גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרשת המחתרתית שמגניבה שבבי אנבידיה לסין

חרף ההגבלות של ממשל ביידן, שמטרתן למנוע מסין גישה לשבבי הבינה המלאכותית המתקדמים של אנבידיה, שוק לא רשמי עוקף את בקרת היצוא של ארה"ב לסין באמצעות "שטחים מתים" בשרשרת האספקה ​​– ובמקרה אחד, במזוודותיו של סטודנט

השבבים של אנבידיה / צילום: באדיבות אנבידיה
השבבים של אנבידיה / צילום: באדיבות אנבידיה

בסתיו בשנה שעברה, ארז סטודנט סיני בן 26 בסינגפור את מזוודותיו כדי לחזור הביתה לחופשה. מלבד הבגדים והנעליים שלו, המטען שלו כלל גם שישה משבבי הבינה המלאכותית המתקדמים של אנבידיה.

מישהו שהכיר באוניברסיטה ביקש ממנו להביא את השבבים, כי ארה"ב הגבילה את היצוא שלהם לסין. גודלו של כל שבב היה כגודלה של קונסולת משחק Nintendo Switch, והסטודנט לא עורר שום חשד בשדה התעופה.

לא מחזיקים מניית אנבידיה? "הלך עליכם. כל השאר לא משנה" 
בריטניה הולכת היום לבחירות: כל מה שכדאי לדעת 
הנאסד"ק מול S&P 500 ראש בראש: במי עדיף להשקיע? 

לדברי הסטודנט, שילמו לו עם הגעתו 100 דולר עבור כל שבב שנשא, חלק קטן מהשוק המחתרתי.

הסטודנט הוא חלק מרשת לא ממש נסתרת של קונים, מוכרים ושליחים, העוקפים את ההגבלות של ממשל ביידן, שמטרתן למנוע מסין גישה לשבבי הבינה המלאכותית המתקדמים של אנבידיה, כך מצא הוול סטריט ג'ורנל. השבבים של אנבידיה נחשקים ביותר בזכות יכולתם להתמודד עם החישובים האדירים הדרושים לאימון מערכות בינה מלאכותית, שהן קריטיות ליריבות הטכנולוגית בין סין וארה"ב.

יותר מ-70 מפיצים מפרסמים באופן גלוי באינטרנט את מה שהם טוענים שהם השבבים של אנבידיה שמוטלות עליהם הגבלות, והוול סטריט ג'ורנל יצר קשר ישיר עם 25 מהם. רבים מן המוכרים המאומתים אמרו שהם מקבלים אספקה ​​בהיקף של עשרות שבבי אנבידיה מתקדמים בכל חודש.

זרימת השבבים של אנבידיה יציבה כל כך, עד שרוב המוכרים הללו מקבלים הזמנות מראש ומבטיחים משלוח תוך שבועות, כך מצא הוול סטריט ג'ורנל. חלקם גם מכרו שרתים שלמים - בעלות של יותר מ-300 אלך דולר - כאשר כל אחד מהם מכיל שמונה שבבי אנבידיה מתקדמים.

הסוחרים האלה אינם מוכרים מספיק ממעבדי אנבידיה החזקים כדי לספק את הדרישות של ענקית טכנולוגיה יחידה. אבל עבור סטארט-אפים של בינה מלאכותית או מוסדות מחקר עם צרכים צנועים יותר, הרכש אפשרי. כל שבב של אנבידיה חשוב לסין, שרוצה לשמור על תחרותיות עם ארה"ב במרוץ ה-AI שנראה חיוני יותר ויותר לריבונות הטכנולוגית ולביטחון הלאומי שלהן.

יתכן שהמוכרים הסינים מפרסמים שבבי אנבידיה שאין להם בפועל, או מציעים מעבדים מחודשים ממעבדים ישנים יותר. אבל יהיה זה בלתי אפשרי כמעט ליצור זיופים, הן מבחינה פיזית והן מבחינת ביצועים, לאור הייחודיות של המוצרים המתקדמים של אנבידיה.

