גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הנאסד"ק מול S&P 500 ראש בראש: במי עדיף להשקיע?

שני מדדי המניות הפופולריים בעולם שברו השבוע שיאי כל הזמנים ● אבל מי מהם עדיף להשקעה? ההיסטוריה מלמדת שהנאסד"ק מציג תשואה עודפת משמעותית לאורך זמן, אבל גם נפילות חדות וכואבות יותר בדרך

הנאסד''ק נגד S&P 500 ראש בראש / צילומים: Shutterstock, AP
הנאסד''ק נגד S&P 500 ראש בראש / צילומים: Shutterstock, AP

שנת 2024 הייתה עד כה תצוגת תכלית של התנפצות תחזיות. קונצנזוס האנליסטים צפה בתחילת השנה שהמדדים המובילים בוול סטריט יעלו רק בכ־1%, אבל למדדים עצמם היו תוכניות אחרות. מדד הנאסד"ק זינק ביותר מ־22% השנה, וה־S&P 500 קפץ ב־16%.

אסור להציע מסלול נאסד"ק לפנסיה? המוסדיים הולכים בין הטיפות
לפי 12 אלף המלצות אנליסטים - אלה המניות שלא כדאי למכור
זה לא יימשך ככה: התחזית הקודרת של ג'יי.פי מורגן למניות בוול סטריט

בנוסף, השבוע נשברו בוול סטריט שלושה שיאים חדשים: נאסד"ק 100 עבר לראשונה את רמת ה־20 אלף נקודות, מדד הנאסד"ק הכללי (קומפוזיט) ננעל לראשונה מעל 18 אלף נקודות, וה־S&P 500 חצה את רף ה־5,500 נקודות.

בתקופות של עליות, בדרך כלל בולט לטובה מדד הנאסד"ק הטכנולוגי. כמו השנה, כך גם כמעט בכל תקופה ארוכת טווח בעבר. ב־16 השנים האחרונות לדוגמה, בזמן שהאחרון הניב למשקיעים תשואה של 314%, המדד מוטה הטכנולוגיה הציג תשואה כפולה - 675%. אם כך, אז האם הנאסד"ק מספיק, מה ההבדל בין המדדים ולמי מתאים כל אחד? גלובס עושה סדר.

השקעה בטכנולוגיה מול השקעה בכלכלה

מדד ה־S&P 500 נחשב לבנצ'מרק של עולם ההשקעות. 500 החברות שנסחרות בו מהוות כ־80% מסך שווי השוק של כל המניות שנסחרות בארה"ב. העובדה שהוא רחב כל כך, היא אחד היתרונות המשמעותיים ב־S&P 500 בהשוואה לנאסד"ק. למרות שהן S&P 500 והן הנאסד"ק נשענים על ענקיות הטכנולוגיה, הריכוזיות של מדד הנאסד"ק בסקטור הטכנולוגיה משמעותית יותר.

בנוסף, המשקל של שני הסקטורים המובילים שבהן נמצאות רוב ענקיות הטכנולוגיה (טכנולוגיית מידע + תקשורת) מהווה 66% מהמשקל בנאסד"ק, לעומת 38% ב-S&P 500.

הבדל נוסף הוא במידת החשיפה לארה"ב. בעוד בסקטור הטכנולוגיה כ־57% מהכנסות החברות מגיעות מהעולם ולא מארה"ב, בסקטור הפיננסים מדובר על 30% בלבד, ובסקטור הבריאות מדובר על 34% בלבד. במילים אחרות, אומר יניב פגוט, סמנכ"ל מחלקת מסחר בבורסה לניירות ערך: "המשקיע צריך לבחור אם הוא רוצה חשיפה יותר גלובלית ואז הוא משקיע דרך נאסד"ק או חשיפה יותר לארה"ב ואז יעדיף את ה־S&P 500".

 

למי מתאים כל אחד מהמדדים?

גם המשקיעים בישראל מצביעים ברגליים ונוהרים ל־S&P 500. על פי נתוני הבורסה לניירות ערך, מתחילת השנה הזרים הציבור 7.5 מיליארד שקל לקרנות סל שעוקבות אחרי מדד ה־S&P 500 לעומת רק 1 מיליארד שקל לאלה העוקבות אחרי הנאסד"ק. הצבירה במכשירים העוקבים אחרי ה־S&P 500 הגיעה בחודש האחרון ל־61.5 מיליארד שקל לעומת 17.5 מיליארד שקל בנאסד"ק.

