גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא נערכים מראש: כך גורמת לנו המלחמה להזמין כמעט הכול ברגע האחרון

חוסר הוודאות בכל הנוגע למלחמה מקשה על רבים להתחייב ולתכנן קדימה את החופשה הבאה או האירוע הגדול ● בפלטפורמות הכרטיסים, חברות התיירות והמסעדות מדברים על עלייה של עשרות אחוזים בהזמנות מאוחרות - ועל הכלים שפותחו כדי להפחית את התופעה

איור: גיל ג'יבלי
איור: גיל ג'יבלי

בכל הנוגע להזמנת חופשות, טיסות, כרטיסים להופעות ומקומות במסעדה, רוב האנשים נחלקים לשתי קבוצות: אלה שמתכננים הכול מספיק זמן מראש, ואלה שמחכים כמעט עד לרגע האחרון וננזפים על ההרגל הרע שסיגלו לעצמם.

אלא שבישראל של אחרי ה־7 באוקטובר, התכנון נעשה קשה עד בלתי אפשרי. כבר חודשים מדברים על חשש מהתרחבות המלחמה בצפון, שתוביל לסגירת השמיים, שיתוק של עולם האירועים ומציאות של טילים, עם או בלי חשמל. האם זה יקרה ומתי? אין לדעת.

המציאות הזו משפיעה על המוטיבציות הצרכניות ועל ההתנהגות בפועל ומאלצת עסקים למצוא פתרונות לחוסר הוודאות - שהחריף מאז פרוץ המלחמה. 

יותר אופנת בייסיק, פחות מסעדות שף: כך נראות הוצאות הישראלים
החל מ־600 דולר: היעדים החדשים שהישראלים טסים אליהם
3,000 שקל לגנרטור: הביקושים מזנקים, ולא רק בצפון הארץ

מחכים עם התקציב

"השוק השתנה בצורה דרמטית מאז ה־7 באוקטובר בתחום רכישת הכרטיסים בספורט, הופעות, מסיבות ופסטיבלים", מעיד עידן מן, סמנכ"ל GO-OUT, פלטפורמה טכנולוגית למכירת כרטיסים וניהול אירועים.

עידן מן / צילום: Florin Calin

לדבריו, למרות הסיכון שהכרטיסים יאזלו, ולמרות שהמחיר גבוה יותר מאשר במכירה מוקדמת, הישראלים מתקשים להתחייב. "אנחנו רואים ירידה דרמטית בשיעור רכישת הכרטיסים מראש, ועלייה משמעותית של כ־70% ברכישות ביום האירוע.

"חוסר הוודאות שינה מאוד את הרגלי הצריכה. זה משתקף אפילו ברמת מפיקי האירועים, שמכוונים את הקמפיינים השיווקיים שלהם ליום שלפני האירוע, כי המאמצים השיווקיים מראש לא נושאים פרי.

"אם מפיק שמארגן מסיבה ל־1,500 איש בתל אביב עושה קידום ממומן בשווי 20 אלף שקל, הוא לא יביא כלום אם זה יקרה שבוע לפני. עדיף לו לתעל את רוב התקציב ליום האירוע וליום שלפניו, מכיוון שאז ההמרה תהיה גבוהה דרמטית.

"אם פעם ראינו קמפיינים חודש או חודשיים לפני פסטיבל גדול, היום המגמה אחרת לחלוטין. הכול קורה ברגע האחרון. הישראלים לא יודעים מה יקרה מחר, ולחלק זה נראה מצחיק לקנות כרטיסים שבועיים לפני אירוע".

ב־GO-OUT בחנו את המספרים לעומק וגילו כי "אם לפני הקורונה 10% היו רוכשים כרטיס ביום האירוע, אחריה הנתונים עלו ל־45%-40%, וכאמור היום זה כבר כ־70%. חוסר הוודאות הלאומי מעלה את רמת הפחד, ולכן אנשים מעדיפים לחכות".

להרגיש כמו פיון פאסיבי

ד"ר עידית גוטמן, פסיכולוגית קלינית ומרצה באוניברסיטת תל אביב, מסבירה כי מאז פרוץ המלחמה "העוגנים שהיו לנו נרמסו, והיכולת לתכנן ירדה איתם לטמיון. אנשים לא אוהבים לקבל החלטות בתנאי אי־ודאות, גם כשהתנאים האלה לא באמת רלוונטיים להחלטה", אומרת גוטמן.

"גם הקושי להתחייב קיים. האמון הבסיסי שחברה תעמוד בחוזה ותשמר את השגרה, ותאפשר לך לקבל את מה שקנית מראש, הופר. יש תחושה שאי־אפשר לתכנן, אבל אנחנו צריכים את התכנון לא רק בגלל היגיון כלכלי והתענגות על החוויה, אלא כדי להרגיש שיש לנו עתיד, ושיש לנו שליטה מסוימת בעתיד הזה.

"כשאתה מרגיש שאתה פיון פאסיבי, ושלקחו לך את השליטה על גורלך, אתה מנסה ליהנות כל עוד אפשר, מבלי להתחשב בתהליכים שדורשים יותר אורך־רוח, שקילה ועיבוד".

ד"ר גוטמן מסבירה כי גם כשמדובר בחוויה כיפית כמו הופעה או נופש, עדיין מדובר בממד של התחייבות. "תכנון והוצאות דורשים את המשאב הקוגניטיבי של חשיבה על העתיד ועל משתנים אחרים, בזמן שלאנשים קשה לנבא איך ירגישו בעוד כמה דקות. קשה להם לדעת באיזה מצב הם יהיו.

"לחלקם גם לא נעים לתכנן, ליהנות מהציפייה ולשתף בזה. סוג של אשמת ניצול, כאילו לא תקין או מוסרי להמשיך לחיות חיים נורמליים במקביל למלחמה. אנחנו עושים דברים בחצי התנצלות, עם אמירות כמו 'זה ברגע האחרון, הרגשתי שאני חייב לברוח', שמדגישות שזה נעשה לא מתוך הנאה".

גוטמן מצביעה על נקודה נוספת: אנשים שחיים בפחד, מקבלים החלטות אימפולסיביות. "איפוק ושליטה עצמית הם משאב מתכלה. בלתי אפשרי להצליח לשמור על איפוק בהישרדות, ואז אנשים משחררים.

"הנורמות החברתיות שגרמו לנו להרגיש שזה לא בסדר להיות גחמנים, ושצריך לתכנן לטווח ארוך, התערערו באקלים החברתי הנוכחי. אנשים כבר לא דוחים סיפוקים, ולא מתחשבים באני העתידי שלא יהיה לו כסף לפנסיה".

מחפשים את הגמישות

הדחיינות בקבלת ההחלטות רווחת גם בתחום התעופה, לכאורה עם סיבות מוצדקות. אחרי שבחודשים הראשונים של המלחמה כמעט ולא היו טיסות לישראל וממנה, גם חזרתן של החברות התעופה הזרות התנהלה בעצלתיים ותוך חוסר ודאות - חלקן, למשל, הודיעו על התאריך שבו ישובו לטוס לארץ, ואז דחו אותו.

בחברת התיירות אופקים מדווחים על עלייה של כ־30% במספר ההזמנות שמתקבלות עד שבוע לפני מועד החופשה, לצד עלייה של עשרות אחוזים בהוספת רכיב גמיש להזמנה. לדברי המנכ"לית, רויטל בן נתן, "אם בעבר היינו עדים לחופשות קיץ וחגים שנסגרות זמן רב מראש, היום בהחלט רואים שינוי מגמה.

"לצד העלייה בהזמנות של הרגע האחרון, יש עלייה משמעותית במספר הלקוחות שמבקשים להוסיף רכיב של גמישות, על־ידי חברות הביטוח או על־ידי חברות התעופה והמלונות. למעשה, כמעט אין לקוח שלא הוסיף גמישות מסוימת או וידא את האפשרויות במקרה של ביטולים על־ידי חברות התעופה או באופן עצמי".

אלמנט נוסף שעליו מצביעים באופקים נוגע ליעדי הטיול בחופשות הקיץ והחגים. על־פי נתוני החברה, הביקוש ליעדים קרובים, כמו אתונה, קפריסין ומונטנגרו, עלה בעשרות אחוזים. גם בגלל ירידה בהיצע הטיסות ליעדים אחרים שהיו פופולריים (אמסטרדם, למשל), וגם בגלל שהחלטות של הרגע האחרון מכתיבות את הצורך בחופשה קצרה וזולה.

עדו ווג, מנכ"ל איסתא ספורט, מספר כי חלק מחברות התעופה, למודות הניסיון מהקורונה, מצאו דרך להתמודד עם החששות - באמצעות ביטוח נסיעות כלול, שמאפשר לבטל את ההזמנה עד סמוך לטיסה.

