גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' ורשת 13: לבג"ץ אין סמכות לדון במינוי

בתגובה לעתירת עובדי חברת החדשות נגד מינויה של שמאלוב-ברקוביץ', רשת 13 טוענת כי מדובר ב"ניסיון לסכל מינוי בחברה פרטית", וכי בעלי המניות הזרימו מתחילת המלחמה למעלה מ-100 מיליון שקל ● ברשות השנייה טוענים: "מעולם לא נדרשנו לחרוג מהגבולות שקבע המחוקק ולקעקע את העיקרון של שמירה על עצמאות חברת החדשות"

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: שלומי יוסף
יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: שלומי יוסף

ערוץ רשת 13, הדירקטורים של חברת חדשות 13, יוליה שמאלוב-ברקוביץ' והרשות השנייה הגישו את תגובותיהן המקדמיות לעתירה המבקשת לפסול את מינויה של שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת החדשות. כצפוי, המשיבים טוענים כי יש לדחות את העתירה על הסף ולגופה.

הדרמה של חדשות 13: העובדים מחריפים את המאבק נגד ההנהלה. מה הצעד הבא?
הערכות: 80 אלף שקל, נהג ומשרות אמון - התנאים של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' בחדשות 13
המינוי בחדשות 13 והסערה: מה רוצה לן בלווטניק?
לא עוד עסק פרטי: למה בג"ץ יכול להתערב במינוי מנכ"לית חדשות 13

ברשות השנייה טוענים כי "מעולם לא נדרשה הרשות לחרוג מהגבולות הברורים שקבע המחוקק ולקעקע את העיקרון המרכזי של 'שמירה על עצמאות חברת החדשות'". 

רשת, הדירקטורים ושמאלוב-ברקוביץ', המיוצגים כולם יחד, טוענים כי לבית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ אין כל סמכות לדון במינוי, מן הטעם שמדובר בדירקטוריון של חברה פרטית; כי חברת החדשות איננה גוף דו-מהותי ואינה כפופה לכללי המשפט המינהלי; וכי הליך המינוי נעשה בהתאם לדרישות החוק, ולא נפל בו פגם.

"ניסיון של עובדי חברה פרטית לסכל מינוי מנכ"לית"

"עניינה של עתירה זו אינו חופש העיתונות, אלא ניסיון של עובדי חברה פרטית לסכל מינוי של מנכ"לית לחברה, שנעשה בהחלטה שהתקבלה על-ידי דירקטוריון החברה בהתאם לכל דרישות החוק, ואשר לא נפל בו כל פגם. לעתירה אין בסיס, ולעובדים אין זכות לקבוע מי ינהל את החברה שמעסיקה אותם", נכתב בתגובות לעתירה.

עוד נטען כי לשמאלוב-ברקוביץ "אין זיקה פוליטית או אישית המונעת ממנה לכהן בתפקיד", וכי לשמאלוב-ברקוביץ' יש ניסיון בהקמה וניהול ערוץ טלוויזיה, ניהול עיתון ועריכתו בפועל, ניסיון ניהולי עשיר וניסיון בתחום הרגולציה. 

בנוסף נטען כי מאז המלחמה הזרימו בעלי המניות של רשת למעלה מ-100 מיליון שקל, בין היתר כדי לממן את תקציב חברת החדשות. "חברת החדשות היא חברה עתירת תקציב המעסיקה מאות עובדים. היא חוותה ירידה של ממש בשיעורי הצפייה בשידוריה, במיוחד בשנתיים האחרונות", נכתב. "המשמעות היא פגיעה מהותית בהכנסות של רשת, בעלת המניות, ממכירת זמן פרסום במהדורת החדשות וברצועות השידור שלאחריה, תוך שרשת נאלצת להזרים את אותם סכומים כדי לממן את תקציבה של חברת החדשות". 

