גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"השוק מתמחר היום בניית יח"ד ב־1.2 מיליון שקל - עוד לפני עלויות אחרות; מזה אפשר להבין בכמה צריך למכור אותה"

דודו זבידה אמר את הדברים בפאנל על מצב שוק הדיור שנערך בכנס הנדל"ן השנתי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY ● דין ודברים התפתח בין מנכ"ל רמ"י קוינט לאסף סימון, מנכ"ל בסט ייזום, שאמר: "מנכ"ל רמ"י צריך לעבוד בשתי עבודות? אני לא חושב"

דוד זבידה, מנהל העסקים הראשי של קבוצת חנן מור, בכנס הנדל''ן של EY / צילום: כדיה לוי
דוד זבידה, מנהל העסקים הראשי של קבוצת חנן מור, בכנס הנדל''ן של EY / צילום: כדיה לוי

"הריבית ברמה של 7%, עלויות הביצוע עלו ב־20%, ומשך זמן הביצוע עלה לפחות בשנה וחצי. לשמחתנו ולשמחת הבנקים היו פה 4-5 שנים מדהימות, וכולם עכשיו 'אוכלים' את העודפים ואת השומנים מאז, ומקווים שיהיה בסדר - אבל אנחנו באירוע לא פשוט בכלל. המכירות שהתגברו הן כי חייבים למכור, לשרת את האשראי ולהתאים את הנתונים לדוחות האפס של הפרויקטים, ואי־אפשר להוריד מחירים, כי הדברים הם במסגרת תנאי המימון מהבנק. לכן אני חושב שהבעיה עמוקה יותר. היום השוק מתמחר הקמה של יחידת דיור ב־1.2 מיליון שקל, עוד לפני עלות הקרקע והמסים העקיפים, המימון והרווח. בוא נבין מזה בכמה צריך למכור אותה".

כך אמר היום (ב') דוד זבידה, מנהל העסקים הראשי של קבוצת חנן מור, בפאנל בנושא שוק הדיור בישראל בתקופה של אי־ודאות, שנערך במסגרת כנס הנדל"ן השנתי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY (ארנסט אנד יאנג) בשיתוף גלובס, בסימן התחדשות ותקומה. 

כנס הנדל"ן של EY | ראש מינהלת תקומה: "ארבעת החודשים לאחר האסון - מהקשים בחיי"
כנס הנדל"ן של EY | יקי בוארון: "ספק אם העלאת המע"מ תהיה הגזירה האחרונה מכיוון הממשלה"
כנס הנדל"ן של EY | דב קוטלר: "אי-אפשר לעבור את התקופה בלי נפילות בענף הנדל"ן. גם בבנק הפועלים נרגיש את זה"

בפאנל שאותו הנחתה פרופ' הדס גלנדר, שותפה ומנהלת תחום הערכות שווי בפירמת EY, אמר זיו יעקובי, מנכ"ל חברת אקרו נדל"ן: "בשני הרבעונים האחרונים רואים שהרוכשים חזרו, ובצורה ניכרת. רואים את זה בכל המדינה, גם בתל אביב - שהפכה להיות השוק הקשה יותר, כי המחירים שם באמת גבוהים היום. אנשים מבינים שצריך לקנות, ומבצעי המימון של הקבלנים היוו זרז. עלינו היזמים, בתקופה כזאת, לגלות תושייה - וגם התושייה מצד הבנקים והגופים המממנים מאפשרת לנו את מבצעי המימון האלה".

אסף סימון, מנכ"ל חברת בסט ייזום, אמר כי הם מזהים את ההתעוררות ברכישת דירות, "אבל השוק לא מתנהל בצורה רגילה. רוב המכירות מתנהלות תחת מבצעי עומק - מימון, הלוואות קבלן ועוד. זה נותן לשוק תמריץ לחזור ולעבוד, אבל אף אחד לא יודע מה יקרה לריבית בעוד 4-5 שנים, כשאותם אנשים יצטרכו למחזר את הלוואות הקבלן. אנחנו מזהים משהו ייחודי לתקופה הזאת: רוכשים חושבים כמה פעמים לפני שהם רוכשים דירה. השוק מתעורר, אבל אני נזהר מהמבצעים האלה. כעומק המבצע - כך, כנראה, עומק הסיכון. צריך לשים לב לזה היטב". 

