גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

52 מעלות הורגות עולי רגל במכה ובודהיסט זקן יפרק את סין

למי תודה על אינפלציה נמוכה? לא לך, אומרים הבריטים לראש ממשלתם, ערב תבוסתו ● הסקרים חוזים התמוטטות היסטורית של המרכז בצרפת ובבריטניה ● חום מוטרף הורג מאות עולי רגל במכה ושורף יערות בשלוש יבשות ● כוהן דת בן 88 מפחיד את סין ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

השבוע בעולם / חומרים: AP, גיל ג'יבלי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
השבוע בעולם / חומרים: AP, גיל ג'יבלי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

1מאקרו־כלכלה, טמבל

כידוע לחובבי קלישאות, "זו הכלכלה, טמבל". אבל איזו כלכלה? בהחלט לא מאקרו־כלכלה. אנשים אינם מצביעים לטובת אינדיקטורים, או לטובת סטטיסטיקה. הם מצביעים, כפי שהאמריקאים נוהגים להגיד, "לטובת הארנק שלהם". פוליטיקאים אינם יכולים להסתפק בנתוני צמיחה טובים, או בנתוני אינפלציה נמוכים. מצביעיהם ישתכנעו רק אם יהיה יותר כסף בארנק.

שאלות ותשובות | למה נסראללה מאיים דווקא על קפריסין ומה תעשה ישראל?
פרשנות | "מערכת יחסים קרובה ומסוכנת": פוטין כורת ברית עם צפון קוריאה
כ-110 ק"מ מאזור 51: מונוליט מסתורי התגלה בנבאדה

זה לא הפריע השבוע לממשלת בריטניה לתבוע אשראי על רמת האינפלציה הנמוכה ביותר בעולם המתועש. שיעורה השנתי ירד השבוע ל־2%. לפני שלוש שנים הוא עמד על 11%. הסכמה כללית בין המשקיפים: לא יעזור לרה"מ רישי סונאק, שהכריז על בחירות־בזק. הוא כבר הפסיד, והשאלה היא אם התבוסה תהיה חסרת תקדים או סתם איומה ונוראה.

את האינפלציה הורידו פקטורים בין לאומיים (מחירי אנרגיה ומזון) וחריצותו של הבנק המרכזי, אשר העלה את הרבית 14 פעמים. האם הבריטים כפויי טובה? במידה מסוימת, מפני שאילו האינפלציה היתה עולה השבוע הם היו מענישים את ממשלתם. אבל בכל מקרה, ירידת האינפלציה אינה משכיחה את החודשים המתסכלים של עלייתה הבלתי פוסקת.

2המרכז נופל

בינתיים, השבוע גבר זרם הסקרים מבריטניה ומצרפת, שיבחרו בהפרש של שלושה ימים (4 ו־7 ביולי). משני עברי הלאמאנש מסתמנים שינויים היסטוריים שהמכנה המשותף שלהם הוא התמוטטות המרכז. בבריטניה הסקרים חוזים רוב היסטורי למפלגת הלייבור. סקר אחד צופה לה 516 מושבים בפרלמנט של 650. סקר אחר, מוטרף לחלוטין, מראה שהשמרנים מתכווצים והולכים, ומפלגת ימין טראמפיסטית, לאומנית, פרו־רוסית ושונאת מהגרים מעפילה למקום השני.

בצרפת הסקרים חוזרים ומראים, כי מועמדי הימין הקיצוני והשמאל (שחלקים ממנו קיצונים) יעלו לסיבוב השני. מועמדי המרכז, המזוהה עם הנשיא מאקרון, מזדנבים מאחור.

עמנואל מקרון, נשיא צרפת / צילום: ap, Luca Bruno

בהתחשב במה שעשוי לקרות בנובמבר בארה"ב, נראה בעליל שהעולם הדמוקרטי פושט צורה, אולי כדי להיות פחות דמוקרטי. אגב, ביום ה' הבא, 27 ביוני, ייערך ויכוח הטלויזיה הראשון בין ג'ו ביידן לדונלד טראמפ.

3העננים כלאו

לעתים רחוקות מאוד כדור הארץ מתנסה בחוויה קולקטיבית. זה קורה אולי בזמן של ליקוי חמה או לבנה. השבוע פקדו גלי חום איומים שורה של אזורים בחצי הכדור הצפוני. בעת ובעונה אחת, הודים, סעודים, ישראלים, יוונים, צפון אמריקאים ומרכז אמריקאים יכלו להתלונן באותן המילים עצמן. 70 מיליון בארה"ב הוזהרו מפני החום. עשרות אלפי דונמים של יערות בערו השבוע במדינת ניו מקסיקו בארה"ב ולאורך מיצרי הדרדנלים של טורקיה, בלי עזרת טיל נ"ט יחיד. 52 מעלות הרגו מאות עולי רגל במכה, רובם מצרים, מיעוטם הודים.

