גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דוד פתאל: "אנשים מעדיפים היום חוויות על פני חסכונות"

על אף שחלק מהשלכות ימי הקורונה טרם התפוגגו - דוד פתאל, בעלים ומנכ"ל רשת מלונות פתאל, העריך היום בכנס הנדל"ן השנתי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY כי שוק התיירות מתקרב לרמות השיא של שנת 2019

דוד פתאל, בעלים ומנכ''ל מלונות פתאל, בכנס הנדל''ן של EY / צילום: כדיה לוי
דוד פתאל, בעלים ומנכ''ל מלונות פתאל, בכנס הנדל''ן של EY / צילום: כדיה לוי

"בכל שנה מספר התיירים צומח ב-6%-2%, והשנה נעבור את המספרים של 2019, שהייתה השנה הכי חזקה בשוק התיירות" - כך אמר היום (ב') דוד פתאל, בעלים ומנכ"ל רשת מלונות פתאל, בכנס הנדל"ן השנתי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY (ארנסט אנד יאנג). 

כנס הנדל"ן של EY | ראש מינהלת תקומה: "ארבעת החודשים לאחר האסון - מהקשים בחיי"
כנס הנדל"ן של EY | יקי בוארון: "ספק אם העלאת המע"מ תהיה הגזירה האחרונה מכיוון הממשלה"
כנס הנדל"ן של EY | דב קוטלר: "אי-אפשר לעבור את התקופה בלי נפילות בענף הנדל"ן. גם בבנק הפועלים נרגיש את זה"

פתאל הציג נתוני מחקר של חברת CBRE על התיירות בישראל ובעולם, שעולה מהם כי השוק כמעט וחזר לרמות השיא של 2019, "ובשנה הבאה כבר יהיו 16% יותר תיירים", הוא הוסיף.

גם בתחום תיירות הפנים העסקית נרשמת התעניינות מחודשת, כשלדבריו היא גדלה ב-9% בשנת 2023, והשנה צפויה לגדול ב-23%. "בתקופת הקורונה לא היו טיסות, ואנשים גילו את ערי הנופש במדינתם, והגידול העצום שהחל אז צפוי להמשיך", הוא הסביר.

חופשה כמוצר בסיסי

פתאל התייחס למגמות נוספות בתיירות בעידן שאחרי הקורונה, והעריך כי אנשים חושבים היום יותר על חוויות ופחות על חיסכון - מה שמוביל לעלייה משמעותית בביקוש לחופשות: "כיום תיירות זה לא מוצר מותרות אלא מוצר בסיסי. בעבר אנשים היו חוסכים, ואם לא היה כסף - לא היו נוסעים. היום אנשים יוצאים 3-5 פעמים בשנה להתאוורר, זה לא היה בעבר. יש שינוי תפיסה אחרי הקורונה: אנשים הבינו שעדיף חוויות על פני חסכונות, לעומת הדורות הקודמים שכל הזמן שמרו כסף ליום סגריר. היום אנשים רוצים לצבור חוויות ולעשות מה שעושה להם טוב".

בשינוי התפיסתי תומך השילוב שמתאפשר בין העבודה לחופשה, שהחל גם הוא לצד הקורונה. "הרבה חברות בעולם מאפשרות לעבוד תוך כדי נופש. זה משמעותי: אם בעבר היו לוקחים שבוע חופש באוגוסט, היום אפשר לנסוע עם המשפחה למשך כל החודש ולעבוד במקביל. יש קהלים שעדיין לא התעוררו לגמרי, כמו השוק הסיני שלא חזר למקום שהיה לפני, ולכן הגידולים עוד לפנינו". 

צמיחה בשוק מלונות היוקרה 

השלכה נוספת שעדיין ניכרת בתחום עוד מימי הקורונה היא ההאטה בגידול חדרי המלונות בעולם. לפי פתאל, "אם בעבר היה גידול של 4% בכמות החדרים באירופה בכל שנה, זה ירד ל-0.5% בתקופת הקורונה ונמשך כך 3-4 שנים. הביקוש המשיך לעלות, וכתוצאה מכך עלו המחירים.

