גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רכב השטח החשמלי החזק ביותר בשוק נוחת בישראל – והוא סיני

כלי רכב ראשונים של מותג השטח MHERO מבית קבוצת דונפנג ינחתו בשבוע הבא בישראל וגם: עד סוף העשור: 750 מיליון שקל יוקצו לתשתיות טעינה לרכב חשמלי ● השבוע בענף הרכב

MHERO 1 / צילום: יח''צ
MHERO 1 / צילום: יח''צ

רכב השטח החשמלי החזק ביותר בשוק נוחת בישראל 

בשבוע הבא ינחתו בישראל כלי רכב ראשונים של מותג השטח היוקרתי MHERO מבית קבוצת דונפנג. הראשון, MHERO 1, יהיה הרכב החשמלי החזק ביותר, המתוחכם ביותר ובעל הסוללה הגדולה ביותר, שאי פעם שווק בישראל.

שאלות ותשובות | מכסי האיחוד האירופי על רכב סיני: הזדמנות בטווח הקצר, סיכון בטווח הארוך
מבחן דרכים | החל מ-260 אלף שקל: רכב השטח הקוריאני הגדול שעבר שדרוג

בגרסה האירופית הוא מצויד בארבעה מנועים חשמליים בהספק משולב של 1088 כ"ס עם מומנט של 140 קג"מ, ובסוללה בקיבולת 142 קילוואט־שעה, שאמורה לספק טווח של עד 450 ק"מ ב־WLTP. הרכב, שאורכו 5.1 מ' וגובהו 1.93 מ', בעל יכולות שטח מקצועיות ומצויד בין השאר בשלוש נעילות דיפנרציאל ובהיגוי אחורי ממוחשב שמאפשר לרכב לנוח "הצידה" כדי לבצע תמרונים מורכבים במיוחד בחניה ובשטח. הרכב מתוכנן גם לצלוח מעברי מים בעומק של עד 90 ס"מ, יכול לגרור עד 2.5 טון ויש לו מתלי אוויר שמתרוממים לגובה עד 36 ס"מ מפני הקרקע. באירופה מחירו כ־145 אלף אירו. בישראל המחיר צפוי להיות מעל 700 אלף שקל.

עד סוף העשור: 750 מיליון שקל יוקצו לתשתיות טעינה לרכב חשמלי

חברת החשמל צפויה להשקיע יותר מ־750 מיליון שקל בתשתיות הנדרשות לטעינת כלי רכב חשמליים פרטיים וציבוריים בין השנים 2024 ל־2030. כך עולה מתוכנית הפיתוח ארוכת הטווח החדשה שפורסמה על ידי רשות החשמל להערות הציבור.

מתוך סכום זה יוקצו כ־556 מיליון שקל לחיבורים הקשורים לטעינת רכב חשמלי פרטי כגון הנחת כבלים ופעילות תשתית נוספות. עלות תשתית הולכת החשמל לצורך טעינה רכבי תחבורה ציבורית נאמדת בכ־227 מיליון שקל עד סוף העשור.

על פי התוכנית, עד סוף העשור תידרש הנחת כ־600 ק"מ של כבלים חדשים עבור טעינה של רכב פרטי ושדרוג של כ־1,000 שנאי חלוקה, כמו גם ייצור של כ־1 ג'יגהואט־שעה נוספים.

ההערכה הראשונית של חח"י היא שתידרש תוספת ל־70 אלף שקעי טעינה במרחב הציבורי, כולל עמדות טעינה עירוניות איטיות ותחנות טעינה מהירות.

הנחת העבודה מבוססת על הדוח האחרון של משרד האנרגיה מ־2023, שמעריך כי בשנת 2030 יהיו על כבישי הארץ כמיליון כלי רכב חשמליים לכל הפחות. יצוין כי נכון לסוף השליש הראשון של 2024 כבר נעים על כבישי הארץ כ־120 אלף כלי רכב חשמליים. הרשות מציינת כי "כניסת כלי הרכב החשמליים לשוק הישראלי עדיין בראשיתה ולפיכך השפעת התנהגות בעלי הרכב החשמלי על רשת החשמל כמו גם כלים טכנולוגיים לייעול השימוש ברשת טרם נלמדו בישראל".

