סערת האג"ח הממשלתיות בארה"ב: יפן מתייצבת מול סין ורוסיה ומביעה אמון בדולר ובאג"ח האמריקניות

שר החוץ של יפן מאותת כי ארצו תמשיך לרכוש אג"ח ממשלתיות של ארה"ב ■ בתגובה, התשואה על האג"ח האמריקניות ממשיכה לרדת

יפן מתייצבת היום מול רוסיה וסין ויוצאת בהבעת אמון פומבית באגרות החוב הממשלתיות של ארה"ב. שר האוצר של יפן, קורו יוסנו, אמר כי הוא בטוח באשר לעתיד האג"ח הממשלתיות האמריקניות, ואותת בכך כי ארצו תמשיך לרכוש את אגרות החוב הללו. להצהרה זו משמעות גדולה, שכן יפן היא הנושה השני בגודלו של ארה"ב.

"יש לנו אמון מלא במדיניות 'הדולר החזק' של ארה"ב", אמר יוסנו, אשר ישתתף גם בפסגת פורום מדינות ה-G8 שיחל היום באיטליה. "לפיכך, האמון שלנו באגרות החוב של ארה"ב אינו ניתן לערעור".

בכך, כאמור, מתייצבת יפן מול סין (הנושה הגדול ביותר של ארה"ב) ורוסיה (הנושה השלישי בגודלו), אשר הביעו לאחרונה הצהרות אי אמון באגרות החוב של ארה"ב ומסרו כי הן ימכרו חלק מהחזקותיהן באג"ח האמריקניות לטובת אג"ח אחרות, בין היתר אגרות חוב שמנפיקה קרן המטבע הבינלאומית. הסיבה לכך נעוצה בהתנפחות הגירעון התקציבי של ארה"ב, אשר צפוי להסתכם השנה ב-1.85 טריליון דולר, בשל ההתערבות המאסיבית של הממשל האמריקני במשק.

הצהרות אלו של סין ורוסיה תרמו לירידה בערכן של האג"ח ולעלייה בתשואות. עלייה זו בתשואות עלולה להביא לייקור החוב שמגייסות גם חברות פרטיות, מה שיסב נזקים לשוקי המניות. אתמול במהלך המסחר בוול סטריט הגיעה תשואת האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים אל מעל לרמה של 4% - שיא של 7 חודשים. אך באותו שלב הסתערו המשקיעים על אגרות החוב הללו והתשואה ירדה אל מתחת ל-3.9%, מה שהתרם לעליות במדדי המניות המובילים.

בעקבות דבריו של שר האוצר היפני, ממשיכות התשואות על אגרות החוב לרדת: התשואה על האג"ח ל-10 שנים נסחרת כעת סביב 3.8% לעומת 3.86% אמש.