לא צופה הורדות ריבית בכלל השנה ● בשישי יפורסם מדד ה-PCE בארה"ב

עובד באתר בנייה / צילום: Shutterstock

האוצר אישר: מענק עד 4,500 בחודש לעובדי בניין

עובד שיתחיל לעבוד בענף הבנייה מתחילת חודש יוני ועד לסוף שנת 2024 יהיה זכאי למענק בסך 2,000 שקל, ובמקצועות מסוימים המענק יגיע עד ל-4,500 שקל לחודש ● המטרה: להתמודד עם המחסר הענק של עובדים בענף מאז אוקטובר

שאול גולדשטיין / צילום: ענבל מרמרי

דירקטוריון נגה החליט: המנכ"ל שחשף שמערכת החשמל לא ערוכה למלחמה לא יודח

שאול גולדשטיין הזהיר בשבוע שעבר כי משק החשמל בישראל לא ערוך למלחמה כוללת עם לבנון - ובתגובה קידם יו"ר החברה מהלך להדחתו ● נגה: "הוסכם כי חלק מהדברים שאמר המנכ"ל וסגנון התבטאותו לא היו נכונים, ועל כך הוא התנצל"

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם המקלטים לנשים מוכות עברו מתפוסת יתר לתפוסת חסר?

האם במלחמה המקלטים לנשים מוכות מתרוקנים? כן, ולא בגלל ירידה באלימות ● המשרוקית של גלובס

לא חיזבאללה ולא חמאס, זה כנראה האיום הגדול ביותר על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב הזרימה לישראל סיוע ביטחוני בשווי 6.5 מיליארד דולר, איראן מגבירה את האיומים לבנות פצצות אטום, ובגרמניה נכנס לתוקף חוק חדש שרוצה למנוע מאנטישמים לקבל אזרחות ● כותרות העיתונים בעולם

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; מדד ת"א נפט וגז קפץ בכ-2.7%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% ● ניו-מד אנרג'י: ניתן אור ירוק ממשרד האנרגיה להגדלת יצוא הגז הטבעי והרחבת האספקה למשק המקומי ● IBI: מאזן הכוחות נוטה לפיחות בשקל בחודשים הקרובים ● בלידר שוקי הון צופים אינפלציה של 3.1%, מעל הרף העליון של בנק ישראל ● הראל: צופים הפחתת ריבית מהירה יותר בארה"ב; לעומת זאת, חברת הוועדה הפתוחה בפד לא צופה הורדות ריבית בכלל השנה

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

רק על 7%: רפורמת היבוא של ניר ברקת לא עומדת בהבטחות

עפ"י חישוב של אריאל רכניץ מפורום קהלת, רק כ-7% משווי היבוא החסום בתקינה רשמית ייחודית ייכנס בסופו של דבר לרפורמת "מה שטוב לאירופה טוב לישראל" - זאת בניגוד להבטחת משרד הכלכלה ש-80% משווי מוצרי הצריכה ייכנס ● ברקת: "יש מי שמנסה לתקוע את הרפורמה בכוונת מכוון"

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

מירי רגב נאבקת על חסיון מסמכים שנתפסו במשרד התחבורה

שרת התחבורה ערערה לביהמ"ש המחוזי על ההחלטה לעשות שימוש במסמכים שנתפסו בלשכתה, בטענה כי כל מסמך בעל אופי פוליטי הוא בהכרח חסוי ● טענתה כבר נדחתה על־ידי נשיא בימ"ש השלום בראשון לציון, שקבע שלא ייתכן שכל משרד התחבורה יחסה תחת כנפי החסינות האישית של השרה, "כאילו שהיא אוחזת בידה מטה קסמים"

יוליה שמאלוב ברקוביץ / צילום: שלומי יוסף

רגע לפני הדיון בבג"ץ: המנכ"לית הנכנסת של חדשות 13 במינוי חדש

ליבנת נזרי, לשעבר דוברת עיריית רמת גן, מונתה לדוברת חדשות 13 ותיכנס לתפקידה בתחילת יולי ● מתן חודורוב, יו"ר ועד העיתונאים, כתב בתגובה למינוי: "שימו לב לאן הולך הכסף של ערוץ 'בקשיים ובקיצוצים'"

צילומים: אתר החברה, שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חגיגה בחברה הביטחונית: חמישה בכירים התחלקו ב-350 מיליון שקל

מניית חברת הטכנולוגיה הביטחונית נקסט ויז'ן השלימה זינוק של פי 10 מהנפקתה ונחשבת לאחת ההצלחות של גל ההנפקות מ-2021 ● חמישה מנהלים ומשקיעים בחברה מכרו בשנים האחרונות כמחצית מהחזקותיהם בתמורה למאות מיליוני שקלים ● וגם: האלוף בדימוס שעשה אקזיט

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ארה"ב החרימה את המצלמות הסיניות. משטרת ישראל הציבה אותן בכבישים

המשטרה ציידה את מערך מצלמות הכביש שלה במוצריהן של חברות סיניות, שאסורות לשימוש בתשתיות הממשלתיות בארה"ב ובהולנד, בשל חשש לריגול וסכנה לביטחון לאומי ● הסיבה: הן זולות יותר ● יוצא שב"כ מזהיר מ"ניתוב השידור לשרתים של ממשלת סין"

בנימין נתניהו ואבי שמחון / צילום: עמוס בן גרשום-לע''מ

"מכירת חיסול": נתניהו ויועצו הכלכלי דוחפים למבצע שחרור "רווחים כלואים"

