גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ברצלונה החליטה לאסור דירות airbnb בעיר. האם אירופה תלך בעקבותיה?

חקיקה חדשה שעיריית ברצלונה מקדמת תאפשר לה לא לחדש רישיונות להשכרת דירות לטווח קצר ● הסיבה למהלך: עשרות מיליוני תיירים מקפיצים את מחירי השכירות ודוחקים את המקומיים ● באירופה מתמודדים עם אתגרים דומים, אך טרם ננקט צעד כה דרסטי

תושבי ברצלונה מפגינים נגד התיירות ההמונית (יוני) / צילום: ap, Emilio Morenatti
תושבי ברצלונה מפגינים נגד התיירות ההמונית (יוני) / צילום: ap, Emilio Morenatti

ראש עיריית ברצלונה, ג'אום קולבוני, הודיע בשישי האחרון על צעד דרסטי שמטרתו להילחם במחירי הדיור הגבוהים בעיר, והכריז על כוונתו לחוקק חוק שיאסור על השכרה לטווח קצר למטרות תיירות. החוק ימנע מבעלי דירות לקבל רישיון אירוח תיירותי החל מנובמבר 2028.

"אנחנו מתמודדים עם מה שלדעתנו הוא הבעיה הגדולה ביותר של ברצלונה", אמר קולבוני במסיבת עיתונאים בשישי האחרון. "המשמעות היא שמשנת 2029, אם לא יהיו תקלות, דירות התיירות כפי שאנו תופסים אותן היום ייעלמו מהעיר ברצלונה. הדירות ישמשו את תושבי העיר במקום, או ייצאו לשוק להשכרה או למכירה". 

טורקיה וצרפת בחוץ: הישראלים לא רוצים לטוס ליעדים עוינים
● 36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בשנים האחרונות לא התקבלו היתרים לדירות תיירים חדשות בעיר, הממשלה המקומית הורתה על סגירתן של 9,700 דירות תיירים בלתי חוקיים מאז 2016, וקרוב ל־3,500 דירות הוחזרו כדי שישמשו כמגורים עיקריים לתושבים המקומיים.

למרות הכול, דמי השכירות המשיכו לטפס. לפי בלומברג, כיום יש בברצלונה כ־10 אלף בתים רשומים כבתי השכרה לתיירים. לפי אידאליסטה, האתר הגדול במדינה לרישומי נכסים, מחירי השכירות למ"ר בברצלונה עלו ב־14% ב־12 החודשים עד אפריל, והם הגבוהים ביותר מבין ערי ספרד.

ולא רק בברצלונה - בעשור האחרון ממשלות מקומיות נוספות בספרד הכריזו על הגבלות על השכרה לטווח קצר, ביניהם האיים הקנריים.

ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ז / צילום: Shutterstock

ד"ר ערן כתר, ראש המחלקה לניהול תיירות ומלונאות במכללה האקדמית כנרת, מסביר כי ברקע ההחלטה של קולבוני עומדת תופעה אשר נפוצה ברחבי היבשת ומכונה "אובר־טוריזם".

"אירופה תעבור השנה את מספרי התיירים של 2019. זה גורם לעומס מאוד כבד ביעדים פופולריים, כמו ונציה, ברצלונה, פריז ולונדון. מבחינת התושבים זה הולך והופך בלתי נסבל". בשנת 2023 ביקרו בברצלונה כ־16 מיליון תיירים.

"אובר־טוריזם הוא מצב שבו הפיתוח התיירותי של המקום גדול יותר מהיכולת של התושבים להכיל את הפיתוח. בכל רחבי אירופה רואים המון ניסיונות למתן את זה ולהעביר את התיירות לאתרים נוספים.

 

"לדוגמה, בונציה הטילו מס למבקרים, באמסטרדם מונעים פיתוח תיירותי במרכז העיר, במקומות אחרים מפעילים משטרת תיירות עם אכיפה מאוד מחמירה. יש יעדים שמגבילים airbnb, כמו ברלין למשל".