יעקב קוינט, זיו יעקובי, אלי פרג'ון, אסף סימון ודודו זבידה בפאנל משותף בכנס הנדל''ן של EY / צילום: כדיה לוי

"יותר קשה היום להרוויח בשוק, וצריך לעבוד בשביל זה"

בפאנל התייחס מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל וממלא־מקום מנהל רשות התחרות, עו"ד ינקי קוינט, לתפקידה של המדינה במאבק במשבר הדיור. לדבריו, הרשות עושה ככל יכולתה כדי להוציא כמה שיותר קרקעות לשיווק ולהגדיל עוד את ההיצע: "אנחנו מסכמים עכשיו את החציון הראשון של 2024, ואנחנו במספרים גבוהים יותר מהשנים 2021 ו־2023. עד חודש יוני, פורסמו 35,355 יח"ד לשיווק - הסכום השני הגבוה ביותר בעשר השנים האחרונות. באותה תקופה נסגרו בהצלחה עסקאות ל-20,559 יח"ד, לעומת 19,513 יח"ד בתקופה המקבילה אשתקד. אנחנו ממשיכים להגדיל את ההיצע, וחזרנו להיקפים של ארבע השנים האחרונות - אחרי העצירה שנכפתה עלינו בסוף 2023. בשנים האחרונות הממשלה שיווקה יותר ממה שהשוק צורך בשנה רגילה".

לדברים הללו הגיב יעקובי ואמר: "המחירים שבהם המכרזים נסגרים כעת מלמדים יותר מכל על המצוקה שהשוק נמצא בו. יכול להיות שיש שיווקים יפים, אבל זה לא מספיק, כי יש כאן מחסור כרוני ביחידות דיור, מה גם שהשיווקים הם לא באזורי הביקוש, והרבה מהקרקעות המשווקות סובלות מחסמים. קצב השיווקים לא מספיק, וזה מה שמייצר את המצוקה שקיימת".

סימון היה תקיף עוד יותר: "המדינה צריכה עוד 1.1 מיליון דירות חדשות רק כדי לעמוד בביקוש הטבעי, שהוא בין הגבוהים ב־OECD, כך קבעה התוכנית האסטרטגית לשנת 2040. 60 עד 65 אלף יחידות דיור בשנה. אין לנו בעיה בתוכניות, וכמות השיווקים המוצלחים היא מעל מה שצריך. אבל בין קרקע מאושרת וזכייה במכרז לבין הבנייה בפועל חולפות לא מעט שנים, ושם טמון המשבר האמיתי. אנחנו דוהרים ב־180 קמ"ש, בלי להסתכל ימינה ושמאלה, אל עבר משבר הדיור הבא. לא צריך להסתתר מאחורי מספרים כאלה ואחרים.

"אנחנו לא מצליחים לייצר מספיק עניין וחשיבות אצל הגולטורים כדי להבין שאנחנו נמצאים רגע לפני משבר. לדוגמה - ואני אומר את זה לגופו של עניין ולא לגופו של איש - מנכ"ל רמ"י צריך לעבוד בשתי עבודות במקביל? אני לא חושב. אנחנו מובילים בבירוקרטיה. הדברים האלה צריכים לחלחל אל כולנו". 

"קטסטרופה תכנונית" 

זבידה הוסיף ואמר: "מדינת ישראל נמצאת בקטסטרופה תכנונית מטורפת. שיווק זה מדהים, סיפור מאוד יפה לעיתון, אבל קרקע לא מתוכננת לא שווה כלום מבחינת הביצוע".

קוינט ענה לדברים ואמר: "אותנו מעניינות יחידות הדיור ולא התקורה, אני מתבטא כך כל הזמן. אנחנו מוכרים משאב של הציבור ורוצים לקבל עליו ערך הוגן, אבל אם היזמים יציעו פחות בהצעות שלהם - אנחנו בעד. אנחנו לא מחפשים את ההצעות הגבוהות. בתקופה האחרונה קשה יותר להרוויח בשוק הנדל"ן, וכל יזם צריך לעבוד בשביל זה. כבר לא מוכרים בקלות כמו פעם. אנחנו מוציאים קרקעות לשיווק בכל מצבי הצבירה, ותפקידם של היזמים לגלם את זה במחיר. שהם ימשיכו ויובילו - אנחנו מתמקקדים בשיווק הקרקעות בהיקפים גודלים, ככל שאנחנו יכולים במסגרת התשומות המוגבלות שיש לנו".

