גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למרות האש לצפון, בורסת ת"א ננעלה בעליות חדות: מדד ת"א נדל"ן זינק בכ-3.7%

מדד ת"א 90 קפץ ב-3.3% ● השקל נסחר מול הדולר ביציבות ● מניית אלארום מזנקת ב-6% ומשלימה עלייה של 530% מתחילת השנה ● עזריאלי בוחנת הצפת ערך של עסקי מרכזי הנתונים שלה ● קרסו מוטורס עומדת לרכוש את מניותיו של עידן עופר בחברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● הכשרת הישוב גייסה 30 מיליון שקל בהנפקה פרטית ממנורה ● הפניקס על שוק החוב בארה"ב: "מהמרים על טראמפ? אולי תהמרו על עקום תשואות תלול יותר"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:30

על אף מטחי האש לעבר הצפון, בורסת תל אביב ננעלה בעליות חדות: מדד ת"א 90 זינק בכ-3.3% ומדד 35 רשם עלייה של כ-1.1%. את העליות הובילו המדדים ת"א בנייה (4%), ת"א נדל"ן (3.7%) ות"א ביטוח (3.9%).

מחזור המסחר הסתכם בכ-1.63 מיליארד שקל.

מניות שבלטו לחיוב בסיום יום המסחר: נכסים ובנין , שיכון ובינוי , פלסאון תעשיות , עזריאלי  ו־וואן טכנולוגיות .

מניות שבלטו לשלילה: חברה לישראל , פריון נטוורק , טאואר , אל על  ונובה .

בשוק החוב המקומי, האג"ח הממשלתיות לעשר שנים ירדו בכ-6 נקודות בסיס לתשואה של כ-5.06%.

16:30

העליות בבורסת תל אביב מתחזקות: מדד ת"א 90 מזנק בכ-2.2% ומדד ת"א 35 רושם עלייה של כ-0.8%. מדדי הנדל"ן והבנייה ממשיכים להוביל את המגמה החיובית, עם עליות של כ-2.8% וכ-3%, בהתאמה.

מניות שבולטות לחיוב כעת: שיכון ובינוי , עזריאלי  וכלל עסקי ביטוח .

מניות שבולטות לשלילה: פריון נטוורק , אורמת  וחברה לישראל .

בשוק המט"ח המקומי, האירו והדולר מתחזקים שניהם מול השקל בכ-0.1%, ועומדים על רמה של 4.04 שקל ו־3.74 שקל, בהתאמה.

15:23

למרות ההתחממות בגבול הצפון העליות בבורסה נשמרות - מדד ת"א 35 עולה ב-0.5% ומדד ת"א 90 ב-1.8%, גם מדד הבנקים עולה ב-1.2%, מדדי הנדל"ן והבנייה עולים ב-2.4% וב-2.7%, בהתאמה. 

עליות בולטות נרשמות כעת במניות שיכון ובינוי , תדיראן גרופ  ומשק אנרגיה . ירידות בולטות במניות נקסט ויז'ן , אורמת טכנו  ופריון נטוורק 

תוכנית הענק של מבנה נדל"ן  ביגאל אלון יוצאת לדרך לאחר שועדת הערר דחתה את העררים שהוגשו. התוכנית תאפשר בניית 125,000 מ"ר תעסוקה ומסחר וכ-400 דירות. 

14:35

מניית שיכון ובינוי  מזנקת היום לאחר שפרקליטות מיסוי וכלכלה סגרה את התיק נגד החברהבחשד למתן שוחד לעובדי ציבור. במקביל הוגש היום (ה') כתב אישום במסגרת הסכם טיעון נגד חברת-הבת אס.בי.איי תשתיות בגין עבירת קשירת קשר לביצוע פשע ועבירה על חוק ניירות ערך. 

 במסגרת ההסדר, חברת-הבת תודה בביצוע העבירות, והצדדים יעתרו להטיל עליה קנס בגובה 10 מיליון שקל. בנוסף, יחולט סכום של 250 מיליון שקל (שכבר מצוי בידי המדינה מאז 2018) מחברת SBI International Holdings AG, חברת-בת שוויצרית של אס.בי.איי תשתיות. 

14:22

למרות ההתחממות בגבול הצפון העליות בבורסה נשמרות - מדד ת"א 35 עולה ב-0.5% ומדד ת"א 90 ב-1.8%%, גם מדד הבנקים עולה ב-1.4%, מדדי הנדל"ן והבניה עולים ב-1.7%. 

