גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ארה"ב החרימה את המצלמות הסיניות. משטרת ישראל הציבה אותן בכבישים

המשטרה ציידה את מערך מצלמות הכביש שלה במוצריהן של חברות סיניות, שאסורות לשימוש בתשתיות הממשלתיות בארה"ב ובהולנד, בשל חשש לריגול וסכנה לביטחון לאומי ● הסיבה: הן זולות יותר ● יוצא שב"כ מזהיר מ"ניתוב השידור לשרתים של ממשלת סין"

צילומים: איל יצהר, Shutterstock; עיבוד: טלי בוגדנובסקי
צילומים: איל יצהר, Shutterstock; עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זה עשור שמשטרת ישראל מפעילה את "עין הנץ" - מערכת מצלמות הפרוסות ברחבי הארץ ומתעדות כלי רכב על מנת להגביר את האכיפה בכבישים. מצלמות המשטרה מתעדות לוחיות רישוי של רכבים ומצליבות אותן עם מאגרי מידע אחרים, על מנת להתחקות אחר נהגים ולבצע פעולות חקירה שונות.

הכוכבת של וול סטריט מחקה 430 מיליארד דולר תוך שלושה ימים. אלו הסיבות
הנתון שבוול סטריט לא ראו כבר 48 שנה ומה צריך לקרות כדי שהראלי יימשך

עם זאת, רק מוקדם יותר החודש הסדירה המשטרה את פעילותה לאחר שנטען כי הפעילה את הרשת ללא פיקוח מתאים וללא חקיקה מוסדרת בנושא. בתחילת חודש יוני פרסם המשרד לביטחון לאומי את התקנות שמסדירות את השימוש במצלמות, לאחר חקיקה מתאימה שהתקבלה בכנסת בחודש ינואר.

אלא שייתכן כי גם אם תפעל המשטרה לפי הכללים שנקבעו לה, היא עשויה שלא לעמוד בסטנדרטים שהציבו משטרות וארגוני ביטחון במדינות מערביות כמו ארה"ב והולנד. לגלובס נודע כי רוב המצלמות שבהן משתמשת המשטרה על מנת לרשת את הארץ במסגרת פרויקט "עין הנץ" הן מתוצרת סין, ובפרט של החברה דאווה (Dahua). בנוסף, המשטרה עושה שימוש אחר במצלמות של חברת הייקויז'ן (HikVision) הסינית. שתי החברות הללו הורחקו מהתשתיות הלאומיות של כמה מדינות מערביות בשנים האחרונות.

שולטות בשוק העולמי

דאווה והייקויז'ן נכנסו ב־2021 לרשימה השחורה של רשות התקשורת בארה"ב (FCC), יחד עם וואווי, צ'יינה טלקום ו־ZTE, כחברות המסכנות את הביטחון הלאומי של ארה"ב ושל אזרחיה. בנוסף, הקונגרס העביר חקיקה מיוחדת שאסרה כל יבוא ומכירה של מוצרי חברות סיניות, בהן מצלמות המעקב של דאווה והייקויז'ן, לחברות ממשלתיות או לכל ארגון שנסמך על תקציב פדרלי.

גם עיריית אמסטרדם הודיעה כי תחליף בתוך חמש שנים קרוב ל־1,300 מצלמות עירוניות מתוצרת סין שהותקנו ברחובותיה, בשל חשש לריגול וכן חשד לשותפות בהפרת זכויות אדם במדינה הקומוניסטית. בנוסף, ככל שנודע, בשל החשש האמריקאי מהמצלמות הסיניות, נדרשות גם חברות הציוד הביטחוני הישראליות - דוגמת התעשייה האווירית או אלביט - שלא לעשות שימוש כלל במצלמות אלה.

הייקויז'ן ודאווה נוסדו ב־2001, באותה העיר במזרח סין: האנגזו הממוקמת כ־200 ק"מ מדרום לשנגחאי. שתיהן שולטות בשוק מצלמות האבטחה העולמיות, כאשר להייקויז'ן נתח שוק של 40% ואילו דאווה שולטת בכ־25% ממנו. השאר מתחלק בין חברות מערביות בעיקר.

מצלמות של חברת דאווה הסינית, בבייג'ין / צילום: Reuters, Thomas Peter

דאווה נוסדה בידי איש התעשייה הצבאית הסינית לשעבר, פו ליצ'ואן, שגם משמש כיו"ר מזכירות המפלגה הקומוניסטית בחברה, ואילו הייקויז'ן נוסדה כחברת בת של תאגיד הטכנולוגיה ג'ה־ג'יאנג HIK. בשתיהן מחזיקה ממשלת סין במניות: 39% בהייקויז'ן, דרך חברת טכנולוגיה ממשלתית, וכ־12% בדאווה, באמצעות שלוש חברות ממשלתיות.

