גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ניצחון לנאמני סטרווד: התביעה נגד המיליארדר בארי שטרנליכט תתברר

ביהמ"ש דחה את בקשתו של איל הנדל"ן האמריקאי-יהודי בארי שטרנליכט, היו"ר והמנכ"ל של ענקית הנדל"ן סטרווד קפיטל, למחוק אותו מתביעה שהוגשה נגדו ע"י נאמני חברת-הבת שגייסה בעבר 910 מיליון שקל בישראל וקרסה כעבור שנתיים ● השופט: "נראה לכאורה כי המבקשים היו מעורבים בהחלטה על ההנפקה"

בארי שטרנליכט, יו"ר ומנכ"ל סטרווד קפיטל / צילום: Reuters, MIKE BLAKE
בארי שטרנליכט, יו"ר ומנכ"ל סטרווד קפיטל / צילום: Reuters, MIKE BLAKE

בית המשפט הכלכלי בתל אביב דחה אתמול (א') את בקשתו של איל הנדל"ן האמריקאי-יהודי בארי שטרנליכט, היו"ר והמנכ"ל של ענקית הנדל"ן סטרווד קפיטל, למחוק אותו מתביעה שהוגשה נגדו על-ידי נאמני חברת-הבת, שגייסה בשנת 2018 סכום של 910 מיליון שקל בישראל וקרסה כעבור שנתיים. 

רשות המסים התפשרה על 4 מיליארד שקל מול חברת טבע. איך זה קרה?
"איבדנו פנסיה של 38 שנה": הנפגעים בהסתבכות הפיננסית החמורה בתולדות המדינה

שטרנליכט וחברת-האם שבשליטתו טענו כי גוררים אותם להתדיינות בישראל ללא הצדקה. הם טענו כי לבית המשפט בישראל אין סמכות שיפוט לדון בתביעה נגדם, וכי הם לא היו חתומים על התשקיף שפורסם טרם ההנפקה ולא היו מעורבים בפעילות החברה בישראל. עוד נטען כי ישראל אינה הפורום הנאות לדון בתביעה, מאחר שמדובר במי שמקום אזרחותם, התאגדותם, מושבם ועסקיהם הוא ארה"ב.

מנגד, נאמני חברת-הבת טענו כי בעל השליטה והקבוצה הציגו את עצמם כבעלי גב כלכלי איתן העומדים מאחורי החברה לצורך ההנפקה, נהנו מכספי ההנפקה והכווינו את פעילות החברה אף לאחר מכן. 

השופט קבע כי המבקשים היו מעורבים בהחלטה על ההנפקה

השופט מגן אלטוביה, שדחה את הבקשה, קבע: "נראה לכאורה כי המבקשים היו מעורבים בהחלטה על ההנפקה, ניהול ההנפקה והתנהלות בעלת השליטה ו/או החברה בתקופה הרלוונטית, וככאלה ובהתחשב בעילות התביעה, הם בעל דין דרוש בתביעה".

השופט הסתמך על המצגת שהוצגה לקראת ההנפקה, בה צוין כי שטרנליכט הוא בעל השליטה בקבוצה, וכי חברת-האם היא אחת מחברות הנדל"ן המובילות בעולם ומנהלת נכסים בשווי של 56 מיליארד דולר. בשל שרשרת השליטה קבע השופט כי שטרנליכט והחברות נדרשות לבירור הפעולות שהתקבלו בחברה ביחס להנפקה שבוצעה בישראל. 

גם הטענה כי ישראל אינה הפורום הנאות לדון בתביעה, נדחתה. השופט קבע כי "משאין חולק שההנפקה של החברה ובעלת השליטה בה נעשו בישראל, ונוכח הסכמת החברה ובעלת השליטה בה להכפיף עצמן לסמכות בית המשפט בישראל, ובהתחשב בכך שהמבקשים מצויים במעלה שרשרת ההחזקה התאגידית של החברה ובעלת השליטה - נראה כי בית המשפט בישראל אליו הוגשה התביעה נגד כלל הנתבעים הוא הפורום הנאות". 

בספטמבר 2023 הגישו נאמני חברת סטרווד ווסט לימיטד, עורכי הדין צוריאל לביא ורון הדסי, תביעה על סך 350 מיליון שקל נגד קבוצת סטרווד, בעלת השליטה, בעל השליטה בה בארי שטרנליכט, המנכ"ל לשעבר מיכאל פול גלימצ'ר, חברי הדירקטוריון, רואי החשבון וחברות הביטוח של החברה.