המהלך של ברצלונה עשוי לסמן את העמדה האגרסיבית ביותר בעולם כלפי דירות לשהייה קצרה. ערים כולל ניו יורק, ונקובר וטוקיו מחייבות כיום את המארחים לגור בדירות שהם משכירים, ובסן פרנסיסקו וסיאטל יש הגבלה על מספר הנכסים שמארח יחיד יכול לרשום.

דאלאס אסרה על דירות לשהייה קצרה בשכונות מסוימות, בעוד שערים רבות אחרות - לונדון, אמסטרדם ופריז ביניהן - הציבו מגבלות על מספר הלילות שניתן לשכור דירה מדי שנה. עד כה, ברלין הלכה הכי רחוק עם ההגבלות, כשהיא הציגה איסור על השכרה לשהייה קצרה של בתים שלמים בשנת 2016. לאחר שהאיסור הגורף הזה התברר כקשה ליישום, העיר ביטלה את החוק ב־2018 והחליפה אותו בהגבלות רופפות יותר וכן קנסות גבוהים יותר על הפרתן.

גם בישראל היה ניסיון למהלך דומה לפני מספר שנים. בשנת 2021, במסגרת הצגת תוכנית לפתרון משבר הדיור, הודיע שר האוצר דאז אביגדור ליברמן כי יחוקק חוק נגד השכרת דירות לטווח קצר, במטרה להוסיף לשוק הדיור למכירה או להשכרה רגילה 15 אלף דירות, אולם המהלך לא יצא אל הפועל.

מקום שני אחרי צרפת

לדברי ד"ר כתר, בברצלונה יש שילוב של כמה גורמים בעייתיים. "ספרד היא המדינה השנייה בפופולריות בתיירות באירופה אחרי צרפת. התיירים שמגיעים לברצלונה הם לרוב צעירים שמסתובבים ברחובות עד שעות מאוחרות, שותים אלכוהול ומבלים בדירות ה־airbnb. זה מקשה מאוד על התושבים שחיים לצד הדירות".

הוא מוסיף כי "המשכורות לא גבוהות, לרוב, ספרדי ממעמד הביניים ירוויח בסביבות 1,000 אירו לחודש. בשנתיים האחרונות הפיתוח התיירותי גרם לעלייה מאוד דרמטית בשכר הדירה".

כאשר הפיתוח התיירותי דוחק אוכלוסיות מקומיות, מסביר ד"ר כתר, נוצרת "טוריפיקציה" (על משקל ג'נטרפיקציה). "הדירות במרכז העיר מושכרות לטווח קצר, החנויות המקומיות מתחלפות ברשתות הגדולות, עסקים מקומיים נדחקים הצידה. מי שהסתובב בעיר בשנים האחרונות בוודאי ראה הרבה כתובות גרפיטי המבטאות מסרים נגד תיירים. בשבועות האחרונים הייתה הפגנה מאוד גדולה בטנריף".

על־פי נתונים של אקסלטור (Exceltur), עמותה המאגדת את השחקנים הגדולים בענף התיירות בספרד, בשנת 2023 תרומת הענף למשק הסתכמה ב־12.8% מהתוצר המקומי הגולמי.

איגוד הדירות לתיירים בברצלונה, Apartur, מסר ל"גרדיאן" כי "קולבוני עושה טעות שתוביל לעוני ולאבטלה", והוסיף כי האיסור יביא לעלייה בדירות תיירים בלתי חוקיות. אולם בתי המלון צפויים להרוויח מהמהלך, היות שיצטמצמו האפשרויות של התיירים ללון בשכירות לטווח קצר. מהלך זה מגיע לאחר שב־2015 נאסר על פתיחת מלונות חדשים באזורים הפופולריים בעיר - כעת קולבוני מאותת על כך שיסיר את ההגבלה.

הלכה הכי רחוק

אתר airbnb עלה לאוויר ב־2008. את היקפי השינוי שנוצר בעולם התיירות ניתן ללמוד מדוח החברה לרבעון הראשון של 2023, שלפיו מספר הלילות המוזמנים בכל העולם עמד על 121.1 מיליון - שיא הזמנות לרבעון בודד.

