בכיר ב'פד': ארה"ב קרובה ל"תרחיש יפן"; ייתכן שנקנה עוד אג"ח

נשיא שלוחת ה'פד' בסנט לואיס טוען כי התרחיש הסביר ביותר הוא שההתאוששות הכלכלית תימשך, אך יש להיות מוכנים להפתעות

ג'יימס בולארד, נשיא שלוחת הפדרל ריזרב בסנט לואיס, אמר אמש (ה') כי הבנק המרכזי האמריקני עשוי לחזור ולרכוש אג"ח ממשלתיות של ארה"ב במטרה להוריד את הריביות, וזאת במידה והכלכלה האמריקנית תאט והחשש מדפלציה יהפוך לממשי. כך מדווחת סוכנות בלומברג.

"ארה"ב קרוב היום מאי פעם ל'תרחיש יפן'", הזהיר בולארד, תוך שהוא מתייחס לשפל הכלכלי הגדול שחוותה יפן בשנות ה-90, שפל שלווה בדפלציה. "תגובה הולמת לכך עשויה להיות הגברת המדיניות המוניטארית המרחיבה ורכישת אגרות חוב ממשלתיות".

לייל גרמלי, בכיר לשעבר ב'פד' המכהן היום כיועץ כלכלי במכון מחקר בוושינגטון, טוען כי דבריו של בולארד מסמנים תפנית בעמדת ה'פד'. לדבריו, "תהיה תפנית מהותית בצורת המחשבה של ה'פד'. אם ג'ים בולארד מתבטא כך, זה לדעתי הקש ששבר את גב הגמל".

בחודש שעבר הזהיר ה'פד' כי משבר החוב באירופה עלול לפגוע בהתאוששות הכלכלית בארה"ב, ולכן הוא התחייב שוב לשמור על הריבית ברמה אפסית למשך "תקופה ממושכת". ה'פד' חתך את הריבית לרמה של 0-0.25% בדצמבר 2008 ומאז הותירה על כנה, תוך שהוא רוכש במקביל אג"ח ממשלתיות (רכישות שכבר הסתיימו), אג"ח של סוכנויות המשכנתאות הממשלתיות פרדי-מק ופאני-מיי וכן אג"ח מגובות משכנתאות.

"התרחיש הסביר ביותר היום הוא שההתאוששות תימשך לתוך הסתיו, האינפלציה תעלה והנושא ייפתר", הרגיע בולארד בשיחה עם כתבים לאחר נאומו. "אך אם נקבל לפתע שוק שלילי, הפתעה נוספת, עלינו להתכונן לכך מבעוד מועד".