גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבכירים שאולי יתחרו על כתרו של ג'ו ביידן

ברשימה המצטיירת של טוענים פוטנציאליים לכתרו הנשמט של ביידן מופיעים בעיקר מושלי מדינות ● מפתיע לראות את חסרונם של סנאטורים, לפחות בין השמות המוזכרים ביותר

ג'ו ביידן בכנס של ארגון NAACP / צילום: ap, Paul Sancya
ג'ו ביידן בכנס של ארגון NAACP / צילום: ap, Paul Sancya

אנחנו עומדים בזמן נדיר, שבו הניסיון הפוליטי עשוי להיות קנה המידה היחיד, או העיקרי, להתאמה למועמדות לנשיאות.

פרשנות | כל כך ברור שביידן חייב ללכת, וכל כך לא בטוח שהוא אומנם ילך 
העימות הנשיאותי הראשון בארה"ב הוליד הרבה טענות. לא כולן מדויקות עובדתית 

במרוצת השנים ראינו מועמדים דלי ניסיון מגיעים לבית הלבן על יסוד מערכת בחירות ממולחת, כריזמה אישית ומזל: ג'ימי קרטר היה מושל מדינה לא מרכזית במשך ארבע שנים כאשר זינק אל המרוץ לנשיאות, ברק אובמה היה סנאטור במשך שנתיים, דונלד טראמפ היה רק דונלד טראמפ כל חייו. זה דף קורות חיים לא ראוי אפילו לעיון בתהליך של ראיון רציונלי לקבלה לעבודה.

עכשיו, אם ג'ו ביידן יסתלק, או יסולק, העומדים האפשריים בתור לרשת אותו כמועמדי המפלגה הדמוקרטית לנשיאות יצטרכו לשאת איתם דפי קורות קצת יותר רציניים משלושת הנ"ל.

השאלה הנצחית בבחירות בארה"ב היא איזו קטגוריה של ניסיון מיטיבה להכשיר מועמדים לנשיאות: כהונה מתחום הביצוע, או כהונה מתחום החקיקה? האם כהונת מושל מדינה היא המקפצה ההולמת ביותר, או כהונת סנאטור? כמובן, צירוף של שתיהן הוא אידיאלי, אבל בכל זאת, מה מן השתיים? או אולי אף לא אחת מן השתיים, אלא כהונה מיניסטריאלית?

שישה מושלים, שלושה יהודים

ברשימה המצטיירת של טוענים פוטנציאליים לכתרו הנשמט של ביידן מופיעים בעיקר מושלי מדינות. מפתיע חסרונם המלא של סנאטורים, לפחות בין השמות המוזכרים ביותר.

מפני הקוריוז, הרשימה כוללת שישה מושלי מדינות, ששלושה מהם יהודים. מוטב לזכור כי שום יהודי מעולם לא היה מועמד לנשיאות מטעם מפלגה מרכזית. הינה השמות המוזכרים ביותר, לפי שעה. הכול יכול להשתנות.

● סגנית הנשיא קמלה האריס. היא מס' 1 לא בזכות סיכוייה או הפופולריות שלה, אלא בזכות מעמדה. היא יורשת טבעית של הנשיא, אם כי לא של המועמד לנשיאות. הפופולריות שלה אומנם נמוכה, אבל היא תהיה מתחרה מרכזית. יהיה קשה לדלג עליה גם מפני שהיא השחורה היחידה ברשימה הלא־רשמית. הדמוקרטים אינם יכולים לנצח בבחירות בלי תמיכה מסיבית של מצביעים שחורים.

קמאלה האריס, סגנית הנשיא / צילום: ap, Ronda Churchill

אחד האנשים רבי-ההשפעה ביותר במפלגה, ציר הקונגרס השחור ג'ימס קלייבורן מקרוליינה הדרומית, שמילא תפקיד מכריע בהבטחת ניצחונו של ביידן במקדימות המפלגתיות ב־2020, הביע אתמול תמיכה גלויה בהאריס אם ביידן ינשור.

● מושל קליפורניה גאווין ניוסום, בן 56. הוא עומד בראש המדינה הגדולה ביותר, כה גדולה עד שאילו היתה עצמאית היא היתה אחת משבע המעצמות הכלכליות הגדולות בעולם. הוא מכהן זו השנה השישית, עתיר ניסיון, מלוטש, ליברלי מאוד, ובתור שכזה יש לו בסיס תמיכה רחב מאוד. אבל הוא מואשם לעתים קרובות בהזנחת נושאים בוערים כמו מסים, פשע פלילי והגירה.