אלא שבפועל המספרים גדולים הרבה יותר, היות שכיום ניתן להשכיר דירות לטווח קצר בעוד שלל אתרים כמו בוקינג או ברשתות החברתיות.

אצלנו, המלחמה ומצב השוק הובילו לכך שדירות ששימשו לתיירות ו־airbnb השתחררו והגדילו את ההיצע בעיר. מטבע הדברים, עיקר השימוש בדירות הוא של תיירות פנים ומעט תיירות נכנסת. אולם גם תל אביב סובלת לעתים מהשפעות התיירות.

ד"ר כתר מעריך ש"אין אובר־טוריזם בתל אביב, אבל יש מקומות שבהם התיירות מעיקה על התושבים. אין ספק ש־airbnb השפיע לרעה והעלה מחירי שכירות. בקורונה היה קיטון משמעותי של דירות כאלה בשוק, וזה השפיע לטובה על המחירים".

לדבריו, "עיריות לרוב לא מעודדות שכירות קצרת־טווח, כי היא פוגעת באיכות החיים של התושבים. מצד שני, במשרד התיירות מבינים שרגולציה עלולה לפגוע ביכולת לעמוד בכמות התיירים שמגיעים בשנה. באירופה, כ־17% מהתיירים ישנים בדירות airbnb, פלח מאוד גדול. בישראל זה בין 13%-11%".

בירושלים הסיפור מעניין אף יותר. "בעיר העתיקה קורה משהו אחר, בעיקר ברובע היהודי שבו התושבים נהנים מהפיתוח התיירותי. נכון, מסתובבים להם מורי דרך ומדריכים מתחת לחלון מבוקר ועד ערב, אבל הם גם מרוויחים מזה, הרבה מהתושבים באזור הם מתיישבים אידאולוגים, וכשבאים לשם תיירים, זה תומך באידאולוגיה שלהם. בנוסף, התיירות משפרת את רמת הביטחון האישי, מכיוון שהיא מגבירה שיטור. זה מייצר שירותים שלא היו קיימים בעבר".

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בבורסת ת"א; מדד הביטוח ירד בכ-2.7%, הבנקים ב-1.4%

מדד ת"א 35 ירד בכ-0.7% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● בבנק אוף אמריקה מעריכים כי בנק ישראל לא יוכל להוריד ריבית השנה ● בבלקרוק חשים בנוח להקצות משקל יתר למניות הטכנולוגיה בוול סטריט ● מדד ה-PCE שיתפרסם בארה"ב בשישי צפוי להעיד על התמתנות האינפלציה, אך לא להקדים הורדת ריבית

מאפים בקפה ברנצ'ו / צילום: דורון מניס

המושב בצפון שמאגד שלושה יקבי בוטיק מרעננים

עגלת קפה במרכזה של חוות סוסים, סדנה להכנת תכשירים מצמחים, שוק פשפשים כמו הברוקאנט בצרפת ולא פחות משלושה יקבים מרעננים ● ביקור בציפורי

העבודות על הגשר בנתיבי איילון / צילום: אסף זגריזק

ביום חמישי הבא נתיבי איילון ייחסמו שוב. כל מה שצריך לדעת

מתי ואיפה תבוצע החסימה, אילו עבודות מבצעים בכביש, איך הן ישפיעו על התנועה, ולמה לא מבצעים אותן בשבת? ● גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; אמזון זינקה לראשונה מעל לשווי של 2 טריליון ד'

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● אירופה ננעלה בירידות קלות ● מניות הטכנולוגיה משכו את מדד ניקיי לעליות ● הראל: צופים הפחתת ריבית מהירה יותר בארה"ב; לעומת זאת, חברת הוועדה הפתוחה בפד לא צופה הורדות ריבית בכלל השנה ● בשישי יפורסם מדד ה-PCE בארה"ב

כיתה ריקה. ילדים חשפו לראשונה את הפגיעה שלהם למבוגר מחוץ למשפחה, כמו גננת, מורה או יועצת בית ספר / צילום: Shutterstock

השעה דוחקת: איך נאכפת חובת הדיווח על פגיעות מיניות בקטינים?