שתי החברות ספגו סנקציות וחרמות משורה של מדינות מערביות: נגד דאווה ישנן סנקציות בארה"ב, קנדה, אוקראינה, אוסטרליה ובריטניה. נגד הייקויז'ן קיימות סנקציות ופעולות שונות במדינות כגון ארה"ב, דרום קוריאה, הודו, בריטניה, ניו זילנד, אוסטרליה אוקראינה וקנדה.

"הפרטת פרטיות אדירה"

למרות החשש מריגול, משטרת ישראל בחרה כאמור לרשת את כבישי הארץ במצלמות מתוצרת סין. מדובר בסחורה זולה יחסית, בעלת אמינות טכנולוגית גבוהה, ו"הוכחת היתכנות" של שנים רבות בסין. לפי התקנות, המצלמות אמורות לעקוב אחר לוחיות רישוי בלבד, אלא שעורך הדין גיל גן־מור, מנהל היחידות לזכויות אזרחיות וחברתיות באגודה לזכויות האזרח, אומר כי במערכת נשמרת גם תמונת תקריב של הרכב שבה ניתן לראות גם את הנהג והנוסע שלידו. לדבריו, ביכולתה של המשטרה להצליב את הנתונים עם מאגרים אחרים כמו מאגר רישיונות הרכב, וכך ליצור קשר בין הרכב לבין בעליו.

המצלמות המוצבות בישראל עדיין לא מפעילות יכולת של זיהוי פנים, אך לטענת גן־מור, הממשלה העבירה החלטה עוד לפני פרוץ המלחמה כי תתמוך גם בזיהוי ביומטרי, אף שהדבר טרם נכנס לחקיקה. "ניתן להפיק מידע רב רק מצילום של רכב לאורך נתיב הנסיעה שלנו", אומר גן־מור. "אפשר להבין מתי הנסיעה היא חריגה ומה היעד שלה. אם מדובר ביעד שיביך את הנהג, ניתן להשתמש בזה נגדו. מצלמות שנמצאות בקרבת אתרים רגישים מוסיפות נופך ביטחוני לבעייתיות של מערך המצלמות".

באגודה לזכויות האזרח פנו ליועצת המשפטית לממשלה בטרם יעתרו לבג"צ בדרישה לפסול שני חלקים בחוק, אך טרם קיבלו מענה: האחד, המאפשר למשטרה לשמור את כל התוכן המצולם למשך שנתיים - גם של אזרחים תמימים. השני - לגבי האופן שבו מכלילים רכב לקבלת התראה בזמן אמת על תנועותיו, דבר שלעמדת האגודה שקול לאיכון סלולרי, ונעשה ללא צו שיפוטי. כמו כן טוענים באגודה שהשימוש במערכת הוא למטרות רחבות ביותר, ולא מוגבל לחקירת פשיעה חמורה ואיתור עבריינים.

ד"ר הראל מנשרי, ממקימי מערך הסייבר בשב"כ וראש תחום הסייבר במכון הטכנולוגי חולון HIT, טוען כי צריבה מסוימת בקושחת המצלמות - רכיב תוכנה המותקן על גבי חומרת המכשיר - מנתבת את השידור דרך רשתות המחוברות לאינטרנט לשרתים ממשלתיים בסין. "יש כאן הפרטת פרטיות אדירה שמדינת ישראל מבצעת - מה שעשוי לסכן את פרטיותם של אזרחי ישראל ואף לפגוע בביטחונם כשהם עוברים במעברי גבול במדינות לא ידידותיות, או כאשר ניתן על בסיס צילום שלהם ליצור מניפולציית 'דיפ פייק' - כלומר לביים קבצי וידאו מזויפים המבוססים על חתימת הפנים. לא בכדי הוצאו המכשירים הללו מהמרחב העירוני בארה"ב ובהולנד".

החלופות יקרות יותר

למצלמות הסיניות קיימות מבחר חלופות מערביות, אם כי מחירן גבוה יותר - הפופולרית שבהן היא אקסיס, חברה שוודית בבעלות יפנית שמתמחה במצלמות שעומדות בתקינה האמריקאית למצלמות אבטחה ומעקב (NDAA). מחירה גבוה באלפי דולרים בממוצע ליחידה, ביחס למצלמת הייקויז'ן, לדוגמה. חברות נוספות שמציעות אלטרנטיבה מערבית העומדת בתקינה האמריקאית הן: ACTi ו־וויוטק הטייוואניות, בוש ומובוקטיס הגרמניות, דיג'יטל וואטש דוג, ספקו ופלקו האמריקאיות.

