גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרויקט החוסן של איגוד התעשייה הקיבוצית מסייע לעובדים בקו האש

באיגוד התעשייה הקיבוצית מובילים פרויקט טיפולים אישיים וקבוצתיים לעובדי 70 מפעלים בצפון ובדרום ● מנכ"ל האיגוד: "האנרגיות של כולם נשחקות. אנחנו זקוקים לתיקצוב, זה המנוף לשיקום" ● ישראל מתגייסת

דגן לוין, איגוד התעשייה הקיבוצית / צילום: יעל שנער
דגן לוין, איגוד התעשייה הקיבוצית / צילום: יעל שנער

 

כ־70 ממפעלי התעשייה הקיבוצית פועלים בצפון ובעוטף, באזורים שמפונים כבר כמעט תשעה חודשים. מהימים הראשונים, בצל הזוועות, האובדן והחששות, התקבלה בהנהלות המפעלים ההחלטה להמשיך לייצר. גם היום, תחת אזעקות, ירי טילים וכטב"מים, מתנהלת בהם העבודה כמעט כרגיל.

ישראל מתגייסת | העצה של מומחה מיתוג המדינות לישראל: יותר מעשים, פחות הסברה
ישראל מתגייסת | בזמן שקמפוסים רבים הפכו זירה עוינת לישראל, יש מי שמייצר שיתופי־פעולה

באיגוד התעשייה הקיבוצית מנהלים כל הזמן הזה פרויקט חוסן, שבמסגרתו ניתנים טיפולים אישיים וקבוצתיים לעובדי המפעלים, וגם למנהלים. "זו לא שגרה, אבל לחזור לעבודה, למקום שבו הזהות והיצירה שלהם, זה שיקום נפלא הן ברמה האישית והן ברמה הקהילתית", מסביר דגן לוין, מנכ"ל איגוד התעשייה הקיבוצית.

"בכפרית בכפר עזה, פולירון בזיקים או דפוס בארי בבארי, ברגע שהמפעל עובד גם חדר האוכל עובד, וכך גם המכבסה. חלק מהעובדים חוזרים למקום המגורים שלהם, וזה יוצר מנוף שיקום מופלא לקהילות".

"זו טראומה מתמשכת"

לצד זאת, משתף לוין, נרשמים לא מעט משברים ואתגרים. "יש ירידה בפעילות, ולכן יצרנו את מודל החוסן. התחלנו אותו בדרום והמשכנו בצפון, שם יש אתגרים קשים. לא מדובר רק במפגשים עם פסיכולוגים, אלא תהליך של נדבך על גבי נדבך: אלה עובדים שפונו עם משפחותיהם לחדר במלון, צריכים לאסוף את השברים, ומתוך כל זה גם נדרשים הכוחות ללכת וליצור בעבודה, ולהיות אפקטיבי.

"כשהתחלנו את התהליך האנרגיות היו, אבל עם הזמן הן נשחקו. אנשים הם חזקים, אבל עדיין צריך לדחוף אותם, לא לתת לזה ליפול. זו טראומה מתמשכת. הנהלות המפעלים מבינות את החשיבות של להחזיק ולחזק את העובדים.

"לבוא לעבוד במפעלים שחשופים לירי מלבנון יום יום, זה מחייב תעצומות נפש, וכל המערכת צריכה להתגייס לעניין. המדינה עשתה צעדים יפים אבל נדרשים צעדים נוספים, ביניהם תקצוב נדיב של פרויקט החוסן".

מנהלת התקומה הכירה בפרויקט, אבל לדברי לוין עדיין לא ניתן לו תקצוב. "בסוף, זה מה שמייצר את המנוף הכלכלי לקהילות לעבוד, להשתקם ולהוות מקור אטרקטיבי לקליטת משפחות וצעירים. מה מחזק את החבל יותר ממפעלים פורחים, שלכל אחד מהם יש ספקים וקבלנים, ומעגלי פעילות נוספים? אני קורא למדינה לתקצב את הפרויקט בנדיבות, מכיוון שכל שקל יוביל אותנו לתשואה מאוד גבוהה".

