רב-מכר בסין: המשבר הוא קונספירציה לכינון מטבע עולמי

"מלחמות המטבע 2" מנבא כי ב-2024 ייזרק הדולר לפח, על רקע מדיניותה הבזבזנית של וושינגטון

לפי הספר רב-המכר הפיננסי הפופולרי ביותר בסין בימים אלו, העולם צפוי לחוות אסון שיהיה גרוע יותר מהמשבר הפיננסי הנוכחי. המחבר, אגב, מתכוון להפיק מהמשבר הזה רווחים - שלא יהיו בדולרים אמריקניים.

הספר "מלחמות המטבע 2" של סונג הונגבינג מנבא כי ב-2024 תשיק אליטה עולמית מסתורית למחצה מטבע עולמי אחיד, והדולר ייזרק לפח האשפה ההיסטורי, על רקע מדיניותה הבזבזנית של וושינגטון ושקיעת הדומיננטיות של המערב בעולם.

עמדו מהצד

עוד נאמר בספר שאותה אליטה מפוקפקת של בנקאים ופוליטיקאים עמדה מהצד כאשר השווקים קרסו בשנה שעברה, בתקווה שהטראומה תזרז את הנהגת המטבע העולמי האחיד יחד עם ממשלה עולמית.

לדברי סונג, "המשבר היה חייב לקרות, אבל היו אנשים שהבינו זאת לפני כולם, ועשו את הסידורים שהתאימו להם. המשבר הנוכחי הוא רק חימום של הציבור לקראת האפשרות של מטבע עולמי אחיד. יהיה צורך במשבר נוסף, גדול אפילו עוד יותר, כדי להשיק את המטבע הזה ולהפוך אותו למציאות".

"מלחמות המטבע 2" לא צפוי לשכנע כלכלנים רבים, אך הפופולריות שלו משקפת את הלכי הרוח בסין בימינו. הספר מקרין תמהיל של תרעומת, חשדנות ויראת כבוד כלפי ארה"ב, יחס שמשתקף גם בדיווחי התקשורת הסינית ובהודעות הרשמיות של הרשויות.

מותחן פיננסי

תיאורי הקונספירציות שנמשכות לאורך דורות ומעצבות את דמות העולם הופכים את ספרו של סונג למותחן פוליטי-פיננסי. ניכר כי מחבר הספר מכיר את תיאוריות הקונספירציה של הימין הקיצוני בארה"ב.

סונג, 41, מכיר את ארה"ב. הוא למד חינוך באוניברסיטה האמריקנית בוושינגטון לפני שהחל בקריירה עסקית ועבד כיועץ פיננסי, לדבריו. הוא משווה את המשבר הפיננסי הנוכחי למתקפת הפתע של היפנים על פרל הארבור בדצמבר 1941, שלדבריו הנשיא רוזוולט ידע עליה מראש אך בחר שלא להיערך לקראתה. באותו אופן, טוען סונג, הבנקאים המרכזיים בעולם העדיפו לעמוד מהצד למרות הסימנים המצטברים למפולת פיננסית מתקרבת.

כאשר נשיא סין, הו ג'ינטאו, ידבר השבוע בפסגת מנהיגי מדינות G20 בפיטסבורג, ארה"ב, הוא אינו צפוי להעלות תרחישי קונספירציה כאלו. אך סין נוהגת לעיתים תכופות לטעון שארה"ב תומכת במזימות שנועדו להכניע אותה - למרות שסין היא המחזיקה הגדולה ביותר של אג"ח ממשלתיות אמריקניות, שמהוות חלק גדול מיתרות המט"ח שלה.

העוצמה לא משתקפת

לדברי וונג יונג, פרופסור לכלכלה פוליטית בינלאומית באוניברסיטת בייג'ין, "הפופולריות של 'מלחמות המטבע' משקפת את התחושה הרווחת בסין שהעוצמה שלה אינה משתקפת באופן שבו עובדת כיום המערכת הפיננסית העולמית. תיאוריית קונספירציה היא דרך קלה להסביר את חוסר האיזון. היא מסבירה בהיגיון כביכול מצב מורכב".

לפי פרופסור יונג, החלטת ממשל אובמה מהשבוע שעבר להטיל מכס גבוה על ייבוא צמיגים מסין עלולה ללבות את הזעם הציבורי כלפי וושינגטון בסין, ולסייע להגדיל עוד יותר את הפופולריות של שני ספריו של סונג.