הסקירה של הוול סטריט ג'ורנל כוללת אימות רכישות עם קונים סינים שהשתמשו בערוצים המחתרתיים, כמו גם גישה לרישומי עסקאות, רישומי מכס ותמונות של שבבי אנבידיה המוצעים למכירה. מחלקת המסחר של ארה"ב, המפקחת על אכיפת ההגבלות, לא השיבה לבקשות לתגובה.

קשיים בגילוי

אנבידיה העולמית אינה מוכרת את שבבי מרכז-הנתונים החזקים שלה כמוצרים בודדים, או מספקת אותם ישירות ללקוחות ה-AI שלה. אלא היא שולחת אותם לצדדים שלישיים, כגון Dell Technologies ו-Super Micro Computer, המספקים ללקוחות אלה שרתי AI או מערכות AI בנויים במלואם. ספקי ציוד אלה מזמינים לעתים קרובות מספר גדול יותר של שבבי אנבידיה ממה שדרוש להם, למקרה שהביקוש יעלה באופן בלתי צפוי או שייתקלו בבעיות בייצור, לדברי גורמים בתעשייה. הנראות של ספקי הציוד תהיה מוגבלת גם אם הקונה הסופי יבחר לנתב את השרתים - ואת שבבי אנבידיה שבתוכם - למקום אחר, הוסיפו הגורמים.

Dell ו-Super Micro אמרו שהן מצייתות לבקרות היצוא של ארה"ב, ופועלות אם מתגלה התנהגות לא חוקית.

אנבידיה אומרת שהיא אינה מוכרת לסין את השבבים המתקדמים שלה, שחלות עליהם הגבלות, בהתאם לפיקוח היצוא של ארה"ב, והיא עובדת בעיקר עם שותפים מוכרים כדי לעמוד בכללים. "אנחנו פועלים בהתאם לאותו הסטנדרט בכל העסקאות, גדולות או קטנות, ומצפים מהשותפים שלנו לעשות את אותו הדבר", אמר דובר אנבידיה.

האכיפה של הגבלות היצוא של ממשל ביידן על שבבי אנבידיה מוטלת ברובה על מחלקת המסחר ועל אינספור החברות לאורך שרשרת האספקה ​​של המוליכים למחצה. ממשלות זרות רבות ותחומי שיפוט רבים אינם נדרשים על פי חוק ליישם את הבקרות של ארה"ב, ומכירות שבבים כאלה לסין אינן נחשבות בדרך כלל עבירה פלילית באותם מקומות, על פי עורכי דין לסחר בינלאומי.

לדוגמה, הסטודנט שהעביר את אותם שבבי אנבידיה לא עבר על שום חוק סינגפורי, לדברי עורכי הדין, מכיוון שהרכיבים הטכנולוגיים אינם כפופים להגבלות יצוא מקומיות.

"קשה מאוד לגלות אם העסקאות אלו מתבצעות באמצעות מפיצים או מתווכים", אמר פרנק קונג, אנליסט ב-TrendForce המתמקדת במוליכים למחצה ובמרכזי נתונים בענן.

הזרימה החופשית של השבבים המתקדמים של אנבידיה בסין החלה להאט בסוף 2022, לאחר שוושינגטון הטילה סבב ראשון של הגבלות יצוא. אנבידיה הציעה גרסאות מתקדמות פחות עבור קונים סיניים, אך וושינגטון הגבילה עוד יותר את הגישה גם לשבבים כאלה באוקטובר. מהלך זה הוביל לביטול של מאות אלפי הזמנות של אנבידיה, בשווי של 5 מיליארד דולר לפחות.

כמה חברות סיניות שקלו פתרונות זמניים שיוכלו לעזור להם לשרוד את ההגבלות של ארה"ב עד שיצרניות שבבים מקומיות כמו Huawei Technologies יהיו מסוגלות ליצור חלופות טובות יותר, אומרים אנשים המכירים את הנושא.