ארגונים שסובלים מתת־תקצוב, כמו משטרת ישראל, למשל, מעדיפים לא אחת את המחיר הנמוך של המוצרים בבואן לקבל החלטות רכש. המצלמות הסיניות ניתנות להתאמות, וככל שנודע במשטרה הצליחו להביא אותן לרמת אבטחת מידע מקסימלית - אם כי לפי הערכות, עדיין אין ביכולתה למנוע זרימת מידע לשלטונות סין.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "המשטרה נוקטת בכל האמצעים הנדרשים על מנת להבטיח את ביטחון המידע וכן למנוע דלף מידע".

מדאווה והייקויז'ן נתקבלה תגובה.

תגובת HVI יבואנית מצלמות Hikvision בישראל: "נראה כי המרואיינים בכתבה מוטים ובעלי אינטרסים לא ענייניים. אין כל בעיית אבטחה מכוונת במצלמות Hikvision ולא הוכח כי רמת אבטחת הסייבר במצלמות מתוצרת אחרת גבוהה יותר.

"מצלמות Hikvision פופולריות ברחבי העולם לרבות במדינות המערביות ובישראל בזכות היכולות הטכנולוגיות הגבוהות מאוד שלהן, ובזכות היותן בטוחות לשימוש ואמינות, כל זאת במחיר הוגן.

"מצלמות Hikvision עומדות בהמלצות והנחיות מערך הסייבר הלאומי של ישראל שהוא הגוף הממשלתי האחראי על אבטחת מידע והגנת מרחב הסייבר הלאומי האזרחי של מדינת ישראל. מערך הסייבר הלאומי פרסם הנחיות לצמצום סיכוני אבטחת מידע במצלמות ומצלמות Hikvision עומדות בכולן.

"מצלמות Hikvision אף עומדות בתקנים הבינלאומיים המחמירים ביותר ובכלל זה עומדות בתקן אמריקאי פדרלי לסיכוני אבטחת מידע FIBS 140 וכן נבדקו בבדיקות מעבדה אשר קבעו כי מצלמות Hikvision בעלות רמת אבטחה גבוהה מאוד.

"בהתאם, גופים ציבוריים בישראל וגופים פרטיים גדולים נהנים משימוש בטוח וראוי במצלמות Hikvision, לאחר שעשו את הבדיקות שלהם אודות המוצר וקבעו כי הוא בטוח לשימוש מבחינת הגנת סייבר.

"מדינות בודדות בעולם אשר לא מעודדות שימוש במצלמות Hikvision פועלות כך ממניעים פוליטיים או כפועל יוצא של מלחמת הסחר מול סין ואין כל קשר לרמת האבטחה של המוצר".

עוד כתבות

הצוללת. הילה ויסברג ואסף גלעד בשיחה עם שיחה עם סאמר סינג'ילוואי / צילום: Reza Green

"אנחנו אשמים, כל העם הפלסטיני, במה שקרה ב-7 באוקטובר"

שיחה עם סאמר סינג'ילוואי, איש עסקים ופעיל פוליטי מהאופוזיציה בפת"ח ● על שלטון אבו מאזן, הרצון להקים מדינה פלסטינית דמוקרטית ורצועת עזה ביום שאחרי ● האזינו

הויכוח המשודר בין ג'ו ביידן ודונלד טראמפ, לפני הבחירות לנשיאות / צילום: ap, John Bazemore

פאניקה במפלגה הדמוקרטית לאחר כישלון של הנשיא ביידן בעימות הטלוויזיה עם טראמפ

אילו העימות בין ביידן וטראמפ היה מוכרע באמצעות נוקאאוט, השופטים היו מסיימים אותו בדקה החמישית, לאחר הפגנת רפיון ובלבול מדהימים של ביידן ● כעת גוברים הניחושים שבכירי המפלגה יפצירו בנשיא להסתלק מן המרוץ, ולאפשר לוועידת המפלגה באוגוסט להחליף אותו ● התוכן כמעט לא חשוב, אבל טראמפ אמר שביידן הוא "פלסטיני חלש"

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

מירי רגב נאבקת על חסיון מסמכים שנתפסו במשרד התחבורה

שרת התחבורה ערערה לביהמ"ש המחוזי על ההחלטה לעשות שימוש במסמכים שנתפסו בלשכתה, בטענה כי כל מסמך בעל אופי פוליטי הוא בהכרח חסוי ● טענתה כבר נדחתה על־ידי נשיא בימ"ש השלום בראשון לציון, שקבע שלא ייתכן שכל משרד התחבורה יחסה תחת כנפי החסינות האישית של השרה, "כאילו שהיא אוחזת בידה מטה קסמים"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