12:24

בשוק המט"ח למרות ההסלמה הביטחונית בצפון, השקל מתחזק היום מול הדולר בכ-0.7% ונסחר ב-3.73 שקלים לדולר, מול האירו מתחזק השקל ב-0.4%, 4.03 שקלים לאירו.

יש לציין שהדולר נחלש היום מול רוב המטבעות ובעיקר מול האירו והליש"ט. 

12:01

בעקבות ההתחממות בגבול הצפון העליות בבורסה נחלשות מעט - מדד ת"א 35 עולה ב-0.3% ומדד ת"א 90 ב-1.3%%, גם מדד הבנקים עולה ב-1.4%, מדדי הנדל"ן והבניה עולים ב-1.7%. 

מניית שיכון ובינוי  מתאוששת ומשלימה כעת זינוק של כ-6% השבוע. כזכור, לפני כמה ימים, דירקטוריון חברת התשתיות והבנייה למגורים התכנס לישיבה דרמטית, בעקבות התפטרותו של המנכ"ל תמיר כהן. בכוונת כהן לגבש קבוצת משקיעים שתנסה לרכוש את השליטה בשיכון ובינוי, מידי בעל השליטה נתי סיידוף. מניית שיכון ובינוי נחתכה בכ-65% מאז רמות השיא לפני כשלוש שנים, בחודש מאי 2021. מתחילת השנה ירדה המניה בכ-26%. 

11:11

אולי זאת ההתקדמות המסויימת במשא ומתן על הפסקת האש בדרום ובינתיים האזעקות בצפון לא חילחלו אל הבורסה - העליות בבורסה של תל אביב הולכות ומתחזקות - מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ומדד ת"א 90 ב-1.8%%, גם מדד הבנקים עולה ב-1.8%. 

אלארום  מזנקת בתל אביב לאחר שאתמול טסה ב-9.2% בוול סטריט. בבית ההשקעות קנאקורד החלו סיקור עם המלצת "החזק" ומחיר יעד לעוד שנה של 42 דולר, נמוך ממחיר הסגירה אתמול של 45.96 דולר. החברה היא ספקית של פתרונות גישה לאינטרנט ואיסוף נתונים מקוונים. 

המניה שהשלימה אתמול עלייה של 530% מתחילת השנה ועלייה של 1,768% בשנה האחרונה. בחודש האחרון אנליסטים הורידו את תחזיות הרווח על החברה. המניה נסחרת במכפיל 65 על הרווח הצפוי השנה ובמכפיל של 44 על הרווח הצפוי בשנה הבאה.

הכנסות החברה ברבעון הראשון השנה היו ל־30.7 מיליון שקל לעומת 21.1 מיליון שקל ברבעון המקביל, עלייה של 47% ורווח נקי של 10.36 מיליון שקל לעומת הפסד של 2.5 מיליון שקל בתקופה המקבילה. גם ה־EBITDA (רווח לפני מס והפחתות) הגיע לשיא של 3.2 מיליון דולר, לעומת 100 אלף דולר ברבעון המקביל. 

10:38

מסחר אופטימי הבוקר בתל אביב, ת"א 35 עולה ב-0.6% ומדד ת"א 90 ב-0.9%, מדד נפט וגז עולה ב-1.1%. 

למרות שהריבית לא צפוייה לרדת ביום שני הקרוב מדדי הנדל"ן מובילים את העליות בבורסה, מדד הנדל"ן ומדד הבניה עולים כעת ב-2%. 

בדרך להצפת ערך - עזריאלי  בוחנת את האפשרות לרכז את תחום ה-data centers תחת חברת החזקות זרה ייעודית, בשליטה מלאה של החברה. להערכת החברה, ריכוז ההחזקות יאפשר לה לבצע גיוסי הון ממשקיעים לשם תמיכה בהאצת קצב פיתוחה של פעילות מרכזי הנתונים.

במקביל מנהלת החברה משא ומתן עם חברת הטכנולוגיה AS Mountain Green למתן שירותים בקמפוס שתקים החברה בנורבגיה. כחלק מהיערכותה להסכם כאמור ולביצועו, מקיימת החברה בימים אלו משא ומתן עם גוף מממן לקבלת מימון לפרויקט בהיקף של כ-800 מיליון אירו.

10:01

המסחר בבורסה המקומית נפתח הבוקר באופטימיות, ת"א 35 עולה ב-0.5% ומדד ת"א 90 ב-0.3%, מדד נפט וגז עולה ב-1.1%. 