"חברות שמתאימות את המוצר לצרכים המשתנים הן אלה שמצליחות להתקדם גם בזמן המלחמה", הוא אומר. "אנחנו למשל שילבנו בחבילות התיירות שלנו מוצר ביטוחי שמאפשר לבטל הזמנה כמעט ללא עלות עד סמוך למועד. ברגע שעשינו זאת, הורדנו את החשש בקרב הלקוחות".

לילך ספיר, מנכ"לית איגוד המסעדות ובעלת "פיקוק" ו"מיניבר", מעריכה כי 80%-70% מההזמנות במסעדות בתקופה הזו מתבצעות ליום־יומיים הקרובים. "אנחנו חיים כבר תשעה חודשים בתחושה שאין לנו מושג מה יקרה מחר. כמסעדנים, ברור לנו שאנחנו הולכים למקום רע. ניהול המלאי הפך למאתגר, ואתה מנסה להימנע מפרויקטים והשקעות גדולות, כי אין לך מושג אם מחר יסגרו הכול.

"אנחנו בסוג של כוננות ספיגה שמובילה לפגיעה כלכלית קשה. המסעדנים מקפידים יותר לקחת טלפונים וכרטיסי אשראי, מפני שאי־אפשר לדעת אם אנשים יבטלו הזמנות רחוקות יותר. גם כמות הצוות שיכול להגיע למשמרת משתנה מהרגע להרגע, למשל בגלל צווי 8. ב'פיקוק' אני יוצאת למלצר בעצמי הרבה מאוד פעמים, כי אין כוח־אדם".

עוד כתבות

HP סאיטקס -המפעל החדש של HP סאיטקס ,קרית גת / צילום: יח''צ

טלטלה בסאיטקס HP: המנכ"ל הוותיק פרש, היערכות לפרישות נוספות

לגלובס נודע כי בחברה מעלים הילוך בתהליך איחוד החברות, וכעת ישולבו עובדי סאיטקס בתוך אינדיגו ● עד כה שמרה סאיטקס על עצמאותה תחת הנהלת אינדיגו ● כעת מתניעים בחברה מהלך שיכלול מו"מ עם עובדים ותיקים על פרישה מרצון

צומת קפלן השלום נחסם כעת לתנועה / צילום: דנור אהרון Danor Aharon

"בחירות עכשיו": הפגנות ברחבי הארץ, צומת קפלן נחסם לתנועה

"בחירות עכשיו": חסימות כבישים, הפגנות בצמתים ברחבי הארץ ומול בתי השרים ● בשעה 6:29 התייצבו פעילי מחאה מול בתיהם של 18 חברי קואליציה בדרישה לפעולה מיידית להחזרת החטופים ולקיום בחירות ● ערן שוורץ, מנכ"ל מטה המאבק "חופשי בארצנו": "תשעה חודשים חלפו מאז אסון ה-7 באוקטובר, ואנחנו עדיין עם אותה ממשלה שבמשמרת שלה התרחש המחדל הבלתי נתפס"

אילוסטרציה: Shutterstock

הפסיכולוג שחקר כמה חוויות טובות צריך כדי למחוק זיכרון שלילי אחד

פרופ' רוי באומייסטר שינה את כל מה שאנחנו יודעים על כוח רצון בניסוי הצנונית והעוגיות המפורסם שלו ● עכשיו הוא רוצה לעזור לנו להתגבר על אפקט השליליות, שצובע גם את החוויות הטובות שלנו בשחור

יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: תמר מצפי

החשכ"ל: "אי אפשר להמשיך לקבל את הדרישות של מערכת הביטחון כפי שהן"

החשב הכללי באוצר, יהלי רוטנברג, דיבר בוועידת הנדל"ן השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס, על מצב החוב של המדינה נוכח המלחמה: "לתת הלוואה למדינת ישראל בריבית של 5%, זה לא סוף העולם"

שבי שמר, מנהלת החטיבה הקמעונאית, בנק מזרחי טפחות בוועידת הנדלן של מזרחי טפחות / צילום: תמר מצפי

מנהלת החטיבה הקמעונאית בבנק מזרחי טפחות: "עלייה של 87% בהיקף נטילת המשכנתאות והמגמה הולכת וגוברת"

שבי שמר, מנהלת החטיבה הקמעונאית בבנק מזרחי טפחות, דיברה בוועידת הנדל"ן השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס על עליית הביקושים למשכנתאות, ומשמעות הדבר על שוק הנדל"ן ● "רוכשי הדירות יודעים שאם הריבית תמשיך לרדת, תהיה התאמה במחירי המשכנתאות, והציפייה שמחזירה אותם לשוק"

