גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אחרי שעות של דיונים: 874 מיליון שקל יועברו למשרדי הממשלה

חברי האופוזיציה הצליחו לעכב את ההצבעה על מרבית ההעברות התקציביות ● הכספים שכן יעברו הם ממשרד החקלאות, משרד המדע, משרד התרבות והספורט ומנשיא המדינה ● הדיון לווה במחלוקת חריפה בין חברי הקואליציה והאופוזיציה חרף העלויות הגבוהות של המלחמה

העברת עודפי תקציב בוועדת הכספים, היום (ב') / צילום: נועם מושקוביץ'-דוברות הכנסת
העברת עודפי תקציב בוועדת הכספים, היום (ב') / צילום: נועם מושקוביץ'-דוברות הכנסת

17:30: ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (ב') העברת עודפי תקציב מ-2023 ל-2024 בהיקף של כ-874 מיליון שקל בלבד, לאחר דיון סוער שנמשך יותר משלוש שעות. זאת לעומת התוכנית המקורית להעביר מיליארדי שקלים, כולל כחצי מיליארד שקל בכספים קואליציוניים.

האוצר מתכנן קיצוץ רוחבי של 5% בתקציבי המשרדים כדי להתמודד עם הגירעון 
על חשבון הציבור: כמה כסף יקבל עורך הדין  הפרטי שייצג את לוין בבג"ץ? 

חברי האופוזיציה הצליחו לעכב את ההצבעה על מרבית ההעברות התקציביות באמצעות דיון ממושך והצגת שאלות רבות לנציגי האוצר והמשרדים השונים. בסופו של דבר, אושרו (בכפוף לרביזיות) רק שלוש פניות תקציביות: כ-559 מיליון שקל עודפי משרד החקלאות, כ-310 מיליון שקל עודפי משרד המדע, התרבות והספורט וכ-5 מיליון שקל עודפי תקציב נשיא המדינה.

הדיון לווה לכל אורכו במחלוקת חריפה בין חברי הקואליציה והאופוזיציה. ח"כ גלעד קריב (העבודה) דרש לעצור את הדיון בטענה כי "מאות מיליוני שקלים עוברים כאן ללא כל פירוט". ח"כ אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי) טענה כי "התקציב של אורית סטרוק יוצא לה מהאוזניים" והביעה תמיהה על בקשה של הרגע האחרון להוסיף 15 מיליון שקל למשרד של שרת ההתיישבות, מעבר ל-302 מיליון שקל שהופיעו בבקשה המקורית שהוגשה לוועדה.

מנגד, יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), הגן על ההליך ואמר: "אני קבעתי נוהג שכל עודף מגיע לכאן לדיון". גפני אף הורה לח"כ פרקש הכהן לעזוב את הישיבה לאחר חילופי דברים.

הקואליציה ערכה גיוס כללי של חבריה לקראת ההצבעות כדי להבטיח רוב, כולל החלפת חברי ועדה. לאולם הגיעו גם יועצים בכירים של ראש הממשלה לפקח על ההליך.

 12:00: ועדת הכספים של הכנסת דנה היום (ב') בהעברת עודפי תקציב משנת 2023 לשנת 2024, בהיקף של מיליארדי שקלים. הדיון מלווה במחלוקת חריפה בין חברי הקואליציה והאופוזיציה, על רקע העברת כספים קואליציוניים בסך של כחצי מיליארד שקל בעיצומה של המלחמה וחרף העלויות הגבוהות שלה. 

חברי האופוזיציה מתחו ביקורת חריפה על ההעברות התקציביות. ח"כ גלעד קריב (העבודה) פנה ליועצת המשפטית של הוועדה בדרישה לעצור את הדיון, בטענה כי "מאות מיליוני שקלים עוברים כאן ללא כל פירוט". לדבריו, "אתם מנסים להעביר מיליארד שקל למגזרים שלכם מתחת לשולחן". 

ח"כ אורית פרקש-הכהן תקפה את התנהלות משרד האוצר ואמרה: "כל שר אוצר נורמלי היה אומר Hold your horses, ומנחה את אנשי אגף התקציבים לעבור על כל סעיף. איך מכנסים את הוועדה בכזו בהילות כדי להעביר מהר את הכספים האלה בלי לראות אם יש פה כסף שאפשר לחסוך לציבור".

מנגד, יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, הגן על ההליך ואמר: "לפי התקנון אין הכרח להעביר עודפי תקציב כמו העודפים האלה לוועדת הכספים. אני קבעתי נוהג שכל עודף מגיע לכאן לדיון". 