צריך לומר כי בעת מלחמה ההכנסות נמוכות יותר בשל העובדה שהמפרסמים פחות מעוניינים לפרסם בתקופות כאלה. גורמים בחדשות 13 אומרים לגלובס כי בחברה מייחסים את הזרמות הכספים לחברת החדשות בלבד, אך מתעלמים מכישלונות תוכניות כמו "פקין אקספרס" ו"הפליליסטיות״. ברשת קיוו שתוכניות אלה ימשכו רייטינג, אך בפועל לא הצליחו ונחלו אכזבה, כך אומרים הגורמים. אותם גורמים אף כועסים לקרוא את פסקת הזרמת הכספים בתגובת החברה, ומזכירים כי בין הדרישות של המנכ"לית החדשה שמאלוב-ברקוביץ’ יש נהג פרטי וסעיף אי-תחרות ממושך

"תהום פעורה אליה מבקשים העותרים לגרור את חברת החדשות" 

הרשות השנייה טוענת מצדה כי הדרישה ממנה להתערבות בהליכי המינוי של מנהל חדשות 13, פוגעת בעצמאות ובחופש הפעולה של חברת החדשות. "התערבות המאסדר (רגולטור, נ"ט, נ"ס) בהחלטת הדירקטוריון תפתח את השער לראשונה להתערבות באופן ניהולו ותפקודו", נכתב בתגובה. "אין זה 'מדרון חלקלק', אלא זוהי תהום פעורה אליה מבקשים העותרים לגרור את חברת החדשות".

עוד נכתב כי העתירה היא "חסרת תקדים, שכן מעולם לא נדרשה הרשות השנייה לחרוג מהגבולות הברורים שקבע המחוקק בנוגע ליכולת התערבותה בנשוא העתירה, לקעקע את העיקרון המרכזי של 'שמירה על עצמאות חברת החדשות' ולהתערב בענייני ניהולה של חברת חדשות בישראל ובמינוי מנהלה - כל זאת תוך התעלמות מהשלכותיה הקשות והמסוכנות של התערבות גורם חיצוני, שהוא גוף מאסדר מטעם המדינה".

עוד נטען על-ידי הרשות כי חוק הרשות השנייה קבע הסדר שלילי המונע ממנה להתערב בענייני נוהל דירקטוריון של חברת חדשות, ובמינוי מנהל בפרט. 

אשר לבקשה, שהוגשה בד-בבד עם העתירה, למתן צו הביניים שיעצור את המינוי, טוענת רשת כי שמאלוב-ברקוביץ' כבר נכנסה לתפקיד והחלה לפעול, וכי המשמעות היא שינוי של המצב הקיים.

בנוסף, לדברי החברה יש לדחות את הבקשה מטעמים של עשיית דין עצמי - בחברה טוענים כי העובדים אינם ממתינים להכרעת בית המשפט ועושים דין לעצמם, "תוך שהם מכריזים על נוהל התעלמות מהמנכ"לית הנכנסת".

חודורוב: "ניסיון מגוחך של שמאלוב-ברקוביץ' להקטין את ממדי הסכנה במינויה"

כזכור, ועד העובדים של חדשות 13 וארגון העיתונאים והעיתונאיות עתרו לבג"ץ בבקשה לפסול את מינויה של שמאלוב-ברקוביץ'. נקודת המוצא לעתירה היא שלבית המשפט העליון יש סמכות לדון בה, כיוון שחברת חדשות היא גוף דו-מהותי; וכי בהליך המינוי נפלו פגמים שונים, בהם אלה שנוגעים למינויים של הדירקטורים שבחרו בשמאלוב-ברקוביץ', שהייתה מעורבת במינויים. כן נטענו טענות ביחס לזיקה הפוליטית של שמאלוב-ברקוביץ' ולפגיעה בחופש העיתונות. 

יו"ר ועד העובדים בחדשות 13, מתן חודורוב, הגיב לתגובת החברה בעתירה לבג"ץ בטוויטר: "ניסיון מגוחך של יוליה שמאלוב-ברקוביץ’ להקטין את ממדי הסכנה במינויה, כאישיות פוליטית שאינה עיתונאית, על עצמאותה של חדשות 13. אין מדובר ב'חברה פרטית', שכן 40% ממניותיה מוחזקות בידי הציבור, והיא משדרת מכוח רישיון שתנאיו הופרו - כל אלה מכפיפים את התנהלותה לביקורת שיפוטית. יוליה חוששת, בצדק, מהתערבות בג"ץ". 

