גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פחות שומן, יותר פחמימות: כך המלחמה משפיעה על הישראלים

חברת לומן, שפיתחה מכשיר הבוחן את תוצרי המטבוליזם, בדקה מדגם של 100 משתמשים. אצל כ-60% מהם חל מעבר לשימוש ביותר פחמימות כמקור אנרגיה - למרות ששמרו על התזונה שלהם דומה ● וגם: הניסוי הקליני המוצלח של חברת התרופות האמריקאית אלנילם ● השבוע בביומד 

המטבוליזם של הישראלים השתנה בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר / אילוסטרציה: Shutterstock, mi_viri
המטבוליזם של הישראלים השתנה בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר / אילוסטרציה: Shutterstock, mi_viri

נתוני לומן מראים: המלחמה משפיעה על המטבוליזם של הישראלים

דוח של חברת לומן, שפיתחה מכשיר הבוחן את תוצרי המטבוליזם, מראה כי המטבוליזם של הישראלים השתנה בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר.

מחקרים חדשים מגלים: האם צפייה בטלוויזיה בלילה באמת הורסת את השינה? 
המנכ"לית שרוצה לטפל באחת הבעיות שהכי מטרידות גברים 
קרן ההשקעות שהשיקה מסלול מהיר ליזמים בתחום הביומד 

לומן פיתחה ומשווקת מכשיר שלתוכו נושפים המשתמשים, ובאמצעות ניתוח תוצרי הנשימה, ניתן לדעת האם הגוף שורף פחמימות או שומן כדי להשיג אנרגיה. החברה עקבה אחרי נתונים של 100 משתמשים ישראלים בני 21-40, ומצאה כי אצל כ-60% מהם, חל מעבר לשימוש ביותר פחמימות כמקור אנרגיה, למרות שהם שמרו את התזונה שלהם דומה, כלומר השינוי הוא בתפקוד של הגוף ולא בכמות הפחמימות הנצרכת ביום.

ד"ר מירב מור, דוקטור לפיזיולוגיה ממכון ויצמן ומייסדת-שותפה בחברה, מציעה מנגנון אפשרי לתופעה: "כאשר אדם נמצא בלחץ, מופעל מנגנון אשר נועד לחסוך בהוצאת אנרגיה אצלו והוא מפחית את המטבוליזם שלו. כלומר, אדם לחוץ ישתמש בפחות אנרגיה כדי לבצע את אותן המשימות. הגוף מתייעל בעצם, אבל יש לזה מחיר. אותו אדם יאגור את האנרגיה מהפחמימות שבהן לא השתמש, ולמחרת בבוקר כשיתעורר, הוא יצרוך אנרגיה מאותן פחמימות ולא משומן, והתוצאה היא השמנה, וגם פיתוח תנגודת לאינסולין".

אף שהמנגנון הזה כבר תואר במדע, עד היום לא היה מידע מקבוצה גדולה של אנשים שמודדים את המטבוליזם שלהם כל בוקר, במקביל להתרחשות אירוע מלחיץ בסדר גודל לאומי שמשפיע על כולם.

נראה על פי המנגנון הזה כי התערבויות לעידוד רגיעה פיזיולוגית כמו נשימות, פעילות גופנית כמו יוגה, זמן איכות עם מעגל תמיכה רגשי ואולי אפילו תרופות נוגדות חרדה, יכולים לעזור לא רק למתח הנפשי, אלא גם להשפעותיו על המטבוליזם, וכתוצאה מכך על המשקל.

חברת לומן הוקמה ב-2018 וכיום מודדת את תוצרי הנשיפה של כ-120 אלף משתמשים ברחבי העולם. החברה גייסה עד היום 82 מיליון דולר ומעסיקה כ-120 עובדים.

