גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שיגור תוך פחות מחצי דקה: 80 אלף טילים ישראליים כבר נמכרו

הסטארט-אפ הישראלי שמכווין מטוסי קרב אל מפעילי כטב"מים ● הביקוש לטילי ספייק מתוצרת רפאל ממשיך לצמוח ● הענקית הביטחונית הגרמנית קיבלה הזמנה היסטורית של פגזי 155 מ"מ ● וגם: המדינות הנורדיות מאחדות כוחות בשל החשש מרוסיה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מערכת טילים מתקדמת ספייק LR2 מתוצרת רפאל / צילום: רפאל
מערכת טילים מתקדמת ספייק LR2 מתוצרת רפאל / צילום: רפאל

הדי הרחקת התעשיות הביטחוניות הישראליות מתערוכת יורוסאטורי היוקרתית והפארסה בבתי המשפט בצרפת שככו, ונראה כי אלו לא השפיעו על הביקוש למוצרים הישראליים. בה בעת, גרמניה שברה את שיא המכירה המקומי, ארה"ב מאשרת מכירה פוטנציאלית גדולה לטייוואן והמדינות הנורדיות מאחדות כוחות בשל החשש מרוסיה. על כל אלו בפינת התעשיות הביטחוניות השבועית. 

הנשק שמיוצר בקיבוץ יגור וכבר נמכר לעשר מדינות בעולם
טכנולוגיית יירוט הרחפנים הרוסית החדשה שקיימת גם בישראל
טורקיה לצד חיזבאללה: "קפריסין מסייעת לישראל במלחמה בעזה"

הסטארט־אפ הישראלי שמסוגל להכווין מטוס קרב אל מפעיל כטב"ם

התעשייה הביטחונית הישראלית כבר מזמן אינה כוללת רק את החברות הגדולות, אלא גם סטארט־אפים צעירים, רעבים ומועילים - כשלפחות חלקם מתאימים לשימוש דואלי. קרי, הן למגזר הביטחוני והן למגזר האזרחי. חברה צעירה שהמוצר שלה נמצא בשימוש ישראלי ובתהליך בחינה במדינות מסקרנות כמו אוקראינה, היא R2.

את החברה ייסד לפני 3.5 שנים ד"ר יפתח ריכטר, וזו מספקת מוצר המעניק Full Spectrum Defense. המשמעות היא שניתן לאתר גורם עוין על בסיס כל מוצר שלו שמשדר אות, בין אם מדובר בכטב"ם, טלפון סלולרי, שעון חכם או אוזניות. און פניג, מנכ"ל החברה, מסביר כי המערכת יודעת לאתר, לאכן ולזהות את כל הגופים במרחב: "כל מה שבממד הפיזי, נראה לעין. אבל מאחורי הקלעים יש מערכת טכנולוגית שאחראית על ההפעלה". 

הסנסור של R2 / צילום: R2 Wireless

לכטב"ם לדוגמה, יש ערוץ שעשוי לשדר בין המפעיל לבין הכלי. ברגע שמתבצע אותו שידור, R2 יודעים לזהות את סוג השידור, מהו האובייקט - ומיקומו של המפעיל. למוצר יש שימושים אזרחיים אפשריים כמו הגנה על נמלי תעופה, אבל בעולם הצבאי הוא קריטי במיוחד בגין ריבוי האמצעים הבלתי מאוישים. במלחמת רוסיה־אוקראינה מופעלים כטב"מים באוויר, כשב"מים בים ורכבים בלתי מאוישים ביבשה. כמו כן, רק לאחרונה פגעו המורדים החות'ים באוניית הסוחר טוטור בעזרת כשב"מ ממולכד. ל־R2 יש את היכולת לאתר את מקור הסכנה, כשהסנסור של החברה יכול לשבת גם על אוניות.

פניג מציין כי ישנן סכנות משמעותיות נוספות שאיתן ניתן להתמודד עם R2, כמו "ספופינג" - מתן אות שגוי כדי לפגוע ביכולות ניווט ה-GPS. סוגיה שמוכרת לכל מי שנוסע בחודשים האחרונים באזור הצפון, ורואה כי הוא ממוקם ב"נמל התעופה רפיק חרירי בביירות". הסטארט־אפ הישראלי מסוגל לזהות גורם עוין שיבצע פעולה כזו. "התחום כולל בתוכו גם לוחמה אלקטרונית, ספופינג ופעולות נוספות שאנחנו יודעים לאתר ולזהות, כולל ג'אמינג", הוא מסכם. 