גאווין ניוסום, מושל קליפורניה / צילום: ap, Rich Pedroncelli

● מושלת מישיגן גרצ'ן וויטמר, בת 52, מחזיקה ביתרון גיאוגרפי חשוב: היא באה מן המערב התיכון, שבו על פי רוב הסימנים יוכרעו הבחירות לנשיאות. היא אומנם קנתה הרבה אויבים בימין, בייחוד בזמן משבר הקורונה, אבל היא נבחרה פעמיים למושלת, והנהיגה את מפלגתה לפני שנתיים לניצחון היסטורי בכל הכהונות הבכירות של המדינה.

גרצ'ן וויטמר, מושלת מישיגן / צילום: ap, Al Goldis

● מושל פנסילבניה ג'וש שפירו, בן 51, אומנם נבחר רק לפני שנתיים ופחות, אבל כבר רכש מוניטין של מתון ופרגמטי, המסוגל להגיע להסכמות רחבות עם מתנגדיו. הוא היה מקודם התובע הכללי של המדינה. אה, כן, אם לא ניחשתם, הוא יהודי.

● מושל אילינוי, ג'יי רוברט פריצקר, מכהן זו השנה השישית. יהודי. סיכוייו כנראה קטנים מאלה של אחרים, אף כי הוא יארח את ועידת הדמוקרטים באוגוסט. ספק אם המפלגה תרצה למנות פוליטיקאי משיקגו, הנחשבת ל"ליברלית מדי". הוא אגב היורש של רשת בתי המלונות "האייאט".

● מושל קולורדו, ג'ארד פוליס, בן 49, אף הוא יהודי. מולטי־מיליונר של הייטק. יהיה ההומוסקסואל המוצהר הראשון בבית הלבן אם ייבחר. הוא נשוי לגבר.

צריך להודות שהצירוף הזה, יהודי והומוסקסואל, אולי אינו ערובה לניצחון. אבל העובדה שהוא בא ממדינה מערבית, הרחק מוושינגטון, עשויה לעזור לו.

● פיט בוטיג'יג, שר התחבורה בממשל ביידן, המופקד על תוכניות התשתית הגדולות ביותר של זמננו (126 מיליארד דולר), החזיק רק בכהונה נבחרת אחת: ראש עיר קטנה במדינת אינדיאנה. הוא ידוע כחריף, מלוטש, חרוץ, טכנוקרטי, מתון ולא־רב־כריזמה. כמו פוליס מקולורדו, אף הוא הומוסקסואל, נשוי לגבר.

● מושל קנטאקי, אנדי בשיר (לא, לא סורי־לבנוני, אלא אירי), בן 46, הוא עוף נדיר: מושל דמוקרטי במדינה אולטרה־שמרנית, שהעניקה 62% לטראמפ ב־2020 וב־2016. הוא הצליח להיבחר פעמיים, בעיקר בזכות מזגו ומתינותו, וגם בזכות שם משפחתו. אביו היה מושל לפניו.

זו תהיה ברירה קשה מאוד, כל כך קשה עד שמועמד פשרה עשוי להופיע מחוץ לרשימה הזו; כל כך קשה עד שהמפלגה עלולה להיבהל, ולהחליט שבכל זאת ג'ו. אולי הוא אפילו סומך על זה.

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני. ציוצים (באנגלית) בטוויטר.

עוד כתבות

ראש הממשלה בנימין נתניהו במפגש עם חיילי מילואים בצפון / צילום: קובי גדעון-לע''מ

נתניהו נגד התדרוך ל"טיימס": "הפסקת מלחמה? זה לא יקרה"

רס"ן במילואים אייל אבניאון ורס"ר במילואים נדב אלחנן נולר נפלו במרכז רצועת עזה • הניו יורק טיימס: צה"ל לא ערוך להרחבת הלחימה אחרי מלחמה כה ארוכה, בכירי הצבא דוחפים להפסקת אש • נתניהו הכחיש את הדיווחים: "זה לא יקרה. אנחנו נסיים את המלחמה רק לאחר שנשיג את כל מטרותיה" • עדכונים שוטפים

ד''ר זאב פרבמן, מנכ''ל לייטריקס / צילום: אייל מרילוס

פיטורים בלייטריקס הישראלית: 70 עובדים יעזבו את החברה

לייטריקס הודיעה כי תבצע שינוי מיקוד לכיוון הבינה המלאכותית היוצרת, על חשבון חלק פעילות האפליקציות שלה שלא עמדו ביעדי הצמיחה ● העובדים שיפוטרו מהווים כ-12% ממצבת כוח-האדם של החברה

בדנמרק מתקשים לעכל את ההפגנות הפרו-פלסטיניות

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחבלים פלסטינים ביו"ש לוקחים דוגמה מחמאס, פורן פוליסי מסבירים איך סמוטריץ' פועל להחלשת הרשות הפלסטינית, וגם: ביקורת בדנמרק על ההפגנות הפרו-פלסטיניות ● כותרות העיתונים בעולם

