גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בריטניה לקראת מהפך: אחרי סקנדל הימורים, אין מי ששם כסף על סונאק

חמישה ימים לבחירות בבריטניה, התמונה ברורה: המפלגה השמרנית עושה ככל יכולתה להפסיד אותן, וללייבור רק נשאר לעמוד מנגד ולגרוף עוד ועוד מושבים בפרלמנט ● שערוריית ההימורים שבה אפילו שר מכהן הימר על הקדמת הבחירות מרמזת איזו תבוסה צפויה בממלכה

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק בקמפיין. אכזב / צילום: Reuters
ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק בקמפיין. אכזב / צילום: Reuters

חמישה ימים לפני הבחירות בבריטניה, הולכת ומתחזקת אותה הדינמיקה: המפלגה השמרנית עושה ככל יכולתה להפסיד אותן, בעוד הלייבור צריכים רק לעמוד מנגד ולגרוף עוד ועוד מושבים בפרלמנט. שערוריית הימורים פוליטיים שכללה בכירים במפלגה השמרנית, שוטרים שהוצבו בדאונינג 10 ואפילו שר בקבינט של ראש הממשלה רישי סונאק עלתה לראש סדר היום, ימים בלבד לפני שהשמרנים ניצבים בפני מה שעלולה להיות התבוסה הגדולה ביותר שלהם מזה מאה שנה.

בחירות בצרפת: ההבטחות הכלכליות של הימין הפופוליסטי ולמי יצביעו היהודים
מדוע המולטי־מיליונרים הזרים מזדרזים לעזוב את בריטניה לפני הבחירות
יואב קרני, פרשנות | שחקני הפוקר שהוליכו שולל רק את עצמם

הדיווחים החלו כבר לפני שבועיים. סוכנות ההימורים לאדברוקס, שסניפים שלה ניתן למצוא בכל רחוב מרכזי בערי בריטניה, ושמאפשרת הימורים על פוליטיקה, ספורט, סוסים ומה לא, דיווחה כי העבירה למשטרה פרטים של אישיות פוליטית שהימרה כי הבחירות יתקיימו ביולי. לפני כן, רחשו במשך חודשים שמועות מתי סונאק - שלא נבחר לתפקיד על ידי הבריטים אלא מונה לראש המפלגה אחרי בוריס ג'ונסון וליז טראס - יפנה לעם ויכריז על בחירות. בתוך ימים התברר כי המזכיר הפרלמנטרי האישי של סונאק הוא זה שגרף כמה מאות ליש"ט על ההימור המוצלח.

הנזק מעמיק: אפילו השר גרף קופה

אבל הפרשה לא הסתיימה שם. בימים האחרונים נחשף כי בכירים במפלגת השמרנים, כולל האחראי על המידע במפלגה, האחראי על הקמפיין הפוליטי ואשתו (שהיא מועמדת מטעם השמרנים במחוז בחירה בבריסטול) ועוד "שורה של דמויות הקשורות למפלגה", לפי הרשויות, נחקרים בחשד שהציבו הימורים באלפי ליש"ט על תאריך הבחירות המיועד. הם לא היו היחידים שנתפסו עם היד בצנצנת העוגיות: לפחות חמישה שוטרים שהוצבו בדאונינג 10 נחקרים גם הם על הימורים מוצלחים וחשודים על כך שהבחירות יוקדמו לתחילת יולי. כל בריטניה תהתה מתי יהיו בחירות, ונראה כי מספר הולך וגדל של מקורבים ניסו להרוויח מזה כסף בסיוע "מידע פנים", מה שמהווה עבירה פלילית.

הנזק הפוליטי שהפרשה גרמה רק הלך והתגבר, אחרי שהתברר בתחילת השבוע כי לא פחות משר בקבינט של סונאק, אליסטר ג'ק, התפאר בפני קולגות בימים האחרונים כי הרוויח לפחות 2,100 ליש"ט מכך שהימר כי הבחירות הכלליות במדינה יתקיימו ביולי. השר אמר להגנתו כי עשה זאת על סמך "חושים פוליטיים", וכי הציב את ההימור הרבה לפני שהתאריך הוודאי היה ידוע, אך העובדה כי בכך מתעסקים פוליטיקאים בכירים במפלגה השואפת להמשיך ולשלוט בבריטניה עוררה סלידה ציבורית.