בין ההעברות הבולטות ניתן למנות 302 מיליון שקל למשרד ההתיישבות בראשות השרה אורית סטרוק, כ-280 מיליון שקל למטה משרד ראש הממשלה בעיקר למיגון ואבטחה, 58 מיליון שקל לחינוך המוכר שאינו רשמי המשמש את רשתות החינוך החרדיות, ו-19 מיליון שקל לרשת החינוך של ש"ס, מעיין החינוך התורני. 

הדיון מתקיים על רקע המלחמה המתמשכת והמצב הכלכלי המורכב, כאשר משרד האוצר מתכנן קיצוץ רוחבי של 5% בתקציבי המשרדים כדי להתמודד עם הגירעון. האופוזיציה טוענת כי יש להפנות את העודפים התקציביים לטובת צרכי המלחמה והאזרחים המתמודדים עם השלכותיה, במקום להעבירם לפרויקטים סקטוריאליים. 

9:20: ועדת הכספים של הכנסת צפויה לאשר היום העברות תקציביות במיליארדי שקלים מעודפי תקציב 2023 לשימוש בשנת 2024, בהתאם למסמכים שהגיש לוועדה שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. יותר מחצי מיליארד שקל מתוכם הם כספים קואליציוניים, שיועברו לפרויקטים המזוהים עם המפלגות החרדיות והדתיות.

במסגרת העברות הכספים הקואליציוניים, שלא הוסבו לצרכי מימון המלחמה, משרד ההתיישבות בראשות השרה אורית סטרוק, חברת מפלגתו של סמוטריץ', צפוי לקבל את הנתח הגדול ביותר - 302 מיליון שקל. סכום זה מיועד, בין היתר, לפרויקטים רב-שנתיים של החטיבה להתיישבות, כאשר חלק מהפרויקטים מתמקדים בפיתוח תשתיות ביישובים ביהודה ושומרון. העברה גדולה נוספת תהיה למטה משרד ראש הממשלה, בהיקף של כ-280 מיליון שקל, בעיקר למיגון ואבטחה.

בתוך תקציב משרד החינוך, יועברו 58 מיליון שקל לחינוך המוכר שאינו רשמי המשמש את רשתות החינוך החרדיות. כמו כן, 19 מיליון שקל יועברו לרשת החינוך הפרטית המשויכת לש"ס, מעיין החינוך התורני, שנמצאת בימים אלה בלב מחלוקת מול החשב הכללי באוצר, שמאיים למשוך ממנה את שירותי החשבות בשל אי-סדרים, לצד רשת החינוך המקבילה של יהדות התורה.

נתח מן העוגה יקבלו גם המשרדים הקואליציוניים הקטנים. משרד המורשת בראשות השר עמיחי אליהו יקבל כ-21 מיליון שקל, בעוד המשרד לירושלים ומסורת של השר מאיר פרוש יקבל 23 מיליון שקל במסגרת התקציב הקואליציוני. משרד התפוצות בראשות השר עמיחי שיקלי צפוי לקבל 26 מיליון שקל.

עוד כתבות

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ארה"ב החרימה את המצלמות הסיניות. משטרת ישראל הציבה אותן בכבישים

המשטרה ציידה את מערך מצלמות הכביש שלה במוצריהן של חברות סיניות, שאסורות לשימוש בתשתיות הממשלתיות בארה"ב ובהולנד, בשל חשש לריגול וסכנה לביטחון לאומי ● הסיבה: הן זולות יותר ● יוצא שב"כ מזהיר מ"ניתוב השידור לשרתים של ממשלת סין"

גם זה קרה פה/ חומרים: שלומי יוסף, חדשות 12, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אם אנחנו רוצים פוליטיקה חדשה, אחוז החסימה צריך דווקא להתכווץ

בכנסת זורקים הצעות בלי לעבוד יותר מדי ● שינוי מרחיק לכת באחוז החסימה יעשה את ההבדל ● ולמה רומניה כן וישראל לא? ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

וול סטריט ננעלה בעליות קלות; מיקרון ירדה בכ-7%, אנבידיה ב-1.9%, פאלו אלטו זינקה ב-5%

נייקי תדווח אחרי הנעילה, מה צפוי? ● VanEck הגישה בקשה לתעודת סל עוקבת אחרי המטבע סולנה ● מניות וולגרין וליוויס ירדו בחדות ● מניית צ'יפוטלה פוצלה היום ביחס היסטורי של 50 ל-1 ● בלומברג: הדוח של מיקרון הוא תזכורת לסיכונים בשוק שבבי הבינה המלאכותית ● מדד ה-PCE שיתפרסם מחר בארה"ב צפוי להעיד על התמתנות האינפלציה, בינתיים, שוק העבודה מתקרר

