גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדרמה של חדשות 13: העובדים מחריפים את המאבק נגד ההנהלה. מה הצעד הבא?

מאז הודיע דירקטוריון חדשות 13 על מינויה של יוליה שמאלוב־ברקוביץ' למנכ"לית, מנהלים העובדים מאבק עיקש נגד ההחלטה ● מדוע זה קורה, מי אחראי למינוי, מה טוענים בהנהלה, למה הרשות השנייה לא מתערבת, והאם בכלל יש סיכוי לשינוי כיוון? ● גלובס עושה סדר

אולפן חדשות 13 / צילום: יח''צ
אולפן חדשות 13 / צילום: יח''צ

בשבועות האחרונים מתחוללת סערה של ממש בחברת החדשות של רשת 13. דירקטוריון החברה הודיע על מינויה של מנכ"לית חדשה, יוליה שמאלוב־ברקוביץ' - לשעבר יו"ר הרשות השנייה - ואילו העובדים והעיתונאים סבורים כי המינוי אינו ראוי ופסול, ומאז מנהלים מאבק עיקש. מה קרה עד עכשיו, ומה צפוי לקרות בימים הקרובים? גלובס עושה סדר.

3 הערות על שוק התקשורת: חבלי הלידה, סיבוב הפרסה ומאבק העובדים
הערכות: 80 אלף שקל, נהג ומשרות אמון - התנאים של יוליה שמאלוב־ברקוביץ' בחדשות 13
המינוי בחדשות 13 והסערה: מה רוצה לן בלווטניק?

מה טוענים העובדים?

לוועד העיתונאים יש שלוש טענות מרכזיות נגד המינוי. הראשונה נוגעת לקשר למפלגת השלטון ולחשש מ"טיהור פוליטי". השיוך של שמאלוב־ברקוביץ' למפלגת הליכוד, והקלטות שר התקשורת לשעבר איוב קרא שנחשפו ב"הארץ", גורמים לעובדים לחשוש שהיא תנסה לפגוע בחלקם ולהיפטר מעיתונאים בעלי שיוך פוליטי הפוך.

בתוך כך, העובדים מצביעים על העובדה שבעודה יו"ר הרשות השנייה, מעבר להתנגדותה למיזוג בין ערוץ 10 לרשת, שמאלוב־ברקוביץ' גם מינתה דירקטורים בחברת החדשות (שמונו שוב בקדנציה הנוכחית של עדן בר־טל), שהם אלה שבסופו של דבר מינו אותה לתפקיד הנוכחי.

שנית, אחת הדרישות לתפקיד היא ניסיון מקצועי רלוונטי ותפקוד כעורכת הראשית של חברת החדשות. העובדים טוענים כי לשמאלוב־ברקוביץ' חסר הניסיון הנדרש כדי להתמודד עם הסוגיות המקצועיות הרלוונטיות.

שלישית, העובדים מזכירים התבטאויות שונות של שמאלוב־ברקוביץ' בנושאי זכויות אדם, נגד פמיניזם ועוד. יתרה מכך, היא בעצמה חתומה על התבטאויות נגד עיתונאי החברה, מה שיכול להעיד על יחסה לנושא.

מה טוענים ברשת 13?

ברשת 13 בוחרים שלא לדבר בפומבי על המינוי, ובעיקר מקווים שהזעם יחלוף. עם זאת, גורמים בערוץ אמרו לגלובס כי מדובר בשינוי יחסי הכוחות בכל הנוגע לניהול החברה. בעקבות אירועי השנה האחרונה בערוץ, בהנהלה טוענים כי איבדו שליטה על הניהול בחברת החדשות, ומעוניינים בדמות שתוכל להילחם ותשיב את השליטה להנהלה.

מעבר לכך, ברשת 13 מבינים שאין הרבה אנשים שחושקים בתפקיד בתקופה הנוכחית. מעבר לבעיות הקשות שיש בחברה, מי שייכנס לנעלי המנכ"ל ייאלץ לבצע הליך קיצוצים מרחיק לכת, שהיקפו עדיין לא פורסם.