את קנה המידה המדויק של השוק הבלתי פורמלי עבור השבבים המתקדמים של אנבידיה לא היה אפשרי לגלות, אך הסברה היא כי הוא קטן יחסית לשוק הכולל. על פי הערכה אחת, הנגזרת מניתוח של צוות החשיבה Center for a New American Security שבעיר וושינגטון, המספר החציוני של שבבי AI המוברחים מדי שנה הוא 12,500. עם זאת, אנבידיה מכרה ברחבי העולם בשנה שעברה יותר מ-2.6 מיליון שבבי A100 ו-H100, יחד עם הגרסאות המתקדמות-פחות שלהם, לפי חברת המחקר הטכנולוגי Omdia.

כוחו של "האח ג'יאנג"

השבבים שהביא הסטודנט הסיני לסין הועברו ממתווך מסתורי בסינגפור המכונה "האח ג'יאנג", המוכר היטב בקרב מפיצי השבבים והקונים באזור. בריאיונות לוול סטריט ג'ורנל, הוא אמר שהוא יוצר קשר עם ערוצי הפצה ועם משלבי מערכות בדרום מזרח אסיה כדי לעזור ללקוחות סיניים להשיג שבבים ושרתים.

לדבריו, לקוחותיו כוללים חברות בינה מלאכותית, מוסדות מחקר ומשווקי שבבים, שחלקם השתמשו בגופים שהוקמו בסינגפור, מלזיה, וייטנאם וטייוואן כדי לעקוף את ההגבלות של ארה"ב.

לאחר ביצוע ההזמנות, הוא גם עזר לקונים שלו לארגן את הלוגיסטיקה. משמעות תהליך זה עשויה להיות מציאת אדם שיעביר את המוצר, או משלוח מסורתי יותר שבו ג'יאנג עוזר להכין מסמכים להצהרת מכס וליצור קשר עם חברות שילוח.

"אנחנו לא עושים הזמנות גדולות. זה יהיה בולט מדי", אמר המתווך, שלדבריו עובד בתעשיית מחשוב הענן והשבבים במשך יותר מעשור.

המערכת מסתמכת, בין היתר, על ניירת חלקית שיכולה למנוע תשומת לב מיוחדת של הרשויות, אומרים חלק מהמוכרים. בשתי עסקאות במרץ, קיבל סוחר משנזן בסין משלוחים של 20 מעבדי Nvidia GPU מסינגפור ו-40 נוספים מיצואן בטייוואן - מבלי לציין מהם דגמי השבבים, על פי מסמכי המכס שראה הוול סטריט ג'ורנל.

המוכר אמר לוול סטריט ג'ורנל שהשבבים הם מאחד הסוגים המוגבלים ביותר: מעבדי ה-A100 המתקדמים.

"תמיד יש דרך"

המפיצים שמצא הוול סטריט ג'ורנל הפיצו מידע על מוצרים בצ'אטים של קבוצות בתעשייה, בדפי זהב מקוונים של ספקי אלקטרוניקה ובאתרי מסחר אלקטרוני כמו Taobao ו-Idle Fish של עליבאבא. רבים מהם מפעילים חנויות פיזיות במרכזי מחקר הבינה המלאכותית המובילים של סין כמו שנזן ובייג'ין.

משווקים אלה ביקשו בדרך כלל 22,500 דולר עבור שבב A100 ו- 32,400 דולר עבור ה-H100 המתקדם ביותר - מחיר גבוה לעומת העלויות הטיפוסיות של כ- 10,000 דולר ו- 25,000 דולר עבור שני המעבדים, בהתאמה. מחירי השוק המחתרתי כבר ירדו ביותר ממחצית לעומת הקיץ שעבר, מכיוון שההיצע נעשה יציב יותר בזמן ו'קניית הפאניקה' פחתה, אמרו המוכרים.

