יוון בודקת החשיפה לנכסיה כהכנה לתוכנית החילוץ השנייה

יוון פנתה לממשלות ברחבי העולם במטרה לברר החזקותיהן באג"ח ממשלתיות יווניות ■ יוון זקוקה להיענות הסקטור הפרטי "לגלגול" החזקותיו באג"ח הללו, כחלק מתוכנית החילוץ השנייה שלה

ממשלת יוון הודיעה היום (ו') כי שלחה מכתבים אישיים לשרי אוצר ברחבי העולם, כדי שיסייעו להעריך את החזקת ממשלותיהם ואזרחיהם באג"ח ממשלתיות יווניות. וזאת, במסגרת ההכנות לתוכנית חילופי אג"ח, כחלק מתוכנית החילוץ השנייה של יוון (פירוט בהמשך).

להערכת הממשל היווני, כ-90% מהמשקיעים הפרטיים שמחזיקים באג"ח יווניות אשר מועד פירעונן נע בין 2014 ל-2020, יידרשו להסכים להשתתף בתוכנית החילוץ - שאחרת, לא תצלח.

ליוון, נזכיר, אושרה ביולי תוכנית חילוץ נוספת בהיקף של 159 מיליארד אירו - הכוללת סיוע חיצוני של 109 מיליארד אירו מגופים מוסדיים ו-50 מיליארד אירו אשר עליה לגייס מהסקטור הפרטי.

על פי הצעתו של נשיא צרפת ניקולא סרקוזי ומנהלי הבנקים הצרפתים, תממש יוון במסגרת התוכנית רכישה מחדש של אג"ח, במסגרתה יידרשו משקיעים פרטיים רבים "לגלגל" 70% מהחזקותיהם לתקופת פירעון נוספת של 30 שנה. עם כן, הודעתה של ממשלת יוון לשרי האוצר מעודדת מעט, שכן היא מצביעה על ניסיונות הממשל להוציא את התוכנית לפועל לפי לוח הזמנים המקורי.

על פי התכנון, צפויה להכנס בשבוע הבא ועידת שרי האוצר של גוש האירו יחד עם גורמים מקרן המטבע הבינלאומית, כדי לבחון את מצבה הפיננסי של יוון, עמידתה בתוכנית הצנע שלה וביעדי התקציב, וכן את נכונות הסקטור הפרטי להשתתף בתוכנית חילופי האג"ח. בפגישה זו, עשויים להחליט הרגולטורים האירופאים על העברת הנתח הראשון מתוכנית החילוץ השנייה של יוון - בהיקף של 8 מיליארד אירו (11.49 מיליארד דולר), בסתיו הקרוב.