מפולת גם באג"ח הממשלתיות: הצמודות צנחו בכ-1.6%

בשוק מעריכים כי הירידה באפיק הזה נובעת מהצפי להמשך מגמת הפדיונות בקרנות הנאמנות ובקופות הגמל, ומיציאה של משקיעים זרים

אחרי שחודש אוגוסט היה אחד החודשים הכי גרועים בבורסה בעשור האחרון (במקום השישי, ליתר דיוק), נפתח חודש ספטמבר בסערה חריפה אף יותר. אם הסנטימנט השלילי שהופגן בו עד כה יימשך, הרי שאוגוסט עוד עלול להתגלות רק כקדימון למפולת האמיתית.

עדות נוספת להחרפת המגמה בשווקים היא שגם שוק האג"ח הממשלתיות, שהיווה עד כה אי של יציבות במפולת האחרונה, הצטרף היום לירידות. את הירידות הובילו האג"ח הצמודות הארוכות שאיבדו היום עד 1.6%. בקרב האג"ח השקליות נרשמה מגמה מתונה יותר עם ירידות של עד 1%. למרות הירידות הללו, נכון לעכשיו עדיין מדובר באפיק הטוב ביותר מתחילת השנה, שהניב למשקיעים תשואה חיובית של עד 5%.

בשוק ההון הסבירו את הירידות בשוק האג"ח הממשלתיות בכך שישנם פדיונות בקרנות הנאמנות ובקופות הגמל, וצפי למגמה דומה בהמשך, ולכן מנהלי ההשקעות נערכים למצב, ומגדילים נזילות. בנוסף, האג"ח הממשלתיות הן ניירות ערך נזילים מאוד, ולכן מרשים לעצמם מנהלי הגופים המוסדיים למכור אותן בהיקפים גדולים כדי להגדיל נזילות. בשוק ההון מעריכים גם כי ייתכן שחלק מהמכירות בוצעו על ידי משקיעים זרים שרוצים להקטין חשיפה לשוק הישראלי, גם בשל המשבר בשווקים וגם בשל ההחרפה במצב הביטחוני.

קשה לומר אם הירידות היום בשוק האג"ח הממשלתיות הן אירוע חד פעמי, או התחלה של מגמה. גם במשבר 2008 האג"ח הממשלתיות שמרו על יציבות, אך בסופו של דבר נכנעו לסנטימנט השלילי בשווקים, וסבלו אף הן מנפילות חדות (שתוקנו מהר למדי).

אבל, כאמור, לפחות נכון לעכשיו המספרים של שוק האג"ח הממשלתיות הם סבירים לעומת הנפילות החדות בשוק המניות. השילוב בין הנפילות בשוקי העולם והחששות מהעמקת המשבר הכלכלי, יחד עם המתיחות הביטחונית-מדינית שנוצרה עם מצרים וטורקיה, מהווה משקולת כבדה המעיקה על השוק המקומי.

גם העלאת הדירוג של סוכנות הדירוג S&P בסוף השבוע האחרון לא שכנעה את המשקיעים, ומדד המעו"ף המשיך לצלול זה היום השלישי ברציפות. היום רשם המדד ירידות חדות, ואיבד 2.5%.

חלק ממנהלי השקעות סבורים גם היום שכדאי לנצל את הפאניקה ולאסוף סחורה במחירים זולים. עבור משקיעים בעלי אורך רוח ייתכן שזו בחירה נבונה, אך בטווח המיידי יותר קשה לראות טריגר שיביא לשינוי המגמה. הנאומים של הנגיד האמריקני, בן ברננקי, ונשיא ארה"ב, ברק אובמה, לא ממש משכנעים את השוק, והמשקיעים מבינים שלא ניתן למצוא תרופת פלא לבעיות בשווקים, בוודאי לא לאחר שחלק גדול מהתחמושת כבר בוזבז בטיפול במשבר של 2008.

מצד שני השווקים כבר הראו בעבר שהם מסוגלים להפתיע, וכי הם מקדימים את התנהגות הכלכלות, כך שייתכן שהרע כבר מאחורינו. בכל אופן, לפניכם המספרים שמסכמים עד כה את המפולת, שהחלה רק לפני שישה שבועות.

145 מיליארד שקל: זה הסכום שהתאדה משוק המניות מתחילת אוגוסט. אם בתחילת החודש הזה עמד שווי המניות בשוק על 980 מיליארד שקל, הרי שכיום הוא עומד על כ-835 מיליארד שקל בלבד. מדד המעו"ף, שמרכז את 25 המניות הגדולות בשוק, נפל מתחילת חודש ספטמבר ב-9.5%, וזאת לאחר שאיבד כ-9% בחודש אוגוסט. בסך הכל המדד רחוק כיום ב-25.5% מהשיא שנקבע רק באפריל האחרון.

68% זו הירידה של מניית קבוצת דסק"ש מהשיא. דסק"ש, מקבוצת אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר, איבדה 37% מתחילת חודש אוגוסט, על רקע הנפילות במניית קרדיט סוויס - ההשקעה הממונפת של חברת כור, המשתייכת לקבוצה. תוסיפו לכך גם את רמת המינוף הגבוהה של דסק"ש, ואת ההאטה הצפויה בשאר החברות בנות, ותקבלו מפולת במניה ובאג"ח.

