גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בכיר לשעבר במשרד האנרגיה מגבה את מנכ"ל נגה: "אין מספיק כושר ייצור"

בכיר לשעבר במשרד האנרגיה מתייחס לסערה סביב מוכנות משק החשמל למלחמה ומגבה את מנכ"ל נגה שאול גולדשטיין, שנשקלת הדחתו: "הוא צודק, גם אם היה יכול להתבטא אחרת" ● יו"ר נגה, סמי תורג'מן, התייחס לראשונה לסוגיה בוועידה השנתית לאנרגיה ולכלכלה: "לא סותמים לאף אחד את הפה, אבל צריך לדעת איך מביעים את הדעות"

תחנת הכוח אורות רבין בחדרה / צילום: ap, Dan Balilty
תחנת הכוח אורות רבין בחדרה / צילום: ap, Dan Balilty

סערת דבריו של מנכ"ל נגה - ניהול מערכת החשמל, שאול גולדשטיין, בנוגע לאי ההיערכות של מדינת ישראל למלחמה ממושכת וההליך להדיחו, בהובלת יו"ר הדירקטוריון סמי תורג'מן, ממשיכה להיות נושא השיחה המרכזי בענף האנרגיה. בכיר לשעבר במשרד האנרגיה והתשתיות, בדומה לגורמים נוספים בענף, מביע את הסכמתו בשיחה עם גלובס עם דבריו של גולדשטיין, ואומר: "הוא צודק, גם אם היה יכול להתבטא אחרת. לא צריך לעסוק בשאלה האם שאול דיבר בצורה דיפלומטית או לא, אלא בשאלה האם אפשר לסמוך על משק החשמל".

המנכ"ל שחשף חשש מהפסקת חשמל בדרך להדחה: מה קרה מאחורי הקלעים
המומחים מאשרים: משק החשמל בישראל לא מוכן למלחמה ממושכת
3,000 שקל לגנרטור: הביקושים מזנקים, ולא רק בצפון הארץ

אותו בכיר לשעבר מציין כי למשק החשמל יש פערי היערכות רבים מול אותו מתאר שעליו דיבר גולדשטיין, של מלחמה בעצימות מלאה עם חיזבאללה. "מדינה במלחמה לא מתחילה לריב מי דיבר על מה, אלא מכינה את המשק לעתיד", הוא מוסיף. לדבריו, ישראל צריכה לשאוב דוגמה מאוקראינה, שאיבדה במלחמה מול רוסיה כמחצית מכושר ייצור החשמל שלה - כולל הכיבוש הרוסי של תחנת הכוח הגרעינית זפורוז'יה: "נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מוטרד מהביטחון האנרגטי".

בעקבות החשש לביטחון האנרגטי של קייב, הבנק האירופי לשיקום ולפיתוח (EBRD) הודיע לפני כשלושה שבועות על מתן מימון בסך 300 מיליון אירו לאוקראינה, בעבור שיקום יכולות ייצור החשמל. ככלל, נראה כי זלנסקי ואנשיו כבר עוסקים בכל מה שישראל צריכה לעשות: ביזור משק האנרגיה, כולל הטמעת אנרגיות מתחדשות מאסיבית, פיזור יחידות ייצור והקמת מיקרו־גרידים.

"כדי לייצר הגנה על האנרגיה למבני ציבור, כולל, למשל, קופות חולים, צריך שיהיו לוחות סולאריים על הגג", אומר הבכיר לשעבר. "אפילו אוקראינה, עם מעט השמש שלה, הולכת לכיוון. זה יעניק חסינות למערכת החשמל, כמו בעזה, שם אין תחנת כוח פעילה אבל יש חשמל, כי מחברים את הסולאר לשכונה". בדרך זו אפשר ליצור מיקרוגרידים (רשתות חשמל זעירות) רבים, שאיתם כל בניין יכול להפוך לאי אנרגטי. בין השאר, עבור משימה זו, האיחוד האירופי תרם לקייב, באמצעות גוף ההגנה האזרחית שלו, 15 אלף פאנלים סולאריים מחברה שוויצרית.