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

רצות לזכרן

חיילות בחטיבה המרחבית מנשה בחרו להנציח את התצפיתנית שיר אילת ז"ל, שנרצחה ב-7 באוקטובר בנחל עוז, באמצעות ריצה מיוחדת של "רצות לזכרן", בשיתוף בני משפחתה.

הריצה נערכה ביום חמישי האחרון בפארק חדרה, ובסיומה פגשו החיילות את אביה של שיר, דורון אילת, בטכנודע בחדרה. האב סיפר על האני מאמין של שיר כמפקדת חמ"ל התצפיתניות, על שמחת החיים שלה, ובעיקר על הנחישות שלה גם בזמן מתקפת החמאס. בסיום הפעילות בטכנודע העניקו בנות החטמ"ר תעודה הוקרה לדורון אביה של שיר, ולגדי מדור המנכ"ל שאירח אותן בהתנדבות.

על בניין מוזיאון הילדים למדע רפואה וחלל של הטכנודע נתלה שלט ענק של האמנית יעל פינקלשטיין, להנצחת נרצחי המסיבה ברעים, הכולל 402 פרחים שנקטפו. כל פרח נוצר בעבודת יד מאומצת כנגזרות נייר.

בנק הפועלים

בנק הפועלים יעניק פטור מתשלום משכנתה לשלושה חודשים ללקוחות בעלי נכסים ביישובי הצפון שפונו במלחמה. זאת בהתאם לרשימת יישובי הצפון המפורטים באתר בנק ישראל, והנכללים במתווה שלו. ההטבה מתייחסת לשלושת ההחזרים החודשיים הקרובים - יולי, אוגוסט וספטמבר - והיא תחול באופן אוטומטי, ללא צורך בפנייה לבנק.

בנוסף, הבנק ירחיב את התמיכה של קרן "פועלים בקהילה" ב-10 מיליון שקל נוספים. התרומה מיועדת לטובת שיקום וחיזוק החוסן האישי, הקהילתי והכלכלי בערים וביישובים בצפון הארץ שנפגעו קשות במלחמה.

לפירוט המלא אודות הטבת המשכנתה: https://t.ly/wc39L

הסוכנות היהודית

הקרן לנפגעי טרור של הסוכנות היהודית יזמה קייטנות נופש והתרעננות מיוחדות עבור כ-1,000 ילדים נפגעי טרור, רובם המכריע מיישובי עוטף ישראל והדרום. הקייטנות יתקיימו בסמוך לאזורים אליהם פונו הקהילות מהעוטף. במשך כשבועיים ישתתפו ילדים בני 12-6 בקייטנות שילוו על ידי צוותי הדרכה בוגרים שעברו הכשרה מיוחדת.

מטרת הקייטנות היא לאפשר למשתתפים שחוו טרור וטראומה לבלות עם חברות וחברים בני גילם, ולהעצים אחד את השני. החניכים ייקחו חלק בפעילויות כמו רכיבה טיפולית, תיאטרון פלייבק, טיפול בבעלי חיים, פעילות ספורט אתגרי, אירועי תרבות ועוד. הקייטנות יערכו במחצית השנייה של אוגוסט, לאחר שפעילויות אחרות כבר מסתיימות, על מנת להעניק לילדים מעטפת גם בתקופה הזו.

"מאז ה-7 באוקטובר אנחנו מלווים באופן צמוד את המשפחות נפגעות הטרור מהעוטף, ושומעים על ילדים שלא יוצאים מהבית כשאין לימודים. יש כאלה שגם היום, במקומות אליהם פונו, מעדיפים לישון מתחת למיטות", מספרת איילת נחמיאס ורבין, יו"ר הקרן לנפגעי טרור של הסוכנות היהודית.

"שמנו לעצמנו למטרה להבטיח שלילד כזה תהיה מסגרת עוטפת ומאווררת בקיץ. זו אינה קייטנה טיפולית, אך מדובר בצוות שונה מצוותי קייטנה אחרים, ביכולת ההכלה ובכלים שלו להתמודדות".