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף קרן ידידות טורונטו: חובת הדיווח על פגיעות מיניות בקטינים

לן בלווטניק, בעלי רשת 13 / צילום: טים בישופ

המינוי בחדשות 13 והסערה: מה רוצה לן בלווטניק?

עשרות גורמים שעבדו עם לן בלווטניק, אחד מאנשי העסקים העשירים והמתוחכמים בעולם, מנסים לענות על השאלות: עד כמה היה מעורב במינוי של יוליה שמאלוב ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13 ולאן פניו של הערוץ ● "אין סיכוי שלא היתה רוח גבית שלו"

המרגלים הרוסים מהבית ממול / צילום: צילומי מסך

הם חיו שנים כזוג מנומנם, עד שנודע שהם חלק מתוכנית העילית של פוטין

הזוג הנשוי והשקט, שהתחזה לצמד מהגרים ארגנטינאים בסלובניה, התגלה כחלק מהמאמץ האגרסיבי של פוטין לשתול במערב סוכני מודיעין בכיסוי עמוק ● תחקיר חוצה יבשות חושף רשת שקרים ומזימות, ומדגים איך בונים זהות בדויה בתוכנית העילית של שירות הביון הרוסי - בעלות של מיליוני דולרים לאדם

אודי סגל והילה קורח / צילום: צילום מסך, חדשות 13

"ניסיון לחיסול פוליטי של מערכת החדשות": הילה קורח ואודי סגל נגד שמאלוב-ברקוביץ'

הילה קורח ואודי סגל, מגישי המהדורה המרכזית בחדשות 13, פרסמו הודעה משותפת נגד מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת החדשות ● "עוד לא מאוחר לתקן", כתבו בהודעה שפרסמו

מערכת טילים מתקדמת ספייק LR2 מתוצרת רפאל / צילום: רפאל

שיגור תוך פחות מחצי דקה: 80 אלף טילים ישראליים כבר נמכרו

הסטארט-אפ הישראלי שמכווין מטוסי קרב אל מפעילי כטב"מים ● הביקוש לטילי ספייק מתוצרת רפאל ממשיך לצמוח ● הענקית הביטחונית הגרמנית קיבלה הזמנה היסטורית של פגזי 155 מ"מ ● וגם: המדינות הנורדיות מאחדות כוחות בשל החשש מרוסיה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם המקלטים לנשים מוכות עברו מתפוסת יתר לתפוסת חסר?

האם במלחמה המקלטים לנשים מוכות מתרוקנים? כן, ולא בגלל ירידה באלימות ● המשרוקית של גלובס

האור הכחול / אילוסטרציה: Shutterstock

מחקרים חדשים מנפצים את כל מה שחשבתם על צפייה במסכים לפני השינה

במשך השנים האשימו את האור הכחול שבוקע ממכשירים אלקטרוניים בכך שהוא גורם הפרעות שינה, ואפילו התפתח שוק של עשרות מיליוני דולרים לניטרול ההשפעה שלו ● אבל מחקר שפורסם לאחרונה מנפץ כמה מיתוסים על הקשר בין ההיצמדות למסכים בלילה לאיכות השינה, וטוען שלפעמים הם אפילו יכולים לעזור להירדם ● אז איפה בכל זאת הבעיה?

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

לא חיכה לנתניהו: תוכנית "היום שאחרי" שגלנט הציג בארה"ב

סמל אייל שיינס, בן 19 מקיבוץ אפיק, לוחם בגדוד 931 - נהרג בקרבות ● כ-40 רקטות שוגרו מלבנון, אחרי שצה"ל חיסל פעיל ביחידה האווירית של חיזבאללה ● אזעקות הופעלו בצפת, בראש הנקרה וביישובים בסביבה ● 4 בני אדם נפגעו משאיפת עשן עקב שרפה שפרצה ביער ביריה ואספקת החשמל שובשה - וחודשה מאוחר יותר ● עדכונים בולטים

איור: גיל ג'יבלי

לאן תגיע האינפלציה בישראל עד סוף השנה?