מדינת ישראל לא סובלת כרגע ממחסור כרוני בחשמל, אף שכזה עלול להיווצר בין השנים 2029-2028. בד בבד, בעיה שהיא כבר כרונית בענף האנרגיה המקומי, היא אי העמידה ביעדי הייצור מאנרגיות מתחדשות שהמדינה קבעה לעצמה. ביעד ל־2020 עמדו רק ב־2022 (10%) וב־2023 הגיעו ל־12.5% - כאשר מעוניינים ב־2025 להגיע ל־20% - יעד שככל הנראה לא יושג.

לצד בעיית היעדר גיוון מקורות הייצור, ישנה בעיה לא פחות חמורה בעת מלחמה, של היעדר ביזור המיקומים. מדינת ישראל מתבססת על ריבוי תחנות כוח גדולות והיעדר תחנות כוח קטנות. באוקראינה כבר הבינו את הצורך בביזור של יחידות ייצור קטנות, ולכן קיבלו מהמאגרים של האיחוד האירופי יותר מ־1,000 יחידות מיקרוגנרציה, שמבוססות על סולר. אלו, אמנם, מזהמות בעת הפעלתן, אך שימוש בריבוי יחידות זעירות שמפוזרות בשטח מקשה על האויב בפגיעה באספקת החשמל.

"אם מפזרים טורבינות ניידות בכל מיני מקומות, אז הסיפור סגור", מסביר הבכיר לשעבר במשרד האנרגיה. "העתיד טמון באנרגיות המתחדשות, אבל צריך גם לגוון את התמהיל. למדינת ישראל אין מספיק כושר ייצור, כשגם האספקה לגוש דן לא מספיק מגוונת".

בסיכומו של דבר, הוא קורא לממשלת ישראל ללמוד מזלנסקי וליצור תוכנית חירום לאומית. "אפשר לפרוס בבתי עלמין לוחות סולאריים, כולל בסמוך לגוש דן. מעבר לכך, מדינת ישראל מתבססת על ייצור מגז טבעי, כשראינו ב־7 באוקטובר כיצד השביתו את אסדת תמר לחודש. האסדות מתבססות על עובדים זרים, שלאחר שיגורים צפויים במהרה לרצות לעזוב. צריך לחשוב כיצד מאחסנים את הגז ומגוונים גם אותו. צריך להכין את המשק בצורה אחרת".

"מצב משק החשמל - חור בגדר"

בתוך כך, היום (ג'), מתקיימת הוועידה התשיעית לאנרגיה ולכלכלה, שם תופס מצב משק החשמל בישראל מקום מרכזי.

לראשונה, מאז פרוץ הסערה בנוגע לגולדשטיין ולדבריו, יו"ר נגה תורג'מן התייחס לנושא במהלך הוועידה. "אנרגיה היא הכרח קיומי של החיים שלנו וחלק חשוב מהביטחון הלאומי של ישראל. כולם יודעים שמערכת החשמל נמצאת בבנק המטרות של חיזבאללה - זה לא סוד", אמר תורג'מן. "מערכת הביטחון צריכה לעשות הכל כדי לפגוע ביכולת המדויקת המאיימת על תשתית החשמל. האתרים הקריטיים במערכת החשמל נמצאים תחת הגנה כפולה ומשולשת, והם בעדיפות גבוהה, גם ביחס לאתרים אסטרטגים אחרים. כאשר מתכוננים לפעולה, צריך להיות מתואמים - אנו לא סותמים לאף אחד את הפה, אבל צריך לדעת איך מביעים את הדעות".

בנוגע לתוכנית פיתוח משק החשמל, יו"ר נגה הוסיף כי "חייבים להגדיל את ההספק המותקן במשק כדי להגדיל את היתירות והתחרות. בראש ובראשונה, חייבים לקדם במהירות וביעילות את שתי התחנות שאמורות לקום במרכז הארץ. עד 2035, עוד 2,100 מגה-וואט לפחות, ועד 2040 עוד הספק מותקן של 5,000 מגה-וואט לפחות".

שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן, התייחס גם הוא למוכנות משק החשמל למלחמה במהלך הוועידה. "הסיכוי לפעולה משמעותית בצפון עולה", אמר כהן, "הקווים האדומים נחצו. התרחיש הצפוני מביא לביתנו אתגרים רבים, ואנחנו לא יושבים בחיבוק ידיים. לאורך השנים ובעיקר מה-7 באוקטובר, נערכו עשרות דיונים בנושא. תרחיש העלטה של מעל 48 שעות הוא נמוך מאוד. אנחנו פועלים בהגנה אקטיבית של חיל הים והאוויר. אנו כבר לא תלויים רק בשתי תחנות כוח באשקלון ובחדרה. יש עשרות תחנות כוח ברחבי הארץ. מילאנו את המלאים של פחם וסולר. פרסנו מאות גנרטורים ברחבי הארץ".

איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל, אמר כי "שאול גולדשטיין שאמר דברים חשובים לא נמצא כאן - אני אמשיך את דבריו - מצב רשת החשמל הוא חור בגדר. כשרוצים ביטחון אנרגטי, זה אפשרי. צריך לבזר את משק האנרגיה - לאפשר לבתים פרטיים, לעסקים וליישובים לעבור לאנרגיה סולארית".

לדבריו, "מתי נוכל לעשות זאת - אין לי מושג. הגענו לתקרת זכוכית בישראל ואי אפשר לחבר יותר מתקנים סולאריים לרשת. זה מתחיל באישור תוכניות פיתוח לרשת, באיחור אחרי שנים ארוכות, וגם אז לא ברור מתי זה קורה ומבוצע. מי שעוקב אחרי הפיתוח ומה קורה שיש עיכוב - זה חור שחור של 40 מיליארד שקל".

עוד כתבות

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

וול סטריט ננעלה בעליות קלות; מיקרון ירדה בכ-7%, אנבידיה ב-1.9%, פאלו אלטו זינקה ב-5%

נייקי תדווח אחרי הנעילה, מה צפוי? ● VanEck הגישה בקשה לתעודת סל עוקבת אחרי המטבע סולנה ● מניות וולגרין וליוויס ירדו בחדות ● מניית צ'יפוטלה פוצלה היום ביחס היסטורי של 50 ל-1 ● בלומברג: הדוח של מיקרון הוא תזכורת לסיכונים בשוק שבבי הבינה המלאכותית ● מדד ה-PCE שיתפרסם מחר בארה"ב צפוי להעיד על התמתנות האינפלציה, בינתיים, שוק העבודה מתקרר

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק בקמפיין. אכזב / צילום: Reuters

בריטניה לקראת מהפך: אחרי סקנדל הימורים, אין מי ששם כסף על סונאק

שבוע לבחירות בבריטניה, התמונה ברורה: המפלגה השמרנית עושה ככל יכולתה להפסיד אותן, וללייבור רק נשאר לעמוד מנגד ולגרוף עוד ועוד מושבים בפרלמנט ● שערוריית ההימורים שבה אפילו שר מכהן הימר על הקדמת הבחירות מרמזת איזו תבוסה צפויה בממלכה

הצוללת. הילה ויסברג ואסף גלעד בשיחה עם שיחה עם סאמר סינג'ילוואי / צילום: Reza Green

"אנחנו אשמים, כל העם הפלסטיני, במה שקרה ב-7 באוקטובר"

שיחה עם סאמר סינג'ילוואי, איש עסקים ופעיל פוליטי מהאופוזיציה בפת"ח ● על שלטון אבו מאזן, הרצון להקים מדינה פלסטינית דמוקרטית ורצועת עזה ביום שאחרי ● האזינו

איתן בן אליהו, מפקד חיל האוויר בדימוס, הכנס מדברים צפון / צילום: כדיה לוי

האם תהיה מלחמה בצפון? ההערכה של מפקד חיל האוויר לשעבר

האלוף במיל' איתן בן אליהו השתתף בכנס "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי, שהתקיים בעכו ● "העובדה שישראל וחיזבאללה נוהגים בריסון יחסי בצפון מעידה על כך שיש אינטרס מובהק של שני הצדדים בשלב הזה לא לתת למצב להידרדר"● ומה צפוי ברצועת עזה? "אין אפשרות להציב תחלופה לחמאס, ולכן מי שהולך להישאר שם זה אנחנו. ואת המודל הזה אנחנו מכירים מ-18 שנים בלבנון"