"מעולם לא היינו במצב כזה שכל כך הרבה אנשים משקיעים ב־S&P 500 ובנאסד"ק", טוען פגוט. הבעיה היא לדבריו ש"הפעם מדובר לא רק על מוסדיים, אלא על הרבה משקיעי ריטייל (אנשים פרטיים, נ"א). בנפילה הבאה זה יכאב הרבה יותר ולהרבה יותר אנשים".

אבל על סמך ההיסטוריה לפחות, השאלה הגדולה היא מהו טווח השקעה. הן הנאסד"ק והן S&P 500 הם מדדי מניות תנודתיים שמציגים ביצועים פנומנליים לאורך זמן. וכיאה למדדי מניות, העליות חדות כמו הנפילות, והנפילות כמובן כואבות הרבה יותר. לכן, שני מוצרי ההשקעה הללו מתאימים למשקיעים לטווח ארוך.

השוני בין המדדים קטן ממה שנדמה 

אבל מה עדיף? נאסד"ק או S&P 500? השוואה של מרכיבי המדד בין הנאסד"ק 100 וה־S&P 500 מגלה שההבדלים קטנים ממה שנדמה. על פי נתוני בורסת הנאסד"ק "המתאם הכולל של התשואות היומיות הוא 93% ב־15 השנים האחרונות, מרשים למדי לאור החשיפה המרוכזת של הנאסד"ק 100 לתחום הטכנולוגיה".

בנוסף, ככל שענקיות הטכנולוגיה מתחזקות, המשקל היחסי שלהן בשני המדדים עולה. כך, במדד הנאסד"ק מהוות 10 המניות הגדולות כמעט 49% מהמשקל של המדד כולו. ב-S&P 500 מדובר על 33%. אבל בשני המדדים מדובר בעיקר על אותן מניות (מיקרוסופט, אפל, אנבידיה, אמזון, גוגל, מטא וברודקום, ועוד מספר מניות ש'מתחלפות' כמו טסלה וקוסטקו שנמצאות בנאסד"ק, ומנגד ברקשייר האת'ווי, אלי ליליי ובנק ג'יי פי מורגן ב-S&P 500).

"בסוף השקעה בנאסד"ק היא כרטיס 'אול אין' על הטכנולוגיה", אומר פגוט. "מי שמאמין בטכנולוגיה לטווח ארוך ומתעלם מ'הכלכלה הישנה' יעדיף להשקיע בנאסד"ק 100. מנגד, מי שמעוניין בפיזור גדול יותר ישקיע ב־S&P 500".

"אך התנודתיות בנאסד"ק גבוהה משמעותית. צריך הרבה אורך נשימה שכן הנאסד"ק אמנם עולה יותר, אך גם נופל יותר. מי שייהנה מהתשואות העודפות של הנאסד"ק צריך קודם כל להחזיק מעמד במהלך המכות הקשות. בשנת 2022 לדוגמה, מי שהשקיע בנאסד"ק איבד 33% מהכסף שלו, בעוד מי שהשקיע דרך ה־S&P 500 איבד קצת יותר מ־19%".

אלא שזו חוכמה שבדיעבד. פגוט מספר שלמעשה "אחרי הנפילות ב־2022 רבים, כולל מנהלי השקעות, לא העזו להיכנס לנאסד"ק. כולם העריכו שעליית הריבית תהיה רעה למניות הטכנולוגיה, ואף אחד לא חזה את ה־AI".

שער הדולר שקל: משמעותי לישראלים

נקודה אחרונה שחשוב למשקיעים לזכור היא שבשני המדדים מדובר בהשקעה שחשופה לדולר. מה שאומר שכאשר השקל נחלש מול המטבע האמריקאי, המשקיע ישראלי יהנה מתשואה עודפת על המדד, אבל כאשר ​השקל יתחזק, התשואה של המשקיע הישראלי במסלולים הללו תיפגע.

איך להשקיע?