כמה סוחרים אמרו שיש להם במלאי עד עשרות שבבים בו זמנית, ושהם יכולים לספק הזמנות מוקדמות של כמויות גדולות יותר תוך שבוע עד שבועיים. השבבים מגיעים באריזה הסיטונאית המקורית שלהם, אמרו.

"זה באמת נעשה קשה מאוד, אבל ברור שתמיד יש דרך", אמר מפיץ בבייג'ין, כשנשאל כיצד הצליח להשיג את השבבים. הוא הוסיף שבמהלך החודשים האחרונים הוא קיבל משלוח מדי חודש, של עשרות שבבים כל אחד.

חלק מן המוכרים מציעים תוכנית אבטחת איכות לשלוש שנים, לרבות החלפת מוצרים פגומים ותיקון תקלות - אך מבלי לערב את אנבידיה. קונים אמרו שהם מודאגים מאי-הוודאות שלאחר המכירה, הכרוכה בשירותים לא רשמיים.

לאחר שוושינגטון החמירה את מגבלות היצוא בסוף השנה שעברה, המשיכו מכוני מחקר ואוניברסיטאות סיניות לקנות שבבי AI מתקדמים של אנבידיה בכמויות מוגבלות ממשווקים בסין, על פי מסמכי רכש רשמיים שנבדקו על ידי הוול סטריט ג'ורנל. הרכישות כוללות את H100, מעבד שאנבידיה מעולם לא שלחה רשמית לסין, מכיוון שהגבלות היצוא נכנסו לתוקף לפני שהשבבים יצאו למכירה ברחבי העולם.

על פי המסמכים, היו אוניברסיטת-העילית של סין, Tsinghua, ומעצמת המחקר של המדינה, Chinese Academy of Science, בין הקונים העיקריים של שבבי ה-AI המתקדמים של אנבידיה.

חברות טכנולוגיה סיניות, לרבות Huawei שאושרה על ידי ארה"ב, מנסות לייצר שבבים בעלי יכולות כמו של אנבידיה, אך הן מתמודדות עם צווארי בקבוק של קיבולת וטכנולוגיה, אומרים אנשים המכירים את הנושא. מוסד מחקר בינה מלאכותית מוביל אמר לראש ממשלת סין לי צ'יאנג במרץ, כי אימון של דגמי בינה מלאכותית גדולים עם שבבים מקומיים מועד לקריסות מערכת. כך על פי מצגת שסקר הוול סטריט ג'ורנל.

עד שיופיעו בסין שבבים בני-קיימה מתוצרת מקומית, סביר להניח שהשוק של המוצרים המתקדמים של אנבידיה - ושרשרת האספקה ​​שצמחה סביבם - יישארו יציבים ויסתגלו לנסיבות. הסטודנט הסיני שהביא מעבדי אנבידיה במזוודה שלו אמר שהוא מוכן להעביר שוב את הרכיבים הטכנולוגיים.

"אני שמח שהצלחתי לעשות משהו בשביל המדינה שלי - וגם להרוויח קצת כסף", אמר הסטודנט. "אז למה לא?".

עוד כתבות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

אם הורישה נחלה לבן הצעיר. הבן הבכור יצא למאבק. מה נקבע?

אישה תבעה גניקולוג בתביעה אזרחית לאחר שהורשע במעשים מגונים - ביהמ"ש חייב אותו לשלם פיצוי על נזקים שנגרמו לה, כולל נזק לא ממוני ● אדם סייע לגיסו המנוח לשפץ דירה וטען כי הוא הבטיח לו שיוכל להשכיר חלק מהבית, לפני שנפטר ● וגם: אם הורישה נחלה במושב לבנה הצעיר, והבן הבכור יצא למאבק ● שלושה פסקי דין בשבוע