"ההכנסה פר חדר צמחה, וככל שהולכים מערבה, הצמיחה גדולה יותר. בבריטניה מדברים על עלייה של כמעט 30%, וגם בצרפת, בשוודיה, בשווייץ ובהולנד המספרים דומים. בגרמניה המחירים לא עלו מספיק, והשנה הם משלימים. יש לנו 70 בתי מלון בגרמניה שנהנים מעליית האירו, אך שם החזרה לקחה זמן. הם שמרנים יותר מאחרים".

גם תחום מלונות היוקרה צומח. פתאל הסביר כי "בעבר יוקרה היה פלח קטן בתיירות העולמית. באירופה מרבית המלונות הם 4 או 3 כוכבים. נוצר כל-כך הרבה כסף בשוק בזמן הקורונה, אנשים החליטו לבזבז ולחוות, והשוק הזה צמח בממדים שלא נראו בעבר".

לרשת פתאל יש 293 בתי מלון בעולם עם 52 אלף חדרים, כאשר 20% מהפעילות בישראל ו-80% באירופה. "הגידול אצלנו בהשקעות מאוד מהיר, משנת 2023 הוספנו 29 מלונות חדשים באירופה, ועד סוף השנה יתווספו עוד 10 מלונות", אמר.

*** גילוי מלא: סיקור הכנס נעשה בשיתוף בין EY לגלובס על-פי שיקולי עריכה ועניין לקוראי גלובס

עוד כתבות

סא''ל אירית אלגבי ואסף בר / צילום: ויקטור לוי

האפליקציה שמייצרת התאמה בין כישורי המילואימניקים לתפקידים שצה"ל צריך

מאז פרוץ המלחמה משתמשים מפקדי יחידות באפליקציית Miljobs, שפיתח הצבא ומבוססת על AI, כדי לבחור משרתי מילואים שמגישים מועמדות לתפקידים ● עשרות אלפים כבר רשומים בה ● ישראל מתגייסת

יסמין סאקס פרידמן / צילום: דוברות הכנסת

האם תושב הנגב מקבל רק שליש מתקציב התרבות של תושב תל אביב?

מה פערי התקצוב בתרבות בין המרכז לדרום? התמונה מורכבת ממה שנראה ● המשרוקית של גלובס

יישום התכנית גורם לחשש אצל ראשי ערים כמו דימונה / צילום: Shutterstock

הקיבוצים יגדלו פי שניים? ההחלטה שמעוררת סערה

התוכנית כוללת הגדלת היישובים הכפריים במאות יחידות דיור, ומעוררת התנגדויות בעיקר בקרב ראשי העיר בפריפריה ● החשש נובע מזליגת אוכלוסייה חזקה ליישובים הכפריים שבסביבה, על חשבון התפתחות עירם

אסדת קידוח ''תמר''. מצרים תלויה ביבוא מישראל / צילום: אלבטרוס

המדינה המפתיעה שגם תיפגע ממלחמה בין ישראל לחיזבאללה

הסלמה מול חיזבאללה צפויה להציב את אסדות הגז כיעד מרכזי של ארגון הטרור ● במצב כזה, מי שתיפגע באופן משמעותי היא מצרים, שסובלת ממחסור חמור בחשמל ותלויה ביבוא מישראל

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן לאחר העימות הראשון לנשיאות / צילום: ap, Gerald Herbert

"סוגיית-הגיל" האחרת: בוחרים ותיקים צוברים כוח ברחבי העולם

בארה"ב, בבריטניה ובצרפת, פנסיונרים דוחקים במועמדים לשמור על פנסיות יקרות והטבות אחרות שלהם ● "אם אתה צעיר, יש לך פחות השפעה"

אימון של צבא צרפת להתמודדות עם התקפה ביולוגית / צילום: Shutterstock

מדינות העולם משלבות כוחות בצל חשש מהשפעת AI על פיתוח נשק כימי וביולוגי

ועידה בינ"ל במרוקו תדון בסכנות הבינה המלאכותית בפיתוח נשק להשמדה המונית ● ראש הארגון למניעת נשק כימי: "חוסר היציבות הגלובלי הופך את האפשרות הזו ללא רק תאורטית"

יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר. דובר מרכזי בוועידת הנדל''ן השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס / צילום: שלומי יוסף