הניסוי של אלנילם

מניית חברת התרופות האמריקאית אלנילם (Alnylam ) עלתה במהלך השבוע 58%, לאחר הצלחה בניסוי קליני שכונה באתרי חדשות הביומד האמריקאים, "אחד הניסויים שהשוק הכי התעניין בהם השנה". בעקבות תוצאות הניסוי הטובות ועליית המניה, שוויה של החברה עומד כעת על 30 מיליארד דולר. מנכ"לית החברה, יבון גרינסטריט, אמרה כי מדובר ב"נקודת מפנה לחברה שלנו, לקראת הפיכתה לחברת ביוטק מן השורה הראשונה".

אלנילם היא חברת ביוטק העוסקת בתחום תרופות ה-RNA-i, קטגוריה חדשה יחסית של תרופות שמשפרות את מצב החולים על ידי הפרעה למנגנוני RNA. אלנילם הייתה חלוצת התחום, ואחרי דרך ארוכה ומפותלת, יש לה היום חמישה מוצרים בשוק, והיא רשמה ב-2023 הכנסות של 1.86 מיליארד דולר.

חלק מן הגורמים בשוק כינו את הניסוי "ללכת על הכל או ללכת הביתה" מנקודת המבט של אלנילם. המוצר מיועד לטיפול במחלה נדירה בשם transthyretin amyloid cardiomyopathy (ATTR-CM) אשר למרות שהיא בחלק מהמקרים גנטית, מופיעה בגילאי ה-50-60 וגורמת להתקפי לב. תוחלת החיים של החולים בה היא 2.5-5 שנים לאחר האבחון.

השוק אליו פונה המוצר החדש הוא שוק גדול יחסית לשווקים הקיימים אליהם פונה החברה. מוצר קודם של החברה שפותח לשוק זה, נכשל בו. בנוסף להיותו משמעותי לאלנילם, השוק משמעותי מאוד לקטגוריית מוצרי ה-RNAi. ובנוסף, אלנילם ביקשה להראות בניסוי כי המוצר שלה טוב יותר מזה של חברת פייזר, שכרגע שולטת בתחום הזה, עם הכנסות של 3.3 מיליארד דולר. המוצר שלה פועל במנגנון אחר.

הניסוי היה מורכב משום שהחברה רצתה להראות גם את היעילות של המוצר שלה כמוצר יחיד, וכן את העדיפות שלו על המוצר של פייזר, ובשאיפה אפילו את האפשרות להשתמש בו בשילוב המוצר של פייזר. המטרות הן רבות משום שהצרכים של החברה צפויים להשתנות עם הזמן: בשנים הקרובות, נראה כי חברות הביטוח ירצו לשלם רק עבור אחד משני המוצרים, כי שניהם תרופות אינובטיביות יקרות, ואלנילם רוצה להיות המוצר שיבחר. עם זאת בעתיד, כשהתרופה של פייזר תהפוך להיות גנרית, אלנילם תרצה לעודד את השימוש בשתי התרופות יחד, במקום רק בתרופה הזולה.

המתח סביב הניסוי עלה (והמניה ירדה) כאשר אלנילם ביצעה כמה שינויים של הרגע האחרון במבנה הניסוי, ובין היתר האריכה את משכו בכמה חודשים, מה שבדרך כלל לא מבשר טובות.

והתוצאות? התרופה הצליחה להפחית ב-28% את הסיכון להתקפי לב לעומת קבוצת פלצבו, שכללה גם נבדקים שהיו מטופלים בטיפול של פייזר (40%), וגם נבדקים נאיביים (60%). היעד העיקרי של הניסוי, זה לפיו יאושר המוצר, היא מול הקבוצה הנאיבית, ושם הייתה התוצאה ירידה של 33%, שהינה מובהקת סטטיסטית.