נתי סיידוף / צילום: איל יצהר

דירקטוריון שיכון ובינוי מינה את סמנכ"ל הכספים למ"מ מנכ"ל

המינוי מגיע לאחר שבשבוע שעבר מנכ"ל שיכון ובינוי, תמיר כהן, הודיע כי הוא עוזב את החברה לאחר 6 שנים בתפקיד • ברקע ההחלטה: כיפופי ידיים בינו לבין בעל השליטה נתי סיידוף ● פרויקטים יקרים והכפלת נטל החוב הובילו לקריסת המניה בכמעט 70% מהשיא

חסימת כביש 6 צומת בית קמה, הבוקר / צילום: תניא ציון וולדקס Tanya Zion-Waldoks

"בחירות עכשיו": חסימות כבישים, הפגנות בצמתים ברחבי הארץ ומול בתי השרים

בשעה 6:29 התייצבו פעילי מחאה מול בתיהם של 18 חברי קואליציה בדרישה לפעולה מיידית להחזרת החטופים ולקיום בחירות ● שיבושי תנועה בכבישים ברחבי הארץ ● ערן שוורץ, מנכ"ל מטה המאבק "חופשי בארצנו": "תשעה חודשים חלפו מאז אסון ה-7 באוקטובר, ואנחנו עדיין עם אותה ממשלה שבמשמרת שלה התרחש המחדל הבלתי נתפס" ● אלו המוקדים בהם יתנהלו ההפגנות

שכונת אילת השחר, בני ברק / צילום: חיים כהן שור

דירה אחת ממחיר למשתכן, השנייה בשוק החופשי. מה פער המחיר?

דירת 3 חדרים בשכונת אילת השחר, במסגרת מחיר למשתכן, נמכרה ב־1.16 מיליון שקל, לעומת דירה בשוק החופשי שנמכרה ב־2.27 מיליון שקל ● ניתוח העסקאות באזור בחודשים אפריל-יוני מעלה כי ההפרש בין דירות השוק החופשי לדירות מחיר למשתכן מגלם פער של 1-1.4 מיליון שקל

ג'יל ביידן / צילום: Reuters, IMAGO

פעם אחר פעם היא הצילה את ג'ו ביידן, עכשיו היא תקבע גם את גורלו הפוליטי

ג'יל ביידן, אשתו השנייה של נשיא ארה"ב, הצילה אותו ואת ילדיו מתלאות גורלם • היא התחתנה עם משפחה שהחליטה עוד לפני 50 שנה לשלוח את ג'ו אל הבית הלבן • האם עכשיו היא תיקח מידיו את המושכות?

אלפא רומיאו סטלביו VELOCHE / צילום: יח''צ

האלפא רומיאו החדשה: עם מחיר שאפתני והתנהגות כביש ללא תחרות

העדכון האחרון שימר את העיצוב החושני והמוכר של ה–SUV הגדול של אלפא ושדרג את הטכנולוגיה ואיכות הייצור ● יש מתחרים יותר מרווחים ומתוחכמים, אבל הקשר למורשת והתנהגות הכביש עדיין ללא תחרות ● מבחן דרכים

קיר סטארמר, מנהיג מפלגת הלייבור

ניצחון הלייבור בבריטניה: הציפיות בשמיים, אבל המציאות הגלובלית מעבר לפינה

קיר סטארמר סחף את בריטניה והוביל את מפלגת הלייבור לאחד מהניצחונות הגדולים שלה ● אלא שבעקבות הציפיות הגבוהות ימי החסד שלו יגמרו כבר היום לאחר שיקבל מהמלך את תפקיד ראש הממשלה ● על הפרק: הסכמי הסחר מול האיחוד, התקררות הכלכלה הסינית והתמודדות אפשרית עם כוחות עונים - דווקא בקרב בעלות ברית

מתוך הסרט ''הקול בראש 2''. מאיים להיות תופעה מסדר הגודל של ''ברבי''

