גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שבבי בינה מלאכותית והגנת סייבר לרכב: האם ענף האוטו־טק הישראלי מתעורר?

המשקיעים הגלובליים איבדו בשנים האחרונות עניין באוטו־טק הישראלי, ששקע בתרדמה ממושכת, אבל החל לאחרונה לשדר אותות התעוררות ● במרכז התנועה המתחדשת נמצאת חברת שבבים לבינה מלאכותית, שעשויה לייצר את "הנפקת העשור", וחברות סייבר לרכב

עובדי חברת היילו / צילום: Hailo
עובדי חברת היילו / צילום: Hailo

ענף האוטו-טק הישראלי נדחק בשנתיים האחרונות לקרן זווית. אחרי שזינק לתודעת העולמית במחצית השנייה של העשור הקודם, ונהנה מ"פרמיית החלום" של הרכב האוטונומי, נראה שהמשקיעים החלו לאבד עניין. מבול הגיוסים התכווץ לזרזיף דק, והרכישות והמיזוגים כמעט נעלמו. גם קומץ החברות מהענף, שניצלו לפני כשלוש שנים את חלון הזדמנויות להנפקה בוול סטריט באמצעות SPAC, לא זכו שם להצלחה גדולה בלשון המעטה.

ב.מ.וו X5 שומר על העיצוב המסורתי ומתחדש במנוע חסכוני במיוחד
בלעדי | רכב השטח החשמלי החזק ביותר בשוק נוחת בישראל - והוא סיני

אבל כעת שוב ניכרים סימנים להתעוררות בשני אגפים של הענף - תחום שבבי ה-AI לרכב ותחום הגנת הסייבר לרכב - ונפתחות הזדמנויות אסטרטגיות חדשות.

פוטנציאל להנפקת ענק

כמעט כל משקיע גלובלי רציני ממקד כיום את תשומת ליבו בחברות מתחום הבינה המלאכותית (AI), ובמיוחד בכאלה עם מוצרים מוכחים, לקוחות והכנסות. הסיבה היא הזינוק חסר התקדים במניה של חברת NVIDIA, שהפכה החודש לחברה בעלת השווי הגדול בהיסטוריה.

גם חברות בתחום ה-AI לרכב ניצבות במוקד, ואחת מהן היא HAILO הישראלית, שהוקמה ב-2017. החברה עוסקת בפיתוח וייצור מעבדי AI עם ארכיטקטורה ייחודית, שמביאים את יתרונות העיבוד המואץ של הבינה המלאכותית למכשירי קצה (EDGE) בשבריר של צריכת ההספק והעלות של מעבדי AI מקובלים, וללא צורך בחיבור לשירותי AI מבוססי ענן.

בתחילת דרכה התמקדה היילו בשוק עיבוד הווידיאו לתמיכה בנהיגה אוטונומית. החברה עדיין פועלת בתחום, ולפני מספר חודשים אף הודיעה על זכייה בחוזה ייצור משמעותי, שבמסגרתו ישולבו מעבדי ה-AI שלה במערכות סיוע לנהיגה בדגמי רכב חדשים של יצרנים סינים.

אלא שהיילו היא לא רק "חברת אוטו-טק", והיא מספקת את המעבדים שלה גם לשוק האבטחה, המחשוב, התעשייה החכמה ועוד. החברה מעסיקה למעלה מ-250 עובדים, ומספקת את מוצריה ליותר מ-300 לקוחות ברחבי העולם.

הנתונים הללו הופכים אותה לחברת AI "בשלה" להנפקה/רכישה על פי כל קריטריון של שוק ההון, אך עד כה היא בחרה להתעלם מההזדמנויות האסטרטגיות שנקרו בפניה, ולהתמקד בפיתוח עסקי.

החברה גייסה עד כה סכום מצטבר צנוע (יחסית לענף ה-AI) של כ-350 מיליון דולר, וזאת כאשר כל יצרן צ'יפים סיני צעיר בתחום מגייס כיום פי שניים עד ארבעה מהסכום הזה.

החברה גם שומרת על חשאיות עסקית אובססיבית. למרות שהמוצרים שלה מוכרים ומוערכים בקרב אנשי מקצוע, רוב ההכרזות שלה נטולות זוהר, בנוסח "אספקה לספקים". לאורך הדרך גם צצו שמועות על הצעות רכש במיליארדי דולרים מצד ענקי תעשייה, שנדחו על הסף.