בדלהי, מזג האוויר התחכם לעיר הבירה המיוסרת של הודו. לאחר חום של 45 מעלות במהלך היום, שכבת עננים עבה כיסתה את השמיים לעת לילה, וכלאה את החום. הטמפרטורה בחצות עמדה על 37 מעלות. אין מפלט.

עולי רגל מוסלמים בחאג' משתמשים במטריות צלייה / צילום: ap, Rafiq Maqbool

4סין והכוהן זקן

בשעה שוולדימיר פוטין כונן השבוע ברית צבאית עם צפון קוריאה, הארץ המנודה ביותר עלי אדמות, סין העמידה פנים שהיא לא הבחינה. תחת זאת היא מחתה, צעקה ואיימה על שבעה חברי קונגרס אמריקאים, שהעזו להיפגש עם הדלאי לאמה, המנהיג הבודהיסטי הזקן מטיבט, במקום גלותו בצפון הודו. כוהן הדת בן ה־88, אשר נמלט לפני 65 שנה מאימת סין, דיבר על הפצת אושר.

אבל הסינים הכריזו שהוא בדלן מסוכן, הזומם לפרק את סין. קשה לרדת אל סוף דעתם. לפעמים הם מעוררים את הרושם שהם זקוקים לאויבים, והם מנויים וגמורים למצוא אותם.

חברי קונגרס אמריקאים במפגש עם המנהיג הרוחני דלאי לאמה / צילום: ap, Tenzin Choejor/Office of the Dalai Lama

5גדולות וברורות

מדינת לואיזיאנה, בדרום העמוק של ארה"ב, אימצה השבוע חוק המחייב הצגת רפליקה של עשרת הדיברות בכל כיתה בכל בית ספר ציבורי. על האותיות להיות גדולות וברורות כדי שיהיה אפשר לקרואן בקלות. זו כנראה הפעם הראשונה שחוק כזה מתקבל בארץ כלשהי, והוא מעורר התנגדות מצד ארגונים להגנת זכויות האזרח, המאשימים שהוא סותר את ההפרדה בין דת למדינה.

לואיזיאנה היא מדינה שמרנית ימנית ונוצרית. "אם אנחנו רוצים לכבד את שלטון החוק, עלינו להתחיל מראשון המחוקקים, משה", הכריז השבוע מושל המדינה, ג'ף לאנדרי. על האפשרות שמדינתו תיתבע בבית המשפט העליון של ארה"ב, לאנדרי אמר, "אני ממתין בקוצר רוח".

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני. ציוצים (באנגלית) בטוויטר.

עוד כתבות

ביידן וטראמפ בעימות הראשון בסבב של 2020 / צילום: ap, Julio Cortez

ביידן נגד טראמפ: הערב מגיע ויכוח הטלוויזיה הראשון בין השניים

ויכוחי טלוויזיה בארה"ב לא חורצים בדרך-כלל את גורל הבחירות, אבל פה ושם הם הצליחו להשפיע - וייתכן שהוויכוח הנוכחי ייכנס לקטגוריה של "פה ושם" ● הערב, ההתעניינות העיקרית לא תהיה בנושאים, אלא בסגנון ובלשון הגוף ● הסקרים האחרונים מוסיפים להראות תיקו סטטיסטי

לן בלווטניק, בעלי רשת 13 / צילום: טים בישופ

המינוי בחדשות 13 והסערה: מה רוצה לן בלווטניק?

עשרות גורמים שעבדו עם לן בלווטניק, אחד מאנשי העסקים העשירים והמתוחכמים בעולם, מנסים לענות על השאלות: עד כמה היה מעורב במינוי של יוליה שמאלוב ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13 ולאן פניו של הערוץ ● "אין סיכוי שלא היתה רוח גבית שלו"

אדם, בהופעה ב-2011 / צילום: ויקיפדיה

בגיל 64: הזמר אדם הלך לעולמו אחרי מאבק במחלת הסרטן

בית החולים איכילוב הודיע על מותו של הזמר אדם, שהשאיר מילים אחרונות לפרסם אחרי מותו: "אם אתם קוראים את המילים האלה, סימן שאני בעולם שכולו טוב. רוצה להודות על המסע המופלא בחיים האלה" • התייחס גם לחטופים: "אנסה לפעול מלמעלה"

שאול גולדשטיין / צילום: ענבל מרמרי

דירקטוריון נגה החליט: המנכ"ל שחשף שמערכת החשמל לא ערוכה למלחמה לא יודח

שאול גולדשטיין הזהיר בשבוע שעבר כי משק החשמל בישראל לא ערוך למלחמה כוללת עם לבנון - ובתגובה קידם יו"ר החברה מהלך להדחתו ● נגה: "הוסכם כי חלק מהדברים שאמר המנכ"ל וסגנון התבטאותו לא היו נכונים, ועל כך הוא התנצל"

