גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עובדי בניין מחו"ל החלו להגיע - והבלגן חוגג: "עובדים שאין להם קשר לאירוע; הפסדים שלא נגמרים"

בדיון בוועדה המיוחדת לעובדים זרים בכנסת נטען כי רבים מהעובדים שהגיעו לארץ אינם כשירים לעבודה בבניין • תאגידי כוח אדם להבאת העובדים טוענים כי הם מפסידים עשרות אלפי שקלים ביום

עובד באתר בנייה / צילום: Shutterstock
עובד באתר בנייה / צילום: Shutterstock

בתקופה האחרונה חזרו להגיע לישראל עובדים מחו"ל לענף הבנייה, גם אם כי לא בקצב משביע רצון. העיכובים הבירוקרטיים שאפיינו את ההליך לאחר ה-7 באוקטובר עדיין קיימים, ולכן איננו רואים עדיין עשרות אלפי פועלי בניין זרים בישראל, אך כעת מתברר כי גם לאחר שהעובדים הגיעו לארץ - הבלגן ממשיך.

בדיון שנערך אתמול (ג') בוועדה המיוחדת לעובדים זרים בכנסת נטען כי עובדים רבים שהגיעו לישראל אינם מתאימים לעבודה בבניין, עובדה שגורמת לעיכוב בשיבוצם בחברות הבנייה, ומכאן להפסדים עצומים לחברות כוח האדם המביאות אותם לישראל.

מתחם פינוי-בינוי ליד הים בחיפה משך עשרות חברות. מי זכו? 
הייטקיסט רכש דירת 3 חדרים בנוף הגליל להשקעה. כמה הוא שילם? 

עם פרוץ המלחמה ועצירת כניסתם של עובדים פלסטינים לישראל, החליטה הממשלה לרכז מאמץ בהבאת עובדים מחו"ל, גם לענף הבנייה. לצורך כך מונתה התאחדות הקבלנים בוני הארץ לבצע את המיונים של המועמדים להגיע ארצה, במדינות המקור - הודו, סרי לנקה, אוזבקיסטן ובהמשך גם מולדובה.

תאגידי כוח אדם להעסקת עובדים זרים בענף הבניין, שהם היחידים המורשים כיום להביא עובדים מחו"ל לענף, "מושכים" את העובדים שמוינו במדינת המקור, ומעמידים אותם לרשות חברות הבנייה בישראל.

לפי הנטען בדיון, רבים מהעובדים שהגיעו לישראל אינם כשירים לעבוד בבנייה - בין אם בשל קשיי שפה, בין אם משום שאין זה המקצוע שלהם ובין אם מסיבות אחרות. במקרים כאלו, חברות הבנייה אינן מסכימות לצרף את העובדים לשורותיהן, או מחזירות אותם אל התאגיד שהביא אותם, ואותם עובדים נשארים בארץ חסרי מעש. התאגידים שהביאו אותם נאלצים לשלם סכומי כסף גדולים, בגין אגרות מחויבות, הוצאות על לינה ואוכל ועוד - שלטענתם מגיעים לעשרות אפי שקלים ביום.

דודו אבוחצירה, מנכ"ל NELLYAN, תאגיד להבאת עובדים זרים לענף הבניין, אמר בדיון בוועדה כי יש אצלו עובדים מהודו ש"יושבים ולא עושים כלום, כי אף אחד מהקבלנים לא רוצה אותם. אין להם קשר לאירוע, אין תקשורת איתם. אחרי שהבאנו מתורגמן התברר שאחד מהם הוא בכלל נגר ומעולם לא עבד בבנייה".

אייל מוסט, מנכ"ל תאגיד עומר ביט, סיפר כי קיבל 134 עובדים מהודו בתוך יומיים, בלי כל התראה מראש. "אני צריך לדאוג לאנשים הללו למקום לינה, אני צריך כמה ימים כדי לאתר את חברת הבנייה המתאימה שתיקח אותם - אלו הפסדים שלא נגמרים. אחרי שהם מגיעים אני גם מבין שהם בכלל לא מבינים את השפה, ואפילו ביניהם הם לא יכולים לדבר כי הם מאזורים שונים בהודו ומדברים בניבים אחרים. החיבור לשטח לא קיים". נציג אחר של תאגיד כוח אדם טוען כי חויב ב־200 אלף שקל על עובדים שהוא כלל לא הביא לארץ.

יצוין כי התאגידים הינה חדשים, שהוקמו מאז תחילת המלחמה לצורך הבאתם של כמה שיותר עובדים מחו"ל. טרם המלחמה היו בישראל 49 חברות מאושרות להבאת עובדים זרים לענף הבנייה, וכעת ישנן 158 חברות כאלו - ונראה כי למרות המספרים הגבוהים הם מתקשים "להזין" את חברות הבנייה בעובדים זרים חדשים.

