גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה עושים עם 100 אלף שקל בשנתיים? המדריך למשקיע לטווח הקצר

בכל הנוגע להשקעות לטווח הארוך נראה שההתלבטות היא בין תשואה טובה לתשואה מצוינת. אבל כשמגיעים לטווחים קצרים יותר של שנה או שנתיים, האפשרויות מצטמצמות ● פקדון בבנק, קרן כספית, איגרת חוב של ממשלת ישראל או אולי מדד S&P 500 - מומחים ממליצים על מכשירי ההשקעה המתאימים לטווח של שנתיים ● וגם: הטיפים לחיסכון במס ובעמלות

מה אפשר לעשות עם 100 אלף שקל בתוך שנתיים / אילוסטרציה: Shutterstock
מה אפשר לעשות עם 100 אלף שקל בתוך שנתיים / אילוסטרציה: Shutterstock

יש לכם סכום כסף נזיל, של מאה אלף שקל או יותר, לו תידרשו בעוד שנה או שנתיים. כיצד תשקיעו אותו? בזמן שבהשקעות לטווח ארוך נראה שהתמונה ברורה יחסית וההתלבטות היא בין תשואה טובה לתשואה טובה עוד יותר, השקעות לטווחים קצרים יותר עלולות להתגלות כמלכודת של ממש.

שאלות ותשובות | בעוד שבועיים זה קורה: הכירו את המגבלות החדשות על ההשקעות שלכם 
מיטב: "מדד S&P 500 התנתק מרוב המניות שבו; מזכיר את הדוט.קום" 
ראיון | זה שקשה להכות את מדד S&P 500 לא אומר שצריך להרים ידיים 

שוק המניות, שבינתיים מציג בוול סטריט תשואות דו־ספרתיות ובארץ עליות נאות, יכול לשנות כיוון ברגע. ונסיונות השקעה עלולים להרגיש לפעמים יותר כמו הימורים. גלובס התייעץ עם מומחים מבתי השקעות ובנקים בניסיון להבין איך בונים תיק השקעות לטווח קצר? ממה צריך להיזהר? ואיזה הטבות מס חשוב להכיר לפני שמתחילים להשקיע?

גיל דותן, מנהל מחלקת הפרימיום באי.בי.אי ניהול תיקים, סבור כי פרק זמן קצר מותיר למשקיע אפשרות מוחשית אחת: תיק סולידי ביותר, שיורכב מפיקדון בנקאי או לחלופין השקעה בקרן נאמנות כספית, שמשקיעה בפקדונות, אג"ח חברות בדירוג גבוה ואג"ח ממשלתיות.

זאב סולומון מנהל חטיבת השכירים בחברת התכנון הפיננסי ארבע עונות, מסכים וטוען כי ללקוח עם עד חצי מיליון שקל, "שמתלבט כיצד להשקיע אותו לפרק זמן של שנתיים, כדאי לשמור על רמת סיכון נמוכה או מוגבלת".

סולומון מסביר שבתיק סולידי לפרק זמן קצר המטרה היא לשאוף לרשום תשואה שהיא קצת יותר מהריבית שניתן להשיג עבור פיקדון קצר מועד (פק"מ) בבנק, שעומדת כיום בממוצע על כ־4% בשנה. גיוון התיק עם השקעות אחרות צריך להעשות לדבריו "ברמת סיכון נמוכה כך שאם תהיה פגיעה היא תהיה מינורית".

לכל היותר 10% במניות - ורק במדדים

לדברי סולומון מארבע עונות, מי שעדיין רוצה רכיב מנייתי, צריך להחשף אליו דרך השקעה במדדים ולא במניות בודדות. "ללקוח כזה הייתי בונה תיק השקעות שהוא שילוב של קרנות נאמנות כספיות, החזקה קטנה באג"ח ממשלתיות ועד 10% במניות", הוא מסביר.

"את הרכיב המנייתי באותו תיק הייתי מחלק באמצעות תעודות סל, בין מדד S&P 500 האמריקאי ומוצרים עוקבים אחרי מדדי מניות בישראל וקצת באירופה. היתרון בהשקעה במדד מול מניה בודדת הוא שאם מתרחש אירוע שלילי - המדד יורד בשיעור מתון יותר".

לראייה ניתן לציין שלמרות השנה המטלטלת שעוברת עלינו בארץ, מדד ת"א 35 (מדד הדגל של הבורסה המקומית), רשם מתחילת המלחמה באוקטובר עלייה נאה של 17%. מי שהצמיד את כספו באותה תקופה למדד S&P 500, כפי שעשו לא מעט ישראלים, ראה בתקופה זו זינוק חד עו יותר של 26%.