אלי פרג'ון, שותף מיסוי נדלן ב־EY, הציג את נקודת המבט המיסויית לנושא: "אם מסתכלים על המס, הבעיה המרכזית היא חוסר ודאות: יזמים נכנסים לעסקה, אנשים פרטיים שיש להם קרקע, ונאלצים להתמודד עם תיקוני חקיקה שכל הזמן משתנים. מס הרכישה מאוד משמעותי בסיפור הזה, אין ספק, בעיקר בדירות למשקיעים - משמעותי עד כדי כך שהרבה פעמים על זה נופלת עסקה. הבעיה של תיקוני החקיקה היא שחלק מהם רטרואקטיביים: עליית שיעור המע"מ רלוונטית גם לעסקאות שלא שולמה בהן כל התמורה. לדוגמה, רוכש דירה שרכש לפני שנה דירה ב־20/80, ישלם עוד שנתיים את רוב הסכום - ויצטרך להוסיף לו מע"מ גבוה יותר. אני מניח שנראה הקדמת תשלומים בדצמבר, לקראת עליית המע"מ, מהסיבה זאת בדיוק".

"התפקיד שלנו הוא להתגבר על האתגרים"

המשתתפים חתמו את הפאנל בדברים אופטימיים לעתיד לבוא: "אם יזם לא קם בכל בוקר אופטימי, ואפילו קצת נאיבי - אין לו מה לעשות כאן", הצהיר יעקובי. "אנחנו חייבים לשמור על האופטימיות שלנו כבני אדם, כישראלים, כיזמים, ולגרום לזה שיהיה טוב, כי יש פה המון אנשים טובים. זו מדינה יצרנית, טובה, שהיא בהרבה משמעויות נס. התפקיד שלנו הוא להתגבר על האתגרים שניצבים בפנינו. הנטל הוא עלינו להמשיך לסחוב את הקטר הזה. ואנחנו עושים את זה לא רע, ונמשיך לעשות את זה".

"יש לנו מדינה מדהימה, ארץ נהדרת, אנשים מדהימים, נוער מטורף, ואנחנו ננצח", הוסיף זבידה. "אנחנו בנקודת שפל מסוימת, אבל עם פוטנציאל דרמטי לשיפור מדהים. שינויים קורים במהירות, לא שמים לב, ופתאום הם כבר כאן. אין מדינה כזאת, ואנחנו נצליח להתגבר. מגזר שמצליח בתקופה הזאת להחזיק מעמד ולייצר, בואו רק נחשוב מה יעשה בתקופות טובות יותר".

"אנחנו מאמינים ביזמות, בתקומה של המדינה ובהמשך הבנייה שלה", המשיך סימון. "יש נקודות שצריך לשים עליהן את הזרקור - הקטנת הבירוקרטיה, שחרור הפקקים בדרך להיתר. יש הרבה עשייה ועוד הרבה מה לעשות יחד". 

*** גילוי מלא: סיקור הכנס נעשה בשיתוף בין EY לגלובס על-פי שיקולי עריכה ועניין לקוראי גלובס

עוד כתבות

אימון של צבא צרפת להתמודדות עם התקפה ביולוגית / צילום: Shutterstock

מדינות העולם משלבות כוחות בצל חשש מהשפעת AI על פיתוח נשק כימי וביולוגי

ועידה בינ"ל במרוקו תדון בסכנות הבינה המלאכותית בפיתוח נשק להשמדה המונית ● ראש הארגון למניעת נשק כימי: "חוסר היציבות הגלובלי הופך את האפשרות הזו ללא רק תאורטית"

שוק ההון / צילום: Shutterstock, Daniel Fung

האנליסטים בטוחים: המניה שעומדת לזנק ואלו שעולות בקביעות במחצית השנייה של השנה

ב-CNBC עקבו במשך 50 שנה אחר מדד MSCI World index ומצאו 14 מניות גלובליות שמזנקות בקביעות במחצית השנייה של השנה ● ביניהן אחת שוורן באפט נמנע מלגלות את זהותה במשך זמן רב ואחת שמייצרת שבבי בינה מלאכותית

מסעוד פזשכיאן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

"אנחנו מוכרחים להיות מסוגלים לנהל דיאלוג עם העולם": המועמד המפתיע לנשיאות איראן

ביום שישי הקרוב ייגשו להצביע אזרחי איראן לסיבוב נוסף של הבחירות לנשיאות ● בסיבוב הראשון הוביל הרפורמיסט מסעוד פזשכיאן, אך הוא לא השיג את המינימום הדרוש לניצחון ויתמודד מול השמרן הקיצוני סעיד ג'לילי ● "אנחנו מוכרחים להיות מסוגלים לנהל דיאלוג עם העולם", פרס פזשכיאן את משנתו בכנס בחירות