הביקוש לטילי ספייק ממשיך לצמוח

המלחמה באוקראינה הביאה לביקוש הולך וגובר לטילי נ"ט מסדרת ספייק של רפאל, כולל באמריקה הלטינית. כך מדווח באתר ZM. לפי הדיווח, כבר 45 צבאות ברחבי העולם משתמשים בטילי ספייק, כאשר אלו רכשו בסך הכל יותר מ־80 אלף טילים. בה בעת, בכיר ברפאל סיפר ל־ ZM כי ליטא החליטה לרכוש טילי ספייק LR. זהו דגם אחד מתוך סדרת הספייק כולה שניתנת לשיגור מכ־45 פלטפורמות ביבשה, בים ובאוויר. 

לפי פרסומים זרים, לספייק LR ו- MR, למשל, יש את אותה עמדת שיגור, שכוללת את יחידת הפיקוד, הכוונת התרמית וחצובה. המערכת מתוכננת כך שניתן יהיה לשגר את הטיל תוך פחות מ־30 שניות. אחת האפשרויות של המערכת היא "שגר ושכח", שבה הלוחם משגר את הטיל למטרה, וזה עושה את דרכו באופן עצמאי למטרה. 

אחד ממקורות העניין החדשים של ספייק הוא ארגנטינה, שבוחנת הטמעה של משגרים כחלק מהליך מודרניזציה לטנקים מדגם TAM VCTP. זהו רק נדבך אחד מתוך התעניינות רחבה של בואנוס איירס במערכות ישראליות, כשתוכנית רחבה יותר כוללת אפשרות לרכישת מסוקים משומשים מארה"ב - וביצוע שדרוג משמעותי שלהם בישראל.

המכירה של אימקו לארה"ב

קבוצת אימקו הודיעה השבוע כי חברת הבת האמריקאית שלה ADTI זכתה בהזמנה בסך כ־9.5 מיליון דולר (כ־35 מיליון שקל) עבור ייצור ואספקת תתי־מערכות ורתמות לניהול חשמל. המערכות יסופקו במהלך 18 החודשים הקרובים.

ADTI, שבסיסה בבולטימור, מרילנד, משמשת כזרוע עסקית וייצורית בארה"ב של החטיבה הביטחונית בקבוצת אימקו. בה בעת, בישראל, אימקו היא ספקית ושותפה של מנהלת המרכבה והרק"ם (מנת"ק) במשרד הביטחון בפיתוח, ייצור ותמיכה ברכבים משוריינים מתקדמים כגון נגמ"שי הנמר, האיתן וטנק המרכבה.

העסקה ההיסטורית של הענקית הגרמנית

הענקית הביטחונית הגרמנית ריינמטאל קיבלה הזמנה היסטורית של פגזי 155 מ"מ בסך 8.5 מיליארד אירו (9.1 מיליארד דולר) מצבא גרמניה. לפי הערכות, חלק מאותה הזמנה של פגזים שנחשבים מבוקשים במיוחד יופנה לאוקראינה, לאחר שמחירם זינק מאז פרוץ המלחמה פי ארבעה.

סוגיה מעניינת בעסקה היא שלא רק אוקראינה תיהנה מפגזים על בסיס הרכישה שמבצעים הבונדסוור, אלא גם הולנד, אסטוניה ודנמרק. לפי החוזה, אספקת הפגזים אמנם תימשך שנים - אבל תחל כבר ב־2025. בד בבד, בריינמטאל פועלים להאיץ את יכולות הייצור שלהם ל־700 אלף פגזים בשנה - פי עשרה יותר מטרום ימי המלחמה באוקראינה. 

מכירת המל"טים המתאבדים הענקית של ארה"ב לטייוואן

בצל האיום הסיני הגובר, ארה"ב אישרה מכירה אפשרית של יותר מאלף חימושים משוטטים (מל"טים מתאבדים) זעירים לטייוואן. האספקה הצפויה כוללת את דגמי סוויצ'בלייד 300, ואלטיוס 600 M, שהוכיחו את עצמם במסגרת מלחמת רוסיה־אוקראינה. באתר TWZ מציינים כי המטרה היא היערכות של טייוואן עם כמה שיותר חימושים משוטטים זולים יחסית, לקראת עימות צבאי אפשרי מול סין. 

החימושים המשוטטים האמריקאים עשויים להיות מופנים, למשל, נגד נחתות סיניות - במטרה לפגוע בניסיונות פלישה של בייג'ינג. כיום, יחידות צבאיות טייוואניות כבר מתרגלות שימוש נרחב בטילי נ"ט מונחים, במסגרת תרחיש של הגנה על החוף. בסיכומו של דבר, החימושים המשוטטים עשויים להעניק ערך מוסף ליכולות ההגנתיות הנדרשות מול סין. 

הברית הנורדית מול רוסיה

מדינות אירופה מפנימות כי רוסיה מהווה איום על כל היבשת, ולכן מאחדות כוחות בשיתופי פעולה חריגים. נורבגיה, שבדיה ופינלנד הכריזו לאחרונה על הקמת "מסדרון" יבשתי צבאי בין שלושת המדינות, שמיועד להגביר את יעילות הובלת הכוחות והציוד בין שלושתן. "זו אבן דרך חשובה", הכריז ראש ממשלת נורבגיה יונס גאהר סטורה. 

המסדרון ממוקד בצפון שלוש המדינות, קרי באזור הארקטי - מה שעשוי להעיד כי נורבגיה, שבדיה ופינלנד חוששות מהאיום הרוסי מכיוון האוקיאנוס הארקטי. הפשרת הקרחונים במרחב מקלה את תנועת השיט שהולך ומתרבה מדי שנה, וכך גם האיום של רוסיה ששבעה רצון כי יותר ספינות ששטו מהמזרח הרחוק לכיוון אירופה בעבר דרך מרחב האוקיאנוס ההודי - עוברות אל החצר האחורית של פוטין. בעקבות כך, רוסיה משדרגת את נוכחותה הצבאית באזור, וזה עלול להפוך לאיום. 

בה בעת, נורבגיה החליטה בעצמה להסיט טייסת F-35 לבסיס חיל האוויר ברדופוס, במטרה שיוצבו במתקנים תת־קרקעיים ששוכנים בעומק ההרים. זהו מהלך חדש־ישן משום שבאוסלו החליטו על נקיטה בצעד שכזה כבר ב־1938, כשרוחות המלחמה באירופה החלו להתחזק. ההפסקה של אחסון מטוסי קרב בתוך ההרים התבצעה רק בשלהי המלחמה הקרה. 

עוד כתבות

עבודה של איה חיה אלטמן, המוצגת בביתן מכללת ספיר מטעם אום קולטור

על יריד צבע טרי שיצר שוק לאמנים מבטיחים והצית ויכוח בעולם האמנות

יריד האמנות השנתי "צבע טרי" ייערך בשבוע הבא בתל אביב ● היריד מאגד בתוכו את השמנא והסלתא של עולם האמנות הישראלי וצבר פופולריות בקרב סוחרי אמנות, אך לאורך השנים חטף ביקורת על התמסחרות ● השנה על רקע המלחמה תוקדש במה מיוחדת לתושבי העוטף

''אינדל''. היוצר סירב ללבוש מדי שוטר כשהשתתף ב'האח הגדול' / צילום: הוט

"אינדל": יוצר יוצא אתיופיה בסדרה בועטת שלא מנסה לרכך את התמונה לצופים

דרמת פשע חדשה שעלתה לאוויר בהוט מציבה במרכזה את האלימות המשטרתית ממנה סובלים בני העדה האתיופית ● הסדרה לא מתחנפת לצופים ומציגה את המציאות הקשה של בני העדה בה גברים מסומנים אוטומטית כפושעים

אימונים של חיזבאללה בדרום לבנון לפני כחודש / צילום: ap, Hassan Ammar

ממנהרות ועד יכולות ימיות: גלובס צולל לארסנל הכלים שמחזיק חיזבאללה

בכירי הצבא לא מסתירים את ההיערכות לתמרון צבאי בלבנון, וארגון הטרור יחכה לו שם עם יכולות שהוא הציג, וכאלה שעדיין לא עמדנו על טיבן ● כבר הכרנו את הכטב"מים, הנ"ט והרקטות, אבל מה עם המנהרות והיכולות הימיות? ● גלובס נובר בארגז הכלים של האויב

מאפים בקפה ברנצ'ו / צילום: דורון מניס

המושב בצפון שמאגד שלושה יקבי בוטיק מרעננים

עגלת קפה במרכזה של חוות סוסים, סדנה להכנת תכשירים מצמחים, שוק פשפשים כמו הברוקאנט בצרפת ולא פחות משלושה יקבים מרעננים ● ביקור בציפורי

