סנטרל פארק, מנהטן: מנוע הנדל"ן החזק בעולם

לידיעת כל מי שמזלזל בכוחה של ריאה עירונית ירוקה: הסנטרל פארק הפך למשביח הערך מספר אחד בעולם ומחירי המגורים והמסחר סביבו הם היום היקרים ביותר בעולם

אם מנהטן זהו לב העולם, אין שום ספק איפה נמצא ליבה של מנהטן. בעשור האחרון, 41 מתוך 50 עסקאות הנדל"ן למגורים היקרות ביותר בניו יורק התבצעו בגושי הבניינים שמקיפים את הסנטרל פארק, או במרחק גוש בניינים אחד ממנו. דמי השכירות המסחרית הגבוהים בעולם, עד 2,000 דולר לרגל רבועה (כ-20 אלף דולר למ"ר), משולמים כיום לאורך השדרה החמישית, ממש מדרום לפארק. באזור רחוב ה-110 בהארלם, בצידו הצפוני של הפארק, מחירי הבתים עלו בעשור שחלף ב-115%, בהשוואה לעלייה של 54% בממוצע בכל מנהטן.

גם בשוק המגורים המצב דומה. כיום, במחיר ממוצע של כ-16 אלף דולר למ"ר (1,603 דולר לרגל רבועה), הנכסים הסמוכים ביותר לפארק שווים 20% יותר מהנכסים בגוש הסמוך ו-44% יותר בהשוואה לדירות במרחק שני גושים מהפארק.

זה כוחו של נדל"ן. חרף כל הכותרות על כך שהמשבר הנדל"ני עודנו עימנו, פנטהאוס במגדל טראמפ וורלד נמכר לא מכבר ב-33 מיליון דולר. בבניין דירות הקונדו (בית משותף) שנחשב על ידי רבים למוצלח ביותר בהיסטוריה, סנטרל פארק ווסט מספר 15 של אייל עופר, כמה דירות שוות יותר מ-50 אלף דולר למ"ר. בבניין הזה מתגוררים בין היתר השחקן דנזל וושינגטון, הזמר סטינג וכמה מהבנקאים העשירים בעולם. כל המבנים הללו הם על הפארק.

"סנטרל פארק הוא האטרקציה הגדולה והחזקה ביותר של ניו יורק סיטי", אומרת ברברה פוקס, מייסדת סוכנות הנדל"ן פוקס רזידנשל גרופ, שמשווקת יותר מ-20 שנה דירות באזור. כעת היא משווקת דירה בשדרה החמישית מספר 834 שמשקיפה על הפארק במחיר פתיחה של 29.5 מיליון דולר. לדבריה, "יותר ויותר אנשים אומרים לי שהם רוצים לגור על הפארק. יש מקרים שהם לא רוצים לקנות בשום מקום אחר".

שליש מתושבי מנהטן

העיתון ניו יורק דיילי מייל מנה באחרונה 7 סיבות לכך שהסנטרל פארק וסביבתו הם מרכז נדל"ני מוצלח כל כך, כולל עובדות שלא ידועות לציבור הרחב על הפארק עצמו.

ריכוז האוכלוסייה - בערך 550 אלף תושבים, כמעט שליש מתושבי מנהטן, מתגוררים במרחק 10 דקות הליכה מן הפארק. עוד 1.15 מיליון תושבים מתגוררים במרחק נסיעה של 30 דקות בסאבוויי ממנו. יותר סלבריטאים (כמו טום הנקס, ג'רי סיינפלד ורוברט דה נירו) מתגוררים סמוך לפארק מאשר בכל אתר אחר בעיר. באזור פועלים גם 109 בתי ספר, בהם לומדים 48 אלף תלמידים.

אוכלוסיית התיירים - המלונות ששוכנים בסמוך למלון (ביניהם פארק פלאזה של יצחק תשובה) מהווים 37% מסך חדרי המלון בניו יורק סיטי ומעסיקים כמעט 14 אלף עובדים. 78% מאותם חדרים עולים יותר מ-400 דולר ללילה.

הנדל"ן הכי יקר בעולם - כולם מדברים על לונדון, אך הדירות למכירה לאורך השדרה החמישית, מרחוב 96 עד רחוב 59, הן היקרות ביותר בעולם. לפי אתר Streeteasy.com, יש לפחות חמש דירות על השדרה ששוות יותר מ-20 מיליון דולר. הדירה שמשווקת ברברה פוקס בבניין מספר 834 על השדרה (פינת רחוב 64) תמורת 29.5 מיליון דולר היא דופלקס של 11 חדרים בקומות ה-12-13 של בניין קו-אופ (דרושה הסכמת דיירים לקנייה) משנת 1925, שמכיל רק 25 דירות. התחזוקה החודשית לבדה של הדירה הזו (בשווי 29.5 מיליון דולר, כאמור) היא 16 אלף דולר. מהדירה אפשר לראות את הפאנדות של גן החיות בפארק משתזפות, אומרת פוקס.

מספר המבקרים וניהול הפארק - יותר מ-35 מיליון מבקרים מגיעים לפארק בשנה, לעיתים יותר מ-200 אלף ביום של סוף שבוע - יותר מכמות המבקרים בפארקים הלאומיים מאונט רושמור, יוסמיטי וילוסטון ביחד. הגדר המקיפה את האגם, עם מסלול הריצה הפופולארי ביותר בפארק, נבנתה ב-2003, לאחר שזוג צעיר צלל במים ומצא את שרידי הגדר המקורית מהמאה ה-19. התחזוקה ברמה כה גבוהה של הפארק הפכה אותו, כאמור, לפנינת טבע ואטרקציה מרכזית.

מתקנים - ברוב מוקדי הביקורים, האגודה מחלקת בחינם פריטים לבילוי בפארק, ועובדיה מאיישים את התחנות. בבלבדר קאסל, למשל, אפשר לקבל ערכות "דיסקברי" עם משקפות, ספר הנחיה, מפות וחומרי ציור. בקצה הצפוני של הפארק, ליד Harlem Meer, מחלקים בחינם חכות דיג ב"מרכז התגליות של צ'רלס דאנה".