מדפסת תלת ממד של חברת ננו דיימנשן / צילום: יח''צ

תמורת 183 מיליון דולר במזומן: ננו דיימנשן רוכשת את דסקטופ מטאל

ננו דיימנשן משלמת פרמיה של 27% על מחיר מניית דסקטופ מטאל ● דסקטופ מטאל המתמזגה לספאק לפני כ-4 שנים בשווי של 2.5 מיליארד דולר, ומאז ירד שוויה ביותר מ-90% ● בשתי החברות מאמינים שהיתרונות בעסקה הם מוצרים משלימים והאצה לקראת מעבר התעשייה לייצור נרחב

סא''ל אירית אלגבי ואסף בר / צילום: ויקטור לוי

האפליקציה שמייצרת התאמה בין כישורי המילואימניקים לתפקידים שצה"ל צריך

מאז פרוץ המלחמה משתמשים מפקדי יחידות באפליקציית Miljobs, שפיתח הצבא ומבוססת על AI, כדי לבחור משרתי מילואים שמגישים מועמדות לתפקידים ● עשרות אלפים כבר רשומים בה ● ישראל מתגייסת

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן לאחר העימות הראשון לנשיאות / צילום: ap, Gerald Herbert

"סוגיית-הגיל" האחרת: בוחרים ותיקים צוברים כוח ברחבי העולם

בארה"ב, בבריטניה ובצרפת, פנסיונרים דוחקים במועמדים לשמור על פנסיות יקרות והטבות אחרות שלהם ● "אם אתה צעיר, יש לך פחות השפעה"

אפי דהאן מנכל פייפאל / צילום: שלומי יוסף

דווקא בזמן הקריאות לחרם על ישראל, יותר עסקים קטנים מוכרים בשוק הגלובלי

כ-60% מהעסקים הקטנים והבינוניים בישראל מדווחים על פגיעה כלכלית בעקבות המלחמה - כך עולה מסקר חדש של פייפאל ● כ-40% מאלו שמוכרים אונליין, פונים לזירה הבינלאומית ● ישראל מתגייסת

יישום התכנית גורם לחשש אצל ראשי ערים כמו דימונה / צילום: Shutterstock

הקיבוצים יגדלו פי שניים? ההחלטה שמעוררת סערה

התוכנית כוללת הגדלת היישובים הכפריים במאות יחידות דיור, ומעוררת התנגדויות בעיקר בקרב ראשי העיר בפריפריה ● החשש נובע מזליגת אוכלוסייה חזקה ליישובים הכפריים שבסביבה, על חשבון התפתחות עירם

יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר. דובר מרכזי בוועידת הנדל''ן השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס / צילום: שלומי יוסף

המגמות והתחזיות לשוק הנדל"ן: הוועידה השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס יוצאת לדרך

הוועידה תיערך ביום ראשון ה-7.7 במתחם האירוח "גבריאל" בנס ציונה במתכונת משודרגת ובהשתתפות בכירי הענף, מקבלי החלטות, ראשי רשויות ומיטב המומחים של מזרחי טפחות

בנין טכנולוגית להבים, נהריה / צילום: בר - אל

קו ראשון לים: המפעל בנהריה נמכר ב-155 מיליון שקל

מתחם טכנולוגיית להבים בנהריה נמכר לקרן מרתון, ומשתרע על שטח של כ-51 דונם, עם מבנים בשטח בנוי כולל של כ-22,300 מ"ר ● נת"ע תשכור מקבוצת עזריאלי משרדים בשטח של 12,000 מ"ר בפארק העסקים בחולון ● וגם: משרד השיכון ורשות החדשנות הוציאו קול קורא לקידום טכנולוגיות ייצור בענף הבנייה ● חדשות השבוע בנדל"ן

שמואל דונרשטיין / צילום: איל יצהר

על רקע הקשיים בענף הבנייה: רב בריח פורסת מחדש את החובות לבנקים

רב-בריח מסרה כי ההלוואות לזמן ארוך וקצר שנטלה מהבנקים ייפרסו על פני תקופה ארוכה יותר. לדברי החברה, ההלוואות "יותאמו לפעילות החברה ולהשקעות בה, וזאת בדרך של מיון של כ-70 מיליון שקל מאשראי זמן קצר לזמן ארוך"

יסמין סאקס פרידמן / צילום: דוברות הכנסת

האם תושב הנגב מקבל רק שליש מתקציב התרבות של תושב תל אביב?

