גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דוח תלונות הציבור: זה המשרד שקיבל הכי הרבה מכתבי תלונה

בשנת 2023 עלו מספר מכתבי התלונה שקיבל משרד התחבורה ב-28% יחסית לשנה הקודמת ● מתוך כך, 1,089 מהתלונות שהתקבלו עסקו ברשות הארצית לתחב"צ, וכ-65% נמצאו מוצדקות ● בפרק שמתייחס לתלונות הציבור על התנהלות הממשלה, מרבית התלונות היו על על הביטוח הלאומי ורשות המסים

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי, "ידיעות אחרונות"
שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי, "ידיעות אחרונות"

משרד התחבורה הוא הגוף שעליו הוגש המספר הגדול ביותר של מכתבי תלונה בין השנים 2021-2023 - כך עולה מדוח נציב תלונות הציבור שמתפרסם היום.

על פי הדוח, בשנת 2023 הוגשו 2,081 מכתבי התלונה למשרד התחבורה, גידול של כ-28% לעומת שנת 2022, ופי 2 מהתלונות שהוגשו בשנת 2020.

התחבורה הציבורית תתייקר החל משבוע הבא. כל מה שצריך לדעת
ניתוח | משחקי הכוח מאחורי בחירת מנכ"ל נת"ע והמאבק הבא שמשרד התחבורה נערך אליו
פרשת הצוללות: ועדת החקירה שלחה מכתבי אזהרה לנתניהו, יוסי כהן ובוגי יעלון

מרבית התלונות נגעו לרשות הארצית לתחבורה ציבורית ולאגף הרישוי. הרשות הארצית לתחבורה ציבורית מנהלת את ענף התחבורה הציבורית בישראל ומפקחת על השירות של מפעילי התחבורה הציבורית בהתאם להסכמים שמשרד התחבורה חתם עימם. בשנת 2023 התקבלו 1,089 תלונות על הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, עלייה של כמעט פי שניים במספר התלונות על הרשות לעומת שנת 2022 (574 תלונות) ועלייה של כמעט פי חמישה במספר התלונות לעומת שנת 2020 (217 תלונות).

פרק מיוחד על התנהגות פקחים לנוסעי התחבורה הציבורית

מתוך התלונות שהוגשו על הרשות, 400 מהן עסקו בשירות לציבור. שיעור התלונות שנמצאו מוצדקות מתוכן היה כפול מהשיעור הכללי של התלונות המוצדקות, ועמד על 65%. כן הגיעו תלונות ביחס לקנסות שקיבלו נוסעים, היעדר אכיפה של המשרד במקרים שבהם מפעילי התחבורה הציבורית לא עומדים בתנאי הזיכיון כמו אי עמידה בלוחות זמנים ואי עצירה בתחנות וכן החזרים כספים.

הנציב ייחד פרק בדוח לטיפול בקנסות על אי תשלום בתחבורה הציבורית בשנת 2023, כשאז נרשמו כרבע מיליון קנסות בעלות של כ-24 מיליון שקל. כך הנציב תיאר מקרים שבהם נדחו על הסף בקשות לביטול קנס בלי לוודא שהוא נמסר לנוסע, נדחו בקשות לביטול קנסות למרות שהתקיימו תנאים לביטולם, לא הוקפאו הליכי גבייה בעת בחינת בקשה לביטול תשלום קנס, דרישת אגד לתשלום בגין "דמי טיפול" בנוגע לגביית חוב, התנהגות לא נאותה של פקחים כלפי נוסעים. חלק מהתלונות הופנו למפעילות התחבורה הציבורית אך הרשות היא הרגולטור האחראי עליהן.

בשבוע שעבר פורסם בגלובס כי מתוך 9 מנהלים ברשות הארצית לתחבורה ציבורית נותרו 3 בלבד, וכי לצד הדלדלות ההנהלה מאז שמונה מנהל הרשות הנוכחי עידן מועלם, גורמים בענף מתארים את ההתנהלות ככפופה לשיקולים פוליטיים ולהנחתות מטעם שרת התחבורה רגב. 