אמיר אליחי, מייסד ומנכ''ל Carbyne / צילום: מאט קאר

הוא הקים מיזם כשעבד כמאבטח בארה"ב, ואז היה שוד ששינה את חייו

הוא היה אמור להתחיל התמחות, אבל אז נקלע לאירוע שאילץ אותו להעיד במשטרה: "זו הייתה חוויה נוראה" ● אז הוא חשב על כלי שיצליח לייעל את המערכת כולה: "אנחנו תומכים במוקדי 911 מ־120 מדינות בעולם" ● אז למה המשטרה מסרבת לשתף איתו פעולה? ● שיחה קצרה עם אמיר אליחי, מייסד ומנכ"ל Carbyne

השר גולדקנופף מבקר באדמות היישוב תילה / צילום: יח''צ

10 קילומטר צפונית לבאר שבע: בשקט בשקט אושרה השבוע הקמת עיר חדשה. למה אף אחד לא רצה קרדיט?

בשקט בשקט הממשלה אישרה השבוע הקמת עיר חדשה בישראל, 10 קילומטר צפונית לבאר שבע, אבל איש לא מיהר לקחת על זה קרדיט ● למה? כי הדרך אל היעד נראית עקומה וסלקטיבית מאי פעם, בזמן שהגוף התכנוני הכי חשוב במדינה הפסיק להקשיב לאנשי המקצוע

נתי סיידוף / צילום: איל יצהר

דירקטוריון שיכון ובינוי מינה את סמנכ"ל הכספים למ"מ מנכ"ל

המינוי מגיע לאחר שבשבוע שעבר מנכ"ל שיכון ובינוי, תמיר כהן, הודיע כי הוא עוזב את החברה לאחר 6 שנים בתפקיד • ברקע ההחלטה: כיפופי ידיים בינו לבין בעל השליטה נתי סיידוף ● פרויקטים יקרים והכפלת נטל החוב הובילו לקריסת המניה בכמעט 70% מהשיא

ז'ורדן ברדלה (מימין), מועמד מפלגתה של לה פן לראשות הממשלה ומארין לה פן, באירוע תמיכה / צילום: ap, Thomas Padilla

"נער הפוסטר" שעוזר לימין הצרפתי להחליק את התדמית הבעייתית

נער הפוסטר של הימין הצרפתי, ז'ורדן ברדלה, מכונה "משפיען רשת" על ידי מבקריו, שטוענים כי הוא מסתיר מאחוריו את הצד האנטישמי ושונא הזרים של מפלגת "האיחוד הלאומי" ● ביום ראשון הקרוב הוא עשוי להפוך לראש ממשלה ● בהבטחות הבחירות שלו, הוא מציע לקצץ את ההוצאות על המהגרים כדי להיאבק ביוקר המחיה

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

ווינסטון צ'רצ'יל זכה בפרס נובל. על מה?

מה השם החדש שניתן למשרד החקלאות, מדוע הופסק משחק הכדורגל בין גרמניה לדנמרק בשמינית גמר היורו, ואיזו מדינה ידועה בתור "המדינה הראשונה"?  ● הטריוויה השבועית

 

שכונת אילת השחר, בני ברק / צילום: חיים כהן שור

דירה אחת ממחיר למשתכן, השנייה בשוק החופשי. מה פער המחיר?

דירת 3 חדרים בשכונת אילת השחר, במסגרת מחיר למשתכן, נמכרה ב־1.16 מיליון שקל, לעומת דירה בשוק החופשי שנמכרה ב־2.27 מיליון שקל ● ניתוח העסקאות באזור בחודשים אפריל-יוני מעלה כי ההפרש בין דירות השוק החופשי לדירות מחיר למשתכן מגלם פער של 1-1.4 מיליון שקל

סיכום שווקים / צילומים: shutterstock,AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האנליסטים ממליצים: אלה המניות שלא כדאי למכור - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד S&P 500 הניב לחוסכי הגמל במחצית הראשונה של 2024 תשואה כמעט כפולה מהמסלולים המנייתיי - ויותר מפי שלושה מאלה הכלליים ● מנגד, בג'יי.פי. מורגן צופים כי המדד יירד ב-22% עד סוף השנה ● וגם: ניתוח סטטיסטי מנסה לענות על השאלה: באיזה יום הכי כדאי להיכנס לשוק המניות?