אבל לאחרונה נראה, שאפילו היילו מתקשה להתעלם מההוריקן העסקי שיוצר "אפקט NVIDIA" בענף. על כך יכולים להעיד כמה מהלכים מעניינים שעליהם הכריזה החברה בשבועות האחרונים. בתחילת יוני למשל, היא הודיעה על אספקת המעבד שלה ל-Raspberry PI הבריטית, שתצרף אותו בתור קיט בינה מלאכותית ללוח המחשב הקומפקטי שלה.

ראסברי היא חברה מוכרת ואהודה על מהנדסים, מפתחים ואנשי הייטק בכל העולם, בין השאר בשל מדיניות עסקית "חברתית", שמספקת למפתחים לוחות אם במחיר עממי. המוצר של ראסברי, עם צ'יפ ה-AI של היילו בתוכו, עולה כ-70 דולר בלבד לצרכן, כך שספק אם יש בעסקה הרבה כסף להיילו. אבל מכיוון שמדובר בראסברי, המהלך זכה לחשיפה עולמית, ועל הדרך הוכיח את היכולת של HAILO להציע מוצרים לשווקים של עשרות מיליוני יחידות, ולא רק במאות או באלפים בודדים.

"הרמז" השני הוא הודעת החברה בשבוע על מינוי ירון גרמזי לסמנכ"ל הכספים והתפעול של החברה. גרמזי הוא אחד מוותיקי ענף ההייטק, ואחת ההתמחויות שלו היא הובלת חברות למכירה או להנפקה. בין השאר הוא לקח חלק בהנפקות של החברות הישראליות NESS, נוגה-טק, DSPC ו-PASSAVE. מינויו מצטרף למינויה בחודש מאי של רקפת רוסק עמינח ליו"ר החברה, והוא עשוי להעיד על הכנות, או לפחות תוכניות, להנפקה.

מקורבים אומנם טוענים, שהנפקה לא עומדת כרגע על הפרק, אבל ישראלי שעובד בתפקיד בכיר בגוף השקעות בוול סטריט אמר לנו, כי "הנסיקה המטורפת בשווי של NVIDIA מחוללת כיום גל צונאמי גלובלי בקרב המשקיעים. חברה כמו היילו, עם מוצרי AI ייחודיים ובוגרים ובסיס לקוחות רב-ענפי, יכולה לצאת כיום להנפקה לפי שווי של 15-12 מיליארד דולר, ולנסוק משם. אבל כמובן אף אחד אינו יודע האם ועד כמה המגמה תימשך בטווח הארוך".

אם אכן תונפק היילו באווירה הנוכחית, ותממש את הציפיות לשווי דו-ספרתי במיליארדי דולרים, זו תהיה בשורה טובה לשורה ארוכה של משקיעים מענף הרכב הישראלי, שהשקיעו בהיילו בתחילת דרכה. ביניהם דלק רכב, שמחזיקה כ-10% ממניות החברה, קרסו מוטורס, קבוצת מאיר, מכשירי תנועה ועוד יבואניותה.

הענקיות מתעניינות

ענף אבטחת הסייבר לרכב צמח ושגשג בישראל לפני כעשור, בשל הציפיות שחשיבותו תהיה קריטית בעידן הרכב האוטונומי. בשיא הפריחה אף נמכרה חברת ארגוס סייבר סקיוריטי (בנובמבר 2017) לקבוצת קונטיננטל העולמית, תמורת כ-450 מיליון דולר.

אבל הענף עבר מאז תהליך של התפכחות. מועד המימוש של הרכב האוטונומי המשיך להתרחק והענף הוריד פרופיל, ושם בצד את החלומות על הנפקות ואקזיטים, לטובת עבודת נמלים מפרכת מול יצרני הרכב ובניית מודל עסקי בר-קיימא.

אלא שכיום שוב נפתח חלון הזדמנויות עסקי בפני הענף, בשל שתי התפתחויות חיצוניות. הראשונה היא מעבר כמעט גורף של התעשייה לפיתוח כלי רכב "מוגדרי-תוכנה". מדובר בכלי רכב שעדיין דורשים נהג אנושי, אבל כמעט כל אספקט שלהם ניתן לתכנות ולעדכון תוכנה לאחר הייצור, באמצעות תקשורת נתונים. המשמעות היא שכלי רכב כאלה גם הופכים פגיעים מאוד להתקפות חיצוניות ולניצול לרעה של המידע שהם מפיקים.