בנוסף לחסכונות לטווח ארוך דרך הגופים המוסדיים, משקיעים יכולים להיחשף בעצמם להשקעה במדדי הנאסד"ק וה-S&P 500. זאת באמצעות קניית קרנות נאמנות מחקות או קרנות סל דרך חשבון מסחר אישי בבנקים או באמצעות חשבון למסחר עצמאי (וכן דרך קופות גמל בניהול אישי - IRA). בשוק קיימות אין ספור קרנות מקבילות של הגופים השונים, הן בארץ והן בחו"ל וניתן להיחשף למדדים בדמי ניהול אפס ממש או קרוב לאפס, בין אם בוחרים קרן שחשופה למט"ח ובין אם קרן מנוטרלת מט"ח. הגופים עם דמי ניהול אפס הם הראל, מגדל וקסם. במיטב ו-IBI דמי הניהול עומדים על 0.2%-0.4% במסלול החשוף לדולר ואפס במסלול מנוטרל המט"ח.

ניתן לרכוש גם קרנות נאמנות על הנאסד"ק, אך שם יש דמי ניהול (נמוכים למדי) של כ-0.2%-0.3%. בהשוואה לדמי הניהול של של כ-0.7%-1% בחיסכון כמו פוליסת חיסכון או קופת גמל להשקעה בגוף מוסדי, בקרנות הנאמנות המחקות הללו ניתן להשיג את אותה חשיפה בדמי ניהול נמוכים משמעותית.

עוד כתבות

אילוסטרציה: Shutterstock

הפסיכולוג שחקר כמה חוויות טובות צריך כדי למחוק זיכרון שלילי אחד

פרופ' רוי באומייסטר שינה את כל מה שאנחנו יודעים על כוח רצון בניסוי הצנונית והעוגיות המפורסם שלו ● עכשיו הוא רוצה לעזור לנו להתגבר על אפקט השליליות, שצובע גם את החוויות הטובות שלנו בשחור

''מחכים שהמטבע יחזור ל־3.6 שקל לדולר'' / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל אולי לא יוריד את הריבית בשבוע הבא, אבל הדרמה צפויה להסתתר במקום אחר

עפ"י ההערכות בשוק, בנק ישראל צפוי להשאיר גם בשבוע הבא את הריבית על רמה של 4.5%, אך עדכון התחזיות יוכל להצביע על הצפי להמשך השנה ● בינתיים, פרמיית הסיכון של ישראל רק מוסיפה לעלות, והשקל נחלש ביותר מ־1.3% מול הדולר מאז ההחלטה באפריל

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, joel de vriend

ניצחון ליזמים: מס השבחת המטרו צפוי לרדת ב-15%

בדיון הקרוב בוועדת הפנים, שיתקיים בתחילת השבוע הבא, צפוי להיקבע כי המס יופחת בשיעור זה עד סוף 2029, ולאחר מכן יהיה בשיעור 72% • עוד בדיון: עד 550 מיליון שקל סיוע לעסקים שייפגעו מהעבודות

אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

הסוד של הפנטהאוז היוקרתי ביפו נחשף: בונקר מפני טילים

תקרות בעובי מטר, בטון מזוין, ריהוט חסין אש ובידוד מפני אטום ● הכירו את האנשים שלא ייתנו למלחמה הבאה להפתיע אותם, גם במחיר של מיליוני שקלים ● "יש לי רשימת המתנה של שכנים שאומרים שאם תהיה מתקפת טילים הם באים אליי"

ג'יל ביידן / צילום: Reuters, IMAGO

פעם אחר פעם היא הצילה את ג'ו ביידן, עכשיו היא תקבע גם את גורלו הפוליטי

ג׳יל ביידן, אשתו השנייה של נשיא ארה"ב, הצילה אותו ואת ילדיו מתלאות גורלם • היא התחתנה עם משפחה שהחליטה עוד לפני 50 שנה לשלוח את ג'ו אל הבית הלבן • האם עכשיו היא תיקח מידיו את המושכות?

אלפא רומיאו סטלביו VELOCHE / צילום: יח''צ

האלפא רומיאו החדשה: עם מחיר שאפתני והתנהגות כביש ללא תחרות

העדכון האחרון שימר את העיצוב החושני והמוכר של ה–SUV הגדול של אלפא ושדרג את הטכנולוגיה ואיכות הייצור ● יש מתחרים יותר מרווחים ומתוחכמים, אבל הקשר למורשת והתנהגות הכביש עדיין ללא תחרות ● מבחן דרכים

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

כך מנעה לשכת השר לביטחון לאומי מידע לפי חוק, והציבור משלם

פרוטוקול דיון שהתקיים השבוע בביהמ"ש המחוזי בירושלים מקנה אינדיקציה נוספת לשפל ביחסי הנהלת המשרד לביטחון לאומי והייעוץ המשפטי ● עמותת "הצלחה" הגישה בקשת חופש מידע למשרד; למרות שהוסכם למסור מענה לבקשה, המענה לא הגיע ● העמותה פנתה לבית המשפט - והציבור יממן את ההוצאות

קמפיין עלית / צילום: צילום מסך מהקמפיין

הפרסומת של ממתקי עלית היא האהובה ביותר השבוע, ואיפה מתברגת נועה תשבי?