לצד הקייטנות לילדי עוטף ישראל והדרום, תתקיים פעילות הפגה יומית לבני 16-13, המתמקדת בנפגעי טרור, בני משפחות שכולות ומשפחות החטופים. הפעילות מכונה "קייטנה על גלגלים", וכוללת ביקור באטרקציות תיירותיות מגוונות, אתרי מורשת, מוזיאונים ומופעי תרבות.

ג'ק קובה

השחיינית האולימפית אריאל נשיא, שתייצג את ישראל באולימפיאדת פריז באוגוסט, מקדמת את הקולקציה הצהובה של ג'ק קובה שעוצבה במהדורה מוגבלת, במטרה להעלות את המודעות להשבת החטופים והנעדרים. 10% ממכירות הקולקציה ייתרמו למטה משפחות החטופים.

השחיינית האולימפית אריאל נשיא, ובגד הים להעלאת המודעות להשבת החטופים / צילום: שי יחזקאל

עוד כתבות

הויכוח המשודר בין ג'ו ביידן ודונלד טראמפ, לפני הבחירות לנשיאות / צילום: ap, John Bazemore

פאניקה במפלגה הדמוקרטית לאחר כישלון של הנשיא ביידן בעימות הטלוויזיה עם טראמפ

אילו העימות בין ביידן וטראמפ היה מוכרע באמצעות נוקאאוט, השופטים היו מסיימים אותו בדקה החמישית, לאחר הפגנת רפיון ובלבול מדהימים של ביידן ● כעת גוברים הניחושים שבכירי המפלגה יפצירו בנשיא להסתלק מן המרוץ, ולאפשר לוועידת המפלגה באוגוסט להחליף אותו ● התוכן כמעט לא חשוב, אבל טראמפ אמר שביידן הוא "פלסטיני חלש"

הבית הלבן, ארה''ב. היחסים עם ישראל מתקררים / צילום: Shutterstock

בית הלבן מאשרים: התקדמות בפתרון אספקת הנשק לישראל

מיד אחרי גרמניה: הולנד קראה לאזרחיה לעזוב "בדחיפות" את לבנון • גלנט לפני פגישה עם סאליבן בבית הלבן: "את המחלוקות פותרים בחדרים סגורים" • הנשיא הרצוג נגד הקהילה הבינלאומית: "לא נוקפים אצבע, שלא יופתעו אם המצב בצפון ייצא משליטה" • תיעוד: תקיפה של מחבלים שירו טיל נ"ט לעבר כוחותינו • מטרה חשודה יורטה בדרך לאילת  ● עדכונים שוטפים 

דולרים / צילום: Shutterstock

הכי חזק בעולם? הדולר מאבד מכוחו. מי מתחזק על חשבונו

הדולר האמריקאי הוא המטבע החזק בעולם, אך הוא תופס כיום נתח של 60% בלבד מהרזרבות של הבנקים המרכזיים - לעומת 70% בתחילת שנות האלפיים

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

וול סטריט ננעלה בעליות קלות; מיקרון ירדה בכ-7%, אנבידיה ב-1.9%, פאלו אלטו זינקה ב-5%

נייקי תדווח אחרי הנעילה, מה צפוי? ● VanEck הגישה בקשה לתעודת סל עוקבת אחרי המטבע סולנה ● מניות וולגרין וליוויס ירדו בחדות ● מניית צ'יפוטלה פוצלה היום ביחס היסטורי של 50 ל-1 ● בלומברג: הדוח של מיקרון הוא תזכורת לסיכונים בשוק שבבי הבינה המלאכותית ● מדד ה-PCE שיתפרסם מחר בארה"ב צפוי להעיד על התמתנות האינפלציה, בינתיים, שוק העבודה מתקרר

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם המקלטים לנשים מוכות עברו מתפוסת יתר לתפוסת חסר?

