גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מי שהשקיע במניה הישראלית הזו שילש את כספו מתחילת השנה

המחצית הראשונה של 2024 האירה פנים למדדי הדגל בוול סטריט, בעוד שבבורסה המקומית התמונה פחות זוהרת ● אילו מניות ישראליות כיכבו בוול סטריט, איזו מניה אכזבה במדד ת"א 125, ומה היה התחום הלוהט בשוק המניות?

סיכום מחצית בשוק המניות / צילום: Shutterstock, Pixels Hunter
סיכום מחצית בשוק המניות / צילום: Shutterstock, Pixels Hunter

המחצית הראשונה של השנה, שמסתיימת היום (א'), הייתה מצוינת למשקיעים במניות בוול סטריט. המדדים המובילים המשיכו את המגמה החיובית של השנה שעברה ושברו שיאים - חלקם מספר פעמים. מתחילת השנה מדד נאסד"ק טיפס ב-17%, מדד S&P 500 עלה בכ-15% ומדד דאו ג'ונס הסתפק בעלייה צנועה יותר, של 3.7%.

עופר גלבוע הודח מקורס טיס. היום הוא בעלי חברת תעופה שמוערכת בכמיליארד דולר 
המיליארדר דן לואב מצא דרך ליהנות מהעליות בבינה המלאכותית בלי להשקיע באנבידיה 
חגיגה בחברה הביטחונית: חמישה בכירים התחלקו ב-350 מיליון שקל 
הם פרשו מהרווארד וגייסו 120 מיליון דולר כדי להתחרות באנבידיה 

ומה לגבי הבורסה בת"א? שם התמונה פחות זוהרת בהשוואה למדדי הדגל של וול סטריט. נכון לסיום המסחר ביום חמישי האחרון (27 ליוני), מדד ת"א 35 עלה מתחילת השנה בכ-6% בעוד ת"א 90 השיל מערכו כ-3.6%. מדד ת"א 125 עלה ב-3.2%. בקרב המדדים הענפיים מדד ת"א רשתות שיווק הציג תשואה מרשימה של כ-15% מתחילת השנה, לצד מדד הטכנולוגיה שטיפס בכ-10%. מנגד, ת"א נדלן איבד מערכו כ-10%. במקביל, מדד הבנקים הישראלי הוסיף לערכו כ-4% מתחילת השנה.

רגע לפני סיום המחצית הראשונה של שנת 2024, אלה סיפורי ההצלחה הבולטים והאכזבות הגדולות של המחצית הראשונה.

הישראלית המובילה בוול סטריט

משקיע שרכש בסוף 2023 מניה של חברת הטכנולוגיה בימר אימג'ינג  יותר משילש את השווי של החזקתו במחצית הראשונה - מחיר המניה זינק ב-260% מ-1.45 דולר ל-5.22 דולר. עם זאת, המניה כבר נגעה במחירים גבוהים משמעותית במהלך התקופה.

בימר מהרצליה, בניהולו של המייסד שרון כרמל, מספקת פתרונות לשידור ווידאו באיכות ויעילות גבוהות. בפברואר היא עלתה לכותרות כשדיווחה על שיתוף פעולה עם ענקית השבבים אנבידיה , במסגרתו השתיים יסייעו במעבר לפורמט וידאו חדש. תוך ימים ספורים המניה זינקה פי 8 במחזורי מסחר עצומים. החברה ניצלה את הגאות לביצוע גיוס הון בהיקף של 12 מיליון דולר, לפי מחיר של 7 דולר למניה. מאז, המניה נחלשה כאמור, אך היא עדיין נסחרת במחיר גבוה ממחיר ההנפקה הראשונית שלה בנאסד"ק ב-2023. שווי החברה עומד כיום כל כ-73 מיליון דולר, לעומת 48 מיליון דולר בהנפקה ומעל 200 מיליון דולר בשיא של פברואר.

עוד מניה מישראל שבלטה לטובה ברבעון היא חברת התובלה הימית צים , שהתאוששה מהשפל של סוף 2023 ועלתה מתחילת השנה ב-124%, על רקע עלייה במחירי התובלה הימית וחזרה לרווח ולחלוקת דיבידנד.

הישראלית המאכזבת בוול סטריט

אחרי ירידה של כ-63% ב-2023, נראה שמניית לייבפרסון  עוד לא הגיעה לתחתית, ומתחילת השנה היא נפלה בעוד 83.1%, ושווי החברה צלל לשפל של שני עשורים. לייבפרסון היא חברת תוכנה אמריקאית שנסחרת בנאסד"ק ובת"א ופועלת גם בישראל. היא מספקת פתרונות SaaS לארגונים, לניהול שירות הלקוחות שלהם. בשנה שעברה הועזב המנכ"ל-המייסד רוברט לוקאסיו ובמקומו מונה ג'ון סבינו. החברה צופה השנה ירידה של מעל 20% בהכנסות ושל עד 42% ב-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות).