חברת הביטוח מגדל החליפה סלוגן, נפרדה מהפרזנטור הקודם, השקיעה כ–1.6 מיליון שקל - ומתברגת במקום השביעי בזכירות - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● במלונות דן בוחרים במסר של על–זמניות כדי להחזיר את הישראלים לאילת

ההפגנה בקפלן, הערב / צילום: גלעד פירסט Gilad Furst

"עסקה עכשיו": המונים מפגינים ברחבי הארץ בקריאה לעסקת חטופים

אלמוג מאיר ג'אן מדבר בפעם הראשונה: "נולדתי מחדש, מחבק את אימא שלי בכל בוקר"  • עשרות אלפים מפגינים בקריאה לעסקה לשחרור החטופים • הלוחמים הפועלים באזור רפיח איתרו פירים במבני מגורים והשמידו מחסן אמל"ח • דיווח: כטב"ם תקף רכב בעומק לבנון, באזור בעלבכ • עדכונים בולטים

מנהיג מפלגת הלייבור, קיר סטארמר / צילום: Reuters, Suzanne Plunkett

"עשינו זאת!": ניצחון עצום למפלגת הלייבור בבחירות בבריטניה

השמרנים ספגו את התבוסה הגדולה ביותר מאז שנוסדה המפלגה ● מיליונים שהצביעו למפלגת הימין הפופוליסטי "פלטפורמה" פיצלו את גוש הימין ● היום ימונה קיר סטארמר לראש הממשלה ה-58 של בריטניה

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

ראש המוסד חזר מהשיחות בקטאר, לשכת רה"מ: "יש עדיין פערים"

יו"ר המחנה הממלכתי לרה"מ: ניתן גיבוי מלא לכל מתווה אחראי שיביא להשבת החטופים • צה"ל ושב"כ חיסלו 7 מחבלים בפעילות בג'נין, מתוכם חוליית המחבלים שאחראית למותו של סרן אלון סקאג'יו ז"ל • דיווח: חמאס עדכן את חיזבאללה כי הוא מקבל את ההסכם להפסקת אש • רקטה פגעה בבית בקריית שמונה, אין נפגעים • עדכונים בולטים

שלט רחוב של המלך סלמן (מימין) ובנו מוחמד. פער הדורות משתקף ביחס לישראל / צילום: ap, Amr Nabil

"האיראנים מצאו את עצמם עם הגב לקיר": העיתונאי הסעודי שבטוח - זו הסיבה לטבח המזעזע של ה-7 באוקטובר

עבד אל־עזיז אל־חמיס, עיתונאי סעודי מוביל, ניצל את מעמדו וכ־350 אלף עוקביו כדי להביע עמדה ברורה נגד פשעי חמאס ומשטר האייתוללות, וגרף כותרות בכל העולם ● לגלובס הוא מסביר את השיקול האיראני, ומה ישראל צריכה לעשות לטובת נורמליזציה

ז'ורדן ברדלה (מימין), מועמד מפלגתה של לה פן לראשות הממשלה ומארין לה פן, באירוע תמיכה / צילום: ap, Thomas Padilla

"נער הפוסטר" שעוזר לימין הצרפתי להסתיר את האנטישמיות ושנאת הזרים

נער הפוסטר של הימין הצרפתי, ז'ורדן ברדלה, מכונה "משפיען רשת" על ידי מבקריו, שטוענים כי הוא מסתיר מאחוריו את הצד האנטישמי ושונא הזרים של מפלגת "האיחוד הלאומי" ● ביום ראשון הקרוב הוא עשוי להפוך לראש ממשלה ● בהבטחות הבחירות שלו, הוא מציע לקצץ את ההוצאות על המהגרים כדי להיאבק ביוקר המחיה

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה ירוקה בוול סטריט אחרי דוח התעסוקה; הנאסד"ק עלה בכ-0.8%