לגבי תגובת הרשות השנייה כתב חודורוב: "הרשות השנייה העניקה לרשת רישיון שבו נקבע כי מנכ״ל חברת החדשות הוא עורך ראשי, שתפקידו לקבוע את הליין-אפ ולהוביל קו מערכתי. אם נבחר פוליטיקאי ללא יכולת מקצועית לממש את החוק, איך רגולטור יכול לטעון ברצינות שאסור לו להתערב - ועוד 'למען שמירת העצמאות'? התירוץ הקלוש הזה לא יעמוד בבג"ץ".

את רשת 13 מייצגים עורכי הדין יורם בונן וגילת בן שחר ממשרד פישר (FBC) ועורכי הדין רון דרור וקארין וינשטיין ממשרד דרור מנצ'ל וינשטיין. 

עוד כתבות

טנק של צה''ל באזור זרעית (ארכיון) / צילום: אחיה ראב''ד

פצוע קשה ו-2 קל בפגיעה ישירה של נ"ט בגליל המערבי

3 פצועים מנפילת טיל נ"ט במרחב זרעית ● הממשלה אישרה: מפוני הדרום והצפון יישארו מחוץ לבית לפחות עד סוף אוגוסט ● הפלסטינים מדווחים: בכיר בחמאס חוסל בעיר עזה ● רויטרס: חמאס ממתין לתשובת ישראל - שצפויה להגיע תוך ימים בודדים ● עדכונים שוטפים

אולפן חדשות 13 / צילום: צילום מסך מתוך חדשות

הכיסא שהתפנה בחדשות 13, החששות והמינוי הזמני

בחדשות 13 החליטו למנות באופן זמני את אוהד כהן לתפקיד סמנכ"ל התוכן, במקומו של ליאור לנדנברג שימונה לתפקיד ראש חטיבת החדשות ב"כאן 11"

יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: תמר מצפי

החשכ"ל: "אי אפשר להמשיך לקבל את הדרישות של מערכת הביטחון כפי שהן"

החשב הכללי באוצר, יהלי רוטנברג, דיבר בוועידת הנדל"ן השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס, על מצב החוב של המדינה נוכח המלחמה: "לתת הלוואה למדינת ישראל בריבית של 5%, זה לא סוף העולם"

הדמיית העיר החכמה של Woven by Toyota / צילום: Toyota UK

יצרנית הרכב הגדולה בעולם בונה את העיר החכמה הראשונה

טויוטה, יצרנית הרכב הגדולה בעולם, בונה את העיר החכמה הראשונה בעולם, ביפן • השלב הראשון של הפיתוח מתוכנן להסתיים עד סוף השנה, אבל מה נותר מהחזון שהניע אותו?

מפגינים חוסמים את צומת הכניסה למכון ויצמן ברחובות

"עסקה עכשיו": צעדות מחאה, הפגנות וחסימות כבישים ברחבי הארץ

חסימות כבישים, הפגנות בצמתים ברחבי הארץ ומול בתי השרים בקריאה לבחירות ● בשעה זו נערכות שתי צעדות מחאה בת"א לכיוון בניין ההסתדרות ● במקביל, מאות מפגינים חוסמים את צומת הכניסה למכון ויצמן ברחובות ● מנכ"ל מטה המאבק "חופשי בארצנו": "9 חודשים חלפו מאז אסון ה-7 באוקטובר, ואנחנו עדיין עם אותה ממשלה שבמשמרת שלה התרחש המחדל הבלתי נתפס"

אילוסטרציה: Shutterstock

מאפל ועד אנבידיה: 4 סטרימרים שכדאי להכיר

הסטרימרים מביאים כוח נוסף לטלוויזיה, ולעתים ממשק המשתמש שלהם עדיף משמעותית מזה שהיא מציעה באופן מובנה ● בדקנו את הביצועים של 4 מכשירים בשוק

ניר צוק, עופר גונן ועמיר לונדון. הישראליות בוול סטריט / צילום: טל גבעוני, ערן לביא, נטי לוי

אחרי הנפילה: חברת הסייבר הישראלית משלימה זינוק של 31% מהשפל

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש • מדיוונד קפצה בחדות לאחר דיווחים על הצעת רכישה ● קמהדע קפצה בכ-10% לאחר שקיבלה סיקור חיובי מסטיפל ● ופאלו אלטו השלימה זינוק של 31% מהשפל שרשמה בחודש פברואר

