גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אינדל": יוצר יוצא אתיופיה בסדרה בועטת שלא מנסה לרכך את התמונה לצופים

דרמת פשע חדשה שעלתה לאוויר בהוט מציבה במרכזה את האלימות המשטרתית ממנה סובלים בני העדה האתיופית ● הסדרה לא מתחנפת לצופים ומציגה את המציאות הקשה של בני העדה בה גברים מסומנים אוטומטית כפושעים

''אינדל''. היוצר סירב ללבוש מדי שוטר כשהשתתף ב'האח הגדול' / צילום: הוט
''אינדל''. היוצר סירב ללבוש מדי שוטר כשהשתתף ב'האח הגדול' / צילום: הוט

 

עם המקרים של סלומון טקה, יהודה ביאדגה ויוסף סלמסה - שלושה צעירים ישראלים יוצאי אתיופיה שנורו למוות בידי שוטרים לבנים - נפתח פרק הבכורה של הסדרה "אינדל" בהוט. דרמת הפשע דוהרת לכיוון מחאה בועטת של בני העדה, שמבקשים לזעוק מול הגזענות וההתנכלות מצד המשטרה. נמאס להם להיתפס כפושעים לפי צבע עורם ותו לא. והיא עושה את זה. ועוד איך. אינדל מביאה לקדמת הבמה את התחושות הקשות של צעירים שחורים שגדלים בצד הפחות מוצלח של העיר, ומנסה לדרוש צדק עבור קבוצה שלעתים קרובות לא זוכה לו.

מחקרים חדשים מגלים: האם צפייה בטלוויזיה בלילה באמת הורסת את השינה? 
הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים
על הקשר בין ההחלטה של סוני להטמיע AI והסרט החדש על יוצר החבובות

תקציר העלילה

במרכז הסדרה עומד אינדל, צעיר בן העדה האתיופית המתגורר באשדוד. חבריו משתמשים בסמים, שותים אלכוהול, הולכים לזונות ונוהגים באלימות, ולידם הוא בהחלט בחור טוב, אך זה לא חוסך לו את ההתנכלות המשטרתית. השוטר הרע והלבן אלון אדרי (שמגלם שי חי, יוצא "האח הגדול") משמיע לא אחת הערות גזעניות ומתריס שאתיופים אינם יהודים כלל, משרטט את מוקדי הכוח במדינה בעיניו. אלון מסייר ברחובות בלילה ונטפל אל צעירים שלא חשודים בדבר. באחת הסצנות הוא אף מכה את יצחק עד עד זוב דם.

בני העדה מנסים להרים את ראשם ובתורם חותרים לבדל את עצמם מהלבנים: "שחורה שהולכת עם לבן זה כמו לאכול אינג'רה עם חומוס". שבירת השתיקה של בני העדה מתבטאת באי ציות ובאלימות כלפי שוטרים, ויש לה מחיר כבד.

ספוילר

יצחק, שנעצר על ידי אלון בתחילת הפרק הראשון, נורה בסופו בראשו. קצת לפני כתוביות הסיום, נראה הצעיר כשגופו שמוט על רצפת בית הכנסת "ביתא ישראל" (קהילת ישראל), ביטוי שנועד לציין את השתייכות בני העדה לארץ, אך מקבל טעם כעת מריר.

ההקשר למציאות

אלימות של שוטרים לבנים כלפי שחורים אינה חדשה. שלל מקרי רצח כאלה כבר הסעירו את אמריקה, בהם מקרי הרצח של ג'ורג' פלויד והנער מייקל בראון. אלה מציתים מחאות של שחורים המקבלות במה ונותנות קונטרה לחוויית המציאות הקשה. תנועת המחאה "Black lives matter", שנולדה ב-2013, פועלת נגד הגזענות הממסדית. בימים אלה נקשר שמה של התנועה במאבק הפלסטיני כחלק מתרבות הזהויות האמריקאית.

בזירה הישראלית, מחאות יוצאי אתיופים התקיימו לאורך השנים, למשל ב"פרשת הדם" (1996), אז הושמדו מנות דם רבות שהם תרמו מחשש למחלות. המחאה על הרצח של סלומון טקה (2019) גררה הפגנות נרחבות תחת הקריאה "צדק לסלומון".