תלונות הציבור על התנהלות הממשלה במלחמה: מענקים ופערי מיגון

מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור התייחס בדוח גם לתלונות הציבור לגבי התנהלות המדינה במלחמת חרבות ברזל. המבקר מציין מספר כשלים עיקריים: הראשון, אין ריכוז נתונים מסודר על מצב המפונים, וגם לא חלוקת סמכויות ברורה בין הרשות המפונה לרשות הקולטת. בשל כך, אומר מבקר המדינה, ישנם "פערי המידע ברמה המדינתית לגבי מספר המפונים המצויים באתרים השונים". כלומר, אין למדינת ישראל את המידע המלא לגבי כמה מפונים יש.

בעיה נוספת שעולה בדוח היא פערים במיגון האזרחי: בעיקר בשכונות שהרקע החברתי-כלכלי של המתגוררים בהן נמוך, ובשכונות ותיקות. לדברי המבקר "החשיבות של הטיפול בפערי המיגון והמקלוט עלתה ביתר שאת ביישובים שלא פונו", אך עדיין סובלים ממתקפות חיזבאללה וחמאס על העורף.

מעבר לכך, מביא מבקר המדינה את מצוקת החקלאים: "עוד פערי מיגון הועלו על ידי חקלאים ובעלי משקים, שציינו את הצורך בהצבת מיגוניות בשטחים החקלאיים ובסמיכות לבתי האריזה, לרפתות וללולים, לשם המשך הפעילות החקלאית", ובמוסדות החינוך - לרבות החרדיים.

מרבית התלונות: על הביטוח הלאומי ורשות המסים

בכל הנוגע למלחמה, התלונות לנציבות מגיעות בעיקר לגבי מענקים (230 תלונות) והשירות לציבור (228 תלונות) ולאחר מכן בנושאי חינוך והשכלה (156 תלונות) ופינוי האוכלוסיה והטיפול בה (150 תלונות). דווקא בנושאי הבריאות והרווחה נרשמו מספר מועט יחסית של תלונות- 73 ו-66 בהתאמה.

הגופים הנילונים ביותר הם ביטוח לאומי (190 תלונות) ורשות המיסים (144 תלונות), דבר המסתדר היטב עם הקושי הציבורי במיצוי המענקים. למקום השלישי מגיעה עיריית אשקלון (124 תלונות), כנראה בשל הפינוי החלקי בלבד שלה, למרות היותה העיר המטווחת ביותר. גופים נילונים נוספים הם המשרד לבטחון לאומי ופיקוד העורף.

נציגי נציבות תלונות הציבור יצאו אקטיבית למרכזי המפונים כדי לאסוף מהם תלונות, ונראה שזה הצליח: הדרך הנפוצה ביותר בה התקבלה תלונה (242 תלונות) היא פניה דרך אותם ביקורים יזומים. במקום השני מגיע הקו החם בוואטסאפ שפתחו בנציבות תלונות הציבור (234 תלונות), ורק לאחר מכן אמצעי פניה מסורתיים יותר, כמו אימייל וטופס מקוון (105 תלונות) ודרכים ישנות עוד יותר כמו דואר ופקס (22 תלונות).