חניונים חשמליים חדשים

בתחום התחבורה הציבורית החשמלית מעריכה חח"י כי עד סוף העשור יהיה צורך בכ־516 חיבורי הזנה חדשים עבור כ־667 מתחמי טעינה לרכב ציבורי חשמלי, בכל רחבי הארץ. מתוכם שמונה מתחמי "חנה וסע", שמשמשים במהלך היום כחניה ציבורית לרכבים חשמליים ובשעות הלילה כחנייה לאוטובוסים חשמליים; 246 חניוני טעינה לאוטובוסים ו־261 מסופי אוטובוסים. זאת בהתבסס על היעד של משרד התחבורה לחשמול כ־60% מצי האוטובוסים העירוניים עד שנת 2026 ו־100% מצי האוטובוסים עד 2030, ובהתבסס על התוכנית לרכוש כ־2,500 אוטובוסים חשמליים חדשים. על פי חברת החשמל, בימים אלה נמצא משרד התחבורה בתהליכי ביצוע של 25 תחנות מרכזיות, מסופים וחניונים חשמליים חדשים.

עקב המכסים באיחוד: ישראל תקבל כלי רכב סיניים שיוצרו באירופה

באירופה עדיין מעכלים את הטלת המכסים על כלי רכב חשמליים שמיובאים מסין, אולם בינתיים בשוק הישראלי כבר ניכרים סימנים לחלחול השינויים, והראשון הוא הסבת היבוא של רכב סיני מסין לאירופה. ברבעון האחרון צפויה לנחות בישראל החשמלית הקומפקטית T03 של חברת LeapMotor ממפעל ההרכבה החדש שלה בפולין. זאת במסגרת שיתוף הפעולה האסטרטגי שלה עם קבוצת סטלנטיס, שנועד בין השאר לעקוף את המכסים על היבוא הישיר מסין.

במקביל למעבר לייצור באירופה שודרג הרכב וקיבל תקינה אירופית מלאה (WVTA), שתאפשר לייבא כמויות לא מוגבלות לעומת מכסה של עד 400 בשנה מהדגם הסיני, שהתאפיין בתקינה מוגבלת. בנוסף צפוי הרכב לקבל מערכת בטיחות אקטיבית (ADAS) שלא הייתה לדגם מתוצרת סין. עם זאת, עדיין לא ברור האם הזיכיון של המותג יישאר בידי הזכיינית הנוכחית של Leap, קבוצת מטרו מוטור, או שיעבור לאחד הזכיינים של קבוצת "סטנלטיס" בישראל, קבוצת סמלת וקבוצת לובינסקי.

גם קבוצת SKYWORTH, שמייצרת את מותג הרכב החשמלי Skywell שמשווק בישראל כלי רכב חשמליים כשנתיים, בוחנת כיום לייצא לאירופה ולישראל את כלי הרכב ממפעל ההרכבה החדש שלה, שהשלמתו הסתיימה לאחרונה בטורקיה. כלי הרכב מגיעים למפעל מפורקים מסין ומורכבים בטורקיה. אם תתקבל ההחלטה, היצוא מטורקיה עשוי להתחיל עוד השנה.

מפעל ההרכבה החדש של SKYWELL הסינית בטורקיה / צילום: יח''צ

במקביל, מספר יבואנים של כלי רכב סיניים בישראל קיבלו בימים האחרונות גישושים מהיצרנים על אפשרות לבצע תקינה אירופית לדגמים, שמצוידים בהנעת פלאג־אין עם מנוע בנזין, מנוע חשמלי וסוללות שמספקות טווח חשמלי של כ־150 עד 200 ק"מ. כלי רכב כאלה פטורים ממכסי ההיצף החדשים באירופה. הנציגה הסינית היחידה עד כה בפלח הזה בישראל הייתה WEY של קבוצת גרייט־וול. חלק לא מבוטל מיבואני המותגים הסינים בישראל לוקחים חלק פעיל במימון וביצוע תקינה אירופית לדגמים סינים.

