גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המתקפה החריפה על הצפון: מה אפשר ללמוד מיעדי הטילים של חיזבאללה?

המתקפה הנוכחית הגיעה בעקבות חיסול מפקד יחידת עזיז של חיזבאללה ע"י ישראל ● מדובר בפגיעה המשמעותית ביותר של ישראל בחיזבאללה, מאז חיסול מפקד יחידת נאסר ומפקד כוח רדואן ● עד כמה המתקפה של חיזבאללה חריגה בהיקפה, וכמה רקטות וכטב"מים יש לארגון הטרור השיעי? ● גלובס עושה סדר

חסן נסראללה, מזכ''ל חיזבאללה / צילום: Associated Press, Hussein Malla
חסן נסראללה, מזכ''ל חיזבאללה / צילום: Associated Press, Hussein Malla

חיזבאללה הודיעו כי שיגרו הבוקר (ה') כ־200 רקטות וכ־20 כטב"מים לעבר הצפון, כשהאזעקות נעו מרמת הגולן ועד מרחב עין המפרץ ועכו. מהי הסיבה למתקפה הנרחבת? איך צה"ל מגיב? והאם יש קשר למו"מ עם חמאס להפסקת אש? גלובס עושה סדר. 

עסקת הענק האמריקאית עם היריבה של קלע דוד
איטליה תפסה מל"טים סיניים מוסלקים במכולות

מה עומד מאחורי המתקפה?

ישראל חיסלה אתמול (ד') את מפקד יחידת עזיז של חיזבאללה, מוחמד נעמה נאסר (אבו נעמה). זו הפגיעה המשמעותית ביותר של ישראל בחיזבאללה מאז חיסול מפקד יחידת נאסר, טאלב סמי עבדאללה (אבו טאלב), ביוני, ומפקד כוח רדואן וויסאם א־טאוויל בינואר. בצל התגובה על חיסולו של אבו טאלב שהיה מקביל לאבו נעמה, התגובה של חיזבאללה הייתה במידה רבה צפויה.

עיבוד: דובר צה''ל

מהי יחידת עזיז?

יחידת עזיז אמונה בחיזבאללה על מרחב דרום־מערב לבנון, ואבו נעמה היה מפקד ותיק שצמח במשך שנים רבות במסגרת פעילויות הטרור של חיזבאללה. הפגיעה בו, במיוחד לאחר חיסולו של אבו טאלב, מעידה על היקף איסוף המודיעין של ישראל.

האם התגובה של חיזבאללה מסתכמת בשיגורים לישראל?

לא. חיזבאללה מזהים כי הם מתקשים לשמור על ביטחון שדה, וכי לישראל יש יכולות טכנולוגיות מתקדמות מאוד. לכן, הם הורו לתושבי דרום לבנון להפסיק את השימוש שלהם בטלפונים סלולריים, וכן חיזבאללה שולחים את אנשיהם במסווה של אזרחים אל כפרים בדרום לבנון - בניסיון למצוא משתפי פעולה.

עד כמה המתקפה של חיזבאללה חריגה בהיקפה?

בערוץ אל־מיאדין מדווחים כי זו הייתה המתקפה הנרחבת ביותר של חיזבאללה מאז ה-7 באוקטובר. בערוץ שמקורב לחיזבאללה ציינו כי "הותקפו 12 בסיסים צבאיים", במסגרת מטחים שנמשכו יותר משעה.

כמה רקטות וכטב"מים יש לחיזבאללה?

ב־CIA מעריכים כי לחיזבאללה יש ארסנל שכולל כ־150 אלף טילים ורקטות. כלומר, אם חמאס פתחו את מתקפת 7 באוקטובר בהיקף חסר תקדים של כ־3,000 רקטות ופצצות מרגמה לישראל, חיזבאללה מסוגל להחזיק קצב אש שכזה במשך כחודש וחצי. לצורך ההשוואה, לכל אורך מלחמת לבנון השנייה הוא שיגר לישראל כ־4,000 טילים - רובם קטיושות לטווח של עד 30 ק"מ.

איך צה"ל מגיב למתקפה של חיזבאללה?

צה"ל הגיב מיידית בירי ארטילרי אל מוקדי השיגורים, ולאחר מכן פתח במתקפה נרחבת יותר מהאוויר.

מה ניתן ללמוד מיעדי השיגורים של חיזבאללה?

לפחות לפי הצהרת ארגון הטרור, הם כיוונו ליעדים צבאיים. אולם, מרחב עין המפרץ ועכו, למשל, אינו מאופיין בבסיסים צבאיים משמעותיים. מנגד, אותו מרחב סמוך למתקן אסטרטגי של רפאל "מכון דוד".