מה פערי התקצוב בתרבות בין המרכז לדרום? התמונה מורכבת ממה שנראה ● המשרוקית של גלובס

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בת"א; תשואות אג"ח ישראל בשיא של 13 שנה

ת"א 35 טיפס ב-0.6%, ת"א 90 הוסיף כ-0.2%, ות"א 125 עלה ב-0.5% ● התשואה על אג"ח ממשלת ישראל ל-10 שנים עומדת על כ-5.2% ● סיגמא: האג"ח הקונצרניות בישראל מהוות חלופה ראויה לאג"ח ממשלתיות בבחינה של יחסי סיכון-סיכוי ● דיסקונט: "בנק ישראל לא יוריד את הריבית בשבוע הבא ● אנליסטים בוול סטריט מנתחים את ההשלכות של בחירת טראמפ לנשיאות על שוק האג"ח

נתיבי איילון / צילום: איל יצהר

למרות ההתנגדויות, המכרז צפוי לצאת לדרך: בקרוב תשלמו על כניסה עם רכב לת"א

גורמים בממשלה מעריכים שהמכרז, שנאמד במאות מיליוני שקלים ובוטל כבר פעם אחת, ייצא לדרך עוד השנה על אף התנגדותה של שרת התחבורה מירי רגב ● אגרת הגודש צפויה להיכנס לתוקף עד שנת 2026, ומוערך שהיא תתרום יותר ממיליארד שקל בשנה לקופת המדינה

ח''כ ינון אזולאי (מימין) והשר משה ארבל מש''ס, שדחפו לתיקון התוכנית / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

הבנקים יישארו בחיסכון לכל ילד אבל חלקם בכספים החדשים צפוי לרדת

על פי תיקון שאושר בוועדת הכספים, הורים שהפקידו כבר את כספי התוכנית בבנק לא יוכלו לנייד אותם, אבל יוכלו להעביר כספים חדשים לקופת גמל להשקעה ● המהלך צפוי להגדיל את הסכום שיראו הילדים בגיל 18, על פי ההערכות בעשרות אלפי שקלים

העבודות על הגשר בנתיבי איילון / צילום: אסף זגריזק

מחר: נתיבי איילון ייחסמו שוב. כל מה שצריך לדעת

מתי ואיפה תבוצע החסימה, אילו עבודות מבצעים בכביש, איך הן ישפיעו על התנועה, ולמה לא מבצעים אותן בשבת? ● גלובס עושה סדר

נושאת המטוסים האמריקאית קרל וינסון שמשתתפת  בתרגיל הימי RIMPAC / צילום: Reuters, Qian Weizhong/VCG

מסר לסין: ישראל משתתפת בתרגיל צבאי בהוואי

בשבוע שעבר נפתח בהוואי התרגיל הימי הנחשב לגדול בעולם - RIMPAC ● בתרגיל משתתפת ישראל לצד מדינות מוסלמיות בולטות כאינדונזיה, מלזיה ובורניי ● התרגיל מהווה מסר לסין ולרוסיה המאיימות על היציבות בעולם

אסדת קידוח ''תמר''. מצרים תלויה ביבוא מישראל / צילום: אלבטרוס

המדינה המפתיעה שגם תיפגע ממלחמה בין ישראל לחיזבאללה

הסלמה מול חיזבאללה צפויה להציב את אסדות הגז כיעד מרכזי של ארגון הטרור ● במצב כזה, מי שתיפגע באופן משמעותי היא מצרים, שסובלת ממחסור חמור בחשמל ותלויה ביבוא מישראל

אולפן חדשות 13 / צילום: יח''צ

הדרמה של חדשות 13: העובדים מחריפים את המאבק נגד ההנהלה. מה הצעד הבא?

מאז הודיע דירקטוריון חדשות 13 על מינויה של יוליה שמאלוב־ברקוביץ' למנכ"לית, מנהלים העובדים מאבק עיקש נגד ההחלטה ● מדוע זה קורה, מי אחראי למינוי, מה טוענים בהנהלה, למה הרשות השנייה לא מתערבת, והאם בכלל יש סיכוי לשינוי כיוון? ● גלובס עושה סדר

בורסת וול סטריט. תחזית אופטימית למדד 500 S&P / צילום: ap, Richard Drew

לפי 12 אלף המלצות אנליסטים - אלה המניות שלא כדאי למכור

נתוני האתר הפיננסי Factset מלמדים על אופטימיות לגבי עתידן של מניות S&P 500, גם לאחר ראלי של קרוב לשנתיים ● מתוך כ־12 אלף המלצות אנליסטים, רק 5% הן "מכירה" ● בצמרת המומלצות: אמזון, מיקרוסופט ודלתא ● ואילו מניות הם מציעים למכור?