ההערכות מדברות על קיצוצים של עד כ־20% מפעילות חברת החדשות - "קנס" שהחברה צריכה לשלם על כך שבעל השליטה לן בלווטניק מזרים כספים לחברה שמפסידה. מאחר שמדובר במהלך מאוד אגרסיבי שהוועד מתכנן להתנגד לו, ובגלל שהמנכ"ל יהיה קבלן ביצועים של ההנהלה, מדובר במצב יחסית מורכב.

של מי המינוי?

לפי גורמים שונים ששוחחו עם גלובס, בניגוד למקרים קודמים, המינוי אינו של נדב טופולסקי, יו"ר רשת 13, אלא של בלווטניק, ולכל הפחות עם רוח גבית חזקה שלו. גורם אחר מסביר כי בלווטניק מעוניין לשנות את הדנ"א של החברה ואת הרכב הדמויות על גבי המרקע.

מה עמדת המנכ"לית?

הרזומה המקצועי של שמאלוב־ברקוביץ' כולל תפקידים כמנכ"לית העיתון "וסטי" (ברוסית), מנכ"לית ערוץ ישראל פלוס ויו"ר הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו. לדבריה, יש לה ידע בניהול ובעריכה והבנה עמוקה של תהליכים ואתגרים בחברת החדשות.

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: כדיה לוי

השבוע היא שיגרה מכתב ארוך לעובדי החברה, ולפיו היא מעוניינת לקדם חברת חדשות איכותית, להעלות את שיעורי הצפייה ולשמור על חופש ביטוי ופלורליזם תקשורתי. במכתבה ציינה כי פגשה חלק מהעובדים, והיא מקבלת תמיכה וגיבוי שנותנים לה את הכוח "להמשיך לדבוק במטרה ולסנן את רעשי הרקע הפוגעים בערוץ ובעובדי חברת החדשות".

לדבריה, היו טענות שהוצאו מהקשרן, שיצרו מצג שווא. "מדובר ברעש תקשורתי ולא בשום דבר אמיתי… (יש לנהל את הדברים) מתוך ראייה משותפת שהאינטרס היחידי שלנו הוא הצלחת חברת החדשות". שמאלוב־ברקוביץ' מציינת כי היא גאה להיות האישה הראשונה בתפקיד, ורואה בכך שליחות אמיתית לקידום מעמד האישה.

כמענה לביקורת הוועד על התבטאויותיה, ציינה כי לאורך הקריירה שלה היא דאגה למנות נשים לתפקידי מפתח. עוד הוסיפה כי תמיד הקפידה שהתקשורת תהיה שומרת הסף של הדמוקרטיה, וכי "האתיקה העיתונאית וחופש הביטוי היו נר לרגליי".

מהם תנאי ההעסקה?

כפי שפרסמנו בגלובס, ההערכות הן ששכרה של שמאלוב־ברקוביץ' יעמוד על 80 אלף שקל בחודש, סכום שעומד בהלימה לשכרם של מנכ"לים קודמים בערוץ. עם זאת, בניגוד להם היא קיבלה סעיף אי־תחרות ממושך, אף יותר ממה שנהוג לתת לטאלנטים.

המשמעות היא שאם שמאלוב־ברקוביץ' תפוטר לפני סיום החוזה, היא תמשיך לקבל את תנאיה. לפי גורמים שונים, סעיפים כאלה אינם נהוגים עם מנהלים בכירים, ובוודאי לא לאורך יותר משישה חודשים.

שמאלוב־ברקוביץ' קיבלה גם נהג פרטי ושתי משרות אמון לבקשתה. על־פי ההערכות, מינויה של ליבנת נזרי, לשעבר דוברת רמת גן, לדוברת חברת החדשות, הוא מינוי כזה.