גם זה קרה פה/ חומרים: שלומי יוסף, חדשות 12, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אם אנחנו רוצים פוליטיקה חדשה, אחוז החסימה צריך דווקא להתכווץ

בכנסת זורקים הצעות בלי לעבוד יותר מדי ● שינוי מרחיק לכת באחוז החסימה יעשה את ההבדל ● ולמה רומניה כן וישראל לא? ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

הם פרשו מהרווארד וגייסו 120 מיליון דולר כדי להתחרות באנבידיה

הסטארט-אפ החדש Etched גייס כ-120 מיליון דולר על מנת לבנות שבב AI חדש שיתחרה בשבבים שאנבידיה מייצרת ● בחברה טוענים כי השבבים החדשים יהיו מהירים משמעותית משבבי ה-Blackwell של אנבידיה

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ארה"ב החרימה את המצלמות הסיניות. משטרת ישראל הציבה אותן בכבישים

המשטרה ציידה את מערך מצלמות הכביש שלה במוצריהן של חברות סיניות, שאסורות לשימוש בתשתיות הממשלתיות בארה"ב ובהולנד, בשל חשש לריגול וסכנה לביטחון לאומי ● הסיבה: הן זולות יותר ● יוצא שב"כ מזהיר מ"ניתוב השידור לשרתים של ממשלת סין"

המרגלים הרוסים מהבית ממול / צילום: צילומי מסך

הם חייו שנים כזוג מנומנם, עד שנודע שהם חלק מתוכנית העילית של פוטין

הזוג הנשוי והשקט, שהתחזה לצמד מהגרים ארגנטינאים בסלובניה, התגלה כחלק מהמאמץ האגרסיבי של פוטין לשתול במערב סוכני מודיעין בכיסוי עמוק ● תחקיר חוצה יבשות חושף רשת שקרים ומזימות, ומדגים איך בונים זהות בדויה בתוכנית העילית של שירות הביון הרוסי - בעלות של מיליוני דולרים לאדם

האור הכחול / אילוסטרציה: Shutterstock

מחקרים חדשים מנפצים את כל מה שחשבתם על צפייה במסכים לפני השינה

במשך השנים האשימו את האור הכחול שבוקע ממכשירים אלקטרוניים בכך שהוא גורם הפרעות שינה, ואפילו התפתח שוק של עשרות מיליוני דולרים לניטרול ההשפעה שלו ● אבל מחקר שפורסם לאחרונה מנפץ כמה מיתוסים על הקשר בין ההיצמדות למסכים בלילה לאיכות השינה, וטוען שלפעמים הם אפילו יכולים לעזור להירדם ● אז איפה בכל זאת הבעיה?

כך טיפסה המשכנתא הממוצעת / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הנתונים שמגלים: כמה משכנתה לוקחים רוכשי דירות היוקרה

המשכנתה הממוצעת חצתה במאי את רף המיליון שקל, לראשונה מאז 2022 ● מהם המסלולים המועדפים על הרוכשים, ואיזה מסלול איבד את מעמד "כוכב המשכנתאות" ● מה גובה ההלוואות בקרב מגרילי דירות בהנחה לעומת רוכשים "רגילים" ומשקיעים ● וכיצד מתחלקות המשכנתאות בין דירות יקרות לזולות

מפגינים בירושלים, הערב / צילום: ap, Leo Correa

המונים מפגינים בדרישה להשיב את החטופים ולקיים בחירות

צה"ל חיסל פעיל בחוליית שיגור של חיזבאללה, שני כטב"מים נפלו בראש הנקרה • אחרי האזהרות, קנדה בצעד משמעותי ראשון לפינוי אזרחיה מלבנון • סרן אלון סאקאג'יו, בן 22 מחדרה מסיירת חרוב נהרג במהלך פעילות מבצעית, לוחמים וצוות רפואה נפגעו בתקרית • עדכונים בולטים

עובד באתר בנייה / צילום: Shutterstock

האוצר אישר: מענק עד 4,500 בחודש לעובדי בניין

עובד שיתחיל לעבוד בענף הבנייה מתחילת חודש יוני ועד לסוף שנת 2024 יהיה זכאי למענק בסך 2,000 שקל, ובמקצועות מסוימים המענק יגיע עד ל-4,500 שקל לחודש ● המטרה: להתמודד עם המחסר הענק של עובדים בענף מאז אוקטובר

דורי נאוי / צילום: איל יצהר

דורי נאוי הפך למתעמת סדרתי עם הרגולטור: "בנק ישראל הוא אויב התחרות"