המגמות והתחזיות לשוק הנדל"ן: הוועידה השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס יוצאת לדרך

הוועידה תיערך ביום ראשון ה-7.7 במתחם האירוח "גבריאל" בנס ציונה במתכונת משודרגת ובהשתתפות בכירי הענף, מקבלי החלטות, ראשי רשויות ומיטב המומחים של מזרחי טפחות

בניית משרדים / צילום: טלי בוגדנובסקי

כל מה שצריך לדעת על החוק החדש שמסעיר את ענף הנדל"ן

השבוע נכנס לתוקף חוק שמאפשר ליזמים לפנות לרשות הארצית לקבלת היתרי בנייה, ולהימנע מהמתנה ממושכת בוועדות המקומיות ● לצד ציפייה לשיפור דרמטי בקיצור לוחות הזמנים ורווחיות הקבלנים, בעיריות מזהירים מפגיעה בעצמאותן

איור: Shutterstock

האם מותר לפתוח מכרז אם הוגשה הצעה גבוהה מהזוכה?

חברה גברה על שבעה מציעים וזכתה במכרז לרכישת נכס מסחרי ● חברה אחרת, שלא השתתפה במכרז הראשון, החליטה להגיש הצעה משלה - גבוהה במיליון וחצי שקל ● מה קבע בית המשפט?

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו / צילום: איל יצהר

צפרתם ברחוב בת"א בלי סיבה? העירייה רוצה לקנוס אתכם

עיריית תל אביב-יפו אישרה השבוע תיקון לחוק העזר העירוני למניעת רעש, לפיו הצפירה תהפוך לעבירת קנס בשווי 475 שקל, ובעל הרכב ייחשב כמי שאחראי על העבירה ● המהלך טעון את אישור משרדי הממשלה וועדת החוקה ● חולדאי: "שמח לבשר שהמנהג הקלוקל הזה עתיד להיעלם מחיינו העירוניים"

רו''ח אפי סנדרוב, המנהל המורשה של חברת סלייס / צילום: באדיבות מגדל

ביהמ"ש: בני 70 ומעלה יוכלו לנייד כספים מקופות הגמל של סלייס לקופות אחרות

ההבהרה נעשתה בהמשך להחלטה שניתנה ע"י בית המשפט ב-20 ביוני והתירה להחריג בני 70 ומעלה שכספיהם הושקעו במסלולים המסורתיים מן ההקפאה שחלה על כל נכסי סלייס

ראש הממשלה בנימין נתניהו במפגש עם חיילי מילואים בצפון / צילום: קובי גדעון-לע''מ

נתניהו נגד התדרוך ל"טיימס": "הפסקת מלחמה? זה לא יקרה"

רס"ן במילואים אייל אבניאון ורס"ר במילואים נדב אלחנן נולר נפלו במרכז רצועת עזה • "ניו יורק טיימס": צה"ל לא ערוך להרחבת הלחימה אחרי מלחמה כה ארוכה, בכירי הצבא דוחפים להפסקת אש • נתניהו הכחיש את הדיווחים: "זה לא יקרה. אנחנו נסיים את המלחמה רק לאחר שנשיג את כל מטרותיה" • עדכונים שוטפים

מסירות הרכב נחתכו / עיבוד: טלי בוגדנובסקי צילום: יוסי כהן

מסירות הרכב נחתכו ב-15%, והיבואנים יוצאים בגל הנחות כדי לעורר את השוק

הביקוש בשוק הפרטי בנסיגה ומחסני יבואני הרכב הופכים צפופים יותר ויותר - והם נאלצים לצמצם את המלאים באמצעות מבצעים והנחות ● בשוק ה"אפס קילומטר" ההוזלות אפילו יותר עמוקות, כולל על כלי רכב חשמליים ● זו בשורה טובה, אם כי זמנית, למחפשי המציאות

נכון להיום, הורים שהפקידו את הכסף לילדיהם בבנקים לא יכולים לשנות את החלטתם / אילוסטרציה: Shutterstock, Lady_Luck