החברה שחררה יחסית מעט מידע מן הניסוי, כאשר חלק מן המידע ישוחרר בכנס שייערך בהמשך. ולכן אי אפשר להבין בדיוק כמה התקפי לב נחסכו מול תת-הקבוצה מתוך קבוצת הביקורת שהייתה מטופלת במוצר של פייזר (40% כאמור). האנליסטים היו רוצים לדעת יותר, על השילוב בין המוצר של אלנילם למוצר של פייזר. גם את התוצאות הללו, לפחות רמז להן, ניתן כנראה לסחוט מן הניסוי הנוכחי, אך אלנילם עדיין לא חשפה אותם.

קשה גם להשוות לנתונים היסטוריים מניסוי שלב III שבזכותו קיבלה פייזר אישור בזמנו. היא חסכה אז 30% מהתקפי הלב, על פניו מספר דומה, אבל הניסוי של פייזר נערך בתקופה בה הטיפול התומך במחלה היה פחות טוב, ולכן האתגר של אלנילם להגיע לאותן התוצאות היה לכאורה גבוה יותר.

עם זאת, העלייה במניה משמעותה שהאנליסטים והרופאים מבינים מן הנתונים שהתרופה של אלנילם יכולה להתחרות בזו של פייזר. יש לה יתרון נוסף, של מתן בזריקה תת עורית פעם בשלושה חודשים, לעומת בליעת כדור פעם ביום.

חברת Sensi.AI מגייסת 31 מיליון דולר לטיפול בגיל השלישי

חברת Sensi.AI הודיעה בשבוע שעבר על גיוס של 31 מיליון דולר לפלטפורמה לטיפול במבוגרים בביתם. הפלטפורמה של סנסי משמשת כ"מנהל מקרה" לטיפול בגיל השלישי, וכולל גם יכולות ניתוח מידע קולי כדי לחזות אירועים משמעותיים מבחינה טיפולית ומתן התראות למטפלים. באמצעות המידע המוזן למערכת בשילוב המידע הקולי, היא מזהה בעיות כמו דלקת ריאות, זיהומים בדרכי השתן, עמידות לטיפול, שינויים קוגניטיביים ומקרי חירום כמו נפילות.

את הסבב הובילו במשותף Zeev Ventures ו-Insight Partners, בהשתתפות Entrée Capital והמשקיעים הקיימים Entrée Capital, Flint Capital, Jibe Ventures ו- Secret Chord Ventures. סבב זה מביא את סך גיוסי החברה ליותר מ-53 מיליון דולר.

שוק הגיל השלישי מאופיין במחסור חמור במטפלים כאשר לעיתים קרובות בני המשפחה שותפים לטיפול. מטרת הטכנולוגיה של סנסי היא למנוע שחיקה מהמטפלים ולייעל את עבודתם, וכך לאפשר למבוגרים להישאר כמה שיותר זמן בבית. לדברי החברה, היום חברות טיפול במבוגרים בארה"ב נאצלות לדחות את רוב המעוניינים בטיפול בביתם, משום שאין להן מספיק כוח אדם.

לחברה היום 70 עובדים בתל אביב, אוסטין ופאלו אלטו.

סנסי הצליחה להגיע לגיוס אף שאיבדה במלחמת חרבות ברזל את אחד המנהלים הבכירים שלה, יובל ליבני, אשר נפל בעת שירותו במילואים ב-9.10. מן החברה נמסר כי: "יובל תרם רבות להתקדמות החברה במקצועיות ומסירות והינו חלק מרכזי מהצלחת החברה וצמיחתה המהירה בשנים האחרונות".

החברה מנוהלת על ידי רומי גובס, שגם ייסדה אותה יחד עם נבו אלמלם ואלון ברנר.