עוד מניות מאכזבות מתחילת השנה הן חברת הטכנולוגיה לתחום האנרגיה הסולארית, סולאראדג' , שמתקשה לחזור לצמיחה, וחברת האדטק פריון נטוורק  שנפגעה משינויי מדיניות של מיקרוסופט  - שתיהן איבדו מעל 70%. אך את הירידה החדה ביותר בין הישראליות בוול סטריט רשמה החברה הזעירה Jeff's Brands מתחום המסחר המקוון, שמחקה מעל 90% משוויה לשווי נוכחי של 2.6 מיליון דולר.

המניה המובילה במדד 125

מניית אלקטריאון  רושמת את התשואה הגבוהה ביותר במדד ת"א 125 מתחילת השנה, 91.5%, וזאת למרות שנסחרה בירידה בשבועות האחרונים. חברת החלום, שרוצה להטעין כלי רכב חשמליים תוך כדי נסיעה שלהם על הכביש, נכנסה למדד בעדכון האחרון לאחר שמנייתה עלתה בחדות. כיום שווי השוק שלה מגיע לכ-1.9 מיליארד שקל. דיווחים אחרים של אלקטריאון היו בנוגע לבחירתה כ"ספק יחיד" של חוצה ישראל לפרויקט טעינה אלחוטית במטרונית, ומנגד על הגשת תובענה ייצוגית נגדה בטענה לעיכוב בדיווח על הקמת פארק תעשייה בסין.

עוד כוכבת בבורסה היא החברה הביטחונית נקסט ויז'ן , שעלתה מתחילת השנה ב-83.1% ובכיריה ניצלו את העליות למכירת מניות.

המניה המאכזבת במדד 125

המניה המאכזבת של המדד הוזכרה גם כאחת הישראליות המאכזבות בוול סטריט - מדובר בחברת האדטק הדואלית פריון נטוורק , שנפלה בת"א ב-72.2%. מיקרוסופט, לקוחה בולטת בשנים האחרונות, הודיעה על שני שינויים שפגעו בתוצאות פריון - הראשון נוגע לתמחור הפרסום במנוע החיפוש בינג והשני להסרת פבלישרים מרשת ההפצה שלה. כתוצאה, פריון הפחיתה את התחזית שלה וצפויה לסיים את 2024 עם ירידה בהכנסות וב-EBITDA. בשל הירידה בפעילות, פריון מפטרת מעל 5% מעובדיה - כ-35 עובדים, רובם בישראל.

עוד תשואה שלילית בולטת במדד היא של מיטרוניקס , יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות שחייה. המניה נפלה 65% מתחילת השנה.

המניות שהדהימו את העולם

מדד S&P 500 שבר שיאים השנה, ואת העליות במדד מובילה חברת סופר מיקרו קומפיוטר  שמציגה תשואה של מעל 188% מתחילת השנה. החברה מסן חוזה מפתחת שרתים ייחודיים ליישומי AI והיא נסחרת בשווי נוכחי של 45.9 מיליארד דולר. העליות במניה מגיעות על רקע העובדה שהחברה מספקת תשתיות חומרה שנדרשות לטכנולוגיות AI, כך שהיא אחת מהנהנות מההייפ סביב הנושא.

המייצגת המרכזית של ה-AI היא ענקית השבבים אנבידיה, שגם היא בלטה עם זינוק של 149% מתחילת 2024 על רקע העלייה בתוצאות. לאחרונה הפכה לזמן מה לחברה הגדולה ביותר בוול סטריט, כשעקפה את מיקרוסופט ואפל ועלתה מעל שווי של 3 טריליון דולר. עם זאת בשוק עולים כיום סימני שאלה עד כמה תוכל אנבידיה להצדיק את העלייה בשווי לאורך זמן.

התחום לוהט, המניה צוללת

תעשיית השבבים היא אחת החזקות בשוק ההון השנה, אך דווקא מי שהייתה ענקית התחום בעבר - אינטל  - מציגה את אחת התשואות החלשות במדד S&P 500. מניית אינטל נחלשה מתחילת 2024 ב-38.8% ושווי השוק של אינטל עומד כיום על 131 מיליארד דולר. החברה פועלת בשנים האחרונות באסטרטגיה של ייצור גם לצדדים שלישיים ומבצעת שינויים ארגוניים שמכבידים על התוצאות הפיננסיות שלה. אינטל היא המעסיקה הגדולה בהייטק הישראלי, אך לאחרונה נודע על עיכוב של אינטל בהקמת מפעל הייצור החדש שלה בקריית גת.