קרן כספית או מק"מ של בנק ישראל

תיק קצר טווח מאלץ כאמור לדברי המומחים את המשקיע להיצמד לאפיקים סולידיים. אבל אם עד לפני שנתיים וחצי, הריבית היתה אפסית ובאפיקים הסולידיים לא היתה כמעט משמעות לנעילת כסף לשנתיים. היום, לאחר הזינוק בריבית, יש מה לעשות והרבה.

אחת החלופות לפיקדון הבנקאי היא הקרן הכספית - הנצמדת ככל הניתן לריבית בנק ישראל, משום שהיא לוקחת את כספי החוסכים ומפקידה אותם בעצמה במכשירים סולידיים שונים נושאי ריבית (פקדונות, מק"מים, אג"ח בדירוג גבוה וניירות ערך מסחריים). כשריבית בנק ישראל עומדת כיום על רמה גבוהה של 4.5%, קרנות הנאמנות הכספיות רשמו ב־12 החודשים האחרונים תשואה של 4.39% עד 4.53%, לא רע בכלל.

לקרן הכספית יתרון ברור אחד: ניתן לפדות אותה כל יום, כלומר לא צריך "לשבור" אותה כמו פקדון נעול בבנק לתקופת זמן. החסרון הוא שברגע שבנק ישראל יתחיל להוריד את הריבית, הריבית שתעניק הקרן הכספית תלך ותישחק בהתאמה.

חלופת השקעה סולידית אחרת היא מלווה קצר מועד (מק"מ) שניתן לרכוש מדי יום בבורסה. מדובר בנייר ערך שמנפיק בנק ישראל מדי חודש לתקופה של שנה והוא מעניק כיום תשואה ברוטו של 4.28%. גם את המק"מ ניתן למכור מדי יום בבורסה, ולכן הוא נזיל יחסית. אך מחירו תלוי במידה מסוימת בתנודות השוק. מי שימתין את כל התקופה צפוי לקבל בחשבון הבנק שלו, את התשואה האמורה בתחילת תקופת ההשקעה.

שוק האג"ח מציע חלופות נוספות

שוק אגרות החוב הממשלתיות גם בארץ וגם בחו"ל, ולמעשה גם האג"ח הקונצרניות של החברות הגדולות במשק בדירוגי אשראי גבוהים, מציע כיום תשואות מפתות שלא נראו שנים ארוכות. דותן מאי.בי.אי מסביר כי שוק זה, "מעניק תשואה מאוד גבוהה מבלי להיכנס להרפתקאות או פינות".

אג"ח שמנפיקה ממשלת ישראל בריבית קבועה לפירעון בעוד פחות משנתיים, בפברואר 2026, מעניקה תשואה לפדיון שנתית (ברוטו) של 4.3% - דומה לקרן כספית ובדרגת ביטחון גבוהה יותר.

לעומתה, אג"ח ממשלתית לתקופה של 10 שנים מציעה תשואה שנתית גבוהה יותר של מעל ל־5%, אבל היא תנודתית יותר ולכן מסוכנת יותר וממילא חורגת מאורך חיי תיק ההשקעות המוצע.

מה האפשרויות למי שלא יכול בלי מניות?

ויש משקיעים נועזים יותר, שאמנם רוצים לנעול את הכסף שלהם לתקופה קצרה, אך עדיין מוכנים לקחת סיכון גדול יותר על שוק המניות בתקווה לפרוץ את תקרת התשואה החד־ספרתית בשוק הסולידי. להם ממליץ סולומון מארבע עונות לבנות תיק שמורכב מ־70% באפיקים סולידיים: 30% בקרנות נאמנות כספיות, 20% באג"ח קונצרניות ועוד 20% באג"ח בחו"ל. ואת היתרה (30%) להצמיד למדדי מניות שונים.

לדבריו, ישראל צריכה להוות כ־30% מהרכיב המנייתי והיתרה צריכה להתחלק בין מדד S&P 500, מדדי מניות באירופה ומדד המניות העולמי (MSCI World). הסיבה לחשיפה המועטה לישראל לדברי סולומון, היא שהשוק הישראלי "מתומחר כיום במחיר זול ביחס לשוק האמריקאי, אבל הוא גם יותר מסוכן ולכן בתור משקיע סולידי לא הייתי מחפש הרפתקאות".