קבוצת סטרווד סטאר ווסט גייסה אג"ח בשוק ההון הישראלי ב-2018 וקרסה שנתיים מאוחר יותר, כשהיא מותירה את מחזיקי האג"ח עם חוב של 842 מיליון שקל. בתביעה נטען כי התשקיף כלל פרטים מטעים, וכי הדירקטורים הפרו את חובותיהם ופעלו בניגוד לטובת החברה.

התביעה כרכה את בעלת השליטה בנימוק כי היא הייתה הגורם שניהל דה-פקטו את פעילות החברה וקיבל את ההחלטות האסטרטגיות ביחס אליה. בתביעה נטען כי לא ניתנו גילויים מתאימים לציבור מחזיקי אגרות החוב ביחס לשווי הקניונים, להלוואה אותה נועדו כספי האג"ח לפרוע ולעובדה שלמעלה מ-30% מתמורת ההנפקה פרעו חוב לגופים הקשורים לקבוצה, לו הייתה ערבה בעלת השליטה. 

את נאמני סטרווד ווסט לימיטד ייצגו עו"ד יעל הרשקוביץ ממשרד גיסין ועו"ד עומר מאירי ממשרד ליפא מאיר. את שטרנליכט ואת בעלות השליטה ייצגו עורכי הדין דוד לשם, ד"ר אלעד פלד ושיראל שוקרון. 

56413-09-23

עוד כתבות

יואל גולדמן / איור: גיל ג'יבלי

הפתעה מאמריקה: מדד האג"ח שהפך ללהיט בבורסה בת"א, והסכנות

לאט לאט מחזיקי אג"ח של חברות נדל"ן זרות שקרסו מתחילים לקבל את כספם בחזרה ● המקרה האחרון לכך הוא מכירת מלון בברוקלין, שסידרה לנושים של חברת אול־יר החזר של מלוא החוב כלפיהם ● וגם: מי לא יזכו לראות את כספם חזרה, ואיך מוסבר הזינוק באג"ח הזרות הנסחרות בת"א מתחילת המלחמה

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, joel de vriend

בעקבות תלונות מצד יזמים, באוצר נערכים להפחית את מס השבחת המטרו

המס הכולל על השבחה עומד כיום על 75%, ולטענת גורמים רבים בשוק הביא לקיפאון הפיתוח לאורך תוואי המטרו ● בדיון הקרוב בוועדת הפנים והגנת הסביבה יוצג המתווה שיאפשר את הפחתתו

בטורקיה מנסים להסביר מדוע סירבו לתדלק את המטוס הישראלי

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: העולם מנתח את השפעות הידוק היחסים הביטחוניים בין רוסיה לאיראן על ישראל, טורקיה משליכה את האחריות על פרשת אי־תדלוק מטוס אל על באנטליה על הטייס, ובלבנון מיואשים משיבושי ה־GPS שמובילים לפקקי תנועה קשים בביירות • כותרות העיתונים בעולם

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן לאחר העימות הראשון לנשיאות / צילום: ap, Gerald Herbert

"סוגיית-הגיל" האחרת: בוחרים ותיקים צוברים כוח ברחבי העולם

בארה"ב, בבריטניה ובצרפת, פנסיונרים דוחקים במועמדים לשמור על פנסיות יקרות והטבות אחרות שלהם ● "אם אתה צעיר, יש לך פחות השפעה"

שר המשפטים יריב לוין וח''כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

אושר בטרומית: הצעת חוק להעברת בחירת נציב השופטים לכנסת

ברוב של 54 מול 51 מתנגדים, הכנסת אישרה את הצעת החוק לשינוי בחירת נציב תלונות הציבור על השופטים ● היועמ"שית הודיעה לשר המשפטים לוין כי לעמדתה, התיקון יביא ל"פוליטיזציה של הליך מינוי הנציב, תוך דחיקה החוצה של השיקולים המקצועיים בבחירתו"

ג'ו ביידן לאחר העימות מול טראמפ / צילום: ap, Gerald Herbert

דיווח: ביידן אמר למקורב שהוא שוקל לפרוש מהמרוץ לנשיאות

ב"ניו יורק טיימס" מדווחים כי ביידן אמר למקורב שלו כי הוא יודע שאולי לא יוכל להציל את מועמדותו אם לא יצליח לשכנע את הציבור בימים הקרובים כי הוא כשיר לתפקיד ● דובר הקמפיין של ביידן על הפרסום: "שקרי לחלוטין. אם ה'ניו יורק טיימס' היו מספקים לנו יותר מ-7 דקות להגיב, היינו אומרים להם את זה"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