ח''כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

"שינוי משטרי": הממשלה מקדמת מינוי נציב שופטים על ידי הכנסת

ח"כ שמחה רוטמן מקדם הצעת חוק לשינוי אופן הבחירה בנציב תלונות הציבור על שופטים, לפיה הבחירה תועבר מהוועדה לבחירת שופטים לכנסת ● יועמ"ש הנהלת בתי המשפט, ברק לייזר, ביקר בחריפות את הצעת החוק: "עשויה להוביל למינוי של אדם שאינו כשיר לכך, מתוך מניעים פוליטיים ואשר מטרתו היא לפגוע במערכת המשפט"

אינטיאס עם סלסת דובדבנים וסלרי באריסת דובדבן / צילום: גיל דהאן

מאחורי צ'נה עומד שף מגובש שמכין אוכל טעים, נגיש וסקסי

השף הצעיר גיל דהאן, שסגר את מסעדת העלית "וייס", ניקה מניירות והתבגר ● צ'נה בהובלתו היא ניאו־ביסטרו ישראלי נהדר

אודי סגל והילה קורח / צילום: צילום מסך, חדשות 13

"ניסיון לחיסול פוליטי של מערכת החדשות": הילה קורח ואודי סגל נגד שמאלוב-ברקוביץ'

הילה קורח ואודי סגל, מגישי המהדורה המרכזית בחדשות 13, פרסמו הודעה משותפת נגד מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת החדשות ● "עוד לא מאוחר לתקן", כתבו בהודעה שפרסמו

דולרים / צילום: Shutterstock

הכי חזק בעולם? הדולר מאבד מכוחו. מי מתחזק על חשבונו

הדולר האמריקאי הוא המטבע החזק בעולם, אך הוא תופס כיום נתח של 60% בלבד מהרזרבות של הבנקים המרכזיים - לעומת 70% בתחילת שנות האלפיים

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ארה"ב החרימה את המצלמות הסיניות. משטרת ישראל הציבה אותן בכבישים

המשטרה ציידה את מערך מצלמות הכביש שלה במוצריהן של חברות סיניות, שאסורות לשימוש בתשתיות הממשלתיות בארה"ב ובהולנד, בשל חשש לריגול וסכנה לביטחון לאומי ● הסיבה: הן זולות יותר ● יוצא שב"כ מזהיר מ"ניתוב השידור לשרתים של ממשלת סין"

מ''מ נשיא בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן / צילום: רפי קוץ

האופן בו הוגש פסק הדין בנושא חוק הגיוס מספר הרבה יותר ממה שנדמה

סוגיית הגיוס הצליחה לאחד את שופטי בית המשפט העליון גם בתקופות סוערות מאוד, ופסק הדין שניתן השבוע הוא דוגמה מוחצת לכך - במיוחד נוכח העובדה שכתיבתו הייתה פה־אחד ● החלטת השופטים לוותר על סגנונם האישי ועל הפנייה לקוראים שלהם באה להעביר מסר ברור: בעניין הזה אין שום מחלוקת

וול סטריט / צילום: Shutterstock, orhan akkurt

ירידות בוול סטריט; נייקי נופלת ב-20%

נייקי צונחת לאחר שהורידה את תחזית ההכנסות ● אסיה ננעלה בירוק ● נעילה מעורבת באירופה ● מדד ה-PCE (מדד המחירים המועדף על הפד) לחודש מאי ירד לקצב שנתי של 2.6% - בהתאם לצפי בשוק

מפעל נירלט השרוף בניר עוז. בעיגול: המנכ''ל עמרי לוטן / צילום: לירון מולדובן, דור פוזואלו

מנכ"ל מפעל נירלט שנשרף: "תמיד היינו מטרה, אבל לא יפחידו אותנו"

מפעל הצבע בניר עוז נשרף כליל במתקפת חמאס, ומאז מייצר במפעל זמני בבאר שבע ● במקביל, חלק מהמוצרים מיובאים מיוון. "הבנו שלייבא מטורקיה זה להרוג את עצמנו פעם שנייה" ● ישראל מתגייסת