קפיצת מדרגה ברגולציה

ההתפתחות השנייה הייתה הכרה של הרגולטורים במערב בכך שהשינוי דורש רגולציה מחמירה בתחום הגנת הסייבר לרכב. את הרגולציה בתחום הובילו האו"ם וזרוע התכנון והרגולציה של האיחוד האירופי, והתקנות החדשות נכנסו לתוקף ביולי 2022 בדגמי רכב חדשים בלבד. קפיצת המדרגה העיקרית תתרחש בחודש הבא, יולי, וכל דגם שיימכר באירופה יצטרך לעמוד בתקנות.

החידוש הגדול בתקנות הוא, שהן לא מטפלות רק בהגנת סייבר ברכב עצמו, אלא דורשות מהיצרנים לבצע הערכה של סיכוני הסייבר, זיהוי חולשות והקמת מחסומים מפני התקפות בכל שרשרת התכנון והפיתוח ולאורך כל מחזור החיים של הרכב, כולל עדכוני תוכנה שהם עוברים. המשמעות היא שסוגיית הגנת הסייבר לרכב הופכת לפתרון הנדסי-טכני ייעודי לתחום, שמקיף את כל שרשרת המידע, התכנון, והתוכנה והייצור של תעשיית הרכב, שמגלגל טריליונים.

גם ענקים מתעשיית הסייבר-סקיוריטי "הכללית" וה-IT, שעד כה נמנעו מלהיכנס לנישה, מתחילים לגלות עניין רב בענף. לפני כמה ימים התבשרנו על שיתוף פעולה אסטרטגי בין ארגוס הישראלית למיקרוסופט בתחום זה, ולא נופתע אם מאחורי הקלעים כבר בוחנות כמה ענקיות אחרות, כולל ישראליות דוגמת פאלו-אלטו וצ'ק פוינט, אם לשלוף את פנקסי הצ'קים.

עוד כתבות

תרומה לא מוכרת: חיילים קונים ציוד, המדינה מערימה קשיים ומסים / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

לוחמי השייטת רכשו לעצמם 200 קסדות במלחמה. ואז הכל הסתבך

שמונה חודשים לתוך המלחמה וחיילי צה"ל עדיין מתלוננים על מחסור בציוד ● פלוגות מגייסות כספים מהציבור, עמותות קונות במיליונים, והפניות לתורמים זורמות בלי סוף ● אלא שזה לא נגמר כאן: הרכישות האלה כרוכות בתשלומי מע"מ כבדים, חלקן נתקעות במכס, והמדינה מצדה לא יכולה לסייע

מערכת טילים מתקדמת ספייק LR2 מתוצרת רפאל / צילום: רפאל

שיגור תוך פחות מחצי דקה: 80 אלף טילים ישראליים כבר נמכרו

הסטארט-אפ הישראלי שמכווין מטוסי קרב אל מפעילי כטב"מים ● הביקוש לטילי ספייק מתוצרת רפאל ממשיך לצמוח ● הענקית הביטחונית הגרמנית קיבלה הזמנה היסטורית של פגזי 155 מ"מ ● וגם: המדינות הנורדיות מאחדות כוחות בשל החשש מרוסיה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: כדיה לוי

הערכות: 80 אלף שקל, נהג ומשרות אמון - התנאים של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' בחדשות 13

על פי הערכות בשוק, מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' יכללו מלבד תנאי שכר של 80 אלף שקל ברוט בחודש, גם נהג פרטי ואפשרות למינוי שתי משרות אמון ● בעוד התנאים לא חריגים לעומת מנכ"לים קודמים, שמאלוב-ברקוביץ' נהנית גם מסעיף אי-תחרות ארוך שמבטיח שתקבל שכר עד תום החוזה גם אם תפוטר

צילומים: אתר החברה, שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חגיגה בחברה הביטחונית: חמישה בכירים התחלקו ב-350 מיליון שקל

מניית חברת הטכנולוגיה הביטחונית נקסט ויז'ן השלימה זינוק של פי 10 מהנפקתה ונחשבת לאחת ההצלחות של גל ההנפקות מ-2021 ● חמישה מנהלים ומשקיעים בחברה מכרו בשנים האחרונות כמחצית מהחזקותיהם בתמורה למאות מיליוני שקלים ● וגם: האלוף בדימוס שעשה אקזיט

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

וול סטריט ננעלה בעליות קלות; מיקרון ירדה בכ-7%, אנבידיה ב-1.9%, פאלו אלטו זינקה ב-5%

נייקי תדווח אחרי הנעילה, מה צפוי? ● VanEck הגישה בקשה לתעודת סל עוקבת אחרי המטבע סולנה ● מניות וולגרין וליוויס ירדו בחדות ● מניית צ'יפוטלה פוצלה היום ביחס היסטורי של 50 ל-1 ● בלומברג: הדוח של מיקרון הוא תזכורת לסיכונים בשוק שבבי הבינה המלאכותית ● מדד ה-PCE שיתפרסם מחר בארה"ב צפוי להעיד על התמתנות האינפלציה, בינתיים, שוק העבודה מתקרר