האזעקה במרחב משגב מתווספת לשיגורים קודמים למרחב עכו ועין המפרץ, שסמוך למתקן אסטרטגי נוסף של רפאל: מכון דוד. בתקופה האחרונה, חיזבאללה טענו כי פגעו במפעל פלסן בקיבוץ סאסא, שקרוב לגבול לבנון. זהו מפעל שמייצר מיגונים לרכבים צבאיים, כולל בארה"ב ובמדינות נוספות, דוגמת אזרבייג'ן. מעבר לכך, לאחרונה התבצעו שיגורים למרחב דרומית לכרמיאל, שבו נמצא מתקן אחר של רפאל: מכון לשם. 

האם יש קשר בין המו"מ עם חמאס ליממה הסוערת עם חיזבאללה?

"ניתן להעריך כי יש קשר בין הזירות", אומרת לגלובס ד"ר כרמית ולנסי, חוקרת בכירה וראש תוכנית הזירה הצפונית במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), אוניברסיטת תל אביב. "בכירי חיזבאללה, בהם שייח' נעים קאסם, ממשיכים להבהיר את הקשר בין רצועת עזה לבין לבנון, שכאשר האש בעזה תיפסק - האש בצפון תעצור. שליחו של ביידן, הוכשטיין, מדלג וכרגע נמצא בפריז, כי הוא מבין שיכול להיות כי תיווצר אפשרות למימוש הסכם". 

דווקא לאחר השקט היחסי בצפון, הגיע חיסול אבו נעמה, ועל כך משיבה ד"ר ולנסי כי "ישנן שתי אפשרויות מרכזיות שבגינן זה קרה כשהמגעים עם חמאס מתקדמים. הראשון, ניצול הזדמנויות אופרטיבי, מתוך הבנה שרוצים לשפר את המציאות הביטחונית, ואבו נעמה היה דמות משמעותית. האפשרות השנייה היא שהולכים לכיוון סגירה של האירוע ועוסקים באקט סיום. לא מן הנמנע שמפנימים כי מרחב הפעילות עשוי להצטמצם ולכן מחפשים את הפינאלה. זה מוקדם לחשוב שהולכים לשם, אבל זו אפשרות סבירה". 

עוד כתבות

ראש ממשלת ארמניה פשיניאן, נשיא רוסיה פוטין ונשיא אזרבייג'ן אלייב. ארמניה נבגדה / צילום: Reuters, SPUTNIK

ארמנים וישראלים לוחמים את מלחמת האבות

נפגשנו רק פעם אחת, לפני 2,100 שנה, על גדות הליטני ● אבל הארמנים הם תאומינו ההיסטוריים, וגם הם שקעו אל משבר קיומי שלושה שבועות לפני השבת השחורה

הדמיית העיר החכמה של Woven by Toyota / צילום: Toyota UK

יצרנית הרכב הגדולה בעולם בונה את העיר החכמה הראשונה

טויוטה, יצרנית הרכב הגדולה בעולם, בונה את העיר החכמה הראשונה בעולם, ביפן • השלב הראשון של הפיתוח מתוכנן להסתיים עד סוף השנה, אבל מה נותר מהחזון שהניע אותו?

נחי פינקלשטיין / צילום: תמונה פרטית

שכונות החוף של חיפה: "הדירות הישנות יכפילו וישלשו את ערכן"

דירות שמיועדות לפינוי בינוי מגלמות מהר מאוד במחיר את התקווה לדירה חדשה וגדולה יותר ● האם בנווה דוד ושער העלייה עוד אפשר למצוא מציאות? ● האזינו

משה לארי, מנכ''ל בנק מזרחי טפחות, בוועידת הנדל''ן של מזרחי טפחות / צילום: תמר מצפי

משה לארי, מנכ"ל מזרחי טפחות: "הגיעה העת לייצר תוכנית שמתעדפת את חיילי המילואים בתחום הדיור"

מנכ"ל בנק מזרחי טפחות דיבר בפתיחת ועידת הנדל"ן השנתית בשיתוף גלובס על מצבו של הענף בצל המלחמה, ואמר: "ביוני נחצה את רף 8 מיליארד השקל במשכנתאות, ובראייה שנתית נגיע קרוב ל־100 מיליארד שקל"