עליות בתל אביב; מניות הנדל"ן מזנקות, שיכון ובינוי ב-3%, עזריאלי ב-2.5%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ● השקל מתחזק בכ-0.7% מול הדולר ● מניית אלארום מזנקת ב-6% ומשלימה עלייה של 530% מתחילת השנה ● עזריאלי בוחנת הצפת ערך של עסקי מרכזי הנתונים שלה ● קרסו מוטורס עומדת לרכוש את מניותיו של עידן עופר בחברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● הכשרת הישוב גייסה 30 מיליון שקל בהנפקה פרטית ממנורה ● הפניקס על שוק החוב בארה"ב: "מהמרים על טראמפ? אולי תהמרו על עקום תשואות תלול יותר"

נכון להיום, הורים שהפקידו את הכסף לילדיהם בבנקים לא יכולים לשנות את החלטתם / אילוסטרציה: Shutterstock, Lady_Luck

הבנקים כבר לא יהיו ברירת המחדל: אלה השינויים הצפויים בתוכנית חיסכון לכל ילד

התיקון לחוק, שעבר היום בוועדת הכספים, מאפשר להורים להחליט שכספים חדשים יופקדו מעתה בקופת גמל להשקעה ● מדובר בניצחון מסוים לבנקים, שכן אלה היו אמורים להישאר לחלוטין מחוץ לתוכנית ● בנוסף ביקשו ח"כ ינון אזולאי ולובי 99 לשנות את ברירת המחדל גם עבור הכספים החדשים של ילדים שהחיסכון שלהם כבר נמצא בבנקים, לקופת גמל להשקעה - אך זו לא אושרה

בחירות בבריטניה / צילום: Shutterstock

בריטניה הולכת היום לבחירות: כל מה שכדאי לדעת

48 מיליון בעלי זכות הצבעה ייגשו לקלפיות בבריטניה לבחור איזו מפלגה תקים את הממשלה החדשה במדינה ● מי הוא המועמד המוביל ומדוע ראש הממשלה המכהן רישי סונאק צפוי להפסיד? ● גלובס עושה סדר

יאיר אמסטרדם מנכ''ל Verbit / צילום: אודי אלדרוטי

הוא נאלץ לפטר עובדים בגלל הבינה המלאכותית, עכשיו הוא מבטיח: נעזור לעורכי דין להבין כשהעד משקר

יאיר אמסטרדם, שמונה לאחרונה לתפקיד הבכיר בחברת התמלול, מנסה להתנער מהתדמית הטכנוקרטית שדבקה בו ● בראיון ראשון מאז שנכנס לעמדה לאחר עזיבתו הפתאומית של המייסד ו"כוכב התקשורת" תום ליבנה, הוא אומר: "תום הוא דמות מאוד מיוחדת, הוא הפך לדמות ציבורית - אבל זו הייתה החלטה שלו" ● ומבהיר: "יש לי דעות פוליטיות אבל כל עוד אני מנהל בחברה - אני מחויב לה"

בית משפט השלום. בעיגול: יריב לוין / צילומים: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות, אביבה גנצר

רפורמה בתביעות הקטנות: הכרעה ללא נוכחות הצדדים ודיונים בווידיאו

התיקון שיאפשר לשופטים להכריע בתביעות קטנות על בסיס המסמכים נועד להקל על העומס ולפשט את ההליך ● אבל יש מי שמזהירים מסכנות: "זו פגיעה בזכות הבסיסית לגשת לערכאות"

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

הפרוטוקולים של הפד: הריבית לא תרד עד שנתקרב ליעד של 2% אינפלציה

הנאסד"ק שבר אתמול שוב את השיא, ומדד ה-S&P 500 חצה לראשונה את רף 5,500 הנקודות • יו"ר הפדרל ריזרב: "רוצה לראות צמצום נוסף כדי להוריד את הריבית" ● המסחר בוול סטריט יינעל היום ב-20:00 שעון ישראל