האם במלחמה המקלטים לנשים מוכות מתרוקנים? כן, ולא בגלל ירידה באלימות ● המשרוקית של גלובס

ילדים חוצים את הכביש בירושלים. יצאו מהבית באוגוסט? / צילום: רפי קוץ

כלכלית, חברתית, ביטחונית וסביבתית: האופק העגום של ילדי ישראל

מימון המלחמה שייפול על כתפיהם, הקרע החברתי שגורם לכולנו להפסיד והתנפצות החלום על ביטחון של ממש: 1.1 מיליון הילדים שיוצאים לחופש בשבוע הבא ישלמו על הכל, וביוקר ● המוצא הוא שילוב של הנהגה נחושה וציבור שמתעשת ומבין את גודל השעה

גם זה קרה פה/ חומרים: שלומי יוסף, חדשות 12, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אם אנחנו רוצים פוליטיקה חדשה, אחוז החסימה צריך דווקא להתכווץ

בכנסת זורקים הצעות בלי לעבוד יותר מדי ● שינוי מרחיק לכת באחוז החסימה יעשה את ההבדל ● ולמה רומניה כן וישראל לא? ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

לן בלווטניק, בעלי רשת 13 / צילום: טים בישופ

המינוי בחדשות 13 והסערה: מה רוצה לן בלווטניק?

עשרות גורמים שעבדו עם לן בלווטניק, אחד מאנשי העסקים העשירים והמתוחכמים בעולם, מנסים לענות על השאלות: עד כמה היה מעורב במינוי של יוליה שמאלוב ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13 ולאן פניו של הערוץ ● "אין סיכוי שלא היתה רוח גבית שלו"

השר לשעבר יזהר שי. בין העותרים / צילום: תמר מצפי

נפגעי ה-7 באוקטובר עתרו לבג"ץ: להקים ועדת חקירה ממלכתית

העותרים - משפחות נרצחים וחטופים והורים לחיילים שנהרגו, ובהם גם השר לשעבר יזהר שי - טוענים כי "ככל שיואץ תהליך הקמתה של ועדת חקירה, יוכלו ממצאי הביניים שלה לסייע מיידית בתהליכי קבלת החלטות ובניהול המערכה שבה מצויה המדינה" ● לדבריהם, הסירוב של הממשלה לעשות כן "רק מעצים בציבור את תחושת הבגידה והנטישה"

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

למרות הדיבידנדים: אגד דורשת לשנות את תנאי הפעלת הקו האדום בשל חוסר רווחיות

מספרי הנוסעים בקו האדום של הרכבת הקלה נמוכים ביחס לתחזיות טרם הפעלת הקו, וכעת חברת תבל המפעילה של הקו - שהיא חברה-בת של אגד - דורשת לשנות את תנאי הפעלת הקו בשל חוסר רווחיות ● אלא שמאז שנרכשה ב-2022 חילקה אגד למחזיקות בה דיבידנדים בהיקף של 630 מיליון שקל ● מטעם תבל נמסר: "מנהלת דיאלוג שוטף ופורה עם נת"ע לגבי תנאי ההפעלה שנידונים בין הצדדים"

ביידן וטראמפ בעימות הראשון בסבב של 2020 / צילום: ap, Julio Cortez

ביידן נגד טראמפ: הערב מגיע ויכוח הטלוויזיה הראשון בין השניים

ויכוחי טלוויזיה בארה"ב לא חורצים בדרך-כלל את גורל הבחירות, אבל פה ושם הם הצליחו להשפיע - וייתכן שהוויכוח הנוכחי ייכנס לקטגוריה של "פה ושם" ● הערב, ההתעניינות העיקרית לא תהיה בנושאים, אלא בסגנון ובלשון הגוף ● הסקרים האחרונים מוסיפים להראות תיקו סטטיסטי

לא חיזבאללה ולא חמאס, זה כנראה האיום הגדול ביותר על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב הזרימה לישראל סיוע ביטחוני בשווי 6.5 מיליארד דולר, איראן מגבירה את האיומים לבנות פצצות אטום, ובגרמניה נכנס לתוקף חוק חדש שרוצה למנוע מאנטישמים לקבל אזרחות ● כותרות העיתונים בעולם

אודי סגל והילה קורח / צילום: צילום מסך, חדשות 13

"ניסיון לחיסול פוליטי של מערכת החדשות": הילה קורח ואודי סגל נגד שמאלוב-ברקוביץ'

הילה קורח ואודי סגל, מגישי המהדורה המרכזית בחדשות 13, פרסמו הודעה משותפת נגד מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת החדשות ● "עוד לא מאוחר לתקן", כתבו בהודעה שפרסמו