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בבורסה: ת"א 90 איבד כ-1%; שיכון ובינוי זינקה ביותר מ-7%

ת"א 90 איבד כ-1%, ת"א 125 ירד ב-0.7% ות"א 35 נחלש ב-0.6% ● בנק הפועלים, שופרסל ושיכון ובינוי דיווחו על שינויים דרמתיים בצמרת, האחרונה לאחר נפילה של כ-31% במניה מתחילת השנה ● בלאומי צופים: "ירידה במחיר הנפט, ומנגד עליית מחיר הגז הטבעי, וגם האורניום" ● בנק הפועלים: "שני ענפי משק בהם הפעילות רחוקה מלהתאושש הם התיירות והבנייה" ● ג'יי.פי מורגן: "מדד S&P 500 ירד במחצית השניה של השנה ב-22%"

אילוסטרציה: shutterstock

זה לא יימשך ככה: התחזית הקודרת של ג'יי.פי מורגן למניות בוול סטריט

בג'יי.פי מורגן צופים כי מדד S&P 500 יירד ב-22% עד סוף השנה: "תשכחו מנחיתה רכה" ● בחברת המחקר BCA research חושבים שהירידה תהיה אפילו חדה יותר ● הפעם האחרונה בה נרשמה ירידה דומה הייתה ב-2008, לאחר פשיטת הרגל של ליהמן ברדרס

מיכל אלרן אלון, מנהלת תכנית חוסן באקדמיה של הקואליציה הישראלית לטראומה / צילום: הקואליציה הישראלית לטראומה

כחמישית מהסטודנטים וחברי הסגל האקדמי בארץ פנו לטיפול נפשי במלחמה

הקואליציה הישראלית לטראומה איגדה כ־20 מוסדות השכלה גבוהה בישראל, במטרה לקדם את תוכנית "חוסן לאקדמיה" ● מנהלת התוכנית: "אנחנו נותנים כלים אופרטיביים לזיהוי נורות אדומות" ● ישראל מתגייסת

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו / צילום: איל יצהר

צפרתם ברחוב בת"א בלי סיבה? העירייה רוצה לקנוס אתכם

עיריית תל אביב-יפו אישרה השבוע תיקון לחוק העזר העירוני למניעת רעש, לפיו הצפירה תהפוך לעבירת קנס בשווי 475 שקל, ובעל הרכב ייחשב כמי שאחראי על העבירה ● המהלך טעון את אישור משרדי הממשלה וועדת החוקה ● חולדאי: "שמח לבשר שהמנהג הקלוקל הזה עתיד להיעלם מחיינו העירוניים"

מטוס ללא טייס הרמס 900 / צילום: יח''צ

מדינת הענק שמייצרת עבור ישראל טילים ומל"טים

ברשת אל־ג'זירה פורסם כי הודו מייצרת עבור ישראל טילים ומל"טים אשר משמשים אותה במלחמת "חרבות ברזל" ● לפי הפרסום, בהודו מיוצרים חלקים מהותיים מתוך מנועים רקטיים של אמצעים ישראליים, ולא מן הנמנע כי מדובר במערכות ההגנה האווירית חץ 2 וחץ 3

ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל טבע / צילום: דוברות טבע

ה-FTC פתחה בחקירה נגד טבע בנוגע לפטנטים על משאפים

לפי הדיווח ב"וושינגטון פוסט", רשות הסחר הפדרלית של ארה"ב טוענת כי חברות תרופות וביניהן טבע ביצעו שינויים קלים במוצרים שלהן במטרה לשמר על הפטנטים ולהדוף אפשרות של תחרות גנרית

סיידוף וכהן / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבעלים איבד כ־3 מיליארד שקל משווי מניותיו, והמנכ"ל שתוגמל ב־60 מיליון שקל משלם את המחיר

מניית שיכון ובינוי זינקה במעל 7% בעקבות התפטרותו של המנכ"ל הדומיננטי תמיר כהן, שהוביל מטעם נתי סיידוף את העסקה לרכישת השליטה בחברה ב־2018 מידי שרי אריסון ● פרויקטים יקרים והכפלת נטל החוב הובילו לקריסת המניה בכמעט 70% מהשיא ● כהן, שצבר בשנותיו בשיכון ובינוי תגמולי עתק, הודיע כי יפעל כעת לרכישת השליטה בחברה, אך לטענת סיידוף, "אין בכוונתי למכור"