החל מ־185 אלף שקל: יונדאי טוסון המחודש הושק בישראל

חברת כלמוביל משיקה השבוע את הדור המחודש של הקרוס־אובר רב־המכר יונדאי טוסון. הרכב עבר מספר שינויים חיצוניים שכוללים פנסים חדשים, פגושים חדשים וחישוקים בעיצוב חדש. תא הנוסעים עבר עדכון מקיף עם מסכים דיגיטליים בנוסח יונדאי איוניק 5, מוט הילוכים שעבר לעמוד ההגה והנדסת אנוש חדשה.

יונדאי טוסון / צילום: יח''צ

הרכב גם עבר שדרוג באיכות הייצור ובידוד הרעשים. גם מערכת הבטיחות שודרגה והאבזור התקני עשיר יותר. באגף ההנעה לא בוצעו שינויים והדגם ממשיך עם מנוע 1.6 ליטר טורבו־בנזין בהספק 160 כ"ס עם תיבת הילוכים כפולת מצמדים. המחירים נעים בין כ־185 אלף שקל ועד 220 אלף שקל בהתאם לגרסה.

עוד כתבות

השר לשעבר יזהר שי. בין העותרים / צילום: תמר מצפי

נפגעי ה-7 באוקטובר עתרו לבג"ץ: להקים ועדת חקירה ממלכתית

העותרים - משפחות נרצחים וחטופים והורים לחיילים שנהרגו, ובהם גם השר לשעבר יזהר שי - טוענים כי "ככל שיואץ תהליך הקמתה של ועדת חקירה, יוכלו ממצאי הביניים שלה לסייע מיידית בתהליכי קבלת החלטות ובניהול המערכה שבה מצויה המדינה" ● לדבריהם, הסירוב של הממשלה לעשות כן "רק מעצים בציבור את תחושת הבגידה והנטישה"

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

רק על 7%: רפורמת היבוא של ניר ברקת לא עומדת בהבטחות

עפ"י חישוב של אריאל רכניץ מפורום קהלת, רק כ-7% משווי היבוא החסום בתקינה רשמית ייחודית ייכנס בסופו של דבר לרפורמת "מה שטוב לאירופה טוב לישראל" - זאת בניגוד להבטחת משרד הכלכלה ש-80% משווי מוצרי הצריכה ייכנס ● ברקת: "יש מי שמנסה לתקוע את הרפורמה בכוונת מכוון"

איור: גיל ג'יבלי

לאן תגיע האינפלציה בישראל עד סוף השנה?

בשנה וחצי האחרונות רמות המחירים בישראל מתמתנות בעקביות ● אם המגמה תימשך, מעריכים בלאומי, האינפלציה תגיע לרמה של 2.5% עד סוף השנה ● אבל יש גם לא מעט סיכונים ● שאלת השבוע

אדם, בהופעה ב-2011 / צילום: ויקיפדיה

בגיל 64: הזמר אדם הלך לעולמו אחרי מאבק במחלת הסרטן

בית החולים איכילוב הודיע על מותו של הזמר אדם, שהשאיר מילים אחרונות לפרסם אחרי מותו: "אם אתם קוראים את המילים האלה, סימן שאני בעולם שכולו טוב. רוצה להודות על המסע המופלא בחיים האלה" • התייחס גם לחטופים: "אנסה לפעול מלמעלה"

מתוך קמפיין בנק הפועלים

כשההצעה פשוטה, גם עמוס תמם בחולצה שחורה על רקע לבן זה מספיק

הפרסומת הנקייה והרזה של בנק הפועלים להטבת המשכנתה לתושבי קו העימות היא הזכורה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת האהובה ביותר שייכת לביטוח 9, והמושקעת ביותר - עם 1.8 מיליון שקל - היא לחשמל של בזק

בנימין נתניהו ואבי שמחון / צילום: עמוס בן גרשום-לע''מ

"מכירת חיסול": נתניהו ויועצו הכלכלי דוחפים למבצע שחרור "רווחים כלואים"

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שר האוצר הציג בפני הנהלת המשרד בקשה מטעם אבי שמחון ובתמיכת נתניהו, לצאת למבצע שחרור "רווחים כלואים" כדי לתמרץ חברות לחלק דיבידנד תמורת מס מופחת ● לפי שמחון, המהלך יזרים 20 מיליארד שקל למדינה ויסייע מול הגירעון ● בדרג המקצועי טוענים: "מכירת חיסול"