איזה בנק עשה שינויים בקמפיין שלו לאחר שעורר סערה ברשת

איך אומרים פטריוטיזם בעברית, מי הבקיע את השער המהיר ביותר בתולדות היורו ומהן ראשי התיבות של חסמב"ה? ● הטריוויה השבועית

לן בלווטניק, בעלי רשת 13 / צילום: טים בישופ

המינוי בחדשות 13 והסערה: מה רוצה לן בלווטניק?

עשרות גורמים שעבדו עם לן בלווטניק, אחד מאנשי העסקים העשירים והמתוחכמים בעולם, מנסים לענות על השאלות: עד כמה היה מעורב במינוי של יוליה שמאלוב ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13 ולאן פניו של הערוץ ● "אין סיכוי שלא היתה רוח גבית שלו"

אדם, בהופעה ב-2011 / צילום: ויקיפדיה

בגיל 64: הזמר אדם הלך לעולמו אחרי מאבק במחלת הסרטן

בית החולים איכילוב הודיע על מותו של הזמר אדם, שהשאיר מילים אחרונות לפרסם אחרי מותו: "אם אתם קוראים את המילים האלה, סימן שאני בעולם שכולו טוב. רוצה להודות על המסע המופלא בחיים האלה" • התייחס גם לחטופים: "אנסה לפעול מלמעלה"

ממלאים טופסי לוטו. העלייה בשביעות הרצון ניכרת גם אחרי עשור לזכייה / צילום: שלומי יוסף

המספרים מתעדכנים: כמה כסף באמת יעשה אתכם מאושרים?

75 אלף דולר בשנה - זה המספר שננקב בעבר כשכר האולטימטיבי לאזרח אמריקאי, אלא שמחקרים חדשים מטילים בו ספק ● כלכלנים משערים שהוא פופולרי כי הוא נראה בהישג יד: "אנשים אוהבים לחשוב שהעשירים מאוד לא נהנים עד כדי כך מהעושר שלהם"

נדיר יזרעאל, ממייסדי ארמיס / צילום: Armis

הם נפגשו בטכניון והחליטו להקים חברה. היום היא שווה מיליארדים

אחרי ניסיון כושל להקים סטארט-אפ פינטק, נדיר יזרעאל לא התייאש והקים את חברת הסייבר ארמיס, שקצב ההכנסות השנתי שלה כבר חצה את רף 200 מיליון הדולר ● החלום שלו הוא לבנות אימפריה כחול-לבן, אבל בינתיים הוא מזהיר: "בישראל לא חוששים מספיק ממתקפת סייבר כוללת. צריך להיערך כדי שלא יקרה כאן 7 באוקטובר של הסייבר" ● שיחה קצרה עם נדיר יזרעאל, ממייסדי ארמיס

מאפים בקפה ברנצ'ו / צילום: דורון מניס

המושב בצפון שמאגד שלושה יקבי בוטיק מרעננים

עגלת קפה במרכזה של חוות סוסים, סדנה להכנת תכשירים מצמחים, שוק פשפשים כמו הברוקאנט בצרפת ולא פחות משלושה יקבים מרעננים ● ביקור בציפורי

העבודות על הגשר בנתיבי איילון / צילום: אסף זגריזק

ביום חמישי הבא נתיבי איילון ייחסמו שוב. כל מה שצריך לדעת

מתי ואיפה תבוצע החסימה, אילו עבודות מבצעים בכביש, איך הן ישפיעו על התנועה, ולמה לא מבצעים אותן בשבת? ● גלובס עושה סדר

דולרים / צילום: Shutterstock

הכי חזק בעולם? הדולר מאבד מכוחו. מי מתחזק על חשבונו

הדולר האמריקאי הוא המטבע החזק בעולם, אך הוא תופס כיום נתח של 60% בלבד מהרזרבות של הבנקים המרכזיים - לעומת 70% בתחילת שנות האלפיים

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: כדיה לוי

הערכות: 80 אלף שקל, נהג ומשרות אמון - התנאים של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' בחדשות 13

על פי הערכות בשוק, מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' יכללו מלבד תנאי שכר של 80 אלף שקל ברוט בחודש, גם נהג פרטי ואפשרות למינוי שתי משרות אמון ● בעוד התנאים לא חריגים לעומת מנכ"לים קודמים, שמאלוב-ברקוביץ' נהנית גם מסעיף אי-תחרות ארוך שמבטיח שתקבל שכר עד תום החוזה גם אם תפוטר