עוד כתבות

זריעת חיטה וגידולי חורף בעמק החולה / צילום: פייסל הייב, ג''ג, החברה לפיתוח הגליל

יקרה ונחותה: למה יבואני החיטה מחויבים לקנות גם חיטה מקומית

לחיטה הישראלית מוניטין גרוע בשל איכות ירודה ומחיר מופקע, אך קנייתה מהווה תנאי ליבוא חיטה מחו"ל ● בשוק טוענים לשיטת תמחור אבסורדית ואף ל"חגיגת שחיתות" של קבלני החיטה ● כך שאיפת משרד החקלאות לביטחון תזונתי מחמירה את יוקר המחיה בישראל

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

וול סטריט ננעלה בעליות קלות; מיקרון ירדה בכ-7%, אנבידיה ב-1.9%, פאלו אלטו זינקה ב-5%

נייקי תדווח אחרי הנעילה, מה צפוי? ● VanEck הגישה בקשה לתעודת סל עוקבת אחרי המטבע סולנה ● מניות וולגרין וליוויס ירדו בחדות ● מניית צ'יפוטלה פוצלה היום ביחס היסטורי של 50 ל-1 ● בלומברג: הדוח של מיקרון הוא תזכורת לסיכונים בשוק שבבי הבינה המלאכותית ● מדד ה-PCE שיתפרסם מחר בארה"ב צפוי להעיד על התמתנות האינפלציה, בינתיים, שוק העבודה מתקרר

צילומים: אתר החברה, שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חגיגה בחברה הביטחונית: חמישה בכירים התחלקו ב-350 מיליון שקל

מניית חברת הטכנולוגיה הביטחונית נקסט ויז'ן השלימה זינוק של פי 10 מהנפקתה ונחשבת לאחת ההצלחות של גל ההנפקות מ-2021 ● חמישה מנהלים ומשקיעים בחברה מכרו בשנים האחרונות כמחצית מהחזקותיהם בתמורה למאות מיליוני שקלים ● וגם: האלוף בדימוס שעשה אקזיט

המרגלים הרוסים מהבית ממול / צילום: צילומי מסך

הם חייו שנים כזוג מנומנם, עד שנודע שהם חלק מתוכנית העילית של פוטין

הזוג הנשוי והשקט, שהתחזה לצמד מהגרים ארגנטינאים בסלובניה, התגלה כחלק מהמאמץ האגרסיבי של פוטין לשתול במערב סוכני מודיעין בכיסוי עמוק ● תחקיר חוצה יבשות חושף רשת שקרים ומזימות, ומדגים איך בונים זהות בדויה בתוכנית העילית של שירות הביון הרוסי - בעלות של מיליוני דולרים לאדם

השבוע בעולם / חומרים: AP- Sputnik, Kremlin, Dan Kitwood עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ג'סטין סופרסטאר (לשעבר) מתקרב אל סוף שלטונו בקנדה, והצבאים השתגעו

צווי מעצר נגד נשיאים, שרי הגנה ורמטכ"לים ● מפגינים מציתים את הפרלמנט של קניה והנשיא חוזר בו ממסים חדשים ● מואצים חילופי המשמרות הפוליטיים בדמוקרטיות ● השימוש בנשק באמריקה מוכרז "משבר בריאות ציבורי" ● הדציבלים הורגים צבאים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

לן בלווטניק, בעלי רשת 13 / צילום: טים בישופ

המינוי בחדשות 13 והסערה: מה רוצה לן בלווטניק?

עשרות גורמים שעבדו עם לן בלווטניק, אחד מאנשי העסקים העשירים והמתוחכמים בעולם, מנסים לענות על השאלות: עד כמה היה מעורב במינוי של יוליה שמאלוב ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13 ולאן פניו של הערוץ ● "אין סיכוי שלא היתה רוח גבית שלו"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בבורסת ת"א; מדד הביטוח ירד בכ-2.7%, הבנקים ב-1.4%

מדד ת"א 35 ירד בכ-0.7% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● בבנק אוף אמריקה מעריכים כי בנק ישראל לא יוכל להוריד ריבית השנה ● בבלקרוק חשים בנוח להקצות משקל יתר למניות הטכנולוגיה בוול סטריט ● מדד ה-PCE שיתפרסם בארה"ב בשישי צפוי להעיד על התמתנות האינפלציה, אך לא להקדים הורדת ריבית

איור: גיל ג'יבלי

לאן תגיע האינפלציה בישראל עד סוף השנה?