מלבד אינטל בלטו לרעה עוד שתי מניות במדד האמריקאי: רשת בתי המרקחת Walgreens  שנפלה ב-53.7% וחברת האופנה לולומון  עם ירידה של 41.6%.

הסקטור הכי חם בוול סטריט

בזמן שמדד S&P 500 עלה בכ-15% במחצית הראשונה של השנה, מדד נאסד"ק המזוהה עם מניות הטכנולוגיה עלה בשיעור גבוה יותר. תמונה דומה עולה גם מהסתכלות על המדדים הסקטוריאליים של S&P (כפי שמתפרסמים על-ידי פידליטי) - הסקטור שהניב את התשואה הגבוהה ביותר מתחילת 2024 הוא הטכנולוגיה, עם עלייה של 28.4% (עלייה של מעל 200% בחמש השנים האחרונות).

בכל סקטור יש תעשיות/תתי סקטורים והבולט בין כולם היה השבבים וציוד השבבים - עם עלייה של 72.3% מתחילת השנה (וכ-494% בחמש השנים האחרונות). תעשיית השבבים נהנית מעליית ה-AI, והצורך הגובר בשבבים שיתמכו ביישומי ה-AI השונים מגדילים את הביקוש בה.

מהכיוון השני בלט לרעה המדד הסקטוריאלי של ענף הנדל"ן בארה"ב, שהיה היחיד שהציג תשואה שלילית בתקופה זו עם ירידה של 5.6%.

עוד כתבות

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

ירידות באירופה: נעלה מעורבת באסיה

מדד קוספי ירד ב-0.9% ● הין היפני ירד לשפל חדש מול הדולר, 161.8 ין לדולר ● יוליוס בר: "האירו מתחזק מול הדולר בתגובה לתוצאות הבחירות בצרפת" • אנליסטים בוול סטריט מנתחים את ההשלכות של בחירת טראמפ לנשיאות על שוק האג"ח

שמואל בן אריה, מנהל השקעות ראשי בחברת פיוניר / צילום: שרון גולדברג

מנהל ההשקעות שממליץ לשמור כעת על כסף נזיל

שמואל בן אריה מפיוניר, שמעיד על עצמו כ"מכור" לשוק ההון, מעדיף להשקיע באג"ח קונצרניות בישראל, ואת רוב הרכיב המנייתי מעבר לים ● "כשיש כזו אי־ודאות בישראל, ומנגד כלכלה כה חזקה בארה"ב, אני מעדיף להיות בעיקר שם" ● ומאיפה להערכתו יגיע המשבר הבא

מיקי לוי, יש עתיד / צילום: יח''צ

האם שר האוצר לפיד הוציא לעבודה 60 אלף תלמידי ישיבה?

האם אילוצים כלכליים מוציאים חרדים לעבוד? כן, אבל לא כמו שח"כ מיקי לוי אמר ● המשרוקית של גלובס

בני ביטון, ראש עיריית דימונה. מתנגד לתוכנית / צילום: איל יצהר

התוכנית להפוך את הקיבוצים לעיירות מעוררת התנגדות אצל ראשי הערים

מינהל התכנון ידון מחר בהצעה להגדיל את המושבים והקיבוצים במאות יחידות דיור, במה שיהפוך אותם בפועל למועצות מקומיות ● ראשי הערים של קריית שמונה, דימונה ופורום ה-15 חוששים שהדבר יביא לנהירה של אוכלוסייה חזקה מעיירות פיתוח ליישובים הכפריים השכנים

באקו, אזרבייג'ן / צילום: Shutterstock, Vladimir Waldin

החל מ-600 דולר: היעדים החדשים שישראלים טסים אליהם

מאז שטורקיה ירדה מהמפה, הישראלים מצאו חלופות מפתיעות לחופשה שלהם במדינות כמו אלבניה ואזרבייג'ן ● "למדינות האלה יש אקזוטיות שלא קיימת במקומות אחרים", אומרים בענף, "שילוב בין מזרח ומערב" ● וגם: אלה חברות התעופה שתוכלו לטוס בהן ליעדים האלה

סיידוף וכהן / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבעלים איבד כ־3 מיליארד שקל משווי מניותיו, והמנכ"ל שתוגמל ב־60 מיליון שקל משלם את המחיר