אודי סגל והילה קורח / צילום: צילום מסך, חדשות 13

"ניסיון לחיסול פוליטי של מערכת החדשות": הילה קורח ואודי סגל נגד שמאלוב-ברקוביץ'

הילה קורח ואודי סגל, מגישי המהדורה המרכזית בחדשות 13, פרסמו הודעה משותפת נגד מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת החדשות ● "עוד לא מאוחר לתקן", כתבו בהודעה שפרסמו

שרון רביד, מנכ''לית ויריליטי / צילום: מיכל בנדק

המנכ"לית שרוצה לטפל באחת הבעיות שהכי מטרידות גברים

כשמנכ"לית ויריליטי מדיקל, שרון רביד, נדרשה להעביר את מוצר הסקס-טק שלה מהניסויים הקליניים לשלב המסחרי, היא הייתה צריכה להבין איך פונים לגברים עם בעיות בתפקוד המיני ● מה אפשר ללמוד מההצלחה של ויאגרה, ומה הייתה ההחלטה הראשונה שקיבלה?

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי / צילום: Associated Press

איראן באיום על ישראל; אזעקות בקריית שמונה ובתל חי

דיווח: מאות לוחמים של המיליציות השיעיות מתאמנים בעיראק - למקרה של מלחמה כוללת ● איראן מאיימת על ישראל: תקיפה בלבנון תיענה במלחמת השמדה ● צה"ל השלים גל תקיפות של מטרות חיזבאללה בדרום לבנון לאחר שעם כניסת השבת נשמעו עשרות התרעות ברחבי הצפון מפני טילים וחדירת כלי טיס • תושבים מדווחים על יירוטים בשמי נהריה, אזעקות נשמעו גם בשדרות • עדכונים בולטים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

במחירים אטרקטיביים: פלח הרכבים שצפוי לעשות קאמבק

המכסים הכבדים שהוטלו על רכבים חשמליים מסין מעודד את היצרנים במדינה לייצא דגמים שאינם נענשים במכס כמו החשמליים, בהם גרסאות פלאג־אין של דגמים פופולריים ● וגם: הקרוס־אובר החשמלי היוקרתי־ספורטיבי שנחת בישראל ● השבוע בענף הרכב

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

הם פרשו מהרווארד וגייסו 120 מיליון דולר כדי להתחרות באנבידיה

הסטארט-אפ החדש Etched גייס כ-120 מיליון דולר על מנת לבנות שבב AI חדש שיתחרה בשבבים שאנבידיה מייצרת ● בחברה טוענים כי השבבים החדשים יהיו מהירים משמעותית משבבי ה-Blackwell של אנבידיה

מערכת טילים מתקדמת ספייק LR2 מתוצרת רפאל / צילום: רפאל

שיגור תוך פחות מחצי דקה: 80 אלף טילים ישראליים כבר נמכרו

הסטארט-אפ הישראלי שמכווין מטוסי קרב אל מפעילי כטב"מים ● הביקוש לטילי ספייק מתוצרת רפאל ממשיך לצמוח ● הענקית הביטחונית הגרמנית קיבלה הזמנה היסטורית של פגזי 155 מ"מ ● וגם: המדינות הנורדיות מאחדות כוחות בשל החשש מרוסיה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

למרות הדיבידנדים: אגד דורשת לשנות את תנאי הפעלת הקו האדום בשל חוסר רווחיות

מספרי הנוסעים בקו האדום של הרכבת הקלה נמוכים ביחס לתחזיות טרם הפעלת הקו, וכעת חברת תבל המפעילה של הקו - שהיא חברה-בת של אגד - דורשת לשנות את תנאי הפעלת הקו בשל חוסר רווחיות ● אלא שמאז שנרכשה ב-2022 חילקה אגד למחזיקות בה דיבידנדים בהיקף של 630 מיליון שקל ● מטעם תבל נמסר: "מנהלת דיאלוג שוטף ופורה עם נת"ע לגבי תנאי ההפעלה שנידונים בין הצדדים"

גם זה קרה פה/ חומרים: שלומי יוסף, חדשות 12, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אם אנחנו רוצים פוליטיקה חדשה, אחוז החסימה צריך דווקא להתכווץ

בכנסת זורקים הצעות בלי לעבוד יותר מדי ● שינוי מרחיק לכת באחוז החסימה יעשה את ההבדל ● ולמה רומניה כן וישראל לא? ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק