גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם מאז פרוץ המלחמה נוספו 2,500 מקומות כליאה חדשים?

כמה מקומות כליאה נוספו מאז 7 באוקטובר? הרבה, אבל לא מספיק ● המשרוקית של גלובס

איתמר בן גביר, עוצמה יהודית (פוסטים ברשתות החברתיות, 1.7.24) / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
איתמר בן גביר, עוצמה יהודית (פוסטים ברשתות החברתיות, 1.7.24) / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

 

שחרורם של כ־50 מחבלים בחזרה לעזה, וביניהם מנהל בית החולים שיפא, גרם לסערה ציבורית ולקרב האשמות. בשב"כ טענו כי הדבר נעשה מפאת מחסור במקום בבתי הכלא, וכי הם התריעו על כך בפני השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. לבן גביר, מצדו הייתה גרסה אחרת: "המחלוקת ביני לבין שירות הביטחון הכללי בעניין שחרור המחבלים אינה אם יש מקום בכלא או אין מקום בכלא", הוא אמר בסרטון שעלה בחשבונותיו ברשתות החברתיות. "שב"כ רוצה להיטיב את התנאים שצמצמנו - ואני אומר: לא יקום ולא יהיה… מאז המלחמה,בנינו יותר מ־2,500 מקומות לאותם מחבלים ארורים… אבל אין קייטנות". האם כך קרה?

המשרוקית | האם שר האוצר לפיד הוציא לעבודה 60 אלף תלמידי ישיבה?
המשרוקית | האם המקלטים לנשים מוכות עברו מתפוסת יתר לתפוסת חסר?

לפי מסמך של הסנגוריה הציבורית, שורשי המשבר הם בפסיקת בג"ץ מ־2017, שזכתה לכינוי "בג"ץ שטח המחיה". דוחות הכליאה של הסנגוריה הראו שאלפי עצירים ואסירים חיו בתנאי צפיפות קשים, עם מרחב אישי שנע בין 2 ל־3 מ"ר לאדם. בג"ץ החליט שצריך להעמיד לרשותם שטח מחיה מינימלי שיאפשר להם שהייה בכבוד במתקני הכליאה. השופטים גם נקבו במספר: 4.5 מ"ר לאדם (כולל שירותים ומקלחת). בפסק הדין נקבע כי הדבר צריך לקרות בשתי פעימות שיושלמו בתוך קצת יותר משנתיים. בפועל, הדבר התעכב ולא צפוי להיות מושלם לפני 2027.

בעקבות פרוץ המלחמה הועברה ב־18 באוקטובר הוראת שעה שמאפשרת לשר לביטחון לאומי להכריז על "מצב חירום כליאתי", באישור הממשלה והוועדה לביטחון לאומי של הכנסת. לאחר ההכרזה, מנהלי מתקני הכליאה יכולים להלין אסירים בניגוד להוראות הדין הנוגעות לשטח המחיה ולחובה לספק מיטה. ההעדפה היא לפגוע בתנאיהם של האסירים והעצירים הביטחוניים, אך בלית ברירה ניתן לעשות זאת גם לאסירים הפליליים. לאחר מספר הארכות, כרגע מצב החירום הכליאתי עומד בתוקף עד ספטמבר 2024.

ולאחר הרקע הזה, מה המצב בשטח? לפי הודעת שב"ס, אכן נוספו 2,500 מקומות כליאה: 1,600 בבינוי ועוד 900 באגפי אוהלים בכלא קציעות. הנתון, נציין, לא הופיע בדיווחים שהשר ושב"ס צריכים להעביר לוועדה לביטחון לאומי במסגרת הוראה השעה.

הנתון הזה לא מספק את כל התמונה: לפי דוחות הסנגוריה הציבורית, ערב המלחמה מצבת הכלואים עמדה על 16,353 איש, משמעותית יותר מתקן הכליאה שעומד על 14,500 איש. ב־6 ביוני מצבת הכלואים כבר עמדה על 21,474 איש. בחישוב פשוט, במהלך שמונת חודשי המלחמה הראשונים נוספו 5,121 כלואים נוספים - כפול ממקומות הכליאה החדשים שנוספו. לכן, התוספת במקומות אומנם משמעותית, אבל לא קרובה לעמידה בקצב הגידול באסירים.

מטעם השר בן גביר נמסר: "מדיניות השר בן גביר היא שכי בתי הכלא אינם קייטנות, וטרוריסטים יקבלו את המינימום הנדרש על־פי הדין הבינלאומי".

בשורה התחתונה: דברי בן גביר מטעים. לפי שב"ס אכן נוספו מאז תחילת המלחמה 2,500 מקומות כליאה חדשים. עם זאת, במקביל נוספו יותר מ־5,000 כלואים - כפול מקצב הגידול במקומות הכליאה.

תחקיר: יובל אינהורן

 

עוד כתבות

יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: תמר מצפי

החשכ"ל: "אי אפשר להמשיך לקבל את הדרישות של מערכת הביטחון כפי שהן"

החשב הכללי באוצר, יהלי רוטנברג, דיבר בוועידת הנדל"ן השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס, על מצב החוב של המדינה נוכח המלחמה: "לתת הלוואה למדינת ישראל בריבית של 5%, זה לא סוף העולם"

סיכום שווקים / צילומים: shutterstock,AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האנליסטים ממליצים: אלה המניות שלא כדאי למכור - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד S&P 500 הניב לחוסכי הגמל במחצית הראשונה של 2024 תשואה כמעט כפולה מהמסלולים המנייתיי - ויותר מפי שלושה מאלה הכלליים ● מנגד, בג'יי.פי. מורגן צופים כי המדד יירד ב-22% עד סוף השנה ● וגם: ניתוח סטטיסטי מנסה לענות על השאלה: באיזה יום הכי כדאי להיכנס לשוק המניות?

נתי סיידוף / צילום: איל יצהר

דירקטוריון שיכון ובינוי מינה את סמנכ"ל הכספים למ"מ מנכ"ל

המינוי מגיע לאחר שבשבוע שעבר מנכ"ל שיכון ובינוי, תמיר כהן, הודיע כי הוא עוזב את החברה לאחר 6 שנים בתפקיד • ברקע ההחלטה: כיפופי ידיים בינו לבין בעל השליטה נתי סיידוף ● פרויקטים יקרים והכפלת נטל החוב הובילו לקריסת המניה בכמעט 70% מהשיא

משרד החקלאות וביטחון המזון

ביטחון המזון: בדקנו איך משרד החקלאות הטעה את הציבור לטובת הייצור המקומי

שינוי השם של משרד החקלאות זכה בעיקר לביקורת בשל התזמון ● לנו זה הזכיר שתחת השר דיכטר המשרד מגלה לא פעם העדפה לייצור המקומי כדי להשיג את אותו "ביטחון מזון" ● הבעיה היא שכדי לשכנע את הציבור, המשרד מציג נתונים שלא תמיד נותנים תמונה מהימנה ● המשרוקית של גלובס

התרחיש ההרסני: "חיזבאללה יכול להכריע את כיפת ברזל"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: לישראל יש הרבה מה להפסיד במלחמה מול חיזבאללה, הפופולריות של מרואן ברגותי מתחזקת אצל הפלסטינים, ומורים פרו-פלסטינים בארה"ב מנסים לקדם תוכנית לימוד נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם

טנק של צה''ל באזור זרעית (ארכיון) / צילום: אחיה ראב''ד

פצוע קשה ו-2 קל בפגיעה ישירה של נ"ט בגליל המערבי

3 פצועים מנפילת טיל נ"ט במרחב זרעית ● הממשלה אישרה: מפוני הדרום והצפון יישארו מחוץ לבית לפחות עד סוף אוגוסט ● הפלסטינים מדווחים: בכיר בחמאס חוסל בעיר עזה ● רויטרס: חמאס ממתין לתשובת ישראל - שצפויה להגיע תוך ימים בודדים ● עדכונים שוטפים

''מחכים שהמטבע יחזור ל־3.6 שקל לדולר'' / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

בשוק מעריכים: זה הרגע שבו בנק ישראל יתחיל להוריד את הריבית

עפ"י ההערכות בשוק, בנק ישראל צפוי להשאיר גם השבוע את הריבית על רמה של 4.5%, אך עדכון התחזיות יוכל להצביע על הצפי להמשך השנה ● בינתיים, פרמיית הסיכון של ישראל רק מוסיפה לעלות ● כעת בחטיבת המחקר של בנק ישראל צופים להורדה אחת או שתיים בשנה הקרובה

שבי שמר, מנהלת החטיבה הקמעונאית, בנק מזרחי טפחות בוועידת הנדלן של מזרחי טפחות / צילום: תמר מצפי

מנהלת החטיבה הקמעונאית בבנק מזרחי טפחות: "עלייה של 87% בהיקף נטילת המשכנתאות והמגמה הולכת וגוברת"

שבי שמר, מנהלת החטיבה הקמעונאית בבנק מזרחי טפחות, דיברה בוועידת הנדל"ן השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס על עליית הביקושים למשכנתאות, ומשמעות הדבר על שוק הנדל"ן ● "רוכשי הדירות יודעים שאם הריבית תמשיך לרדת, תהיה התאמה במחירי המשכנתאות, והציפייה שמחזירה אותם לשוק"

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בסמוך לשכונה החרדית בנתניה: דירה בלי ממ"ד בבניין ישן נמכרה בכ־2 מיליון שקל

ברחוב הרצוג בנתניה נמכרה דירת 5 חדרים בקומה 4, ב־2.17 מיליון שקל ● היא נמכרה בתוך שבועיים מרגע הפרסום לזוג צעיר ● מעבר לכביש שוכנת קריית צאנז, שכונה חרדית שבשטחה נמצא בית החולים לניאדו ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

משה לארי, מנכ''ל בנק מזרחי טפחות, בוועידת הנדל''ן של מזרחי טפחות / צילום: תמר מצפי

משה לארי, מנכ"ל מזרחי טפחות: "הגיעה העת לייצר תוכנית שמתעדפת את חיילי המילואים בתחום הדיור"

מנכ"ל בנק מזרחי טפחות דיבר בפתיחת ועידת הנדל"ן השנתית בשיתוף גלובס על מצבו של הענף בצל המלחמה, ואמר: "ביוני נחצה את רף 8 מיליארד השקל במשכנתאות, ובראייה שנתית נגיע קרוב ל־100 מיליארד שקל"

שכונת אילת השחר, בני ברק / צילום: חיים כהן שור

דירה אחת ממחיר למשתכן, השנייה בשוק החופשי. מה פער המחיר?

דירת 3 חדרים בשכונת אילת השחר, במסגרת מחיר למשתכן, נמכרה ב־1.16 מיליון שקל, לעומת דירה בשוק החופשי שנמכרה ב־2.27 מיליון שקל ● ניתוח העסקאות באזור בחודשים אפריל-יוני מעלה כי ההפרש בין דירות השוק החופשי לדירות מחיר למשתכן מגלם פער של 1-1.4 מיליון שקל

ארתור לאפר / צילום: Reuters, Sachs Ron/CNP/ABACA

הכלכלן שלוחש באוזני נשיאי ארה"ב: "אני מעריץ של ישראל כמעט בכל היבט"

הכלכלן המוביל ארתור לאפר, שייעץ לרונלד רייגן ולדונלד טראמפ, עובר על חמשת הסעיפים החשובים המתווים מדיניות כלכלית ומסביר למה לדעתו ביידן נופל מטראמפ בכולם ● גורו הקיצוץ במסים עדיין דבק בעקומת לאפר, שקשקש על מפית נייר והפכה לחלק בלתי נפרד מלימודי מאקרו־כלכלה: "אני תומך נלהב במס שטוח, בלי פטורים ובלי שטיקים"

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: כדיה לוי

בג"ץ: העתירה נגד מינוי שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13 תועבר להרכב

רשת 13, הדירקטורים של חדשות 13, יוליה שמאלוב-ברקוביץ' והרשות השנייה טענו כי יש לדחות את העתירה על הסף ולגופה, אולם השופט יצחק עמית קבע כי העתירה תידון בפני הרכב של שופטי בית המשפט העליון ותתברר "בהקדם האפשרי"

הדמיית העיר החכמה של Woven by Toyota / צילום: Toyota UK

יצרנית הרכב הגדולה בעולם בונה את העיר החכמה הראשונה

טויוטה, יצרנית הרכב הגדולה בעולם, בונה את העיר החכמה הראשונה בעולם, ביפן • השלב הראשון של הפיתוח מתוכנן להסתיים עד סוף השנה, אבל מה נותר מהחזון שהניע אותו?