קרסו מוטורס  הודיעה הבוקר שהתקשרה בהסכם המותנה באישור רשות התחרות לרכישת השליטה בג'ינרג'י, כנגד סכום לא מהותי לחברה. ג'ינרג'י הנה חברה פרטית העוסקת במכירת עמדות טעינה לרכבים חשמליים, הפעלת רשת ציבורית לטעינה מהירה של רכבים חשמליים ומתן שירותי ניהול ותחזוקה של עמדות טעינה לחברות ניהול בניינים.

בכפוף להשלמת העסקה, בכוונת החברה למזג את פריסבי אנרגיה, חברה בת בבעלות מלאה של קרסו מוטורס, אל ג'ינרג'י, על מנת לרכז את פעילות המכירה וההתקנה של עמדות טעינה לכלי רכב חשמליים. יודגש כי העסקה אינה מהותית לחברה.

OPC  אשר בשליטת עידן עופר רכשה לפני שלוש שנים 51% מג'ינרג'י תמורת 67 מיליון שקל, לפי שווי של כ-134 מיליון שקל עם אופציה לרכוש את יתרת מניות החברה. בינואר הודיעה OPC כי חתמה על הסכם היפרדות עם רן אלויה, מייסד ג'ינרג'י. בדו"ח הרבעון הראשון של השנה ציינה OPC כי רשמה ירידת ערך של כ-25 מיליון שקל על ההשקעה בג'ינרג'י.

09:11

הכשרת הישוב  מגייסת הון - החברה עידכנה היום שחברה הבת, הכשרה התחדשות , דיווחה על הנפקת הון פרטית בהיקף של כ-30 מיליון שקל לחברת הביטוח מנורה שתהפוך לבעלת עניין בחברה הבת עם אחזקה של כ-8.1% מההון. ההנפקה בוצעה לפי מחיר של כ-6.47 שקל למניה, המשקף לחברה שווי שוק של כ-400 מיליון שקל.

ההשקעה הנוכחית הינה בעצם המשך השותפות של מנורה עם הכשרת הישוב התחדשות עירונית, זאת לאחר שב-2022 נחתם הסכם לשיתוף פעולה אסטרטגי, במסגרתו תשקיע מנורה, לצד הכשרת הישוב התחדשות עירונית, כ-100 מיליון שקל בהון עצמי (60% מהון השותפות) לקידום 4 פרויקטים למגורים שהכשרת הישוב פועלת לקידומם, ובהם פרויקטי חנקין בחולון ובבלי בתל-אביב שביצועם צפוי להתחיל עוד השנה. 

08:17

בשוק המט"ח השקל מתחזק הבוקר בכ-0.4% מול הדולר ונסחר ב-3.746 שקלים לדולר, מול האירו מתחזק השקל ב-0.2% ונסחר ב-4.04 שקלים לאירו אחד. 

08:00

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

1. שוק המניות

יום המסחר צפוי להיפתח הבוקר במגמה מעורבת. הידיעות על התקדמות מסויימת במשא ומתן על הפסקת האש בדרום עשויות להוביל לעליות בשוק. 

אתמול בסיום יום מסחר תנודתי ננעלה הבורסה בעליות: מדד ת"א 35 טיפס בכ-0.7% ומדד ת"א 90 רשם עלייה של כ-0.5%. מדד מניות הביטוח עלה ב-1.5% ומדד ת"א נפט וגז הוסיף 1.3%.

מניית רשת בתי המלון פתאל החזקות  עלתה בכ-3.5% לאחר שרכשה את חלקה של שותפתה א.מ.א מלונות (50%) בחברת פרותאל תיירות בתמורה לכ-520 מיליון שקל. 

יצרנית הדלתות רב בריח  עדכנה על מתווה לפריסה מחודשת של חובותיה לבנקים, לנוכח הקשיים הגוברים בענף הבנייה והתשתיות. במקביל בוחנת החברה הנפקת סדרת אג"ח המירה למניות בהיקף של 80 מיליון שקל. 

ביולייט דיווחה שהושלם האקזיט במסגרתו נרכשה החברה המוחזקת (4%) בלקין ויז'ן על ידי Alcon הבינלאומית. מניית החברה זינקה אתמול בכ-9%. 

מניבים ריט  עלתה בכ-3% לאחר דיווחה אתמול (ד') על עסקה למכירת מתחם טכנולוגיות להבים בנהריה לקרן מרתון להשבחת נדל"ן בתמורה לכ-155 מיליון שקל.