מה עושה הרשות השנייה?

הרשות השנייה היא הרגולטור האחראי על המתרחש בערוצי הטלוויזיה, והיא אף מחזיקה נציגים בדירקטוריונים של חברות החדשות. במקרה הנוכחי, עמדת הרשות הייתה מלכתחילה שהמינוי אינו בסמכותה, ולכן חבריה אינם יכולים להתערב. עם זאת, הרשות תצטרך להשיב לבג"ץ עד יום חמישי (4 ביולי).

על־פי הערכות בשוק, הרשות תטען כי היעדר סמכות התערבות מפורשת בחוק מלמדת על היעדרה. בניגוד למינוי של מנכ"ל בחברת־האם (לדוגמה רשת), שם נקבעו הוראות ברורות, לא כך כשמדובר בחברת החדשות.

ברשות השנייה אומרים כי "מינוי מנהל חברת חדשות אינו טעון אישור שלנו. המחוקק הגביל, ולא בכדי, את סמכויות מועצת הרשות השנייה למינוי דירקטורים, וזאת מתוך מטרה לשמור על עצמאות חברת החדשות ולמנוע אפשרות של התערבות מכל גורם שהוא. לאחר בחירת הדירקטורים, כל אחד מהם סוברני לקבל החלטה באופן עצמאי, ללא התערבות מצד הרשות".

מה הקשר לתאגיד?

המועמד המוביל במרוץ לניהול חטיבת החדשות בתאגיד השידור הציבורי, אחרי עזיבת ברוך שי, הוא ליאור לנדנברג, סמנכ"ל התוכן בחדשות 13. מדובר באחד התפקידים הרגישים ביותר בחברת החדשות, ועל־פי ההערכות הוא זה שיקבל את התפקיד בסיום המכרז. אם זה יקרה, יתפנה תפקיד בכיר ורגיש בחדשות 13, והוועד חושש לכך ששמאלוב־ברקוביץ' תמנה אליו אחד מאנשי שלומה.

מה מתכננים הצדדים?

שמאלוב־ברקוביץ' מאותתת לעובדים שהיא ממשיכה לקבוע עובדות בשטח, באמצעות מינויים ומהלכים. מנגד, העובדים לוקחים את המאבק צעד אחד קדימה. אומנם לא מתוכנן מהלך שיפגע בשידורים, אך העובדים השכירים בחדשות 13 - למעט חברי הנהלה - מונחים שלא ליזום או להגיב לפניות מצד שמאלוב־ברקוביץ'.

"הקפדתכם המלאה על הנחיות הוועד תסייע בחיזוק המאבק ובהחלפתה המהירה במנהל/ת לגיטימיים, בעלי ניסיון עיתונאי ונטולי זיקה פוליטית, שלא מונו בניגוד עניינים ולא ביזו את מעמד הנשים", נכתב בהודעת הוועד לעובדים.

האם בג"ץ יכריע?

במסגרת מאבקם, העובדים הגישו עתירה לבג"ץ על־מנת לבחון את המינוי. הסיבה שבג"ץ יכול להתערב היא שחברת החדשות אינה גוף פרטי, אלא גוף דו־מהותי (פרטי וציבורי), שפעילותו מוסדרת בצורה מפורשת בחקיקה.

כאמור, לפי שעה, ביום חמישי אמורים הרשות השנייה ורשת 13 לתת את תשובותיהם לעתירה, ולאחר מכן ייקבע דיון בפני הרכב. מכאן עולה השאלה האם יש סיכוי לשנות את ההחלטה. מצד אחד, לא נראה כי הנהלת רשת 13 ושמאלוב־ברקוביץ' מתכוונים לרדת מהעץ. מנגד, העובדים והעיתונאים נמצאים במאבק חייהם, מבחינתם. לכן, התשובה תלויה במה שיקרה בבג"ץ.