נעילה מעורבת באירופה ● דוח התעסוקה: 206 אלף משרות נוספו לשוק העבודה האמריקאי; שיעור האבטלה עומד על 4.1% ● נעילה מעורבת באסיה: הניקיי ושנגחאי ננעלו בירידות בעוד שקוספי ושנזן עלו ● ההוצאות של משקי הבית ביפן בחודש מאי ירדו ב-1.8% במונחים ריאליים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד - בניגוד להערכות האנליסטים ● שערי מטבעות הקריפטו ממשיכים לרדת

ג'וליה זהר, בעלים של טחינה אל-ארז לשעבר ופעילה חברתית / צילום: תמר מצפי

ג'וליה זהר: "הוכחתי לחברה הערבית שאקזיט זה לא אסון"

בשנת 2022 מכרה ג'וליה זהר את טחינה אל–ארז לקרן פורטיסימו בתמורה לעשרות מיליוני שקלים ● בשיחה עם יובל כהן, מקים ומנהל הקרן, היא סיפרה על הדרך למכירה, מה חשב על כך הדור הבא והחיים שאחרי

התחדשות עירונית. ''יותר מעורבות של המדינה גם לאחר האכלוס'' / צילום: נוי מאיה

מחקר: מה צריך לעשות כדי לצמצם את הפערים בין האוכלוסיות בפרויקטי התחדשות עירונית

פרויקטי התחדשות עירונית מובילים במקרים רבים לרווח לדיירים הוותיקים, אך יכולים להכניס אותם גם להוצאות גבוהות לאורך הזמן ● מחקר חדש בדק את הפערים בין הדיירים הוותיקים לחדשים ובחן מה ניתן לעשות כדי לצמצם אותם

אמיר אליחי, מייסד ומנכ''ל Carbyne / צילום: מאט קאר

הוא הקים מיזם כשעבד כמאבטח בארה"ב ואז היה שוד ששינה את חייו

הוא היה אמור להתחיל התמחות, אבל אז נקלע לאירוע שאילץ אותו להעיד במשטרה: "זו הייתה חוויה נוראה" ● אז הוא חשב על כלי שיצליח לייעל את המערכת כולה: "אנחנו תומכים במוקדי 911 מ־120 מדינות בעולם" ● אז למה המשטרה מסרבת לשתף איתו פעולה? ● שיחה קצרה עם אמיר אליחי, מייסד ומנכ"ל Carbyne

שחקני מנצ'סטר סיטי חוגגים אליפות. הכדורגל האנגלי הכניס כ־7 מיליארד אירו / צילום: ap, Dave Thompson

35 מיליארד אירו בשנה: אירופה מאוהבת בכדורגל. דוח חדש מגלה את המספרים

מיליוני צופים דבוקים למשחקי היורו, אבל השיגעון לא עוצר בנבחרות: הסקירה השנתית של פירמת הייעוץ דלויט מגלה כי הצמיחה בכדורגל האירופי הגיעה בעונה הקודמת לשיא הכנסות, עם צפי לעלייה ● איזו ליגה בולטת, איך זה משפיע על ישראל ומתי יפרוץ גם כדורגל הנשים?

חסן נסראללה, מזכ''ל חיזבאללה / צילום: Associated Press, Hussein Malla

המתקפה החריפה על הצפון. מה אפשר ללמוד מיעדי הטילים של חיזבאללה?

המתקפה הנוכחית הגיעה בעקבות חיסול מפקד יחידת עזיז של חיזבאללה ע"י ישראל ● מדובר בפגיעה המשמעותית ביותר של ישראל בחיזבאללה, מאז חיסול מפקד יחידת נאסר ומפקד כוח רדואן ● עד כמה המתקפה של חיזבאללה חריגה בהיקפה, וכמה רקטות וכטב"מים יש לארגון הטרור השיעי? ● גלובס עושה סדר

הצוללת. הילה ויסברג ודין שמואל אלמס בשיחה עם ד''ר גליה לינדנשטראוס / צילום: פרטי

המומחית שמציעה הסבר מפתיע לחרם שהטילה טורקיה על ישראל

שיחה עם ד"ר גליה לינדנשטראוס, חוקרת בכירה ב־INSS ● על הכוחות שמניעים את ארדואן מאחורי הקלעים ושאלת היום שאחריו ועל האינטרס הכלכלי מול איראן ורוסיה ● האזינו