ההפגנה בקפלן, הערב / צילום: גלעד פירסט Gilad Furst

"עסקה עכשיו": המונים מפגינים ברחבי הארץ בקריאה לעסקת חטופים

אלמוג מאיר ג'אן מדבר בפעם הראשונה: "נולדתי מחדש, מחבק את אימא שלי בכל בוקר"  • עשרות אלפים מפגינים בקריאה לעסקה לשחרור החטופים • הלוחמים הפועלים באזור רפיח איתרו פירים במבני מגורים והשמידו מחסן אמל"ח • דיווח: כטב"ם תקף רכב בעומק לבנון, באזור בעלבכ • עדכונים בולטים

הצוללת. הילה ויסברג ודין שמואל אלמס בשיחה עם ד''ר גליה לינדנשטראוס / צילום: פרטי

המומחית שמציעה הסבר מפתיע לחרם שהטילה טורקיה על ישראל

שיחה עם ד"ר גליה לינדנשטראוס, חוקרת בכירה ב־INSS ● על הכוחות שמניעים את ארדואן מאחורי הקלעים ושאלת היום שאחריו ועל האינטרס הכלכלי מול איראן ורוסיה ● האזינו

ג'וש פריידנברג בביקור ביד ושם במרץ האחרון / צילום: פרטי

בית האופרה של סידני הואר בצבעי כחול־לבן. את מה שקרה אחר כך קשה היה לחזות

ג'וש פריידנברג, בעבר בכיר בממשלת אוסטרליה וכיום יו"ר בגולדמן זאקס, הזדעזע מהאלימות שחוו יהודים בארצו אחרי 7 באוקטובר ● אז הוא יצר סרט תיעודי - שזכה לכותרות בעולם ● בראיון מיוחד הוא מספר על הבורות ביחס לסכסוך הישראלי־פלסטיני ומסביר מדוע דווקא הביקור בארץ עשה אותו אופטימי

חסימת כביש 6 צומת בית קמה, הבוקר / צילום: תניא ציון וולדקס Tanya Zion-Waldoks

"בחירות עכשיו": חסימות כבישים, הפגנות בצמתים ברחבי הארץ ומול בתי השרים

בשעה 6:29 התייצבו פעילי מחאה מול בתיהם של 18 חברי קואליציה בדרישה לפעולה מיידית להחזרת החטופים ולקיום בחירות ● שיבושי תנועה בכבישים ברחבי הארץ ● ערן שוורץ, מנכ"ל מטה המאבק "חופשי בארצנו": "תשעה חודשים חלפו מאז אסון ה-7 באוקטובר, ואנחנו עדיין עם אותה ממשלה שבמשמרת שלה התרחש המחדל הבלתי נתפס" ● אלו המוקדים בהם יתנהלו ההפגנות

חנות של קרטייה בשאנז אליזה בפריז / צילום: Shutterstock

הנכסים שאפילו הריבית הגבוהה לא יכולה לגעת בהם

התחרות על החנויות הבלעדיות ביותר בעולם היא עזה, למרות הגידול המתון בשכר הדירה ● אפילו בלקסטון להוטה לדריסת רגל בשוק הזה

בינה מלאכותית לא מחסלת משרות? ספרו את זה לפרילנסרים / צילום: Shutterstock

שנתיים לאחר השקת ChatGPT: מהם הג'ובים שהכי נפגעו?

שנתיים לאחר שהושקו שירות ChatGPT ומודלים דומים לו, מחקרים קובעים בוודאות: AI נוגסת נתחים משמעותיים מהכנסתם של עצמאים ● זה ניכר בתחומים שבהם מצטיינת בינה מלאכותית יוצרת, כמו כתיבה, תרגום או תכנות ● מה זה אומר על העתיד של שוק העבודה כולו, ומי דווקא מצליח להרוויח מזה?

מנות בקפה עם / צילום: דייגו גלפרין

סוסים ויין בשקיעה: עשר דקות מתל אביב מצאנו חוויית טבע בלתי נשכחת

עגלת קפה עם כריכים מעולים בלב חורשת פקאן, רכיבה משפחתית על סוסים, משתלה יפנית מיוחדת ויין בשקיעה ● ביקור בגבעת ח"ן

כפר מע'ר / צילום: איל יצהר

עשרות שיגורים לגליל התחתון, גבר נפצע קשה מרסיסים

בעקבות הנפילות: שרפות פרצו בכמה מוקדים, צוותי כיבוי הוזנקו ●  כלי טיס של חיל האוויר תקף הלילה את מבנה עיריית ח'אן יונס ברצועת עזה, ששימש את חמאס לפעילות צבאית • אמו של החייל החטוף מתן אנגרסט חשפה: "קיבלתי ממנו אות חיים בסרטון" ● דיווח: כטב"ם תקף רכב בעומק לבנון, באזור בעלבכ • עדכונים בולטים 