גורמים ששוחחו עם גלובס מבהירים כי אם בית המשפט יקבע כי יש מקום לרשות השנייה להתערב, מדובר במדרון חלקלק במיוחד - ובפתיחת דלת מסוכנת שתסמיך את הרשות להתערב בעוד מינויים בחברה ובשיקולי העריכה של העורך הראשי. כלומר, פגיעה בעצמאות חברת החדשות. מאחר שהרשות מורכבת ממינויים פוליטיים, הנושא מורכב אף יותר - שהרי החשש האמיתי הוא מניסיון התערבות פוליטית בערוץ.

אם בג"ץ לא יתערב, ככל הנראה יתרחש פיצוץ בין הצדדים: או שהעובדים ימצאו את עצמם בחוץ (בין אם מפוטרים או התפטרות קולקטיבית) - או שברשת 13 יצטרכו לחפש מנכ"ל אחר, כי המערכת לא תתפקד.

עוד כתבות

מפעל נשר - מלט רמלה / צילום: תמר מצפי

נשר העניקה הנחה של מיליוני שקלים: כעת ביהמ"ש הכריע בתביעה נגדה

החל משנת 2002 העניקה נשר הנחות, רק ללקוחותיה הגדולים ● נגד חברת המלט הוגשו מספר תביעות ותובענות ● בית המשפט המחוזי מרכז בלוד קבע היום כי נשר העניקה תנאים מועדפים לחברות הגדולות, ובכך ניצלה לרעה את מעמדה בשוק

60 מיליון עדים לקריסתו הטלוויזיונית. ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

גורל מועמדותו של ג'ו ביידן ייחרץ בשבעת הימים הבאים

אנשי הנשיא מנסים להעמיד אותו על רגליו לקראת שורה של מבחנים: ראיון טלוויזיה, מסיבת עיתונאים, עצרות בחירות, ועידה בינלאומית, פגישה עם מנהיגים בכירים של מפלגתו ● שלושה חברי קונגרס קוראים לו לפרוש, אחרים מביעים ספקות "לגיטימיים" ● שעון החול אוזל

סיגל שפירא, מנכ''לית יוליוס בר בישראל / צילום: תמר מצפי

מנכ"לית יוליוס בר בישראל: אלה האתגרים שעומדים בפני חברות משפחתיות

הבנק השוויצרי יוליוס בר, שהחל כעסק צ'יינג' משפחתי, מלווה חברות משפחתיות ומשפחות עושר בדרכן להפיכה לאימפריה ● בכנס החברות המשפחתיות של גלובס, תיארה המנכ"לית סיגל שפירא את המאפיינים של עסקים משפחתיים, ואילו אתגרים יש להן בדרך

''מחכים שהמטבע יחזור ל־3.6 שקל לדולר'' / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל אולי לא יוריד את הריבית בשבוע הבא, אבל הדרמה צפויה להסתתר במקום אחר

עפ"י ההערכות בשוק, בנק ישראל צפוי להשאיר גם בשבוע הבא את הריבית על רמה של 4.5%, אך עדכון התחזיות יוכל להצביע על הצפי להמשך השנה ● בינתיים, פרמיית הסיכון של ישראל רק מוסיפה לעלות, והשקל נחלש ביותר מ־1.3% מול הדולר מאז ההחלטה באפריל

מערכת ''קלע דוד'', תוצרת רפאל / צילום: דוברות רפאל

עסקת הענק של ארה"ב והתחרות למערכת הנשק הישראלית

צבא ארה"ב רוכש מערכות פטריוט מתקדמות בסך 5.2 מיליארד דולר מלוקהיד מרטין ● סין טוענת כי פיתחה מטוס חמקן שכנפיו מתפרקות לשני מל"טים - תוך כדי טיסה ● רוסיה משתמשת ברכבים בלתי־מאוישים כדי לפזר עשן כבד בשדה הקרב ● וגם: המשימה המסתורית של הצוללת הפורטוגלית במרחב הארקטי ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מכוניות חדשות בנמל חיפה / צילום: Shutterstock