ידין ענתבי / צילום: תמר מצפי

ההפסדים שהסבה ביט והמרוץ מול לאומי: מה מחכה למנכ"ל בנק הפועלים החדש

ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים הנבחר וחבר ההנהלה הוותיק, החל את דרכו במשרד האוצר לפני 20 שנה ומאז טיפס לצמרת המערכת הבנקאית ● כעת, עם כניסתו לתפקיד, הוא צפוי להתמודד עם שורת אתגרים, בהם השלכות המלחמה על המשק ● 3 הערות על המינוי

סיידוף וכהן / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבעלים איבד כ־3 מיליארד שקל משווי מניותיו, והמנכ"ל שתוגמל ב־60 מיליון שקל משלם את המחיר

מניית שיכון ובינוי זינקה במעל 7% בעקבות התפטרותו של המנכ"ל הדומיננטי תמיר כהן, שהוביל מטעם נתי סיידוף את העסקה לרכישת השליטה בחברה ב־2018 מידי שרי אריסון ● פרויקטים יקרים והכפלת נטל החוב הובילו לקריסת המניה בכמעט 70% מהשיא ● כהן, שצבר בשנותיו בשיכון ובינוי תגמולי עתק, הודיע כי יפעל כעת לרכישת השליטה בחברה, אך לטענת סיידוף, "אין בכוונתי למכור"

מיקי לוי, יש עתיד / צילום: יח''צ

האם שר האוצר לפיד הוציא לעבודה 60 אלף תלמידי ישיבה?

האם אילוצים כלכליים מוציאים חרדים לעבוד? כן, אבל לא כמו שח"כ מיקי לוי אמר ● המשרוקית של גלובס

בנייה בישראל. הלוואות הקבלן בשיא כל הזמנים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הלוואות הקבלן בשיא כל הזמנים: "הרבה סיכונים גלומים בתוך הפתרון הזה"

במאי נרשמו 1.3 מיליארד שקל בהלוואות בלון ובולט ● לכאורה, כולם מרוויחים מהכלי שהפך נפוץ כל כך בשוק הדירות החדשות ● בפועל, יש גם סיכונים

ירושלים / צילום: Shutterstock

תכנון המטרו בירושלים יוצא לדרך: איפה יעברו הקווים?

הגוף שמתכלל את בניית תשתיות התחבורה בירושלים פרסם מכרז לתכנון ראשוני ולבדיקת היתכנות להקמת קווי מטרו בעיר ● ברקע: הצפי של העירייה ומשרד התחבורה כי בשנת 2030 יגיעו הרכבות הקלות בבירה לסף הקיבולת שלהן ● אלו האזורים בהם מתוכננים הקווים לעבור

בהודו משוכנעים: ישראל עומדת בפני הפסד אסטרטגי

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הכאוס בין הפלסטינים ברחובות עזה יוצא משליטה, עינב צנגאוקר פועלת להדחת נתניהו כדי להחזיר את בנה החטוף, בהודו פורסים את כל הבעיות שעומדות בפני ישראל, וקואליציית Teach NY היהודית מכוונת את מאמציה להשפיע על הבחירות בניו יורק ב-2025 ● כותרות העיתונים בעולם

גנרטור. הביקוש זינק / צילום: יח''צ

ההצהרות על פגיעה אפשרית בחשמל הפכו לגנרטור של הענף, שרושם גידול בהכנסות

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי החשש מפתיחת חזית צפונית הגדיל את מכירות הגנרטורים והמטענים הניידים

רישי סונאק, מנהיג המפלגה השמרנית וקיר סטארמר, מנהיג מפלגת הלייבור / צילומים: AP- Kirsty Wigglesworth, Phil Noble

בריטניה בוחרת: עד כמה שמאלה תשבור הממלכה והאם התמיכה בישראל תיפסק?

ביום חמישי יפתחו הקלפיות בבריטניה, 5 שנים אחרי הבחירות האחרונות ● רה"מ רישי סונאק יתמודד מול קיר סטארמר ש"שיקם" את מפלגת הלייבור ● מה עומד בראש סדר היום הבריטי, ואיך התוצאות ישפיעו על היחס ישראל?