בשנה וחצי האחרונות רמות המחירים בישראל מתמתנות בעקביות ● אם המגמה תימשך, מעריכים בלאומי, האינפלציה תגיע לרמה של 2.5% עד סוף השנה ● אבל יש גם לא מעט סיכונים ● שאלת השבוע

אימונים של חיזבאללה בדרום לבנון לפני כחודש / צילום: ap, Hassan Ammar

ממנהרות ועד יכולות ימיות: גלובס צולל לארסנל הכלים שמחזיק חיזבאללה

בכירי הצבא לא מסתירים את ההיערכות לתמרון צבאי בלבנון, וארגון הטרור יחכה לו שם עם יכולות שהוא הציג, וכאלה שעדיין לא עמדנו על טיבן ● כבר הכרנו את הכטב"מים, הנ"ט והרקטות, אבל מה עם המנהרות והיכולות הימיות? ● גלובס נובר בארגז הכלים של האויב

האור הכחול / אילוסטרציה: Shutterstock

מחקרים חדשים מנפצים את כל מה שחשבתם על צפייה במסכים לפני השינה

במשך השנים האשימו את האור הכחול שבוקע ממכשירים אלקטרוניים בכך שהוא גורם הפרעות שינה, ואפילו התפתח שוק של עשרות מיליוני דולרים לניטרול ההשפעה שלו ● אבל מחקר שפורסם לאחרונה מנפץ כמה מיתוסים על הקשר בין ההיצמדות למסכים בלילה לאיכות השינה, וטוען שלפעמים הם אפילו יכולים לעזור להירדם ● אז איפה בכל זאת הבעיה?

ילדים חוצים את הכביש בירושלים. יצאו מהבית באוגוסט? / צילום: רפי קוץ

כלכלית, חברתית, ביטחונית וסביבתית: האופק העגום של ילדי ישראל

מימון המלחמה שייפול על כתפיהם, הקרע החברתי שגורם לכולנו להפסיד והתנפצות החלום על ביטחון של ממש: 1.1 מיליון הילדים שיוצאים לחופש בשבוע הבא ישלמו על הכל, וביוקר ● המוצא הוא שילוב של הנהגה נחושה וציבור שמתעשת ומבין את גודל השעה

העבודות על הגשר בנתיבי איילון / צילום: אסף זגריזק

ביום חמישי הבא נתיבי איילון ייחסמו שוב. כל מה שצריך לדעת

מתי ואיפה תבוצע החסימה, אילו עבודות מבצעים בכביש, איך הן ישפיעו על התנועה, ולמה לא מבצעים אותן בשבת? ● גלובס עושה סדר

איתן בן אליהו, מפקד חיל האוויר בדימוס, הכנס מדברים צפון / צילום: כדיה לוי

האם תהיה מלחמה בצפון? ההערכה של מפקד חיל האוויר לשעבר

האלוף במיל' איתן בן אליהו השתתף בכנס "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי, שהתקיים בעכו ● "העובדה שישראל וחיזבאללה נוהגים בריסון יחסי בצפון מעידה על כך שיש אינטרס מובהק של שני הצדדים בשלב הזה לא לתת למצב להידרדר"● ומה צפוי ברצועת עזה? "אין אפשרות להציב תחלופה לחמאס, ולכן מי שהולך להישאר שם זה אנחנו. ואת המודל הזה אנחנו מכירים מ-18 שנים בלבנון"

אדם, בהופעה ב-2011 / צילום: ויקיפדיה

בגיל 64: הזמר אדם הלך לעולמו אחרי מאבק במחלת הסרטן

בית החולים איכילוב הודיע על מותו של הזמר אדם, שהשאיר מילים אחרונות לפרסם אחרי מותו: "אם אתם קוראים את המילים האלה, סימן שאני בעולם שכולו טוב. רוצה להודות על המסע המופלא בחיים האלה" • התייחס גם לחטופים: "אנסה לפעול מלמעלה"