תיכנס לסל התרופות? ה-FDA אישר את התרופה של אלי לילי לאלצהיימר. אלו המשמעויות

קיסאנלה, התרופה של אלי לילי לטיפול באלצהיימר, אושרה ע"י ה-FDA לשיווק ● "זו אולי לא תרופת הפלא שייחלנו לה, אבל כרגע אין תרופה אחרת", אומר פרופ' דוד טנה, מנהל מכון שבץ מוח וקוגניציה בביה"ח רמב"ם ● מהן תופעות הלוואי ומי יכול לקבל את התרופה? ● גלובס עושה סדר

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

אי-סדרים חמורים? הרגולטור מאפשר את המשך ההפקדות ל"חיסכון לכל ילד" בסלייס

באתר הביטוח הלאומי מופיעה סלייס בצד יתר הגופים שקיבלו רישיון מהמדינה לנהל את כספי תוכנית "חיסכון לכל ילד", מבלי שמופיעה כל הערה ביחס לפרשת אי-הסדרים החמורים בחברה ● רשות שוק ההון: "קופות 'חיסכון לכל ילד' המנוהלות בסלייס ממשיכות להתנהל בצורה סדירה, ואין כל חשש לכספי החוסכים בהן"

בניין אנבידיה בישראל / צילום: אנבידיה

לא מחזיקים מניית אנבידיה? "הלך עליכם. כל השאר לא משנה"

כשמובילת השוק טסה השנה כ-150%, המניה הממוצעת ב-S&P 500 עלתה בכ-4% ● מדובר בפער הגדול ביותר מאז 1990 לפחות ● מה גורם לפער המופלא הזה, ואיך מגשרים עליו?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

אחרי חיסול בכיר חיזבאללה: אזעקות בלתי פוסקות בצפון, פגיעה ישירה בעכו

חיל האוויר החל בגל תקיפות נרחב בלבנון ● לאורך כל הגבול עם לבנון וברמת הגולן, דיווחים על יירוטים רבים ● לאחר שנחסמו: נתיבי איילון נפתחו לתנועה, שני מפגינים עוכבו ● הותר לפרסום: סרן רואי מילר ז"ל, מפקד מחלקה בגבעתי, נפל בצפון רצועת עזה • עדכונים בולטים 

S&P 500 / צילום: Shutterstock, Aleksandra Gigowska

אסור להציע מסלול נאסד"ק לפנסיה? המוסדיים הולכים בין הטיפות

רבים בשוק זעמו על הרפורמה של רשות שוק ההון, לפיה ההשקעות חייבות להיות מפוזרות בלפחות 3 מדדים שונים ביותר, כאשר כל אחד מהם חייב להיות בין 50%-10% ● בתי ההשקעות וחברות הביטוח מצאו דרכים יצירתיות לעקוף את ההנחיה

''מחכים שהמטבע יחזור ל־3.6 שקל לדולר'' / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל אולי לא יוריד את הריבית בשבוע הבא, אבל הדרמה צפויה להסתתר במקום אחר

עפ"י ההערכות בשוק, בנק ישראל צפוי להשאיר גם בשבוע הבא את הריבית על רמה של 4.5%, אך עדכון התחזיות יוכל להצביע על הצפי להמשך השנה ● בינתיים, פרמיית הסיכון של ישראל רק מוסיפה לעלות, והשקל נחלש ביותר מ־1.3% מול הדולר מאז ההחלטה באפריל

60 מיליון עדים לקריסתו הטלוויזיונית. ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

גורל מועמדותו של ג'ו ביידן ייחרץ בשבעת הימים הבאים

אנשי הנשיא מנסים להעמיד אותו על רגליו לקראת שורה של מבחנים: ראיון טלוויזיה, מסיבת עיתונאים, עצרות בחירות, ועידה בינלאומית, פגישה עם מנהיגים בכירים של מפלגתו ● שלושה חברי קונגרס קוראים לו לפרוש, אחרים מביעים ספקות "לגיטימיים" ● שעון החול אוזל

ח''כ ינון אזולאי (מימין) והשר משה ארבל מש''ס, שדחפו לתיקון התוכנית / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

הבנקים יישארו בחיסכון לכל ילד, אבל חלקם בכספים החדשים צפוי לרדת

עפ"י תיקון שאושר בוועדת הכספים, הורים שהפקידו כבר את כספי התוכנית בבנק לא יוכלו לנייד אותם, אבל יוכלו להעביר כספים חדשים לקופת גמל להשקעה ● המהלך צפוי להגדיל את הסכום שיראו הילדים בגיל 18, עפ"י ההערכות בעשרות אלפי שקלים