השבוע בעולם / חומרים: AP- Sputnik, Kremlin, Dan Kitwood עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ג'סטין סופרסטאר (לשעבר) מתקרב אל סוף שלטונו בקנדה, והצבאים השתגעו

צווי מעצר נגד נשיאים, שרי הגנה ורמטכ"לים ● מפגינים מציתים את הפרלמנט של קניה והנשיא חוזר בו ממסים חדשים ● מואצים חילופי המשמרות הפוליטיים בדמוקרטיות ● השימוש בנשק באמריקה מוכרז "משבר בריאות ציבורי" ● הדציבלים הורגים צבאים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

מרין לה־פן (RN/UXD), עמנואל מקרון (ENS), ז'אן לוק מלנשון (NFP) / צילומים: רויטרס - Blondet Eliot/ABACA , Andre Pain/Pool , William Cannarella / Panoramic

צרפת הולכת לבחירות: מהן ההבטחות הכלכליות של הימין הפופוליסטי ולמי יצביעו היהודים

ביום ראשון הקרוב יחלו הבחירות לפרלמנט הצרפתי שייערכו בשני סבבים ● 48 מיליון בעלי זכות בחירה יבחרו בין שלוש חזיתות עיקריות המורכבות ממפלגות הימין הפופוליסטי, מפלגות השמאל הפופוליסטי ומפלגת המרכז הרדיקלי של הנשיא מקרון ● מה צפוי לקרות, ואיך הבחירות ישפיעו על כלכלת האיחוד האירופי? ● גלובס עושה סדר

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם המקלטים לנשים מוכות עברו מתפוסת יתר לתפוסת חסר?

האם במלחמה המקלטים לנשים מוכות מתרוקנים? כן, ולא בגלל ירידה באלימות ● המשרוקית של גלובס

אדם, בהופעה ב-2011 / צילום: ויקיפדיה

בגיל 64: הזמר אדם הלך לעולמו אחרי מאבק במחלת הסרטן

בית החולים איכילוב הודיע על מותו של הזמר אדם, שהשאיר מילים אחרונות לפרסם אחרי מותו: "אם אתם קוראים את המילים האלה, סימן שאני בעולם שכולו טוב. רוצה להודות על המסע המופלא בחיים האלה" • התייחס גם לחטופים: "אנסה לפעול מלמעלה"

הבית הלבן, ארה''ב. היחסים עם ישראל מתקררים / צילום: Shutterstock

בית הלבן מאשרים: התקדמות בפתרון אספקת הנשק לישראל

מיד אחרי גרמניה: הולנד קראה לאזרחיה לעזוב "בדחיפות" את לבנון • גלנט לפני פגישה עם סאליבן בבית הלבן: "את המחלוקות פותרים בחדרים סגורים" • הנשיא הרצוג נגד הקהילה הבינלאומית: "לא נוקפים אצבע, שלא יופתעו אם המצב בצפון ייצא משליטה" • תיעוד: תקיפה של מחבלים שירו טיל נ"ט לעבר כוחותינו • מטרה חשודה יורטה בדרך לאילת  ● עדכונים שוטפים 

בנימין נתניהו ואבי שמחון / צילום: עמוס בן גרשום-לע''מ

"מכירת חיסול": נתניהו ויועצו הכלכלי דוחפים למבצע שחרור "רווחים כלואים"

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שר האוצר הציג בפני הנהלת המשרד בקשה מטעם אבי שמחון ובתמיכת נתניהו, לצאת למבצע שחרור "רווחים כלואים" כדי לתמרץ חברות לחלק דיבידנד תמורת מס מופחת ● לפי שמחון, המהלך יזרים 20 מיליארד שקל למדינה ויסייע מול הגירעון ● בדרג המקצועי טוענים: "מכירת חיסול"

מתוך קמפיין בנק הפועלים

כשההצעה פשוטה, גם עמוס תמם בחולצה שחורה על רקע לבן זה מספיק

הפרסומת הנקייה והרזה של בנק הפועלים להטבת המשכנתה לתושבי קו העימות היא הזכורה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת האהובה ביותר שייכת לביטוח 9, והמושקעת ביותר - עם 1.8 מיליון שקל - היא לחשמל של בזק

מ''מ נשיא בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן / צילום: רפי קוץ