על פי נתוני רשות האוכלוסין וההגירה מהשבוע שעבר, הגיעו לישראל רק כ־8,800 עובדים חדשים מחו"ל מתחילת המלחמה, אף כי נראה היה כי הקצב מתחיל להתגבר בשבועות האחרונים.

יו"ר הוועדה, ח"כ אליהו רביבו, אשר נפגש במסגרת תפקידו עם כמה בעלי חברות כוח אדם, אמר בדיון: "במצב העניינים הזה, גוזרים על חברה כזו כליה. מדובר על תאגידים שמשלמים בכל יום 180 אלף שקל במזומן, מיידי, על שהות העובדים האלה כאן. גם אם יצליחו בתוך ארבעה ימים למקם אותם באתרי הבנייה, מדובר על כ־800 אלף שקל שהם משלמים רק כהוצאות ישירות".

משרדי הממשלה רבים בינם לבין עצמם

כהמחשה לאי הסדר המאפיין את הליך הבאת העובדים - שכמובן נעשה לראשונה בישראל בהיקפים כאלו, ודורש תיאום בין אין־ספור גופים ממשלתיים ופרטיים - התפתחו במהלך הדיון דין ודברים וחילופי "עקיצות" בין נציגי משרדי הממשלה השונים האחראים על התהליך.

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן, ציין כי הוא המנכ"ל היחיד מבין המשרדים הרלוונטיים שהתייצב לדיון: " אני לא שומע את אנשי רשות האוכלוסין וההגירה, או את אנשי משרד האוצר", אמר, "ולא אתן שהמשרד שלי יספוג את כל הביקורת".

משה נקש, ראש מנהל עובדים זרים ברשות האוכלוסין וההגירה, אמר: "נדרשנו לעשות מהלכים מהירים, במאסות גדולות שלא נעשו בעבר. כולם התגייסו למאמץ הזה. צעקו לנו כולם, ובצדק, שהמחסור קריטי - והבאנו עובדים כמה שיותר מהר".

נקש ציין באשר לטענות כי הגיעו לישראל עובדים לא מתאימים שלא עברו את המבחנים, כי "מהבדיקות שאנחנו ביצענו, כולם עברו את המבחנים", אלא שאת דבריו קטעה מיכל ארן, מנהלת אגף בכיר לתכנון אסטרטגי ומדיניות במשרד הבינוי והשיכון, וטענה כלפיו: "בדקתם רק שלושה אנשים".

נקש המשיך ואמר: "אם יש טענות ספציפיות, תעבירו לנו ונבדוק. בינתיים החלטנו לאפשר לעובדים שנטען שהם לא מספיק מקצועיים, למרות שעברו מבחנים, לעבור לעבודה בענפי התעשייה, במפעלים חיוניים, בשיפוצים ובתשתיות. מדובר בהנחיה שתהיה תקפה לשלושה חודשים, שאחריהם נעשה הערכת מצב מה נכון לעשות עם העובדים האלה".

יו"ר הוועדה ח"כ רביבו טען כי מדובר ב"פלסטר שאינו מקובל על הוועדה. צריך לקבל החלטה לגבי כל עובד שכבר נמצא כאן, כדי לצמצם את הנזקים לתאגיד שנתקע איתו מבלי שתכנן את זה. טיפול נקודתי לא מקובל".

אם כל זה לא מספיק, ח"כ רביבו ביקש לקבל לידיו את חוברות המיונים (המסמכים המתעדים את פרטי הנבחנים והבוחנים במדינת המקור) כדי לבדוק היכן נפלו כשלים בתהליך - אך לא קיבל לכך אישור במעמד הדיון מצד נציגי משרד המשפטים, שציינו כי עליהם לבדוק אם הדבר אפשרי במסגרת חוק הגנת הפרטיות שתחתיו חוסים ההסכמים להבאת העובדים.

עוד כתבות

ORA 07 PRO+ / צילום: יח''צ

בפחות מ-200 אלף שקל: החשמלית שאי אפשר להתעלם ממנה, לטוב ולרע

העיצוב של החשמלית הגדולה מבית GWM הסינית לא מותיר אנשים אדישים. יש לה באגים, כמו תא מטען קטנטן, אבל היא מציעה תמורה לא רעה למחיר ● מבחן דרכים

קרית שמונה / צילום: Associated Press, Leo Correa

אזעקות בלתי פוסקות בצפון, דיווח על פגיעה ישירה בשלומי

עם כניסת השבת נשמעו עשרות התרעות ברחבי הצפון מפני טילים וחדירת כלי טיס • תושבים מדווחים על יירוטים בשמי נהריה, אזעקות נשמעו גם בשדרות • בעזה דיווחו על תקיפות ברפיח ובמרכז הרצועה ● עדכונים בולטים