השר לשעבר יזהר שי. בין העותרים / צילום: תמר מצפי

נפגעי ה-7 באוקטובר עתרו לבג"ץ: להקים ועדת חקירה ממלכתית

העותרים - משפחות נרצחים וחטופים והורים לחיילים שנהרגו, ובהם גם השר לשעבר יזהר שי - טוענים כי "ככל שיואץ תהליך הקמתה של ועדת חקירה, יוכלו ממצאי הביניים שלה לסייע מיידית בתהליכי קבלת החלטות ובניהול המערכה שבה מצויה המדינה" ● לדבריהם, הסירוב של הממשלה לעשות כן "רק מעצים בציבור את תחושת הבגידה והנטישה"

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

רק על 7%: רפורמת היבוא של ניר ברקת לא עומדת בהבטחות

עפ"י חישוב של אריאל רכניץ מפורום קהלת, רק כ-7% משווי היבוא החסום בתקינה רשמית ייחודית ייכנס בסופו של דבר לרפורמת "מה שטוב לאירופה טוב לישראל" - זאת בניגוד להבטחת משרד הכלכלה ש-80% משווי מוצרי הצריכה ייכנס ● ברקת: "יש מי שמנסה לתקוע את הרפורמה בכוונת מכוון"

עובד באתר בנייה / צילום: Shutterstock

האוצר אישר: מענק עד 4,500 בחודש לעובדי בניין

עובד שיתחיל לעבוד בענף הבנייה מתחילת חודש יוני ועד לסוף שנת 2024 יהיה זכאי למענק בסך 2,000 שקל, ובמקצועות מסוימים המענק יגיע עד ל-4,500 שקל לחודש ● המטרה: להתמודד עם המחסר הענק של עובדים בענף מאז אוקטובר

דולרים / צילום: Shutterstock

הכי חזק בעולם? הדולר מאבד מכוחו. מי מתחזק על חשבונו

הדולר האמריקאי הוא המטבע החזק בעולם, אך הוא תופס כיום נתח של 60% בלבד מהרזרבות של הבנקים המרכזיים - לעומת 70% בתחילת שנות האלפיים

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

מירי רגב נאבקת על חסיון מסמכים שנתפסו במשרד התחבורה

שרת התחבורה ערערה לביהמ"ש המחוזי על ההחלטה לעשות שימוש במסמכים שנתפסו בלשכתה, בטענה כי כל מסמך בעל אופי פוליטי הוא בהכרח חסוי ● טענתה כבר נדחתה על־ידי נשיא בימ"ש השלום בראשון לציון, שקבע שלא ייתכן שכל משרד התחבורה יחסה תחת כנפי החסינות האישית של השרה, "כאילו שהיא אוחזת בידה מטה קסמים"

האור הכחול / אילוסטרציה: Shutterstock

מחקרים חדשים מנפצים את כל מה שחשבתם על צפייה במסכים לפני השינה

במשך השנים האשימו את האור הכחול שבוקע ממכשירים אלקטרוניים בכך שהוא גורם הפרעות שינה, ואפילו התפתח שוק של עשרות מיליוני דולרים לניטרול ההשפעה שלו ● אבל מחקר שפורסם לאחרונה מנפץ כמה מיתוסים על הקשר בין ההיצמדות למסכים בלילה לאיכות השינה, וטוען שלפעמים הם אפילו יכולים לעזור להירדם ● אז איפה בכל זאת הבעיה?

דורי נאוי / צילום: איל יצהר

דורי נאוי הפך למתעמת סדרתי עם הרגולטור: "בנק ישראל הוא אויב התחרות"

בעשור האחרון התנגש בעל השליטה בחברת המימון החוץ־בנקאי מספר פעמים עם הבנק המרכזי ● השבוע בנק ישראל ביטל גיוס של החברה ● נאוי: "הם באו כשקיבלנו את הכסף, בדקה ה־90"

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: נתן ווייל, לע''מ

חיזוק מעמד היועמ"שית: בג"ץ בולם את המהפכה המשפטית השקטה

בשולי פסק הדין ההיסטורי בעניין חוק הגיוס, תשעת השופטים הבהירו כי היועמ"שית היא הפרשנית המוסמכת של החוק כלפי הממשלה, וכי כל עוד ביהמ"ש לא פוסק אחרת - הפירוש שלה מחייב את הממשלה ● להחלטת השופטים יש חשיבות בבלימת המהפכה המשפטית השקטה, שאחד מהיבטיה הוא הפחתת מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה

הבית הלבן, ארה''ב. היחסים עם ישראל מתקררים / צילום: Shutterstock

בית הלבן מאשרים: התקדמות בפתרון אספקת הנשק לישראל

מיד אחרי גרמניה: הולנד קראה לאזרחיה לעזוב "בדחיפות" את לבנון • גלנט לפני פגישה עם סאליבן בבית הלבן: "את המחלוקות פותרים בחדרים סגורים" • הנשיא הרצוג נגד הקהילה הבינלאומית: "לא נוקפים אצבע, שלא יופתעו אם המצב בצפון ייצא משליטה" • תיעוד: תקיפה של מחבלים שירו טיל נ"ט לעבר כוחותינו • מטרה חשודה יורטה בדרך לאילת  ● עדכונים שוטפים 

שאול גולדשטיין / צילום: ענבל מרמרי

דירקטוריון נגה החליט: המנכ"ל שחשף שמערכת החשמל לא ערוכה למלחמה לא יודח

שאול גולדשטיין הזהיר בשבוע שעבר כי משק החשמל בישראל לא ערוך למלחמה כוללת עם לבנון - ובתגובה קידם יו"ר החברה מהלך להדחתו ● נגה: "הוסכם כי חלק מהדברים שאמר המנכ"ל וסגנון התבטאותו לא היו נכונים, ועל כך הוא התנצל"

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם המקלטים לנשים מוכות עברו מתפוסת יתר לתפוסת חסר?

האם במלחמה המקלטים לנשים מוכות מתרוקנים? כן, ולא בגלל ירידה באלימות ● המשרוקית של גלובס

מ''מ נשיא בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן / צילום: רפי קוץ

האופן בו הוגש פסק הדין בנושא חוק הגיוס מספר הרבה יותר ממה שנדמה

סוגיית הגיוס הצליחה לאחד את שופטי בית המשפט העליון גם בתקופות סוערות מאוד, ופסק הדין שניתן השבוע הוא דוגמה מוחצת לכך - במיוחד נוכח העובדה שכתיבתו הייתה פה־אחד ● החלטת השופטים לוותר על סגנונם האישי ועל הפנייה לקוראים שלהם באה להעביר מסר ברור: בעניין הזה אין שום מחלוקת

שר הבריאות אוריאל בוסו / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

תקנות חדשות יגבילו את האפשרות של קופות החולים "לגנוב" רופאים

משרד הבריאות מפרסם תקנות חדשות במטרה לעצור את התחרות בין קופות החולים שהובילה לתשלום משכורות אגדתיות לרופאי משפחה בפריפריה ● "הסכם הבלעדיות שיצרה הקופה עם הרופא בעצם צמצם את שירותי הרפואה הניתנים ביישובים מרוחקים"

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

הם פרשו מהרווארד וגייסו 120 מיליון דולר כדי להתחרות באנבידיה

הסטארט-אפ החדש Etched גייס כ-120 מיליון דולר על מנת לבנות שבב AI חדש שיתחרה בשבבים שאנבידיה מייצרת ● בחברה טוענים כי השבבים החדשים יהיו מהירים משמעותית משבבי ה-Blackwell של אנבידיה

איתן בן אליהו, מפקד חיל האוויר בדימוס, הכנס מדברים צפון / צילום: כדיה לוי

האם תהיה מלחמה בצפון? ההערכה של מפקד חיל האוויר לשעבר

האלוף במיל' איתן בן אליהו השתתף בכנס "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי, שהתקיים בעכו ● "העובדה שישראל וחיזבאללה נוהגים בריסון יחסי בצפון מעידה על כך שיש אינטרס מובהק של שני הצדדים בשלב הזה לא לתת למצב להידרדר"● ומה צפוי ברצועת עזה? "אין אפשרות להציב תחלופה לחמאס, ולכן מי שהולך להישאר שם זה אנחנו. ואת המודל הזה אנחנו מכירים מ-18 שנים בלבנון"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; מדד ת"א נפט וגז קפץ בכ-2.7%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% ● ניו-מד אנרג'י: ניתן אור ירוק ממשרד האנרגיה להגדלת יצוא הגז הטבעי והרחבת האספקה למשק המקומי ● IBI: מאזן הכוחות נוטה לפיחות בשקל בחודשים הקרובים ● בלידר שוקי הון צופים אינפלציה של 3.1%, מעל הרף העליון של בנק ישראל ● הראל: צופים הפחתת ריבית מהירה יותר בארה"ב; לעומת זאת, חברת הוועדה הפתוחה בפד לא צופה הורדות ריבית בכלל השנה

העבודות על הגשר בנתיבי איילון / צילום: אסף זגריזק

ביום חמישי הבא נתיבי איילון ייחסמו שוב. כל מה שצריך לדעת

מתי ואיפה תבוצע החסימה, אילו עבודות מבצעים בכביש, איך הן ישפיעו על התנועה, ולמה לא מבצעים אותן בשבת? ● גלובס עושה סדר