מסעוד פזשכיאן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

"אנחנו מוכרחים להיות מסוגלים לנהל דיאלוג עם העולם": המועמד המפתיע לנשיאות איראן

ביום שישי הקרוב ייגשו להצביע אזרחי איראן לסיבוב נוסף של הבחירות לנשיאות ● בסיבוב הראשון הוביל הרפורמיסט מסעוד פזשכיאן, אך הוא לא השיג את המינימום הדרוש לניצחון ויתמודד מול השמרן הקיצוני סעיד ג'לילי ● "אנחנו מוכרחים להיות מסוגלים לנהל דיאלוג עם העולם", פרס פזשכיאן את משנתו בכנס בחירות

ראש ממשלת ארמניה פשיניאן, נשיא רוסיה פוטין ונשיא אזרבייג'ן אלייב. ארמניה נבגדה / צילום: Reuters, SPUTNIK

ארמנים וישראלים לוחמים את מלחמת האבות

נפגשנו רק פעם אחת, לפני 2,100 שנה, על גדות הליטני ● אבל הארמנים הם תאומינו ההיסטוריים, וגם הם שקעו אל משבר קיומי שלושה שבועות לפני השבת השחורה

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

הביטקוין הגיע לשפל של 5 חודשים. למה זה קורה?

תשלומי פיצויים של בורסה שפשטה רגל גורמים לחשש מהצפת השוק במטבעות ביטקוין ● הביטקוין מתערער ויורד לשפל של כחמישה חודשים, וכנהוג גורר איתו את שאר מטבעות הקריפטו המרכזיים ● אבל התחזית צופה שהביטקוין יחזור ויתחזק

אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

הסוד של הפנטהאוז היוקרתי ביפו נחשף: בונקר מפני טילים

תקרות בעובי מטר, בטון מזוין, ריהוט חסין אש ובידוד מפני אטום ● הכירו את האנשים שלא ייתנו למלחמה הבאה להפתיע אותם, גם במחיר של מיליוני שקלים ● "יש לי רשימת המתנה של שכנים שאומרים שאם תהיה מתקפת טילים הם באים אליי"

בינה מלאכותית לא מחסלת משרות? ספרו את זה לפרילנסרים / צילום: Shutterstock

שנתיים לאחר השקת ChatGPT: מהם הג'ובים שהכי נפגעו?

שנתיים לאחר שהושקו שירות ChatGPT ומודלים דומים לו, מחקרים קובעים בוודאות: AI נוגסת נתחים משמעותיים מהכנסתם של עצמאים ● זה ניכר בתחומים שבהם מצטיינת בינה מלאכותית יוצרת, כמו כתיבה, תרגום או תכנות ● מה זה אומר על העתיד של שוק העבודה כולו, ומי דווקא מצליח להרוויח מזה?

ארתור לאפר / צילום: Reuters, Sachs Ron/CNP/ABACA

הכלכלן שלוחש באוזני נשיאי ארה"ב: "אני מעריץ של ישראל כמעט בכל היבט"

הכלכלן המוביל ארתור לאפר, שייעץ לרונלד רייגן ולדונלד טראמפ, עובר על חמשת הסעיפים החשובים המתווים מדיניות כלכלית ומסביר למה לדעתו ביידן נופל מטראמפ בכולם ● גורו הקיצוץ במסים עדיין דבק בעקומת לאפר, שקשקש על מפית נייר והפכה לחלק בלתי נפרד מלימודי מאקרו־כלכלה: "אני תומך נלהב במס שטוח, בלי פטורים ובלי שטיקים"

צבי מדלג בין החלקות השרופות. גבול הצפון / צילום: לירון שפירא, החברה להגנת הטבע

כלבים משוטטים ברחו לישראל מההפגזות בלבנון: כך הפכו יישובי הצפון לג'ונגל בחסות המלחמה

להקות תנים בין הבתים, כלבים שפלשו מלבנון, שטחי ענק שרופים וציידים לא חוקיים ● כשמרבית התושבים מפונים, את מקומם בערי הצפון תופסים בעלי החיים ● המשרד להגנת הסביבה: "נדע לשקם את המערכת האקולוגית, אבל היא לא תחזור להיות מה שהייתה"

הדמיית העיר החכמה של Woven by Toyota / צילום: Toyota UK

יצרנית הרכב הגדולה בעולם בונה את העיר החכמה הראשונה

טויוטה, יצרנית הרכב הגדולה בעולם, בונה את העיר החכמה הראשונה בעולם, ביפן • השלב הראשון של הפיתוח מתוכנן להסתיים עד סוף השנה, אבל מה נותר מהחזון שהניע אותו?