בנימין נתניהו ואבי שמחון / צילום: עמוס בן גרשום-לע''מ

"מכירת חיסול": נתניהו ויועצו הכלכלי דוחפים למבצע שחרור "רווחים כלואים"

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שר האוצר הציג בפני הנהלת המשרד בקשה מטעם אבי שמחון ובתמיכת נתניהו, לצאת למבצע שחרור "רווחים כלואים" כדי לתמרץ חברות לחלק דיבידנד תמורת מס מופחת ● לפי שמחון, המהלך יזרים 20 מיליארד שקל למדינה ויסייע מול הגירעון ● בדרג המקצועי טוענים: "מכירת חיסול"

אינטיאס עם סלסת דובדבנים וסלרי באריסת דובדבן / צילום: גיל דהאן

מאחורי צ'נה עומד שף מגובש שמכין אוכל טעים, נגיש וסקסי

השף הצעיר גיל דהאן, שסגר את מסעדת העלית "וייס", ניקה מניירות והתבגר ● צ'נה בהובלתו היא ניאו־ביסטרו ישראלי נהדר

גם זה קרה פה/ חומרים: שלומי יוסף, חדשות 12, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אם אנחנו רוצים פוליטיקה חדשה, אחוז החסימה צריך דווקא להתכווץ

בכנסת זורקים הצעות בלי לעבוד יותר מדי ● שינוי מרחיק לכת באחוז החסימה יעשה את ההבדל ● ולמה רומניה כן וישראל לא? ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מתוך קמפיין בנק הפועלים

כשההצעה פשוטה, גם עמוס תמם בחולצה שחורה על רקע לבן זה מספיק

הפרסומת הנקייה והרזה של בנק הפועלים להטבת המשכנתה לתושבי קו העימות היא הזכורה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת האהובה ביותר שייכת לביטוח 9, והמושקעת ביותר - עם 1.8 מיליון שקל - היא לחשמל של בזק

המרגלים הרוסים מהבית ממול / צילום: צילומי מסך

הם חיו שנים כזוג מנומנם, עד שנודע שהם חלק מתוכנית העילית של פוטין

הזוג הנשוי והשקט, שהתחזה לצמד מהגרים ארגנטינאים בסלובניה, התגלה כחלק מהמאמץ האגרסיבי של פוטין לשתול במערב סוכני מודיעין בכיסוי עמוק ● תחקיר חוצה יבשות חושף רשת שקרים ומזימות, ומדגים איך בונים זהות בדויה בתוכנית העילית של שירות הביון הרוסי - בעלות של מיליוני דולרים לאדם

דולרים / צילום: Shutterstock

הכי חזק בעולם? הדולר מאבד מכוחו. מי מתחזק על חשבונו

הדולר האמריקאי הוא המטבע החזק בעולם, אך הוא תופס כיום נתח של 60% בלבד מהרזרבות של הבנקים המרכזיים - לעומת 70% בתחילת שנות האלפיים

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

למרות הדיבידנדים: אגד דורשת לשנות את תנאי הפעלת הקו האדום בשל חוסר רווחיות

מספרי הנוסעים בקו האדום של הרכבת הקלה נמוכים ביחס לתחזיות טרם הפעלת הקו, וכעת חברת תבל המפעילה של הקו - שהיא חברה-בת של אגד - דורשת לשנות את תנאי הפעלת הקו בשל חוסר רווחיות ● אלא שמאז שנרכשה ב-2022 חילקה אגד למחזיקות בה דיבידנדים בהיקף של 630 מיליון שקל ● מטעם תבל נמסר: "מנהלת דיאלוג שוטף ופורה עם נת"ע לגבי תנאי ההפעלה שנידונים בין הצדדים"

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק בקמפיין. אכזב / צילום: Reuters

בריטניה לקראת מהפך: אחרי סקנדל הימורים, אין מי ששם כסף על סונאק

שבוע לבחירות בבריטניה, התמונה ברורה: המפלגה השמרנית עושה ככל יכולתה להפסיד אותן, וללייבור רק נשאר לעמוד מנגד ולגרוף עוד ועוד מושבים בפרלמנט ● שערוריית ההימורים שבה אפילו שר מכהן הימר על הקדמת הבחירות מרמזת איזו תבוסה צפויה בממלכה

הויכוח המשודר בין ג'ו ביידן ודונלד טראמפ, לפני הבחירות לנשיאות / צילום: ap, John Bazemore

פאניקה במפלגה הדמוקרטית לאחר כישלון של הנשיא ביידן בעימות הטלוויזיה עם טראמפ

אילו העימות בין ביידן וטראמפ היה מוכרע באמצעות נוקאאוט, השופטים היו מסיימים אותו בדקה החמישית, לאחר הפגנת רפיון ובלבול מדהימים של ביידן ● כעת גוברים הניחושים שבכירי המפלגה יפצירו בנשיא להסתלק מן המרוץ, ולאפשר לוועידת המפלגה באוגוסט להחליף אותו ● התוכן כמעט לא חשוב, אבל טראמפ אמר שביידן הוא "פלסטיני חלש"

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם המקלטים לנשים מוכות עברו מתפוסת יתר לתפוסת חסר?