3 דברים שכדאי לדעת

אינדל קבדה, יוצר הסדרה שעל שמו נקראת הדמות הראשית, הוא יוצא הריאליטי "האח הגדול". בתוכנית הוא סיפר על הגזענות המשטרתית שחווה בצעירותו ואף סירב ללבוש מדי שוטר באחת המשימות בבית האח. שם הכיר קבדה את עדן סבן, שהפכה בת זוגו ואף משחקת בסדרה כמושא חיבתו של אינדל.

●השחקן הראשי המגלם את אינדל, יניב אלמנך, שיחק ב-2021 בסדרת הפשע "עלומים" (כאן 11). בהיותו חלק בחבורת נערים שוחרת צרות הוא זוכה להתנכלות מצד שוטרים לבנים, ונחשד על לא עוול בכפו שאנס צעירה לבנה - והוא בכלל הומו.

אמהרית היא השפה הרשמית באתיופיה, והיא גם השפה האתיופית השלטת בסדרה, אך לצידה קיימת באתיופיה שפה רשמית אחרת - התיגרית, שפת היושבים במחוז תיגראי. זו פחות מוכרת בישראל כי התיגרים הם מיעוט בארץ, אבל כדאי להכיר שלא כל האתיופים הם אמהרים.

למה בחרנו בה

אמנם כבר עלו בישראל דרמות פשע המציגות עבריינים צעירים, כולל אתיופים ביניהם, כמו "בני אור" ועלומים, אך אינדל מציעה משהו אחר. הסדרה בועטת ולא מעגלת פינות בהצגת המציאות של בני העדה האתיופית. ההתמקדות של הסדרה בניסיון שלהם לקום מהמציאות העגומה הזו, שבה גברים שחורים מזוהים אוטומטית כפושעים והנשים האתיופיות כחלשות - זה כבר סיפור חדש. הצעירים אינם בהכרח חפים מפשע, ולעתים נוקטים אלימות לא פשוטה מול השוטרים הלבנים. מה שבטוח, הסדרה לא מנסה להתחנף או לרכך את המצב עבור הצופים בבית.

עוד מהז'אנר

בני אור (2021) - 2001, באר שבע, צעירים בשכונת מצוקה מסתבכים בסחר בסמים. בחבורה בחור אתיופי בשם מולה (מגן מיניואב) שחולם להיות ראפר. ואיך אפשר שלא לכלול בחבורת פשע אתיופי שחלומו נקטע בשל נסיבות חייו? (עונה 1, 9 פרקים, יס פלוס).

בלקספייס (2021) - דרמת מתח בכיכובו של גורי אלפי. בעונה הראשונה רמי דוידי (אלפי) הוא בלש המשטרה החוקר מקרה ירי בתיכון בו למד בצעירותו, ואף ספג התעללות שגרמה לו לאבד את עינו. דוידי בטוח שמדובר בנערים המעורבים באירוע הפלילי ואינו מניח עד שמוכיח זאת. החודש (10.6) עלתה העונה השנייה שמביאה לצופים חקירה חדשה של דוידי בתיכון. (2 עונות, 10 פרקים, רשת 13, עונה ראשונה נטפליקס).

סדרה לחזור אליה

המדריך לרוצח (2014-2020) 

זמינה לצפייה: נטפליקס
עונות: 6 עונות
פרקים: 90 פרקים
משך פרק: 40-45 דקות

How to Get Away with Murder קטפה שלל פרסים כדרמה מצטיינת, ואף נבחרה לתוכנית הטלוויזיה של השנה של מכון הסרטים האמריקאי. הכוכבת ויולה דיוויס זכתה לתשבחות רבות על משחקה בדרמה הסוחפת שבמרכזה אנאליס קיטינג (דיוויס), פרופסור מצטיינת למשפט פלילי. אישה קשוחה ומרשימה שמסתבכת בפרשת רצח שביצעה תלמידיה. לאורך הסדרה, כפי שמלמד שמה, היא מחפשת דרכים לפטור אותם מהרצח. 