מרין לה־פן (RN/UXD), עמנואל מקרון (ENS), ז'אן לוק מלנשון (NFP) / צילומים: רויטרס - Blondet Eliot/ABACA , Andre Pain/Pool , William Cannarella / Panoramic

צרפת הולכת לבחירות: מהן ההבטחות הכלכליות של הימין הפופוליסטי ולמי יצביעו היהודים

ביום ראשון הקרוב יחלו הבחירות לפרלמנט הצרפתי שייערכו בשני סבבים ● 48 מיליון בעלי זכות בחירה יבחרו בין שלוש חזיתות עיקריות המורכבות ממפלגות הימין הפופוליסטי, מפלגות השמאל הפופוליסטי ומפלגת המרכז הרדיקלי של הנשיא מקרון ● מה צפוי לקרות, ואיך הבחירות ישפיעו על כלכלת האיחוד האירופי? ● גלובס עושה סדר

אודי סגל והילה קורח / צילום: צילום מסך, חדשות 13

"ניסיון לחיסול פוליטי של מערכת החדשות": הילה קורח ואודי סגל נגד שמאלוב-ברקוביץ'

הילה קורח ואודי סגל, מגישי המהדורה המרכזית בחדשות 13, פרסמו הודעה משותפת נגד מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת החדשות ● "עוד לא מאוחר לתקן", כתבו בהודעה שפרסמו

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

הם פרשו מהרווארד וגייסו 120 מיליון דולר כדי להתחרות באנבידיה

הסטארט-אפ החדש Etched גייס כ-120 מיליון דולר על מנת לבנות שבב AI חדש שיתחרה בשבבים שאנבידיה מייצרת ● בחברה טוענים כי השבבים החדשים יהיו מהירים משמעותית משבבי ה-Blackwell של אנבידיה

צילומים: אתר החברה, שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חגיגה בחברה הביטחונית: חמישה בכירים התחלקו ב-350 מיליון שקל

מניית חברת הטכנולוגיה הביטחונית נקסט ויז'ן השלימה זינוק של פי 10 מהנפקתה ונחשבת לאחת ההצלחות של גל ההנפקות מ-2021 ● חמישה מנהלים ומשקיעים בחברה מכרו בשנים האחרונות כמחצית מהחזקותיהם בתמורה למאות מיליוני שקלים ● וגם: האלוף בדימוס שעשה אקזיט

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק בקמפיין. אכזב / צילום: Reuters

בריטניה לקראת מהפך: אחרי סקנדל הימורים, אין מי ששם כסף על סונאק

שבוע לבחירות בבריטניה, התמונה ברורה: המפלגה השמרנית עושה ככל יכולתה להפסיד אותן, וללייבור רק נשאר לעמוד מנגד ולגרוף עוד ועוד מושבים בפרלמנט ● שערוריית ההימורים שבה אפילו שר מכהן הימר על הקדמת הבחירות מרמזת איזו תבוסה צפויה בממלכה

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

למרות הדיבידנדים: אגד דורשת לשנות את תנאי הפעלת הקו האדום בשל חוסר רווחיות

מספרי הנוסעים בקו האדום של הרכבת הקלה נמוכים ביחס לתחזיות טרם הפעלת הקו, וכעת חברת תבל המפעילה של הקו - שהיא חברה-בת של אגד - דורשת לשנות את תנאי הפעלת הקו בשל חוסר רווחיות ● אלא שמאז שנרכשה ב-2022 חילקה אגד למחזיקות בה דיבידנדים בהיקף של 630 מיליון שקל ● מטעם תבל נמסר: "מנהלת דיאלוג שוטף ופורה עם נת"ע לגבי תנאי ההפעלה שנידונים בין הצדדים"

נתיבות / צילום: Shutterstock

ארבעה הסכמי גג חדשים יוסיפו 60 אלף יחידות דיור חדשות ברחבי הארץ

מועצת מקרקעי ישראל אישרה ארבעה הסכמי גג שיוסיפו 60 אלף יח"ד בין היתר בירושלים בנתיבות ובאופקים ● משרד הבינוי והשיכון משיק מיזם חדש להכשרות של עובדי בניין ישראליים ● הוועדה המחוזית חיפה הפקידה תוכנית התחדשות עירונית ראשונה בעיר שאינה בשכונות החוף ● חדשות השבוע בנדל"ן

