הריבית על המשכנתאות בארה"ב נפלה לשפל של 50 שנה

הריבית הממוצעת למשכנתא ל-30 שנה נפלה ל-4.15% ■ גם זה לא מושך את רוכשי הבתים: הביקוש למשכנתאות נפל לרמה הנמוכה ביותר מאז נובמבר האחרון

שוק הנדל"ן האמריקני במיתון עמוק: הריבית על המשכנתאות בארה"ב נפלה לשפל של 50 השנים האחרונות וגם זה לא מושך את רוכשי הבתים אלא הביקוש למשכנתאות נפל לרמה הנמוכה ביותר מאז נובמבר האחרון.

על פי נתונים שפירסם היום הבנק הממשלתי למימון משכנתאות, פרדי מאק, הריבית הממוצעת למשכנתא ל-30 שנה נפלה ל-4.15%, שפל של 50 השנה האחרונות, בשבוע שהסתיים היום לעומת רמה של 4.32% בשבוע שעבר. הריבית הממוצעת על משכנתא ל-15 שנה נפלה ל-3.36% לעומת 3.5%. נציין כי על פי נתוני פרדי מאק השפל בריבית המשכנתאות נרשם בנובמבר שנת 1971, אז עמדה הריבית ל-30 שנה על 4.17%, כך שהרמה הנוכחית היא למעשה הנמוכה ביותר מאז שנות ה-50' של המאה הקודמת.

הנפילה בריבית על המשכנתאות בארה"ב נובעת מהפילה בתשואת האג"ח הממשלתיות בארה"ב, כאשר היום צנחה התשואה על האג"ח ל-10 שנים לשפל של 1.9735%, וזאת לאחר שמורגן סטנלי חתך את תחזית הצמיחה העולמית ובשוק גברו החששות מפני החרפה במשבר החובות באירופה, מה שהוביל למפולת בשוקי המניות ולבריחת המשקיעים לאפיקים הסולידי (אג"ח) כמו גם לזהב ולדולר. אך הירידה בעלויות המשכנתא השפיעה מעט מאד על הביקוש לבתים בשוק הנדל"ן האמריקני שנמצא כבר זמן רב בסטגנציה.

"רמות הריבית הנמוכות עוזרות באופן שולי בלבד, אך הן מעידות על החששות הגדולים ביחס למצב הכלכלי" אמר סקוט בראון, הכלכלן הראשי של ריימונד ג'יימס ושות' והוסיף: "המעבר לאגרות החוב הממשלתיות מונעות מפחד".

הרצון לרכוש בית בארה"ב מדוכא בארה"ב, כאשר רמת האבטלה שם נותרת מעל ל-9% והבנקים המלווים מהדקים את הסטנדרטים הנדרשים לקבלת ההלוואה. היום דווח כי המכירות של בתים מיד שניה בארה"ב נפלו ביולי במפתיע ב-3.5% והסתכמו ב-4.67 מיליון בתים (בקצב שנתי), בעוד שבשוק ציפו לעלייה במכירות ביולי. מדובר במכירות החלשות ביותר שנרשמו בארה"ב מאז נובמבר.