ז'ורדן ברדלה (מימין), מועמד מפלגתה של לה פן לראשות הממשלה ומארין לה פן, באירוע תמיכה / צילום: ap, Thomas Padilla

"נער הפוסטר" שעוזר לימין הצרפתי להחליק את התדמית הבעייתית

נער הפוסטר של הימין הצרפתי, ז'ורדן ברדלה, מכונה "משפיען רשת" על ידי מבקריו, שטוענים כי הוא מסתיר מאחוריו את הצד האנטישמי ושונא הזרים של מפלגת "האיחוד הלאומי" ● ביום ראשון הקרוב הוא עשוי להפוך לראש ממשלה ● בהבטחות הבחירות שלו, הוא מציע לקצץ את ההוצאות על המהגרים כדי להיאבק ביוקר המחיה

ג'וש פריידנברג בביקור ביד ושם במרץ האחרון / צילום: פרטי

בית האופרה של סידני הואר בצבעי כחול־לבן. את מה שקרה אחר כך קשה היה לחזות

ג'וש פריידנברג, בעבר בכיר בממשלת אוסטרליה וכיום יו"ר בגולדמן זאקס, הזדעזע מהאלימות שחוו יהודים בארצו אחרי 7 באוקטובר ● אז הוא יצר סרט תיעודי - שזכה לכותרות בעולם ● בראיון מיוחד הוא מספר על הבורות ביחס לסכסוך הישראלי־פלסטיני ומסביר מדוע דווקא הביקור בארץ עשה אותו אופטימי

אולפן חדשות 13 / צילום: צילום מסך מתוך חדשות

הכיסא שהתפנה בחדשות 13, החששות והמינוי הזמני

בחדשות 13 החליטו למנות באופן זמני את אוהד כהן לתפקיד סמנכ"ל התוכן, במקומו של ליאור לנדנברג שימונה לתפקיד ראש חטיבת החדשות ב"כאן 11"

יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר. דובר מרכזי בוועידת הנדל''ן השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס / צילום: שלומי יוסף

המגמות והתחזיות לשוק הנדל"ן: הוועידה השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס יוצאת לדרך

הוועידה השנתית של מזרחי טפחות יוצאת לדרך היום (ראשון), במתחם האירוח "גבריאל" בנס ציונה במתכונת משודרגת ובהשתתפות בכירי הענף, מקבלי החלטות, ראשי רשויות ומיטב המומחים של מזרחי טפחות ● היא תעסוק בסוגיות הבוערות ביותר של הענף ובשאלה איך יוצרים ודאות בתקופה של אי ודאות

שחקני מנצ'סטר סיטי חוגגים אליפות. הכדורגל האנגלי הכניס כ־7 מיליארד אירו / צילום: ap, Dave Thompson

35 מיליארד אירו בשנה: אירופה מאוהבת בכדורגל. דוח חדש מגלה את המספרים

מיליוני צופים דבוקים למשחקי היורו, אבל השיגעון לא עוצר בנבחרות: הסקירה השנתית של פירמת הייעוץ דלויט מגלה כי הצמיחה בכדורגל האירופי הגיעה בעונה הקודמת לשיא הכנסות, עם צפי לעלייה ● איזו ליגה בולטת, איך זה משפיע על ישראל ומתי יפרוץ גם כדורגל הנשים?

אילוסטרציה: Shutterstock

הפסיכולוג שחקר כמה חוויות טובות צריך כדי למחוק זיכרון שלילי אחד

פרופ' רוי באומייסטר שינה את כל מה שאנחנו יודעים על כוח רצון בניסוי הצנונית והעוגיות המפורסם שלו ● עכשיו הוא רוצה לעזור לנו להתגבר על אפקט השליליות, שצובע גם את החוויות הטובות שלנו בשחור