הבנקים כבר לא יהיו ברירת המחדל: אלה השינויים הצפויים בתוכנית חיסכון לכל ילד

התיקון לחוק, שעבר היום בוועדת הכספים, מאפשר להורים להחליט שכספים חדשים יופקדו מעתה בקופת גמל להשקעה ● מדובר בניצחון מסוים לבנקים, שכן אלה היו אמורים להישאר לחלוטין מחוץ לתוכנית ● בנוסף ביקשו ח"כ ינון אזולאי ולובי 99 לשנות את ברירת המחדל גם עבור הכספים החדשים של ילדים שהחיסכון שלהם כבר נמצא בבנקים, לקופת גמל להשקעה - אך זו לא אושרה

נתיבי איילון / צילום: איל יצהר

למרות ההתנגדויות, המכרז צפוי לצאת לדרך: בקרוב תשלמו על כניסה עם רכב לת"א

גורמים בממשלה מעריכים שהמכרז, שנאמד במאות מיליוני שקלים ובוטל כבר פעם אחת, ייצא לדרך עוד השנה על אף התנגדותה של שרת התחבורה מירי רגב ● אגרת הגודש צפויה להיכנס לתוקף עד שנת 2026, ומוערך שהיא תתרום יותר ממיליארד שקל בשנה לקופת המדינה

בניין אנבידיה בישראל / צילום: אנבידיה

לא מחזיקים מניית אנבידיה? "הלך עליכם. כל השאר לא משנה"

כשמובילת השוק טסה השנה כ-150%, המניה הממוצעת ב-S&P 500 עלתה בכ-4% ● מדובר בפער הגדול ביותר מאז 1990 לפחות ● מה גורם לפער המופלא הזה, ואיך מגשרים עליו?

השוק מאבד אמון? אג"ח ממשלת ישראל צונחות, והתשואות בשיא של 13 שנים

בימים האחרונים זינקה התשואה על איגרת החוב הממשלתית ל־10 שנים, והיא עומדת על 5.2% ● הסיבה המרכזית: חשש מהתלקחות מלחמה בצפון ● במקביל זינקה פרמיית הסיכון של מדינת ישראל לשיא של יותר מעשור ● פרופיט: "אלה רמות מחירים לא בריאות, אבל אנחנו בתוך המלחמה" ● וגם: האם מדובר בהזדמנות השקעה?

אריאלה רנדלשטיין, בנק הפועלים / צילום: ענבל מרמרי

מנהלת המשכנתאות של בנק הפועלים: "רואים התנהגות יותר נבונה של הצרכנים. כבר לא קונים את דירת החלומות"

מנהלת המשכנתאות בבנק הפועלים, אריאלה רנדלשטיין, מדברת על האתגרים של שוק הדיור הפועל תחת מלחמה ולאחר שהמחירים חזרו לעלות ● "אומנם התחלות הבנייה לא ירדו, אבל אנחנו בפער היסטורי של ביקוש מול היצע"

יאיר אמסטרדם מנכ''ל Verbit / צילום: אודי אלדרוטי

הוא נאלץ לפטר עובדים בגלל הבינה המלאכותית, עכשיו הוא מבטיח: נעזור לעורכי דין להבין כשהעד משקר

יאיר אמסטרדם, שמונה לאחרונה לתפקיד הבכיר בחברת התמלול, מנסה להתנער מהתדמית הטכנוקרטית שדבקה בו ● בראיון ראשון מאז שנכנס לעמדה לאחר עזיבתו הפתאומית של המייסד ו"כוכב התקשורת" תום ליבנה, הוא אומר: "תום הוא דמות מאוד מיוחדת, הוא הפך לדמות ציבורית - אבל זו הייתה החלטה שלו" ● ומבהיר: "יש לי דעות פוליטיות אבל כל עוד אני מנהל בחברה - אני מחויב לה"

שר המשפטים יריב לוין וח''כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

אושר בטרומית: הצעת חוק להעברת בחירת נציב השופטים לכנסת

ברוב של 54 מול 51 מתנגדים, הכנסת אישרה את הצעת החוק לשינוי בחירת נציב תלונות הציבור על השופטים ● היועמ"שית הודיעה לשר המשפטים לוין כי לעמדתה, התיקון יביא ל"פוליטיזציה של הליך מינוי הנציב, תוך דחיקה החוצה של השיקולים המקצועיים בבחירתו"