בשנה וחצי האחרונות רמות המחירים בישראל מתמתנות בעקביות ● אם המגמה תימשך, מעריכים בלאומי, האינפלציה תגיע לרמה של 2.5% עד סוף השנה ● אבל יש גם לא מעט סיכונים ● שאלת השבוע

אימונים של חיזבאללה בדרום לבנון לפני כחודש / צילום: ap, Hassan Ammar

ממנהרות ועד יכולות ימיות: גלובס צולל לארסנל הכלים שמחזיק חיזבאללה

בכירי הצבא לא מסתירים את ההיערכות לתמרון צבאי בלבנון, וארגון הטרור יחכה לו שם עם יכולות שהוא הציג, וכאלה שעדיין לא עמדנו על טיבן ● כבר הכרנו את הכטב"מים, הנ"ט והרקטות, אבל מה עם המנהרות והיכולות הימיות? ● גלובס נובר בארגז הכלים של האויב

הצוללת. הילה ויסברג ואסף גלעד בשיחה עם שיחה עם סאמר סינג'ילוואי / צילום: Reza Green

"אנחנו אשמים, כל העם הפלסטיני, במה שקרה ב-7 באוקטובר"

שיחה עם סאמר סינג'ילוואי, איש עסקים ופעיל פוליטי מהאופוזיציה בפת"ח ● על שלטון אבו מאזן, הרצון להקים מדינה פלסטינית דמוקרטית ורצועת עזה ביום שאחרי ● האזינו

הויכוח המשודר בין ג'ו ביידן ודונלד טראמפ, לפני הבחירות לנשיאות / צילום: ap, John Bazemore

פאניקה במפלגה הדמוקרטית לאחר כישלון של הנשיא ביידן בעימות הטלוויזיה עם טראמפ

אילו העימות בין ביידן וטראמפ היה מוכרע באמצעות נוקאאוט, השופטים היו מסיימים אותו בדקה החמישית, לאחר הפגנת רפיון ובלבול מדהימים של ביידן ● כעת גוברים הניחושים שבכירי המפלגה יפצירו בנשיא להסתלק מן המרוץ, ולאפשר לוועידת המפלגה באוגוסט להחליף אותו ● התוכן כמעט לא חשוב, אבל טראמפ אמר שביידן הוא "פלסטיני חלש"

עובד באתר בנייה / צילום: Shutterstock

האוצר אישר: מענק עד 4,500 בחודש לעובדי בניין

עובד שיתחיל לעבוד בענף הבנייה מתחילת חודש יוני ועד לסוף שנת 2024 יהיה זכאי למענק בסך 2,000 שקל, ובמקצועות מסוימים המענק יגיע עד ל-4,500 שקל לחודש ● המטרה: להתמודד עם המחסר הענק של עובדים בענף מאז אוקטובר

דולרים / צילום: Shutterstock

הכי חזק בעולם? הדולר מאבד מכוחו. מי מתחזק על חשבונו

הדולר האמריקאי הוא המטבע החזק בעולם, אך הוא תופס כיום נתח של 60% בלבד מהרזרבות של הבנקים המרכזיים - לעומת 70% בתחילת שנות האלפיים

אדם, בהופעה ב-2011 / צילום: ויקיפדיה

בגיל 64: הזמר אדם הלך לעולמו אחרי מאבק במחלת הסרטן

בית החולים איכילוב הודיע על מותו של הזמר אדם, שהשאיר מילים אחרונות לפרסם אחרי מותו: "אם אתם קוראים את המילים האלה, סימן שאני בעולם שכולו טוב. רוצה להודות על המסע המופלא בחיים האלה" • התייחס גם לחטופים: "אנסה לפעול מלמעלה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

במחירים אטרקטיביים: פלח הרכבים שצפוי לעשות קאמבק

המכסים הכבדים שהוטלו על רכבים חשמליים מסין מעודד את היצרנים במדינה לייצא דגמים שאינם נענשים במכס כמו החשמליים, בהם גרסאות פלאג־אין של דגמים פופולריים ● וגם: הקרוס־אובר החשמלי היוקרתי־ספורטיבי שנחת בישראל ● השבוע בענף הרכב