הנאסד"ק מול S&P 500 ראש בראש: במי עדיף להשקיע? 

המסחר באסיה מתנהל הבוקר במגמה מעורבת - מדד ניקייי עולה בכ-0.5% תוך שהוא עוקף שוב את רף ה-40 אלף נקודות אותו ולראשונה מאז אפריל והוא קרוב לשיאו. מדד שנחאי יורד ב-0.4%, מדד הנג ללא שינוי ומדד קוספי הדרום קוריאני עולה ב-0.7%. 

היום יום העצמאות בארה"ב לא יערך מסחר בוול סטריט.

אתמול בוול סטריט ננעל יום המסחר המקוצר במגמה מעורבת: דאו ג'ונס ירד ב-0.1%, S&P 500 עלה ב-0.5% ל-5,537 נקודות לאחר ששלשום חצה לראשונה אי פעם את רף 5,500 הנקודות, נאסד"ק עלה ב-0.9% לשיא נוסף. 

כלכלני פעילים ניהול תיקי השקעות מציינים ש"החודש האחרון הראה שוב את ההובלה הניכרת של וול-סטריט ביחס ליתר הבורסות בעולם. אמנם מדד המניות הגלובלי עלה בשיעור לא זניח של 2.6% אך מדדי S&P 500 ונאסד"ק הוסיפו 4% ו- 7% בהתאמה באותו פרק זמן. מאידך, מדד דאו ג'ונס עלה בשיעור של 1.6% ומתחילת השנה עלייתו הגיעה ל- 4%".

טסלה  עלתה אתמול ב-6% נוספים לאחר שביום שלישי זינקה ב-10% בעקבות דוח מסירות של הרבעון השני שהצביע על 444 אלף מסירות, מעל לציפיות האנליסטים. מתחילת יוני השלימה טסלה זינוק של כ-40% ומחקה את כל הירידות מתחילת השנה.

אנבידיה  התאוששה מכמה ימים של דישדוש וזינקה ב-4.5% ועקפה שוב את רף ה-3 טריליון בשווי השוק שלה.

ננו דיימנשן רוכשת את  דסקטופ מטאל בפרמיה של 27%. דסקטופ מטאל המתמזגה לספאק לפני כ-4 שנים בשווי של 2.5 מיליארד דולר, ומאז ירד שוויה ביותר מ-90%. בשתי החברות מאמינים שהיתרונות בעסקה הם מוצרים משלימים והאצה לקראת מעבר התעשייה לייצור נרחב. 

האנליסטים בטוחים: המניה שעומדת לזנק ואלו שעולות בקביעות במחצית השנייה של השנה 

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי, תשואת האיגרת הממשלתית ל־10 שנים שעלתה ביום שלישי לרמת שיא של 5.2% התמתנה ברביעי וירדה קלות ל־5.1%. התשואה באג"ח לשנתיים ירדה לרמה של 4.4%.

ניתוח | השוק מאבד אמון? אג"ח ממשלת ישראל צונחות, והתשואות בשיא של 13 שנים 

בארה"ב תשואת הממשלתית ל־10 שנים נותרה בעינה על 4.4%, והתשואה לשנתיים עלתה ועמדה על 4.7%.

רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית של הפניקס בית השקעות ניתחה את תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב ביחס לסיכוייו של דונלד טראמפ לזכות בבחירות בנובמבר: "מהמרים על טראמפ? אולי תהמרו על עקום תלול יותר, כך לפחות משדרת וול סטריט השבוע", כתבה אשכנזי, "בשוק חוב של כ-27 טריליון דולר מתחילים להתרגל לרעיון שדונלד טראמפ חוזר לבית הלבן ואם זה קורה, אז מבחינת המשקיעים כדאי להערך לתשואות אג"ח גבוהות יותר ועקום תשואות תלול יותר, או מה שמכונה 'bear steepening' - משקיעים קונים ניירות למועד קצר יותר ומוכרים ניירות לטווח ארוך יותר מאז הדיבייט בין טראמפ לביידן בשבוע שעבר. ברקע, בתי השקעות כמו מורגן סטנלי וברקלי מציעים ללקוחות להתכונן לאינפלציה 'דביקה' יותר ותשואות ארוכות גבוהות יותר".

אשכנזי הוסיפה ש"ככל שההימור הזה צובר תאוצה בשוק,  הפוזיציות הפתוחות זינקו בסכום כולל של כ-15.7 מיליון דולר לנקודת בסיס - מה שמעיד על תיאבון הסוחרים לעסקאות שמהמרות על תלילות העקום".