אם במשבר 2008 הובילו את הנפילות מניות חברות הנדל"ן ממונפות, שהתרסקו בכ-70% בממוצע, הרי שמי שנמצא כעת על הכוונת של המשקיעים הן חברות ההחזקה הממונפות. אלה סובלות בשל החשש מהאטה שתשפיע על תוצאות החברות הבנות שלהן, והחשש ממחנק אשראי, שיקשה על אותם קונצרנים לגלגל את החוב.

כך, לא רק באי.די.בי נרשמו ירידות חדות. גם קבוצת דלק, למשל, סבלה מנפילות, והיא איבדה 16% מתחילת החודש, ובסך הכל נפלה 45% מהשיא. החברה לישראל בלטה בימים האחרונים אף היא בירידות, כשאיבדה 25% מתחילת ספטמבר, ובסך הכל השילה כמחצית משוויה בשיא.

3% זוהי הירידה בתשואה בענף קופות הגמל בחודש אוגוסט. לפי הערכות, מתחילת ספטמבר איבדו קופות הגמל 2.5%-3% נוספים, וכ-7% מתחילת השנה. אם נתרגם את האחוזים למספרים, הרי שהעמיתים איבדו בחודש אוגוסט כ-10 מיליארד שקל מחסכונותיהם, וענף הגמל חצה כלפי מטה את רף ה-300 מיליארד שקל. כעת עומדים נכסיו על כ-290 מיליארד שקל. מתחילת השנה איבד ענף הגמל מעל 20 מיליארד שקל מנכסיו.

בנוסף, לדברי גורמים בכירים בענף הגמל, בחודש אוגוסט ובימים הראשונים של ספטמבר, נמשכה העלייה בהיקף הבקשות של לקוחות לפדות את כספם, או להעבירם למסלול סולידי יותר. לפי הערכות, באוגוסט נרשמה עלייה של כ-10%-15% בהיקף הבקשות. עליית המדרגה נרשמה עוד בחודש מאי, אז עמדו המשיכות החודשיות על 767 מיליון שקל - עלייה של 17% לעומת הממוצע החודשי בשנה החולפת.

באוגוסט, על פי הערכות, חלה עלייה של 10% נוספים, כלומר היקף הפדיונות אמור להסתכם בכ-840 מיליון שקל, שהם כבר 30% מהממוצע החודשי בשנה החולפת. כמו כן, ההערכות הן שהיקף ההעברות לקופות מסלוליות זינק במהלך החודש פי שלושה מהממוצע השנתי, וגידול מהותי חל בשיחות שמבצעים לקוחות למרכזי השירות של החברות המנהלות.

המספרים הללו בהחלט דרמטיים, אך הם עדיין רחוקים מאוד ממה שאירע בשוק הגמל ב-2008. אז, לאחר המפולת בשווקים שאירעה על רקע קריסתו של ליהמן ברדרס, נפדו מענף הגמל כ-14 מיליארד שקל - כ-10% מנכסי הענף דאז.

בגל ירידות השערים הנוכחי, החוסכים מפגינים בינתיים אורך רוח, אך מוקדם לייחס זאת לכך שהם למדו את הלקח מ-2008, ויותר סביר להניח כי חלק גדול מהם פשוט עדיין לא הפנים כי הירידות בבורסה מכרסמות בחסכונותיו.

כך או כך, זה המקום להזכיר כי במקום לפדות את הכספים ולאבד את יתרון המס הגלום בחסכון בקופות גמל, אפשר גם לעבור לקופות מסלוליות סולידיות יותר ללא מניות, ולקופות המשקיעות באג"ח בעל מח"מ קצר, למשל. כמובן שאם בוחרים בצעד כזה, צריך להיות עם היד על הדופק, ולעבור בין מסלולי ההשקעה השונים לפי מצב השוק - אסטרטגיה שלא מתאימה לרוב החוסכים.

1 מיליארד שקל. זהו היקף הפדיונות בקרנות הנאמנות המסורתיות מתחילת חודש ספטמבר, כלומר במהלך שמונה ימי מסחר בלבד. בקצב הזה, ספטמבר יגמר בפדיונות של כ-3 מיליארד שקל בקרנות המסורתיות - קצב נמוך משמעותית ממרבית החודשים האחרונים (באוגוסט, למשל, זלגו מהקרנות המסורתיות למעלה מ-7 מיליארד שקל). מתחילת השנה נפדו למעלה מ-20 מיליארד שקל מקרנות אלה, המשקיעות באג"ח ומניות.

מנגד, הקרנות הכספיות ממשיכות לגייס כספים: כחצי מיליארד שקל מתחילת החודש, וכ-17 מיליארד שקל מתחילת השנה. נכסי ענף הקרנות כבר עומדים על 149 מיליארד שקל - ירידה של כ-7 מיליארד שקל מתחילת השנה - והם חזרו להיקפם בחודש אוגוסט 2010.

בכמה נפלו המדדים והמניות במפולת של 2011
 בכמה נפלו המדדים והמניות במפולת של 2011