אמברגו על יצוא? לקוחות בישראל רכשו במאי וביוני כלי רכב מתוצרת טורקיה ברבע מיליארד שקל

על־פי נתוני מסירות הרכב של משרד התחבורה, בחודשים מאי-יוני 2024, נמסרו בישראל כ-2,850 כלי רכב פרטיים ומסחריות מתוצרת טורקיה, בשווי מצרפי משוער של רבע מיליארד שקל ● וגם: הקרוס־אובר הקומפקטי החדש שבדרך לישראל ● השבוע בענף הרכב

איתמר בן גביר, עוצמה יהודית / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם מאז פרוץ המלחמה נוספו 2,500 מקומות כליאה חדשים?

כמה מקומות כליאה נוספו מאז 7 באוקטובר? הרבה, אבל לא מספיק ● המשרוקית של גלובס

רו''ח אמיר שני, שותף במערך הייעוץ העסקי ב-KPMG ישראל, בכנס החברות המשפחתיות של גלובס / צילום: תמר מצפי

רו"ח אמיר שני: למה לגו היא דוגמה מופתית לעסק משפחתי

שני, שותף ב-KPMG הסביר בכנס החברות המשפחתיות של גלובס איך לגו המציאה את עצמה מחדש רגע לפני פשיטת רגל ● ומה יכולות חברות משפחתיות ללמוד מכך? ● "צריך לזכור מה הליבה שלנו, ויחד עם זאת להכיר את הטכנולוגיה והחדשנות"

השבבים של אנבידיה / צילום: באדיבות אנבידיה

הרשת המחתרתית שמגניבה שבבי אנבידיה לסין

חרף ההגבלות של ממשל ביידן, שמטרתן למנוע מסין גישה לשבבי הבינה המלאכותית המתקדמים של אנבידיה, שוק לא רשמי עוקף את בקרת היצוא של ארה"ב לסין באמצעות "שטחים מתים" בשרשרת האספקה ​​– ובמקרה אחד, במזוודותיו של סטודנט

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, joel de vriend

ניצחון ליזמים: מס השבחת המטרו צפוי לרדת ב-15%

בדיון הקרוב בוועדת הפנים, שיתקיים בתחילת השבוע הבא, צפוי להיקבע כי המס יופחת בשיעור זה עד סוף 2029, ולאחר מכן יהיה בשיעור 72% • עוד בדיון: עד 550 מיליון שקל סיוע לעסקים שייפגעו מהעבודות

אילוסטרציה: Shutterstock

הפסיכולוג שחקר כמה חוויות טובות צריך כדי למחוק זיכרון שלילי אחד

פרופ' רוי באומייסטר שינה את כל מה שאנחנו יודעים על כוח רצון בניסוי הצנונית והעוגיות המפורסם שלו ● עכשיו הוא רוצה לעזור לנו להתגבר על אפקט השליליות, שצובע גם את החוויות הטובות שלנו בשחור

דירות חדשות / צילום: Shutterstock

מה גורם להתאוששות הביקושים בשוק הנדל"ן והמשכנתאות?

למרות המלחמה והריבית הגבוהה, הישראלים חוזרים לרכוש דירות ולא רואים ירידת מחירים באופק; אסקפיזם או התנהלות רציונלית? התשובות בפנים ● הטור מתפרסם לקראת הוועידה השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס שתיערך ביום ראשון הקרוב ה-7.7 במתחם האירוח "גבריאל" בנס ציונה

יוליה שמאלוב ברקוביץ' / צילום: שלומי יוסף

שמאלוב ברקוביץ' ורשת: לבג"ץ אין סמכות לדון במינוי

בתגובה לעתירת עובדי חברת החדשות טענה רשת כי מדובר ב"ניסיון לסכל מינוי בחברה פרטית", וכי בעלי המניות הזרימו מתחילת המלחמה למעלה מ-100 מיליון שקל ● ברשות השנייה טוענים: "מעולם לא נדרשה הרשות השנייה לחרוג מהגבולות הברורים שקבע המחוקק ולקעקע את העיקרון המרכזי של 'שמירה על עצמאות חברת החדשות'"

איור: גיל ג'יבלי

במה כדאי להתמקד כשמתכננים מסלול פנסיוני?