על הקלות שבה "הקול בראש" שינה את חוקי המשחק של דיבוב סרטים

שובר הקופות "הקול בראש 2" חייב את הצלחתו בעיקר לקולם של כוכבים ידועים ● בסרט השני עוררה ההפקה זעם כשהציעה משכורות מופחתות למדבבים שהתנגדו לתרום את קולם ● גם הבינה המלאכותית מאיימת על עתידם של המדבבים

חנות של קרטייה בשאנז אליזה בפריז / צילום: Shutterstock

הנכסים שאפילו הריבית הגבוהה לא יכולה לגעת בהם

התחרות על החנויות הבלעדיות ביותר בעולם היא עזה, למרות הגידול המתון בשכר הדירה ● אפילו בלקסטון להוטה לדריסת רגל בשוק הזה

אייל פסו, מנכ''ל גאוזי / צילום: Photography courtesy of Nasdaq, Inc.

הדרך של אייל פסו מהדירה השכורה בת"א להנפקה בנאסד"ק, והתובנות: "אצלנו החיים יותר קשים"

את הרעיון להקמת גאוזי, שמייצרת טכנולוגיה לשליטה במעבר אור דרך זכוכיות, קיבל המנכ"ל אייל פסו כשרצה למנוע תצפית מהרחוב לביתו: "רציתי כפתור שיוכל להפוך שקוף לאטום ולהפך" ● לאחר שהנפיק את החברה בוול סטריט, ולנוכח קבלת הפנים הצוננת לה זכתה המניה, הוא טוען כי "כשהמשקיעים יבינו שהטכנולוגיה שלנו היא בבסיס של הרבה שווקים, נוכל לעשות פלאים"

התחדשות עירונית. ''יותר מעורבות של המדינה גם לאחר האכלוס'' / צילום: נוי מאיה

מחקר: מה צריך לעשות כדי לצמצם את הפערים בין האוכלוסיות בפרויקטי התחדשות עירונית

פרויקטי התחדשות עירונית מובילים במקרים רבים לרווח לדיירים הוותיקים, אך יכולים להכניס אותם גם להוצאות גבוהות לאורך הזמן ● מחקר חדש בדק את הפערים בין הדיירים הוותיקים לחדשים ובחן מה ניתן לעשות כדי לצמצם אותם

בינה מלאכותית לא מחסלת משרות? ספרו את זה לפרילנסרים / צילום: Shutterstock

שנתיים לאחר השקת ChatGPT: מהם הג'ובים שהכי נפגעו?

שנתיים לאחר שהושקו שירות ChatGPT ומודלים דומים לו, מחקרים קובעים בוודאות: AI נוגסת נתחים משמעותיים מהכנסתם של עצמאים ● זה ניכר בתחומים שבהם מצטיינת בינה מלאכותית יוצרת, כמו כתיבה, תרגום או תכנות ● מה זה אומר על העתיד של שוק העבודה כולו, ומי דווקא מצליח להרוויח מזה?

יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר. דובר מרכזי בוועידת הנדל''ן השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס / צילום: שלומי יוסף

המגמות והתחזיות לשוק הנדל"ן: הוועידה השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס יוצאת לדרך

הוועידה השנתית של מזרחי טפחות יוצאת לדרך היום (ראשון), במתחם האירוח "גבריאל" בנס ציונה במתכונת משודרגת ובהשתתפות בכירי הענף, מקבלי החלטות, ראשי רשויות ומיטב המומחים של מזרחי טפחות ● היא תעסוק בסוגיות הבוערות ביותר של הענף ובשאלה איך יוצרים ודאות בתקופה של אי ודאות

מדוע רוכשי הדירות בישראל משלמים לבנק הרבה יותר / אילוסטרציה: Shutterstock

הממוצע מטעה: כל המספרים מאחורי המשכנתה שהישראלים לוקחים

ההתעוררות במכירת הדירות והתחדשות עליית המחירים, מחזירות למרכז הבמה את ההלוואה הכבדה ביותר של רוב משקי הבית ● כך מורידות הלוואות בפריפריה ולשיפוצים את גובה המשכנתה הממוצעת, שבמרכז הארץ מגיעה כבר ל־2 מיליון שקל ויותר ● וגם: איך קורה שאתם משלמים לבנק יותר מכפול מסכום ההלוואה שנטלתם כדי לרכוש את הדירה, ומה ניתן לעשות כדי לצמצם את ההחזר