ח''כ מירב כהן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

אושר בכנסת: החוק שמאפשר לעצור סליקת אשראי לעסקים שעושקים קשישים

תיקון לחוק הגנת הצרכן שעבר הלילה בכנסת מעניק לרשות להגנת הצרכן שורה של סמכויות רחבות במקרים שבהם שוכנעה כי אדם או חברה עקצו או הטעו קשישים, עולים חדשים ובעלי מוגבלויות ● יוזמת החוק, ח"כ מירב כהן: "מדובר בכלי אכיפה משמעותי שמטרתו להרתיע נוכלים ולעצור בזמן אמת את הפגיעה שהם מייצרים"

מנכ''ל מבנה, עוזי לוי / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל מבנה עוזי לוי: "ענף המשרדים בעייתי מחוץ לתל אביב"

בכירים מתחום הנדל"ן המניב השתתפו היום בכנס הנדל"ן השנתי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY ודיברו על מגזרי המסחר והמשרדים ● הראל ויזל, מנכ"ל קבוצת פוקס: "כשהישראלים יחזרו לטוס, רמת הביקוש פה תרד, וחברות בינלאומיות לא ימהרו לפתוח פה חנויות"

בארי שטרנליכט, יו''ר ומנכ''ל של סטרווד קפיטול / צילום: Reuters, MIKE BLAKE

ניצחון לנאמני סטרווד: התביעה נגד המיליארדר בארי שטרנליכט תתברר

ביהמ"ש דחה את בקשתו של איל הנדל"ן האמריקאי-יהודי בארי שטרנליכט, היו"ר והמנכ"ל של ענקית הנדל"ן סטרווד קפיטל, למחוק אותו מתביעה שהוגשה נגדו ע"י נאמני חברת-הבת שגייסה בעבר 910 מיליון שקל בישראל וקרסה כעבור שנתיים ● השופט: "נראה לכאורה כי המבקשים היו מעורבים בהחלטה על ההנפקה"

אולפן חדשות 13 / צילום: יח''צ

הדרמה של חדשות 13: העובדים מחריפים את המאבק נגד ההנהלה. מה הצעד הבא?

מאז הודיע דירקטוריון חדשות 13 על מינויה של יוליה שמאלוב–ברקוביץ' למנכ"לית, מנהלים העובדים מאבק עיקש נגד ההחלטה ● מדוע זה קורה, מי אחראי למינוי, מה טוענים בהנהלה, למה הרשות השנייה לא מתערבת והאם בכלל יש סיכוי לשינוי כיוון ● גלובס עושה סדר

רו''ח אפי סנדרוב, המנהל המורשה של חברת סלייס / צילום: באדיבות מגדל

ביהמ"ש: בני 70 ומעלה יוכלו לנייד כספים מקופות הגמל של סלייס לקופות אחרות

ההבהרה נעשתה בהמשך להחלטה שניתנה ע"י בית המשפט ב-20 ביוני והתירה להחריג בני 70 ומעלה שכספיהם הושקעו במסלולים המסורתיים מן ההקפאה שחלה על כל נכסי סלייס

אימון של צבא צרפת להתמודדות עם התקפה ביולוגית / צילום: Shutterstock

מדינות העולם משלבות כוחות בצל חשש מהשפעת AI על פיתוח נשק כימי וביולוגי

ועידה בינ"ל במרוקו תדון בסכנות הבינה המלאכותית בפיתוח נשק להשמדה המונית ● ראש הארגון למניעת נשק כימי: "חוסר היציבות הגלובלי הופך את האפשרות הזו ללא רק תיאורטית"

טלי בן עובדיה (רלוונט), מירי מיכאלי ( i24news), יוליה שמאלוב־ברקוביץ' (חדשות 13) / צילומים: כפיר זיו,  יורי סקוירסקי, איל יצהר, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

3 הערות על שוק התקשורת: חבלי הלידה, סיבוב הפרסה ומאבק העובדים

מה עומד מאחורי שורת המהלכים המתרחשים כעת במפת התקשורת הישראלית: המינוי של יוליה שמאלוב־ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13 והמאבק החריף עם העובדים, לוח השידורים החדש של ערוץ i24NEWS בעברית וההחלטה של רלוונט להתמקד בדיגיטל

נושאת המטוסים האמריקאית קרל וינסון שמשתתפת  בתרגיל הימי RIMPAC / צילום: Reuters, Qian Weizhong/VCG

מסר לסין: ישראל משתתפת בתרגיל צבאי בהוואי

בשבוע שעבר נפתח בהוואי התרגיל הימי הנחשב לגדול בעולם - RIMPAC ● בתרגיל משתתפת ישראל לצד מדינות מוסלמיות בולטות כאינדונזיה, מלזיה ובורניי ● התרגיל מהווה מסר לסין ולרוסיה המאיימות על היציבות בעולם

דוד זבידה / צילום: כדיה לוי

"השוק מתמחר היום בניית יח"ד ב־1.2 מיליון שקל - עוד לפני עלויות אחרות; מזה אפשר להבין בכמה צריך למכור אותה"

דודו זבידה אמר את הדברים בפאנל על מצב שוק הדיור שנערך בכנס הנדל"ן השנתי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY ● דין ודברים התפתח בין מנכ"ל רמ"י קוינט לאסף סימון, מנכ"ל בסט ייזום, שאמר: "מנכ"ל רמ"י צריך לעבוד בשתי עבודות? אני לא חושב"