בעשור האחרון התנגש בעל השליטה בחברת המימון החוץ־בנקאי מספר פעמים עם הבנק המרכזי ● השבוע בנק ישראל ביטל גיוס של החברה ● נאוי: "הם באו כשקיבלנו את הכסף, בדקה ה־90"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

במחירים אטרקטיביים: פלח הרכבים שצפוי לעשות קאמבק

המכסים הכבדים שהוטלו על רכבים חשמליים מסין מעודד את היצרנים במדינה לייצא דגמים שאינם נענשים במכס כמו החשמליים, בהם גרסאות פלאג־אין של דגמים פופולריים ● וגם: הקרוס־אובר החשמלי היוקרתי־ספורטיבי שנחת בישראל ● השבוע בענף הרכב

העבודות על הגשר בנתיבי איילון / צילום: אסף זגריזק

ביום חמישי הבא נתיבי איילון ייחסמו שוב. כל מה שצריך לדעת

מתי ואיפה תבוצע החסימה, אילו עבודות מבצעים בכביש, איך הן ישפיעו על התנועה, ולמה לא מבצעים אותן בשבת? ● גלובס עושה סדר

הבית הלבן, ארה''ב. היחסים עם ישראל מתקררים / צילום: Shutterstock

בית הלבן מאשרים: התקדמות בפתרון אספקת הנשק לישראל

מיד אחרי גרמניה: הולנד קראה לאזרחיה לעזוב "בדחיפות" את לבנון • גלנט לפני פגישה עם סאליבן בבית הלבן: "את המחלוקות פותרים בחדרים סגורים" • הנשיא הרצוג נגד הקהילה הבינלאומית: "לא נוקפים אצבע, שלא יופתעו אם המצב בצפון ייצא משליטה" • תיעוד: תקיפה של מחבלים שירו טיל נ"ט לעבר כוחותינו • מטרה חשודה יורטה בדרך לאילת  ● עדכונים שוטפים 

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

רק על 7%: רפורמת היבוא של ניר ברקת לא עומדת בהבטחות

עפ"י חישוב של אריאל רכניץ מפורום קהלת, רק כ-7% משווי היבוא החסום בתקינה רשמית ייחודית ייכנס בסופו של דבר לרפורמת "מה שטוב לאירופה טוב לישראל" - זאת בניגוד להבטחת משרד הכלכלה ש-80% משווי מוצרי הצריכה ייכנס ● ברקת: "יש מי שמנסה לתקוע את הרפורמה בכוונת מכוון"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

וול סטריט ננעלה בעליות קלות; מיקרון ירדה בכ-7%, אנבידיה ב-1.9%, פאלו אלטו זינקה ב-5%

נייקי תדווח אחרי הנעילה, מה צפוי? ● VanEck הגישה בקשה לתעודת סל עוקבת אחרי המטבע סולנה ● מניות וולגרין וליוויס ירדו בחדות ● מניית צ'יפוטלה פוצלה היום ביחס היסטורי של 50 ל-1 ● בלומברג: הדוח של מיקרון הוא תזכורת לסיכונים בשוק שבבי הבינה המלאכותית ● מדד ה-PCE שיתפרסם מחר בארה"ב צפוי להעיד על התמתנות האינפלציה, בינתיים, שוק העבודה מתקרר

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

למרות הדיבידנדים: אגד דורשת לשנות את תנאי הפעלת הקו האדום בשל חוסר רווחיות

מספרי הנוסעים בקו האדום של הרכבת הקלה נמוכים ביחס לתחזיות טרם הפעלת הקו, וכעת חברת תבל המפעילה של הקו - שהיא חברה-בת של אגד - דורשת לשנות את תנאי הפעלת הקו בשל חוסר רווחיות ● אלא שמאז שנרכשה ב-2022 חילקה אגד למחזיקות בה דיבידנדים בהיקף של 630 מיליון שקל ● מטעם תבל נמסר: "מנהלת דיאלוג שוטף ופורה עם נת"ע לגבי תנאי ההפעלה שנידונים בין הצדדים"

מרין לה־פן (RN/UXD), עמנואל מקרון (ENS), ז'אן לוק מלנשון (NFP) / צילומים: רויטרס - Blondet Eliot/ABACA , Andre Pain/Pool , William Cannarella / Panoramic

צרפת הולכת לבחירות: מהן ההבטחות הכלכליות של הימין הפופוליסטי ולמי יצביעו היהודים

ביום ראשון הקרוב יחלו הבחירות לפרלמנט הצרפתי שייערכו בשני סבבים ● 48 מיליון בעלי זכות בחירה יבחרו בין שלוש חזיתות עיקריות המורכבות ממפלגות הימין הפופוליסטי, מפלגות השמאל הפופוליסטי ומפלגת המרכז הרדיקלי של הנשיא מקרון ● מה צפוי לקרות, ואיך הבחירות ישפיעו על כלכלת האיחוד האירופי? ● גלובס עושה סדר