מסוק של צה''ל מעל הרצועה / צילום: ap, Leo Correa

הלחימה בסג'עייה, ברפיח ובמרכז הרצועה נמשכת

צה"ל תקף מטרות טרור של חיזבאללה בדרום לבנון במהלך הלילה • ניסיון לינץ' בישראלי שנכנס בטעות לקלנדיה - וחילץ את עצמו מהמקום • צה"ל על הפעילות בסג'עייה ב-48 השעות האחרונות: לחימה מטווח קרוב, במרחב אזרחי אותרו משגרים ואמצעי לחימה • הותר לפרסום: שני חיילי צה"ל נהרגו בסוף השבוע בצפון הרצועה • עדכונים בולטים 

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק בקמפיין. אכזב / צילום: Reuters

בריטניה לקראת מהפך: אחרי סקנדל הימורים, אין מי ששם כסף על סונאק

חמישה ימים לבחירות בבריטניה, התמונה ברורה: המפלגה השמרנית עושה ככל יכולתה להפסיד אותן, וללייבור רק נשאר לעמוד מנגד ולגרוף עוד ועוד מושבים בפרלמנט ● שערוריית ההימורים שבה אפילו שר מכהן הימר על הקדמת הבחירות מרמזת איזו תבוסה צפויה בממלכה

ביקש לבטל את העברת הדירה לאשתו / איור: Shutterstock

האב גילה שהילדה איננה בתו וביקש לבטל את העברת הדירה לאשתו: מה קבע בית המשפט?

ביהמ"ש המחוזי הגן על זכויות הקניין בדירת מגורים שנרכשה ע"י אדם ללא שיתוף עם אחרים בכלל או בת זוגו בפרט ● לטענת האב, ההסכם הראשון נחתם רק בעקבות איומי האישה להפיל את העובר שברחמה, וההסכם השני נחתם רק כדי לספק קורת־גג לבתו

וול סטריט / צילום: Shutterstock, orhan akkurt

נעילה אדומה בוול סטריט; נייקי צללה ב-20%

מניית נייקי צנחה לאחר שהורידה את תחזית ההכנסות; מדובר בירידה הגדולה ביותר של המניה מאז 2001 ● אסיה ננעלה בירוק ● נעילה מעורבת באירופה ● מדד ה-PCE (מדד המחירים המועדף על הפד) לחודש מאי ירד לקצב שנתי של 2.6% - בהתאם לצפי בשוק

הויכוח המשודר בין ג'ו ביידן ודונלד טראמפ, לפני הבחירות לנשיאות / צילום: ap, John Bazemore

פאניקה במפלגה הדמוקרטית לאחר כישלון של הנשיא ביידן בעימות הטלוויזיה עם טראמפ

אילו העימות בין ביידן וטראמפ היה מוכרע באמצעות נוק-אאוט, השופטים היו מסיימים אותו בדקה החמישית, לאחר הפגנת רפיון ובלבול מדהימים של ביידן ● כעת גוברים הניחושים שבכירי המפלגה יפצירו בנשיא להסתלק מהמרוץ ולאפשר לוועידת המפלגה באוגוסט להחליף אותו ● התוכן כמעט לא חשוב, אבל טראמפ אמר שביידן הוא "פלסטיני חלש"

תדלוק בתחנת דלק / צילום: טלי בוגדנובסקי

מחירי הדלק חזרו לעלות: כמה תשלמו על ליטר החל ממחר?

לפי הודעת משרד האנרגיה, מחיר ליטר בנזין יעלה ל-7.56 שקלים בלילה שבין ראשון לשני ● ההתייקרות מגיעה לאחר שבחודש יוני נרשמה ירידת מחיר ראשונה של הדלק מאז תחילת 2024

הגוש הגדול בשדה דב / צילום: איל יצהר

ביהמ"ש צפוי לשחרר את הפלונטר שמנע הקמת אלפי דירות בשדה דב

בית המשפט השלום צפוי לאשר את המתווה להגרלת הזכויות ברובע שדה דב בין 1,700 הבעלים, שיאפשר לקדם הקמת 2,700 יחידות דיור במקום ● עם חלוקת הקרקע יבוא לסיומו תיק פירוק השיתוף של הגוש הגדול שהחל לפני מעל ל-50 שנה