3. שוק הסחורות והמטבעות

השקל נסחר אתמול ביציבות מול הדולר ובכ-3.76 שקלים לדולר. האירו נסחר בעלייה קלה לשער של 4.05 שקלים. יש לציין שבעקבות נתוני מאקרו חלשים שפורסמו אתמול בארה"ב, נחלש הדולר מול המטבעות המובילים האחרים ואפשר שיחלש היום מול השקל. 

בשוק הסחורות, מחירי הנפט ירדו אתמול בכ-0.5% בעקבות נתוני התעסוקה החלשים שהתפרסמו בארה"ב, הנפט מסוג ברנט  נסחר ב־87 דולר, והגולמי נסחר ב־82.7 דולר לחבית. מחירי הנפט עלו לאחרונה בעקבות ההסלמה באזורנו ובעיקר בצפון, שעלולה להעיב על אספקת הנפט וההוריקן בריל (Beryl) באוקיינוס האטלנטי.

4. מאקרו

כלכלני פעילים, ניהול תיקי השקעות כתבו בסקירתם על כלכלת ישראל ש"הרכישות בכרטיסי אשראי בשוק המקומי עלו במאי בשיעור ריאלי של 0.6%. רמה זאת גבוהה ב- 4% מהרמה ברבעון השלישי של 2023, לפני תחילת המלחמה. זאת, בין היתר, על רקע התמיכות הממשלתיות ומעט הנוסעים לחו"ל. יצוא שירותי היי טק עלה בחודש אפריל בשיעור של 2.3%. במקביל, ענף זה גייס מחו"ל סכום של 2.9 מיליארד דולר ברבעון השני. זאת, לאחר גיוס של 1.6 מיליארד דולר ברבעון הראשון".

"על רקע המשך החולשה בפעילות בענף הבנייה כתוצאה ממחסור גדול של עובדים וגורמים אחרים כגון הירידה בהשקעות הריאליות ובתיירות הנכנסת, סביר להניח שצמיחת התמ"ג ברבעון השני תהיה נמוכה מזאת ברבעון השלישי של שנה שעברה, תוצאה שלא אמורה להפתיע שהרי ישראל נמצאת תחת מלחמה".

בארה"ב - דוח התעסוקה של הסקטור הפרטי שהתפרסם אתמול הצביע על 150 אלף משרות חדשות בחודש יוני, נמוך מהצפי שעמד על 165 אלף משרות חדשות. 

אתמול פורסמו הפרוטוקולים של הפד מישיבתו בחודש יוני. לפי הפרוטוקולים בפד חושבים שהאינפלציה בארה"ב נעה בכיוון הנכון, אך הם לא רואים שיש סיבה להוריד את הריבית עד שהיא תגיע קרוב יותר ליעד של 2% בשנה. 

הפוקוס של מקבלי ההחלטות בבנק המרכזי של ארה"ב יהיה לדוח התעסוקה ליוני שיתפרסם בשישי הזה. בשוק צופים המשך התמתנות בשוק העבודה. 

5. תחזית

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי, מזרחי טפחות צופה שהריבית ככל הנראה תישאר ללא שינוי ביום שני הקרוב, אך זה לא יהיה הנושא העיקרי - "תשומת הלב תינתן לתחזית הכלכלית החדשה שיפרסם בנק ישראל". 

"לבנק ישראל אין כמעט ברירה אלא להשאיר את הריבית כפי שהיא", כתב מנחם, "קצב האינפלציה (2.8%) עדיין גבוה ועשוי לעלות מעט עם פרסום מדד יוני. הפעילות הכלכלית נמשכת ולא מסתמנת חולשה מיוחדת. הגירעון התקציבי גדל מדי חודש וכבר עומד על 7.2 אחוזים מהתוצר, השקל נחלש לאיטו ואיבד כמעט 3% בחודש האחרון. ההסלמה הביטחונית נמשכת ולא ניתן לשלול הידרדרות רחבה יותר". 

שאלות ותשובות | הריבית לא צפויה לרדת גם בשבוע הבא: "מחכים שהמטבע יחזור ל־3.6 שקל לדולר" 

"נוסף לכל אלו שב לסדר היום (אמנם בעצימות נמוכה) נושא החקיקה המשפטית. ומכיוון חו"ל - אמנם הריבית בגוש האירו ירדה, אך בארצות הברית עוד אין סימנים לכך וגם זה משתנה שיקשה על בנק ישראל להוריד את הריבית בפעם השנייה השנה".

