נגיד גרמניה מתנגד לרכישת אג"ח של הממשלות הכושלות

נשיא הבנונדסבנק, וובר אמר כי הסכנה הטמונה בהדבקותן של מדינות נוספות במשבר הפיסקאלי שפרץ ביוון אינה מצדיקה "שימוש בכל האמצעים" ודחה את הקריאות ל-ECB לשקול רכישה של אגרות חוב ממשלתיות ■ טרישה מצוי תחת לחץ

הנגיד הגרמני, נשיא הבונדסבנק, אקסל וובר ירה היום את יריית הפתיחה במלחמה הנסובה סביב השאלה, כמה רחוק צריך ללכת הבנק האירופי המרכזי, ה-ECB, על מנת להגן על האירו על רקע צניחתו בעקבות התפשטות משבר החוב במדינות האיחוד.

וובר אמר כי הסכנה הטמונה בהדבקותן של מדינות נוספות במשבר הפיסקאלי שפרץ ביוון אינה מצדיקה "שימוש בכל האמצעים" ודוחה את הקריאות ל-ECB לשקול רכישה של אגרות חוב ממשלתיות. מועצת הנגידים האירופית תיפגש היום בליסבון, בירתה של פורטוגל שהוכתה גם היא במשבר פיסקאלי אשר מערער את יסודות האיחוד האירופי מבחינה מוניטרית.

הנגיד האירופי, טרישה מצוי תחת לחץ לעשות עוד על מנת להרגיע את השווקים לאחר שאישור ההתחייבות לחבילת חילוץ בסך 110 מיליארד אירו ליוון ממדינות האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית, לא הצליחה למתן את חששות המשקיעים.

בעוד שדבריו של וובר מרמזים על כך כי הוא מתנגד בתוקף לרכישת נכסים, אמרו מספר כלכלנים כי זו נשארה עדיין אופציה במידה והמשבר יחריף. ה-ECB עשוי גם לשנות כיוון ולסגת מצעדי החירום הנוגעים ללהקלה במתן הלוואות בו הוא משתמש על מנת להילחם במיתון שאליו שקעו מדינות האיחוד בשנה שעברה ולדלל עוד את מדיניות שיתוף הפעולה.

"ישנו סיכון כי הבנק המרכזי האירופי אינו עושה כלום בגלל שמנהלי המדיניות בו חושבים שמוקדם מדי לפעול - אבל חייבים לעשות משהו בדחיפות ולהזריק לשווקים שמאבדים שליטה את הביטחון" אמר קן ווטראט, כלכלן ב-BNP פריבה.

נציין כי שערו של האירו ממשיך ליפול גם היום ולראשונה מאז מארס 2009 הוא נסחר כנגד הדולר מתחת ל-1.28 דולר לאירו. עלות הביטוח של הבנקים האירופים כנגד חדלות פירעון זינקה אתמול לשיא שנתי בעוד שהמדד האיזורי ה-Stoxx 600 לרמתו המנוכה ביותר מאז מארס.