עד כמה חשוב להתמקח על דמי ניהול? ואיך תדעו איזה מסלול מתאים לכם? ● גלובס ובנק לאומי עושים סדר בחיסכון הגדול והמשמעותי ביותר עבור רוב משקי הבית בישראל ● שאלת השבוע

S&P 500 / צילום: Shutterstock, Aleksandra Gigowska

אסור להציע מסלול נאסד"ק לפנסיה? המוסדיים הולכים בין הטיפות

רבים בשוק זעמו על הרפורמה של רשות שוק ההון, לפיה ההשקעות חייבות להיות מפוזרות בלפחות 3 מדדים שונים ביותר, כאשר כל אחד מהם חייב להיות בין 50%-10% ● בתי ההשקעות וחברות הביטוח מצאו דרכים יצירתיות לעקוף את ההנחיה

גוגל תשכור 20 קומות במגדל ToHa2 תמורת מיליארד שקל / צילום: טלי בוגדנובסקי

20 הקומות בצומת יגאל אלון שמלמדות על מצב שוק הנדל"ן בתל אביב

כמו בעולם, גם בישראל סובל שוק המשרדים מירידה בביקוש ובמחירים עד כדי השכרה בפחות ממחירי עלות ● נראה היה שההאטה תימשך, אלא ששלוש עסקאות נדל"ן גדולות שנחתמו לאחרונה בת"א טרפו את הקלפים ● האם מדובר בסימנים ליציאה מהמשבר?

אילוסטרציה: Shutterstock

האם כספי המסים חוזרים אלינו? המחקר שחושף פערים עצומים בין המגזרים

מחקר אקדמי מקיף מציג תמונה מלאה של תשלומי המס וחלוקת משאבי המדינה בין המגזרים - כולל מסים עקיפים ושירותי ממשלה שאינם קצבאות ● משק הבית היהודי הלא–חרדי משלם 6,115 שקל יותר במסים בכל חודש מאשר התמורה שהוא מקבל מהממשלה ● ויש גם כמה מיתוסים שנשברו

רונית הראל בר-זאב, יעקב סיסו, גדי בן חיים, אהרון סמרה וקלרה צברגל בפאנל משותף / צילום: כדיה לוי

"הילדים שלנו יחזרו מעזה ולא יוכלו לקנות דירות"

המשתתפים בפאנל "מימון נדל"ן במציאות משתנה" בכנס הנדל"ן השנתי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY, שוחחו על מבצעי 20/80, ועל הקשיים של זוגות צעירים לרכוש דירה היום

שי ג'ינפינג, נשיא סין, וולדימיר פוטין, נשיא רוסיה / צילום: ap, Sergei Bobylev

בייג'ינג ומוסקבה: יחסי יריבות בין ידידות בחצר האחורית של רוסיה

המדינות של מרכז אסיה בוחרות יותר ויותר להתקרב לסין, ולחזק את היחסים שלהן איתה, בעוד שמלחמת אוקראינה מחלישה את אחיזתה של רוסיה ברפובליקות הסובייטיות לשעבר

קמפיין עלית / צילום: צילום מסך מהקמפיין

הפרסומת של ממתקי עלית היא האהובה ביותר השבוע, ואיפה מתברגת נועה תשבי?

חברת הביטוח מגדל החליפה סלוגן, נפרדה מהפרזנטור הקודם, השקיעה כ–1.6 מיליון שקל - ומתברגת במקום השביעי בזכירות - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● במלונות דן בוחרים במסר של על–זמניות כדי להחזיר את הישראלים לאילת