גם כך השמרנים החלו את קמפיין הבזק שלהם בנקודת נחיתות, אבל הפרשה המשיכה לפגוע בהם. זאת בעוד מנהיג הלייבור קיר סטארמר הצליח, עד כה לפחות, ללכת בין הטיפות ולהתרחק מסקנדלים תקשורתיים. כאשר נחשף השבוע כי גם מועמד לייבור בשם קווין קרייג, שמתמודד על מושב מטעם המפלגה במחוז סאפוק, הציב הימור (נגד עצמו), הוא הושעה מיד והתרומות שהועברו לו הוחזרו. עד כה, הפרשה מיוחסת בעיקר לשמרנים. שני שלישים מהנשאלים בסקר אחרון בבריטניה אמרו כי ההימורים הפוליטיים "בלתי מתקבלים על הדעת". התמיכה בשמרנים ירדה בשלושה אחוזים ל-20% בלבד, לפי סקר משוקלל, בחודש האחרון.

מנהיג הלייבור קיר סטארמר. הצליח ללכת בין הטיפות / צילום: ap, Kin Cheung

ניסה לצמצם את הנזק רק אחרי קריאות מבחוץ

סונאק עצמו ניסה לצמצם את הנזק הפוליטי, והסיר תמיכה משני פוליטיקאים שמרנים החשודים במקרה הנוכחי, אך רק ימים לאחר שבאופוזיציה קראו לו לעשות כן. הוא אמר כי הוא "כועס מאוד" על המעורבים וכי יעשה הכל כדי "לסלק אותם משורות המפלגה". המפלגה ניסתה לשדר לציבור מסר לפיו "עצוב שמתעסקים בנושא ההימורים ימים לפני בחירות מכריעות", אולם בדיקה של ארגונים לא-ממשלתיים מצאה כי שני נושאים עד כה זכו לתשומת לב חריגה מצד הציבור בקמפיין הנוכחי: פרשת ההימורים, הידועה בכינוי GambleGate, וההסתלקות המוקדמת של סונאק מטקס הזיכרון לפלישה לנורמנדי.

במקרה של נורמנדי, לסונאק אין את מי להאשים מלבד את עצמו. הוא השתתף בטקס הבינלאומי לציון 80 שנה לפלישה, אך נאלץ לצאת מוקדם לטובת קיום ריאיון טלוויזיוני, שבו ביקש להגיב לטענות שעלו לפיהן הוא מטיח בלייבור נתונים שקריים. ההחלטה הציתה זעם רב כלפי סונאק, וגורמים במפלגה השמרנית אמרו שלולא הבחירות, היא הייתה עשויה להביא לניסיון להדיחו מראשות המפלגה.

סונאק התנצל והודה שבדיעבד מדובר בטעות, אך כשהריאיון שודר התברר שהוא התנצל דווקא בפני המראיין פול ברנד על האיחור, שכן הטקס עיכב את חזרתו מצרפת. לפי סקר שנערך, הייתה זו פגיעה חמורה בתדמיתו של סונאק, חמורה אפילו יותר מפרשת ההימורים.

ובינתיים, מי שגורף גם הוא כותרות ותשומת לב תקשורתית הוא נייג'ל פרג', מועמד מפלגת "הרפורמה" הפופוליסטית מימין. הפוליטיקאי, שהכריז כי הוא נכנס למרוץ כדי "להכניס קצת עניין לקמפיין המשעמם ביותר בהיסטוריה המודרנית של בריטניה", זכה למילקשייק שהוטח בפניו ביום הראשון של הקמפיין. מאז הוא הספיק להבטיח לבריטים הקלות מסים במיליארדים, שיפור מיידי במערכת הבריאות, והשבוע גם קרא לכנס ועידת שלום עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שתשים קץ למלחמה באוקראינה.

הרטוריקה הקיצונית טובה למפלגת הרפורמה

נראה כי הרטוריקה הקיצונית וההופעות התכופות בתקשורת עושים טוב למפלגה מבחינת תמיכה ציבורית, והיא ניצבת על 17% תמיכה, לא רחוק מהשמרנים. בפועל, בגלל שיטת הבחירות האזורית בבריטניה, המפלגה אינה צפויה להכניס נציגים רבים לפרלמנט (בין אפס לעשרה לפי הסקרים), אבל בהחלט לפגוע בסונאק ובשמרנים על ידי פיצול הקול הימני.