"נוסף על כך, הסיטואציה בארצות הברית סביב מערכת הבחירות הקרבה והמגמות הפוליטיות החדשות באירופה תומכים בהתחזקות הדולר, נוכח היותו מטבע חוף מבטחים בתקופות של ירידה בתיאבון הסיכון". 

"לגבי התחזית, כאן יש בהחלט חשיבות לשאלת המפתח האם בנק ישראל מחזיק בהנחת העבודה שהנחתה אותו מתחילת המלחמה - עצימות כלכלית פוחתת של השפעת המלחמה במהלך השנה. אם ההנחה תשתנה לתרחיש מחמיר יותר,  הדבר ירחיק כל אופק של הורדת ריבית. כמו כן יש להמתין ולראות אם בנק ישראל לא משנה את הערכותיו בנושא הגירעון התקציבי. אשר לאינפלציה, צריך לראות אם התחזית לשנת 2025 לירידה של האינפלציה עד קרוב ל-2% תישאר על כנה. לבסוף, האם תחזית בנק ישראל לירידה של הריבית 3 פעמים (במנות של 0.25% לרמה של 3.75%) עד סוף הרבעון השני של 2025 תימשך. נסיגה בכל אחד מהפרמטרים הללו עלולה להתקבל בשוק ההון כאיתות למדיניות מרסנת יותר מכפי שהניחו במחצית הראשונה של השנה". 

"בשורה התחתונה, קשה לחשוב על אלמנט כלשהו שיאפשר לבנק ישראל להוריד את הריבית כבר בשבוע הבא ואולי גם בפעם הבאה". 

עוד כתבות

צבי מדלג בין החלקות השרופות. גבול הצפון / צילום: לירון שפירא, החברה להגנת הטבע

כלבים משוטטים ברחו לישראל מההפגזות בלבנון: כך הפכו יישובי הצפון לג'ונגל בחסות המלחמה

להקות תנים בין הבתים, כלבים שפלשו מלבנון, שטחי ענק שרופים וציידים לא חוקיים ● כשמרבית התושבים מפונים, את מקומם בערי הצפון תופסים בעלי החיים ● המשרד להגנת הסביבה: "נדע לשקם את המערכת האקולוגית, אבל היא לא תחזור להיות מה שהייתה"

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

ראש המוסד חזר מהשיחות בקטאר, לשכת רה"מ: "יש עדיין פערים"

יו"ר המחנה הממלכתי לרה"מ: ניתן גיבוי מלא לכל מתווה אחראי שיביא להשבת החטופים • צה"ל ושב"כ חיסלו 7 מחבלים בפעילות בג'נין, מתוכם חוליית המחבלים שאחראית למותו של סרן אלון סקאג'יו ז"ל • דיווח: חמאס עדכן את חיזבאללה כי הוא מקבל את ההסכם להפסקת אש • רקטה פגעה בבית בקריית שמונה, אין נפגעים • עדכונים בולטים

הדמיית העיר החכמה של Woven by Toyota / צילום: Toyota UK

יצרנית הרכב הגדולה בעולם בונה את העיר החכמה הראשונה

טויוטה, יצרנית הרכב הגדולה בעולם, בונה את העיר החכמה הראשונה בעולם, ביפן • השלב הראשון של הפיתוח מתוכנן להסתיים עד סוף השנה, אבל מה נותר מהחזון שהניע אותו?

מערכת ''קלע דוד'', תוצרת רפאל / צילום: דוברות רפאל

עסקת הענק של ארה"ב והתחרות למערכת הנשק הישראלית

צבא ארה"ב רוכש מערכות פטריוט מתקדמות בסך 5.2 מיליארד דולר מלוקהיד מרטין ● סין טוענת כי פיתחה מטוס חמקן שכנפיו מתפרקות לשני מל"טים - תוך כדי טיסה ● רוסיה משתמשת ברכבים בלתי־מאוישים כדי לפזר עשן כבד בשדה הקרב ● וגם: המשימה המסתורית של הצוללת הפורטוגלית במרחב הארקטי ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

ג'יל ביידן / צילום: Reuters, IMAGO

פעם אחר פעם היא הצילה את ג'ו ביידן, עכשיו היא תקבע גם את גורלו הפוליטי

ג׳יל ביידן, אשתו השנייה של נשיא ארה"ב, הצילה אותו ואת ילדיו מתלאות גורלם • היא התחתנה עם משפחה שהחליטה עוד לפני 50 שנה לשלוח את ג'ו אל הבית הלבן • האם עכשיו היא תיקח מידיו את המושכות?

