הנפקות מוצלחות לאיטליה וספרד - גייסו כ-22 מיליארד אירו

(עדכון) - שתי הממשלות תכננו לגייס כ-17 מיליארד אירו ■ הביקושים לאג"ח ספרד - יותר מפי 3 מהיקף הגיוס המקורי ■ ירידות גורפות בתשואות האג"ח של איטליה וספרד

ממשלות איטליה וספרד יצאו היום (ה') בשתי הנפקות אג"ח גורליות - מבחן משותף ראשון בשנת 2012 לשתי הכלכלות השקועות בחובות, אשר מהווה אינדקציה לאמון המשקיעים ביכולתן למחזר חובות. שתי הממשלות ניסו לגייס במקור כ-17 מיליארד אירו, אולם בפועל גייסו כ-22 מיליארד אירו לאור ביקושים עצומים בהנפקה הספרדית. גם איטליה צלחה ההנפקה.

בהנפקה הראשונה שלה ב-2012, ספרד (הכלכלה הרביעית בגודלה בגוש האירו) גייסה כ-10 מיליארד אירו (12.7 מיליארד דולר), פי-שניים ממה שתכננה לגייס בפועל (כ-5 מיליארד אירו).

באג"ח ל-3 שנים מכרה ספרד כ-4.7 מיליארד אירו, אשר נשאו תשואה של 3.38%, בהשוואה לתשואה של 4.8% בהנפקה קודמת. כמו כן, מכרה הממשלה אג"ח ל-4 שנים (מועד פירעונן באפריל 2016) בהיקף של 2.5 מיליארד אירו, עם תשואה של 3.75%, לעומת תשואה של 4.87% בהנפקה קודמת. לבסוף, הממשלה הנפיקה גם אג"ח אשר יפרעו באוקטובר 2016, אשר נשאו תשואה ממוצעת של 3.91% - לעומת תשואה של 4.85%.

כלכלנית ל-CNBC, אמרה על ההנפקה: "זה מה שהבנק המרכזי האירופי התכוון לו כשהוא 'העמיס' כספים על הבנקים באירופה. למעשה הבנק הבהיר למוסדות הפיננסית: 'הנה הרבה כסף, רק תשתתפו בהנפקות האג"ח למען השם'".

ואילו איטליה, אשר נדרשת למחזר חובות בהיקף של יותר מ-50 מיליארד אירו ברבעון הראשון של השנה, גייסה 8.5 מיליארד אירו באג"ח לשנה, אשר נשאו תשואה של 2.7%. בנוסף להנפקה זו, מכרה הממשלה האיטלקית אג"ח ל-3 חודשים ב-3.5 מיליארד אירו, הנשאו תשואה של 1.64%. כלל התשואות מגלמות ירידה בהשוואה לתשואות בהנפקות קודמות. בסה"כ עמדה ממשלת איטליה ביעדי ההנפקה, כששאפה לגייס כ-12 מיליארד אירו.

בשוק צפו טובות

"ספרד הולכת ליהנות מביקושים רבים, אולם להנפקה האיטלקית צפויים ביקושים יותר סולדיים. בכל מקרה, זה יספיק כדי להעניק לשתיהן נזילות", אמרה לפני ההנפקה לוקה ג'לניק, מנהלת מחלקת המחקר האירופאית בקרדיט אגריקול בלונדון. "זה היה הטרנד עד כה, ואין לי סיבה להאמין שזה הולך להשתנות".

ברקע הדברים, מנסים ראשי ממשלות איטליה וספרד, מריו מונטי ומריאנו ראחוי, להפציר במשקיעים ברחבי היבשת כי ממשלותיהן מחזיקות בחובות ברי-קיימא - בתקווה כי המשקיעים ינהרו לעבר האג"ח המקומיות, ויחלצו מטה את עלויות גיוס החוב של השתיים.

זאת לאחר שבמהלך השבוע, אישר הפרלמנט הספרדי צעדי צנע נוספים בספרד - בהיקף של 15 מיליארד אירו, בעוד מונטי יצא בקריאה למשקיעים ברחבי העולם להכיר במאמצי ממשלתו לקצץ בחובות האיטלקיים, בהיקף של 1.9 טריליון אירו. מונטי אמר את הדברים לאחר פגישה עם קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל.

וקצת מספרים על רקע ההנפקה: תשואות האג"ח האיטלקיות ל-10 שנים "מפלרטטות" מזה יותר משבוע עם רף ה-7% - רמה שהובילה את יוון, אירלנד ופורטוגל לדרוש תוכנית חילוץ במטרה להפוך את הליך מחזור החובות של השלושה לבר-קיימא. התשואות על האיגרות נסחרו אתמול סביב 6.98% בממוצע. האג"ח הספרדיות ל-10 שנים נסחרו אתמול בתשואה ממוצעת של 5.32%.

"למרות ההרעה בגירעון התקציבי של ספרד לשנת 2011, התשואות נפלו בימים האחרונים לאור הסנטימנט הכללי סביב האומה - שמשתפר", מסבירה שרה הייווין, כלכלנית בכירה ב-Standard Chartered בלונדון. "איטליה צריכה לגלגל חובות משמעותית, כך שהמשקיעים יצפו בדריכות לתוצאות ההנפקה היום".

אולם, הסיפור של ההנפקות הנוכחיות והעתידיות לא נוגע רק למוסדיים והמשקיעים הפרטיים, אלא גם לבנק המרכזי האירופי (ECB). ה-ECB בראשותו של היו"ר מריו דרגי, נוקט בקו "אגרסיבי" לטיפול במשבר החוב, וכבר רכש אג"ח איטלקיות וספרדיות בהיקף של 213 מיליארד אירו מאז חודש מאי 2011 וכן הלווה ליותר מ-500 מוסדות פיננסים ביבשת כחצי טריליון אירו, במטרה לרכוש עוד איגרות "בדלת האחורית". האם ה-ECB יתערב גם היום בשוק וירכוש אג"ח? סביר להניח שאם הביקושים יאכזבו בשלב מסוים, התשובה תהיה "כן".