התקריות הללו והתחרות מצד פרג' לא מבשרים טובות לשמרנים בבחירות, שיתקיימו ב-4 ביולי. הניצחון של הלייבור, לפי הסקרים האחרונים, כמעט ואינו אפשרות.

למי שעדיין יש תיאבון להימורים פוליטיים, מאה ליש"ט בלאדברוקס על ניצחון של הלייבור יעניקו רק ליש"ט אחת. מי שיהמר כי הם יזכו לרוב בפרלמנט הבא יקבל רק ארבע. מנגד, מי שיהמר על ניצחון של סונאק והשמרנים באותו הסכום, יגרוף 3,400 ליש"ט. במצב העניינים הנוכחי, קשה לראות מי ייקח הימור שכזה, אפילו בתוך המפלגה.

עוד כתבות

עופר גלבוע / צילום: שלומי יוסף

עופר גלבוע רכש חברת תעופה שעמדה בפני פשיטת רגל. היום היא שווה כמיליארד דולר

את חברת ק.א.ל הכושלת רכש גלבוע, לשעבר בכיר בענף הטקסטיל, תמורת כ־10 מיליון דולר בלבד: "הייתי המשוגע היחיד שהסכים לקנות חברה עם מטוס אחד, שנותר לו חודש לטוס" ● לאחר שהקורונה והאיום החות'י הזניקו את מחירי התובלה האווירית, היא נמצאת במקום שונה לגמרי עם הכנסות של כ-800 מיליון דולר בשנה ורווחיות גבוהה, הנובעת מהתמחות בהטסת מטענים מיוחדים

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

יש לכם 100 אלף שקל פנויים? המדריך למשקיע לטווח הקצר - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

כשמגיעים לטווחי השקעה קצרים של שנה או שנתיים, האפשרויות מצטמצמות - מומחים ממליצים על מכשירי ההשקעה המתאימים ● תופעה חדשה יחסית בארה"ב תופסת תאוצה - תעודות סל ממונפות על מניה בודדת ● ארבע מניות בת"א 35 אחראיות על העליות בו ● וגם: למה ההצלחה של אנבידיה היא הבעיה של שוק המניות

דן עדיקא ויואב שטרן. הישראליות בוול סטריט / צילום: איל יצהר, ננו דיימנשיין, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מניית התקשורת שזינקה ב-56% ביום אחד: מה עשו הישראליות בוול סטריט בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● בעלי המניות של ווקמי זומנו לאסיפה לאישור מכירתה לחברת SAP ● אקטליס קפצה בכ-56% בעקבות הזמנות מגרמניה ● וקרן ההשקעות הקנדית מרצ'ינסון יוצאת נגד הנהלת ננו דיימנשן

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בת"א; נייס מטפסת ב-5%, ריטיילורס צוללת בכ-9%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.2% ות"א 90 יורד ב-0.3% ● בסיכום חודש יוני מדד ת"א 35 נחלש כ-2% ובסיכום חצי שנתי עלה בכ-6% ● ה-S&P 500 עלה ב-15%, העלייה הגבוהה ביותר במחצית ראשונה של שנת בחירות מאז 1976 ● בשבוע הקרוב ייערכו בחירות בבריטניה ולפרלמנט בצרפת ● במזרחי טפחות מעריכים שבנק ישראל יפחית את הריבית באוגוסט

הויכוח המשודר בין ג'ו ביידן ודונלד טראמפ, לפני הבחירות לנשיאות / צילום: ap, John Bazemore

פאניקה במפלגה הדמוקרטית לאחר כישלון של הנשיא ביידן בעימות הטלוויזיה עם טראמפ

אילו העימות בין ביידן וטראמפ היה מוכרע באמצעות נוק-אאוט, השופטים היו מסיימים אותו בדקה החמישית, לאחר הפגנת רפיון ובלבול מדהימים של ביידן ● כעת גוברים הניחושים שבכירי המפלגה יפצירו בנשיא להסתלק מהמרוץ ולאפשר לוועידת המפלגה באוגוסט להחליף אותו ● התוכן כמעט לא חשוב, אבל טראמפ אמר שביידן הוא "פלסטיני חלש"