האופן בו הוגש פסק הדין בנושא חוק הגיוס מספר הרבה יותר ממה שנדמה

סוגיית הגיוס הצליחה לאחד את שופטי בית המשפט העליון גם בתקופות סוערות מאוד, ופסק הדין שניתן השבוע הוא דוגמה מוחצת לכך - במיוחד נוכח העובדה שכתיבתו הייתה פה־אחד ● החלטת השופטים לוותר על סגנונם האישי ועל הפנייה לקוראים שלהם באה להעביר מסר ברור: בעניין הזה אין שום מחלוקת

איתן בן אליהו, מפקד חיל האוויר בדימוס, הכנס מדברים צפון / צילום: כדיה לוי

האם תהיה מלחמה בצפון? ההערכה של מפקד חיל האוויר לשעבר

האלוף במיל' איתן בן אליהו השתתף בכנס "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי, שהתקיים בעכו ● "העובדה שישראל וחיזבאללה נוהגים בריסון יחסי בצפון מעידה על כך שיש אינטרס מובהק של שני הצדדים בשלב הזה לא לתת למצב להידרדר"● ומה צפוי ברצועת עזה? "אין אפשרות להציב תחלופה לחמאס, ולכן מי שהולך להישאר שם זה אנחנו. ואת המודל הזה אנחנו מכירים מ-18 שנים בלבנון"

האור הכחול / אילוסטרציה: Shutterstock

מחקרים חדשים מנפצים את כל מה שחשבתם על צפייה במסכים לפני השינה

במשך השנים האשימו את האור הכחול שבוקע ממכשירים אלקטרוניים בכך שהוא גורם הפרעות שינה, ואפילו התפתח שוק של עשרות מיליוני דולרים לניטרול ההשפעה שלו ● אבל מחקר שפורסם לאחרונה מנפץ כמה מיתוסים על הקשר בין ההיצמדות למסכים בלילה לאיכות השינה, וטוען שלפעמים הם אפילו יכולים לעזור להירדם ● אז איפה בכל זאת הבעיה?

גם זה קרה פה/ חומרים: שלומי יוסף, חדשות 12, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אם אנחנו רוצים פוליטיקה חדשה, אחוז החסימה צריך דווקא להתכווץ

בכנסת זורקים הצעות בלי לעבוד יותר מדי ● שינוי מרחיק לכת באחוז החסימה יעשה את ההבדל ● ולמה רומניה כן וישראל לא? ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

לן בלווטניק, בעלי רשת 13 / צילום: טים בישופ

המינוי בחדשות 13 והסערה: מה רוצה לן בלווטניק?

עשרות גורמים שעבדו עם לן בלווטניק, אחד מאנשי העסקים העשירים והמתוחכמים בעולם, מנסים לענות על השאלות: עד כמה היה מעורב במינוי של יוליה שמאלוב ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13 ולאן פניו של הערוץ ● "אין סיכוי שלא היתה רוח גבית שלו"

איור: גיל ג'יבלי

לאן תגיע האינפלציה בישראל עד סוף השנה?

בשנה וחצי האחרונות רמות המחירים בישראל מתמתנות בעקביות ● אם המגמה תימשך, מעריכים בלאומי, האינפלציה תגיע לרמה של 2.5% עד סוף השנה ● אבל יש גם לא מעט סיכונים ● שאלת השבוע

מגדלי אלון בתל אביב. בעיגול: ניר צוק / צילומים: Shutterstock, טל גבעוני

ענקית הסייבר פאלו אלטו במגעים להשתלט על מגדל שלם בת"א

החברה של ניר צוק השלימה עסקאות לשכירות חצי ממגדל אלון 1 ובוחנת שכירות של המגדל כולו ● אם המגעים יבשילו, המחיר יעמוד על כ־80 מיליון שקל בשנה ● הבעלים, הראל ומגדל, שוקלות למכור את המגדל כולו ב־2.5 מיליארד שקל

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

לא חיכה לנתניהו: תוכנית "היום שאחרי" שגלנט הציג בארה"ב

סמל אייל שיינס, בן 19 מקיבוץ אפיק, לוחם בגדוד 931 - נהרג בקרבות ● כ-40 רקטות שוגרו מלבנון, אחרי שצה"ל חיסל פעיל ביחידה האווירית של חיזבאללה ● אזעקות הופעלו בצפת, בראש הנקרה וביישובים בסביבה ● 4 בני אדם נפגעו משאיפת עשן עקב שרפה שפרצה ביער ביריה ואספקת החשמל שובשה - וחודשה מאוחר יותר ● עדכונים בולטים