 סדרה לחכות לה 

סופסל / Supacell (2024) 

זמינה לצפייה: נטפליקס
פרקים: 90 פרקים

 דרמה בריטית חדשה שכתב וביים אנדרו אונובולו הידוע בשם Rapman - ראפר, במאי קולנוע, תסריטאי ועוד. העלילה מוגללת את קורותיה של חבורת אנשים שחורים פשוטים למדי מדרום לונדון, שמפתחת כוחות על באופן לא צפוי. אדם אחד נדרש להפגיש ביניהם כדי להציל את האישה שהוא אוהב. להציל אותה ממה? מה הקשר בין חברי הקבוצה להצלתה? ולמה דווקא הם קיבלו כוחות על? נגלה בקרוב.

עוד כתבות

הפרעות בקייסרי במהלך הלילה (בין ראשון לשני) / צילום: צילום מסך מטוויטר

טורקיה: סורי הטריד ילדה בת 5, עיר שלמה נכנסה לכאוס

פרעות קיצוניות התחוללו ברחבי העיר קייסרי, בעקבות מקרה בו אזרח סורי הטריד מינית ילדה בת 5 ● בעוד שמרבית רשתות התקשורת המרכזיות נמנעו מסיקור האירועים, תושבי העיר החריבו עסקים של סורים ושרפו מכוניות, והמשטרה המקומית התקשתה להשתלט על המצב

מעבירים או מקבלים 2,000 שקל בחודש בפייבוקס או ביט? העמלות החדשות יגיעו גם לכיס שלכם

החל מ־2025, מאות אלפי לקוחות ביט ופייבוקס יידרשו לשלם עמלה חדשה שלפי הערכות תגיע לכ־1% ● בין אותם מאות אלפים נמנים בעלי עסקים קטנים וסטודנטים, ובשוק בו כמעט אין תחרות, כמות הלקוחות המשלמים צפויה ללכת ולגדול

מיכל אלרן, מנהלת תכנית חוסן באקדמיה של הקואליציה הישראלית לטראומה / צילום: הקואליציה הישראלית לטראומה

כחמישית מהסטודנטים וחברי הסגל האקדמי בארץ פנו לטיפול נפשי במלחמה

הקואליציה הישראלית לטראומה איגדה כ־20 מוסדות השכלה גבוהה בישראל, במטרה לקדם את תוכנית "חוסן לאקדמיה" ● מנהלת התוכנית: "אנחנו נותנים כלים אופרטיביים לזיהוי נורות אדומות" ● ישראל מתגייסת

בני ביטון, ראש עיריית דימונה. מתנגד לתוכנית / צילום: איל יצהר

התוכנית להפוך את הקיבוצים לעיירות מעוררת התנגדות אצל ראשי הערים

מינהל התכנון ידון מחר בהצעה להגדיל את המושבים והקיבוצים במאות יחידות דיור, במה שיהפוך אותם בפועל למועצות מקומיות ● ראשי הערים של קריית שמונה, דימונה ופורום ה-15 חוששים שהדבר יביא לנהירה של אוכלוסייה חזקה מעיירות פיתוח ליישובים הכפריים השכנים

יקי בוארון, שותף מנהל תחום הנדל''ן ב-EY, בכנס הנדל''ן השנתי / צילום: כדיה לוי

יקי בוארון: "ספק אם העלאת המע"מ תהיה הגזירה האחרונה מכיוון הממשלה"

בוארון, השותף המנהל של תחום הנדל"ן בפירמת הייעוץ וראיית החשבון EY, פתח את כנס הנדל"ן השנתי המשותף עם גלובס ואמר: "יש אשראי לענף הנדל"ן, אך כעת נדרשת התנהלות אחראית" ● עו"ד מני גורמן: "חלה על כולנו החובה להילחם על חוסנה הכלכלי של מדינת ישראל"

מחלקת גנרטורים בחנות / צילום: Shutterstock

רכישת הגנרטורים זינקה: כל מה שכדאי לדעת לפני שרצים לחנויות

ההתבטאויות על יכולת וייצור אספקת החשמל בישראל בעת מלחמה עתידית מעלות סימני שאלה לגבי החלופות ● גלובס מציג את ההבדל בין גנרטור לתחנת כוח, איך לדעת מה ההספק הרצוי, ומה טווח המחירים בשוק

דוד פתאל, בעלים ומנכ''ל מלונות פתאל, בכנס הנדל''ן של EY / צילום: כדיה לוי

דוד פתאל: "אנשים מעדיפים היום חוויות על פני חסכונות"

על אף שחלק מהשלכות ימי הקורונה טרם התפוגגו - דוד פתאל, בעלים ומנכ"ל רשת מלונות פתאל, העריך היום בכנס הנדל"ן השנתי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY כי שוק התיירות מתקרב לרמות השיא של שנת 2019

העבודה ומרצ הגיעו להסכם על איחוד / צילום: יח''צ

העבודה ומרצ מתאחדות, השם החדש: "הדמוקרטים"

מדובר באיחוד מפלגות מלא, ולא ב"בלוק טכני" שאותו כבר ביצעו המפלגות בעבר • הרשימה החדשה תורכב על ידי בחירות מקדימות, אך יובטח בה ייצוג לאנשי מרצ • סקר מנדטים שנערך בחדשות 12 בשבוע שעבר העלה שהמפלגה החדשה צפויה לזכות ל-11 מנדטים

החוסכים בישראל יוגבלו בהשקעתם לנאסד''ק / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, שאטרסטוק

היום זה קורה: הכירו את המגבלות החדשות על ההשקעות שלכם

היום תחל הרפורמה במסלולי החיסכון שנועדה לעשות סדר בפנסיות של הציבור ● אילו אפשרויות השקעה חדשות היא פותחת, כיצד יושפעו ממנה מי שנצמדו למדד מניות הטכנולוגיה האמריקאי, שעלה ב־15% רק מתחילת מאי, וכיצד עשויים הגופים המנהלים את כספי הציבור לעקוף את המגבלה?

איור: Shutterstock

קיבלתם דירה בירושה? האם היא תחולק עם בן הזוג במקרה של גירושים

בית המשפט המחוזי קבע כי אף שהדירה ניתנה בירושה לבעל, היא תיכלל במסגרת איזון המשאבים הכולל ותחולק לשני בני הזוג, בין היתר כיוון ששימשה למגורי הצדדים במשך 18 שנים

הדמיית חוות השרתים המתוכננת. בעיגול: שלי לנצמן, מנכ''לית מיקרוסופט ישראל לשעבר / צילום: יח''צ, רמי זרנגר

מנכ"לית מיקרוסופט ישראל לשעבר תקים חוות שרתים בהשקעה של 1.1 מיליארד שקל

שלי לנצמן חברה לקבוצת לוינשטיין ולשותפה בריטית, שיממנו את הקמת חוות השרתים התת–קרקעית בנתניה, על אף שכבלי התקשורת הימיים לא נפרשו באזור ● טרם נמצא לקוח לחווה, שתתפרש על פני 13.5 אלף מ"ר, אך מוערך שהיא מיועדת לענקיות הענן העולמיות

פרנק מלול, מנכ''ל i24NEWS / צילום: יורי סקוירסקי

התחרות, המיסגור הפוליטי והמודל העסקי: מנכ"ל i24NEWS מדבר על התוכניות

ערוץ החדשות בעברית i24NEWS עולה לאוויר בצל המלחמה, ויפעל בפלטפורמות המשדרות על גבי אינטרנט בלבד ● בראיון לגלובס מתייחס המנכ"ל פרנק מלול לזיהוי הערוץ כימני עוד לפני שהתחיל לפעול, לתחרות מול קשת, רשת, ערוץ 14 והשחקניות הבינלאומיות, ולבעלים פטריק דרהי: "אין לו שאיפה פוליטית. הוא רוצה שיהיה בישראל ערוץ חדשות חזק"

מרין לה-פן, היום / צילום: Reuters, Yves Herman

"מקום ראשון": הישג חסר תקדים לימין הפופוליסטי בבחירות בצרפת

לפי המדגמים, כ-34% מהצרפתים הצביעו לגוש המובל על ידי מפלגת "האיחוד הלאומי" של מרין לה-פן, לעומת 29% שהצביעו לגוש שמאל רחב ו-22% בלבד שהצביעו לגוש המרכז, בראשות הנשיא המכהן עמנואל מקרון ● שיעור ההצבעה בבחירות הללו עקף בהרבה את שיעורי ההצבעה בבחירות קודמות, ועמד על קרוב ל-70%, לעומת פחות מ-48% לפני כשנתיים

