מחקר חדש: נשים, כואב לכן הגב? אולי זה התקף לב

מחקר חדש קובע כי בהיעדר תסמינים טיפוסיים, נשים צפויות יותר למות מהתקפי לב ■ סובלת מקוצר נשימה בלתי מוסבר? כואבים לך הלסת, הצוואר, הגב או הקיבה? אם את אישה צעירה - מתחת לגיל 45 - יכול להיות שאת חווה ברגע זה התקף לב

מחקר חדש קובע כי נשים - בייחוד נשים צעירות מתחת לגיל 45 - צפויות יותר להגיע לבתי החולים עם אירוע של התקף לב, ללא כאבי חזה או סימפטומים אחרים אופייניים.

לפי המחקר, היעדר הסימפטומים עלול לגרום לעיכוב קריטי בטיפול הרפואי ולהבדלים מהותיים בטיפול שניתן, מה שיכול להסביר מדוע נשים צפויות יותר למות מהתקפי לב. "ייתכן שהן אפילו לא יודעות שיש להן התקף לב", אמר ד"ר ג'ון קנטו, מווטסון קליניק בפלורידה, שעבד על המחקר.

לפי המרכז האמריקני למניעת מחלות, קרוב ל-800 אלף אמריקנים לוקים בהתקף הלב הראשון שלהם מדי שנה, ומחלות לב הן סיבת המוות השכיחה ביותר בקרב גברים ונשים.

תוצאות המחקר - המתבססות על סקר שנערך בקרב יותר ממיליון חולי לב - הן אמנם עדיין תוצאות ראשוניות, אבל לפי ד"ר קנטו, הן אינן סותרות את התפיסה שכאב חזה ואי-נוחות צריכים להיחשב ל"סימפטום המרכזי" של כל התקפי הלב.

"אם הממצאים שלנו נכונים, הייתי טוען שבמקום סימפטומים אחידים לכולם, אנחנו צריכים להתאים את המסר ולומר כי נשים מתחת לגיל 45 נמצאות בסיכון גבוה יותר לסימפטומים לא-טיפוסיים כמו כאב בזרוע או בלסת", אמר ד"ר קנטו לרויטרס.

לדברי ד"ר קנטו, הוא ועמיתיו ניתחו רשומות רפואיות במאגר הנתונים הארצי של התקפי הלב בין השנים 1996-2004, שכלל כ-1.1 מיליון חולים, שטופלו בכ-2,000 בתי חולים. הם גילו ש-31% מן הגברים דיווחו על כאב חזה או על אי-נוחות, בהשוואה ל-42% מן הנשים שלא דיווחו על כך.

הסבירות של "מופע לא טיפוסי" של סימפטומים שונה מאוד בין נשים צעירות לבין גברים צעירים, דיווחו החוקרים בעיתון האגודה הרפואית האמריקנית השבוע. לנשים בנות פחות מ-45 יש 30% יותר סיכוי ללקות בהתקף לב ללא כאב חזה בהשוואה לגברים בקבוצת גיל זו. בגילאים 45-65 ההפרש יורד ל-25%, ואחרי גיל 75 הוא נעלם.

היעדר תחושת הדחיפות

מגמה דומה, אם כי בהפרש קטן יותר, נצפתה בסבירות של מוות בעקבות התקף לב. כמעט 15% מהנשים מתו בבתי החולים אחרי התקף הלב שלהן, בהשוואה לכ-10% בקרב הגברים. לנשים צעירות ללא כאבי חזה היה סיכוי של כמעט 20% יותר למות כתוצאה מהתקף לב בהשוואה לגברים צעירים. אחרי גיל 65, הסיכוי של הנשים לשרוד גבוה יותר.

ד"ר פטריק או'מאלי, רופא פנימי מ-Uniformed Services University of the Health Sciences בבתסדה, מרילנד, אמר כי לפחות חלק מההפרש בסיכויי התמותה יכול לנבוע מהיעדר תחושת הדחיפות של החולים והרופאים, כאשר הסימפטומים אינם שגרתיים.