אינטיאס עם סלסת דובדבנים וסלרי באריסת דובדבן / צילום: גיל דהאן

מאחורי צ'נה עומד שף מגובש שמכין אוכל טעים, נגיש וסקסי

השף הצעיר גיל דהאן, שסגר את מסעדת העלית "וייס", ניקה מניירות והתבגר ● צ'נה בהובלתו היא ניאו־ביסטרו ישראלי נהדר

פעילות כוחות צה''ל ברצועה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: שני לוחמי צה"ל נפלו בקרבות ברצועת עזה

אזעקות בקריית שמונה ובתל חי על ירי רקטות וטילים ● שר החוץ של קפריסין שוחח עם עמיתו האיראני ● ניסיון פיגוע בשגרירות ישראל בסרביה ● כלי טיס של חיל האוויר תקפו מטרות טרור וחוליות מחבלים חמושות בסג'עייה ● החות'ים טענו כי תקפו כלי שיט שעשה את דרכו לחיפה ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בלבנון • עדכונים בולטים

סיכום מחצית בשוק המניות / צילום: Shutterstock, Pixels Hunter

מי שהשקיע במניה הישראלית הזו שילש את כספו מתחילת השנה

המחצית הראשונה של 2024 האירה פנים למדדי הדגל בוול סטריט בעוד שבבורסה המקומית התמונה פחות זוהרת ● אילו מניות ישראליות כיכבו בוול סטריט, איזו מניה אכזבה במדד ת"א 125 ומה היה התחום הלוהט בשוק המניות?

תדלוק בתחנת דלק / צילום: טלי בוגדנובסקי

מחירי הדלק חזרו לעלות: כמה תשלמו על ליטר החל ממחר?

לפי הודעת משרד האנרגיה, מחיר ליטר בנזין יעלה ל-7.56 שקלים בלילה שבין ראשון לשני ● ההתייקרות מגיעה לאחר שבחודש יוני נרשמה ירידת מחיר ראשונה של הדלק מאז תחילת 2024

עיצוב: טלי בוגדנובסקי

"איבדנו פנסיה של 38 שנה": הנפגעים בהסתבכות הפיננסית החמורה בתולדות המדינה

הממדים של פרשת סלייס כמעט בלתי נתפסים: 4.3 מיליארד שקל של יותר מ־100 אלף חוסכים מוקפאים כבר יותר מחצי שנה ● ביום אחד מצאו את עצמם לקוחות חברת ניהול הגמל ללא חסכונות, ללא עוגן כלכלי, ועבור אלפים מהם כלל לא ברור אם אי פעם יקבלו את כספם בחזרה ● גלובס מביא את העדויות שמתארות שלב אחר שלב, איך התפתחה הפרשה שמטלטלת את המדינה

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

מירי רגב נאבקת על חיסיון מסמכים שנתפסו במשרד התחבורה

שרת התחבורה ערערה לביהמ"ש המחוזי על ההחלטה לעשות שימוש במסמכים שנתפסו בלשכתה, בטענה כי כל מסמך בעל אופי פוליטי הוא בהכרח חסוי ● טענתה כבר נדחתה ע"י נשיא בימ"ש השלום בראשון לציון, שקבע שלא ייתכן שכל משרד התחבורה יחסה תחת כנפי החסינות האישית של השרה, "כאילו שהיא אוחזת בידה מטה קסמים"

גוגל / צילום: Shutterstock, achinthamb

חברת המו"פ הרפואית ורילי תסגור את פעילותה בישראל בתחילת אוקטובר

ורילי, חברת הבת של אלפאבת (החברה האם של גוגל) אשר נוסדה כדי להוציא לפועל פרוייקטים ברמת חדשנות והשפעה גבוהה בתחום הבריאות, הודיעה כי תסגור את מרכז הפיתוח בישראל ● "ההחלטה לא קשורה למלחמה" מסרה החברה לגרדיאן הבריטי ● המרכז מעסיק 25 עובדים בישראל

זריעת חיטה וגידולי חורף בעמק החולה / צילום: פייסל הייב, ג''ג, החברה לפיתוח הגליל

יקרה ונחותה: למה יבואני החיטה מחויבים לקנות גם חיטה מקומית

לחיטה הישראלית יש מוניטין גרוע בשל איכות ירודה ומחיר מופקע, אך קנייתה מהווה תנאי ליבוא חיטה מחו"ל ● בשוק טוענים לשיטת תמחור אבסורדית ואף ל"חגיגת שחיתות" של קבלני החיטה ● כך שאיפת משרד החקלאות לביטחון תזונתי מחמירה את יוקר המחיה בישראל