מניית שיכון ובינוי זינקה במעל 7% בעקבות התפטרותו של המנכ"ל הדומיננטי תמיר כהן, שהוביל מטעם נתי סיידוף את העסקה לרכישת השליטה בחברה ב־2018 מידי שרי אריסון ● פרויקטים יקרים והכפלת נטל החוב הובילו לקריסת המניה בכמעט 70% מהשיא ● כהן, שצבר בשנותיו בשיכון ובינוי תגמולי עתק, הודיע כי יפעל כעת לרכישת השליטה בחברה, אך לטענת סיידוף, "אין בכוונתי למכור"

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מירי דווידוביץ', באדיבות Start-Up Nation Central

התאוששות בהייטק? סימני השאלה שמעלה חברת המחקר על הנתונים המעודדים

לאחר שבתחילת השבוע התפרסמו נתונים מעודדים לגבי מצב הגיוסים של חברות הייטק ישראליות - מחקר חדש שופך מים צוננים על האופטימיות ● סכום הגיוס ברבעון השני של 2024 אכן עלה - אך רובו הושג ע"י מספר קטן של חברות ● עוד מגלה מכון המחקר כי מספר המשקיעים בהייטק הישראלי הולך ופוחת במידה דרמטית

החוסכים בישראל יוגבלו בהשקעתם לנאסד''ק / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, שאטרסטוק

היום זה קורה: הכירו את המגבלות החדשות על ההשקעות שלכם

היום תחל הרפורמה במסלולי החיסכון שנועדה לעשות סדר בפנסיות של הציבור ● אילו אפשרויות השקעה חדשות היא פותחת, כיצד יושפעו ממנה מי שנצמדו למדד מניות הטכנולוגיה האמריקאי, שעלה ב־15% רק מתחילת מאי, וכיצד עשויים הגופים המנהלים את כספי הציבור לעקוף את המגבלה?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בבורסה: ת"א 90 איבד כ-1%; שיכון ובינוי זינקה ביותר מ-7%

ת"א 90 איבד כ-1%, ת"א 125 ירד ב-0.7% ות"א 35 נחלש ב-0.6% ● בנק הפועלים, שופרסל ושיכון ובינוי דיווחו על שינויים דרמתיים בצמרת, האחרונה לאחר נפילה של כ-31% במניה מתחילת השנה ● בלאומי צופים: "ירידה במחיר הנפט, ומנגד עליית מחיר הגז הטבעי, וגם האורניום" ● בנק הפועלים: "שני ענפי משק בהם הפעילות רחוקה מלהתאושש הם התיירות והבנייה" ● ג'יי.פי מורגן: "מדד S&P 500 ירד במחצית השניה של השנה ב-22%"

ד''ר זאב פרבמן, מנכ''ל לייטריקס / צילום: אייל מרילוס

פיטורים בלייטריקס הישראלית: 70 עובדים יעזבו את החברה

לייטריקס הודיעה כי תבצע שינוי מיקוד לכיוון הבינה המלאכותית היוצרת, על חשבון חלק פעילות האפליקציות שלה שלא עמדו ביעדי הצמיחה ● העובדים שיפוטרו מהווים כ-12% ממצבת כוח-האדם של החברה

מיכל אלרן אלון, מנהלת תכנית חוסן באקדמיה של הקואליציה הישראלית לטראומה / צילום: הקואליציה הישראלית לטראומה

כחמישית מהסטודנטים וחברי הסגל האקדמי בארץ פנו לטיפול נפשי במלחמה

הקואליציה הישראלית לטראומה איגדה כ־20 מוסדות השכלה גבוהה בישראל, במטרה לקדם את תוכנית "חוסן לאקדמיה" ● מנהלת התוכנית: "אנחנו נותנים כלים אופרטיביים לזיהוי נורות אדומות" ● ישראל מתגייסת

יקי בוארון, שותף מנהל תחום הנדל''ן ב-EY, בכנס הנדל''ן השנתי / צילום: כדיה לוי

יקי בוארון: "ספק אם העלאת המע"מ תהיה הגזירה האחרונה מכיוון הממשלה"

בוארון, השותף המנהל של תחום הנדל"ן בפירמת הייעוץ וראיית החשבון EY, פתח את כנס הנדל"ן השנתי המשותף עם גלובס ואמר: "יש אשראי לענף הנדל"ן, אך כעת נדרשת התנהלות אחראית" ● עו"ד מני גורמן: "חלה על כולנו החובה להילחם על חוסנה הכלכלי של מדינת ישראל"