"אנחנו נוטים לא לחשוב על מחלות לב בקרב נשים צעירות, אם אין להן כאבי חזה, וזה מעכב את הטיפול", הוא אמר לרויטרס.

יחד עם זאת, נשים נוטות להיות מבוגרות יותר מגברים כאשר הן לוקות בהתקף לב ראשון. במחקר החדש, ההפרש הממוצע עומד על שבע שנים.

"נשים צעירות אינן צריכות ללקות בהתקפי לב, ולכן כאשר לאשה צעירה יש התקף, זה נובע מגורם ביולוגי ספציפי לאותה אישה", אמר ד"ר קנטו. לדבריו, ההבדל יכול להיות בשל וריאציות הורמונליות או בהיווצרות קרישי דם בגופן של נשים צעירות.

המחקר החדש מומן על-ידי חברה מסחרית, ג'יננטק (Genentech), וכמה מהחוקרים שהשתתפו בו דיווחו על שיתופי פעולה פיננסיים עם חברות תרופות.

במקום כאבי חזה, כמה חולים מדווחים על קוצר נשימה בלתי מוסבר או כאב באזורים אחרים, כולל הלסת, הצוואר, הגב והקיבה, אמר ד"ר קנטו.

נשים, בייחוד אלו הנמצאות בקבוצת הסיכון למחלות לב - כמו סוכרת, היסטוריה משפחתית או עישון - צריכות לדעת כי היעדר כאבי חזה אינו מוציא מכלל אפשרות התקף לב, הוסיף ד"ר קנטו.

ד"ר גרג פונארו, קרדיולוג מבית ספר על שם דייויד גפן באוניברסיטת UCLA, מסכים למסקנה זו. "הממצאים מדגישים את הצורך של נשים וגברים בכל גיל להכיר בכך שהתקפי לב יכולים להתרחש ללא כאבי חזה, וכי סימפטומים כמו קוצר נשימה, חולשה, כאבי בטן או עייפות לא מוסברת מחייבים תשומת לב רפואית מיידית".

קונדום נשי: שליטה מלאה על ההגנה מפני מחלות מין

קונדום והתנזרות הן היום השיטות היחידות להגנה מפני מחלות מין חמורות כמו איידס. השבוע השיקה חברת מדיקונסלט את הקונדום La Luna של חברת The Female Health Company. קונדום זה מיועד לשימוש על-ידי האישה. הוא עובד כמעט כמו הקונדום הגברי, אך במקום להיות מולבש על איבר מין גברי הוא מוחדר לתוך הנרתיק ונאחז בשתי טבעות, אחת פנימית והשנייה חיצונית, כדי שלא יגלוש לנרתיק.

מייבאי המוצר מסבירים כי הקונדום הנשי מאפשר לאישה שליטה מלאה על ההגנה שלה מפני מחלות מין. הוא כולל מנגנון חימום, שהופך אותו, לדברי היבואן, לנוח ולנעים לשימוש. כמו-כן, אפשר להחדירו כמה שעות לפני קיום יחסי המין, ואין צורך להסירו מיד עם הסיום - כך שהוא מעודד, לגישתם, את הספונטניות. ולמרות זאת, לדברי היבואן רוב הנשים מעדיפות להחדירו רק מעט לפני המאורע. המוצר מאושר על-ידי ה-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקנית, כיעיל למניעת מחלות מין.

קונדום נשים הראשון של The Female Health Company אושר לשימוש כבר בשנת 1993, אך הוא לא הפך פופולרי כמו הקונדום הגברי - ככל הנראה משום שהוא היה מעט יקר ולא נוח. החברה מקווה כי La Luna יהווה חלופה טובה יותר. המחיר הנוכחי עומד על 55 שקל לשלוש יחידות - הוא עדיין לא שווה למחיר של הקונדום הגברי, אך מתחיל להתקרב אליו.