כך טיפסה המשכנתא הממוצעת / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הנתונים שמגלים: כמה משכנתה לוקחים רוכשי דירות היוקרה

המשכנתה הממוצעת חצתה במאי את רף המיליון שקל, לראשונה מאז 2022 ● מהם המסלולים המועדפים על הרוכשים, ואיזה מסלול איבד את מעמד "כוכב המשכנתאות" ● מה גובה ההלוואות בקרב מגרילי דירות בהנחה לעומת רוכשים "רגילים" ומשקיעים ● וכיצד מתחלקות המשכנתאות בין דירות יקרות לזולות

מתוך קמפיין בנק הפועלים

כשההצעה פשוטה, גם עמוס תמם בחולצה שחורה על רקע לבן זה מספיק

הפרסומת הנקייה והרזה של בנק הפועלים להטבת המשכנתה לתושבי קו העימות היא הזכורה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת האהובה ביותר שייכת לביטוח 9, והמושקעת ביותר - עם 1.8 מיליון שקל - היא לחשמל של בזק

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: כדיה לוי

הערכות: 80 אלף שקל, נהג ומשרות אמון - התנאים של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' בחדשות 13

על פי הערכות בשוק, מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' יכללו מלבד תנאי שכר של 80 אלף שקל ברוט בחודש, גם נהג פרטי ואפשרות למינוי שתי משרות אמון ● בעוד התנאים לא חריגים לעומת מנכ"לים קודמים, שמאלוב-ברקוביץ' נהנית גם מסעיף אי-תחרות ארוך שמבטיח שתקבל שכר עד תום החוזה גם אם תפוטר

גם זה קרה פה/ חומרים: שלומי יוסף, חדשות 12, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אם אנחנו רוצים פוליטיקה חדשה, אחוז החסימה צריך דווקא להתכווץ

בכנסת זורקים הצעות בלי לעבוד יותר מדי ● שינוי מרחיק לכת באחוז החסימה יעשה את ההבדל ● ולמה רומניה כן וישראל לא? ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

השבוע בעולם / חומרים: AP- Sputnik, Kremlin, Dan Kitwood עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ג'סטין סופרסטאר (לשעבר) מתקרב אל סוף שלטונו בקנדה, והצבאים השתגעו

צווי מעצר נגד נשיאים, שרי הגנה ורמטכ"לים ● מפגינים מציתים את הפרלמנט של קניה והנשיא חוזר בו ממסים חדשים ● מואצים חילופי המשמרות הפוליטיים בדמוקרטיות ● השימוש בנשק באמריקה מוכרז "משבר בריאות ציבורי" ● הדציבלים הורגים צבאים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

לן בלווטניק, בעלי רשת 13 / צילום: טים בישופ

המינוי בחדשות 13 והסערה: מה רוצה לן בלווטניק?

עשרות גורמים שעבדו עם לן בלווטניק, אחד מאנשי העסקים העשירים והמתוחכמים בעולם, מנסים לענות על השאלות: עד כמה היה מעורב במינוי של יוליה שמאלוב ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13 ולאן פניו של הערוץ ● "אין סיכוי שלא היתה רוח גבית שלו"

המרגלים הרוסים מהבית ממול / צילום: צילומי מסך

הם חיו שנים כזוג מנומנם, עד שנודע שהם חלק מתוכנית העילית של פוטין

הזוג הנשוי והשקט, שהתחזה לצמד מהגרים ארגנטינאים בסלובניה, התגלה כחלק מהמאמץ האגרסיבי של פוטין לשתול במערב סוכני מודיעין בכיסוי עמוק ● תחקיר חוצה יבשות חושף רשת שקרים ומזימות, ומדגים איך בונים זהות בדויה בתוכנית העילית של שירות הביון הרוסי - בעלות של מיליוני דולרים לאדם

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

הם פרשו מהרווארד וגייסו 120 מיליון דולר כדי להתחרות באנבידיה

הסטארט-אפ החדש Etched גייס כ-120 מיליון דולר על מנת לבנות שבב AI חדש שיתחרה בשבבים שאנבידיה מייצרת ● בחברה טוענים כי השבבים החדשים יהיו מהירים משמעותית משבבי ה-Blackwell של אנבידיה