ז'ורדן ברדלה (מימין), מועמד מפלגתה של לה פן לראשות הממשלה ומארין לה פן, באירוע תמיכה / צילום: ap, Thomas Padilla

"נער הפוסטר" שעוזר לימין הצרפתי להחליק את התדמית הבעייתית

נער הפוסטר של הימין הצרפתי, ז'ורדן ברדלה, מכונה "משפיען רשת" על ידי מבקריו, שטוענים כי הוא מסתיר מאחוריו את הצד האנטישמי ושונא הזרים של מפלגת "האיחוד הלאומי" ● ביום ראשון הקרוב הוא עשוי להפוך לראש ממשלה ● בהבטחות הבחירות שלו, הוא מציע לקצץ את ההוצאות על המהגרים כדי להיאבק ביוקר המחיה

סיכום שווקים / צילומים: shutterstock,AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האנליסטים ממליצים: אלה המניות שלא כדאי למכור - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד S&P 500 הניב לחוסכי הגמל במחצית הראשונה של 2024 תשואה כמעט כפולה מהמסלולים המנייתיי - ויותר מפי שלושה מאלה הכלליים ● מנגד, בג'יי.פי. מורגן צופים כי המדד יירד ב-22% עד סוף השנה ● וגם: ניתוח סטטיסטי מנסה לענות על השאלה: באיזה יום הכי כדאי להיכנס לשוק המניות?

מנות בקפה עם / צילום: דייגו גלפרין

סוסים ויין בשקיעה: עשר דקות מתל אביב מצאנו חוויית טבע בלתי נשכחת

עגלת קפה עם כריכים מעולים בלב חורשת פקאן, רכיבה משפחתית על סוסים, משתלה יפנית מיוחדת ויין בשקיעה ● ביקור בגבעת ח"ן

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה ירוקה בוול סטריט אחרי דוח התעסוקה; הנאסד"ק עלה בכ-0.8%

נעילה מעורבת באירופה ● דוח התעסוקה: 206 אלף משרות נוספו לשוק העבודה האמריקאי; שיעור האבטלה עומד על 4.1% ● נעילה מעורבת באסיה: הניקיי ושנגחאי ננעלו בירידות בעוד שקוספי ושנזן עלו ● ההוצאות של משקי הבית ביפן בחודש מאי ירדו ב-1.8% במונחים ריאליים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד - בניגוד להערכות האנליסטים ● שערי מטבעות הקריפטו ממשיכים לרדת

''מחכים שהמטבע יחזור ל־3.6 שקל לדולר'' / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

בשוק מעריכים: זה הרגע שבו בנק ישראל יתחיל להוריד את הריבית

עפ"י ההערכות בשוק, בנק ישראל צפוי להשאיר גם השבוע את הריבית על רמה של 4.5%, אך עדכון התחזיות יוכל להצביע על הצפי להמשך השנה ● בינתיים, פרמיית הסיכון של ישראל רק מוסיפה לעלות ● כעת בחטיבת המחקר של בנק ישראל צופים להורדה אחת או שתיים בשנה הקרובה

אילוסטרציה: Shutterstock

הפסיכולוג שחקר כמה חוויות טובות צריך כדי למחוק זיכרון שלילי אחד

פרופ' רוי באומייסטר שינה את כל מה שאנחנו יודעים על כוח רצון בניסוי הצנונית והעוגיות המפורסם שלו ● עכשיו הוא רוצה לעזור לנו להתגבר על אפקט השליליות, שצובע גם את החוויות הטובות שלנו בשחור