הבונים אלי ברוד בית ב-13,740 דולר

באמריקה , אם לומר את האמת, הפכנו לשמנים, טיפשים ומאושרים

תולדות: נולד ב-6 ביוני 1933 בברונקס, ניו יורק, וגדל בדטרויט, בן לאב צבע ולאם תופרת, שהיגרו מליטא. ברוד למד בתיכון ציבורי בעיר והמשיך ללימודי חשבונאות באוניברסיטת מישיגן ("לא היתה לי סבלנות למכינה למשפטים", סיפר). הוא החל לעבוד כרואה חשבון והיה רואה החשבון המומחה הצעיר ביותר במדינת מישיגן. ברוד נשוי לאדית מאז היה בן 21, ומתגורר בלוס אנג'לס. לבני הזוג שני בנים, ג'פרי וגרי.

הצלחה: כרואה החשבון ראה ברוד שהקליינטים הקבלנים שלו מרוויחים הרבה יותר ממנו, והחליט ביחד עם בעלה של בת דודה של אשתו, דונלד קאופמן, להיכנס בעצמם לעסקי הבנייה. הם הקימו את "קאופמן וברוד" והחליטו לבנות בתים ללא מרתף - בזכות החימום בגז שהחל להתפשט אז, וייתר את הצורך במרתפים גדולים לאחסון פחם. במקום זאת הציעו חידוש - חניה מקורה. כך הצליחו להציע בתים שהמשכנתה החודשית עליהם הייתה נמוכה משכירות חודשית על דירת שני חדרים. הם תמחרו את הבתים ב-13,740 דולר, מספר הקרן של ברוד - ומכרו את כולם בסוף השבוע הראשון של שנת 1956.

"קאופמן וברוד" צמחה במהירות והפכה לחברת הבנייה הראשונה שנרשמה למסחר בבורסה של ניו יורק. KB Home נסחרת כיום לפי שווי של כמיליארד דולר. ב-1980 העביר ברוד את הניהול הלאה. "אחרי 25 שנה בבניית בתים, כבר ראיתי הכול והתענוג נעלם", אמר אז.

ביטוח: ברוד וקאופמן הבינו ששוק הנדל"ן הוא מחזורי, ולכן החליטו להיכנס לתחום נוסף, וב-1971 רכשו חברה קטנה לביטוח חיים, SunAmerica, תמורת 65 מיליון דולר. בסופו של דבר הפכו אותה לגוף ענק, שמוזג ב-1999 לתוך AIG לפי שווי של 18 מיליארד דולר. אחד הדברים שברוד התעקש עליהם היה לבנות מערכת טכנולוגית שחסכה את הצורך בכמויות נייר לכל פוליסה שנמכרה, והאיצה את התהליך. זה הוזיל מאוד את העלויות. הוא עשה מהפכה גם בשיווק - הוא לא הסתפק בסוכנים שעבדו עם החברה, אלא עבד גם עם המפיצים שלו בבנקים, והסתמך גם על שיווק ישיר.

הון: הונו של ברוד הוערך לאחרונה ב-5.7 מיליארד דולר.

פילנתרופיה: מאז מכר את חברת הביטוח ל-AIG התפנה ברוד לתרום במסגרת הקרנות המשפחתיות שלו - אלי ואדית ברוד פאונדיישן, וברוד ארט פאונדיישן - שלהן הון של 2.1 מיליארד דולר, והן מתמקדות בחינוך, באמנות ובמדעים.

ברוד ואשתו תרמו עד כה מאות מיליוני דולרים מהונם. 500 מיליון דולר, למשל, לתוכנית לפיתוח מנהיגות חדשנית בבתי ספר, ו-100 מיליון דולר לבניית מכון מחקר לביוטכנולוגיה ב-MIT. בראיון ל"פייננשל טיימס" אמר: "אני חושב שזו (החינוך) הבעיה מספר אחת של אמריקה. מדינות אחרות, כמו סין, הודו, קוריאה, יפן ועוד, עושות חינוך הרבה יותר טוב משלנו". בארה"ב הוא זכה גם לביקורת על מעורבות היתר שלו במערכת החינוך. הוא תומך במפלגה הדמוקרטית בארה"ב, ובשנת 2000 אף אירח את ועידת המפלגה.

אמנות: ברוד נחשב לאחד מאספני האמנות הגדולים בארה"ב. הוא מכנה את עצמו "מכור לרכישות אמנות", וכמעט שאינו מוכר יצירות שנמצאות ברשותו. הוא היה בין מייסדי מוזיאון לוס אנג'לס לאמנות מודרנית, ויצירות מהאוסף שלו הוצגו בכ-400 מוזיאונים וגלריות ברחבי העולם.