מארין לה פן (משמאל) יו''ר מפלגת הימין הקיצוני בצרפת וז'ורדן ברדלה, מועמד מפלגתה של לה פן לראשות הממשלה, באירוע תמיכה / צילום: ap, Daniel Cole

רעידת אדמה באירופה: הצרפתים אמרו לא לרפורמות כלכליות ולהגירה, והם לא לבד

תוצאות הסיבוב הראשון בבחירות לפרלמנט מלמדות כי הציבור אמר לא לרפורמות, בהן העלאת גיל הפרישה, והוא בעיקר הצביע בעד סגירת גבולות ומדיניות של אנטי-הגירה ● איך יושפעו היהודים בצרפת, ומה יהיו ההשלכות על אירופה כולה?

ח''כ מירב כהן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

אושר בכנסת: החוק שמאפשר לעצור סליקת אשראי לעסקים שעושקים קשישים

תיקון לחוק הגנת הצרכן שעבר הלילה בכנסת מעניק לרשות להגנת הצרכן שורה של סמכויות רחבות במקרים שבהם שוכנעה כי אדם או חברה עקצו או הטעו קשישים, עולים חדשים ובעלי מוגבלויות ● יוזמת החוק, ח"כ מירב כהן: "מדובר בכלי אכיפה משמעותי שמטרתו להרתיע נוכלים ולעצור בזמן אמת את הפגיעה שהם מייצרים"

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מירי דווידוביץ', באדיבות Start-Up Nation Central

התאוששות בהייטק? סימני השאלה שמעלה חברת המחקר על הנתונים המעודדים

לאחר שבתחילת השבוע התפרסמו נתונים מעודדים לגבי מצב הגיוסים של חברות הייטק ישראליות - מחקר חדש שופך מים צוננים על האופטימיות ● סכום הגיוס ברבעון השני של 2024 אכן עלה - אך רובו הושג ע"י מספר קטן של חברות ● עוד מגלה מכון המחקר כי מספר המשקיעים בהייטק הישראלי הולך ופוחת במידה דרמטית

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: ap, Chiang Ying-ying

אנבידיה מסתבכת בצרפת: ענקית השבבים תואשם בפגיעה בתחרות?

הממונה על ההגבלים העסקיים בצרפת, שנחשב לאקטיביסט במיוחד נגד חברות אמריקאיות, עשוי להאשים את ענקית שבבי הבינה המלאכותית אנבידיה בהתנהגות שנועדה לפגוע בתחרות ● החוק הצרפתי מאפשר להטיל קנסות בגובה עד 10% מהמחזור השנתי העולמי בגין הפרת כללי ההגבלים העסקיים במדינה

בורסת וול סטריט. תחזית אופטימית למדד 500 S&P / צילום: ap, Richard Drew

לפי 12 אלף המלצות אנליסטים - אלה המניות שלא כדאי למכור

נתוני האתר הפיננסי Factset מלמדים על אופטימיות לגבי עתידן של מניות S&P 500, גם לאחר ראלי של קרוב לשנתיים ● מתוך כ-12 אלף המלצות אנליסטים רק 5% הן "מכירה" ● בצמרת המומלצות: אמזון, מיקרוסופט ודלתא ● ואילו מניות הם מציעים למכור?

רישי סונאק, מנהיג המפלגה השמרנית וקיר סטארמר, מנהיג מפלגת הלייבור / צילומים: AP- Kirsty Wigglesworth, Phil Noble

בריטניה בוחרת: עד כמה שמאלה תשבור הממלכה והאם התמיכה בישראל תיפסק?

ביום חמישי יפתחו הקלפיות בבריטניה, 5 שנים אחרי הבחירות האחרונות ● רה"מ רישי סונאק יתמודד מול קיר סטארמר ש"שיקם" את מפלגת הלייבור ● מה עומד בראש סדר היום הבריטי, ואיך התוצאות ישפיעו על היחס ישראל?