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

למרות הדיבידנדים: אגד דורשת לשנות את תנאי הפעלת הקו האדום בשל חוסר רווחיות

מספרי הנוסעים בקו האדום של הרכבת הקלה נמוכים ביחס לתחזיות טרם הפעלת הקו, וכעת חברת תבל המפעילה של הקו - שהיא חברה-בת של אגד - דורשת לשנות את תנאי הפעלת הקו בשל חוסר רווחיות ● אלא שמאז שנרכשה ב-2022 חילקה אגד למחזיקות בה דיבידנדים בהיקף של 630 מיליון שקל ● מטעם תבל נמסר: "מנהלת דיאלוג שוטף ופורה עם נת"ע לגבי תנאי ההפעלה שנידונים בין הצדדים"

מפעל נירלט השרוף בניר עוז. בעיגול: המנכ''ל עמרי לוטן / צילום: לירון מולדובן, דור פוזואלו

מנכ"ל מפעל נירלט שנשרף: "תמיד היינו מטרה, אבל לא יפחידו אותנו"

מפעל הצבע בניר עוז נשרף כליל במתקפת חמאס, ומאז מייצר במפעל זמני בבאר שבע ● במקביל, חלק מהמוצרים מיובאים מיוון. "הבנו שלייבא מטורקיה זה להרוג את עצמנו פעם שנייה" ● ישראל מתגייסת

מתוך קמפיין בנק הפועלים

כשההצעה פשוטה, גם עמוס תמם בחולצה שחורה על רקע לבן זה מספיק

הפרסומת הנקייה והרזה של בנק הפועלים להטבת המשכנתה לתושבי קו העימות היא הזכורה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת האהובה ביותר שייכת לביטוח 9, והמושקעת ביותר - עם 1.8 מיליון שקל - היא לחשמל של בזק

משה לארי, מנכ''ל בנק מזרחי טפחות / צילום: יח''צ מזרחי טפחות

מניות הבנקים עולות מתחילת השנה, אז למה זו של מזרחי טפחות יורדת?

בשנת 2023 מניית בנק מזרחי הייתה השיאנית של המערכת הבנקאית. בזמן שלאומי והפועלים הציגו תשואה חד-ספרתית, מזרחי התבלט עם עליות דו-ספרתיות גבוהות ● אבל אז הגיעה 2024, ובזמן שמדד הבנקים עלה ב-3.5%, מניית מזרחי ירדה ביותר מ-7%

הבית הלבן, ארה''ב. היחסים עם ישראל מתקררים / צילום: Shutterstock

בית הלבן מאשרים: התקדמות בפתרון אספקת הנשק לישראל

מיד אחרי גרמניה: הולנד קראה לאזרחיה לעזוב "בדחיפות" את לבנון • גלנט לפני פגישה עם סאליבן בבית הלבן: "את המחלוקות פותרים בחדרים סגורים" • הנשיא הרצוג נגד הקהילה הבינלאומית: "לא נוקפים אצבע, שלא יופתעו אם המצב בצפון ייצא משליטה" • תיעוד: תקיפה של מחבלים שירו טיל נ"ט לעבר כוחותינו • מטרה חשודה יורטה בדרך לאילת  ● עדכונים שוטפים 

כך טיפסה המשכנתא הממוצעת / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הנתונים שמגלים: כמה משכנתה לוקחים רוכשי דירות היוקרה

המשכנתה הממוצעת חצתה במאי את רף המיליון שקל, לראשונה מאז 2022 ● מהם המסלולים המועדפים על הרוכשים, ואיזה מסלול איבד את מעמד "כוכב המשכנתאות" ● מה גובה ההלוואות בקרב מגרילי דירות בהנחה לעומת רוכשים "רגילים" ומשקיעים ● וכיצד מתחלקות המשכנתאות בין דירות יקרות לזולות