מגדלי אלון בתל אביב. בעיגול: ניר צוק / צילומים: Shutterstock, טל גבעוני

ענקית הסייבר פאלו אלטו במגעים להשתלט על מגדל שלם בת"א

החברה של ניר צוק השלימה עסקאות לשכירות חצי ממגדל אלון 1 ובוחנת שכירות של המגדל כולו ● אם המגעים יבשילו, המחיר יעמוד על כ־80 מיליון שקל בשנה ● הבעלים, הראל ומגדל, שוקלות למכור את המגדל כולו ב־2.5 מיליארד שקל

דולרים / צילום: Shutterstock

הכי חזק בעולם? הדולר מאבד מכוחו. מי מתחזק על חשבונו

הדולר האמריקאי הוא המטבע החזק בעולם, אך הוא תופס כיום נתח של 60% בלבד מהרזרבות של הבנקים המרכזיים - לעומת 70% בתחילת שנות האלפיים

איתן בן אליהו, מפקד חיל האוויר בדימוס, הכנס מדברים צפון / צילום: כדיה לוי

האם תהיה מלחמה בצפון? ההערכה של מפקד חיל האוויר לשעבר

האלוף במיל' איתן בן אליהו השתתף בכנס "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי, שהתקיים בעכו ● "העובדה שישראל וחיזבאללה נוהגים בריסון יחסי בצפון מעידה על כך שיש אינטרס מובהק של שני הצדדים בשלב הזה לא לתת למצב להידרדר"● ומה צפוי ברצועת עזה? "אין אפשרות להציב תחלופה לחמאס, ולכן מי שהולך להישאר שם זה אנחנו. ואת המודל הזה אנחנו מכירים מ-18 שנים בלבנון"

ביידן וטראמפ בעימות הראשון בסבב של 2020 / צילום: ap, Julio Cortez

ביידן נגד טראמפ: הערב מגיע ויכוח הטלוויזיה הראשון בין השניים

ויכוחי טלוויזיה בארה"ב לא חורצים בדרך-כלל את גורל הבחירות, אבל פה ושם הם הצליחו להשפיע - וייתכן שהוויכוח הנוכחי ייכנס לקטגוריה של "פה ושם" ● הערב, ההתעניינות העיקרית לא תהיה בנושאים, אלא בסגנון ובלשון הגוף ● הסקרים האחרונים מוסיפים להראות תיקו סטטיסטי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; אמזון זינקה לראשונה מעל לשווי של 2 טריליון ד'

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● אירופה ננעלה בירידות קלות ● מניות הטכנולוגיה משכו את מדד ניקיי לעליות ● הראל: צופים הפחתת ריבית מהירה יותר בארה"ב; לעומת זאת, חברת הוועדה הפתוחה בפד לא צופה הורדות ריבית בכלל השנה ● בשישי יפורסם מדד ה-PCE בארה"ב

ח''כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

"שינוי משטרי": הממשלה מקדמת מינוי נציב שופטים על ידי הכנסת

ח"כ שמחה רוטמן מקדם הצעת חוק לשינוי אופן הבחירה בנציב תלונות הציבור על שופטים, לפיה הבחירה תועבר מהוועדה לבחירת שופטים לכנסת ● יועמ"ש הנהלת בתי המשפט, ברק לייזר, ביקר בחריפות את הצעת החוק: "עשויה להוביל למינוי של אדם שאינו כשיר לכך, מתוך מניעים פוליטיים ואשר מטרתו היא לפגוע במערכת המשפט"

לא חיזבאללה ולא חמאס, זה כנראה האיום הגדול ביותר על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב הזרימה לישראל סיוע ביטחוני בשווי 6.5 מיליארד דולר, איראן מגבירה את האיומים לבנות פצצות אטום, ובגרמניה נכנס לתוקף חוק חדש שרוצה למנוע מאנטישמים לקבל אזרחות ● כותרות העיתונים בעולם