הדמיית חוות השרתים המתוכננת. בעיגול: שלי לנצמן, מנכ''לית מיקרוסופט ישראל לשעבר / צילום: יח''צ, רמי זרנגר

מנכ"לית מיקרוסופט ישראל לשעבר תקים חוות שרתים בהשקעה של 1.1 מיליארד שקל

שלי לנצמן חברה לקבוצת לוינשטיין ולשותפה בריטית, שיממנו את הקמת חוות השרתים התת-קרקעית בנתניה, על אף שכבלי התקשורת הימיים לא נפרשו באזור ● טרם נמצא לקוח לחווה, שתתפרש על פני 13.5 אלף מ"ר, אך מוערך שהיא מיועדת לענקיות הענן העולמיות

טיילור ספוויט בהופעה בפריז בחודש מאי. תורמת בכל עיר בה היא מופיעה / צילום: ap, Lewis Joly

תרומה של ארוחות לשנה שלמה: כשכוכבת פופ עוזרת יותר מהממשלה

כוכבת הפופ האמריקאית טיילור סוויפט מופיעה כעת בסיבוב הופעות עולמי ● לפי ארגוני צדקה בערים בהן היא הופיעה, היא משאירה אחריה תרומות נדיבות ● בליברפול לדוגמה, לאחר 3 ימים של הופעות היא תרמה סכום שיממן ארוחות למשך שנה שלמה

דוד זבידה / צילום: כדיה לוי

"השוק מתמחר היום בניית יח"ד ב־1.2 מיליון שקל - עוד לפני עלויות אחרות; מזה אפשר להבין בכמה צריך למכור אותה"

דודו זבידה אמר את הדברים בפאנל על מצב שוק הדיור שנערך בכנס הנדל"ן השנתי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY ● דין ודברים התפתח בין מנכ"ל רמ"י קוינט לאסף סימון, מנכ"ל בסט ייזום, שאמר: "מנכ"ל רמ"י צריך לעבוד בשתי עבודות? אני לא חושב"

יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר. דובר מרכזי בוועידת הנדל''ן השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס / צילום: שלומי יוסף

המגמות והתחזיות לשוק הנדל"ן: הוועידה השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס יוצאת לדרך

הוועידה תיערך ביום ראשון ה-7.7 במתחם האירוח "גבריאל" בנס ציונה במתכונת משודרגת ובהשתתפות בכירי הענף, מקבלי החלטות, ראשי רשויות ומיטב המומחים של מזרחי טפחות

דוכן הקורא לעובדי 019 להתאגד / צילום: באדיבות הסתדרות הפועל המזרחי

בית הדין לעבודה: 019 פגעה בהתארגנות העובדים ותשלם 130 אלף שקל

נקבע כי היו שני אירועים שבהם 019 פגעה בהתאגדות: החתמת טפסי ביטול להצטרפות להתאגדות העובדים טרם כינון הארגון היציג; והתבטאויות של גורמים בחברה כלפי העובדים ביום בו פרצה ההתאגדות ● עוד נקבע כי ההסתדרות לא עמדה בדרישת השליש שמקנה לה להיות הארגון היציג

גנרטור. הביקוש זינק / צילום: יח''צ

ההצהרות על פגיעה אפשרית בחשמל הפכו לגנרטור של הענף, שרושם גידול בהכנסות

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי החשש מפתיחת חזית צפונית הגדיל את מכירות הגנרטורים והמטענים הניידים

רו''ח אפי סנדרוב, המנהל המורשה של חברת סלייס / צילום: באדיבות מגדל

ביהמ"ש: בני 70 ומעלה יוכלו לנייד כספים מקופות הגמל של סלייס לקופות אחרות

ההבהרה נעשתה בהמשך להחלטה שניתנה ע"י בית המשפט ב-20 ביוני והתירה להחריג בני 70 ומעלה שכספיהם הושקעו במסלולים המסורתיים מן ההקפאה שחלה על כל נכסי סלייס