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שר האוצר הציג בפני הנהלת המשרד בקשה מטעם אבי שמחון ובתמיכת נתניהו, לצאת למבצע שחרור "רווחים כלואים" כדי לתמרץ חברות לחלק דיבידנד תמורת מס מופחת ● לפי שמחון, המהלך יזרים 20 מיליארד שקל למדינה ויסייע מול הגירעון ● בדרג המקצועי טוענים: "מכירת חיסול"

מגדלי אלון בתל אביב. בעיגול: ניר צוק / צילומים: Shutterstock, טל גבעוני

ענקית הסייבר פאלו אלטו במגעים להשתלט על מגדל שלם בת"א

החברה של ניר צוק השלימה עסקאות לשכירות חצי ממגדל אלון 1 ובוחנת שכירות של המגדל כולו ● אם המגעים יבשילו, המחיר יעמוד על כ־80 מיליון שקל בשנה ● הבעלים, הראל ומגדל, שוקלות למכור את המגדל כולו ב־2.5 מיליארד שקל

לן בלווטניק, בעלי רשת 13 / צילום: טים בישופ

המינוי בחדשות 13 והסערה: מה רוצה לן בלווטניק?

עשרות גורמים שעבדו עם לן בלווטניק, אחד מאנשי העסקים העשירים והמתוחכמים בעולם, מנסים לענות על השאלות: עד כמה היה מעורב במינוי של יוליה שמאלוב ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13 ולאן פניו של הערוץ ● "אין סיכוי שלא היתה רוח גבית שלו"

כך טיפסה המשכנתא הממוצעת / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הנתונים שמגלים: כמה משכנתה לוקחים רוכשי דירות היוקרה

המשכנתה הממוצעת חצתה במאי את רף המיליון שקל, לראשונה מאז 2022 ● מהם המסלולים המועדפים על הרוכשים, ואיזה מסלול איבד את מעמד "כוכב המשכנתאות" ● מה גובה ההלוואות בקרב מגרילי דירות בהנחה לעומת רוכשים "רגילים" ומשקיעים ● וכיצד מתחלקות המשכנתאות בין דירות יקרות לזולות

המרגלים הרוסים מהבית ממול / צילום: צילומי מסך

הם חייו שנים כזוג מנומנם, עד שנודע שהם חלק מתוכנית העילית של פוטין

הזוג הנשוי והשקט, שהתחזה לצמד מהגרים ארגנטינאים בסלובניה, התגלה כחלק מהמאמץ האגרסיבי של פוטין לשתול במערב סוכני מודיעין בכיסוי עמוק ● תחקיר חוצה יבשות חושף רשת שקרים ומזימות, ומדגים איך בונים זהות בדויה בתוכנית העילית של שירות הביון הרוסי - בעלות של מיליוני דולרים לאדם

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק בקמפיין. אכזב / צילום: Reuters

בריטניה לקראת מהפך: אחרי סקנדל הימורים, אין מי ששם כסף על סונאק

שבוע לבחירות בבריטניה, התמונה ברורה: המפלגה השמרנית עושה ככל יכולתה להפסיד אותן, וללייבור רק נשאר לעמוד מנגד ולגרוף עוד ועוד מושבים בפרלמנט ● שערוריית ההימורים שבה אפילו שר מכהן הימר על הקדמת הבחירות מרמזת איזו תבוסה צפויה בממלכה

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: כדיה לוי

הערכות: 80 אלף שקל, נהג ומשרות אמון - התנאים של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' בחדשות 13

על פי הערכות בשוק, מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' יכללו מלבד תנאי שכר של 80 אלף שקל ברוט בחודש, גם נהג פרטי ואפשרות למינוי שתי משרות אמון ● בעוד התנאים לא חריגים לעומת מנכ"לים קודמים, שמאלוב-ברקוביץ' נהנית גם מסעיף אי-תחרות ארוך שמבטיח שתקבל שכר עד תום החוזה גם אם תפוטר

האור הכחול / אילוסטרציה: Shutterstock

מחקרים חדשים מנפצים את כל מה שחשבתם על צפייה במסכים לפני השינה

במשך השנים האשימו את האור הכחול שבוקע ממכשירים אלקטרוניים בכך שהוא גורם הפרעות שינה, ואפילו התפתח שוק של עשרות מיליוני דולרים לניטרול ההשפעה שלו ● אבל מחקר שפורסם לאחרונה מנפץ כמה מיתוסים על הקשר בין ההיצמדות למסכים בלילה לאיכות השינה, וטוען שלפעמים הם אפילו יכולים לעזור להירדם ● אז איפה בכל זאת הבעיה?

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

וול סטריט ננעלה בעליות קלות; מיקרון ירדה בכ-7%, אנבידיה ב-1.9%, פאלו אלטו זינקה ב-5%

נייקי תדווח אחרי הנעילה, מה צפוי? ● VanEck הגישה בקשה לתעודת סל עוקבת אחרי המטבע סולנה ● מניות וולגרין וליוויס ירדו בחדות ● מניית צ'יפוטלה פוצלה היום ביחס היסטורי של 50 ל-1 ● בלומברג: הדוח של מיקרון הוא תזכורת לסיכונים בשוק שבבי הבינה המלאכותית ● מדד ה-PCE שיתפרסם מחר בארה"ב צפוי להעיד על התמתנות האינפלציה, בינתיים, שוק העבודה מתקרר