אל תפספסו קיזוז הפסדים לצורכי מס

בין אם מדובר בהשקעה במניות ובין אם בהשקעות סולידיות, מרכיב המס הוא אחד השיקולים המרכזיים כשבוחרים אפיק השקעה. בכל הנוגע להשקעה במניות, יש לזכור כי השקעה הפסדית היא לא בהכרח בשורה רעה. בישראל מס רווחי הון עומד על 25% (לפני מס יסף), אך ניתן לקזז מחובות המס השקעות הפסדיות. הפסד הוני ניתן בקיזוז כנגד רווח הוני. ברוב המקרים ניתן לבצע קיזוז הון גם כנגד דיבידנדים, רווחים בגין ריביות אג"ח - ומכירת דירה.

מגנון ניכוי המס בנוי כך שניתן לקזז הפסד מתשלום מס על רווחים רק אם ההפסד נוצר לפני הרווח. כדי לנקות את המס על רווחי הון, על משקיעים לבצע פעולה אקטיבית ולהגיש בדוח השנתי בקשה לקיזוז הפסדים.

כשמדובר בהשקעות סולידיות, כדאי לשים לב לאינפלציה. למשל בקרן כספית, מוטל מס רווחי הון (25%) רק על הרווח הריאלי, כלומר התשואה בניכוי האינפלציה. מדובר ביתרון משמעותי נוסף של קרן כספית על פני פיקדון, שאמנם נהנה ממס רווחי הון נמוך יותר, של 15%, אך המיסוי הוא על הרווח הנומינלי.

כך, לדוגמה פיקדון של 100 אלף שקל שהעניק תשואה של 4.5% בשנה, או 4,500 שקל, ימוסה על כל הסכום (15%) - כלומר 675 שקל. מנגד, בקרן כספית בה הושקעה סכום דומה, שרשמה תשואה של 4.5% כשהאינפלציה עמדה על 2.8%, ייגבה מס של 25% על ההפרש כלומר על 1.7% (1,700 שקל בדוגמה). כך שישולם מס נמוך יותר של 425 שקל.

השוואת עמלות: חיסכון גדול למתאמצים

ועוד טיפ של המומחים: בעת בניית תיק השקעות, מומלץ לבקר באתר הבורסה לניירות ערך שם יש מחשבון עמלות מסחר. ההפרשים בין הגופים השונים עשויים להיות משמעותיים ומי שמתאמץ ופותח חשבון השקעות פרטי בבית השקעות, או מתמקח עם הבנק, יכול כך להקטין דרמטית את העמלות, למשל על דמי ניהול ניירות ערך. בית ההשקעות הזול ביותר יגבה עמלה של 7 שקלים בשנה בתיק של 100 אלף שקל בעוד שהבנק היקר ביותר יגבה 480 שקל על אותו תיק בדיוק. חסכון גדול למתאמצים.

עוד כתבות

המרגלים הרוסים מהבית ממול / צילום: צילומי מסך

הם חייו שנים כזוג מנומנם, עד שנודע שהם חלק מתוכנית העילית של פוטין

הזוג הנשוי והשקט, שהתחזה לצמד מהגרים ארגנטינאים בסלובניה, התגלה כחלק מהמאמץ האגרסיבי של פוטין לשתול במערב סוכני מודיעין בכיסוי עמוק ● תחקיר חוצה יבשות חושף רשת שקרים ומזימות, ומדגים איך בונים זהות בדויה בתוכנית העילית של שירות הביון הרוסי - בעלות של מיליוני דולרים לאדם

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ארה"ב החרימה את המצלמות הסיניות. משטרת ישראל הציבה אותן בכבישים

המשטרה ציידה את מערך מצלמות הכביש שלה במוצריהן של חברות סיניות, שאסורות לשימוש בתשתיות הממשלתיות בארה"ב ובהולנד, בשל חשש לריגול וסכנה לביטחון לאומי ● הסיבה: הן זולות יותר ● יוצא שב"כ מזהיר מ"ניתוב השידור לשרתים של ממשלת סין"

עובד באתר בנייה / צילום: Shutterstock

האוצר אישר: מענק עד 4,500 בחודש לעובדי בניין

עובד שיתחיל לעבוד בענף הבנייה מתחילת חודש יוני ועד לסוף שנת 2024 יהיה זכאי למענק בסך 2,000 שקל, ובמקצועות מסוימים המענק יגיע עד ל-4,500 שקל לחודש ● המטרה: להתמודד עם המחסר הענק של עובדים בענף מאז אוקטובר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

במחירים אטרקטיביים: פלח הרכבים שצפוי לעשות קאמבק

המכסים הכבדים שהוטלו על רכבים חשמליים מסין מעודד את היצרנים במדינה לייצא דגמים שאינם נענשים במכס כמו החשמליים, בהם גרסאות פלאג־אין של דגמים פופולריים ● וגם: הקרוס־אובר החשמלי היוקרתי־ספורטיבי שנחת בישראל ● השבוע בענף הרכב