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

הביטקוין הגיע לשפל של 5 חודשים, למה זה קורה?

תשלומי פיצויים של בורסה שפשטה רגל גורמים לחשש מהצפת השוק במטבעות ביטקוין ● הביטקוין מתערער ויורד לשפל של כחמישה חודשים, וכנהוג גורר איתו את שאר מטבעות הקריפטו המרכזיים ● אבל התחזית צופה שהביטקוין יחזור ויתחזק

השבוע בעולם / חומרים: Kirsty Wigglesworth-AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מערכות בחירות טורפות את הקלפים בבריטניה, בצרפת ובארה״ב וההיפופוטמים עפים

השלטון בבריטניה עובר במהירות ובקלות שמאלה, ובצרפת מתנהל ניסיון נואש לבלום את הימין הקיצוני ● שוקי ההימורים מהמרים על פרישת ביידן ● ההוריקן הראשון של העונה דוהר לעבר טקסס, והמחקר ששם לב שהיפופוטמים בעצם עפים

פרופ' אריה בלדגרין / צילום: אלי דסה

שיאן האקזיטים בביומד משיק קרן הלוואות חדשה, ויש לו מסר למשקיעים הישראלים

היזם והמשקיע הישראלי–אמריקאי, שמאחוריו שורה של אקזיטי ענק ותרופות חדשניות לסרטן, מוביל מיזם חדש שיסייע לחברות צעירות בתחומי מדעי החיים ● בשיחה עמו, הוא מספר על מתחם הביומד שהוא בונה בלב הרווארד, מסביר למה הוא צופה עתיד מזהיר לחברת הסרטן הישראלית יורוג'ן ומדבר על קשריו עם הגופים המוסדיים

אמיר אליחי, מייסד ומנכ''ל Carbyne / צילום: מאט קאר

הוא הקים מיזם כשעבד כמאבטח בארה"ב ואז היה שוד ששינה את חייו

הוא היה אמור להתחיל התמחות, אבל אז נקלע לאירוע שאילץ אותו להעיד במשטרה: "זו הייתה חוויה נוראה" ● אז הוא חשב על כלי שיצליח לייעל את המערכת כולה: "אנחנו תומכים במוקדי 911 מ־120 מדינות בעולם" ● אז למה המשטרה מסרבת לשתף איתו פעולה? ● שיחה קצרה עם אמיר אליחי, מייסד ומנכ"ל Carbyne

יוליה שמאלוב ברקוביץ' / צילום: שלומי יוסף

שמאלוב ברקוביץ' ורשת: לבג"ץ אין סמכות לדון במינוי

בתגובה לעתירת עובדי חברת החדשות טענה רשת כי מדובר ב"ניסיון לסכל מינוי בחברה פרטית", וכי בעלי המניות הזרימו מתחילת המלחמה למעלה מ-100 מיליון שקל ● ברשות השנייה טוענים: "מעולם לא נדרשה הרשות השנייה לחרוג מהגבולות הברורים שקבע המחוקק ולקעקע את העיקרון המרכזי של 'שמירה על עצמאות חברת החדשות'"

הצוללת. הילה ויסברג ודין שמואל אלמס בשיחה עם ד''ר גליה לינדנשטראוס / צילום: פרטי

המומחית שמציעה הסבר מפתיע לחרם שהטילה טורקיה על ישראל

שיחה עם ד"ר גליה לינדנשטראוס, חוקרת בכירה ב־INSS ● על הכוחות שמניעים את ארדואן מאחורי הקלעים ושאלת היום שאחריו ועל האינטרס הכלכלי מול איראן ורוסיה ● האזינו

השר גולדקנופף מבקר באדמות היישוב תילה / צילום: יח''צ

10 קילומטר צפונית לבאר שבע: בשקט בשקט אושרה השבוע הקמת עיר חדשה. למה אף אחד לא רצה קרדיט?