אמיר אליחי, מייסד ומנכ''ל Carbyne / צילום: מאט קאר

הוא הקים מיזם כשעבד כמאבטח בארה"ב, ואז היה שוד ששינה את חייו

הוא היה אמור להתחיל התמחות, אבל אז נקלע לאירוע שאילץ אותו להעיד במשטרה: "זו הייתה חוויה נוראה" ● אז הוא חשב על כלי שיצליח לייעל את המערכת כולה: "אנחנו תומכים במוקדי 911 מ־120 מדינות בעולם" ● אז למה המשטרה מסרבת לשתף איתו פעולה? ● שיחה קצרה עם אמיר אליחי, מייסד ומנכ"ל Carbyne

ההפגנה בקפלן, הערב / צילום: גלעד פירסט Gilad Furst

"עסקה עכשיו": המונים מפגינים ברחבי הארץ בקריאה לעסקת חטופים

אלמוג מאיר ג'אן מדבר בפעם הראשונה: "נולדתי מחדש, מחבק את אימא שלי בכל בוקר"  • עשרות אלפים מפגינים בקריאה לעסקה לשחרור החטופים • הלוחמים הפועלים באזור רפיח איתרו פירים במבני מגורים והשמידו מחסן אמל"ח • דיווח: כטב"ם תקף רכב בעומק לבנון, באזור בעלבכ • עדכונים בולטים

הצוללת. הילה ויסברג ודין שמואל אלמס בשיחה עם ד''ר גליה לינדנשטראוס / צילום: פרטי

המומחית שמציעה הסבר מפתיע לחרם שהטילה טורקיה על ישראל

שיחה עם ד"ר גליה לינדנשטראוס, חוקרת בכירה ב־INSS ● על הכוחות שמניעים את ארדואן מאחורי הקלעים ושאלת היום שאחריו ועל האינטרס הכלכלי מול איראן ורוסיה ● האזינו

אייל פסו, מנכ''ל גאוזי / צילום: Photography courtesy of Nasdaq, Inc.

למרות החולשה במניה, מנכ"ל גאוזי אופטימי: "זו נקודת אור כשחברה ישראלית, בזמן מלחמה, מנפיקה בנאסד"ק"

את הרעיון להקמת גאוזי, שמייצרת טכנולוגיה לשליטה במעבר אור דרך זכוכיות, קיבל המנכ"ל אייל פסו כשרצה למנוע תצפית מהרחוב לביתו: "רציתי כפתור שיוכל להפוך שקוף לאטום ולהפך" ● לאחר שהנפיק את החברה בוול סטריט, ולנוכח קבלת הפנים הצוננת לה זכתה המניה, הוא טוען כי "כשהמשקיעים יבינו שהטכנולוגיה שלנו היא בבסיס של הרבה שווקים, נוכל לעשות פלאים"

''מחכים שהמטבע יחזור ל־3.6 שקל לדולר'' / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

בשוק מעריכים: זה הרגע שבו בנק ישראל יתחיל להוריד את הריבית

עפ"י ההערכות בשוק, בנק ישראל צפוי להשאיר גם השבוע את הריבית על רמה של 4.5%, אך עדכון התחזיות יוכל להצביע על הצפי להמשך השנה ● בינתיים, פרמיית הסיכון של ישראל רק מוסיפה לעלות ● כעת בחטיבת המחקר של בנק ישראל צופים להורדה אחת או שתיים בשנה הקרובה

משה לארי, מנכ''ל בנק מזרחי טפחות, בוועידת הנדל''ן של מזרחי טפחות / צילום: תמר מצפי

משה לארי, מנכ"ל מזרחי טפחות: "הגיעה העת לייצר תוכנית שמתעדפת את חיילי המילואים בתחום הדיור"

מנכ"ל בנק מזרחי טפחות דיבר בפתיחת ועידת הנדל"ן השנתית בשיתוף גלובס על מצבו של הענף בצל המלחמה, ואמר: "ביוני נחצה את רף 8 מיליארד השקל במשכנתאות, ובראייה שנתית נגיע קרוב ל־100 מיליארד שקל"