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בבורסת ת"א; מדד הביטוח ירד בכ-2.7%, הבנקים ב-1.4%

מדד ת"א 35 ירד בכ-0.7% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● בבנק אוף אמריקה מעריכים כי בנק ישראל לא יוכל להוריד ריבית השנה ● בבלקרוק חשים בנוח להקצות משקל יתר למניות הטכנולוגיה בוול סטריט ● מדד ה-PCE שיתפרסם בארה"ב בשישי צפוי להעיד על התמתנות האינפלציה, אך לא להקדים הורדת ריבית

מפגינים בירושלים, הערב / צילום: ap, Leo Correa

המונים מפגינים בדרישה להשיב את החטופים ולקיים בחירות

צה"ל חיסל פעיל בחוליית שיגור של חיזבאללה, שני כטב"מים נפלו בראש הנקרה • אחרי האזהרות, קנדה בצעד משמעותי ראשון לפינוי אזרחיה מלבנון • סרן אלון סאקאג'יו, בן 22 מחדרה מסיירת חרוב נהרג במהלך פעילות מבצעית, לוחמים וצוות רפואה נפגעו בתקרית • עדכונים בולטים

השבוע בעולם / חומרים: AP- Sputnik, Kremlin, Dan Kitwood עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ג'סטין סופרסטאר (לשעבר) מתקרב אל סוף שלטונו בקנדה, והצבאים השתגעו

צווי מעצר נגד נשיאים, שרי הגנה ורמטכ"לים ● מפגינים מציתים את הפרלמנט של קניה והנשיא חוזר בו ממסים חדשים ● מואצים חילופי המשמרות הפוליטיים בדמוקרטיות ● השימוש בנשק באמריקה מוכרז "משבר בריאות ציבורי" ● הדציבלים הורגים צבאים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

בנימין נתניהו ואבי שמחון / צילום: עמוס בן גרשום-לע''מ

"מכירת חיסול": נתניהו ויועצו הכלכלי דוחפים למבצע שחרור "רווחים כלואים"

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שר האוצר הציג בפני הנהלת המשרד בקשה מטעם אבי שמחון ובתמיכת נתניהו, לצאת למבצע שחרור "רווחים כלואים" כדי לתמרץ חברות לחלק דיבידנד תמורת מס מופחת ● לפי שמחון, המהלך יזרים 20 מיליארד שקל למדינה ויסייע מול הגירעון ● בדרג המקצועי טוענים: "מכירת חיסול"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; אמזון זינקה לראשונה מעל לשווי של 2 טריליון ד'

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● אירופה ננעלה בירידות קלות ● מניות הטכנולוגיה משכו את מדד ניקיי לעליות ● הראל: צופים הפחתת ריבית מהירה יותר בארה"ב; לעומת זאת, חברת הוועדה הפתוחה בפד לא צופה הורדות ריבית בכלל השנה ● בשישי יפורסם מדד ה-PCE בארה"ב

מ''מ נשיא בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן / צילום: רפי קוץ

האופן בו הוגש פסק הדין בנושא חוק הגיוס מספר הרבה יותר ממה שנדמה

סוגיית הגיוס הצליחה לאחד את שופטי בית המשפט העליון גם בתקופות סוערות מאוד, ופסק הדין שניתן השבוע הוא דוגמה מוחצת לכך - במיוחד נוכח העובדה שכתיבתו הייתה פה־אחד ● החלטת השופטים לוותר על סגנונם האישי ועל הפנייה לקוראים שלהם באה להעביר מסר ברור: בעניין הזה אין שום מחלוקת

משה לארי, מנכ''ל בנק מזרחי טפחות / צילום: יח''צ מזרחי טפחות

מניות הבנקים עולות מתחילת השנה, אז למה זו של מזרחי טפחות יורדת?

בשנת 2023 מניית בנק מזרחי הייתה השיאנית של המערכת הבנקאית. בזמן שלאומי והפועלים הציגו תשואה חד-ספרתית, מזרחי התבלט עם עליות דו-ספרתיות גבוהות ● אבל אז הגיעה 2024, ובזמן שמדד הבנקים עלה ב-3.5%, מניית מזרחי ירדה ביותר מ-7%