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יואב דודקביץ , ידיעות אחרונות

"פוליטיזציה של הליך המינוי": היועמ"שית נגד שינוי הליך בחירת נציב התלונות על השופטים

בהרב-מיארה מתנגדת להצעת החוק של ח"כ רוטמן, לפיה בחירת נציב תלונות הציבור על השופטים תעבור לידי הכנסת ● לדברי היועמ"שית, משמעות ההצעה היא "הענקת בכורה לשיקולים פוליטיים בבחירת הנציב על פני השיקולים המקצועיים", דבר ש"עלול להוביל לפגיעה בעצמאות ובאי-התלות של הרשות השופטת"

דן לואב / צילום: Reuters, BRENDAN MCDERMID

המיליארדר דן לואב מצא דרך ליהנות מהעליות בבינה המלאכותית בלי להשקיע באנבידיה

המיליארדר היהודי דן לואב ידוע כמשקיע אקטיביסט מהדור הישן, שלא מפחד להביע ביקורת ולבצע שינויים דרסטיים ● באמצעות האסטרטגיה הזו, הוא הצליח להגדיל את ההון של קרן הגידור שלו מ־3 מיליון דולר ל־7.7 מיליארד ● איך למרות זאת הוא פספס את מהפכת ה־AI, ומה חלקו במאבק נגד סטודנטים פרו־פלסטיניים?

ביקש לבטל את העברת הדירה לאשתו / איור: Shutterstock

האב גילה שהילדה איננה בתו וביקש לבטל את העברת הדירה לאשתו: מה קבע בית המשפט?

המחוזי הגן על זכויות הקניין בדירת מגורים שנרכשה ע"י אדם ללא שיתוף עם אחרים בכלל או בת זוגו בפרט ● לטענת האב, ההסכם הראשון נחתם רק בעקבות איומי האישה להפיל את העובר שברחמה, וההסכם השני נחתם רק כדי לספק קורת גג לבתו

תרומה לא מוכרת: חיילים קונים ציוד, המדינה מערימה קשיים ומסים / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

לוחמי השייטת רכשו לעצמם 200 קסדות במלחמה. ואז הכול הסתבך

שמונה חודשים לתוך המלחמה וחיילי צה"ל עדיין מתלוננים על מחסור בציוד ● פלוגות מגייסות כספים מהציבור, עמותות קונות במיליונים, והפניות לתורמים זורמות בלי סוף ● אלא שזה לא נגמר כאן: הרכישות האלה כרוכות בתשלומי מע"מ כבדים, חלקן נתקעות במכס, והמדינה מצדה לא יכולה לסייע

עבודה של איה חיה אלטמן, המוצגת בביתן מכללת ספיר מטעם אום קולטור

על יריד צבע טרי שיצר שוק לאמנים מבטיחים והצית ויכוח בעולם האמנות

יריד האמנות השנתי "צבע טרי" ייערך בשבוע הבא בתל אביב ● היריד מאגד בתוכו את השמנא והסלתא של עולם האמנות הישראלי וצבר פופולריות בקרב סוחרי אמנות, אך לאורך השנים חטף ביקורת על התמסחרות ● השנה על רקע המלחמה תוקדש במה מיוחדת לתושבי העוטף

מאפים בקפה ברנצ'ו / צילום: דורון מניס

המושב בצפון שמאגד שלושה יקבי בוטיק מרעננים

עגלת קפה במרכזה של חוות סוסים, סדנה להכנת תכשירים מצמחים, שוק פשפשים כמו הברוקאנט בצרפת ולא פחות משלושה יקבים מרעננים ● ביקור בציפורי

דן סינור / צילום: רמי זרנגר

הוא כתב רב־מכר על ישראל, היום הוא מפחד להסתובב בארה"ב

אם נדמה היה שהמלחמה גרמה לישראל לאבד פופולריות, לפחות בזירה אחת היא חזקה מתמיד - כך סבור דן סינור, מחבר רב-המכר "סטארט-אפ ניישן" ובעבר יועצו של מיט רומני במרוץ לנשיאות ארה"ב ● "יש לכם בארץ 7,000 חברות הזנק, 120 מאיצים ו–400 מרכזים של ענקיות עולמיות, והמספרים רק עולים" ● ראיון מיוחד