אחות בתחנת אחיות בבית חולים / צילום: Shutterstock, Andrey Popov

בפעם השנייה: טעויות במערכת ניהול תיקי המטופלים של בתי החולים

בעקבות התקלה במערכת קמיליון של בתי החולים, נרשמה העתקה שגויה של מידע קליני של חלק מהמאושפזים - סוג דם, אבחנות ופרוצדורות ● כרגע משרד הבריאות אינו ממליץ למטופלים על פעולה כלשהי

דוכן הקורא לעובדי 019 להתאגד / צילום: באדיבות הסתדרות הפועל המזרחי

בית הדין לעבודה: 019 פגעה בהתארגנות העובדים ותשלם 130 אלף שקל

נקבע כי היו שני אירועים שבהם 019 פגעה בהתאגדות: החתמת טפסי ביטול להצטרפות להתאגדות העובדים טרם כינון הארגון היציג; והתבטאויות של גורמים בחברה כלפי העובדים ביום בו פרצה ההתאגדות ● עוד נקבע כי ההסתדרות לא עמדה בדרישת השליש שמקנה לה להיות הארגון היציג

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: ap, Chiang Ying-ying

אנבידיה מסתבכת בצרפת: ענקית השבבים תואשם בפגיעה בתחרות?

הממונה על ההגבלים העסקיים בצרפת, שנחשב לאקטיביסט במיוחד נגד חברות אמריקאיות, עשוי להאשים את ענקית שבבי הבינה המלאכותית אנבידיה בהתנהגות שנועדה לפגוע בתחרות ● החוק הצרפתי מאפשר להטיל קנסות בגובה עד 10% מהמחזור השנתי העולמי בגין הפרת כללי ההגבלים העסקיים במדינה

משה אדרי, גיל גבע ורוני פלמר, בפאנל משותף / צילום: כדיה לוי

ראש מינהלת תקומה: "ארבעת החודשים לאחר 7 באוקטובר היו מהקשים בחיי"

ראש מינהלת תקומה משה אדרי, יו"ר תדהר גיל גבע, ומייסד תנועת אור רוני פלמר, שוחחו בכנס הנדל״ן השנתי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY על מצב הענף ועל שיקום הנגב לאחר ה־7 באוקטובר ● גבע: "בשביל שתקומת הארץ תהיה - צריך שיהיה מי שיבנה אותה"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; התשואות על האג"ח הממשלתיות זינקו

מדד נאסד"ק ננעל עם עליה של 0.6% ● נעילה ירוקה באירופה, מדד הקאק זינק ב-1.3% ● התשואות על אג"ח ממשלתיות בארה"ב מזנקות ● המסחר באסיה ננעל בעליות קטנות ● ג'יי.פי מורגן: "מדד S&P 500 ירד במחצית השניה של השנה ב-22%" ● טבע תחת חקירה של ה-FTC

בנייה בישראל. הלוואות הקבלן בשיא כל הזמנים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הלוואות הקבלן בשיא כל הזמנים: "הרבה סיכונים גלומים בתוך הפתרון הזה"

במאי נרשמו 1.3 מיליארד שקל בהלוואות בלון ובולט ● לכאורה, כולם מרוויחים מהכלי שהפך נפוץ כל כך בשוק הדירות החדשות ● בפועל, יש גם סיכונים

ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר סמוטריץ', בישיבת ממשלה / צילום: יריב כץ - ידיעות אחרונות

הלחץ של נתניהו, הפשרה של סמוטריץ׳: כך עשוי להיראות מבצע המס הגדול לשחרור "רווחים כלואים"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מקדם פשרה שתאפשר להוציא לפועל מבצע לשחרור דיבידנדים של חברות במס מופחת, כפי שנחשף בגלובס, חרף ההתנגדות באוצר ● המתווה החדש מצמצם את היקף המבצע ומתמקד ברווחים שנצברו בחברות עד 2020, תוך קביעת סנקציות ● כמה כסף ייכנס לקופת המדינה, ולמה גורמי המקצוע מתנגדים?

עו''ד ד''ר גיל לימון, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

המשנה ליועמ"ש בדיון על מינוי נציב שירות המדינה: פתוחים לדיון על הרכב ועדת האיתור

ועדת החוקה דנה היום בסוגיית מינוי נציב שירות המדינה ● במוקד הדיון - נוהל בדבר אופן מינוי הנציב שגיבשה היועצת המשפטית למשרד רה"מ, שלומית פרגו-ברנע, בהסכמת היועמ"שית, גלי בהרב-מיארה, אשר נדחה בשלב זה ע"י הממשלה ● עיקר המחלוקת בין הצדדים נוגע לשאלת מעורבותו של נתניהו בהליך בחירת הנציב