טלי בן  עובדיה / צילום: תמר מצפי

פחות משנה מהקמתו: טלי בן עובדיה עוזבת את מיזם רלוונט של ניר צוק

"אחרי לא מעט לבטים החלטתי שהגיע זמן פרידה", כתבה בן עובדיה בהודעה לעובדים ● גם מרב בטיטו סיימה את העסקתה במיזם רלוונט לאחרונה, וכמה תוכניות שתוכננו לא עלו בסופו של דבר ● מי שכרגע מובילים את הפרויקט הם מודי פרידמן, ממייסדי קשת ובעבר מנכ"ל ערוץ 10, ושילה דה בר, לשעבר עורך "ידיעות אחרונות"

ד''ר זאב פרבמן, מנכ''ל לייטריקס / צילום: אייל מרילוס

פיטורים בלייטריקס הישראלית: 70 עובדים יעזבו את החברה

לייטריקס הודיעה כי תבצע שינוי מיקוד לכיוון הבינה המלאכותית היוצרת, על חשבון חלק פעילות האפליקציות שלה שלא עמדו ביעדי הצמיחה ● העובדים שיפוטרו מהווים כ-12% ממצבת כוח האדם של החברה

סיידוף וכהן / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבעלים איבד כ־3 מיליארד שקל משווי מניותיו והמנכ"ל שתוגמל ב־60 מיליון שקל משלם את המחיר

מניית שיכון ובינוי זינקה במעל 7% בעקבות התפטרותו של המנכ"ל הדומיננטי תמיר כהן, שהוביל מטעם נתי סיידוף את העסקה לרכישת השליטה בחברה ב־2018 מידי שרי אריסון ● פרויקטים יקרים והכפלת נטל החוב, הובילו לקריסת המניה בכמעט 70% מהשיא ● כהן, שצבר בשנותיו בשיכון ובינוי תגמולי עתק, הודיע כי יפעל כעת לרכישת השליטה בחברה, אך לטענת סיידוף: "אין בכוונתי למכור"

הקריה למחקר גרעיני בנגב / צילום: Reuters

דיווח: ישראל השקיעה ב-2023 יותר ממיליארד דולר בנשק גרעיני

לפי התנועה הבינלאומית להשמדת נשק גרעיני (ICAN), ישראל השקיעה בשנת 2023 כ-1.1 מיליארד דולר בנשק גרעיני - מעט יותר מפקיסטן וקוריאה הצפונית ● השיאנית העולמית היא ארה"ב, שהיקף ההשקעה שלה בנשק גרעיני בשנה שעברה גדול יותר משל כל המדינות בעלות ארסנל גרעיני גם יחד

ארז כלפון / צילום: יח''צ

ארז כלפון מונה ליו"ר הזמני של שופרסל

יו"ר קצא"א ארז כלפון, המכהן גם כיו"ר מינהלת הליגות לכדורגל, ימונה לתפקיד היו"ר הזמני של שופרסל ● זאת לאחר שבעקבות לחצים שהופעלו במערכת הבריאות, הניסיון של האחים אמיר למנות את הדירקטור הבלתי תלוי פרופ' יצחק שפירא ליו"ר - כשל

הגוש הגדול בשדה דב / צילום: איל יצהר

אחרי 50 שנה: כך תתחלק הקרקע היוקרתית בין 1,700 הבעלים

ביהמ"ש צפוי לאשר את מתווה חלוקת הזכויות בקרקעות ברובע שדה דב בת"א, מהלך שיאפשר הקמת 2,700 דירות ואלפי מ"ר תעסוקה ומסחר ● בכך יבוא לסיומו פירוק השיתוף של הגוש הגדול

ידין ענתבי / צילום: תמר מצפי

נבחר המנכ"ל הבא לבנק הפועלים: ידין ענתבי

ענתבי נחשב לאחד הגורמים הבכירים במערכת הבנקאית בארץ, והוא מכהן כיום כמשנה למנכ"ל והממונה על חטיבת שווקים פיננסים ובנקאות בינלאומית בבנק הפועלים