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

מירי רגב נאבקת על חיסיון מסמכים שנתפסו במשרד התחבורה

שרת התחבורה ערערה לביהמ"ש המחוזי על ההחלטה לעשות שימוש במסמכים שנתפסו בלשכתה, בטענה כי כל מסמך בעל אופי פוליטי הוא בהכרח חסוי ● טענתה כבר נדחתה ע"י נשיא בימ"ש השלום במחוז מרכז, שקבע כי לא ייתכן שכל משרד התחבורה יחסה תחת כנפי החסינות האישית של השרה, "כאילו שהיא אוחזת בידה מטה קסמים"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

איזה בנק עשה שינויים בקמפיין שלו לאחר שעורר סערה ברשת

איך אומרים פטריוטיזם בעברית, מי הבקיע את השער המהיר ביותר בתולדות היורו, ומהן ראשי התיבות של חסמב"ה? ● הטריוויה השבועית

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

יש לכם 100 אלף שקל פנויים? המדריך למשקיע לטווח הקצר - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

כשמגיעים לטווחי השקעה קצרים של שנה או שנתיים, האפשרויות מצטמצמות - מומחים ממליצים על מכשירי ההשקעה המתאימים ● תופעה חדשה יחסית בארה"ב תופסת תאוצה - תעודות סל ממונפות על מניה בודדת ● ארבע מניות בת"א 35 אחראיות על העליות בו ● וגם: למה ההצלחה של אנבידיה היא הבעיה של שוק המניות

הדירה בשכונת רביבים על גבול שיכון דן בתל אביב / צילום: רובי צוק

צפון תל אביב: דירה עם גג ענק נמכרה ב־6 מיליון שקל

דירת גג עם שני מפלסים בשכונת רביבים בפרויקט "טופ דן" נמכרה לאחר זמן רב על המדף ובמחיר השוק, 6 מיליון שקל ● מדובר בדירה 5 חדרים הזקוקה לשיפוץ ● שכונת רביבים מאופיינת בבנייה נמוכה ובצמודי קרקע

הצוללת. הילה ויסברג ואסף גלעד בשיחה עם שיחה עם סאמר סינג'ילוואי / צילום: Reza Green

"אנחנו אשמים, כל העם הפלסטיני, במה שקרה ב-7 באוקטובר"

שיחה עם סאמר סינג'ילוואי, איש עסקים ופעיל פוליטי מהאופוזיציה בפת"ח ● על שלטון אבו מאזן, הרצון להקים מדינה פלסטינית דמוקרטית ורצועת עזה ביום שאחרי ● האזינו

אינטיאס עם סלסת דובדבנים וסלרי באריסת דובדבן / צילום: גיל דהאן

מאחורי צ'נה עומד שף מגובש שמכין אוכל טעים, נגיש וסקסי

השף הצעיר גיל דהאן, שסגר את מסעדת העלית "וייס", ניקה מניירות והתבגר ● צ'נה בהובלתו היא ניאו־ביסטרו ישראלי נהדר

ג'ו ביידן נואם בעצרת בחירות בצפון קרוליינה, למחרת העימות מול טראמפ / צילום: ap, Matt Kelley

כל כך ברור שביידן חייב ללכת, וכל כך לא בטוח שהוא אומנם ילך

ממדי התרסקותו היו גלויים לכל עין. אבל מפיקי מופע־האימים שלו הריצו כמה מילים שנונות על הטלפרומפטר שלו למחרת והקימו אותו לתחיה ● "הוא אנוכי. הוא מעמיד את עצמו לפני ארצנו… יהירותו מעוררת חימה… הוא עושה את זה למען עצמו", נכתב ב"ניו יורק טיימס"

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

קרן הפנסיה סירבה לשלם לחולה בסרטן. מה קבע ביהמ"ש?

אב הגיש תביעת מזונות לביהמ"ש לענייני משפחה, אך גרושתו טענה כי הוא מחויב בתשלום מזונות ולכן אינו יכול להגיש בקשה כזו ● עיריית אשקלון פיגרה בתשלומים לקרן הפנסיה, והקרן סירבה לשלם קצבה לחולת סרטן ● ואדם שמכר לשותפו בחברה את מניותיו טען להסכמה בע"פ לרכוש אותן בחזרה ● 3 פסקי דין בשבוע

הנפגעים המפתיעים מהחרם של מלזיה על עסקים עם קשר ישראלי

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: וול סטריט ג'ורנל מציג את התוכניות בישראל ליום שאחרי בעזה, הכלכלה במלזיה נפגעת בגלל חרמות מקומיים נגד ישראל, ובניו יורק טיימס מסקרים את המציאות ביו"ש ● כותרות העיתונים בעולם