האם במלחמה המקלטים לנשים מוכות מתרוקנים? כן, ולא בגלל ירידה באלימות ● המשרוקית של גלובס

הבית הלבן, ארה''ב. היחסים עם ישראל מתקררים / צילום: Shutterstock

בית הלבן מאשרים: התקדמות בפתרון אספקת הנשק לישראל

מיד אחרי גרמניה: הולנד קראה לאזרחיה לעזוב "בדחיפות" את לבנון • גלנט לפני פגישה עם סאליבן בבית הלבן: "את המחלוקות פותרים בחדרים סגורים" • הנשיא הרצוג נגד הקהילה הבינלאומית: "לא נוקפים אצבע, שלא יופתעו אם המצב בצפון ייצא משליטה" • תיעוד: תקיפה של מחבלים שירו טיל נ"ט לעבר כוחותינו • מטרה חשודה יורטה בדרך לאילת  ● עדכונים שוטפים 

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: כדיה לוי

הערכות: 80 אלף שקל, נהג ומשרות אמון - התנאים של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' בחדשות 13

על פי הערכות בשוק, מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' יכללו מלבד תנאי שכר של 80 אלף שקל ברוט בחודש, גם נהג פרטי ואפשרות למינוי שתי משרות אמון ● בעוד התנאים לא חריגים לעומת מנכ"לים קודמים, שמאלוב-ברקוביץ' נהנית גם מסעיף אי-תחרות ארוך שמבטיח שתקבל שכר עד תום החוזה גם אם תפוטר

לא חיזבאללה ולא חמאס, זה כנראה האיום הגדול ביותר על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב הזרימה לישראל סיוע ביטחוני בשווי 6.5 מיליארד דולר, איראן מגבירה את האיומים לבנות פצצות אטום, ובגרמניה נכנס לתוקף חוק חדש שרוצה למנוע מאנטישמים לקבל אזרחות ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט / צילום: Shutterstock, orhan akkurt

נעילה אדומה בוול סטריט; נייקי צללה ב-20%

מניית נייקי צנחה לאחר שהורידה את תחזית ההכנסות; מדובר בירידה הגדולה ביותר של המניה מאז 2001 ● אסיה ננעלה בירוק ● נעילה מעורבת באירופה ● מדד ה-PCE (מדד המחירים המועדף על הפד) לחודש מאי ירד לקצב שנתי של 2.6% - בהתאם לצפי בשוק

כיתה ריקה. ילדים חשפו לראשונה את הפגיעה שלהם למבוגר מחוץ למשפחה, כמו גננת, מורה או יועצת בית ספר / צילום: Shutterstock

השעה דוחקת: איך נאכפת חובת הדיווח על פגיעות מיניות בקטינים?

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף קרן ידידות טורונטו: חובת הדיווח על פגיעות מיניות בקטינים

ח''כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

"שינוי משטרי": הממשלה מקדמת מינוי נציב שופטים על ידי הכנסת

ח"כ שמחה רוטמן מקדם הצעת חוק לשינוי אופן הבחירה בנציב תלונות הציבור על שופטים, לפיה הבחירה תועבר מהוועדה לבחירת שופטים לכנסת ● יועמ"ש הנהלת בתי המשפט, ברק לייזר, ביקר בחריפות את הצעת החוק: "עשויה להוביל למינוי של אדם שאינו כשיר לכך, מתוך מניעים פוליטיים ואשר מטרתו היא לפגוע במערכת המשפט"

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

הם פרשו מהרווארד וגייסו 120 מיליון דולר כדי להתחרות באנבידיה

הסטארט-אפ החדש Etched גייס כ-120 מיליון דולר על מנת לבנות שבב AI חדש שיתחרה בשבבים שאנבידיה מייצרת ● בחברה טוענים כי השבבים החדשים יהיו מהירים משמעותית משבבי ה-Blackwell של אנבידיה

ילדים חוצים את הכביש בירושלים. יצאו מהבית באוגוסט? / צילום: רפי קוץ

כלכלית, חברתית, ביטחונית וסביבתית: האופק העגום של ילדי ישראל

מימון המלחמה שייפול על כתפיהם, הקרע החברתי שגורם לכולנו להפסיד והתנפצות החלום על ביטחון של ממש: 1.1 מיליון הילדים שיוצאים לחופש בשבוע הבא ישלמו על הכל, וביוקר ● המוצא הוא שילוב של הנהגה נחושה וציבור שמתעשת ומבין את גודל השעה