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות בתל אביב; נכסים ובנין מטפסת בכ-5%, טבע יורדת ב-3%

מדד ת"א 35 עולה בכ-0.8% ● בנק ישראל צפוי להותיר את הריבית על כנה מחר ובקבוצת הפניקס מעריכים כי יאותת על הפחתת ריבית אחת בשנה הקרובה ● עונת הדוחות בוול סטריט תיפתח בשבוע הקרוב ● בפוריה פיננסים מתייחסים לשאלה האם זה הזמן להשקיע באג"ח אמריקאיות

שקדי עגל איסקנדר / צילום: אסף קרלה

פאסטל של גל בן–משה היא חוף מבטחים בעיר של טרנדים

השף בעל כוכב המישלן בברלין אמנם לא ממציא את הגלגל בפאסטל, אבל מציג פרשנות אישית למנות ביסטרו מקומיות, עונתיות וטובות

שחקני מנצ'סטר סיטי חוגגים אליפות. הכדורגל האנגלי הכניס כ־7 מיליארד אירו / צילום: ap, Dave Thompson

35 מיליארד אירו בשנה: אירופה מאוהבת בכדורגל. דוח חדש מגלה את המספרים

מיליוני צופים דבוקים למשחקי היורו, אבל השיגעון לא עוצר בנבחרות: הסקירה השנתית של פירמת הייעוץ דלויט מגלה כי הצמיחה בכדורגל האירופי הגיעה בעונה הקודמת לשיא הכנסות, עם צפי לעלייה ● איזו ליגה בולטת, איך זה משפיע על ישראל ומתי יפרוץ גם כדורגל הנשים?

ג'ף מלנסון, מומחה לחדשנות בעסקים משפחתיים מפירמת LGA / צילום: תמר מצפי

המומחה שמציג: כך בונים אסטרטגיה של חדשנות בחברות משפחתיות

ג'ף מלנסון, מומחה לחדשנות בפירמת LGA, הסביר בכנס החברות המשפחתיות של גלובס איך עסקים יכולים להצליח באקוסיסטם של היום • "עליהן לגבש אסטרטגיית ניהול וחזון טכנולוגי"

קיר סטארמר, מנהיג מפלגת הלייבור

ניצחון הלייבור בבריטניה: הציפיות בשמיים, אבל המציאות הגלובלית מעבר לפינה

קיר סטארמר סחף את בריטניה והוביל את מפלגת הלייבור לאחד מהניצחונות הגדולים שלה ● אלא שבעקבות הציפיות הגבוהות ימי החסד שלו יגמרו כבר היום לאחר שיקבל מהמלך את תפקיד ראש הממשלה ● על הפרק: הסכמי הסחר מול האיחוד, התקררות הכלכלה הסינית והתמודדות אפשרית עם כוחות עונים - דווקא בקרב בעלות ברית

אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

הסוד של הפנטהאוז היוקרתי ביפו נחשף: בונקר מפני טילים

תקרות בעובי מטר, בטון מזוין, ריהוט חסין אש ובידוד מפני אטום ● הכירו את האנשים שלא ייתנו למלחמה הבאה להפתיע אותם, גם במחיר של מיליוני שקלים ● "יש לי רשימת המתנה של שכנים שאומרים שאם תהיה מתקפת טילים הם באים אליי"

מסעוד פזשכיאן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

בישראל היו שמחים שיפסיד: נשיא איראן הרפורמיסט החדש

בסיבוב השני של הבחירות באיראן ניצח הרפורמיסט מסעוד פזשכיאן ● כעת נושא העולם את עיניו אל הנשיא החדש, שעשוי להביא תפנית ליחסיה של איראן עם העולם ● "אנחנו מוכרחים להיות מסוגלים לנהל דיאלוג עם העולם", פרס פזשכיאן את משנתו בכנס שהתקיים לפני הבחירות

מדוע רוכשי הדירות בישראל משלמים לבנק הרבה יותר / אילוסטרציה: Shutterstock

הממוצע מטעה: כל המספרים מאחורי המשכנתה שהישראלים לוקחים

ההתעוררות במכירת הדירות והתחדשות עליית המחירים, מחזירות למרכז הבמה את ההלוואה הכבדה ביותר של רוב משקי הבית ● כך מורידות הלוואות בפריפריה ולשיפוצים את גובה המשכנתה הממוצעת, שבמרכז הארץ מגיעה כבר ל־2 מיליון שקל ויותר ● וגם: איך קורה שאתם משלמים לבנק יותר מכפול מסכום ההלוואה שנטלתם כדי לרכוש את הדירה, ומה ניתן לעשות כדי לצמצם את ההחזר