ח''כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

"שינוי משטרי": הממשלה מקדמת מינוי נציב שופטים על ידי הכנסת

ח"כ שמחה רוטמן מקדם הצעת חוק לשינוי אופן הבחירה בנציב תלונות הציבור על שופטים, לפיה הבחירה תועבר מהוועדה לבחירת שופטים לכנסת ● יועמ"ש הנהלת בתי המשפט, ברק לייזר, ביקר בחריפות את הצעת החוק: "עשויה להוביל למינוי של אדם שאינו כשיר לכך, מתוך מניעים פוליטיים ואשר מטרתו היא לפגוע במערכת המשפט"

יוליה שמאלוב ברקוביץ / צילום: שלומי יוסף

רגע לפני הדיון בבג"ץ: המנכ"לית הנכנסת של חדשות 13 במינוי חדש

ליבנת נזרי, לשעבר דוברת עיריית רמת גן, מונתה לדוברת חדשות 13 ותיכנס לתפקידה בתחילת יולי ● מתן חודורוב, יו"ר ועד העיתונאים, כתב בתגובה למינוי: "שימו לב לאן הולך הכסף של ערוץ 'בקשיים ובקיצוצים'"

כך טיפסה המשכנתא הממוצעת / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הנתונים שמגלים: כמה משכנתה לוקחים רוכשי דירות היוקרה

המשכנתה הממוצעת חצתה במאי את רף המיליון שקל, לראשונה מאז 2022 ● מהם המסלולים המועדפים על הרוכשים, ואיזה מסלול איבד את מעמד "כוכב המשכנתאות" ● מה גובה ההלוואות בקרב מגרילי דירות בהנחה לעומת רוכשים "רגילים" ומשקיעים ● וכיצד מתחלקות המשכנתאות בין דירות יקרות לזולות

נתיבות / צילום: Shutterstock

ארבעה הסכמי גג חדשים יוסיפו 60 אלף יחידות דיור חדשות ברחבי הארץ

מועצת מקרקעי ישראל אישרה ארבעה הסכמי גג שיוסיפו 60 אלף יח"ד בין היתר בירושלים בנתיבות ובאופקים ● משרד הבינוי והשיכון משיק מיזם חדש להכשרות של עובדי בניין ישראליים ● הוועדה המחוזית חיפה הפקידה תוכנית התחדשות עירונית ראשונה בעיר שאינה בשכונות החוף ● חדשות השבוע בנדל"ן

אודי סגל והילה קורח / צילום: צילום מסך, חדשות 13

"ניסיון לחיסול פוליטי של מערכת החדשות": הילה קורח ואודי סגל נגד שמאלוב-ברקוביץ'

הילה קורח ואודי סגל, מגישי המהדורה המרכזית בחדשות 13, פרסמו הודעה משותפת נגד מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת החדשות ● "עוד לא מאוחר לתקן", כתבו בהודעה שפרסמו

כיתה ריקה. ילדים חשפו לראשונה את הפגיעה שלהם למבוגר מחוץ למשפחה, כמו גננת, מורה או יועצת בית ספר / צילום: Shutterstock

השעה דוחקת: איך נאכפת חובת הדיווח על פגיעות מיניות בקטינים?

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף קרן ידידות טורונטו: חובת הדיווח על פגיעות מיניות בקטינים

אדם, בהופעה ב-2011 / צילום: ויקיפדיה

בגיל 64: הזמר אדם הלך לעולמו אחרי מאבק במחלת הסרטן

בית החולים איכילוב הודיע על מותו של הזמר אדם, שהשאיר מילים אחרונות לפרסם אחרי מותו: "אם אתם קוראים את המילים האלה, סימן שאני בעולם שכולו טוב. רוצה להודות על המסע המופלא בחיים האלה" • התייחס גם לחטופים: "אנסה לפעול מלמעלה"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; מדד ת"א נפט וגז קפץ בכ-2.7%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% ● ניו-מד אנרג'י: ניתן אור ירוק ממשרד האנרגיה להגדלת יצוא הגז הטבעי והרחבת האספקה למשק המקומי ● IBI: מאזן הכוחות נוטה לפיחות בשקל בחודשים הקרובים ● בלידר שוקי הון צופים אינפלציה של 3.1%, מעל הרף העליון של בנק ישראל ● הראל: צופים הפחתת ריבית מהירה יותר בארה"ב; לעומת זאת, חברת הוועדה הפתוחה בפד לא צופה הורדות ריבית בכלל השנה

