תמחור גיוס החוב שביצעה אמש ממשלת ישראל בארה"ב נסגר במרווח של 2.625% ומשקף תשואה לפידיון של 5.19%

(עדכון) ההקצאות לגופים הזרים הסתכמו ב-95% מסך ההנפקה, כך שלגופים הישראליים הוקצו רק כ-75 מיליון דולר ; גורמים באוצר העריכו מוקדם יותר היום כי בעקבות ירידת התשואה לפדיון באג"ח הממשלתיות בארה"ב - החשכ"ל יצטרך להעלות את המרווח

תמחור הנפקת החוב שביצעה ממשלת ישראל אמש בניו יורק בהיקף של מיליארד וחצי דולר, נסגר היום, כשהריבית התקבעה לפי מרווח של 2.625%, מעל התשואה לפדיון של ממשלת ארה"ב ל-10 שנים, במועד הסגירה של המכרז. כך ע"פ נתונים שמסר הערב משרד האוצר.

משמעות הדבר היא שהמשקיעים עמדו מאחורי ההצעות שלהם - וזאת כיוון שלאחר שהתשואות לפידיון על האג"ח הממשלתיות האמריקניות ירדו אתמול ועיכבו את תמחור ההנפקה, המרווח שמגולם בריבית על האג"ח הישראליות, נותר כשהיה למרות ירידת התשואה לפידיון באג"ח האמריקנית המשמשת לו בסיס. התשואה לפידיון אם כן, היא 5.19% במונחים שנתיים.

ההקצאות לזרים היו בשיעור של 95% - לגופים הישראליים הוקצו בסך-הכל כ-75 מיליון דולר מסך ההנפקה.

נציין, כי הגיוס של משרד האוצר בחו"ל, נעשה במטרה שלא להכביד על שוק האג"ח הקונצרניות המקומי; גיוס באמצעות השוק המקומי בהיקף כזה, היה מייצר עודפי היצע בשוק האג"ח הממשלתיות בארץ, שהיה מביא לירידת שערי האג"ח הממשלתיות, ובהתאמה לעליית השאוה לפידיון שלהן.

מכיוון שנהוג לייחס לאג"ח הקונצרניות פרמיית סיכון מעל האג"ח הממשלתיות, המשמעות במקרה כזה היתה העלאת התשואה לפידיון באג"ח הקונצרניות. כיוון שגם ככה המטרה במשק היא להוריד את עליות המימון של העסקים על רקע מנחק האשראי (למשל, באמצעות הורדת הריבית המרכזית במשק ובאמצעות רכישת אג"ח ע"י בנק ישראל), בחר משרד האוצר להימנע מתרחיש שכזה ולגייס את הכסף בחו"ל.

לשם השוואה, האג"ח הממשלתית השקלית ל-10 שנה שאינה צמודה ונסחרת בבורסה בת"א, ננעלה היום כשהתשואה שלה לפידיון עומדת על 4.62%, וזאת לעומת ריבית קבועה של 6% לשנה. ריבית בנק ישראל עומדת על 0.75% לשנה. בארה"ב, הריבית במשק הושארה אתמול על שיעור 0.25%-0% לשנה ואג"ח הממשלתיות הלא-צמודות של ארה"ב ל-10 שנה הונפקו בריבית 2.75% לשנה.

עם ההודעה, שר האוצר מסר בתגובה: "אני רואה בהצלחת מהלך הגיוס משום הבעת אמון במשק הישראלי. זה מהלך חשוב שישפר את יכולתה של ישראל להתמודד עם המשבר הכלכלי ולממן את הפעילות במשק בשנת 2009". החשב הכללי שוקי אורן מסר כי "הביקושים הגבוהים שהוזרמו מצד גופים זרים לאג"ח של ממשלת ישראל והעובדה שהם עמדו מאחורי הצעותיהם גם לאחר ירידת התשואות על אג"ח ממשלת ארה"ב, מלמדים על האטרקטיביות של המשק הישראלי בעיני המשקיעים ועל הנגישות הגבוהה של ממשלת ישראל לשווקי ההון הבינלאומיים".

מוקדם יותר היום העריך גורם בכיר באוצר כי: "יתכן כי האירועים של אתמול (החלטת הנגיד האמריקני להתערב בשוק האג"ח הממשלתי-א"פ) יגרמו לכך שהמרווח יעלה, אך בסופו של יום, ההחלטה של ברננקי תגרום לירידה בריבית הכוללת", נזכיר כי בעקבות החלטת ברננקי אתמול, הנפקת אגרות החוב הדולריות של ממשלת ישראל לעשר שנים שלפי התכנון, היתה צריכה להסיגר אתמול, נדחתה להיום. משרד האוצר הודיע אתמול כי ישנם עיכובים בתהליך התמחור של הנפקת החוב שביצע האוצר בניו יורק, וכתוצאה מכך ההליך השלם רק היום.

נזכיר כי הביקושים לאג''ח הסתכמו בכ-12 מיליארד דולר וכי לבסוף הוחלט לגייס 1.5 מיליארד דולר, בהתאם להערכות "גלובס" המוקדמות. נזכיר עוד כי המרווח היה צפוי להיסגר על 2.62% מעל לתשואה של אגרות החוב ל-10 שנים של ממשלת ארה"ב. אלא, שההחלטה של ברננקי הביאה גם לצניחה החדה ביותר בתשואה לפדיון של האג''ח האמריקניות ב-50 השנים האחרונות בסך של כ-50 נקודות בסיס (0.5%-).

הירידה הזו מורידה אוטומטית את הריבית הכוללת שעל ממשלת ישראל עבור האג''ח שהנפיקה אתמול, שכן הריבית הזו מורכבת משני חלקים: התשואה של אגרות החוב ל-10 שנים של ממשלת ארה"ב והמרווח. לפי הגורם, עקב הירידה בתשואה לפדיון של אג''ח האמריקניות, יאלץ החשכ''ל שוקי אורן להתפשר על המרווח, שכן הריבית הכוללת, לאחר שהיא מתקבעת, אינה משתנה.

לכן, השחקנים שהסכימו להציע מרווח מסויים, לא ידעו על החלטה של ברננקי ועל השינוי ההיסטורי שהיא תתחולל ולכן, הם יצאו מופסדים מהמהלך. זו הסיבה שלפי ההערכות, החשכ''ל יצטרך להעלות את המרווח, כפיצוי חלקי למשקיעים שרכשו את אג''ח הישראלית. עם זאת, כאמור, מציין הגורם כי בסופו של ההליך, ההחלטה של ברננקי תיטיב עם ההנפקה, שכן העלאה במרווח תהיה נמוכה מהירידה בתשואה של אג''ח ארה''ב. "כולנו הופתענו מאוד. זו התערבות חסרת תקדים, אך גם כשהממשל האמריקאני התערב בשוק, הוא לא עשה זאת באמצע המסחר, בדיוק בגלל השינויים הדראסטיים שהוא יכול לגרום", סיכם הגורם.