שימפנזים. מעמידים גם שומרי ראש / צילום: Shutterstock

מארבים, איסוף מודיעין וחיסולים: הצד האפל של השימפנזים מוכיח שוב עד כמה הם דומים לנו

עשרות שנות מחקר לא הותירו מקום לספק: השימפנזים מנוסים ביסודות המלחמה, וגם יודעים להטיל טרור

שלט רחוב של המלך סלמן (מימין) ובנו מוחמד. פער הדורות משתקף ביחס לישראל / צילום: ap, Amr Nabil

"האיראנים מצאו את עצמם עם הגב לקיר": העיתונאי הסעודי שבטוח - זו הסיבה לטבח המזעזע של ה-7 באוקטובר

עבד אל־עזיז אל־חמיס, עיתונאי סעודי מוביל, ניצל את מעמדו וכ־350 אלף עוקביו כדי להביע עמדה ברורה נגד פשעי חמאס ומשטר האייתוללות, וגרף כותרות בכל העולם ● לגלובס הוא מסביר את השיקול האיראני, ומה ישראל צריכה לעשות לטובת נורמליזציה

שכונת אילת השחר, בני ברק / צילום: חיים כהן שור

דירה אחת ממחיר למשתכן, השנייה בשוק החופשי. מה פער המחיר?

דירת 3 חדרים בשכונת אילת השחר, במסגרת מחיר למשתכן, נמכרה ב־1.16 מיליון שקל, לעומת דירה בשוק החופשי שנמכרה ב־2.27 מיליון שקל ● ניתוח העסקאות באזור בחודשים אפריל-יוני מעלה כי ההפרש בין דירות השוק החופשי לדירות מחיר למשתכן מגלם פער של 1-1.4 מיליון שקל

יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר. דובר מרכזי בוועידת הנדל''ן השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס / צילום: שלומי יוסף

המגמות והתחזיות לשוק הנדל"ן: הוועידה השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס יוצאת לדרך

הוועידה השנתית של מזרחי טפחות יוצאת לדרך היום (ראשון), במתחם האירוח "גבריאל" בנס ציונה במתכונת משודרגת ובהשתתפות בכירי הענף, מקבלי החלטות, ראשי רשויות ומיטב המומחים של מזרחי טפחות ● היא תעסוק בסוגיות הבוערות ביותר של הענף ובשאלה איך יוצרים ודאות בתקופה של אי ודאות

ספינה צבאית איראנית באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

תעלומה: מי אחראי להטבעתה של ספינת המלחמה האיראנית

ספינת המלחמה ששקעה למצולות הפכה למבצעית לפני שש שנים בלבד ● בעבר היא התפרסמה כספינה הראשונה שהגיעה לאוקיינוס האטלנטי מבלי כל צורך לעגון בדרך ● מי שככל הנראה מסייעת למספנות האיראניות בידע בבניית הספינות היא קוריאה הצפונית

מעל 40% מההורים לא בחרו מסלול בחיסכון לכל ילד / עיצוב: אפרת לוי

מעל 40% מההורים לא בחרו מסלול בחיסכון לכל ילד ולא הכפילו את הכסף

לפי נתוני הביטוח הלאומי, כמעט 80% מכספי תוכנית החיסכון לילדי ישראל מנוהלים כיום בקופות גמל, המניבות תשואות גבוהות בהרבה לעומת הבנקים, בפער שיעמוד על עשרות אלפי שקלים בסיום התקופה ● המנהלים הגדולים של כספי התוכנית הם אלטשולר שחם והראל

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבורסה מתמחרת הפסקת אש: תל אביב סיימה יום אופטימי במיוחד, ואלה המדדים המובילים

המגעים לעסקת חטופים דחפו את מדדי המניות כלפי מעלה ● מדד ת"א 35 עלה בכ-2.3% ● בנק ישראל צפוי להותיר את הריבית על כנה מחר ובקבוצת הפניקס מעריכים כי יאותת על הפחתת ריבית אחת בשנה הקרובה ● עונת הדוחות בוול סטריט תיפתח בשבוע הקרוב ● בפוריה פיננסים מתייחסים לשאלה האם זה הזמן להשקיע באג"ח אמריקאיות