מגדלי אלון בתל אביב. בעיגול: ניר צוק / צילומים: Shutterstock, טל גבעוני

ענקית הסייבר פאלו אלטו במגעים להשתלט על מגדל שלם בת"א

החברה של ניר צוק השלימה עסקאות לשכירות חצי ממגדל אלון 1 ובוחנת שכירות של המגדל כולו ● אם המגעים יבשילו, המחיר יעמוד על כ־80 מיליון שקל בשנה ● הבעלים, הראל ומגדל, שוקלות למכור את המגדל כולו ב־2.5 מיליארד שקל

דורי נאוי / צילום: איל יצהר

דורי נאוי הפך למתעמת סדרתי עם הרגולטור: "בנק ישראל הוא אויב התחרות"

בעשור האחרון התנגש בעל השליטה בחברת המימון החוץ־בנקאי מספר פעמים עם הבנק המרכזי ● השבוע בנק ישראל ביטל גיוס של החברה ● נאוי: "הם באו כשקיבלנו את הכסף, בדקה ה־90"

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק בקמפיין. אכזב / צילום: Reuters

בריטניה לקראת מהפך: אחרי סקנדל הימורים, אין מי ששם כסף על סונאק

שבוע לבחירות בבריטניה, התמונה ברורה: המפלגה השמרנית עושה ככל יכולתה להפסיד אותן, וללייבור רק נשאר לעמוד מנגד ולגרוף עוד ועוד מושבים בפרלמנט ● שערוריית ההימורים שבה אפילו שר מכהן הימר על הקדמת הבחירות מרמזת איזו תבוסה צפויה בממלכה

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

למרות הדיבידנדים: אגד דורשת לשנות את תנאי הפעלת הקו האדום בשל חוסר רווחיות

מספרי הנוסעים בקו האדום של הרכבת הקלה נמוכים ביחס לתחזיות טרם הפעלת הקו, וכעת חברת תבל המפעילה של הקו - שהיא חברה-בת של אגד - דורשת לשנות את תנאי הפעלת הקו בשל חוסר רווחיות ● אלא שמאז שנרכשה ב-2022 חילקה אגד למחזיקות בה דיבידנדים בהיקף של 630 מיליון שקל ● מטעם תבל נמסר: "מנהלת דיאלוג שוטף ופורה עם נת"ע לגבי תנאי ההפעלה שנידונים בין הצדדים"

לן בלווטניק, בעלי רשת 13 / צילום: טים בישופ

המינוי בחדשות 13 והסערה: מה רוצה לן בלווטניק?

עשרות גורמים שעבדו עם לן בלווטניק, אחד מאנשי העסקים העשירים והמתוחכמים בעולם, מנסים לענות על השאלות: עד כמה היה מעורב במינוי של יוליה שמאלוב ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13 ולאן פניו של הערוץ ● "אין סיכוי שלא היתה רוח גבית שלו"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; אמזון זינקה לראשונה מעל לשווי של 2 טריליון ד'

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● אירופה ננעלה בירידות קלות ● מניות הטכנולוגיה משכו את מדד ניקיי לעליות ● הראל: צופים הפחתת ריבית מהירה יותר בארה"ב; לעומת זאת, חברת הוועדה הפתוחה בפד לא צופה הורדות ריבית בכלל השנה ● בשישי יפורסם מדד ה-PCE בארה"ב

השבוע בעולם / חומרים: AP- Sputnik, Kremlin, Dan Kitwood עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ג'סטין סופרסטאר (לשעבר) מתקרב אל סוף שלטונו בקנדה, והצבאים השתגעו

צווי מעצר נגד נשיאים, שרי הגנה ורמטכ"לים ● מפגינים מציתים את הפרלמנט של קניה והנשיא חוזר בו ממסים חדשים ● מואצים חילופי המשמרות הפוליטיים בדמוקרטיות ● השימוש בנשק באמריקה מוכרז "משבר בריאות ציבורי" ● הדציבלים הורגים צבאים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

שר הבריאות אוריאל בוסו / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

תקנות חדשות יגבילו את האפשרות של קופות החולים "לגנוב" רופאים

משרד הבריאות מפרסם תקנות חדשות במטרה לעצור את התחרות בין קופות החולים שהובילה לתשלום משכורות אגדתיות לרופאי משפחה בפריפריה ● "הסכם הבלעדיות שיצרה הקופה עם הרופא בעצם צמצם את שירותי הרפואה הניתנים ביישובים מרוחקים"