בשקט בשקט הממשלה אישרה השבוע הקמת עיר חדשה בישראל, 10 קילומטר צפונית לבאר שבע, אבל איש לא מיהר לקחת על זה קרדיט ● למה? כי הדרך אל היעד נראית עקומה וסלקטיבית מאי פעם, בזמן שהגוף התכנוני הכי חשוב במדינה הפסיק להקשיב לאנשי המקצוע

שקדי עגל איסקנדר / צילום: אסף קרלה

פאסטל של גל בן–משה היא חוף מבטחים בעיר של טרנדים

השף בעל כוכב המישלן בברלין אמנם לא ממציא את הגלגל בפאסטל, אבל מציג פרשנות אישית למנות ביסטרו מקומיות, עונתיות וטובות

ראש ממשלת ארמניה פשיניאן, נשיא רוסיה פוטין ונשיא אזרבייג'ן אלייב. ארמניה נבגדה / צילום: Reuters, SPUTNIK

ארמנים וישראלים לוחמים את מלחמת האבות

נפגשנו רק פעם אחת, לפני 2,100 שנה, על גדות הליטני ● אבל הארמנים הם תאומינו ההיסטוריים, וגם הם שקעו אל משבר קיומי שלושה שבועות לפני השבת השחורה

בינה מלאכותית לא מחסלת משרות? ספרו את זה לפרילנסרים / צילום: Shutterstock

שנתיים לאחר השקת ChatGPT: מהם הג'ובים שהכי נפגעו?

שנתיים לאחר שהושקו שירות ChatGPT ומודלים דומים לו, מחקרים קובעים בוודאות: AI נוגסת נתחים משמעותיים מהכנסתם של עצמאים ● זה ניכר בתחומים שבהם מצטיינת בינה מלאכותית יוצרת, כמו כתיבה, תרגום או תכנות ● מה זה אומר על העתיד של שוק העבודה כולו, ומי דווקא מצליח להרוויח מזה?

אילוסטרציה: Shutterstock

האם כספי המסים חוזרים אלינו? המחקר שחושף פערים עצומים בין המגזרים

מחקר אקדמי מקיף מציג תמונה מלאה של תשלומי המס וחלוקת משאבי המדינה בין המגזרים - כולל מסים עקיפים ושירותי ממשלה שאינם קצבאות ● משק הבית היהודי הלא–חרדי משלם 6,115 שקל יותר במסים בכל חודש מאשר התמורה שהוא מקבל מהממשלה ● ויש גם כמה מיתוסים שנשברו

עיצוב: טלי בוגדנובסקי

"איבדנו פנסיה של 38 שנה": הנפגעים בהסתבכות הפיננסית החמורה בתולדות המדינה

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● הממדים של פרשת סלייס כמעט בלתי נתפסים: 4.3 מיליארד שקל של יותר מ־100 אלף חוסכים מוקפאים כבר יותר מחצי שנה ● ביום אחד מצאו את עצמם לקוחות חברת ניהול הגמל ללא חסכונות וללא עוגן כלכלי, ועבור אלפים מהם כלל לא ברור אם אי־פעם יקבלו את כספם בחזרה ● גלובס מביא את העדויות שמתארות שלב אחר שלב איך התפתחה הפרשה שמטלטלת את המדינה

קמפיין עלית / צילום: צילום מסך מהקמפיין

הפרסומת של ממתקי עלית היא האהובה ביותר השבוע, ואיפה מתברגת נועה תשבי?

חברת הביטוח מגדל החליפה סלוגן, נפרדה מהפרזנטור הקודם, השקיעה כ–1.6 מיליון שקל - ומתברגת במקום השביעי בזכירות - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● במלונות דן בוחרים במסר של על–זמניות כדי להחזיר את הישראלים לאילת

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בסמוך לשכונה החרדית בנתניה: דירה בלי ממ"ד בבניין ישן נמכרה בכ־2 מיליון שקל

ברחוב הרצוג בנתניה נמכרה דירת 5 חדרים בקומה 4, ב־2.17 מיליון שקל ● היא נמכרה בתוך שבועיים מרגע הפרסום לזוג צעיר ● מעבר לכביש שוכנת קריית צאנז, שכונה חרדית שבשטחה נמצא בית החולים לניאדו ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

מפגינים חוסמים את כביש החוף / צילום: אלון בנקי

ארגוני המחאה הכריזו על יום שיבוש בראשון: כך זה צפוי להיראות

המסר המרכזי ביום השיבוש הוא קריאה לבחירות ● ערן שוורץ, מנכ"ל מטה המאבק "חופשי בארצנו": "תשעה חודשים חלפו מאז אסון ה-7 באוקטובר, ואנחנו עדיין עם אותה ממשלה שבמשמרת שלה התרחש המחדל הבלתי נתפס" ● אלו המוקדים בהם יתנהלו ההפגנות